Peugeot 308 (SW p. 26)

Hesp zei:
Weet er eigenlijk iemand waarom de 1.6 hdi bij de upgrade van 90/110 pk naar 92/112 pk terug van 16 naar 8 kleppen is gegaan?

En nog steeds geen spyshots van de SW? :)

Minder bewegende onderdelen: minder fragiel, goedkopere productie.

Mocht de 308 dezelfde velgmaten hebben als de 508 dan lijkt mij dit wel een mooi model velg voor de 308 (18 inch):

smallerOriginal.jpg

peugeot-508-disk-style10.jpg

Ik ben het met Gilletti eens dat de Saphir velg wat vreemd is qua hoe schuin de spaken staan.

Poekoek zei:
Mocht de 308 dezelfde velgmaten hebben als de 508 dan lijkt mij dit wel een mooi model velg voor de 308 (18 inch

Ik ben het met Gilletti eens dat de Saphir velg wat vreemd is qua hoe schuin de spaken staan.

Peugeot nederland kon mij vertellen dat de hudige accessiores lijst bijna overeen gaat komen met de nieuwe.

Pag 5

https://www.peugeot.nl/media/deliacms/media/31/3107-29375d.pdf

@Poekoek, inderdaad zijn dat mooie 18" maar je hebt daarmee wel zowat de duurste velg uit het Peugeot assortiment te pakken.

Leuk die eerste test van AV!
Dat rood is toch eigenlijk, in tegenstelling tot eerdere indrukken, ook wel weer mooi.

Zat net even op het kentekenbewijs te kijken en ik zie dat de 308 Allure THP125 gewoon 39 kilo lichter en daarmee een MRB klasse lager is dan mijn huidige 207. :O

Over wat voor bedrag hebben we het dan voor die velgen?

Het rood (Rouge Rubi) is vergelijkbaar met het rood op mijn DS3. In de zon erg mooi, als het wat donkerder/bewolkt is of wanneer de auto vies is meteen een stuk 'doffer' om te zien. Dat is wat ik minder vind aan die kleur. Het rood van de nieuwe Renault Clio heeft dat bijvoorbeeld niet.

Dat stuk van Autovisie is inderdaad leuk om te lezen. Met name de afwerking van het interieur begin ik nu wel erg benieuwd naar te worden, dat is toch het punt waar ik t.o.v. de V40 het meest huiverig voor ben.

Nou, nou huiverig voor het interieur. Het valt je niet aan hoor! :p
Vond het bij mijn vorige 308 ook al wel oké maar blijkbaar is dit nog weer een stap omhoog.

Rouge Rubi is volgens mij net iets minder fel dan Rouge Babylone, wat op de SW zat.
Inderdaad hééél erg mooi als ie gewassen is. Maar in oktober even in het eggie bekijken.

Wat betreft die velgen kan ik me herinneren dat ik eens met een verkoper de prijslijst doornam van losse 508 velgen.
Style 10 zit standaard op de 508GT maar kost zonder auto erbij iets van 1800 euro per set ofzo (zonder banden). Los nog duurder.
Toevallig HIER een tweedehands setje te koop.

Heb gewoon graag dat het goed in elkaar zit. Kraakjes en rammels in het interieur is het echt zo'n beetje de grootste ergernis van mij bij een auto ;)

Dat is flink geld voor die Style 10 velgen. En zo op die foto's komen de Saphir velgen wel weer aardig over. In het najaar maar eens in het echt bekijken.

Lancia Lover zei:
De eerste (summiere) test van Autovisie:
Autovisie Peugeot 308

Als dit de enige minpunten zijn moet het wel een verdaaid goede auto zijn.
- Menustructuur navigatiesysteem
- Dashboardpositie niet top voor iedereen

Want waar draait het om in een auto?
Kwaliteit koets
Kwaliteit onderstel
Kwaliteit motor

En die zijn OKEE!

