Peugeot 308 (SW p. 26)

Mark de Asfalttijger zei:
En toen ging er vanmorgen een alarm af, midden op de snelweg. Schrok me rot!

Blijkt dat na welgeteld 16249km het reservoir van de AdBlue leeg is. Nog 2400km te gaan voordat 'starten wordt verboden'..
Sneller dan verwacht en balen dat ik elke 18k km langs de dealer moet hiervoor..

Voorderest prima wagen, nog steeds happy met mijn 308 :)

Dat is vlot ja!
Wat ik niet begrijp, ze zeggen om de 20.000km bijvullen en de beurten gaan om de 25.000km. Logistiek niet slimo_O

Brandstoftank is trouwens ook echt vol als het vulpistool afslaat heb ik ondervonden. Ff voltikken tot een mooi rond getal (voor de puntjes :p ) kost je je kostbare stappers....

Blijkt dat na welgeteld 16249km het reservoir van de AdBlue leeg is. Nog 2400km te gaan voordat 'starten wordt verboden'..
Sneller dan verwacht en balen dat ik elke 18k km langs de dealer moet hiervoor..

Zelfs het praktijkverbruik van AdBlue kan sterk afwijken van de theoretische opgave (25K) ;)

Zit de vulopening echt zo lastig weg om bij te vullen bij het tankstation?

Zag vorige week een dikke Scania gewoon 2 slangen tegelijk aan de zijkant insteken.. 1 voor de diesel en 1 voor de AdBlue. Deze laatste was, uiteraard, een stuk eerder 'vol'.

Kan je het AdBlue reservoir zelf bijvullen of moet je hiervoor echt naar de dealer?

Kan je zelf bijvullen. Vuldop zit naast reservewiel.
Niet morsen....:LOL: stinkt als een malle!

Durashift zei:

Zelfs het praktijkverbruik van AdBlue kan sterk afwijken van de theoretische opgave (25K) ;)

Zit de vulopening echt zo lastig weg om bij te vullen bij het tankstation?

Zag vorige week een dikke Scania gewoon 2 slangen tegelijk aan de zijkant insteken.. 1 voor de diesel en 1 voor de AdBlue. Deze laatste was, uiteraard, een stuk eerder 'vol'.

Ho! Niet die Adblue bij tankstation gebruiken.
De Adblue zit in speciale flessen die je in de shop van het tankstation of autoshop kan kopen.

Adblue uit tank op tankstation is afgestemd op vrachtwagens. De kans op lekkage met het vulpistool is daarom ernstig groot met alle gevolgen van dien (stank en vlekken).

Sinds 2 weken maakt mijn auto een metaalachtige tik dat ergens rond de dwarsarm achter vandaan komt, het begint met af en toe een tik. Maar naarmate je langer aan het rijden bent komt het steeds vaker voor, en dan begint ook een krakend geluid. Ik heb nu 25.000 km gereden met de auto, het probleem is er al langer. Ik denk al vanaf 5.000 km, maar toen was het maar eens in de zoveel tijd. Mijn dealer heeft de auto al tig keer op de brug gehad, en nergens zijn er loszittende delen. Wielen, uitlaat echt alles is gecheckt.

Nu hebben ze een Franstalig bericht van een dealer/Peugeot Frankrijk kunnen vinden met problemen met de schokdempers achter, iets met de bevestiging ervan (afstandsbussen hoorde ik de monteur zeggen). Er schijnt dus een terug roepactie te worden voorbereid, nu gaan ze daar met mijn auto niet op wachten maar zodra de onderdelen binnen zijn direct vervangen.

Zijn er meer mensen die dit probleem/geluid herkennen? Ik kan namelijk niet voorstellen dat er een terug roepactie komt, maar dat er verder nog geen andere mensen zijn met dit probleem. Ik hoop dat na het vervangen van de onderdelen het probleem is opgelost, want ik word er helemaal gek van. Met het raam open hoor je de hele tijd de harde tik en soms het gekraak, met het raam dicht is het nog steeds duidelijk hoorbaar maar uiteraard wel wat zachter.

