Peugeot 308 (SW p. 26)

dmp61 zei:
We weten natuurlijk allemaal dat fabrieks cijfers een utopie is, maar bijna 40% verschil minder in de praktijk?

Het toeval wil dat wij net een kleine week zo’n vers dieseltje hebben en er nu bijna 1000 km mee hebben gereden. Bij een normale rijstijl alle combinaties van wegverkeer meegemaakt (snel-, 80km wegen, stad, files etc.) + de airco altijd aan. De boordcomputer geeft nog steeds een gemiddelde op van 4.4/100 (of die moet zo afwijken!) m.a.w. ruim boven de 1:20. Auto staat niet op energy zuinige banden. Er is weliswaar nog niet getankt maar moet me toch erg sterk vergissen dat het nog veel anders wordt. In alle afgelopen jaren dat we in een nieuwe auto zijn begonnen is het gem. verbruik meestal zo’n 20% ongunstiger als fabrieksopgave dus neem aan dat de 308 daarop geen uitzondering zal zijn.

Verder een leuk filmpje en verslag.

Korte en/of nogal gevarieerde ritten zijn nu eenmaal funest voor het verbruik. Op echt lange ritten, met 100-120 kachelend over de snelwegen daarentegen, kun je met dit dieseltje juist prachtige waarden halen. Ik heb op die manier met de D2 in mijn Volvo (zelfde motor) al eens 1100 km op een tank gehaald (gemiddeld 1:22,6).

Desalniettemin haal ik over het totaal (66.000 km) gemiddeld een afwijking van bijna 60% tov de fabrieksopgave, en daarin ben ik bepaald niet de enige, of het meest extreme geval. Mijn dagelijkse ritten zijn dus erg gevarieerd qua snelheden en drukte. En ja, ik rij ook wel eens een tikkie te hard.

Boardcomputers geven doorgaans overigens onrealistische waarden op, de enige manier om het verbruik goed te bepalen is door de kilometers te delen op het aantal getankte liters.

Weet iemand wat voor automaat er in de 308 geleverd word?
is dat dezelfde als in de 508 (dus een gerobotiseerde handbak) of aan "ouderwetse" automaat met koppelvervormer?

1061377.jpg

Darkside zei:
Weet iemand wat voor automaat er in de 308 geleverd wordt?
is dat dezelfde als in de 508 (dus een gerobotiseerde handbak) of een "ouderwetse" automaat met koppelvervormer?

Het is een volautomaat, dus met koppelomvormer, van de leverancier Aisin. 6-traps, in eerste instantie beschikbaar voor de 1.2 e-THP en de 2.0 BlueHDi.

Mooie beelden. Jammer dat ik er niet veel van versta :p
https://fr.cars.yahoo.com/video/essai-nouvelle-peugeot-308-sw-084205073.html

Zeker mooie beelden. In het Frans klinkt alles 'mooi'. Die Rubis jongens staan hem echt goed.

Fukuppy zei:
dmp61 zei:
We weten natuurlijk allemaal dat fabrieks cijfers een utopie is, maar bijna 40% verschil minder in de praktijk?

Het toeval wil dat wij net een kleine week zo’n vers dieseltje hebben en er nu bijna 1000 km mee hebben gereden. Bij een normale rijstijl alle combinaties van wegverkeer meegemaakt (snel-, 80km wegen, stad, files etc.) + de airco altijd aan. De boordcomputer geeft nog steeds een gemiddelde op van 4.4/100 (of die moet zo afwijken!) m.a.w. ruim boven de 1:20. Auto staat niet op energy zuinige banden. Er is weliswaar nog niet getankt maar moet me toch erg sterk vergissen dat het nog veel anders wordt. In alle afgelopen jaren dat we in een nieuwe auto zijn begonnen is het gem. verbruik meestal zo’n 20% ongunstiger als fabrieksopgave dus neem aan dat de 308 daarop geen uitzondering zal zijn.

Verder een leuk filmpje en verslag.

Korte en/of nogal gevarieerde ritten zijn nu eenmaal funest voor het verbruik. Op echt lange ritten, met 100-120 kachelend over de snelwegen daarentegen, kun je met dit dieseltje juist prachtige waarden halen. Ik heb op die manier met de D2 in mijn Volvo (zelfde motor) al eens 1100 km op een tank gehaald (gemiddeld 1:22,6).