Ik zeg, knallen met deze 308II, rechtstreeks naar de top van zijn klasse en PSA uit de financiele zorgen.
Ik zeg ook, ben een PSA liefhebber. ;-))

canyon zei:
De Fransen hebben de Peugeot 308 ook getest:

Test Peugeot 308 L'argus

Ik vind het een mooie auto en aan de hand van deze eerste test(jes) lijkt het een goede auto!

https://translate.google.com/translate?hl=&sl=fr&tl=nl&u=http%3A%2F%2Fwww.largus.fr%2Factualite-automobile%2Fpeugeot-308-essai-de-la-nouvelle-peugeot-308-16-e-hdi-de-115-ch-3056369.html

Vertaling

Positieve berichten zo te lezen en ook hier toch wel heel mooi in het rood! (tu)

Jammer alleen dat sommige plaatdelen aan de binnenkant niet afgewerkt zijn.
Als hoge afwerking dan zo'n item is bij deze auto waarom plakken ze er dan niet een stripje bekleding op?

@ Gilletti,

Ja dat viel mij ook al op dat je aan de binnenkant bij de ramen de plaatdelen ziet. Volgens mij zie je die trouwens bij de nieuwe Golf ook. Enkel bij de A3 heb ik volgens mij de zwarte plasticstrips gezien die je uit de hogere klasse kent. Zou idd mooi zijn als Peugeot ervoor had gekozen om ook zo'n detailpuntje aan te pakken.

Op de foto's lijkt het rood trouwens wel erg veel op het rood dat op mn C4 II zit, rouge babylone.

canyon zei:
De Fransen hebben de Peugeot 308 ook getest:

Test Peugeot 308 L'argus

Ik vind het een mooie auto en aan de hand van deze eerste test(jes) lijkt het een goede auto!

Ook hier minimale missers;

Want zeg nou zelf,

* EEN OUDERWETS GELUID v/d richtingaanwijzer, da's best een hilarisch minpunt.
* sommige opties wat duur
- zou zeggen, ga lekker shoppen bij VAG, daar loop je al leeg op een vloermatje ;-)
* zicht 3/4 niet optimaal
- koop een V40 - not!

Dikke plussen voor
* kwaliteit
* preemiejum uitstraling
* dash

Ziet er goed uit, prachtige kleur en velgen (die net niet te klein ogen). Naar mijn mening, dat is.

essai-Peugeot-308-photo-2013_36.jpg

Het lijkt mij een auto die wel een heldere/felle kleur kan gebruiken, net als de Golf. De lijnvoering is vrij sober, in een donkere kleur wordt het muurbloempje. Hoe jammer is het dan echter dat zo'n typisch Franse (en modieuze) felblauwe tint ontbreekt in het gamma? (VW heeft het wel gesnapt en biedt dat prachtige pacific blue aan op de golf car).

De technoblur en het gevoos is irritant maar hier rijdt ie .....

https://www.youtube.com/watch?v=mbp4-Hr0YzQ

rickm zei:
De technoblur en het gevoos is irritant maar hier rijdt ie .....

https://www.youtube.com/watch?v=mbp4-Hr0YzQ

Gave muziek, ik had zo'n dubsteptwist niet verwacht. Leuke clip ook, al verwachtte ik wel wat spectaculairders dan (waarschijnlijk) een van de meest verkochte auto's van 2014.

Snap iets niet, maar dat is niet zo verwonderlijk want mijn IQ is ca 30,8

Die witte strepen die aan de binnenzijde van de 308 zichtbaar zijn.

Door de witte 'hemelbedekking' zie je dat beige/wit van buiten terwijl het exterieur & interieur een andere kleur hebben (rood en anthraciet)
Ligt mede aan de hoek waarmee is gefotografeerd maar toch.

Heb nooit eerder dat contast zo sterk gezien als bij deze rooie rakker.

Het gezaghebbende AutoCAR is minder enthousiast:

https://www.autocar.co.uk/car-review/peugeot/308/first-drives/peugeot-308-16-litre-e-hdi-first-drive-review

Tekst komt mij heel vooringenomen over...

Zo van: "We zullen maar wat negatiever zijn want het is maar een Peugeot."

Joep83 zei:

Mij ook, de minpunten lijken wat gezocht. Zeker ten opzichte van enkele andere tests, waarbij bepaalde kritiekpunten juist geroemd werden (bijvoorbeeld de ruimte achterin).

