Renault 5 E-Tech / Alpine A290

^^ Precies dit; voor een vakantie een andere auto kiezen/plannen is te overzien.. Bij een onverwachte (heftige) verandering in je leven of je directe leefomgeving waarbij je gewoon vervoer nodig hebt en verder geen 'gezeik' lijkt het mij al een dingetje om dan ook nog over je laadstrategie van de auto na te moeten denken.

We zijn nu ruim 10 jaar verder met EV's. Dat een ZOE geen DC kon slurpen was een te verdedigen keuze.. maar in de huidige tijd? Denk dat het toch een beetje 'de zonder airco auto' wordt, in de gebruikte markt dadelijk, die men toch als eerste overslaat in het aanbod.

Is dat wel zo? De minst krachtige uitvoering wordt denk ik voornamelijk rondom de woonplaats gebruikt of iets verder, maar bovenal voornamelijk thuis geladen. Met mijn Megane EV60-220 Electric waar ik tegen de 40.000km per jaar mee rijdt laadt ik nauwelijks DC, echt bij uitzondering. Vooral thuis en op locatie (kantoor, Valk, etc.).

Dus nee, ik snap het wel, zeker wanneer de prijs laag moet blijven. Dus groot praktisch minpunt ben ik niet met je eens. Eerder een bewuste keuze vanwege mogelijk gebruik van, of dwang naar de iets luxere uitvoering ;)
Mijn Spring heeft de snellaadoptie en waar het klopt dat ik deze nauwelijks gebruik, is het wel dé optie die je wil hebben als je langere ritten maakt. Met een FastNed heb je binnen een kwartier voldoende stroom om weer thuis te komen. Een reguliere lader kost minstens een half uur.

Ik vind persoonlijk de Renault 5 er een stuk beter er uit zien dan de Zoe.

De R5 op de Franse wegen:

wLEcE9k.jpg

oewzjJ1.jpg

(c) theautomobilist.fr

...maar geen DC laden. Hopelijk komt dat wel als optie. Is een groot praktisch minpunt voor de minst krachtige uitvoering.
Vind je?

Gemiddeld rijd ik 60 km per dag. Vooropgesteld dat je 12 kWh per 100 km verbruikt heb je dus zeker 3 dagen voor die leeg is. En het gros van de Nederlanders rijd minder. Gaat toch niet met de auto op vakantie en wil niks uitgeven. Voor een groot deel van de bevolking is dit een prima aanbieding.

DC laden is een gimmick. En als je het wil is er vast een mooie optie die je kunt aankruisen.
Ik vind het besluit wel te verdedigen alhoewel ik het ook geneigd ben met Barri eens te zijn dat niet DC laden niet eens gek veel goedkoper is om te maken.

Toch moet je je niet vergissen in de onderdelen en veranderingen in technische opbouw die ervoor nodig zijn. Echter hebben ze de optie wel dus wat is er dan potentieel anders bij de instapper.

Hoe dan ook smullen!! Hopelijk binnenkort eens goed onderzoek doen.

Gemiddeld rijd ik 60 km per dag. Vooropgesteld dat je 12 kWh per 100 km verbruikt heb je dus zeker 3 dagen voor die leeg is. En het gros van de Nederlanders rijd minder. Gaat toch niet met de auto op vakantie en wil niks uitgeven. Voor een groot deel van de bevolking is dit een prima aanbieding.
Dit is de bekende HoeVaakGebruikJeDatNou-riedel. Oftewel WordtHeelVaakGebruiktInDiscussies maar is in het echte leven niet zo veel meer waard als t erop aankomt. Net zoals die 'de gemiddelde Nederlander rijdt maar xx kilometer per dag'-redenering.

Wat nou als je er ineens wel een lange rit mee moet maken? Ga je dan halsoverkop een andere auto regelen? Lekker handig. Als een EV een volwaardig alternatief wil zijn voor een brandstofauto moet-ie kunnen snelladen. En -maar dat is een andere kwestie die misschien niet helemaal terzake doet, sorry- bij voorkeur moeten die kilowatts gewoon afgerekend kunnen worden met een normaal betaalmiddel ipv het zoveelste abonnement van het zoveelste clubje dat je data wil verzamelen.

