Peugeot 308 (SW p. 26)

P. Klieder zei:
rickm zei:
Kortom net mensen, die Germanen.

Hoe kan het ook anders: we stammen er van af (tu)

Dat vraag ik mij in jouw geval ernstig af.......(:B

Germanen anno 2014 zijn correct, punctueel, redelijk ingetogen, redelijk verstandig .... en weten dat.
Daarom aaien zij zichzelf regelmatig over hun bolletje.
En de Britten aaien vrolijk mee.

Ze gaan van de weersomstuit Duits-Engels brabbelen om hun identificatie met het Deutsche Wirtschafswunder te onderstrepen:
"Ohhh, zee fantastic Germans are zooo goood - I would offer my life to drive one of their supreme carz!!"

Zie hier in een nutshell de reden waarom b.v. de (foeilelijke) 1- en (prachtige) 3 serie in de Britse top 10 staan.

rickm zei:
Germanen anno 2014 zijn correct, punctueel, redelijk ingetogen, redelijk verstandig .... en weten dat.

Ze gaan van de weersomstuit Duits-Engels brabbelen om hun identificatie met het Deutsche Wirtschafswunder te onderstrepen:
"Ohhh, zee fantastic Germans are zooo goood - I would offer my life to drive one of their supreme carz!!"

Zie hier in een nutshell de reden waarom b.v. de (foeilelijke) 1- en (prachtige) 3 serie in de Britse top 10 staan.

De Britse genegenheid voor de Duitse mobiel is volgens mij deels ontstaan in de nadagen van de ooit roemruchte Britse auto-industrie. Wat er in de jaren '70 de poorten van British Leyland uitreed was uitermate beroerd (kwalitatief, maar anderzijds ook als je het mij vraagt). Wat er op dat moment in Duitsland geproduceerd werd was volkomen het tegenovergestelde en sprak de Britten enorm aan, ondanks de diepe oorlogswonden. En wat de Fransen betreft? Ach, daar houden ze in de UK vanouds ook niet echt van, als je het mij vraagt.

De BBC heeft er een fraaie docu aan gewijd: Das Auto.
https://www.bbc.co.uk/mediacentre/proginfo/2013/32/das-auto.html

(er is ongetwijfeld een torrent site oid waarlangs je 'm kan downloaden.)

Hieronder een mooi stukje extra informatie van de reviewer van het Franse autoblad l'argus. Hij reageert bij de comments op iemand die aangaf dat de Franse beoordeling van de 308 een heel ander beeld (lees: positiever) liet zien dan wat de reviewer van "Whatcar" vond:

The English press nitpick/quibble last few years all French cars. Besides, the members of the English jury of the European Car of the Year systematically put 0 point to any French vehicle (this was the case for the Clio and 208 last year). In all fairness, we did not found our English colleague expressed criticism: the car does not sting/rise the nose (even less than the old 308 because it is lower) at shifting gears and is increased in terms of road filtration. On the gearbox, excellent guidance and good grip lever for the BVM6 (HDI 115), less accurate but not eye-catching on the HDI 92 (BVM5). As for the rear passengers, the space is actually not excessive, but it's the wrong category (a Golf does not get better, we measured). Finally, there is some hard plastic, it is true, the bottom of the center console, but Mercedes or Audi have this too! The 308 has a few flaws, we try to be objective and impartial, and are open to a discussion, but we should not forget that the English press "down" French cars on principle. We must know

rickm zei:
P. Klieder zei:
rickm zei:
Kortom net mensen, die Germanen.

