ENTE zei:
Die PDF heb ik volgens mij al verwerkt in mijn post onder het 'klikje'...

Mocht je een ander PDFje hebben dan hou ik mij aanbevolen!
Mocht er hier iemand ronddolen van LeasePlan of een andere leasemij: iedere reactie is welkom!
Ha, ENTE. Zoals wellicht (nog) bekend heb ik een aantal jaren ervaring opgedaan bij die andere maatschappij, op zichtlocatie vanaf de A6
Vermoedelijk is de uitspraak gedaan ter bescherming van de betalende partij (de klant cq werkgever). De belastingdienst stelt dat WG moet bewijzen dat de auto aan de regelgeving voldoet. Welnu, het is overduidelijk dat de CO2grenswaarde mede behaald wordt de keuze van band/velg combinatie.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/u_reist_naar_uw_werk/auto_van_uw_werkgever/afwijkende_regels/lagere_bijtelling_voor_milieuvriendelijke_autos/lagere_bijtelling_voor_milieuvriendelijke_autos
Op dit moment is er, voor de BPM regelgeving en nog niet voor de bijtelling, een 'anti-misbruik' regel. Die houdt in dat een technische -motorische- aanpassing welke leidt tot een hogere CO2 uitstoot, bij constatering binnen drie jaar na afgeven kentekenbewijs, gevolgen heeft voor de destijds betaalde BPM. Deze zal verhoogt worden op basis van het geconstateerde feit.
Welnu, voor het percentage bijtelling heeft dit geen gevolgen, voor het te betalen BPM bedrag (en daarmee afschrijving BPM) en de fiscale grondslag wel. Dit wil je niet hebben als voertuigeigenaar, dus 'verbieden' de meeste maatschappijen motorische aanpassing (tuning).
Doordat af-fabriek grotere velgen/banden al invloed hebben op CO2 waarden en daarmee BPM/Bijtelling (lees de prijslijsten en zie de configuraties van o.a. BMW, Mercedes) is het niet ondenkbaar dat, ondanks de afgegeven periode van 60 maanden bijtelling, ergens in die vijf jaar een controle moment komt / regelgeving dat andere banden/velgen achteraf gemonteerd (bij aanvang voertuig, met een bepaald doel) een reden tot 'niet voldoen aan de voorwaarden voor lagere bijtelling' leidt.. Dan heeft de WG een probleem. Niet leuk voor de C(hief R(isk) O(fficer) van een onderneming.
Tuurlijk, op dit moment wordt de handelswijze van wisselen velgen/banden na kentekentoekenning toegestaan. Zeker met het wisselen van winterbanden/velgen is er een praktijk die mij erg moeilijk toetsbaar lijkt aan de regelgeving (theorie).
Edoch, zoals met zoveel regels in onze maatschappij.. die staat het toe maar handelen ernaar is niet 'in de geest van de regel/wet'.
Naar mijn mening is, voor dit 'probleem van ontwijking' één oplossing en dat is dat alle technische (exterieur) aanpassingen, na kentekentoekenning, belastbaar blijven voor de fiscale grondslag en/of verboden worden waarvan veronderstelt kan worden dat dit leidt tot een hogere, theoretische, CO2 waarde. Interieur verfraaiingen / aanpassingen mogen wat mij betreft onbelast blijven, na kentekentoekenning. Zodat die lederen bekleding het de goedmaker is
https://www.autoenfiscus.nl/vragenrubriek.html