Renault 5 E-Tech / Alpine A290

Leuke auto. Qua specs is de basisversie wat beperkt, sowieso de beenruimte achterin. Voorin zit je snel met zowel de rechter als linkerknie snel tegen harde materialen. Interieur ziet er prima uit. Vind alleen de behuizing van de schermen nogal lomp, vooral omdat het scherm achter het stuur stuk kleiner is. De 2e uitvoering is in NL gek genoeg niet in het groen te krijgen zie ik in de configurator. Ook de blauwe interieurkleur zoals in de video lijkt niet te krijgen. Alleen felgeel.

Laatst bewerkt:
De Techno uitvoering krijgt het "denim" achtige interieur. De meest luxe Iconic versie heeft het gele interieur. (en is inderdaad niet in groen te krijgen).

Er komen vier verschillende uitvoeringen: "Five", "Evolution", "Techno" en "Iconic Five". En op dit moment is er een Roland Garros uitvoering, alleen jammer dat er een actiemodel is terwijl de auto nog niet eens gekocht kan worden.

Voor wie in de buurt woont:
kom naar de R5 Experience Day dit weekend bij SugarFactory te Halfweg en maak als een van de eersten een korte proefrit in de Renault 5 E-Tech 100% electric!
meld je aan via de volgende link: https://r5.renaultgroup-events.nl/
let op: er zijn beperkte plekken beschikbaar, dus wees er snel bij!

De verkoper en Cotech van mijn dealer zijn bij de introductie geweest en flink enthousiast. De tech-specs hadden van mij ook wel wat beter gemogen, maar aan de andere kant. De R5 zal vooral ingezet worden (denk ik) als tweede auto of relatief in de buurt bij huis. Niet om elke dag 300+ km mee te gaan maken. Niettemin, de looks zijn geweldig.

Begin november bij (alle) de dealers (y)

De R5 zal vooral ingezet worden (denk ik) als tweede auto of relatief in de buurt bij huis.

Dat was vroeger ook met de r5? En eigenlijk toch standaard in het a en b segment? Afgezien van die ene starter diet het met een b segmenter moet doen in de sales?

Iets trekgewicht, dat is positief. Gewoon een leuk bakje maar wel krap achterin. Ik vind m leuk!

Erg leuk maar ook echt wel duur.

Voor een beetje leuke uitvoering, en daar zou denk ik het gros hier wel voor kiezen, zit je al snel in de 30k inderdaad. Maar het kan goedkoper. Prijzen van de 120pk versie met 40kWh accupakket: vanaf 28k

Edit: je doelde op de A290 waarschijnlijk. Herken nu pas de A290 in die grijze nadat ik dacht: die kleur is toch niet op de R5 verkrijgbaar...

Iets trekgewicht, dat is positief. Gewoon een leuk bakje maar wel krap achterin. Ik vind m leuk!
Als tweede auto zie ik hem hier echt wel staan. Zeker wanneer bi-directioneel laden werkt. De auto kan het, het zit hem vooral vast op de specifieke laadpaal/contract via Mobilize begreep ik vandaag. Bij afschaffing salderingsregeling kon het interessant worden zo'n rijdende thuisaccu

Laatst bewerkt:
Ik ben benieuwd of en wanneer er stickers in de handel komen voor onder de koplampen zodat het wat meer lijkt op dat van de oer 5.

30k voor een b segment wagentje wat tot een paar jaar geleden 10-13k was. Ev is gewoon erg duur voor wat je er voor krijgt

Net even gekeken wat de goedkoopste Clio is, die kost hier in Spanje 16.500, de goedkoopste 5 staat online voor 31k. Nu zijn de uitvoeringen vast anders. Maar bijna een keer zo duur is toch wel een dingetje

Laatst bewerkt:
Edit: je doelde op de A290 waarschijnlijk. Herken nu pas de A290 in die grijze nadat ik dacht: die kleur is toch niet op de R5 verkrijgbaar...

Grappig genoeg doelde ik eigenlijk wel gewoon op de standaard 5 en niet op de Alpine. Op 1 of andere manier kwam ik op telefoon een pagina terug terecht en niet bij de meest recente post ( meteen na de geposte foto's van de 1e lading 5'jes in NL ) en reageerde ik dus daarop, zag later pas dat mijn opmerking terecht gekomen was na de foto van de Alpine versie ;)

30k voor een b segment wagentje wat tot een paar jaar geleden 10-13k was. Ev is gewoon erg duur voor wat je er voor krijgt

Moet je mij eens vertellen welke B-segmenter met 120 tot 150 pk je een paar jaar geleden voor 10-13k kon kopen. En hoeveel je dan bij moest betalen voor lichtmetalen wielen, automatische airco, cruisecontrol en een navigatiesysteem.