@kmv: Vanmiddag een enorme knal in de achtervering. Alsof er een veer verschoof.
Dacht dat het wellicht van buitenaf kwam, maar na het lezen van jouw post twijfel ik niet meer. Het was dus inderdaad de auto zelf.

Km stand is nu 6000, een metaalachtige tikje begon inderdaad recent bij 5000. Exact als je schetst.

Erik1967 zei:
Arw. zei:
bedankt voor jullie reactie's.

Ik ben zelf ook even op zoek gegaan en ben de volgende twee zaken tegen gekomen:

Een klant die met zn SMEG+ nav zit en waarop een merkgarage hem antwoord geeft.

https://gpsunderground.com/forum/peugeot-citroen/24261-how-import-pois-smeg.html

En een uitleg van Peugeot met hun (to buy) radar controle.
Dit geeft mij het gevoel dat ze dit zelf in de hand (knip) willen houden.
Dit zou ook verklaren waarom er weinig bekend is over hoe je POI's kan invoeren.

https://peugeot.navigation.com/FAQ/peugeot-eu/nl_NL/EUR/#top

(FAQ : Peugeot Alert Zone : Punt 18. )

Iemand anders nog verder gekomen?

Deze had ik ook gevonden, zelfs een Franse site waar klanten vragen/klagen, dat hoe dit zelf in te voeren.
Niemand heeft dus nog een antwoord.
het is wachten op PN, ik haal donderdag mijn wagen op (rijdt nu in een 308 sw huurwagen) en zal Broekhuis nogmaals vragen hier antwoord op te krijgen.

Dit gaat hem worden. ZIN IN!

Peugeot 308 SW Blue Lease Executive 1.6 Blue HDI 120 PK
Kleur Gris Moka met Truffel bruin leer.
Optie:
Achteruitrijcamera, premiumstoelen
Accessoires:
Lichtmetaal 17 inch diamantée RUBIS, instaplijst geborsteld RVS, pookknop geborsteld aluminium, EBS active subwoofer en booster amplifier, trekhaak afneembaar, adapter 13 naar 7-13, allesdragers, dakkoffer 420 lt, Thule fietsdrager op trekhaak, leerpakket met stoelverwarming,
mat bagageruimte omkeerbaar en inzetbak bagageruimte omkeerbaar, mattenset voorgevormd naaldvilt voor en achter, tetrax xway telefoonhouder, bergruimte onder hoedenplank, colberthanger, bagagestoppers, beschermlijst dorpel bagageruimte folie en EHBO etui.

Mooie uitvoering (y)
Worden al die accessoires mee geleaset en aan het einde weer ingeleverd?

ENTE zei:
Adblue uit tank op tankstation is afgestemd op vrachtwagens. De kans op lekkage met het vulpistool is daarom ernstig groot met alle gevolgen van dien (stank en vlekken).

Okay, maar de specificaties zijn wel hetzelfde..

Pompkracht zal inderdaad wel verschillen.. zeker als het door een smal tuitje moet.

Met een flacon kan je ook nog morsen.. vraag er een papieren trechter bij (zoals bij de motorolie ook wordt gegeven).

Zelf bijvullen werd door de dealer bij mij afgeraden omdat het goedje enorm stinkt, dus ik ga het risico maar niet lopen en laat het de dealer wel doen ;)

Overigens heb ik bij de dealer nog nagevraagd of het mogelijk is om de dagrijverlichting te koppelen aan de achterlichten. Dit is niet mogelijk omdat het wettelijk niet toegestaan is blijkbaar. Je kan hem wel op stadslicht instellen, maar dan mis je weer de automatische stand als het donker wordt....

Pluspuntje wat ik gisteren nog ontdekte is dat de audio instellingen onthouden worden per bron, dus per bron kan je deze anders instellen.

Durashift zei:
ENTE zei:

Pompkracht zal inderdaad wel verschillen.. zeker als het door een smal tuitje moet.

Met een flacon kan je ook nog morsen.. vraag er een papieren trechter bij (zoals bij de motorolie ook wordt gegeven).