Hoe kan het ook anders: we stammen er van af (tu)

Dat vraag ik mij in jouw geval ernstig af.......(:B

Je schrijfsels worden steeds matter. Kom je tijd tekort? Zo kom je niet in beeld voor een kennismakingsgesprek bij AW hoor! :T

canyon zei:
Hieronder een mooi stukje extra informatie van de reviewer van het Franse autoblad l'argus. Hij reageert bij de comments op iemand die aangaf dat de Franse beoordeling van de 308 een heel ander beeld (lees: positiever) liet zien dan wat de reviewer van "Whatcar" vond:

The English press nitpick/quibble last few years all French cars. Besides, the members of the English jury of the European Car of the Year systematically put 0 point to any French vehicle (this was the case for the Clio and 208 last year). In all fairness, we did not found our English colleague expressed criticism: the car does not sting/rise the nose (even less than the old 308 because it is lower) at shifting gears and is increased in terms of road filtration. On the gearbox, excellent guidance and good grip lever for the BVM6 (HDI 115), less accurate but not eye-catching on the HDI 92 (BVM5). As for the rear passengers, the space is actually not excessive, but it's the wrong category (a Golf does not get better, we measured). Finally, there is some hard plastic, it is true, the bottom of the center console, but Mercedes or Audi have this too! The 308 has a few flaws, we try to be objective and impartial, and are open to a discussion, but we should not forget that the English press "down" French cars on principle. We must know

Exact mijn vaststelling.
Er wordt vrolijk op de Franse merken ingehakt. Met name Renault is weggevaagd in de UK.

Net als de Duitsers zijn ook de Britten 'akelig' chauvinistisch.
Kijk naar de sappen & tranen die de Theems deed zwellen nadat de Engelse sporters zo goed presteerden tijdens de OGames.

Kijk naar de verkooppretaties van Peugeot toen in Ryton de 206 & 306 werden gebouwd.
Beiden stonden steevast in de top 10. Renault volgde in hun slipstream.

Zelfde zie je nu bij Nissan UK: sinds de QQ en Juke daar worden geproduceerd staan ook zij in de top 10.
Als de Juke plots in, zeg, Frankrijk of Born wordt gemaakt zakt het beestje onmiddelijk weg in de verkoopranglijst.

Dat de Britten de Franse auto geen punten gaven bij de CotY verkiezing was mij ontgaan. Is tekenend.

Gilletti zei:
HVP zei:
Zo, bij dezen dan eindelijk een acceptabele review?

https://www.telegraaf.nl/autovisie/..._TV__Peugeot_308__de_aanval_is_geopend__.html

Volgens mij is dit het presentatiedebuut van Jaco Bijlsma. Erg goed gedaan, vind ik.

Ja, hij weet natuurlijk wel de leukste wagens eruit te kiezen. ;)

Maar informatief en objectief filmpje.

Nou, volgens mij is Werner Budding normaliter meer de bofkont van het clubje.

Ook een beetje jammer dat 'ie niet vertelt hoe de touch screen in de omgang is, dat lijkt me voor velen toch wel een kritiek punt. Maar de meeste belangrijke zaken tikt hij iig wel aan.

(Ben overigens niet zo gecharmeerd van het feit dat Jaco @2m32 bergop een haarspeld rondt over de linkerbaan. Uitermate dom imho, aangezien hij vanuit zijn positie absoluut niet kan zien of er iemand van bovenaf komt. Maar dat terzijde. )

rickm zei:
Dat de Britten de Franse auto geen punten gaven bij de CotY verkiezing was mij ontgaan. Is tekenend.

En dat is de fout van de Britten uiteraard? Misschien moeten deze of gene fabrikanten meer hand in eigen boezem steken. Hoeft de Seine ook niet traantechnisch te zwellen :,( :,( in verband met mondiale slechte verkoopcijfers :T

HVP zei:
Ook een beetje jammer dat 'ie niet vertelt hoe de touch screen in de omgang is, dat lijkt me voor velen toch wel een kritiek punt.

Waarom kritiek? Ik zou hem er niet om laten staan. Zo vaak verander je die instellingen toch niet?
Eerst zelf maar eens ondervinden. Die cruise control en radio bediening achter het stuur van PSA vonden (en vinden) velen ook niks terwijl het in de praktijk erg prettig blijkt te werken.

Gilletti zei:
HVP zei:
Ook een beetje jammer dat 'ie niet vertelt hoe de touch screen in de omgang is, dat lijkt me voor velen toch wel een kritiek punt.

