Peugeot 308 (SW p. 26)

Trouwens, wat zijn de verdere specificaties van de 120pk E6 diesel, want ik ga niet bestellen eerdat ik een beetje van papier weet wat het koppel en sprint 0-100 bedraagd? Als jet het al een sprint kan noemen.

HanTheMan zei:
E-One zei:
Speciaal ontwikkelde banden van michelin voor de 308. Zijn dat de 16 inch topaze velgen op de BLE?

https://youtu.be/QUdj0Uu9OqE
Volgens mij wel kijk maar hierboven bij de post van D-C
Vind ze helemaal prima... liever 17" maar ik heb mijn budget nu wel bereikt.

Wat is trouwens de kleur lak in dat filmpje? Ik had zwart staan maar ik begin nu te twijfelen :p

O lastige!

ik denk Gris Moka,
maar het kan oo Gris Artense zijn!

kan het niet goed zien op de telefoon

E-One zei:
Trouwens, wat zijn de verdere specificaties van de 120pk E6 diesel, want ik ga niet bestellen eerdat ik een beetje van papier weet wat het koppel en sprint 0-100 bedraagt? Als je het al een sprint kan noemen.

Waarom is dat belangrijk? Trek jij elke dag een 0-100 sprint? Reken maar dat dat ding prima van z'n plek komt, hij is krachtiger dan de huidige 115 pk variant.

E-One zei:
Trouwens, wat zijn de verdere specificaties van de 120pk E6 diesel, want ik ga niet bestellen eerdat ik een beetje van papier weet wat het koppel en sprint 0-100 bedraagd? Als jet het al een sprint kan noemen.

Koppel = 300nm -> https://www.peugeot.nl/media/deliacms/media/78/7866-27f936.pdf

De sprint van 0-100 is 10,2 seconden voor de 115 pk HDi. Dat zal echt niet veel meer dan een paar tienden gaan schelen. En zeg nou zelf: hoe vaak maak je het nou het 0-100 sprintje? Ik zou 60-100, 60-120, 80-100 en 80-120 veel interessanter vinden. Maar logischerwijs mag je van een auto die amper 1100kg weegt en een dergelijk vermogen heeft verwachten dat ie vlot genoeg is.

Poekoek zei:
De sprint van 0-100 is 10,2 seconden voor de 115 pk HDi. Dat zal echt niet veel meer dan een paar tienden gaan schelen. En zeg nou zelf: hoe vaak maak je het nou het 0-100 sprintje? Ik zou 60-100, 60-120, 80-100 en 80-120 veel interessanter vinden.

En zo is het! Autofabrikanten zouden die 0-100 tijd wat mij betreft achterwege mogen laten, en daarvoor in de plaats cijfers publiceren mbt de tussensprints.

HVP zei:
E-One zei:
Trouwens, wat zijn de verdere specificaties van de 120pk E6 diesel, want ik ga niet bestellen eerdat ik een beetje van papier weet wat het koppel en sprint 0-100 bedraagt? Als je het al een sprint kan noemen.

Waarom is dat belangrijk? Trek jij elke dag een 0-100 sprint? Reken maar dat dat ding prima van z'n plek komt, hij is krachtiger dan de huidige 115 pk variant.

Mensen die een Fabuleuze 308 laten staan omdat hij niet in 9,99 sec maar in 10,01 naar de honderd kan, die mensen MOGEN wat mij betreft niet eens in een Magnifieke Peugeot rijden. ;)

Allen bedankt voor jullie scherpe felle reacties! Ik ben helemaal om en moet die sprint achter me laten. Het komt doordat ik nu in een trage Nissan QQ 20% rij, met alle plezier, maar ik mis was 'kracht'. Ik denk ook dat een proefrit in de 115pk diesel mij helemaal gaat doen ''glunderen'', en dat de 120pk met 300 Nm mij elke dag plezier gaat opleveren. En al dat andere moois!

Oh jee, een sarcastische reactie?

Het is en blijft een 14% auto; Onder de 10 seconden zal 'ie dat sprintje waarschijnlijk niet redden. Als jij daaruit wilt afleiden dat het dus een langzame auto is, be my guest. Mij lijkt dat echter wat kortzichtig.

E-One zei:
Allen bedankt voor jullie scherpe felle reacties! Ik ben helemaal om en moet die sprint achter me laten. Het komt doordat ik nu in een trage Nissan QQ 20% rij, met alle plezier, maar ik mis was 'kracht'. Ik denk ook dat een proefrit in de 115pk diesel mij helemaal gaat doen ''glunderen'', en dat de 120pk met 300 Nm mij elke dag plezier gaat opleveren. En al dat andere moois!

