Peugeot 308 (SW p. 26)

We hebben ons parelmoer 115pk HB dieseltje afgelopen vrijdag opgehaald en de eerste 500km zit er op. Na de laatste 22 jaar Renault te hebben gereden is de overstap naar Peugeot nog niet tegengevallen. Auto is mooi stil en voelt degelijk aan. Je rijdt al gauw te hard en dat is een compliment voor de auto. Schakelen is nog af en toe iets hakerig maar ga er vanuit dat dat over een paar duizend kilometer over is. Navigatie ben ik nog niet echt enthousiast over, rijstrookbegeleiding minder en reageert verder niet altijd even secuur daar is de TT van Renault m.i. zijn meerdere in. Audio is verder acceptabel in ieder geval beter als in onze vorige auto (beide gebruiken de Arkamys software). Voor mij nog geen reden om extra te gaan investeren (EBS). Waar we wel weer op moeten letten is dat we de auto op slot doen (1x drukken op handgreep) dat vergeten we nu nog steeds, bij de vorige kon je dus zo weglopen en ging vanzelf op slot (te veel verwend waarschijnlijk). Ben wel blij dat ik uiteindelijk toch de std 16’’ Topaz heb gehouden (antraciet afwerking ziet het remstof ook minder) samen met de 4seasons eronder blijft de auto mooi comfortabel en toch nog vrij stil. Bij de proefrit had ik een diesel met 18’’eronder en dat vond ik vrij stug. Over de ruimte op de achterbank hoef ik eigenlijk niets te zeggen dat is het enige echt negatieve.

Al met al een heerlijk rijdende auto.

308forum2_zps1183c61e.jpg
[/URL][/img]

308forum_zpse1f70fc1.jpg
[/URL][/img]

E-One zei:
Het nieuws van nu vind ik eerder het aanpassen van de zaken op de Blue Lease Premium voor HB (en de BLE SW).

Volgens mij moet je het anders zien. In de fabriek gaan ze niet kijken in welke periode een auto is besteld. Je krijgt de uitvoering zoals die is beschreven in de meest recente brochure. Het zou onhoudbaar zijn voor de fabriek om voor iedere brochure wijziging een andere auto te maken.

Jij hebt in november de BLE HB besteld en zal nu gewoon de BLP HB krijgen. In de laatste brochure staat nu idd automatische hoogte verstelling. Aangezien de koplampen niet opeens wijzigen zal dit er altijd wel op hebben gezeten, echter de marketing mensen hebben het nooit opgenomen in de brochure.

(Noot: Dit is het beeld dat ik heb bij alle wijzigingen..)

E-One zei:
Verder kijkend valt mij op:
- Ik zie nog bij de BLP HB iets van 'automatisch hoogteverstelling koplampen' als standaard. Wat is dat? Lijkt me handig..

...

''automatisch hoogteverstelling koplampen'' het woord zegt het al en is alleen bij LED koplampen om bij belading verblinding tegenliggers te voorkomen. Was bij Xenon vroeger ook zo.

Gefeliciteerd. Heerlijke diesel zo te lezen. Ook gaaf om weer een exemplaar te zien met de chromen stootlijsten. Ik heb ze ook in bestelling gezet op mijn zwarte.

dmp61 zei:
E-One zei:
- Ik zie nog bij de BLP HB iets van 'automatisch hoogteverstelling koplampen' als standaard. Wat is dat? Lijkt me handig..

...

''automatisch hoogteverstelling koplampen'' het woord zegt het al en is alleen bij LED koplampen om bij belading verblinding tegenliggers te voorkomen. Was bij Xenon vroeger ook zo.

Dat is helder..letterlijk en figuurlijk als je Xenon en nu LED betrekt in het verhaal.

Het klopt dat de fabriek gewoon een BLP maakt en niet een BLE uit de bestelling van Nov 2013. De marketing afdeling loopt iets achter. De auto is toch al fully loaded dus ik ga al genieten van al dat moois!

Doubleyou308SW zei:
Zoals ik reeds een keer eerder aangaf, de V40 is geen gezinsauto. Ik blijf het raar vinden dat deze auto als 5-deurs leverbaar is, je wilt het toch je passagiers niet aan doen om op de achterbank te gaan zitten? Prima voor 2-personen maximaal, niet meer en minder. We hebben er 2 in gebruik, maar het zijn ook de laatste 2. Jammer want het is op zich een mooie auto, misschien is hij wel gemaakt voor de thuismarkt van de eigenaren, China.

