Peugeot 308 (SW p. 26)

ik ben deze auto nu al beu. voor anderen helpt (het voor verkoop rond laten rijden en dus fotograferen van een model) het juist met het wennen aan een model, voor mij is zo'n auto al niet eens meer interessant als ie eenmaal op de weg is

Ik vraag me nog altijd af of Peugeot en Citroën niet iets te rigoureus het dashboard op hebben geruimd. Vooral het gebrek aan de fysieke regeling van de climate control lijkt mij zeer onhandig. Ergens kan ik het begrijpen dat hij eenmaal op de automatische stand het toch allemaal zelf regelt, maar voor mensen die graag met het raam open rijden lijkt het knap irritant om continu het menu op te moeten roepen om de airco uit te kunnen zetten.

Buiten dat vind ik de 308 een mooie verschijning. Ik hoop voor Peugeot dat hij goed gaat verkopen, ze kunnen een succes goed gebruiken bij PSA.

voetveeg zei:
ik ben deze auto nu al beu. voor anderen helpt (het voor verkoop rond laten rijden en dus fotograferen van een model) het juist met het wennen aan een model, voor mij is zo'n auto al niet eens meer interessant als ie eenmaal op de weg is

Interessante mededeling, VV eigen. Top!

RRL zei:
Ik vraag me nog altijd af of Peugeot en Citroën niet iets te rigoureus het dashboard op hebben geruimd. Vooral het gebrek aan de fysieke regeling van de climate control lijkt mij zeer onhandig. Ergens kan ik het begrijpen dat hij eenmaal op de automatische stand het toch allemaal zelf regelt, maar voor mensen die graag met het raam open rijden lijkt het knap irritant om continu het menu op te moeten roepen om de airco uit te kunnen zetten.

Buiten dat vind ik de 308 een mooie verschijning. Ik hoop voor Peugeot dat hij goed gaat verkopen, ze kunnen een succes goed gebruiken bij PSA.

Waarom zou je de airco uitzetten bij raam open?

Bij mijn cabrio laat ik het gewoon aanstaan, ook bij open dak. De airco (automatisch, climate control) past zich dan zelf aan, op basis van de buitentemperatuur. Als ik het standaard op 21 gr. heb staan verhoogt het systeem dat naar 23-24 gr,. bij open dak en hoge buitentemp.

Ik verander dus bijna nooit iets aan de airco. Wel zou het handig zijn om snel de recirculatiestand in te kunnen schakelen, als je een stinktunnel inrijdt bijvoorbeeld.

RRL zei:

Als ik het goed gezien heb zitten er aan de linkerkant "snelkoppelingen" voor de diverse hoofdfuncties zoals klimaat, radio, etc.
In de nieuwe situatie zou je dus slechts één knop meer moeten indrukken voordat je de instellingen kan aanpassen.

6682253nouvelle308police.jpg

peugeot__2013__Peugeot_308_police__805737nouvelle308concorde__960.jpg

Als Peugeot nu een beetje zijn best heeft gedaan voor een toffe onderstelafstelling (zoals bv tijdens die gouwe jaren v/d 306/406)
en daarnaast een solide aanvoelend (voor het haptisch effect want dat willen de Germanofielen graag) model op de markt zet,
dan hebben we wellicht een echte "GG"

(Golf Gegner).

Daarnaast zal een topline 308 IRL beter ogen dan op de pics.
Ready to roar, die Peu!

Inderdaad hoop ik ook op enige comfortabele soepelheid doch ook degelijkheid van het onderstel.
Hoe mijn 306 cabrio drempels wegstrijkt. Heerlijk, zo moet het zijn!

Joep83 zei:
Dat ze ook maar weer met Rouge Lucifer komen!

Hij wordt leverbaar in Rouge Rubi (bekend van de 208 GTI)

Als dat genoeg op Lucifer lijkt miss. een idee om m'n GTi die kleur te geven als ie overgespoten gaat worden.