Waarom kritiek? Ik zou hem er niet om laten staan. Zo vaak verander je die instellingen toch niet?
Eerst zelf maar eens ondervinden. Die cruise control en radio bediening achter het stuur van PSA vonden (en vinden) velen ook niks terwijl het in de praktijk erg prettig blijkt te werken.

Ik ben groot voorstander van touch screen bediening in de auto, erg intuïtief, zeker icm stuurbediening. Maar ik lees regelmatig dat velen daar anders over denken.

Gilletti zei:
HVP zei:

https://www.telegraaf.nl/autovisie/..._TV__Peugeot_308__de_aanval_is_geopend__.html

Volgens mij is dit het presentatiedebuut van Jaco Bijlsma. Erg goed gedaan, vind ik.

Goed verslag.
Terzake kundig.

Werner B. is ook een prima gozer, maar Jaco komt serieuzer over.
En de 308? Ook hier geldt, als het enige nadeel de behoudende vormgeving is dan is PSA missie geslaagd.

Ach, vormgeving blijft toch altijd een kwestie van smaak.
En voor de verkoopcijfers denk ik dat dit helemaal niet verkeerd is.

Wanneer zou AW klaar zijn met rijden?

Gilletti zei:
Ach, vormgeving blijft toch altijd een kwestie van smaak.
En voor de verkoopcijfers denk ik dat dit helemaal niet verkeerd is.

Wanneer zou AW klaar zijn met rijden?

Als de journalist zijn rijbewijs heeft afgehaald. Da's meen ik dinsdag.
AW stuurt namelijk een junior, een rookie.
De meer seniore AW redacteuren maken alleen tijd vrij voor VAG, zoals je weet de financier van Autoweek.

*-) wat lul je toch weer slap. ik ben ook nog onder de 30 jaar maar heb meer (nieuwe) auto's gereden dan de meeste mensen hier. leeftijd zegt niet alles

Gilletti zei:
HVP zei:

Leuk dat er een ned test is. wacht ik al paar weken met smart op.

Adequaat en goed. Tikje behoudend maar ook trendvolger. Haalt brons...wat is dan zilver als goud de Golf is? a3SB zilver of de octavia?

Ik ben om. In ben om en bestel in jan een BLE fully loaded 120pk ehdi e6 met 300Nm als volgende leasebak. Andere velgen als accessoire te samen met 2x DVD scherm in hoofdsteunen voor mijn kids.

E-One zei:
Gilletti zei:
HVP zei:

Adequaat en goed. Tikje behoudend maar ook trendvolger. Haalt brons...wat is dan zilver als goud de Golf is? a3SB zilver of de octavia?

Ik ben om. In ben om en bestel in jan een BLE fully loaded 120pk ehdi e6 met 300Nm als volgende leasebak. Andere velgen als accessoire te samen met 2x DVD scherm in hoofdsteunen voor mijn kids.

That's the right spirit!
Succes en veel rij-plezier straks.

In Frankrijk rijden de eerste exemplaren los rond, of ik moet nog een verdwaald test exemplaar hebben gezien.

Ondanks de zwarte kleur viel hij me toch op terwijl hij de hoek om ging, vermoed dat het om een Allure ging, hij leek in elk geval goed aangekleed te zijn.
De voorkant is het mooiste punt om te zien, achterkant is in de zwarte kleur een tikje te ingetogen naar mijn smaak. Desalniettemin een flinke vooruitgang ten opzichte van de vorige 308!

Ik zal de komende dagen mijn ogen open houden om te zien of ik hem nog ergens zie staan. Of komend weekend eens even een dealer opzoeken, ligt er even aan hoe dicht die in de buurt is.

rickm zei:
E-One zei:
Gilletti zei:
HVP zei:

That's the right spirit!
Succes en veel rij-plezier straks.

Thanx. Kan niet wachten. Een zwarte zal het worden.

Kan alleen niet proefrijden met die E6 motor voordat ik hem bestel. Levering voorjaar. Ik moet bestellen in jan...