Vreemd. Ik ben met mijn V40 al meerdere keren op wintersport geweest, 4 volwassenen in de auto, of 3 volwassenen inclusief een snowboard. In beide gevallen kon alle onhandige troep (skischoenen, helmen, etc) gewoon mee en heb ik nul klachten van mijn passagiers gehad mbt comfort. Zelf ben ik 1m80 en als ik 'achter mezelf' ga zitten zijn mijn knieën en hoofd voldoende bewegingsvrijheid. Dus 'geen gezinsauto'? Mwoah. Een Golf is ruimer (volgens mij één van de ruimsten in dit segment, na de octavia) op de achterbank, maar toen ik laatst even ging proefzitten in de 308 ervoer ik eigenlijk weinig ruimteverschil tov de V40. Dus of de 308 dan wel een 'gezinsauto' is??? Kortom, je statement is wellicht ietwat overdreven en het hangt er nogal vanaf wat je criteria zijn.

Even ter aanvulling op mijn verhaal:
Juist de kofferbak van de V40 is het punt waarop ik de auto niet heb gekozen: geprobeerd een kinderwagen in te passen en dat paste maar net en dan moet je de rest nog kwijt.
De achterbank van de V40 is ruimer dan de 308 II daar is het echt behelpen maar ik heb alleen nog maar een dochtertje van 1jaar dus maak me daar helemaal geen zorgen over.

E-One zei:
Ook gaaf om weer een exemplaar te zien met de chromen stootlijsten. Ik heb ze ook in bestelling gezet op mijn zwarte.

Vind ook eigenlijk dat Peugeot deze er al standaard op zou moeten zetten als je al de chromen ruitomlijsting en deurgrepen hebt. Ze zien er in het echt ook uit of het zo hoort (in ieder geval geen aftermarket rotzooi).

Wat bewegende beelden van de SW, helaas in het Frans:

https://www.youtube.com/watch?v=cwCrQj9x1po&list=UUeeUxr_KaIIaP8jEYmKB95A

https://www.youtube.com/watch?v=VBXIIvmTyns&list=UUeeUxr_KaIIaP8jEYmKB95A

Voor de mensen die interesse hebben in de Peugeot 308 SW:

18 April staat de auto overdag's in de showroom van Peugeot (Wassink Opgenoort) Nijmegen, microweg 51.

Géén idee om wat voor uitvoering het gaat, zal wel dezelfde zijn als laatst bij de opening van Nefkens (in Tilburg?).

E-One zei:
Opvallend dat die extra getinte achterramen dan weer niet S(tandaard) zijn op mijn BLP voor de HB. enkel SW BLE.

- Zwarte grille met chroomrand en horizontale verchroomde strips lijkt ook nieuw als extra, maar hoe ziet dat eruit? Vast strak
- Tweetonige claxon op de BLP HB?
- Sportstoelen ipv voorheen 'Stoelen Type Allure'. Verschil?
- Alarm met supervergrendeling? als OPTIE nieuw in de lijst. Hoezo SUPER?

Ik ben niet negatief, maar wel vreemde zet om dit in het 3e boekje weer anders te doen...

Volgens mij was het één en ander al toegelicht, en anders kan je dit bericht negeren.

- Stond al ergens
- Heb ik nog niet zien staan op de prijslijst?
- Het verschil hoor je echt niet, tenzij je een amsterdamse taxichauffeur bent
- Is exact hetzelfde, mocht je in een premiere hebben proefgereden, het gaat om die stoelen.
- Super, nog beter dan geweldige vergrendeling.

Peugeot weet gewoon vaak niet wat ze willen...

@ de rest

Mocht je je auto als "eerste" besteld hebben (zeg maar tot medio januari).
Grote kans dat de auto in week 19/20 binnen komt bij de dealer (Hatchback heb ik het dan over).

identiteitonbekend zei:
Voor de mensen die interesse hebben in de Peugeot 308 SW:

18 April staat de auto overdag's in de showroom van Peugeot (Wassink Opgenoort) Nijmegen, microweg 51.

Géén idee om wat voor uitvoering het gaat, zal wel dezelfde zijn als laatst bij de opening van Nefkens (in Tilburg?).