Desalniettemin haal ik over het totaal (66.000 km) gemiddeld een afwijking van bijna 60% tov de fabrieksopgave, en daarin ben ik bepaald niet de enige, of het meest extreme geval. Mijn dagelijkse ritten zijn dus erg gevarieerd qua snelheden en drukte. En ja, ik rij ook wel eens een tikkie te hard.

Boardcomputers geven doorgaans overigens onrealistische waarden op, de enige manier om het verbruik goed te bepalen is door de kilometers te delen op het aantal getankte liters.

60% lijkt mij vrij veel tja het is maar hoe je ermee omgaat en ja we weten ook wel dat je het echte verbruik moet delen "door de kilometers te delen op het aantal getankte liters'' maar het verschil t.o.v. boordcomputers zoveel :rolleyes:. Kortom als ik gemiddeld zou uitkomen op 1:22 over het gehele jaar genomen hoor je mij niet klagen.

Hans406 zei:
Darkside zei:
Weet iemand wat voor automaat er in de 308 geleverd wordt?
is dat dezelfde als in de 508 (dus een gerobotiseerde handbak) of een "ouderwetse" automaat met koppelvervormer?

Het is een volautomaat, dus met koppelomvormer, van de leverancier Aisin. 6-traps, in eerste instantie beschikbaar voor de 1.2 e-THP en de 2.0 BlueHDi.
Mooi. Aisin levert volgens mij wel goede automaten (gerucht is dat VW hun DSG's ook gaat vervangen voor automaten van aisin).
Ben niet zo'n fan van die half-automaten.
Heb nu DSG en dat rijdt wel heerlijk (mijn mening) en zou in de volgende auto weer graag een "automaat" willen.
Misschien toch maar een keer proefrijden in een 308 (sowieso voor de feeling) en dan liefst nog een x met automaat.

its_me_leon zei:
Mooie beelden. Jammer dat ik er niet veel van versta :p
https://fr.cars.yahoo.com/video/essai-nouvelle-peugeot-308-sw-084205073.html

Hij's erg positief, dat is duidelijk. Een comfortabele auto met een fijne versnellingsbak, aangename plaats voor de bestuurder en redelijk geprijsd, zou een korte samenvatting kunnen zijn. Weinig nieuws dus, wel leuk om te zien.

dmp61 zei:
60% lijkt mij vrij veel tja het is maar hoe je ermee omgaat en ja we weten ook wel dat je het echte verbruik moet delen "door de kilometers te delen op het aantal getankte liters'' maar het verschil t.o.v. boordcomputers zoveel :rolleyes:. Kortom als ik gemiddeld zou uitkomen op 1:22 over het gehele jaar genomen hoor je mij niet klagen.

Nou, in mijn auto overdrijft de verbruiksmeter fors. Bijna dagelijks zou ik volgens dat ding ongeveer 1 op 20 halen, maar over een gehele tank gemeten haal ik dat soort waarden nooit, met het bijbehorende rijgedrag. Natuurlijk zou de verbruiksmeter in de 308 beter kunnen zijn, en een Honda die ik vroeger had gaaf doorgaans ééntiende per 100 kilometer tevéél aan verbruik op, zeer betrouwbaar dus.

Het kan iig geen kwaad om de resultaten even te toetsen; Just saying!

Tis vrijdagmiddag en tijd voor de volgende ESSAI:
https://video-streaming.orange.fr/auto-moto/essai-peugeot-308-sw_9709719.html

E-One zei:
Misschien zelf eerst even het filmpje bekijken voordat je hem klakkeloos plaatst ? Gaat over het vorige model ....
Of is dit een ESSAI van je ?

vandaag mijn peugeot 308 sw bleu lease exclusive besteld
kleur robi rouge
glazen dak
chroom instap lijsten
EBS sub woofer + Booster
230v Aansluiting 150 w + usb tussen de voorstoelen
16 inch Granat velgen
kunstof bodem bak in de kofferbak
Alles dragers voor de dak koffer
Volledig leren bekleding
comfort stoelen

leverdatum volgens mijn dealer was 17 julli maar word nu later i.v.m de speciale stoelen

Opast zei:
E-One zei:
Misschien zelf eerst even het filmpje bekijken voordat je hem klakkeloos plaatst ? Gaat over het vorige model ....
Of is dit een ESSAI van je ?

