Renault 5 E-Tech / Alpine A290

MCW 84

Asfaltkampioen
nouvelle-renault-5-e-tech-elle-a-tout-d-une-grande-cette-electrique_HD_3.jpg

8sVOo92.jpeg

nouvelle-renault-5-e-tech-elle-a-tout-d-une-grande-cette-electrique_HD_0.jpg

OjfiQbk.jpeg

nouvelle-renault-5-e-tech-elle-a-tout-d-une-grande-cette-electrique_HD_4.webp

B5qMntb.jpeg

De concept:

vvv7VKw.jpeg
ZhY8Dlq.jpeg

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Volt
Voor een keer zijn de wijzigingen ten opzichte van de concept verbeteringen. Schitterend wagentje met ook in het interieur verwijzingen naar het origineel ( de lijnen in het dashboard) zonder dat dit ten koste gaat van de ergonomie.
Mooie bekleding ook. Erg geslaagd, ik ben benieuwd naar de specificaties.

Vrijwel net zo geslaagd als de concept dus helemaal top. Stofje en de 'plank' in interieur vind ik erg leuk, de rest helaas niet. Lelijk stuur, pianolakdelen ogen goedkoop net als de behuizing van de schermen en de middenconsole. Uiterlijk maakt het gelukkig helemaal goed. Leuke concurrent voor de mini.

Lelijk stuur,
Ik heb leren autorijden met een oer-5 uit 1978. Ik was toen 13-14 jaar en als we flink waren geweest, mochten we zondagmiddag na de lunch gaan testrijden op wat een oud vliegveld was uit WO2 hier in de buurt.
Vermoed dat dit 2 spaaksstuur er een knipoog naar is MCW :
Dashboard R5 TL

Ik heb leren autorijden met een oer-5 uit 1978. Ik was toen 13-14 jaar en als we flink waren geweest, mochten we zondagmiddag na de lunch gaan testrijden op wat een oud vliegveld was uit WO2 hier in de buurt.
Vermoed dat dit 2 spaaksstuur er een knipoog naar is MCW :
Dashboard R5 TL
Is gewoon driespaaks, sterker nog, niks speciaals aan want de indeling is nagenoeg gelijk aan die van de recente modellen zoals mijn Electric, en net als de Austral / Espace / Scénic. De A290 krijgt wel een ander stuur zag ik in de video van Autovisie.

Ik vind het ook een zeer geslaagd model. Mag zo bij op de oprit als EV voor de vrouw, dan is de GT er nog voor de sleurhut.

In Frankrijk schijnt dat de prijs rond de 25k moet blijven. Ook voor de wat aangekledere versies.

In Frankrijk schijnt dat de prijs rond de 25k moet blijven. Ook voor de wat aangekledere versies.
Dan vraag ik me wel een beetje af wat de tactiek/strategie van Renault is. Met die prijs en de retrostyling komt hij in het vaarwater van concerngenoot Dacia. Tussen Nissan en Renault zal het niet zo'n probleem geven omdat deze prima naast elkaar kunnen bestaan, maar Dacia is de prijspakker/budget auto met de goedkoopste electrische auto van Nederland in de vorm van de Spring. Die is dan wel een euro of vier- of vijfduizend goedkoper, maar als de R5 ook nog eens verder komt op een lading...

Leuk! Ik ben benieuwd wanneer de instapper komt, naar verluidt met 40 kWh accu voor 25k. (y)

Laatst bewerkt:
Goed gelukte retro in bijdetijdse snit. Jammer dat de drukknop voor het voorportier het niet gehaald heeft. Hoort bij de oer vijf, vind ik, en staat sowieso een stuk strakker dan die puist aan deurgreep dat er nu zit. Had het dan doorgetrokken op de achterportieren.. i.p.v de deurgreep in de C stijl.. (dat ken ik nou wel).

Natuurlijk, dan had men de vouw/heupen niet kunnen maken op de huidige manier..

Knap! Ik ben wel eens benieuwd of dat deze puur elektrisch gaat zijn, of dat ze de weg van Stellantis gaan inslaan en ook ICE motoren aanbieden.

Ook benieuwd naar de range bij het goedkoopste model.