Vind je?

DC laden is een gimmick. En als je het wil is er vast een mooie optie die je kunt aankruisen.
Ik vind het besluit wel te verdedigen alhoewel ik het ook geneigd ben met Barri eens te zijn dat niet DC laden niet eens gek veel goedkoper is om te maken.

Toch moet je je niet vergissen in de onderdelen en veranderingen in technische opbouw die ervoor nodig zijn. Echter hebben ze de optie wel dus wat is er dan potentieel anders bij de instapper.

Hoe dan ook smullen!! Hopelijk binnenkort eens goed onderzoek doen.
Beetje offtopic, maar ik zou geen elektrische auto meer willen zonder 3-fase of snelladen. Je hebt het inderdaad lang niet altijd nodig, maar het is toch wel verdomd handig en soms simpelweg 'de redding' als je om welke reden dan ook ineens wordt geconfronteerd met een lange afstand of in tijdsnood komt.

En wat te denken van later met inruilen of verkoop zonder snelladen, niet echt aantrekkelijk. Zeker niet in een markt waar de ontwikkelingen snel gaan.

Wat nou als je er ineens wel een lange rit mee moet maken? Ga je dan halsoverkop een andere auto regelen? Lekker handig. Als een EV een volwaardig alternatief wil zijn voor een brandstofauto moet-ie kunnen snelladen. En -maar dat is een andere kwestie die misschien niet helemaal terzake doet, sorry- bij voorkeur moeten die kilowatts gewoon afgerekend kunnen worden met een normaal betaalmiddel ipv het zoveelste abonnement van het zoveelste clubje dat je data wil verzamelen.
Ik heb er nu 5.....keuze genoeg. :p

Inruilen misschien na 4 jaar, na 8 jaar is de accu wel op dan is het sowieso niet zoveel meer waard. 3 fase heeft die overigens wel. Enkel is het geen 22 kW meer omdat de 5 natuurlijk ook V2G ondersteund.

21 mei worden de uitvoeringen en prijzen van de R5 bekend gemaakt (y).
R-pass houders kunnen vanaf dan bestellen, anderen vanaf 30 mei.

De langverwachte elektrische Renault 5 E-Tech is op de Nederlandse prijslijst beland. Hij is er voorlopig vanaf €32.990, maar volgend jaar komt een uitgeklede motorversie die nog geen €25.000 kost. De vraag is echter of die laatste wel aan je wensen voor dagelijks gebruik voldoet.

Renault houdt de gemoederen met de elektrische 5 al even bezig. Zo'n drie jaar nadat Renault met de 5 Prototype vooruitblikte op een met retrodesign overladen opvolger van de Zoe, maakten we in februari dit jaar dan eindelijk kennis met de productieversie. Renault beloofde dat de vanafprijs van de elektrische 5 op €25.000 zou komen te liggen. Daar blijkt geen woord aan gelogen. De Renault 5 E-Tech Electric heeft in Nederland straks namelijk een vanafprijs van €24.990. Inderdaad, straks. Die instapper komt namelijk pas begin 2025. Wél is de Renault 5 E-Tech Electric dit jaar in twee andere smaken te bestellen, maar die zijn wel duurder.

De prijslijst van de elektrische Renault 5 E-Tech Electric begint voorlopig bij €32.990. Voor dat geld drukt Renault je de sleutels in handen van een 5 E-Tech Electric met 52 kWh accu en een 150 pk sterke elektromotor. Die prijs geldt overigens voor de Techno-uitvoering. Hij is ook als Iconic Cinq te bestellen en kost in die vorm €34.490. Deze twee versies van de elektrische retrorakker noteren een actieradius van 410 kilometer achter hun naam. Snelladen kan met deze Renaults 5 met tot 100 kW. De Peugeot e-208 is er momenteel vanaf €35.870 en biedt voor dat geld een 136 pk sterke elektromotor en een 50 kWh accupakket (actieradius: 363 kilometer).