Haha..het was 'vrijdagmiddag'-humor...:) klakkeloos zal ik nooit doen..volgende keer weer serieus.

Darkside zei:
Heb nu DSG en dat rijdt wel heerlijk (mijn mening) en zou in de volgende auto weer graag een "automaat" willen.
Misschien toch maar een keer proefrijden in een 308 (sowieso voor de feeling) en dan liefst nog een x met automaat.

Zelf rijd ik (zakelijk) ook met een DSG (VW Golf VI 1.6tdi). Ik ben niet heel enthousiast over de DSG. Met name het laatste jaar niet meer: schakelt lang niet altijd comfortabel, slip tijdens het schakelen en bokkig in de file zijn mijn voornaamste klachten. Tegenwoordig schijnen ze beter te zijn... Of dat waar is weet ik niet.
Aangezien ik dit jaar een nieuwe leaseauto moet uitzoeken ben ik ook geïnteresseerd in de 308 nu hij met automaat in combinatie met diesel te krijgen is. Als iemand weet waar een 308 met automaat te rijden is hoor/lees ik dat graag.

marco71 zei:
kleur robi rouge
glazen dak
chroom instap lijsten
EBS sub woofer + Booster
16 inch Granat velgen
Volledig leren bekleding
comfort stoelen

leverdatum volgens mijn dealer was 17 julli maar word nu later i.v.m de speciale stoelen

ik vraag me af of de audio verbetering echt een must is. De standaard installatie heb ik nog nooit gehoord. Ik heb nu een business lease bmw 3 serie die kwa geluid super is. De stap naar de Peugeot 308 in BL executive versie is wat dat betreft een surprise denk ik. Denk dat ik de auto na 500m vanaf de dealer ga parkeren om het aan te horen. Ben nu wel verwend met die BMW, ik wil niet te veel gaan inleveren kwa geluidskwaliteit.

Wat vinden de eerste 308 eigenaren hier van het geluid eigenlijk ?

Purple zei:
ik vraag me af of de audio verbetering echt een must is. De standaard installatie heb ik nog nooit gehoord. Ik heb nu een business lease bmw 3 serie die kwa geluid super is. De stap naar de Peugeot 308 in BL executive versie is wat dat betreft een surprise denk ik. Denk dat ik de auto na 500m vanaf de dealer ga parkeren om het aan te horen. Ben nu wel verwend met die BMW, ik wil niet te veel gaan inleveren kwa geluidskwaliteit.

Ik ben dan wel geen 308 eigenaar. Maar ik vond de geluidskwaliteit van het standaard systeem slecht klinken. Ik draai ook veel house muziek. En had een eigen usb stick meegenomen. En bij een hoger volume kreeg je vervorming. Daarnaast merkte ik dat het systeem niet alle mappen kon lezen. Iets dat ik al eerder gelezen heb hier. Heb daarna in een V40 proefrit gereden. En dat was vele malen beter. En ook geen problemen met de mappenstructuur. En ik kom dus uit een A3 Sportback met navigatie, waar dat audio systeem van audi in ligt (niet eens de duurste variant). Dus ik ben wel enigszins verwend. Overigens heb je ook in dat audi navigatie systeem een kleine bug dat bestandsnamen niet te lang mogen zijn, anders worden de mp3's niet herkend. Had in die Volvo zo op het eerste gezicht geen problemen.

Anyway, mijn keuze is op de V40 gevallen. Bestelling is al de deur uit.

Uit het scoop topic:

2014040909484093333_550.jpg

Had ze nog niet gemonteerd gezien (wel keuze gemaakt) ; de Emeraude 17" zitten hieronder. Fraaie strakke velg.

Purple zei:

De gemiddelde consument zal met het standaard system vrede hebben als volume e.d. op een normaal niveau blijft staan, met hier en daar wat persoonlijke instellingen is het acceptabel (niets meer, niets minder). Maar ben je van het (petjes;)) type ik laat andere graag horen dat je eraan komt met een hoop gedreun ja dan is het zeker teleurstellend! Voor een goed resultaat zal je moeten investeren in iets anders.

Wat ik zelf als irritant ervaar bij inbrekende verkeersinfo het gedreun op de achtergrond, zal ook wel met een instelling zijn te verhelpen (hoop ik).