Rogier Kuin zei:
Het gezaghebbende AutoCAR is minder enthousiast:

https://www.autocar.co.uk/car-review/peugeot/308/first-drives/peugeot-308-16-litre-e-hdi-first-drive-review

"Peugeot’s new 308 hatchback has improved compared to the outgoing generation, but not by enough to overtake rivals like the Ford Focus"

Pffff, dat eeuwige gekwijl over die Ford Focus... Wat is het toch, dat al het autojournaille zo'n enorme weak spot heeft voor die auto? Het zal wel aan mij liggen, maar ik vond het ronduit een tegenvaller. Zowel de V40 als de Mégane GT-Line boden mij meer rijplezier, het interieur vond ik een grauw, deprimerend en bovendien onpraktisch hol met lelijke en onprettig functionerende knoppen. Daarbij vergeleken is het 308-interieur boven iedere twijfel verheven, wat mij betreft.

Maar goed, de test lijkt -wederom- hoofdzakelijk over wegligging en handling te gaan. Hoewel daarbij opgemerkt wordt dat de auto 'refined' en 'relaxed to drive' is. Kortom, helemaal niks mee, en geen enkele reden voor een normale consument om de auto te laten staan. Testconclusie kan derhalve de prullenbak in wat mij betreft. Steeds.maar.weer. laten autojourno's zien dat ze niet in staat zijn een auto te beoordelen zoals de daadwerkelijke doelgroep dat zou doen.

HVP zei:
.... opgemerkt wordt dat de auto 'refined' en 'relaxed to drive' is....

Inderdaad, precies wat ik zoek. Goed sturen met comfort.
Hoef geen sportwagen, heb ik niks aan in ons land met al die verkeersdrempels en chicanes.

Zou ik dan de "gemiddelde consument" vertegenwoordigen?
Ik heet wel Henk maar mijn vrouw geen Ingrid... :T

Joep83 zei:

Mee eens.

Echt honds vermoeiend, die tests in Autocar als het blik betreft waar ze het even niet zo op hebben.
Zoals de Franse merken.
En dan het gedweep met Ford - ridicuul!
De Focus heeft een prima onderstel. Maar er zijn ook andere configuraties denkbaar die vele mensen bevalt - denk Golf, denk 308 II.

Interessant zijn de lezer reacties - niet alleen bij deze test in Autocar, maar ook een aantal dagen geleden over de 308R.
Sommigen kijken met een open blik naar de nieuweling.

Anderen beginnen te mekkeren over de problemen van het CONCERN PSA en dat hun auto's DUS ook wel problematisch zullen zijn.
De 308 is "dus" gedoemd te mislukken meldden deze vooringenomen losers.

On the bright side: Er zijn gelukkig ook Britten die hetzelfde vaststellen als wij hier. Zich ergeren aan dat pedante, betweterige toontje van een mislukte romanschrijver die wel even in volzinnen en maffe gedachtenkronkels zal verklaren waarom de 308, of Picasso, Of Clio niet meer waard is dan 3 sterren max.

canyon zei:
En hier nog wat tests:

Whatcar.com
Whatcar - Peugeot 308 review

Autoexpress
Peugeot 308 review

Autobild
Autobild - Peugeot 308 fahrbericht

Ik heb ze nog niet gelezen (ff snel de autoexpress versie doorgekeken), maar eerste indruk bij de Engelse is volgens mij toch dat ze het net niet Golf niveau vinden.

Nee, uiteraard heb ik de 308 nog niet gereden.
En ja, ik ben pislink. ;-))
Hier mijn commentaar op de Autoexpress site:

[size=medium]This is a typical British motorpress review anno 2013 - ridiculously baised. Protectism in favor of Ford. Anxl fixation towards German products, mediocre or not. Embarrasing & annoying. Yeah, I am Dutch.[/size]

Ook een Britse lezer is niet overtuigd:
"Shoddy review to say the least, I'm not convinced".

AutoBild roept de noodtoestand uit.
Alle autofabrikanten komen voor spoedoverleg bijeen - de 308 is een Force de Frappe!

* Die Sitzposition passt, das kleinere Lenkrad liegt gut in der Hand, und die Kurven machen richtig Laune.
* Dieses Löwenbaby ist hellwach und wieselflink.
* Nicht nur sparsamer, sondern er fährt auch sportlicher
* Obwohl der Motor ein leises Schnurren hören lässt, geht er beherzt zur Sache,
beschleunigt den 308 in 9,3 Sekunden auf Tempo 100 und schafft bis zu 213 km/h

Conclusie:
* Gelungenes Design, anspechendes Ambiente und Spaß beim Fahren

[size=x-large]Wat ben je toch aan het trollen rickm. De hele wereld is tegen de Franse auto industrie? En tegen jou? Jij trekt ten strijde met deze of gen[size=medium]e spitsvondige schrijfsels.[/size]

De [size=small]Franse wannabe Golf[/size]: de 308. Schön!