Zou gewoon eens met de 115 pk diesel gaan rijden dan, zal elkaar denk ik weinig voor elkaar onder doen.

E-One zei:

Kan alleen niet proefrijden met die E6 motor voordat ik hem bestel. Levering voorjaar. Ik moet bestellen in jan...

Goed plan, maar...waarom dan niet zo'n mooie rooie? (:B

canyon zei:

Een Golf VII is in mijn optiek bijzonder ruim op de achterbank, de beenruimte is simpelweg riant te noemen voor dit segment (maarrr, eerlijk is eerlijk, ik kan in de V40 ook prima 'achter mezelf' zitten). Dus als dit klopt is de 308 gewoon één van de ruimsten in dit segment, en heeft 'ie waarschijnlijk alleen de Octavia voor zich te dulden.

E-One zei:

Kleuren blijven uiteraard smaak gebonden, maar de zwarte 308 die ik gisteren zag kwam mij een tikkeltje anoniem over. De rode (rouge rubi?) lijkt mij een schitterende kleur voor de 308.

Ik heb het vermoeden dat de E6 motor weinig zal verschillen in rijden ten opzichte van de huidige e-HDi 115, een blok dat al weer enkele jaren mee gaat en steeds door ontwikkeld wordt. Ervaring met meerdere Citroëns leert dat het een heerlijk blok is, lekker rustige loop en soepel genoeg. Vooral in de DS5 was ik er huiverig over, maar hij trekt er prima aan! Moet er wel bij zeggen dat ze allemaal gekoppeld waren aan de EGS bak, weet niet of het dan dat wordt of een handgeschakelde?

Hoe zit het trouwens tegenwoordig met de betrouwbaarheid van de 1.6 HDi, zijn de sneuvelende turbo's door slechte smering al verleden tijd?

Netjes om de 20k de olie verversen, en dus niet nog even net 5k langer, helpt een hoop om de turbo's in leven te houden volgens de dealer.

Een bericht van Peugeot Nederland dat ik even wil share over de 1.2 thp motor

Geachte heer/mevrouw,

Hartelijk dank voor uw bericht.
In uw e-mail lees ik dat u wilt weten wanneer de Peugeot 308 met 1.2 THP motor op de markt komt.

De driecylinder turbo is momenteel verder in ontwikkeling bij de Peugeot fabrikant. Waarschijnlijk is de 308 vanaf volgend jaar met deze motor te bestellen. Tot die tijd is de Peugeot 308 met onder andere de tot 125 PK teruggetunede 1.6 THP motor verkrijgbaar.

Voor verdere vragen of eventuele opmerkingen kunt u ook via 0800-PEUGEOT (7384368) contact met ons opnemen. De afdeling Klantenservice Peugeot Nederland is op werkdagen van 8:30 tot 17:00 bereikbaar.

Met vriendelijke groet,

Peugeot Nederland N.V.

Gilletti zei:
Voor mijn gevoel heb ik liever een enigszins geknepen 1.6 viercilinder dan een opgevoerde driecilinder.

Inderdaad. Ik was zeer verrast doorde komst van de 1.6 THP 125.
Ik ben nog steeds niet ( en dat ga ik waarschijnlijk ook niet worden ook) overtuigd van die kleine en ook vaak 3 cilinder turboblokken. Die gewone 1.6 VTI is al een supermooie machine, maar wat extra koppel kan ie wel wat gebruiken. Een soft turbo variant met wel het koppel en een lekkere lange 6 bak kan mij dan ook zeer bekoren. En tegen een aangename prijs.

Ami zei:
Gilletti zei:
Voor mijn gevoel heb ik liever een enigszins geknepen 1.6 viercilinder dan een opgevoerde driecilinder.

Inderdaad. Ik was zeer verrast doorde komst van de 1.6 THP 125.
Ik ben nog steeds niet ( en dat ga ik waarschijnlijk ook niet worden ook) overtuigd van die kleine en ook vaak 3 cilinder turboblokken. Die gewone 1.6 VTI is al een supermooie machine, maar wat extra koppel kan ie wel wat gebruiken. Een soft turbo variant met wel het koppel en een lekkere lange 6 bak kan mij dan ook zeer bekoren. En tegen een aangename prijs.