Maandag over een week, op 14 april 2014 staat hij bij de firma Bastians, Bergen op Zoom (Peugeot-dealer).
Daar krijgen ze dezelfde bruine als vorige week in Apeldoorn stond, een Access geloof ik.

Bij supervergrendeling worden de handgrepen in het interieur ook uitgeschakeld, bij gewone vergrendeling niet. Ruitje intikken om een deur te openen lukt dus niet meer.

identiteitonbekend zei:
E-One zei:
- Zwarte grille met chroomrand en horizontale verchroomde strips lijkt ook nieuw als extra, maar hoe ziet dat eruit? Vast strak

- Heb ik nog niet zien staan op de prijslijst?

Nope, staan zijn niet te koop als OPTIE of ACCESSOIRE, maar staan als extra in de Blue Lease Premium voor de HB in de laatste brochure.

identiteitonbekend zei:
Grote kans dat de auto in week 19/20 binnen komt bij de dealer (Hatchback heb ik het dan over).

Wat is je bron?

Week 19 ma 05-05-2014 t/m zo 11-05-2014
Week 20 ma 12-05-2014 t/m zo 18-05-2014

Zo ja, dan moet ik rekeninghouden met 2 a 3 weken eerder dan de 23 Mei die nu is afgegeven. Bestelling was Nov 2013 voor een HB.

Vandaag die dealer om een update gevraagd, maar die heeft het vast druk met de overname van Van Mossel van Pouw o_O

E-One zei:
identiteitonbekend zei:

Wat is je bron?

Week 19 ma 05-05-2014 t/m zo 11-05-2014
Week 20 ma 12-05-2014 t/m zo 18-05-2014

Zo ja, dan moet ik rekeninghouden met 2 a 3 weken eerder dan de 23 Mei die nu is afgegeven. Bestelling was Nov 2013 voor een HB.

Vandaag die dealer om een update gevraagd, maar die heeft het vast druk met de overname van Van Mossel van Pouw o_O

Aha, grill bedoelen ze dus die van de allure/premiere mee (op de "latjes" ligt wat chroomwerk, staat wel sjiek).

Bron is het bestelsysteem van Peugeot.
Het is niet waterdicht, het is al heel wat dat er "weken" worden afgegeven (waar voorheen de statuus 9999999 was)

Ze zullen het vast druk hebben, mooi dat een groot deel er kan blijven werken en sterke aanwist voor VMG.

Vraag wel om die mooie COTY stickers, peugeot kan nog wel wat goede ambassadeurs gebruiken ;)

On-topic:
Wie de sportstoelen wil bestellen (premium), vraag het voor de zekerheid even na.
Voor zo ver ik weet en zie, zijn deze niet te bestellen op de blue lease executive. Wellicht met verloop van tijd...

Hesp zei:
Bij supervergrendeling worden de handgrepen in het interieur ook uitgeschakeld, bij gewone vergrendeling niet. Ruitje intikken om een deur te openen lukt dus niet meer.

En ik kan bevestigen dat het werkt (op de vorige 308):
IMG_0057-1.jpg

Ze zijn niet verder gekomen dan het inslaan van het ruitje. Dat ruitje slaan ze bij de 308-I in om bij de handgreep te kunnen, maar daar schieten ze dus bij supervergrendeling niets mee op.

Wel opletten als je de auto verlaat, achteloos vergrendeld en de rest van de familie zit er nog in. Die komen er dus ook niet meer uit.:)

identiteitonbekend zei:
Aha, grill bedoelen ze dus die van de allure/premiere mee (op de "latjes" ligt wat chroomwerk, staat wel sjiek).

Het is niet waterdicht, het is al heel wat dat er "weken" worden afgegeven (waar voorheen de statuus 9999999 was)

Ze zullen het vast druk hebben, mooi dat een groot deel er kan blijven werken en sterke aanwist voor VMG.

Vraag wel om die mooie COTY stickers, peugeot kan nog wel wat goede ambassadeurs gebruiken ;)

On-topic:
Wie de sportstoelen wil bestellen (premium), vraag het voor de zekerheid even na.
Voor zo ver ik weet en zie, zijn deze niet te bestellen op de blue lease executive. Wellicht met verloop van tijd...