Volgend jaar breidt Renault het leveringsgamma van de 5 E-Tech Electric dus uit met een 95 pk sterke instapper die net geen 25 mille kost. Die krijgt geen 52 kWh accu, maar een kleiner, 40 kWh groot exemplaar. Daarmee kom je uiteraard minder ver. Het elektrisch bereik van die variant bedraagt namelijk 300 kilometer. Deze instapversie kan niet snelladen. Er komen echter ook uitvoeringen van de Renault 5 E-Tech met 40 kWh accu die wél kunnen snelladen (80 kW). Naast een 95 pk sterke motorversie met 40 kWh accu zit er ook een 120 pk sterke variant met dit accupakket in het vat. Ook introduceert Renault volgend jaar meer uitvoeringen, waaronder een Roland Garros-smaak die ook de 52 kWh accu heeft. De Renault 5 E-Tech Electric met 40 kWh accu komt als Five, Evolution, Techno en Iconic Cinq beschikbaar.

De Renault 5 E-Tech Electric Techno met 150 pk sterk elektrohart en de 50 kWh accu biedt standaard een warmtepomp, batterijvoorverwarming, een 11 kW-boordlader, 18-inch lichtmetaal, climate control, een achteruitrijcamera en adaptieve cruisecontrol.

De Renault 5 E-Tech Electric staat pas tegen het eind van dit jaar in de showrooms.

Prijzen Renault 5 E-Tech Electric (mei 2024)​

VermogenBatterijUitvoeringVanafprijs
150 pk52 kWhTechno€32.990
150 pk52 kWhIconic Cinq€34.490

Renault 5 E-Tech:
- 150pk
- 52 kWh
- 410 km WLTP
- vanaf € 32.990
- bagageruimte: 326 liter

Renault Zoe:
- 108pk
- 52 kWh
- 395 km WLTP
- vanaf € 33.825
- bagageruimte: 338 liter

Zie nog weinig vooruitgang.

De Renault 5 E-Tech kan o.a. met 100 kW snelladen, heeft een warmtepomp, uitgebreide verplichte rijhulpsystemen!

50 - 100 kW is wel beduidend beter ja. Zoe heeft ook een warmtepomp en uitgebreide verplichte rijhulpsystemen is niet perse beter... en zoals je het al zegt is dat verplicht.

Ja die blauwe is echt heel dik. Zou me alleen niet verbazen wanneer die als topmodel/uitvoering richting de 50k moet gaan kosten.

Ik vind het een serieus leuk model, maar qua specificaties kan ik er niet echt warm voor lopen. En zeker niet als je kijkt naar wat hij gaat kosten. Velen zullen het wel vloeken in de kerk vinden, maar naar mijn idee zou het leuk zijn als zo'n leuk retromodel er met (mild hybride) motor met handbak komt. Wordt hij ook meteen wat goedkoper en bruikbaarder van.

Volgens Autoblog begint het feestje rond de 38k.
Ja las ik net ook inderdaad. Aangezien er 2 "motor" varianten zijn en per motor 2 uitrustingsniveaus dan ga je toch snel richting die 50k lijkt me voor de meest luxe en meest potente versie. We gaan het zien, ik vrees vooral voor de prijs, aan de auto lijkt het niet te liggen ;)

Wat voor putdeksel was de inspiratie voor die velgen op de witte en grijze variant?

(met alle respect, maar ze doen me daar aan denken...)

Verder: Doe mij maar een gele in deze variant. Jammergenoeg zit er geen benzinemotor in.

Gelukkig valt het gewicht mee. Had lichter gemogen maar dit is echt niet slecht. En de prijsstelling lijkt ook mee te vallen in vergelijking met concurenten. Als het echt de handling en comfort combi gaat zijn die ze beloven dan is dit echt een geweldige hot-hatch en waardige toevoeging aan Alpine model-reeks.

Review door Johhny Smith

Net als de A110 op papier niet super indrukwekkend maar in het echt juist wel. En verwacht gerust nog een top versie met dual-motor over een jaar ofzo.

