Durashift zei:
QuiCk01 zei:
(..)
Ik heb een achtergrond in dit wereldje en denk dus te kunnen concluderen dat dit zo is. Welke kennis heb jij dat dit niet zo is?
Ik zou dolgraag willen dat ik ongelijk had en mijn conclusie op basis van mijn ervaringen onjuist is, dus mocht je er onderzoeken naar hebben zou ik die graag lezen.
Zoals ik jouw bijdragen lees.. is jouw (voor)oordeel slechts gebaseerd op jouw ervaring uit een verleden (jaren 80 / 90?)
Wat is jouw wetenschappelijke bijdrage?
Ook ik ken het 'lease' wereldje en ja, er komen soms smerige auto's retour of er zijn onverklaarbare technische mankementen waarvan je vermoedt dat de gebruiker ondeskundig is.. Maar goed, dat kan net zo goed een IT nerd zijn (om een ander stereotype aan te halen).
Of menig 'bouwvakkers busje' wordt uitgewoond ingeleverd na 7 jaar dienstverband.. mag het?
'Onderzoeken' om aan te tonen dat theoretisch verbruik afwijkt ten opzichte van werkelijkheid zijn er de laatste tijd genoeg geweest (brandstofkaart leveranciers bijvoorbeeld). Ook daarin zullen verschillen zijn.. de 'bouwmanager' met een Outlander EV die elke week een werkkar aankoppelt.. is ook niet echt bezig de auto te gebruiken waarvoor ie bedoelt is..
Mijn ervaringen zijn van de afgelopen 10 jaar, zeer recent dus. Ook heb ik dusdanig veel mensen gesproken dat zelfs bij een eventuele steekproef de populatie groot genoeg had geweest. Wetenschappelijk kan ik het dus nog niet noemen, maar toch geloofwaardiger dan jouw mening hier.
Ik denk echt dat jullie het te rooskleurig inzien. Noem mij nu eens waar jouw mening op gebaseerd is, want daar heb ik nog niks over gelezen.
De reactie op de onderzoeken waar jij mee aankomt raakt kant noch wal, aangezien ze helemaal niet gaan over de discussie die wij hebben.
Denk voorbeeld aan de zaterdagmiddag op de sportclub waarbij wordt geroepen: Ik rijd wel, ik rijd toch gratis met de auto van de zaak. Dat zegt in eerste instantie niets over het individueel verbruik, maar wel over de mindset van de bestuurders.
Het quoten werkt waardeloos op AW dus even een reactie op de rest van de tekst:
Ik ben overigens zwaar tegen het meten en vergelijken zolang er geen bewust misbruik gemaakt wordt, puur omdat de vergelijkingen bijna nooit 1-1 kloppen in deze situatie. Bovendien: waarom moet iedereen even zuinig rijden?
Situaties als niet opladen van een elektrische/hybride auto of het voltanken van de auto van de vrouw vallen hier dus buiten.
Ironisch overigens dat jij praat over stigmatiseren en vervolgens mijn reactie anders doet laten voorkomen dan ik hem opschreef. Ik praat gewoon in meervoud en dus van uitzonderingen, wat er als in een leasemarkt als Nederland heel wat kunnen zijn, terwijl jij praat over "een uitzondering".