102 paginas inside marketing info van Peugeot over de HB. Helaas wel in het Frans.
https://www.bourges.infoptimum.com/document/nouvelle_308_en_bd.pdf

Joehannus zei:
Ik ben dan wel geen 308 eigenaar. Maar ik vond de geluidskwaliteit van het standaard systeem slecht klinken. Ik draai ook veel house muziek. En had een eigen usb stick meegenomen. En bij een hoger volume kreeg je vervorming. Daarnaast merkte ik dat het systeem niet alle mappen kon lezen. Iets dat ik al eerder gelezen heb hier. Heb daarna in een V40 proefrit gereden. En dat was vele malen beter. En ook geen problemen met de mappenstructuur. En ik kom dus uit een A3 Sportback met navigatie, waar dat audio systeem van audi in ligt (niet eens de duurste variant). Dus ik ben wel enigszins verwend. Overigens heb je ook in dat audi navigatie systeem een kleine bug dat bestandsnamen niet te lang mogen zijn, anders worden de mp3's niet herkend. Had in die Volvo zo op het eerste gezicht geen problemen.

Heb je nu werkelijk voor de V40 gekozen omdat jij de audio daarin beter vond klinken? ;) (Zo leest je tekst namelijk wel)

Mcsluis zei:
Joehannus zei:

Heb je nu werkelijk voor de V40 gekozen omdat jij de audio daarin beter vond klinken? ;) (Zo leest je tekst namelijk wel)

Ik zou die keuze niet zo gek vinden, geluidskwaliteit is voor mij ook erg belangrijk. Nu heb ik gekozen voor een 309, dus dan weegt het 'pure autorijden' meer, maar bij een moderne auto zou ik de audioinstallatie een belangrijke plaats in de afweging geven.

der Magistrat zei:
Mcsluis zei:
Joehannus zei:

Ik zou die keuze niet zo gek vinden, geluidskwaliteit is voor mij ook erg belangrijk. Nu heb ik gekozen voor een 309, dus dan weegt het 'pure autorijden' meer, maar bij een moderne auto zou ik de audioinstallatie een belangrijke plaats in de afweging geven.

Audio is toch te upgraden? Als je liever auto A hebt, maar voor B kiest omdat daar het geluid standaard in beter klinkt, dan lijken mij de overwegingen niet helemaal juist.

Over de audio, ik ben zo'n gewone gemiddelde gebruiker denk. Ik luister 80% van de tijd gewoon naar de radio en dan is het prima.
Maar wil ik eens een goed nummer lekker hard zetten dan is het standaard systeem gewoon ruk. Teveel vervorming.
Zoveel zelfs dat ik achteraf het Denon systeem besteld zou hebben.

Betere luidsprekers doen wonderen. Heb nog een setje JBL's liggen vanuit de 406. Zijn ondertussen ook gebruik in andere (Franse) auto's, wellicht dat ze straks ook passen.

Mcsluis zei:
der Magistrat zei:
Mcsluis zei:
Joehannus zei:

Audio is toch te upgraden? Als je liever auto A hebt, maar voor B kiest omdat daar het geluid standaard in beter klinkt, dan lijken mij de overwegingen niet helemaal juist.

Dat is ook wel weer zo. :)

ENTE zei:
Uit het scoop topic:

2014040909484093333_550.jpg

Had ze nog niet gemonteerd gezien (wel keuze gemaakt) ; de Emeraude 17" zitten hieronder. Fraaie strakke velg.

oogt niet verkeerd
intro volgende week in peking.

Mcsluis zei:
der Magistrat zei:
Mcsluis zei:
Joehannus zei:

Heb nu 2 weken geleden ook een 308 BLP besteld en hoop hier vanaf juli ook in te kunnen rijden. Maar tijdens de testrit viel me al op hoe slecht de audio. En dan met name als het wat harder gaat, en hoe weinig bass erin zit. Kwaliteit op normaal geluidsniveau is dan wel goed. Mooi helder en zonder gekke dingen. Beter als de Leon waar ik in reed, waar alleen maar bass uit komt leek wel.