Vooral een zesde versnelling zou de VTi120 al een hoop schelen, op de snelweg zou het al enorm schelen in geluid en verbruik. Van mij mag die ook blijven, boven een THP125 variant. Ik heb nog altijd de twijfels bij de kleine turboblokken, al valt 125pk uit een 1.6 nog wel mee.

HVP zei:
E-One zei:

Goed plan, maar...waarom dan niet zo'n mooie rooie? (:B

Op een of andere manier heb ik geen affectie met een rode auto...

Zwart met chroom, en stoere velgen is vaak wel genoeg. Oh ja, en getinte ruiten achter + panoramadak

de Peugeot Car configurator is nog lang niet compleet.

Er zit geen BLE bij en niet de E6 eHDI. Gemiste kans. Brochure is wel compleet.

Die BLE heeft echt alles...behalve achteruitrijcamera

Mist nog een aantal opties hoor, maar hij is erg compleet. Dan zou ipv die camera liever het leer met de memory seats/massage functie bestellen. Duurder, maar ook meer waard wat mij betreft.

Zie deze wagen voor het eerst. Helemaal niet verkeerd! Op papier ook nette cijfers. Ik ben vooral benieuwd of er 17" of 18" onder de 14% kan.
Ik heb hem via de leasemij portal samengesteld en daar kan het blijkbaar wel. De vraag is of de dealer daar in mee wil gaan. Door die 14% en de lage leaseprijs is heb best een optie voor mij om volgende jaar mijn slopel astra te vervangen.

Ik vind real life foto's altijd leuker om te zien dat persfoto's, geeft wat mij betreft een betere indruk van een auto. In Duitsland zijn er blijkbaar al 2 gearriveerd:

https://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=237360557&asrc=st

https://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=237436569&asrc=st

Dat leren interieur is wel om te smullen zeg.

Hoe kan die daar al op kenteken staan (tweede zoekertje)? Staat hier nog niet eens in de showroom...

Leuk om te zien ja. Allure is natuurlijk echt fully loaded, maar de Premiere nog meer. Echter zal je die niet in 14% krijgen.

Bij de BLE kan je echter niet als optie voor 500 euro de Denon installatie kiezen. Die zit weer alleen als optie bij de Allure. En niet op de Premiere. Dat wordt een accessoire dan zoals een subwoofer. Telt ook weer niet mee voor fiscus.

De eerste RL-beelden van rijtests doen de 308 goed, ziet er netjes uit. Een goed aangeklede Golf VII is zeker ook netjes om te zien, maar ik verwacht dat die een vergelijkbare Golf een behoorlijk stuk duurder zal zijn.

Ben erg benieuwd hoe straks de "punten" worden verdeeld als er weer semi-objectief gemeten gaat worden: Golf waarschijnlijk meer beenruimte achterin, 308 meer kofferruimte. Iets zegt mij dat aan het eerste veel meer waarde zal worden gehecht.....8-)

Klopt. Een Golf bluemotion 110pk komt op 29.150 euro en een 308 BLE E6 eHDI op 26.500 euro. Beide metallic lak en 14% bijtelling in 2014. Wil je 140pk benzine in de Golf dan betaal je 31.500 euro en dat is weer net zoveel als de nieuwe Mazda3 2.2 GT-M diesel, maar dan wel met xenon, 18 inch, leer en Bose set (dan wel 20%).

Zo, ook Ton Roks heeft aan de nieuwe 308 mogen snuffelen.
Blijkbaar heeft hij, ondanks dat hij alweer enige tijd freelancer is, zijn stem bij COTY nog niet opgegeven.
Desalniettemin is hij positief over de auto.
Helaas ( :T ) ga ik volgende week op vakantie, dus kan ik niet al even gaan kijken in Frankfurt. Geduld dus nog even tot half oktober...