Ik snap je twijfel! Ik rijd zelf op dit moment in een Opel Astra (2011) 100pk EcoFlex..
Die ellende wil ik nooit meer wat een traag hok. (100pk/130Nm)

HanTheMan zei:
E-One zei:

Ik snap je twijfel! Ik rijd zelf op dit moment in een Opel Astra (2011) 100pk EcoFlex..
Die ellende wil ik nooit meer wat een traag hok. (100pk/130Nm)

Klopt, jij begrijpt mijn gedachte. Ik kan je hand schudden. Nu 115pk, 156 nM bij 4400tpm...ach ja in 2011 was dat nog een 20% bijtellingswagen met 136 gram co2....

Tsja, maar die voorbeelden zijn allebei atmosferische benzinemotoren die flink in de toeren gejaagd moeten worden om een beetje te presteren. Valt mijns inziens niet te vergelijken met een turbodiesel; Dat rijdt echt oneindig veel soepeler. Ook als die 0-100 tijd op papier niet beter is. Ik had een tijdje terug een tweeliter benzine C30 mee (145 pk, geloof ik); Presteert op papier een stuk beter dan mijn V40D2 maar voelt futloos vergeleken met een 1.6 hdi, als je het mij vraagt.

Ik kan de laatste reactie van HVP enkel onderschrijven. Zeker een turbo maakt een enorm verschil in door het toerengebied heen trekken. Mijn 90PK DS3 voelt vanaf 2000 toeren ook nooit echt traag, ongetwijfeld ook door de 230 NM koppel die dan voor handen is.

Voor de liefhebbers: https://www.peugeot.de/media/deliacms/media//43/4325-b787e6.pdf

Op de Nederlandse website staat een heel erg beknopte modelbrochure, op de Duitse website al een mooi complete. Helaas nog geen accessoirelijst, al staan die vaker niet online bij Peugeot heb ik het idee.

Op es.autoblog.com valt te lezen dat er een 2.0 HDi met AdBlue in de 308 komt te liggen. Een met 150 pk, 99 gram co2 (automaat 109) en dus 20 % bijtelling (ook volgend jaar)! De 2.0 komt ook met 180 pk, als GT. Helaas wordt daar geen uitstoot van vermeld.
Lijkt me een fijne combi, 150 diesel pk's en 20 % bijtelling (dit gaat ook gelden voor de 508, want 107 gram Co2!). Eind dit jaar in Frankrijk te koop, begin volgend jaar in Nederland?

Bron: https://es.autoblog.com/2013/09/15/peugeot-estrenara-la-tecnologia-bluehdi-en-el-508/

Poekoek zei:
Voor de liefhebbers: https://www.peugeot.de/media/deliacms/media//43/4325-b787e6.pdf

Op de Nederlandse website staat een heel erg beknopte modelbrochure, op de Duitse website al een mooi complete. Helaas nog geen accessoirelijst, al staan die vaker niet online bij Peugeot heb ik het idee.

Pag 41 zie ik een Ligne S staan. Dat is ook wel interessant als accessoires. Geen extra bijtelling maar wel styling en 17 inch velgen. Zonder die stickers dan.

Ligne S is wel leuk inderdaad, al vraag ik mij af of het bij het meer zakelijke/chique van de 308 past. Kijk ook eens bij de 208, daar is het al even leverbaar.

Poekoek zei:
Ligne S is wel leuk inderdaad, al vraag ik mij af of het bij het meer zakelijke/chique van de 308 past. Kijk ook eens bij de 208, daar is het al even leverbaar.

Thanx. Lastig. Wil wel een zwarte stoere 308.

peugeot-208-4.jpg

Lancia Lover zei:
Op es.autoblog.com valt te lezen dat er een 2.0 HDi met AdBlue in de 308 komt te liggen. Een met 150 pk, 99 gram co2 (automaat 109) en dus 20 % bijtelling (ook volgend jaar)! De 2.0 komt ook met 180 pk, als GT. Helaas wordt daar geen uitstoot van vermeld.
Lijkt me een fijne combi, 150 diesel pk's en 20 % bijtelling (dit gaat ook gelden voor de 508, want 107 gram Co2!). Eind dit jaar in Frankrijk te koop, begin volgend jaar in Nederland?

Bron: https://es.autoblog.com/2013/09/15/peugeot-estrenara-la-tecnologia-bluehdi-en-el-508/

Ik denk dat de 180 PK versie ook nog binnen de 20% grenzen gaat vallen, in de 508SW levert deze incl. automaat 116 gram co2 uitstoot op.
Laat maar komen!!

Yes. New video reviews.

Auto express: https://youtu.be/T0txX3Xt9Xk
Vallen over de hoofdruimte achterin en geven ook het panoramadak de schuld. Verder komt de blue ehdi al in jan tijdens de launch van de 308 in de UK. Kunnen we dan dus al vernemen hoe die presteert. Leuk.

https://www.autoexpress.co.uk/peugeot/308

En nog een korte geschreven review van topgear: https://www.topgear.nl/autonieuws/peugeot-308-1e-rij-indruk/

Hoppa! 308 R gaat in productie!

https://www.autoblog.nl/nieuws/peugeot-308-r-gaat-in-productie-61806

Joep83 zei:
Hoppa! 308 R gaat in productie!

https://www.autoblog.nl/nieuws/peugeot-308-r-gaat-in-productie-61806

Met een NORMALE handbak (dus lekker zelf roeren), sper, aangepaste zuigers, remschijven met ieder 4 drukgroepen en meer toffe aanpassingen.

Op de voorpagina staat nu een videoreview van de 308 vs de Golf.
Ze geven de Golf de voorkeur omdat het meer de rijdersauto v/d 2 is.
Moet eerlijk zeggen dat ik het geen sterke review vond, echter heb ik zelf ook in de VII proefgereden en dat was inderdaad een hele fijne wagen.
De 308 vind ik desalniettemin mooier dan de Golf, en vooral dat interieur van de 308 spreekt me meer aan :)

Heb de optie CD-speler laten toevoegen trouwens (alleen om het mooie metalen streepje in de middenconsole :))
De leasemaatschappij vroeg wanneer ik de auto wil hebben dus ik heb maar 01-02-2014 gezegd dus hopelijk ben ik 1 van de eerste e-hdi6 rijders

HanTheMan zei:
Moet eerlijk zeggen dat ik het geen sterke review vond, echter heb ik zelf ook in de VII proefgereden en dat was inderdaad een hele fijne wagen.
De 308 vind ik desalniettemin mooier dan de Golf, en vooral dat interieur van de 308 spreekt me meer aan :)

Heb de optie CD-speler laten toevoegen trouwens (alleen om het mooie metalen streepje in de middenconsole :))
De leasemaatschappij vroeg wanneer ik de auto wil hebben dus ik heb maar 01-02-2014 gezegd dus hopelijk ben ik 1 van de eerste e-hdi6 rijders

Gezien, die vid. Lig nog aan de O2 om bij te komen!
Tenenkrommend amateuristisch. En geloof me, ik ben een Golf IV en VII liefhebber.

"Kolere AW, wat een vooringenomen review.
Ben een Golf liefhebber maar hoe de 308 suggestief de nek om wordt gedraaid .... bizar slecht van AW/Sanoma.

De Peu is "'best wel', "doet het wel netjes", "is wel okee" ...... kortom allemaal lafjes.

Maar dan het tenenkrommende intro van de witte PON rakker":

"Ja, de VW Golf, wat moet ik er nog over ZEGGEN, we hebben er al veel over GEZEGD, maar ik moet wel ZEGGEN..." !!!!!

ONTSLAGEN als talking head!"

Waarin exelleert de 308 dan tov de gevestigde orde? Welke noviteiten heeft ie? Als ie daarop zou scoren dan zouden lyrische journalisten op z'n plaats zijn. Als hij geen nieuwe maatstaven zet tov in dit geval de Golf dan is zo'n mellow reactie volslagen normaal.

Gewoon meer van hetzelfde dus.

P. Klieder zei:
Waarin exelleert de 308 dan tov de gevestigde orde?

Nergens in. Daarom gaat-ie ook scoren.
Dat heeft de Golf wel bewezen.

Ach, en de autojournalisten die eeuwig zwijmelen over hun 'rijdersauto's'.. Dat zal nooit veranderen.
Bijtelling en prijs zullen bij velen de doorslag geven boven rijeigenschappen.

Ik zie het glas half vol en de 308 kan mij nog steeds bekoren na de AW video dubbeltest. Het blijft een combi van rational en emotional als ik voor een nieuwe lease auto ga. Die ratio is anders als ik prive een auto zo kopen. De 14% bijtelling en de fijne eHDi E6 diesel geeft ook de doorslag, naast de looks van binnen en van buiten. Maar ik ga ook nog een proefrit maken in de Golf Bluemotion, Golf 140pk, en de new Mazda3 GT. Ik laat de A3 SB links liggen omdat in 2014 de 1.6 TDI net niet 14% bijtelling is. Die g-Tron hoeft voor mij ook niet.