Ga jij maar lekker klooien met een nozzle voor een vrachtwagen met dit heerlijk geurende goedje in je papieren trechtertje.....:D

ENTE zei:
Durashift zei:
ENTE zei:

Ga jij maar lekker klooien met een nozzle voor een vrachtwagen met dit heerlijk geurende goedje in je papieren trechtertje.....:D

Maar 'chemisch' is dit dus hetzelfde spul en kan je het gewoon gebruiken. Ik ga dit dan toch overwegen, flesjes van een liter of 10l kopen is ook een vervelende bezigheid en daarmee kan je ook morsen. En speciaal naar de garage gaan hiervoor (ook al is het lease) vind ik ook nogal overdreven.

ENTE zei:
Durashift zei:
ENTE zei:

Nope.. Ik bedoelde te schrijven dat dat papieren trechtertje voor gebruik met de flacon bedoelt is. Of zit er een mooie, passende tuit aan zo'n AdBlue flacon die je erop kan schroeven?

Ik hoop voor de monteurs bij de dealers dat ze dit dan allemaal zonder morsen (of vooraf de goede beschermingsmaatregelen nemen) bijvullen.. Als het per ongeluk mis gaat, is het 'gezeur om de stank' natuurlijk weer niet van de lucht;)

Ik loop bijna blauw aan van al die Ad Blue posts hierboven dus even terug naar de basics:

https://www.autocar.co.uk/car-review/peugeot/308/first-drives/peugeot-308-allure-12-e-thp-puretech-130-auto-first-drive-review

Een hele goede beoordeling v/d 308 1,2 THP Pure Tech marvel gekoppeld aan een nieuwe oh-zo-fijne Aisin automaat.

Eerst de min:
"Nee, geen premiemiejum badge, en ja, een krappe achterbank maar chapeau Peugeot voor deze toffe uitdager van de besten in zijn klasse".

Over de Aisin:
"Peugeot’s new six-speed automatic transmission is a multitalented unit, smooth shifting and intelligent".

Over de motor:
"It benefits from 30 per cent less internal friction than the VTi. In 128bhp tune it beats Ford’s 1.0-litre Ecoboost triple on both power and torque, as well as BMW’s 1.5-litre Mini Cooper three-pot on pulling power. Put that kind of engine into almost any compact car and you’ll improve it".

Over deze benzine t.o.v. de diesel:
"It's also better mannered, more refined and easier to drive than the diesel, as well as being quicker, more flexible and much more engaging".

Over het totaalplaatje:
"this is a very creditable effort from a French brand with big ambitions. It’s a pliant-riding, fluent-handling, handsome-looking hatchback with plenty of traditional Gallic character".

Ik zeg: Ze moeten janken van blijdschap, die Peu dealers. ;)

Zijn er inmiddels al mensen waarbij het welbekende 'echo' probleem adequaat is opgelost door de dealer?

Ik vertelde mijn dealer dat ik niet de enig ben met het probleem en dat ze wellich contact op willen nemen met peu NL.
Vervolgens volgens werd ik aangekeken met een blik van 'couldn't care less'...

Ach, misschien is mijn verwachtingspatroon wel te hoog. Daarnaast kan mijn bluetooth headsetje teminste twee telefoons tegelijkertijd connecten.

Voor wat het blauwe goedje....
2s8ihci.jpg

Ik wist dat ik het ergens had gelezen. Bovenstaande komt uit instructieboekje:T

Daar staat alsnog fijntjes in dat het enorm smerig spul is. Gewoon in plat Hollands ordinaire ochtend zeik!
Dus ga gerust je gang met een vrachtwagen vulpijp. Hahaha!

ENTE zei:
@kmv: Vanmiddag een enorme knal in de achtervering. Alsof er een veer verschoof.
Dacht dat het wellicht van buitenaf kwam, maar na het lezen van jouw post twijfel ik niet meer. Het was dus inderdaad de auto zelf.

Km stand is nu 6000, een metaalachtige tikje begon inderdaad recent bij 5000. Exact als je schetst.

Was de knal spontaan of toen je over een drempel ging? Wat voor maat velgen zitten er onder je auto?

ENTE zei:
Spontaan. Vandaag ook nog meerdere keren. Niet aangenaam.
17 inch Emeraude.