En vraag me af hoe "upgradebaar" de audio is. Vroeger in oude auto's was het simpel door deurpaneel eraf te halen en nieuwe erin te schroeven en klaar. Maar tegenwoordig heb je overal tweeters zitten, deurpanelen die op meerdere manieren vastzitten, kabels die overal aanvastzitten. Had in mijn vorige nieuwe auto ook de standaard aanwezige subwoofer vervangen. Maar dat had al aardig wat voeten in de aarde.

Mij is toen ok door de dealer verteld dat de Denon audio niet in te bouwen is in de diesel BLP. Doordat er op de plek waar het reservewiel zit, nu een tank zit waar een toevoeging aan de brandstof zit.

Wil daarom graag weten hoe moeilijk het is om de standaard audio te vervangen, en welke speakers erin moeten. Ben niet van het type sjonnie die in de stad zijn speakers hard zet (juist niet). Zit elke dag minstens 2uur in de auto en wil na een dag hard werken af en toe wel stoom af kunnen blazen, en dan gaat het geluid graag hard. Als er dan achteraf een leuk 2 of 3 componenten systeem in kan dan doen we dat. Maar ben beetje bang voor de ellende die achter de deurpanelen schuil gaat, en de tweeters.

3 letters....EBS....
Nee, ik heb geen aandelen...nog niet
Nooit geschoten is altijd mis.
Is accessoire dus in mijn geval komt dat op conto van mijn werkgever (hogere leaseprijs)

marco71 zei:
kleur robi rouge
glazen dak
chroom instap lijsten
EBS sub woofer + Booster
16 inch Granat velgen
Volledig leren bekleding
comfort stoelen

Volgens mijn dealer kon ik er geen 220 stekker kezen bij BLE SW.....

Mcsluis zei:
Joehannus zei:

Tuurlijk niet. Reactie ging puur over wat ik slecht(er) vond aan het audio/navi/hi-fi systeem in de 308.

Meerdere redenen - veel betere stoelen (wilde geen leder, en bij de V40 kun je ook half-leder krijgen, op de 308 blue lease helaas niet), veel betere wegligging, meer pk's en koppel, maar vooral overall een mooiere auto m.i. (heb ze naast elkaar gezet, wereld van verschil). Veel meer gevoel ook bij de V40 dan bij de 308. Vandaar de keuze voor de V40.

Deedrieen zei:
Mcsluis zei:
der Magistrat zei:
Mcsluis zei:
Joehannus zei:

Heb nu 2 weken geleden ook een 308 BLP besteld en hoop hier vanaf juli ook in te kunnen rijden. Maar tijdens de testrit viel me al op hoe slecht de audio. En dan met name als het wat harder gaat, en hoe weinig bass erin zit. Kwaliteit op normaal geluidsniveau is dan wel goed. Mooi helder en zonder gekke dingen. Beter als de Leon waar ik in reed, waar alleen maar bass uit komt leek wel.

En vraag me af hoe "upgradebaar" de audio is. Vroeger in oude auto's was het simpel door deurpaneel eraf te halen en nieuwe erin te schroeven en klaar. Maar tegenwoordig heb je overal tweeters zitten, deurpanelen die op meerdere manieren vastzitten, kabels die overal aanvastzitten. Had in mijn vorige nieuwe auto ook de standaard aanwezige subwoofer vervangen. Maar dat had al aardig wat voeten in de aarde.

Mij is toen ok door de dealer verteld dat de Denon audio niet in te bouwen is in de diesel BLP. Doordat er op de plek waar het reservewiel zit, nu een tank zit waar een toevoeging aan de brandstof zit.

Wil daarom graag weten hoe moeilijk het is om de standaard audio te vervangen, en welke speakers erin moeten. Ben niet van het type sjonnie die in de stad zijn speakers hard zet (juist niet). Zit elke dag minstens 2uur in de auto en wil na een dag hard werken af en toe wel stoom af kunnen blazen, en dan gaat het geluid graag hard. Als er dan achteraf een leuk 2 of 3 componenten systeem in kan dan doen we dat. Maar ben beetje bang voor de ellende die achter de deurpanelen schuil gaat, en de tweeters.

Zoals ik al het bericht hierboven aangaf waren er meerdere redenen waarom ik voor de V40 gekozen heb.