De Zoe kan in ieder geval uit het gamma geschrapt worden intussen.

De R5 is puur elektrisch en vervangt de Zoe. Dat is al van begin af aan bekend:rolleyes:

De grote boer, de Scenic is alvast Auto van het Jaar geworden. (y) Nu (digitaal) door naar de persconferentie van de 5

Het is een erg leuke auto geworden, een leuke vertaling van de 5 en Super 5 naar het heden. Het interieur oogt niet overal even samenhangend, maar de hints naar het verleden met de gestoffeerde plank en de bekleding van de stoelen en op de deuren vind ik erg leuk. Aangezien de prijzen ook scherp uitvallen, moet de R5 wel tot een succes kunnen uitgroeien.

De Alpine A290 komt nog hè, met de aandrijflijn van de Megane Electric, dus 220pk ipv 150. Iets sportiever interieur, dat wordt wel wat, al zal de prijs ook een klap hoger zijn.

Wat betreft de 5: vanmorgen met een kop koffie erbij de presentatie gekeken, en dat gaf toch wel wat kippenvel tijdens het onthullen. Ik vind hem erg gaaf geworden en zie hem wel op de oprit staan hier als tweede auto. Krap achterin is hij namelijk wel lijkt het, maar dat hoort ook bij het segment. V2G is meteen een mooie oplossing wanneer het salderen er wel echt afgaat.

Benieuwd naar de R5 'in het eggie' (y)

Ik zit alleen een beetje met de vraag over de prijs. Gaat de basisversie (95 pk/40 kWh) er nu vanaf € 25.000 komen of is dat de topversie (150 pk/52 kWh)? En zwak dat de basisversie niet eens kan snelladen. Dat is zelfs op de Spring leverbaar en zit op de mijne.

Ik zit alleen een beetje met de vraag over de prijs. Gaat de basisversie (95 pk/40 kWh) er nu vanaf € 25.000 komen of is dat de topversie (150 pk/52 kWh)? En zwak dat de basisversie niet eens kan snelladen. Dat is zelfs op de Spring leverbaar en zit op de mijne.
De ZOE is er vanaf € 35k met een 52 kWh accupakket. De R5 prijslijst zal beginnen bij € 25k, dus 40 kWh en 95pk, zonder snelladen. Mij lijkt de 120 pk versie met 40 kWh voorlopig de meest "verantwoorde" uitvoering (voor ons als opvolger van de ZOE wellicht.......)

Oeh, deze lijkt wel heel geslaagd zeg! Nu de Panda enorm tegen lijkt te gaan vallen (ik hoopte op een Centoventi, maar ik houd nog een beetje hoop) zou deze 5 zomaar eens een serieuze optie kunnen worden voor over enkele jaren.

Leuk karretje om te zien, daar ben ik het wel mee eens. Maar lever dan ook een versie met een normale, bruikbare brandstofmotor en deze auto wordt een groot succes. Licht en bruikbaar. Alleen op batterijen werkt niet voor de grootste groep, en ik denk dat deze dus niet grootschalig gaat aanslaan. Een Fiat 500 op batterijen verkoopt ook amper.

Oeh, deze lijkt wel heel geslaagd zeg! Nu de Panda enorm tegen lijkt te gaan vallen (ik hoopte op een Centoventi, maar ik houd nog een beetje hoop) zou deze 5 zomaar eens een serieuze optie kunnen worden voor over enkele jaren.

Die patenttekeningen kunnen ook van een Zuid-Amerikaans model zijn.

Een Fiat 500 op batterijen verkoopt ook amper.

Bron?

Een wat kortere review. Beenruimte achterin is echt matig maar daar koop je zo'n auto ook niet voor.

MCW
Bron. Perceptie. Kijk om je heen. Misschien binnen het (zeer) kleine electrowereld dan lijkt hij fantastisch te verkopen, op het grote plaatje komt hij niet uit de verf. Maar ik ga me er verder niet mee bemoeien. Nogmaals, grappig karretje!

Laatst bewerkt:
Ik zie de 500 best vaak. Niet zo gek als ie in 2023 op plek 19 stond en in 2022 op plek 14. Ik weet echter niet de verhouding tussen de ICE 500 en EV 500.