Dat staat er ook bij in de prijslijst, leverbaar vanaf productiemaand juli 2014 op de BLE.
Dealer wist het nog niet....hier op dit forum blijf je dus beter op de hoogte van de nieuwtjes!

Review 308 SW 2.0 D Automaat
https://www.larevueautomobile.com/Essai/Peugeot_308-SW-BlueHDI_7293.actu

its_me_leon zei:

Zo, die is enthousiast!

Conclusion

Cette nouvelle Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi 150 EAT6 présente de très solides arguments pour convaincre les plus exigeants.
(150 pk SW geeft hele goede argumenten om ook de meest veeleisende koper te plezieren)
Tout commence par une ambiance élégante et raffinée.
(e.e.a. het begint al met een elegant & geraffineerd interieur)
Puis, Peugeot nous a concocté un break pour les amoureux de la conduite avec un comportement routier tout simplement exemplaire.
(Vervolgens heeft Peu een break geconstrueerd voor liefhebbers van buitengewoon goed rijgedrag)
L’association moteur/boîte auto est parfait et l’habitabilité ravira les petites familles qui ne veulent pas succomber à la mode du crossover.
( Voor hen die niet bezweken zijn voor de cross-over rage is dit een hele ruime auto met een perfect afgestemde motor/bak)
Même son rapport tarif/équipements est bon!
(Zelfs zijn prijs vs uitrusting zijn goed)
Il reste le style, sur lequel je ne prononcerai pas, car des goûts et des couleurs...
(Uiterlijk, dat is persoonlijk)
Bref, cette version break de la 308, c’est la nouvelle référence!
(Kortom, deze SW is de nieuwe maatstaf)

its_me_leon zei:

En beetje enthousiasme kan natuurlijk geen kwaad, maar het lijkt wel of dit geschreven is door de brochuremaker zelf. Een reëel beeld krijgen we pas als er ook daadwerkelijk een aantal maanden in is gestuurd.

dmp61 zei:
its_me_leon zei:

En beetje enthousiasme kan natuurlijk geen kwaad, maar het lijkt wel of dit geschreven is door de brochuremaker zelf. Een reëel beeld krijgen we pas als er ook daadwerkelijk een aantal maanden in is gestuurd.

Is 'gewoon' een journalist v/e autosite, net als AW.
Misschien moeten we ons er bij neerleggen dat de SW gewoon een hele toffe break is. ;)

https://www.autoexpress.co.uk/peugeot/308/86525/peugeot-308-sw-bluehdi-review

AutoExpress review Peugeot 308 SW BlueHDi .

identiteitonbekend zei:

On-topic:

Ik heb net bevestiging van LM en dealer: de sportstoelen zijn bijbesteld worden in de SW BLE. Levering is volgens mij niet vertraagd, nog steeds na de zomervakantie.

Doubleyou308SW zei:

Peugeot has a history of making great diesels and the new Peugeot 308 SW BlueHDi is one of the best yet. It delivers class-leading efficiency with smooth and refined performance and suits the 308 SW’s relaxed character perfectly. The spacious boot and high kit count in Active trim make it excellent value too – and we can’t think of any low-emissions model that comes with so few compromises.

Read more: https://www.autoexpress.co.uk/peugeot/308/86525/peugeot-308-sw-bluehdi-review#ixzz2yHyNWS62

nordic_blue zei:
identiteitonbekend zei:

On-topic:

Ik heb net bevestiging van LM en dealer: de sportstoelen zijn bijbesteld worden in de SW BLE. Levering is volgens mij niet vertraagd, nog steeds na de zomervakantie.

De sportstoelen.zijn dus nog na te bestellen. In elke interieur. Zo ja dan ga ik dit ook aanvragen bij de LM. Heb ook een 308 SW BLE in bestelling staan en met 65000 per jaar zijn goede stoelen wel fijn

rickm zei:
Doubleyou308SW zei:

Peugeot has a history of making great diesels and the new Peugeot 308 SW BlueHDi is one of the best yet. It delivers class-leading efficiency with smooth and refined performance and suits the 308 SW’s relaxed character perfectly. The spacious boot and high kit count in Active trim make it excellent value too – and we can’t think of any low-emissions model that comes with so few compromises.