Maar audio kwaliteit vind ik wel belangrijk, zit ook veel in de auto, en inderdaad, het geluid klonk slecht, zeker bij hogere volumes, want dat poog ik ook wel eens te doen, dat volume omhoog draaien. Naast house muziek heb ik overigens tijdens de proefrit ook de carmina burana, u2, duran duran en depeche mode gedraaid. En heel even radio 3 en studio brussel. Klonk van geen meter allemaal, helaas. En ik ben wellicht wel wat verwend door het audio systeem dat in mijn huidige A3 Sportback ligt.

Binnenkort is het de bedoeling om een andere leaseauto uit te kiezen.
Mijn voorlopige keuze is (na een proefrit in Octavia en in een 308 hatchback) uitgekomen op de 308 SW BLE 1.6 eHdi, mede gelet op lage bijtelling en toch voldoende trekvermogen van max 1300 kg.
Definitieve keuze kan uiteraard pas gemaakt worden als hele bestelprocedure in gang wordt gezet.

Ik ben me aan het orienteren op kleuren.

Nou zag ik bijgaande twee filmpjes en ik denk dat in het eerste filmpje een Gris Moka en een Gris Aluminium rijdt en in het tweede filmpje een Rouge Rubi.

Video 308 SW ( gris moka ? en gris aluminium ? )

Video van rode 308 SW

Mijn lichte voorkeur gaat op dit moment naar die lichte grijze.

Kan iemand bevestigen of dit inderdaad de Gris Aluminium kleur is ??

In één van mijn vorige auto's zaten zgn coaxiale speakers, die door de dealer als accessoire gemonteerd waren. Een aanrader. Al doet een goede equalizer ook veel goed, en die had die auto ook.

Ik heb ooit een proefrit gemaakt in een Peug 508 hybrid met de JBL Hi-fi upgrade, maar \die had enkel instelmogelijkheden voor bass en treble. Voor een goede stereo kan dit wellicht voldoende zijn (het Bosesysteem in de Mégane bijvoorbeeld vond ik beduidend beter, al was dat ook heel eenvoudig), maar in deze auto was dat het helaas niet. Een equalizer had wellicht iets aan de helderheid van het geluid kunnen doen, maar die was dus non-existent.

Zijn de instelmogelijkheden bij de 308 ook zo karig, of wordt dit beter als je de Denon kiest?

Ook ik wacht op dit moment op de levering van een 308 SW (Blue Lease Ex. 2.0 BlueHDi Aut. Dark blue). Wordt pas in augustus verwacht dus m'n geduld wordt op de proef gesteld. Onderdeel van de bestelde accessoires zijn de Grenat 16inch velgen. Iemand toevallig al een foto voorbij zien komen van een 308 met deze velgen? Heb zelf al een Google zoekactie gedaan maar kom alleen (kleine) afbeeldingen van de velg zelf tegen.

ffocus08 zei:
Nou zag ik bijgaande twee filmpjes en ik denk dat in het eerste filmpje een Gris Moka en een Gris Aluminium rijdt en in het tweede filmpje een Rouge Rubi.

Video van rode 308 SW

De tweede auto in het eerste filmpje is Gris Artense, geen Gris Aluminium.

dmp61 zei:
Wat ik zelf als irritant ervaar bij inbrekende verkeersinfo het gedreun op de achtergrond, zal ook wel met een instelling zijn te verhelpen (hoop ik).

Wie kan mij eventueel vertellen hoe ik de Bass (dreun) op de achtergrond bij gesproken verkeersinformatie eruit kan halen (in handleiding niet terug te vinden)?

Instelling Loudness bij specifiek radio ontvangst is uitgeschakeld. Vooralsnog kan ik dacht ik alleen maar het vinkje weghalen bij de optie melding weergeven en melding gesproken doorgeven, of compleet de TA functie uitschakelen.

NitroNL zei:
ffocus08 zei:

Video van rode 308 SW

De tweede auto in het eerste filmpje is Gris Artense, geen Gris Aluminium.

Ik heb Gris Artense in het echt gezien, in Oisterwijk. Erg mooie kleur. Zeker met Rubis velgen eronder. En met een panorama dak. Toevallig stond die uitvoering er.

Vanaf volgende pagina kun je een heleboel foto's van een 308 in Gris Artense bekijken (met foto's bij zonsondergang):
https://www.feline.cc/photos/modeles/peugeot-308/308-2/essais/essai-peugeot-308-2-feline-1-014.jpg.html

Maar voor mij had er toch een donkerder grijze kleur mogen zijn (Gris Moka vind ik tè bruin). Ik rij nu een A3 in Daytona Grey, en ga naar een V40 in Osmium Grey. Daar komen die chromen accenten veel mooier bij uit.