Je verhaal klinkt inderdaad ook niet aangenaam, als het meerdere keren alleen vandaag is, zou je bijna denken dat er iets is gebroken.
Ben benieuwd naar oorzaak, als je wat hebt gevonden tenminste.
Ook omdat er andere 'forummer(s)' zijn die vermoedelijk hetzelfde euvel opmerken.

Bij mijn SW heb ik er hulpvering bij besteld (via dealer), auto komt over paar weken bij dealer binnen.
Velgen blijven standaard zoals ze op de BLE afgeleverd worden.

Hopelijk wordt je probleem snel opgelost.

ENTE zei:

Heb jij ook het idee dat het tikken vooral voorkomt bij zijdelingse krachten op de auto i.c.m. wegen die niet mooi vlak zijn? Bij mij word het ook steeds erger als ik langer aan het rijden ben, de tikken worden dan ook steeds harder.

Ik hoop dat morgen de onderdelen binnen komen bij de garage, en dat het probleem dan verholpen is. Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn hier op dit forum die dit probleem herkennen?

Heb jij ook het idee dat het tikken vooral voorkomt bij zijdelingse krachten op de auto i.c.m. wegen die niet mooi vlak zijn? Bij mij word het ook steeds erger als ik langer aan het rijden ben, de tikken worden dan ook steeds harder.

Absoluut. Helder omschreven en exact dezelfde bevindingen.
Welke dealer gaat je helpen? Hou ons hier even op de hoogte of dit het probleem oplost!

Leest er iemand van Peugeot (dealer) hier mee? Zo ja, weten jullie iets van een terugroepaktie?
Anders even via Twitter iets wereldkundig maken? Dat helpt wellicht de boel iets te versnellen.

Mooie uitvoering (y)
Worden al die accessoires mee geleaset en aan het einde weer ingeleverd?[/quote]

Worden betaald uit de maandelijkse eigen bijdrage, dus.....nee

Erik1967 zei:

Volgens mij werkt het zo niet. Alles dat jij least is eigendom van de leasemij. Anders had je het zelf moeten inbouwen. Eigen bijdrage of niet.
Stel dat jij een auto least met veel opties (bv elektrische stoelen, leren bekleding) en hierdoor kom je boven de vergoeding van je werkgever uit en moet je een eigen bijdrage leveren. Dan kan je ook niet aan het einde van de leaseperiode zeggen, ik heb iederen maand 100 euro extra betaald, dus ik haal de elektrische stoelen eruit.

Ditzelfde geldt dus ook voor kofferbak attributen, kapstokken, velgen, versterkers, subwoofers en dergelijke. Anders zou iedereen die een eigen bijdrage heeft aan het einde van het contract mede eigenaar zijn van de auto voor het 'ingelegde' bedrag.

;-) (Lees je voorwaarden maar eens goed)

Mcsluis zei:
Erik1967 zei:

Volgens mij werkt het zo niet. Alles dat jij least is eigendom van de leasemij. Anders had je het zelf moeten inbouwen. Eigen bijdrage of niet.
Stel dat jij een auto least met veel opties (bv elektrische stoelen, leren bekleding) en hierdoor kom je boven de vergoeding van je werkgever uit en moet je een eigen bijdrage leveren. Dan kan je ook niet aan het einde van de leaseperiode zeggen, ik heb iederen maand 100 euro extra betaald, dus ik haal de elektrische stoelen eruit.

Ditzelfde geldt dus ook voor kofferbak attributen, kapstokken, velgen, versterkers, subwoofers en dergelijke. Anders zou iedereen die een eigen bijdrage heeft aan het einde van het contract mede eigenaar zijn van de auto voor het 'ingelegde' bedrag.

;-) (Lees je voorwaarden maar eens goed)

De leasemij. heeft ook niets te maken met afspraken tussen de werknemer en werkgever. Verhuurt gewoon een auto aan de werkgever en die moet weer zo terugkomen als de auto is afgeleverd.

Ik rij nu een paar jaar in een Golf 6 en kreeg deze week het fijne nieuws dat we weer een nieuwe leasebak mochten uitzoeken.

Gisteren in de 308SW benzine 130 pk mogen rijden en ik moet zeggen dat het erg lekker rijd, alleen het kleine stuurtje moest ik even aan wennen.
Hadden jullie dit ook in het begin?

Inmiddels heb ik al een offerteaanvraag bij de leasemaatschappij uit staan :D

ENTE zei:

Welke dealer gaat je helpen? Hou ons hier even op de hoogte of dit het probleem oplost!

Leest er iemand van Peugeot (dealer) hier mee? Zo ja, weten jullie iets van een terugroepaktie?
Anders even via Twitter iets wereldkundig maken? Dat helpt wellicht de boel iets te versnellen.

Van Hunnik Autogroep, ik heb vandaag nog even contact gehad met hun. Nog steeds zijn de onderdelen niet binnen, en ze hebben nog geen idee wanneer het binnen komt. Tot die tijd zit er niks anders op dan doorrijden met dat getik.:confused:

En sinds vanmorgen is de melding weer verdwenen.. Inmiddels alweer 600km verder...

Melding bij het starten is weg evenals het oranje 'UREA' lampje in het dash.
Ook bij Diagnose staat niet eens een melding meer?!... Franse logica :)

Kilometervreter2014 zei:
ENTE zei:

Van Hunnik Autogroep, ik heb vandaag nog even contact gehad met hun. Nog steeds zijn de onderdelen niet binnen, en ze hebben nog geen idee wanneer het binnen komt. Tot die tijd zit er niks anders op dan doorrijden met dat getik.:confused:

Die 'kloink' geluiden zijn inderdaad om getikt van te worden...
Sowieso veel gekraak in onderstel en getik in deurpanelen. Ook opvallend veel gekraak in de portierrubbers. Heb sowieso niet het gevoel dat de bouwkwaliteit van deze wagen voor de eeuwigheid is.
Als je een opritje opgaat voel je koets vreselijk torderen. Had dat anno 2014 niet meer verwacht van een auto:(

Heb hier notabene een 25 jaar oude cabrio(!) staan die een stuk strakker en stijver is.

Mcsluis zei:
Zijn er inmiddels al mensen waarbij het welbekende 'echo' probleem adequaat is opgelost door de dealer?

Ik vertelde mijn dealer dat ik niet de enig ben met het probleem en dat ze wellich contact op willen nemen met peu NL.
Vervolgens volgens werd ik aangekeken met een blik van 'couldn't care less'...

Ach, misschien is mijn verwachtingspatroon wel te hoog. Daarnaast kan mijn bluetooth headsetje teminste twee telefoons tegelijkertijd connecten.

Voor mij heeft de dealer een nwe radio unit in bestelling staan (op advies van het technisch bureau van Peugeot NL)

ENTE zei:
Kilometervreter2014 zei:
ENTE zei:

Die 'kloink' geluiden zijn inderdaad om getikt van te worden...
Sowieso veel gekraak in onderstel en getik in deurpanelen. Ook opvallend veel gekraak in de portierrubbers. Heb sowieso niet het gevoel dat de bouwkwaliteit van deze wagen voor de eeuwigheid is.
Als je een opritje opgaat voel je koets vreselijk torderen. Had dat anno 2014 niet meer verwacht van een auto:(

Heb hier notabene een 25 jaar oude cabrio(!) staan die een stuk strakker en stijver is.

'Klinkt' niet best.
Zelfs als jouw problemen incidenteel zijn is het bizar.
Zeker bij een door computers ontworpen en gebouwde auto.
En 'what if':
Stel je voor als bovenstaande problemen structureel blijken te zijn, dan heeft PSA / Tavares een groot probleem.

Mcsluis zei:
JosJ84 zei:
Zeemeester zei:
Afleverdatum: 23-12-2014

Dat gaat nog spannend worden! :(

Wanneer had je hem besteld?

Ai! Leasemij's zetten doorgaans liever geen auto's op kenteken in december. Wordt idd best spannend..

De bestelling is deze week geplaatst bij Peugeot, op kenteken zetten in december doen ze niet moeilijk over. Vorig jaar hebben ze nog heel veel Outlanders geregistreerd op het einde van het jaar

Ik heb ook klonk geluid... Maar dan voor.
Gelukkig heeft de dealer het ook gehoord. Krijg nieuwe schokbrekers onder garantie.