Prijzen Alpine A290

MotorversieVermogenActieradiusUitvoeringVanafprijs
A290 Electric 180 pk180 pk - 285 Nmtot 380 kilometerGT€38.800
A290 Electric 180 pk180 pk - 285 Nmtot 380 kilometerGT Premium€42.000
A290 Electric 220 pk220 pk - 300 Nmtot 364 kilometerGT Performance€41.800
A290 Electric 220 pk220 pk - 300 Nmtot 364 kilometerGTS€44.800
A290 Electric 220 pk220 pk - 300 Nmtot 364 kilometerGTS Premiere Edition€46.300

Dit zou een leuke vervanger voor onze ZOE kunnen zijn. Maar eerst maar eens proefrijden eind van het jaar.

De configurator staat online.
Als je het topmodel Première Edition kiest is er keuze uit 4 kleuren: wit, zwart, grijs en blauw. Beetje saai toch voor een merk dat zoveel sprankelende kleuren aanbiedt op de A110?

De configurator staat online.
Als je het topmodel Première Edition kiest is er keuze uit 4 kleuren: wit, zwart, grijs en blauw. Beetje saai toch voor een merk dat zoveel sprankelende kleuren aanbiedt op de A110?
Dat geldt op dit moment voor alle versies. Wit, zwart (standaardkleur), matgrijs en blauw. Al dan niet de combineren met een zwart dak. Maar ik meen ergens tijdens de introductie opgevangen te hebben dat een personalisatieprogramma (met meer kleurkeuze) later nog zal volgen.

Ik vrees dat het met deze auto wel eens dezelfde kant op zou kunnen gaan als de New Beetle eind jaren 90; iedereen vindt hem op voorhand leuk, mooi en herkenbaar, maar eenmaal op de markt best duur en weinig innovatief, waardoor het uiteindelijk toch niet het verwachte succes wordt.

En hij is trager dan mijn 2000 Renault Clio RS.

Wel leuke daily denk ik, maar dan heb ik toch liever een normale 5. Ook prima.

Ik was twee weken geleden bij de dealer in Doetinchem. Eind oktober verwachten ze de eerste auto's, dan zijn dan demo's die ze (nog) niet mogen verkopen. Eind januari 2025, begin februari worden de eerste uitgeleverd aan de klanten.

Op de EV experience staat de vijf al, of er ook mee gereden kan worden weet ik niet. Ik vermoed van niet.
Eind oktober arriveren ze inderdaad bij de dealers. Ze gaan nu massaal van de fabriek richting het importeur/dealernetwerk:

yKEcfoc.jpeg

GcxQgnT.jpeg

NVIaPVJ.jpeg

Doe hem mij maar in geel of wit. Maakt de driekleur compleet in het laatste geval.

Op de EV Experience kan je er in zitten maar niet mee rijden.
Ik ben wel positief verrast. Het design is gewoon erg leuk, en hij zit ook lekker. Achterbank is natuurlijk krap, maar het is echt een geinig ding. Stoelen lijken wat op de oude Renault stoelen, waarbij de wangen iets lager stoppen. En de hemelbekleding heeft het ruitpatroon wat de oude R5 ook had. Maarja, de Honda-E was ook erg leuk. Daar vergelijk ik 'm wel een beetje mee.

Vorige week ook even proefgezeten (in de A290). Is inderdaad niet heel ruim, zeker achterin niet. Maar ja, het is ook bedoeld als een stadsauto. Als opvolger van onze ZOE (een R5) of als het leasecontract van de Megane E-tech afgelopen is (een A290) zie ik het wel zitten. Ja, een groene R5 en een blauwe A290 dan graag voor mij a.u.b. ;)

Ik vind alle kleuren wel goed staan, al is dat groen wel heel groen en had het blauw juist wel wat meer 'Alpine-blauw' mogen zijn van mij.
2019-Alpine-A110-coupe-blue-James-Cleary-1001x565p-(1).jpg

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan