Peugeot 308 (SW p. 26)

Ik was vandaag bij een Duitse dealer (in Trier) omdat ik helaas pech had met mijn 207. Daar staat de nieuwe 308 al gewoon in de showroom. Waarom bij ons dan nog niet?

207SW zei:
Ik was vandaag bij een Duitse dealer (in Trier) omdat ik helaas pech had met mijn 207. Daar staat de nieuwe 308 al gewoon in de showroom. Waarom bij ons dan nog niet?

Hier, Frankrijk, struikel je ook over de 308's. Zeker 's nachts een fraai en chic aanzicht.

Edit: Bij de dealers dan, op enkele uitzonderingen na.

der Magistrat zei:
207SW zei:

Hier, Frankrijk, struikel je ook over de 308's. Zeker 's nachts een fraai en chic aanzicht.

Edit: Bij de dealers dan, op enkele uitzonderingen na.

De auto's staan ook al ruimschoots in Nederland bij het Gefco terrein in Oosterhout (NB)
Wij krijgen hem de 15e binnen, weet niet waarom ze er mee wachten...

Weet niet of het al opgemerkt was, maar de nederlandse brochure staat nu online.
De accessoirelijsten moeten bij de introductie gereed zijn.
https://www.peugeot.nl/media/deliacms/media/80/8002-51ac9d.pdf

AutoScout24 test: https://ww2.autoscout24.nl/?article=383214&gal=383324#gallery=383324&image=0

identiteitonbekend zei:
Weet niet of het al opgemerkt was, maar de nederlandse brochure staat nu online.

Opvallend. In deze NL brochure staat niks over de Ligne S...maar nu wordt het personalisatie genoemd. Blijf dus benieuwd of de accessoires bekend zijn bij de dealerintroductie. Als het goed is ontvang ik een uitnodiging van de lokale dealer.

E-One zei:
identiteitonbekend zei:

Opvallend. In deze NL brochure staat niks over de Ligne S...maar nu wordt het personalisatie genoemd. Blijf dus benieuwd of de accessoires bekend zijn bij de dealerintroductie. Als het goed is ontvang ik een uitnodiging van de lokale dealer.

Aan het eind in de brochure folder staan wel de velgen en de stickers (laatste pagina geloof ik).
Zijn exact dezelfde als beschikbaar op de 208 (wellicht dat de overige 17" velgen zoals die van de GTi dan ook beschikbaar komen als acc.)

Vandaag groen licht gekregen voor het aanvragen van een offerte voor een 308 BLE 1.6 eHDi E6 bij een dealer zodat die in het voorjaar mijn huidige lease Nissan QQ kan vervangen. Een eerdere leverdatum dan het aflopen van mijn huidige leasecontract 1 mei is geen probleem, want de 308 is incl. boete per maand evengoed goedkoper en misschien kan het ook zonder boete een paar maanden eerder. Bedrijf en ik minder maandelijkse kosten.

Het wordt dus allemaal al wat concreter. Keep you posted, want ik combineer de offerte wel met een proefrit in de huidig beschikbare 115pk diesel. Ergens volgende maand.

Ik kreeg gisteren de papieren versie van de brochure en de prijslijst binnen :)

Erte vergeleich met megane en de c4...we winnen op punten
https://www.autozeitung.de/auto-vergleichstest/peugeot-308-2013-vergleich-citroen-c4-renault-megane-diesel

E-One zei:
Met de 308 op de goeie weg: https://youtu.be/LAPoO_X9XGU

Hmm, 124 views vind ik nog niet erg overtuigend helaas. Jammer van AW's test, echt jammer.
Al zeggen ze eigenlijk dat de 308 een fantastische auto is, 'maar geen Golf'. Zucht.

Als ik deze Duitse advertentie bekijk dan lijkt "Dark Blue" toch een beetje paarsig. Naar mijn idee dus niet zo chique ("royal blue" ) als gehoopt.

Mijn favoriete kleuren voor nu zijn Rouge Rubi, Rich Oak of misschien toch Gris Moka. Interieur liefst alcantara met massagefunctie. B)
Alleen die velgen ben ik nog steeds niet over uit. Hopelijk komen steek en ET overeen met de RCZ of 508.

PSA-rules zei:
In AMS ook een eerste vergelijkingstest met de 308 1.6 125 THP. De einduitslag laat zich raden, hoe ze bij die uitslag komen niet als je de test leest.

(link: AMS, test 308, Leon, I30)

Lees altijd met interesse de reacties van lezers.
Ook in Duitsland valt het op dat goede buitenlandse auto's op alle mogelijke manieren 'klein worden gehouden'.

Dat wordt nog voor waar aangenomen ook:
De Duitse verkoop top 30 vermeldt slechts 3 of 4 ECHTE buitenlandse modellen.

PSA-rules zei:
In AMS ook een eerste vergelijkingstest met de 308 1.6 125 THP. De einduitslag laat zich raden, hoe ze bij die uitslag komen niet als je de test leest.

(link: AMS, test 308, Leon, I30)

AMS conclusie 308 = EN zeer comfi is EN 'sportief' (bedoelen ze "in een jogging pak?". ;) te berijden.
Daar helpt ook een directe besturing aan mee.
Niet alledaagse combi.

Grappig: Het regende scheldkanonnades onze lezerreacties bij de AMS test van de Qoros.
Zijn er een hoop verwijderd door de moderator.
Zouden ze hier ook wat vaker moeten doen....

September 2013, Spanje.
Volgens Bestsellingcarsblog zijn dit de 308 II verkopen.
Dat zou een veelbelovende start zijn - er is nog maar 1 plekkie te winnen. ;)

1 VW Golf 1,441 3.2% 2 15,120 2.8% 5 4
2 Peugeot 308 1,320 2.9% 5 10,293 1.9% 12 10
3 Nissan Qashqai 1,287 2.8% 4 15,851 2.9% 4 2
4 Renault Clio 1,219 2.7% 7 15,025 2.7% 6 13

Vandaag een witte 308 gespot op de A2 oprit Arena richting A10 met Nederlands kenteken! Die berijder mag al blij zijn. Head turning momentje voor mij.

m1my7hvbu8fo_600.jpg

Uitkomst is enigszins voorspelbaar.

Wat ik een minpunt kan vinden van de 308, is dat veel, of beter gezegd nagenoeg, functies alleen te bedienen zijn via een touchscreen.
Dat vind ik ook een minpunt aan de Tesla S.

E-One zei:
Vandaag een witte 308 gespot op de A2 oprit Arena richting A10 met Nederlands kenteken! Die berijder mag al blij zijn. Head turning momentje voor mij.

Vlakbij het nieuwe HKT van Peugeot NL gespot dus.

Vandaag de test in AW gelezen. Verschillen zijn klein en eigenlijk verliest de 308 op (voor mij onbelangrijke) details als niet beschikbare fiscaal aantrekkelijke benzinemotoren en iets minder hoofdruimte op de achterbank.

Davidoff zei:
Uitkomst is enigszins voorspelbaar.

Wat ik een minpunt kan vinden van de 308, is dat veel, of beter gezegd nagenoeg, functies alleen te bedienen zijn via een touchscreen.
Dat vind ik ook een minpunt aan de Tesla S.

308 komt er karig af, maar het prijsverschil tussen deze testauto's is maar liefst 12.200 Euro! Standaard al 2.500 Euro. Dus 308 meer waar voor je geld. Ook wordt er geen kleine note gemaakt van het feit dat de leaserijders straks wel blij kunnen worden gemaakt met de 14% 120pk sterke diesel (300Nm). Dus daar heeft Peugeot ook zijn zaken voor elkaar en enkel dus niet in deze benzine range.

Ik was al om..

No niet eens mee gereden en dan al om?? Er is niet veel voor nodig.....:O *-) :}

voor hem is de 308 hetzelfde als een ferrari volgens mij *-) dat men zo overdreven enthousiast kan worden van een directe golf concurrent. moet niet gekker worden

De 308 bewandelt precies de weg van de Golf (luxe bekleding, sobere styling, etc) en breekt meer met de vorige 308 en dan heel enthousiast doen. En het voorbeeld (de Golf) een soort van prutswagen vinden... moehahaha :} :}

golf vind ik saai van binnen en sinds de nieuwe uit verhouding van buiten maar de golf is, net als iedere volkswagen, een auto waar iedereen makkelijk in weg kan rijden, niet alleen ergonomisch is maar ook over details goed is over nagedacht. sowieso met mooiere materialen/afwerking. daarnaast is hij ruim, is er 14 en 20% bijtelling en veel keuzemogelijkheden. waarom mensen altijd zo afgeven op volkswagen begrijp ik dan ook niet. zijn waarschijnlijk mensen die nog niet veel verschillende auto's hebben gereden. de meeste mensen op dit forum zijn mensen die 2e hande auto's kopen of de gemiddelde leasepik zijn. die zoeken geen erg sportieve auto maar zijn juist blij met een 'makkelijke' auto. helemaal niets mis mee

en de 308 is gewoon weer een goed gemiddelde leasepik auto maar dan met gejatte styling. next!

Hoppa: daar gaan we weer met het (zogenaamde) gebrek aan ergonomie in Franse wagens en de uitgekiende ergonomie in de Duitse tegenhangers.
Ik heb nochtans nog geen enkele ergonoom daar uitspraken over horen doen. Enkel autoliefhebbers en autojournalisten (die voor 95% autoliefhebbers zijn die er hun beroep van gemaakt hebben, zonder enige opleiding in ergonomie).

Pertinent voorbeeld:
1. positie van de tellers
Volgens velen een nadeel als die in het mideen van het dashboard staan: 'die moeten recht voor de chauffeur'.
Nochtans moet in beide gevallen de blik van de weg afgewend worden.
Het verschil: centraal geplaatste tellers (Mini uitgezonderd, lijkt me ergonomisch een ramp) staan vérder van de bestuurder af. De aanpassingstijd die het oog nodig heeft om zich aan te passen (van verzicht naar dichtbij zicht) is dus korter. Daarover staan wel studies, dus is de opstelling ver van de bestuurder af een voordeel.
Op dat vlak is dus ook de opstelling van het instrumentarium in de 308 beter dan in de Golf.

2. positie bediening verlichting.
Bij de Duitse wagens veelal een draaiknop links in het vooronder, bij de Fransen een hendel aan het stuur.
Bij de Fransen moet de hand nauwelijks het stuur verlaten, de bedieningstijd is dus korter. Veiligheid (1 hand aan het stuur) hoger.
Dit laatste voorbeeld is van toepassing op veel functies die rond of op het stuur gegroepeerd worden.
Deze functies worden bij de Fransen dan ook vaak herhaald op de middenconsole. Al meer dan eens gelezen dat journalisten dit verwarrend vinden*-):}
Het is gewoon de eenvoud zelve: achter het stuur: bediening aan het stuur (korte interventietijd), de passagier heeft toegang tot diezelfde functies via de middenconsole.

Perfecte ergonomie van Duitse wagens? Vergeet het! Niks anders dan voorgekauwde slechte gewoontes.

Hoppa: daar gaan we weer met het (zogenaamde) gebrek aan ergonomie in Franse wagens en de uitgekiende ergonomie in de Duitse tegenhangers.

waar heb ik het over gebrek aan ergonomie gehad in franse wagens...?

Wat autojournalisten van de ergonomie van een auto vinden is totaal niet interessant. Zij krijgen hooguit een eerste indruk. Als je wat langer met een auto rijdt vindt je alle knoppen met je ogen dicht. Dat heet gewenning.

Maar goed, het is überhaupt niet echt interessant wat autojournalisten vinden, als je het mij vraagt.

mij wel, want zij rijden in veel meer verschillende auto's dan jij. zij hebben een beter beeld wat goed is en wat nog beter. ergonomie is 1 maar het gaat ook om zaken zoals pijltje van navi tussen je klokken in, om maar wat te noemen. kleine dingetjes die volkswagen uitstekend voor elkaar heeft

Waar het om gaat is dat je weet hoe je alle benodigde functies van de auto moet bedienen. En wat dat betreft heeft elke auto een gewenningsperiode nodig. In een VW rij je inderdaad bij de eerste rit weg alsof je nooit anders gedaan hebt (nu op vakantie heb ik een seat ibiza, zelfde verhaal eigenlijk), maar aangezien je over het algemeen een auto altijd voor langere tijd bezit/berijdt komt dat altijd goed. Dus...Of een autojourno na een paar daagjes sturen in een 308 nog niet alle knopjes blindelings weet te vinden? Lekker belangrijk!

Overigens vind ik zaken als de versnellingsbak/koppeling, besturing, zitpositie wel uitermate relevant, maar nog immer zeer subjectief. En, vallen die überhaupt onder het kopje "ergonomie"? Afgezien van dat laatste, niet echt, denk ik.

motion&emotion zei:
is dit de eerste peugeot 308 op de nederlandse bodem?

Volgens mij is dat die ene die ik zag nabij de Arena oprit...waar heb je deze gekiekt?

peugeotUK filmpjes een beetje pro
https://youtu.be/T5EWZdlS3-Y
Toch wel leuke weetjes over de new 308: https://youtu.be/TgN6U1HdRFg

E-One zei:
peugeotUK filmpjes een beetje pro
https://youtu.be/T5EWZdlS3-Y
Toch wel leuke weetjes over de new 308: https://youtu.be/TgN6U1HdRFg

Dus als een journalist (Johnny, die Brit van 5th Gear) uitlegt waarom de 308 een GEWELDIGE auto is dan is hij weer te pro??
Ja, pro van professioneel!

Zeer goede reportage (opbouw, inhoud, filmisch - kan AW een puntje aan zuigen) ;)

In officieel promomateriaal ga je natuurlijk veel kritiek te zien krijgen.

Niet zo gek dat ie pro is want het is een filmpje op het Youtube kanaal van Peugeot UK.

Maar geeft niet, ik ben ook pro. :T

HVP zei:
Waar het om gaat is dat je weet hoe je alle benodigde functies van de auto moet bedienen. En wat dat betreft heeft elke auto een gewenningsperiode nodig. In een VW rij je inderdaad bij de eerste rit weg alsof je nooit anders gedaan hebt (nu op vakantie heb ik een seat ibiza, zelfde verhaal eigenlijk), maar aangezien je over het algemeen een auto altijd voor langere tijd bezit/berijdt komt dat altijd goed. Dus...Of een autojourno na een paar daagjes sturen in een 308 nog niet alle knopjes blindelings weet te vinden? Lekker belangrijk!

Overigens vind ik zaken als de versnellingsbak/koppeling, besturing, zitpositie wel uitermate relevant, maar nog immer zeer subjectief. En, vallen die überhaupt onder het kopje "ergonomie"? Afgezien van dat laatste, niet echt, denk ik.

Nou...die gewenningsperiode is natuurlijk tegenwoordig allemaal onzin. In (bijna) alle auto's rijd je tegenwoordig zooooo weg. Of het nu een Dacia Sandero is een Golf of een Renault Megane. Alle noodzakelijke zaken zitten bij normale auto's allemaal snel binnen handbereik.

Wat wel gewenning nodig heeft zijn alle eletronische snufjes die tegenwoordig op een auto zitten en dan ben je met elke auto wel even bezig. Ook met een navigatie van een VW Golf (als je die niet kent)....

Ami zei:
HVP zei:

Nou...die gewenningsperiode is natuurlijk tegenwoordig allemaal onzin. In (bijna) alle auto's rijd je tegenwoordig zooooo weg. Of het nu een Dacia Sandero is een Golf of een Renault Megane. Alle noodzakelijke zaken zitten bij normale auto's allemaal snel binnen handbereik.

Wat wel gewenning nodig heeft zijn alle eletronische snufjes die tegenwoordig op een auto zitten en dan ben je met elke auto wel even bezig. Ook met een navigatie van een VW Golf (als je die niet kent)....

Instructieboekjes van sommige Bimmers en MBs' - de zg ergonomische toppers - : 500 pagina's

Bij Audi krijg je 2 boekjes: De uitgebreide en een kleine versie met alleen de noodzakelijke info. (of bij MMI/Navi een apart boekje daarvoor)

Bij Peugeot ook: een quickstart handleiding om snel even wat zaken aan de praat te krijgen zoals pairen van je telefoon met BT en nog wat andere zaken zodat je snel op weg kan.

En wat betreft ergonomie: Ooit kreeg ik een leenauto opeltje corsa. Het was donker toen ik wilde wegrijden... hmm waar zit de verlichting... motor weer uit en zoeken... handleiding zelfs maar gepakt... ok, waar zit die knop dan... krijg nou prammen... links op het dashbord... Na zoveel Franse auto's was ik gewend dat het op een stengel bij het stuurwiel zat.

En @voetveeg: bij de 2008, die ik sinds kort heb, zit er gewoon een schermpje tussen de tellers en met een ingebouwde navigatie wordt daar de instructie getoont. Zelfde dus als bij VW en ondertussen vele andere merken.

Maar de test is weer een beetje typsich voor AW... ik weet nog dat Peugeot met de telleraanduiding kwam 50,70,90,110, 130 etc... Elke test met een Peu weer janken over die indeling... op een gegeven moment testen ze een jaguar ook met die indeling en geen woord er over... twee weken later weer een peu in de test en je raadt het al: weer janken over die tellerindeling... Nu is het de niewe telleropstelling... het is wachten totdat een ander merk er ook mee begint. Met de moderne bekrachtingen is het helemaal niet meer nodige om een reuzenrad voor je snufferd te hebben. En heel eerlijk: toen ik mijn proefrit maakte in de 2008 had ik ook op voorhand zo iets van: of dat werkt prima, of ik breng 'm na een kwartier terug. Nou het is even wennen, maar het gaat heel snel en ik heb de auto gekocht.

Denk dat op dit moment vooral persoonlijke voorkeur een rol speelt, de moderne auto's ontlopen elkaar weinig, zelfs in betrouwbaarheid. Je kan pecht hebben en mazzel... zo is een VW Touran de slechtste auto die ze ooit bij Autobild in de duurtest hebben gehad... het kan verkeren.

Voor de liefhebbers, 'echte' foto's van Rich Oak:

https://www.lacentrale.fr/auto-occasion-annonce-21820656.html

E12240784.jpg

Poekoek zei:

FOTO

Moet ik toch echt even in het echt zien. Hoe vaker ik er naar kijk weet ik niet of ik bruin lang mooi zal vinden.

Gisteren dealer nog even gesproken. Wist nog niet wanneer hij hem heeft, maar de demo wordt in ieder geval een Première.
Dus kan ik even goed kijken of het panoramadak niet teveel hoofdruimte wegneemt en hoe al die veiligheidssnufjes werken.

Arthur Dent zei:
Bij Peugeot ook: een quickstart handleiding om snel even wat zaken aan de praat te krijgen zoals pairen van je telefoon met BT en nog wat andere zaken zodat je snel op weg kan.

En wat betreft ergonomie: Ooit kreeg ik een leenauto opeltje corsa. Het was donker toen ik wilde wegrijden... hmm waar zit de verlichting... motor weer uit en zoeken... handleiding zelfs maar gepakt... ok, waar zit die knop dan... krijg nou prammen... links op het dashbord... Na zoveel Franse auto's was ik gewend dat het op een stengel bij het stuurwiel zat.

En @voetveeg: bij de 2008, die ik sinds kort heb, zit er gewoon een schermpje tussen de tellers en met een ingebouwde navigatie wordt daar de instructie getoont. Zelfde dus als bij VW en ondertussen vele andere merken.

Maar de test is weer een beetje typsich voor AW... ik weet nog dat Peugeot met de telleraanduiding kwam 50,70,90,110, 130 etc... Elke test met een Peu weer janken over die indeling... op een gegeven moment testen ze een jaguar ook met die indeling en geen woord er over... twee weken later weer een peu in de test en je raadt het al: weer janken over die tellerindeling... Nu is het de niewe telleropstelling... het is wachten totdat een ander merk er ook mee begint. Met de moderne bekrachtingen is het helemaal niet meer nodige om een reuzenrad voor je snufferd te hebben. En heel eerlijk: toen ik mijn proefrit maakte in de 2008 had ik ook op voorhand zo iets van: of dat werkt prima, of ik breng 'm na een kwartier terug. Nou het is even wennen, maar het gaat heel snel en ik heb de auto gekocht.

Denk dat op dit moment vooral persoonlijke voorkeur een rol speelt, de moderne auto's ontlopen elkaar weinig, zelfs in betrouwbaarheid. Je kan pecht hebben en mazzel... zo is een VW Touran de slechtste auto die ze ooit bij Autobild in de duurtest hebben gehad... het kan verkeren.

(tu)
Goede post:
By the way:
Die oneven tellerindeling is zelfs in Nederland heel erg fijn. En went snel. 30 in de woonwijk, 50 in de stad zijn bv beter afleesbaar en die zijn juist erg belangrijk.
Alleen 80 en 100 zit er tussenin en met de snelheidsverhoging naar 130 zit dat ook weer oké .
Ik moet nu altijd weer wennen als ik een even schaalverdeling heb.

Poekoek zei:

https://www.lacentrale.fr/auto-occasion-annonce-21820656.html

E12240784.jpg

Mooie auto maar die grill heeft iets weg van een Dacia naar mijn mening.

Zaken als tellerindeling vallen wat mij betreft ook echt onder het mierenneuken. Dat valt toch in het niet bij het wel/niet fijn rijden en zitten van een auto? Waar men zich al niet druk om kan maken.

@ Gilletti: gisteren bij de dealer geweest en die zeiden: over 1,5 week. Dat klopt met eerdere berichten waar over 15 oktober werd gesproken.

motion&emotion zei:
1234179_580163795374865_263689372_n.jpg

is dit de eerste peugeot 308 op de nederlandse bodem?

Lijkt mij op de parking van PSA Nederland? (nabij de Arena in A'dam..)

Als over anderhalve week de dealerintro is.. dan rijden er bij de importeur al wel een paar rond uit de eerste lichting

Touchscreen bediening voor verwarming e.d. hoeft voor mij ook niet. Ze hadden liever de cockpit met een display uitgevoerd zoals bijvoorbeeld bij de Alfa 4C. Ook geen gezeur over de schaalverdeling :)

Terug
Bovenaan