Read more: https://www.autoexpress.co.uk/peugeot/308/86525/peugeot-308-sw-bluehdi-review#ixzz2yHyNWS62

It does come with ultra low rolling resistance tyres as standard – which have less grip, and add two seconds to the 0-62mph time - but a sprint of 12.1 seconds is still competitive with rivals like the Volkswagen Golf BlueMotion estate and Ford Focus ECOnetic.

Deze zin snap ik niet zo goed. Met de standaard banden doet ie 12.7 naar de 100 omdat het 'low rolling resistance' banden zijn (?). Waarom geeft onze NL brochure dan 9.7 naar de 100 op?

https://www.caradisiac.com/Essai-video-Peugeot-308-SW-le-break-de-l-annee-93524.htm

Mcsluis zei:
Deze zin snap ik niet zo goed. Met de standaard banden doet ie 12.7 naar de 100 omdat het 'low rolling resistance' banden zijn (?). Waarom geeft onze NL brochure dan 9.7 naar de 100 op?

Die 9.7 ga je waarschijnlijk niet halen met de 1.6 l BlueHDi kijk ook maar eens op de Duitse site duitse spec. (12.1 SW en 11.6 berline)

Overigens bij 17 en 18'' komt er ook vaak nog 0.3 - 0.5 extra bij!

note: En de fransen zelf komen met Vitesse maxi (en km/h) 194 196
0-100 km/h (en secondes) conducteur seul (10,1 SW 9.7 berline)
Tja!o_O

Purple zei:
Het klinkt alvast beter ! Mijn 14% dark blue BLE met enkele opties zoals lederen bekledingen, massage stoelen, pack security, CD en keyless entry is 31 augustus besteld bij de leasemij. Laatst bekende aflever datum door de dealer was 10 Juni (na 2 maal naar achter geschoven te zijn). Dat is voor mijn een erg ongunstige datum omdat ik dan 4 weken op huwelijksreis ben en de auto dan staat te stoffen bij de dealer.

Ik heb op basis van jullie berichten gevraagd om rechtstreeks contact te maken met de dealer. Eens ik de dealer ken kan ik tenminste navraag doen. Zodra ik wat weet koppel ik het hier terug.

Intussen rechtstreeks contact gehad met de dealer. De productie week is intussen verschoven naar wk 19 (6 mei dacht ik) waardoor de auto nog zou gaan uitgeleverd worden in Mei

1 kant tekening deze productie datum is sinds de bestelling vorig jaar al 8!! maal aangepast geweest. Typisch Peugeot blijkbaar. Het is dus nu wederom maar afwachten of dit nu opnieuw gaat gebeuren. In ieder geval goed nieuws voor iedereen (250 auto's begreep ik) die in de eerste 14% hatchback productie batch zit !

dmp61 zei:
Die 9.7 ga je waarschijnlijk niet halen met de 1.6 l BlueHDi kijk ook maar eens op de Duitse site duitse spec. (12.1 SW en 11.6 berline)

Overigens bij 17 en 18'' komt er ook vaak nog 0.3 - 0.5 extra bij!

note: En de fransen zelf komen met Vitesse maxi (en km/h) 194 196
0-100 km/h (en secondes) conducteur seul (10,1 SW 9.7 berline)
Tja!o_O

Ik verzin het niet natuurlijk, de NL Brochure geeft aan 9.7, de britten en de duitsers 12.x en de fransen weer 9.7. Zijn er verschillende meetmethodes?

MOTORHEAD83 zei:
nordic_blue zei:
identiteitonbekend zei:

On-topic:

De sportstoelen.zijn dus nog na te bestellen. In elke interieur. Zo ja dan ga ik dit ook aanvragen bij de LM. Heb ook een 308 SW BLE in bestelling staan en met 65000 per jaar zijn goede stoelen wel fijn

Ik gok dat de productieweek dan wel na 1 juli moet liggen (zoals in de folder staat)...

Crabro zei:
MOTORHEAD83 zei:
nordic_blue zei:
identiteitonbekend zei:

On-topic:

Ik gok dat de productieweek dan wel na 1 juli moet liggen (zoals in de folder staat)...