@ Meeuw: Stukje van wat is blijven hangen uit de tijd dat airco nog niet zo ingeburgerd was als nu, waar het altijd het raam open was, of de airco aan. Dat is blijven hangen, waardoor ik nog altijd de airco uit zet op het punt dat ik mijn raam open.

@ Gilletti: Die knoppen om het menu op te roepen zitten er inderdaad, laatst gezien in een C4 Picasso. Ook zitten er twee losse knoppen om snel de voorruit ontwaseming en de achterruit verwarming in te schakelen, de rest zit allemaal in het menu. Op zich scheelt het wel weer passagiers die aan de rommel gaan ( "het is wat fris hier, half graadje aan mijn kant er bij" ), maar toch lijkt het mij onhandig om eerst het menu op te moeten roepen. Het scherm vraagt hoe dan ook om de aandacht bij het bedienen, terwijl de fysieke knoppen blindelings bediend kunnen worden.

Ook ik hoop dat de 308 weer een heerlijk Frans onderstel krijgt. Heerlijk hoe destijds de 406 de drempels weg streek, de 206sw kon het in mindere mate ook. In de wijk zonder te hoeven remmen de drempels over, terwijl het met andere auto's rustig moest om niet gelanceerd te worden :}

Ik denk snel na de IAA, dus half tot eind september.

Verder ben ik benieuwd hoe de kwaliteit is bij deze nieuwe 308, ook bij de 208 GTi laat peugeot nog wat kleine steekjes vallen.

Okee, thanks.

Trouwens, dat donkerblauw ziet er in het echt wel veel mooier uit dan in de configurator op peugeot.nl. Daar lijkt het eerder een soort flets paars/grijs.

Hoi,

Ik ben heel enthousiast over dit model!

Zo enthousiast dat ik dit voorjaar wel voor de 14% bijtellings-topper wil gaan als nieuwe lease. De specs van die 120PK 1.6 eHDI zijn goed te noemen met 300 nM koppel! Wat zal hij halen van 0-100km/u zo'n 9,3sec? Ik heb dat nog niet kunnen achterhalen.

Wel dat het om 84 gr Co2 uitstoot gaat dus ook in 2014 14% bijtelling (mits de regering met Prinsjesdag het nog gaat aanscherpen).

Op de Blue Lease Executive zit bijna alles (wat je bij een A3 niet krijgt), maar dan wil ik wel als accessoire een set LM velgen 18"inch die ik naderhand eronder laat zetten (ipv standaard met 16 inch Topaze).

Meer info: https://www.peugeot.nl/media/deliacms/media/78/7865-061910.pdf

Die 16 inch topaze zitten op de executive lease 120pk die voorjaar 2014 moet komen. Wi hem graag dan van dealer als accessoire andere velgen laten monteren. De extra leaseprijs past vast wel in mijn leasebedrag

Weet niet of het al eerder hier gemeld was maar gisteren vernomen dat de nieuwe 308 vanaf 24 oktober in de Nederlandse showrooms staat.

Ik ben benieuwd naar de massagestoelen! :}

Dat doen ze altijd goed bij Peugeot: Goede standaarduitrustingen en opties voor vriendelijke prijzen. De BLE zit traditiegetrouw weer bomvol. Die Topaz velgen vind ik ook wel fraai, maar er wordt ook gerept over 17", wat ik qua maat wat beter vind staan. Maar welke velgen zijn dat, de Rubis? Vind ik ook wel fraai, maar als je niks moet hebben van dat tweekleurige is er bij de fabrieksvelgen niet veel soeps, lijkt het.

308velgen.jpg

Ga je toch shoppen voor 607 of 508 velgen ;)

Ik ben ook niet zo'n liefhebber van twee kleurige velgen.

B.t.w.: Is Autoweek bang dat de 308 een succes wordt? Er is zo weinig nieuws over de 308 op AW [size=x-small]i.t.t. de Golf[/size]...