Hulpveren voor achter besteld vanwege doorhangen. (220euro geen garantie)

Nog gevraagd of de achterlichten aan kunnen in de auto stand. Helaas.
Als iemand dat wel voor elkaar heeft hoor ik het graag.

@ente : vind hem ook torderen en het getik maakt mij gek (n):(

dj_ko zei:
Ik rij nu een paar jaar in een Golf 6 en kreeg deze week het fijne nieuws dat we weer een nieuwe leasebak mochten uitzoeken.

Gisteren in de 308SW benzine 130 pk mogen rijden en ik moet zeggen dat het erg lekker rijd, alleen het kleine stuurtje moest ik even aan wennen.
Hadden jullie dit ook in het begin?
In het begin was het even wennen, maar in ieder andere auto denk ik nu, wat een achterlijk groot stuur!

revolution-nl zei:
De auto zal echt niet torderen, het zal eerder een combinatie zijn van de 16inch wielen en de afstelling van de vering.

Allright...
Heb 17"...

Doe maar eens de klassieke tordeerproef met jouw SW, parkeer 'm met 1 wiel op de stoep en hoor het gekraak in de deurrubbers...
Vervolgens open je de deur en sluit de deur ook tegelijkertijd voel met hoeveel moeite hij in z'n slotvanger valt.

Maar als jij dat geen torderen wilt noemen is dat uiteraard prima:T

driel24 zei:
@ente : vind hem ook torderen en het getik maakt mij gek (n):(

Lees zojuist op deze pagina dat het geen torderen is maar een combinatie van 16" wielen en de vering:)

We gaan wel zien. Bij de eerste beurt over een paar weken moeten ze een en ander maar eens fatsoenlijk in orde maken. Dan zullen de eerste updates en terugroepacties wel bekend zijn.

Alhoewel die extreme koets bewegingen helaas blijvend zijn vrees ik:(

Gister trouwens vreemde melding in beeld 'storing parkeersysteem'. Floepte aan na een iets stevige remactie ( konijntje heeft het overleeft).
Nadien geen melding meer. Ook vast de nieuwigheid...

Ach, ben na jaren Renault gereden te hebben ben ik wel wat gewend. Zaten ook C ot Y bij notabene!
Alles wat ik nu meemaak is dejavu....been there, done that, got the T-shirt!

ENTE zei:
Ach, ben na jaren Renault gereden te hebben ben ik wel wat gewend. Zaten ook C ot Y bij notabene!
Alles wat ik nu meemaak is dejavu....been there, done that, got the T-shirt!

Ik lees Frans en Engels van een Duitser, signaleer humor en relativeringsvermogen ...... quite a character, die Herr Ente ;)

Zou het torderen alleen bij de SW voorkomen ,ik heb de HB en moet zeggen dat er tot nu toe nog geen krakjes of dergelijke geluiden waarneembaar zijn
Alleen de motor 1 .6 THP 155 pk maakt bij hoog toerental soms een hoog piepend geluid, km 5500 gereden,
maar wie weet gaat het binnenkort wel ergens kraken knarsen of schuren?

zal hem ook eens met een wiel op de stoep zetten en het sluiten van de deuren controleren

Kan er nou wel of geen DAB radio worden geluisterd in een 308? Als optie konden wij het niet kiezen (ook niet in de Configurator) en de dealer gaf ook aan dat Peugeot (nog) geen DAB radio had in de 308. Vanmiddag het boekje open gehad en daar staat wel degelijk het een en ander in m.b.t. DAB radio. Vreemd dus..
Overigens wel slecht als er niet voor DAB gekozen kan worden in deze tijd. Het zal toch de standaard gaan worden en alle vergelijkbare auto's van andere merken bieden het wel aan.

Vandaag proefrit gereden in de 1.2 automaat.
Wat een lekkere mooie auto is die 308 SW toch!

Als we er financieel uitkomen ga ik er zeker 1 bestellen.

Terug
Bovenaan