Die patenttekeningen kunnen ook van een Zuid-Amerikaans model zijn.
Daarom houd ik hoop. Sowieso gaat er niets overhaast gekocht worden, ik zou nooit een net nieuwe auto kopen. Eerst de praktijk en kinderziektes afwachten.

Ik zie de 500 best vaak. Niet zo gek als ie in 2023 op plek 19 stond en in 2022 op plek 14. Ik weet echter niet de verhouding tussen de ICE 500 en EV 500.
De EV is een heel ander model dan de ICE, dus dat valt prima waar te nemen zonder cijfers te weten.

...maar geen DC laden. Hopelijk komt dat wel als optie. Is een groot praktisch minpunt voor de minst krachtige uitvoering.
Is dat wel zo? De minst krachtige uitvoering wordt denk ik voornamelijk rondom de woonplaats gebruikt of iets verder, maar bovenal voornamelijk thuis geladen. Met mijn Megane EV60-220 Electric waar ik tegen de 40.000km per jaar mee rijdt laadt ik nauwelijks DC, echt bij uitzondering. Vooral thuis en op locatie (kantoor, Valk, etc.).

Dus nee, ik snap het wel, zeker wanneer de prijs laag moet blijven. Dus groot praktisch minpunt ben ik niet met je eens. Eerder een bewuste keuze vanwege mogelijk gebruik van, of dwang naar de iets luxere uitvoering ;)

Even in de Open Data geneusd.
Merk: Fiat
Handelsbenaming 'bevat 500'
Eerste tenaamstelling NL: tussen 20230101 en 20231231

Totaal: 7967
ICE: de rest
BEV: 31x (500E of 500 Electric)

Vooruit, data is hier en daar wat vervuild / niet goed genoeg gefilterd. Maar het geeft wat inzicht ;-)

Even in de Open Data geneusd.
(..)

Vooruit, data is hier en daar wat vervuild / niet goed genoeg gefilterd. Maar het geeft wat inzicht ;-)

Onderstaande issue krijgen jullie, kennelijk, niet opgelost.

Elektrische Auto Kentekenregistraties​

Door een technisch probleem bij de RDW is de juiste brandstof momenteel niet goed te identificeren. Daardoor zijn de cijfers vanaf augustus tot heden op deze pagina tijdelijk incompleet.

registraties bijgewerkt t/m 24 februari 2024

Dus.. waarnemingen in het straatbeeld zijn misschien wel net zo betrouwbaar. ;)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Met mijn Megane EV60-220 Electric waar ik tegen de 40.000km per jaar mee rijdt laadt ik nauwelijks DC, echt bij uitzondering. Vooral thuis en op locatie (kantoor, Valk, etc.).

Tja.. voor de elite groep EV rijders die thuis, op de oprit, kunnen laden (of het via een snoertje over de stoep doen in een soort van publiek/private oplossing... zal het weinig uitmaken.. maar volgens mij is nu de tijd gekomen dat de EV door het grote publiek als oplossing voor automobiliteit geaccepteerd moet worden.. en dan helpt het natuurlijk als je, als appartement bewoner met een nukkige VVE, de EV onderweg naar of van familie rap kan bijladen als het zo eens een keer nodig is.

Maar goed, als Renault de laadtechniek van de ZOE (eerste generatie) gaat hergebruiken.. dan kan zo'n R5 EV wel bij Fastned aan de stekker (zolang hun AC ondersteunen) en kan er 22kW ingepompt worden. Is het met een klein uurtje ook wel weer klaar om thuis te kunnen komen, denk ik.

Totaal: 7967
ICE: de rest
BEV: 31x (500E of 500 Electric)

Daar klopt in elk geval niets van. Strookt ook totaal niet met wat je op de weg ziet. Alleen al in mei werden er 248 geregistreerd.

Ik kom op 4650 geregistreerde Fiat's met '500' in de typenaam (incl 500X dus bijvoorbeeld) uit 2023 op dit moment (dus incl import), daarvan hebben 1374 geen ingevulde cilinderinhoud dus zal elektrisch zijn. Grofweg een kwart.