Ik heb wel oren naar deze wagen :) erg mooie auto vind ik.
Echter heb ik ook een 2007 207 gehad en daar stond ik maandelijks mee bij de dealer:
- Lampje stuk
- Gekkigheid in de boordcomp
- Weer lampje stuk
- CruiseControl werkt ineens niet
etc.

Nu is het een leaseauto dus maakt het niet veel uit maar het leverde wel wat ergenis op.
Wat verwachten jullie met deze auto? beetje hetzelfde verhaal of is dat in de tussentijd wel beter geworden.

En hoe zal het nav. systeem zijn werkt het goed samen met iphone etc?

De Fransen hebben de nieuwe 308 tegenover de VW Golf gezet in eerste vergelijk!

Vergelijk 308 vs Golf

Conclusie (wellicht gekleurd/chauvenistisch) de Peugeot doet het erg goed tegenover de Golf.

Wel overduidelijk dat de Golf hèt target is. Mooi compliment voor de Golf (tu)!

canyon zei:
De Fransen hebben de nieuwe 308 tegenover de VW Golf gezet in eerste vergelijk!

Vergelijk 308 vs Golf

Conclusie (wellicht gekleurd/chauvenistisch) de Peugeot doet het erg goed tegenover de Golf.

De Leeuw van Sochaux:

On aime
- L'agrément de conduite (subliem rijden, in zo'n Peu)
- La présentation générale (staat smakelijk op zijn wielen)
- L'équipement riche (zakt door zijn veren van de uitrusting)

On regrette
- Le diesel grondant à l'accélération (de diesel 'gromt' wat bij acceleratie - HALLO! 't is een Leeuw! ;)
- La banquette moins accueillante (de achterbank waar geen complete Roma familie kan worden ondergebracht)
- L'accès à la ventilation en roulant (instellen v/d ventilatie tijdens het rijden)

't Golfje:

On aime
- La finition impeccable (de afwerking)
- L'habitacle accueillant (het ruimte aanbod)
- Les performances du TDI 150 (duidelijk)

On regrette
- Les options encore nombreuses (je krijgt 'm kaal, dus wel je spaargeld meenemen voor wat uitrusting)
- Le châssis moins efficace (geen Peu perfectie v/h chassis)
- Le GPS de série peu sophistiqué (GPS van voor de Boerenoorlog)

@hantheman

Dan heb je wel pech gehad met de 207, want de 207 is 1 van de betrouwbaardere peugeots van de afgelopen.
Op de motor problemen na dan, maar daar hadden alle PSA modellen met een THP blok last van.

Eens, de 207 is een betrouwbare Peugeot. Heb er diverse gehad en meegemaakt, maar nooit significante problemen. Wel vreten ze verdacht veel stadslampjes en achterlichtjes inderdaad.

Leuke vergelijk

https://translate.google.nl/translate?sl=auto&tl=nl&js=n&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.largus.fr%2Factualite-automobile%2Fnouvelle-peugeot-308-vs-volkswagen-golf-vii-le-match-diesel-150-ch-3096370.html

Wij hebben een 206 en daar valt de defecte lampen aantal wel mee.

Oke dat zal ook wel, het was inderdaad vooral de irritatie bij de dealer met de lampjes vervangen. (en de CC)

Echter het is lease dus ik maak me er niet heel druk over.. beetje als met Alfa heb ik ook een zwak voor franse auto's ;)

Niemand hier die de uitgebreide 308 test in de papieren AW heeft gelezen?
Vanavond bij Appie Heijn ff gedaan. ;)

Kan melden dat AW positief verrast is.
Het ding 'oozes' kwaliteit, en schijnt IRL minstens zo ingetogen fraai / elegant te ogen als de Golf VII.
Niet alleen PSA zelf, maar ook AW ziet er wel een A v/h J in.

Ja, gelezen man. Gistermiddag echt voor gaan zitten. Wil hem er niet minder om. Eerder meer, maar ik krijg geen gegevens los bij peugeot nederland over leverdatum E6 hdi en prestaties!

Terug
Bovenaan