Is dat wat?

Moron.jpg

8-) Klieder doet z'n naam eer aan?

Autovisieheld Jaco Bijlsma noemt (het onderstel van) de 308 'misschien wel één van de beste in z'n segment'.

Ach, reviews, het zegt zo verschrikkelijk weinig, kan er niet wakker van liggen. Autojourno's zijn nu eenmaal géén autogebruikers, dat is wat ik vooral steeds concludeer. Zou goed zijn als ze dat zelf ook eens door kregen.

misschien wel een van de beste.. welke zijn nog slecht dan? v40, golf/leon/a3, focus, mazda3, astra.. volgens mij allemaal wel goede onderstellen

Inderdaad, er zijn geen slechte onderstellen meer, de engelse tester vindt de Focus het beste en de duitse de Golf, het is zo subjectief allemaal.

HVP zei:
Ach, reviews, het zegt zo verschrikkelijk weinig, kan er niet wakker van liggen. Autojourno's zijn nu eenmaal géén autogebruikers, dat is wat ik vooral steeds concludeer. Zou goed zijn als ze dat zelf ook eens door kregen.

Eens. Dat concludeer ik ook iedere keer opnieuw.
Maar als ze zich dat gaan realiseren, zijn ze subiet werkloos..

Edit:
O, bijna vergeten te melden dat de nieuwe 308 wel een érg grote verbetering is tov de huidige.. (tu)
Interessant ding.

Davidoff zei:
HVP zei:

Eens. Dat concludeer ik ook iedere keer opnieuw.
Maar als ze zich dat gaan realiseren, zijn ze subiet werkloos..

Edit:
O, bijna vergeten te melden dat de nieuwe 308 wel een érg grote verbetering is tov de huidige.. (tu)
Interessant ding.

Niet voor het eerst dat vele automobielsites een model reeds hebben getest maar AW niet.
Over dat 'reeds getest' gesproken: Duitsers merken op dat Autobild weliswaar zegt de 308 te hebben gereden, maar waarom gebruiken ze dan de PSA persfoto's??

Ja, er zijn overal samenzweringen! ;-))

@ Rickm,

Het kan toch hoor, Engelse reviewers die positief zijn:

CAR Review

Typisch dat in dit verhaal er dan weer geen commentaar is op de ruimte achterin. Daarentegen komt er weer iets minder lovend over de versnellingsbak. Deze reviewer geeft ook meer aan waar het om gaat. Zoek je een auto met Frans comfort, dan is dit een perfecte auto. Zoek je een auto die je uitnodigt om lekker mee te boenderen, kijk dan verder.

Grappige vergelijking:

This is the Lionel Richie of driving experiences, easy like Sunday morning.

canyon zei:
@ Rickm,

Het kan toch hoor, Engelse reviewers die positief zijn:

CAR Review

Typisch dat in dit verhaal er dan weer geen commentaar is op de ruimte achterin. Daarentegen komt er weer iets minder lovend over de versnellingsbak. Deze reviewer geeft ook meer aan waar het om gaat. Zoek je een auto met Frans comfort, dan is dit een perfecte auto. Zoek je een auto die je uitnodigt om lekker mee te boenderen, kijk dan verder.

Grappige vergelijking:

This is the Lionel Richie of driving experiences, easy like Sunday morning.

Hoppa!
"The cabin is a clean, rather fabulous environment, with classy feeling, durable materials, meshed together with precision - much like a Golf then".;)

En daar waar die rakker (stakker? Klieder?) van AExpress schreef dat de 308 niet goed tegen geluiden geisoleerd is schrijft het meer prominente CAR juist:

"The 308 is a supremely refined car. At motorway speeds, tyre roar from the 18-inch Michelin Pilot Sports is smothered, the petrol or diesel engine's low resonance fractionally more audible, along with a smidgen of wind noise".

(smidgen betekent 'minimaal')

HVP zei:
Autovisieheld Jaco Bijlsma noemt (het onderstel van) de 308 'misschien wel één van de beste in z'n segment'.