Die Alpine is wel onderbedeeld. Wordt er door elke Chinees uit dezelfde prijsklasse uitgereden.

Je kent het recept van Alpine? Het gaat niet om de (rechtuit)prestaties maar om het rijplezier?
De A110 heeft ook slechts 280 tot 300pk. En toch is het een van de begeerlijkste fun-sportauto's die er te krijgen is.

cl
Moet je mij eens vertellen welke B-segmenter met 120 tot 150 pk je een paar jaar geleden voor 10-13k kon kopen. En hoeveel je dan bij moest betalen voor lichtmetalen wielen, automatische airco, cruisecontrol en een navigatiesysteem.
clio,

destijds een paar tegelijk gekocht voor 12.5k geloof ik. Wel in spanje

Je kent het recept van Alpine? Het gaat niet om de (rechtuit)prestaties maar om het rijplezier?
De A110 heeft ook slechts 280 tot 300pk. En toch is het een van de begeerlijkste fun-sportauto's die er te krijgen is.
Die A110 is wel veel lichter. 300pk in een A110 evenaar je met dik 400pk met het gewicht van de A290. Die komt nu dus de helft te kort....

Die stickers / stiping op die blauwe "premiere edition" slaan wat mij betreft nergens op. Ziet er niet uit vind ik. De witte vind ik daarentegen wel erg geslaagd.

Komt er een ICE uitvoering? Daarover wordt er op Franse internetfora druk gespeculeerd na de publicatie van volgende spy-foto

renault-5-hybride-2024-001.jpg

Volgens largus.fr onmogelijk omdat het platform van de R5 geen ICE motoren mogelijk maakt. Volgens hen gaat het hier om een mule en zit er onder het koetswerk de nieuwe Clio verborgen...

Een ICE uitvoering van de R5 zal Renault zeker geen windeieren gaan leggen gezien de grote belangstelling voor het model.

Op largus.fr kan je een vergelijkende test lezen tussen de R5 en de Peugeot E208. Hierbij haalt de R5 het zoals verwacht van zijn Franse broertje.
De test leverde wel een aantal opmerkelijke verschillen op tussen beide auto's, die ik hieronder in het kort even opsom.

citroen-eC3-vs-dacia-spring-2024-004.jpg

1. De R5 is een echte magneet die alle aandacht naar zich toe trekt.
Het ontwerp van de R5 is meer dan geslaagd en spreekt het publiek enorm aan. Verwacht wordt dat de e208 het het komende jaar qua verkopen een stuk moeilijker gaat krijgen.

2. De R5 rijdt verrassend goed
Met zijn specifieke chassis uitgerust met een multi-link achteras en responsieve besturing, is de R5 verrassend wendbaar. Maw een plezier om mee te rijden. Keerzijde: de harde afstelling van het onderstel.
De Peugeot rijdt neutraler (zoals elke Peugeot tegenwoordig), maar is comfortabeler dankzij de zachtere vering.

3. De Peugeot is zuiniger
Hoewel de R5 een dedicated EV-platform heeft, is de 208 toch zuiniger. Testverbruik van 14,3 kWh voor de 208 vs 15,4 kWh voor de R5. De Peugeot profiteert van een synchrone elektromotor met permanente magneet (Nidec-blok komt bij de restyling) die energiezuiniger is dan de gewikkelde rotormotor van zijn rivaal.

4. De Peugeot is ruimer, vooral achterin
Een ruimtewonder is de 208 niet, toch is hij ruimer. De R5 heeft de achterbank duidelijk opgeofferd: de plaats is krap, de poten staan omhoog en je kunt je voeten niet onder de voorstoelen schuiven als deze in de lage stand staan. Renault gaat dit laatste punt corrigeren door het onderste deel van de voorstoelen opnieuw te ontwerpen.

5. Het interieur
Het interieur van de R5 zit vol knipogen naar de oeroude R5 van weleer. De 208 is saaier. Maar qua materiaalkeuze is de 208 beter. De R5 zit vol harde plastiek.
Daar tegenover staat dat het multimediasysteem van de R5 een stuk beter is.