HanTheMan zei:

Gefeliciteerd Han. Houdt ons op de hoogte! Hoop dat het 1 Feb voor je wordt als ik lees dat de motor bij de launch in UK reeds beschikbaar is. Ik ga mijn bestelmoment uitstellen tot ongeveer de jaarwisseling. Ik heb dan proef gereden en er is meer bekend over de accessiores zoals velgen, Ligne S en dvd schermen.

@P. Klieder
Dat vind ik eigenlijk ook wel, ik kan qua noviteit alleen verzinnen dat het interieur best gewaagd is zo clean en dat vind ik dan persoonlijk weer een pluspunt.

Wat rickm echter aangeeft is dat de kwaliteit van de review zelf bar slecht is.. niet de conclusie

rickm zei:
HanTheMan zei:

Gezien, die vid. Lig nog aan de O2 om bij te komen!
Tenenkrommend amateuristisch. En geloof me, ik ben een Golf IV en VII liefhebber.

"Kolere AW, wat een vooringenomen review.
Ben een Golf liefhebber maar hoe de 308 suggestief de nek om wordt gedraaid .... bizar slecht van AW/Sanoma.

De Peu is "'best wel', "doet het wel netjes", "is wel okee" ...... kortom allemaal lafjes.

Maar dan het tenenkrommende intro van de witte PON rakker":

"Ja, de VW Golf, wat moet ik er nog over ZEGGEN, we hebben er al veel over GEZEGD, maar ik moet wel ZEGGEN..." !!!!!

ONTSLAGEN als talking head!"

ben je weer je medicijnen vergeten?

mensen die altijd zeiken over volkswagens hebben zelf er niet of nauwelijks mee gereden. ik ben geen fan van volkswagen (saai) maar iedereen kan ermee wegrijden, ruime auto's en ze rijden domweg goed. daarnaast is het interieur hoogwaardig en op details net wat meer doorgedacht. hoewel de 308 een slap aftreksel is van de astra en golf zou ik wel liever voor de 308 gaan, fraaier interieur en de nieuwe golf vind ik echt geen gezicht met z'n vreemde verhoudingen

P. Klieder zei:
Joep83 zei:
Een rijders-auto heeft m.i. ook een handbak en geen flippers B)

Dat is zo jaren 80...

Dus een Ferrari is geen rijders auto en een 308 wel :O

Kan me niet schelen of dat jaren 80 is of niet. Ik snap heel dat geflipper niet. Is veel toffer als je voelt wat je doet. En ja, ik vind huidige Ferrari's lang zo tof niet als de oudere.

Joep83 zei:
Alle snelle jongens hebben tegenwoordig flippers.
Ik zie alleen maar voordelen.
Je kunt veeeeeeel sneller schakelen en je houdt je handen aan het stuur voor optimale controle.

Wheel Critic zei:
Je kunt veeeeeeel sneller schakelen en je houdt je handen aan het stuur voor optimale controle.

Een handbak - Zit 'em daar het plezier van de rijders uitdaging nou juist niet in ?

Een kritische noot bij de nieuwe Clio RS is dat-ie niet met handbak leverbaar is.

Joep83 zei:
P. Klieder zei:
Joep83 zei:

Dat is zo jaren 80...

Kan me niet schelen of dat jaren 80 is of niet. Ik snap heel dat geflipper niet. Is veel toffer als je voelt wat je doet. En ja, ik vind huidige Ferrari's lang zo tof niet als de oudere.

Let op, in 2014 komt er ook een rappe Clio ZONDER flippers!
Dit omdat de liefhebbers dat willen (zo las ik)

Davidoff zei:
Een kritische noot bij de nieuwe Clio RS is dat-ie niet met handbak leverbaar is.

Kritische noot van die napapagaaiende autojournalisten. Ik denk dat de marketing afdeling van Renault iets meer kennis heeft en niet zomaar zonder onderbouwing standaard een dsg monteert.

Daarom kan er nog best een kritische noot bij geplaatst worden. Waarom maakt een merk de keuze voor de consument, ipv de consument zelf de keuze te laten maken.
Daarnaast hoop ik niet dat de marketingafdeling bij Renault bepaalt dat de Clio RS met een automatische transmissie geleverd wordt.