Vraag doorgezet naar de dealer. Productie van mijn auto is mei juni

Hallo Peugeot 308 fans!
Ik volg dit forum nu al tijdje. Medio augustus is mijn huidige leaseauto aan vervanging toe. Heb lang getwijfeld tussen de Skoda Octavia Combi en de Seat Leon ST.
Totdat ik de 308 SW zag.. :p
Sta nu op het punt om de 308 SW BLE te bestellen. Hoe reëel is het dat ik dan ook echt rond half augustus de 308 SW in ontvangst kan gaan nemen? Ik zie nu ook nog maar weinig 308 HB Blue Lease rijden..:confused:

Er rijden op dit moment nog weinig 308-en in NL rond omdat op dit moment ongeveer de productie van de 14% versie start. Als het goed is zie je er over een maand stukken meer!
De SW productie start pas in juli. Het is aannemelijk dat de uitlevering van de 14% versies voorrang krijgt boven de andere versies, maar of half augustus gaat lukken is de vraag...

Hoe kom je aan productie SW pas in juli? De SW productie start in mei waarbij eerst de demo auto's voor de dealer geproduceerd worden omdat die op 29 mei bij de officiele dealerintroductie in de showroom moeten staan. Daarna start de productie op van de al reedse bestelde/verkochte modellen. Zowel de dealer als ook de importeur geven aan dat productie SW gewoon in mei begint en dus vanaf 29 mei de afleveringen starten. Aflevering van mijn SW staat voor 10 juni gepland en deze datum wordt dus ook niet verschoven op basis van de nu bekende info.

Wel is het zo dat als je nu betseld hij voor julie/augustus bevestigd wordt en dat daarbij wordt aangegeven dat deze data indicatief zijn.

Hans406 zei:
De SW productie start pas in juli.

Interessant. Dat zou betekenen dat op de SW BLE nu ook al de 'Premium' stoelen bestelbaar zouden zijn.
Volgens mijn dealer is het echter nog niet mogelijk om deze extra aan te vinken... Productie zou al eerder starten dan juli.
Als het tussentijds is aan te passen dan hoor ik dat binnenkort.

Kortom; ze zijn heerlijk aan het pre-productie-prutsen bij Peugeot!

ENTE zei:
Hans406 zei:
De SW productie start pas in juli.

Interessant. Dat zou betekenen dat op de SW BLE nu ook al de 'Premium' stoelen bestelbaar zouden zijn.
Volgens mijn dealer is het echter nog niet mogelijk om deze extra aan te vinken... Productie zou al eerder starten dan juli.
Als het tussentijds is aan te passen dan hoor ik dat binnenkort.

Kortom; ze zijn heerlijk aan het pre-productie-prutsen bij Peugeot!
Ik ben gisteren naar mijn dealer geweest. Ik wilde weten waarom in de nwe prijslijst van de BlueLease SW ineens bij de technische specificaties bij de CO2 waardes ineens 85/88 stond (dus 14% en 20% bijtelling). Dit was volgens de dealer een verwijzing naar de premium (dus BLP) uitvoering van de SW. De dealer verwachte zelfs dat de BLP SW ook in een 14% uitvoering gaat komen, waarbij ze waarschijnlijk die 3 gram CO2 er af weten te halen door de BLP zonder glazendak te leveren. Dit zijn aannames, maar wel interessante.

Ik ga dus nog heel even wachten met het bestellen van een BLE SW, want misschien dat het wel een BLP SW wordt.

Zuiver een hypothetische vraag voor de zakelijke rijders. Stel dat in dit land de 14% regel niet bestond en je mag van je werkgever gaan tot rond de € 30.000,=.

Gaan we massaal (enkele autofrancofielen uitgezonderd natuurlijk) dan ook voor een 308? Nu op dit moment is de keus in het (C) 14% segment erg beperkt dus kom je al gauw uit bij de 308. Voor ons zelf speelt er bij het aanschaffen gevoel en emotie ook een rol, maar dat ligt denk ik net even iets anders als je hem zelf moet bekostigen. Ik krijg nu vaak het idee het is een 14%je dus dit wordt hem dan tijdelijk;).

dmp61 zei:
Zuiver een hypothetische vraag voor de zakelijke rijders. Stel dat in dit land de 14% regel niet bestond en je mag van je werkgever gaan tot rond de € 30.000,=.