Zo ken ik Peugeot weer!(tu)

Typisch ook dat AE het heeft over de 1.6 THP 'sourced from BMW'. Ze hebben 'm naar mijn weten toch echt samen ontwikkeld.
Overigens, de Duitse autopers is wel eens vaker laaiend over een 'import', maar zodra zich een multitest voordoet, lopen de importmodellen altijd achter de Duitse modellen aan.

Lancia Lover zei:
HVP zei:

Zo ken ik Peugeot weer!(tu)

Typisch ook dat AE het heeft over de 1.6 THP 'sourced from BMW'. Ze hebben 'm naar mijn weten toch echt samen ontwikkeld.
Overigens, de Duitse autopers is wel eens vaker laaiend over een 'import', maar zodra zich een multitest voordoet, lopen de importmodellen altijd achter de Duitse modellen aan.

Gaat inderdaad ook nu weer gebeuren.
Duitsers: "Leuk geprobeerd. Maar de Golf is toch echt de maat der dingen"
Britten: "Leuk geprobeerd. Maar de Focus is toch echt ...... etc"

Moet wat zijn als die samen getest worden - breekt de 3de AutoOorlog uit!

Ik vind dit geen porum lijken. Zo'n redelijk forse man achter een klein stuurtje...

Dat is optisch; hoe het daadwerkelijk rijd heb ik nog niet ervaren .

Verder vind ik het intereieur van de auto prachtig..van buiten erg ingetogen...

rjthefrisian zei:
Verder vind ik het intereieur van de auto prachtig..van buiten erg ingetogen...

Dat is precies wat de Golf al jaren in zich heeft? Mag ook wel gezegd worden :-D

alleen weten de fransen het interieur toch iets meer charme te geven. dat van de golf lijkt qua opzet wel een japanner uit 1999 ofzo. maar dan met mooiere materialen en knoppen

Laat je niet opjagen door de mening van de pers. Als de auto in de ogen van de consument klopt, dan koopt men het toch wel (zie succes van de 307).
Kwalitatief zijn er grote sprongen gemaakt, daar ben ik van overtuigd. Nu nog zelf ondervinden.

Groet van Gilletti, die nu begint met afvallen want anders is het straks in een 308 blijkbaar geen porum.

voetveeg zei:
alleen weten de fransen het interieur toch iets meer charme te geven. dat van de golf lijkt qua opzet wel een japanner uit 1999 ofzo. maar dan met mooiere materialen en knoppen

Strak of speels, dat is een kwestie van smaak.

Gilletti zei:
Laat je niet opjagen door de mening van de pers. Als de auto in de ogen van de consument klopt, dan koopt men het toch wel (zie succes van de 307).
Kwalitatief zijn er grote sprongen gemaakt, daar ben ik van overtuigd. Nu nog zelf ondervinden.

Groet van Gilletti, die nu begint met afvallen want anders is het straks in een 308 blijkbaar geen porum.

Succes! ;)

Kwam een Duitser (Otto Normalgebraucher) bij de Dealer:

Ich konnte den neuen 308er heute schon bei einem Händler begutachten.
Er wirkt in echt sehr viel ansprechender, eleganter und hübscher als auf den Photos.
Die Proportionen stimmen von vorn bis hinten.
Ich war bzgl. des Cockpits vorher sehr skeptisch.
Allerdings wirkt der Innenraum sehr gut verarbeitet und luftig.
Durch sehr gut aufeinander abgestimmte Materialen hab ich mich darin einfach wohl gefühlt.

Kortom net mensen, die Germanen.

Giletti zei:

Dat wordt dan geen 308 voor mij....

WOF :(

maar er zijn toch mensen die op de uitslagen van de tests een aantal auto's van de shortlist afhalen.
De focus vindt ik zeker lekker rijden, maar dat interieur.
Ook een reden waarom ik nooit een fiesta ST boven een peugeot 208 GTi zou kiezen.

Ford interieur is naar mijn mening plastic fantastic.

Verder vindt ik dat autojournalisten een auto moeten testen waarvoor hij bedoelt.
zo'n 308 is geen sport wagen die je direct de bocht moet inhoeken, maar een auto die comfortabel moet zijn zonder doods aan te voelen.
En volgens mij voldoet de 308 hier heel goed aan.

Daar betrap ik autoweek zelf ook vaker op.

Terug
Bovenaan