6. Laadsnelheid
De R5 laadt iets sneller, maar veel scheelt het niet.

citroen-eC3-vs-dacia-spring-2024-003.jpg

Conclusie:
De R5 is technisch gezien een stuk beter dan zijn rivaal (meer rijplezier, superieure techniek, modernere multimedia en uitgebreidere uitrusting). De 208 haalt het dan weer op vlak van efficiëntie, comfort en meer ruimte.

Link naar het artikel:

Laatst bewerkt:
Zuiniger≠beter.

Daarnaast laadt de R5 sneller, heeft hij V2L, V2G en heeft de R5 grotere schermen, meer technologie en is hij duurzamer gebouwd - om een paar voordeeltjes te noemen.

Conclusie:
De R5 is technisch gezien een stuk beter dan zijn rivaal (meer rijplezier, superieure techniek, modernere multimedia en uitgebreidere uitrusting). De 208 haalt het dan weer op vlak van efficiëntie, comfort en meer ruimte.
Ai, en de 208 staat idd al niet bepaald bekend als ruimtewonder! Dat degradeert de R5 dus tot een 2+2. Leuk als je echt nooit meer dan één (volgroeide) passagier hoeft mee te nemen, dus voornamelijk als tweede autootje, anders ongeschikt. :confused:

Laatst bewerkt:
Hij komt nog steeds verder op een volel accu, dus denk niet dat een potentiële koper daar om maalt. Daarnaast zal dat in een eco stand, met minder energieverbruik van het scherm ed wellicht anders zijn.

Daarnaast heeft l'Argus, en hun journalisten, de auto zoals je kunt lezen uitgebreid getest en is dit hun conclusie.
*KNIP* - iets over op de man spelen.

Laatst bewerkt door een moderator:
De R5 is simpelweg de betere auto. Dat de 2008 iets zuiniger is doet daar niets aan af. We praten over pakweg 1 kWh wat is te verwaarlozen. Voor een R5 ga ik kijken maar voor een 208 niet.

De R5 is simpelweg de betere auto. Dat de 2008 iets zuiniger is doet daar niets aan af. We praten over pakweg 1 kWh wat is te verwaarlozen. Voor een R5 ga ik kijken maar voor een 208 niet.
We praten over 8% meerverbruik, voor een nog kleiner nagelnieuw model van een merk dat veel meer EV ervaring heeft. 't Is maar net wat je 'te verwaarlozen' noemt ... :unsure:

En wat nou als dat verbruik komt door (gebruik) van luxere features of omdat stoelverwarming in de R5 wel aan stond en in de 208 niet? De omstandigheden worden nergens gemeld.
8% is verder verwaarloosbaar natuurlijk, zeker omdat de auto nog steeds verder komt op een lading.
En "hier heeft Renault nog wat werk", je denkt dat Renault de auto niet getest heeft, of er niet bewust voor gekozen heeft?:ROFLMAO:

De plug-in van Mazda is ook getest door het merk maar blijkbaar ook niet goed genoeg. Verbeteringen kunnen altijd, snap je zelf hopelijk ook wel.

De reden van het meerverbruik staat in het artikel van L'argus, namelijk dat Renault motoren gebruikt met gewikkelde magneten (EESM) in plaats van motoren met permanente magneten (PSM). EESM is minder efficient en complexer/duurder dan PSM. Echter, de R5 is ontwikkeld met het oog op lokale productie en de grondstoffen voor permanente magneten (neodymium) komen uit China. (zie uitleg van Cornelis voor meer diepgang: link)
Dus de R5 is minder zuinig, in dat opzicht is de 208 beter (superieur, hoe je wilt). Echter, de R5 is "verantwoorder" geproduceerd. Aan de consument om te oordelen of dat opweegt tegen het meerverbruik.

Verder is de R5 verkeerd om ontworpen. Namelijk eerst de buitenkant, vervolgens het platform. Het voordeel van een dedicated platform komt daarmee deels te vervallen. De ontwerpvrijheid die er had kunnen zijn wordt beperkt doordat de buitenkant al vastligt. Dat beperkt ook de interieurruimte. Echter, dit is uiteraard niet zonder reden, namelijk dat de R5 er goed uit ziet. Dat zal veel consumenten over de streep moeten trekken ter compensatie van de gemiddelde prestaties en geringe ruimte. Eigenlijk net zoals bij een Mini of Fiat 500.

Terug
Bovenaan