@Durashift, de lader van de ZOE vindt helaas geen toepassing meer. Die kon zelfs 43 kW AC lader (maar dat wordt bijna nergens meer aangeboden). De R5 krijgt een "eenvoudige" 11 kW 3-fase lader in alle gevallen. Maar ook daarmee kan je prima uit de voeten, zeker als de R5 ingezet gaat worden als tweede auto.
Er wordt nu heel veel geroepen dat de goedkoopste R5 zonder DC laden een "onbruikbaar lokkertje" zou zijn maar daar ben ik het totaal niet mee eens. Ik denk dat dat vooral mensen zijn zonder EV ervaring. Ook als je afhankelijk bent van publieke laadpalen (mensen zonder eigen oprit) kun je met ruim 250 km bereik in veruit de meeste gevallen, ook zonder DC snelladen 95% van je ritten prima doen. En die 5% dan? Nou dan moet je misschien net iets anders plannen, maak van de nood een deugd. Of toch gewoon een keer een auto lenen / huren.

Daar klopt in elk geval niets van. Strookt ook totaal niet met wat je op de weg ziet. Alleen al in mei werden er 248 geregistreerd.

Ik kom op 4650 geregistreerde Fiat's met '500' in de typenaam (incl 500X dus bijvoorbeeld) uit 2023 op dit moment (dus incl import), daarvan hebben 1374 geen ingevulde cilinderinhoud dus zal elektrisch zijn. Grofweg een kwart.
Klopt, was wat te gehaast avondwerk ;). Al weet ik niet of geen cilinderinhoud betekent dat het elektrisch is. Bij import is het geen verplicht in te vullen veld volgens mij.

Niettemin, je zit dichter bij de werkelijkheid dan ik vermoed ik (y)

"In the final 2024 city-car table, the Dacia Spring took a surprise victory over the previous leader, the Fiat 500e. The model took the top spot at the last moment, thanks to 193 registrations in December, against the Italian model’s 15 in the month. This meant the Dacia Spring ended 2023 with 1,461 registrations, while the Fiat 500e ended with 1,381."

De cijfers van MWH kloppen dus ongeveer. Dan zal dit de verhouding ongeveer zijn (weet niet of die website de 26 Abarth 500's heeft meegenomen, waarvan de EV als Abarth 500 wordt geregistreerd, de benzine Abarth juist als Fiat):
Fiat 500 registraties Nederland in 2023
Fiat 500 benzine3.003 (68,5%)
Fiat 500e1.381 (31,5%)
Fiat/Abarth 500 totaal4.384

@Durashift, de lader van de ZOE vindt helaas geen toepassing meer. Die kon zelfs 43 kW AC lader (maar dat wordt bijna nergens meer aangeboden). De R5 krijgt een "eenvoudige" 11 kW 3-fase lader in alle gevallen. Maar ook daarmee kan je prima uit de voeten, zeker als de R5 ingezet gaat worden als tweede auto.
Er wordt nu heel veel geroepen dat de goedkoopste R5 zonder DC laden een "onbruikbaar lokkertje" zou zijn maar daar ben ik het totaal niet mee eens. Ik denk dat dat vooral mensen zijn zonder EV ervaring. Ook als je afhankelijk bent van publieke laadpalen (mensen zonder eigen oprit) kun je met ruim 250 km bereik in veruit de meeste gevallen, ook zonder DC snelladen 95% van je ritten prima doen. En die 5% dan? Nou dan moet je misschien net iets anders plannen, maak van de nood een deugd. Of toch gewoon een keer een auto lenen / huren.
Ik vraag me af waarom een snellaadmogelijkheid optioneel is. Want juist bij DC laden heb je geen omvormer nodig. Bij AC laden heb je altijd de OBC nodig. Het zou vanuit die gedachte logischer zijn om AC laden optioneel te maken.
Onze Citigo kan DC laden met 40kW. We gebruiken het weinig maar het is erg fijn dat het kan. Zo moest mijn vrouw een tijdje dagelijks naar het ziekenhuis in Rotterdam, en als je terplekke niet kan laden en de auto thuis ook niet helemaal vol was, had je die Fastned echt wel nodig.

Terug
Bovenaan