Gaan we massaal (enkele autofrancofielen uitgezonderd natuurlijk) dan ook voor een 308? Nu op dit moment is de keus in het (C) 14% segment erg beperkt dus kom je al gauw uit bij de 308. Voor ons zelf speelt er bij het aanschaffen gevoel en emotie ook een rol, maar dat ligt denk ik net even iets anders als je hem zelf moet bekostigen. Ik krijg nu vaak het idee het is een 14%je dus dit wordt hem dan tijdelijk;).
Ik wil nu voor de 14% bijtelling gaan, omdat het nu nog gewoon kan. Volgens jaar zal het aanbod misschien minder zijn en uiteindelijk zal de 14% regel helemaal verdwijnen. Dus nu ga ik puur voor het voordeel wat het me oplevert.
En ja, als ik een auto uit de 20% bijtelling categorie zou nemen (omdat er bijv. geen goed aanbod was in de 14% categorie), dan had ik niet alleen naar de 308 gekeken, maar ook bijv naar de Mazda 6, of een 308 met dikkere motor. Dan had ik inderdaad verder gekeken dan alleen de Seat Leon ST, Skoda Octavia Combie en 308SW.
Maar voor mij blijft de 308SW een hele mooie auto, met bijkomend voordeel dat hij nu ook gewoon erg voordelig is.

dmp61 zei:

Reken maar dat behoudens wel erg bizarre aanbiedingen als de 'met subsidie' Outlander ook 'niet-14%' gedreven keuzes worden gemaakt.

Paar jaar terug in tijd:
De Peugeot 307 stond #1 in Nederland.
>70% van de verkochte 307's waren SW's.
In die tijd speelde dat '14%' gelazer helemaal geen rol.
Maar toch leaste men massaal deze Peugeot.

dmp61 zei:

Leuke vraag! vooral omdat je de grens op 30.000 zet.
Ik denk dat ik dan nog voor de 308 zou gaan.
Zou ik > 30.000 mogen dan waarschijnlijk iets van een Alfa Romeo Giulietta :) (alhoewel ik qua ruimte er dan niets mee opschiet)

dmp61 zei:

Dat is een vraag die in eerste instantie de gedachten doet afdwalen naar een alternatief dat puur door emotie ingegeven wordt. Maar dat is natuurlijk flauwekul, value-for-money blijft waarschijnlijk de belangrijkste drijfveer. En Peugeot doet het op dat vlak ook altijd al goed, Renault idem dito. Niet alleen lage bijtelling maar ook vaak voordelige leasetarieven (dat is iets wat voor mij sowieso altijd al een rol heeft gespeeld omdat dat veel verschil kan maken bij mijn leaseregeling, los van de bijtelling dus). Een Mazda 3 lijkt me ook erg leuk en gaat wat meer met de emotie aan de haal, maar ik vermoed dat die dus altijd een minder aantrekkelijk tarief zou hebben.

Maar als het niet per se een C-segmenter moest zijn; Het idee van een rijk uitgeruste en relatief potente B-segmenter spreekt mij ook heel erg aan. Ook dan biedt Peugeot een aantrekkelijke 208 aan, bijvoorbeeld deze.

Tot 30K is net een interessante grens voor een discussie

Ik zou dan gaan voor:
- Toch een luxe 308 HB
- Een Honda Accord
- new Nissan QQ (nu toch ook weer 20%)
- Alfa Giulietta inderdaad
- Mazda 3

Fukuppy zei:
Niet alleen lage bijtelling maar ook vaak voordelige leasetarieven (dat is iets wat voor mij sowieso altijd al een rol heeft gespeeld omdat dat veel verschil kan maken bij mijn leaseregeling, los van de bijtelling dus).
Het grappige is dat de 308SW het hoogste lease tarief heeft, ondanks dat deze de laagste consumentenprijs heeft, als je het vergelijkt met de Seat Leon ST (hoogste consumentenprijs) en de Skoda Octavia Combi.
Dus de 308SW is het goedkoopst voor de berijder (er vanuitgaande dat hij binnen het leasebudget valt) en het duurste voor de werkgever.

Terug
Bovenaan