HanTheMan zei:
Top man :) ik snap dan niet dat mijn dealer als verwachte leverdatum nu 10 juni noemt voor mij als afleverdatum.
Leren bekleding kost toch geen maand om er in te zetten? ;)

Daadwerkelijke inbouw niet, uiteraard wel de inbouwcapaciteit in mankracht. Als er veel 'achteraf' setjes verkocht zijn in de groep kopers die nu 'reikhalzend' naar de aflevering uitkijken.. dan komt dat aanbod ook in één klap bij de poort van de leder-inbouwer.
Inkoop van materiaal kan op voorhand gewerkt worden, al is het adagium in de keten toch vooral 'less (voorraad) is more'..

Nu kunnen ze bij Gefco wel een aardige snelheid maken, uiteindelijk wil je ook niet dat het een haastklus wordt en er plooien in het leer te zien zijn die er niet horen..
Of dat er extra capaciteit ingehuurd wordt door niet zo deskundige uitzendkrachten.. :(

Oplossing hiervoor is dat de auto al de weg op gaat en de leder inbouw naderhand plaats vind.
Moet de leasemij. wel goed vinden, want na aflevering komt er immers geen complete autofactuur.
Hierdoor kan het contract niet ingezet worden, want de investering is nog niet compleet door het ontbreken van de lederfactuur.
Werkgever zit vervolgens niet te wachten op een verhoging van de leasetermijn na de eerste inzettermijn (door de lederfactuur).

Kortom, veelal is het eenvoudiger voor alle partijen om de auto lekker te laten staan totdat ie compleet voor aflevering is. (y)

peugeot-308-trekauto-vh-jaar.jpg

13 april 2014 12:03

De Peugeot 308 is niet alleen Auto van het Jaar 2014 geworden, hij heeft ook de oer-Hollandse titel Trekauto van het Jaar in de wacht gesleept.
De 308 1.6 THP met 125 pk – en dankzij de turbo een koppel van 200 Nm vanaf 1.400 toeren – werd winnaar van de B-klasse en algemeen winnaar van de verkiezing, die word georganiseerd door het ANWB-magazine Kampeer & Caravan Kampioen.
De jury van de verkiezing bestaat uit rijdende en niet rijdende leden. Deze laatste categorie beoordeelt de vakantiegeschiktheid van elke auto aan de hand van het zitcomfort, de bagageruimte, het gebruiksgemak en dergelijke. De rijdende juryleden testen de kwaliteiten als caravantrekker op de testbaan van DAF in Sint Oedenrode op verschillende soorten wegdek, tijdens een slingerproef en op diverse hellingen.
Peugeot behaalde niet alleen succes met de 308 1.6 THP, de 2008 1.6 VTi werd eerste in de crossover-klasse.

Bron

...en ik heb niet eens een trekhaak erbij...:T

Mooi, alleen wel een setje bijpassende caravanspiegels regelen..
Die steeltjes van de ANWB zien er niet uit, wat mij betreft.

ENTE zei:
...en ik heb niet eens een trekhaak erbij...:T
Dan nog zou jouw SW geen carvantrekker worden, want de HB mag meer gewicht trekken dan de SW :( 1500kg tegen 1400kg. Jammer dat ze hierin ook verschillen.

ENTE zei:

Geweldig leuke foto ... zou de Peugeot marketing afdeling moeten weten.
Mooie slagzijn erboven en hoppa, tijdschriften in.

De ouwe hoort bij het ouwe huis.
Maar de familie won een prijs bij de loterij.
Woont er nu naast, in die nieuwe villa.
Daarbij hoort dan ook een nieuwe 308 SW II

Als ik het zo lees in de onderstaande Kurztest blijkt de Sport-knop niet dat te brengen wat je er van zou verwachten zoals bijv. meer pit en directer stuurgedrag. Marketing dingetje:
https://autophorie.de/2014/04/13/peugeot-308-sw-dreizylinder-e-thp-130-test/

Verder nog een review van de SW 150pk automaat:
https://autophorie.de/2014/04/12/peugeot-308-sw-bluehdi-150ps-automatik-kurztest/

Terug
Bovenaan