Komt de tegenwoordig populaire keuze voor een dsg of andersoortige automaat bij hothatches niet óók een beetje voort uit de wil om de koppeling wat langer heel te laten, gezien het draaimoment dat veel van die turbomotortjes tegenwoordig kunnen genereren?

Vroom.be Test: https://www.vroom.be/nl/autotest/1527,peugeot-308.html#

Op de weg hoeft de 308 zich niet te schamen voor de Golf. We durven zelfs te stellen dat de 308 de nieuwe referentie is inzake weggedrag. Bijzonder doeltreffend door het nauwkeurige stuur met uitstekende feedback en wieltreinen die geen spier vertrekken en cols nemen als een sportwagen.

Door de Denon-stereo klinken de bastonen erg goed.

Davidoff zei:
Daarom kan er nog best een kritische noot bij geplaatst worden. Waarom maakt een merk de keuze voor de consument, ipv de consument zelf de keuze te laten maken.
Daarnaast hoop ik niet dat de marketingafdeling bij Renault bepaalt dat de Clio RS met een automatische transmissie geleverd wordt.

Het merk maakt de keus op basis van gedegen marktonderzoek. 2 transmissies voeren terwijl volgens onderzoeken er 1 erg uitspringt is natuurlijk rete duur. Wie denk je anders wie bepaalt welke transmissie er gebruikt wordt? Alles is marketing.

P. Klieder zei:
Het merk maakt de keus op basis van gedegen marktonderzoek. 2 transmissies voeren terwijl volgens onderzoeken er 1 erg uitspringt is natuurlijk rete duur. Wie denk je anders wie bepaalt welke transmissie er gebruikt wordt? Alles is marketing.

Ik ben nog steeds van mening dat de boekhouders een veel grotere stem binnen een onderneming hebben dan de jongens en meisjes van de marketing.
Twee transmissies voeren? Volgens mij is de Clio IV RS de eerste Clio RS die met een automaat leverbaar is. Sterker nog, alleen met automaat leverbaar. De vorige Clio's RS hadden volgens mij een handmatige versnellingsbak.

Maar goed, de 308.

Poekoek zei:

Nu ook in het nederlands bij de belgen: https://nl.peugeot.be/media/deliacms/media/106/10612-0ad633.pdf
Ligne S nog steeds interessant voor mij.

Voor mij gaat het ook een 308 worden.
Ik heb ook nog even gekeken naar een V40 (wat een kleine kofferbak) en een Golf (vond ik niet fijn zitten en het interieur is wel erg 2012 8-))
Ik ga voor een Allure of een BLE, de 120pk BlueHDi. Hopelijk valt de levertijd mee.
Weet iemand of de stoelen met alcantara of leer nog anders van model zijn dan de 'gewone' van de Allure/BLE?
Volgens de prijslijst zouden de stoelen met alcantara bekleding (optie €900) sportstoelen zijn, maar op de foto's zie ik qua vorm erg weinig verschil:
https://www.peugeot.fr/decouvrir/nouvelle-308/5-portes/p=photos-video/

Verder ben ik benieuwd naar de kleur donkerblauw, hoe die uitvalt. Weten jullie of dit dezelfde kleur wordt die ook leverbaar is op de 208? Dan kan ik die alvast bekijken!

Zelfs onze C1 heeft Alcantara en ik wil niet beweren dat dit sportief is (of dat het sportstoelen zijn).

Het staat wel mooi en zit lekker.

WOF
000a3.gif

speedtouch zei:
Rudey zei:
Alcantara is sportbekleding, misschien dat ze dat bedoelen.

Ik heb ook Alcantara in mijn 208 (de binnenbanen van mijn stoelen), het is een soort suede en minder warm dan leer.
Het is geen soort suede. Het is imitatie-suede, gemaakt van kunstmatige stof. Het wordt gezien als sportbekleding, omdat alcantara ervoor zorgt dat je niet verschuift in je autostoel.

P. Klieder zei:
Joep83 zei:

Dat is zo jaren 80...

Een 308 kan ook een Ferrari zijn :D

Maar wat alcantara is weet ik wel, ik heb het ooit ook gehad in een Lancia.
Maar ik was meer benieuwd of de stoelen qua vorm nog verschillen, met andere woorden, zijn het vanaf niveau Alcantara sportstoelen, of zijn de 'gewone' Allure stoelen dit ook al? (zoals bij de 208)
(als het het laatste is, vind ik €900 wel erg veel geld voor alleen de andere stof)

Terug
Bovenaan