Inderdaad zitten die Rubis velgen standaard op de 17" variant van de Allure.
Ook ik ben geen fan van twotone en ook het model spreekt me niet zo aan. Die 18" Saphir trouwens helemaal niet.
Enige standaard velg die m.i. mooi is, is de 16" Quartz (standaard op de Active) maar die is inderdaad net even te klein.

Zouden velgen van de 508 of RCZ passen? Kan nog nergens de exacte steekmaat en ET waarde van de nieuwe 308 vinden.

Joep83 zei:
Ga je toch shoppen voor 607 of 508 velgen ;)

Ik ben ook niet zo'n liefhebber van twee kleurige velgen.

B.t.w.: Is Autoweek bang dat de 308 een succes wordt? Er is zo weinig nieuws over de 308 op AW [size=x-small]i.t.t. de Golf[/size]...

Gegeven de komst naar de showroom eind Oktober zullen de eerste rijtesten wel binnen een paar weken opduiken.
Ben als meer mensen hier erg benieuwd hoe de auto rijdt en wat voor een kwaliteit Peugeot biedt.

Joep83 zei:
Alles is pas te maken ;)

Als ik een nieuwe auto koop dan wil ik geen "gerommel" om wielen passend te krijgen.

Maar er zal vast nog wel een accesoirelijn uitkomen.
Misschien staat daar wat acceptabels tussen.

Zag trouwens gisteren een 3008 in de kleur Rich Oak, welke ook leverbaar wordt op de 308.
Heel mooi maar misschien wel erg mode?

Die BLE moet het worden met een velg uit de accessoirelijst want dat telt niet mee voor de fiscus. Ik ben wel heel benieuwd hoe die 14% 120pk ehdi e6 gaat rijden want dan is mijn keuze bepaald.

0-100 in net geen 10sec?
300 Nm koppel lijkt wel aardig dus hoop er het beste van. Jullie?

E-One zei:
Die BLE moet het worden met een velg uit de accessoirelijst want dat telt niet mee voor de fiscus. Ik ben wel heel benieuwd hoe die 14% 120pk ehdi e6 gaat rijden want dan is mijn keuze bepaald.

0-100 in net geen 10sec?
300 Nm koppel lijkt wel aardig dus hoop er het beste van. Jullie?

0-100 tijd? Boeien. Tussensprints zijn belangrijk, en hoe groot het turbogat is. 300 Nm is een mooie hoeveelheid, dat wel. Maar in hoeverre kun je het ook benutten? Om zo'n lage CO2-uitstoot te halen zullen de bakverhoudingen flink opgerekt zijn, wat negatief uit zal pakken voor de acceleratiecijfers. Maarja, het ding is dan ook niet bedoeld om zo snel mogelijk op de trekken...Mijn V40 (D2, 20%) heeft dezelfde motor maar dan iets minder krachtig (115 pk/270 Nm), en uiteraard ook flink opgerekte bakverhoudingen (IV t/m VI zijn alledrie overdrives). Echter dankzij het forse koppel ervaar ik dat doorgaans niet als een probleem. Om vlot weg te komen uit stilstand moet je flink gas bijgeven, eenmaal op gang kun je redelijke stappen zetten. Op hogere snelheid heeft de auto voor mij ook voldoende reservers, in VI accelereren vanaf 110 km/u voelt niet vervelend traag aan ofzo.

Maarja, deze hele ervaring staat of valt met wat je gewend bent.

EDIT: Volgens de specs van Peugeot weegt die 120pk e-hdi maar 1083 kg leeg. Da's erg weinig. Zou me over de prestaties hoe dan ook geen zorgen maken.

Misschien heb ik er overheen gelezen maar wordt die 1.6 e-hdi weer gekoppeld aan een 2Tronic net als in de 508?

Mooie foto's. Ik hoop eigenlijk op meer live plaatjes.

Wat ik nog niet snap is dat, als je in de specs folder kijkt, de acceleratietijden en maximum snelheid ze afwijken tussen 16" en 17" wielen.
Voorbeeld 0-100: THP125 met 16" = 8,9 en met 17" 9,7 seconden.

Naar live plaatjes ben ik ook al op zoek geweest, helaas nog niet gevonden. Wellicht op Franse sites?

Bovenstaande foto's doen de 308 erg goed, zo staat er een mooie auto bij. En de Euro 6 e-HDI met BLE is een erg goede aanbieding.

Onbegrijpelijk dat er ook in deze nieuwe 308 (net als de 207/208/508) wéér geen schuifdak als optie wordt aangeboden! Wat moet je nou met zo'n groot glazen dak als het niet open kan?? Voor mij is dat de reden om niet voor deze auto te kiezen.

In het verleden (jaren 70/80) had bijna elke Peugeot standaard een schuifdak, nu is deze (voor mij onmisbare) optie niet eens leverbaar :,(

R W D zei:
Onbegrijpelijk dat er ook in deze nieuwe 308 (net als de 207/208/508) wéér geen schuifdak als optie wordt aangeboden! Wat moet je nou met zo'n groot glazen dak als het niet open kan?? Voor mij is dat de reden om niet voor deze auto te kiezen.

In het verleden (jaren 70/80) had bijna elke Peugeot standaard een schuifdak, nu is deze (voor mij onmisbare) optie niet eens leverbaar :,(

Nu word ik een beetje nieuwsgierig - waarom is een schuifdak voor jou onmisbaar??

https://www.autoweek.nl/nieuws/24527/peugeot-308-r-concept-slaat-gti-over

Hoe gaaf zo'n R!

Opvolger voor mijn GTi6 over een heel wat jaar? Beter gezegd, mooi voor naast mijn 306 GTi6!

Ben het wel met R W D eens over dat schuifdak.
Ik vind het ook een heerlijke optie en zou liever een (misschien indien nodig) kleiner panoramadak hebben wat wél open kan in plaats van die dichte joekel die Peu op veel modellen levert.
Enige optie is nu geen schuifdak nemen en een Webasto Hollandia 500 o.i.d. bestellen.

rickm zei:
R W D zei:

Nu word ik een beetje nieuwsgierig - waarom is een schuifdak voor jou onmisbaar??

Schuifdak is een heerlijke optie, hoor. Ik rijd praktisch standaard met m'n dak in de 'ventilatiestand'. Maar goed, ik heb geen airco...

Wat me overigens opvalt is dat over het algemeen de brandstoftanks steeds kleiner worden. Bij de Golf is 'ie al van 55 (Golf II t/m VI) naar 50 liter gegaan, de Audi A4 heeft ook 'maar' 63 (was 70). Bij de 308 blue lease is 'ie zelfs maar 45! Ik snap dat het een makkelijke manier is van gewicht besparen, maar vind het toch opvallend.

rickm zei:
R W D zei:

Het is één van de eerste opties die ik aankruis bij het samenstellen van een nieuwe auto. Ik vind een schuifdak heerlijk, open zodra het kan, toch een klein beetje het cabriogevoel. alweer jaren geleden heb ik een auto gehad zonder schuifdak (Volvo 850), en miste die optie dusdanig dat ik toen besloten heb nooit meer een auto zonder schuifmans te kopen B).

Ik vind het ook jammer dat die daken niet open kunnen, had ik best graag willen hebben.

Wat mij overigens opvalt aan de, verder erg gave, R: de 308 zou ik erg graag in 3-deurs vorm zien. Die raamlijn en de 2e achterportieren zijn het enige waar ik me nu aan stoor.

Weet iemand of er een 3-deurs 308 komt?

speedtouch zei:
Poekoek zei:

Die komt er niet, de 308 I en 307 waren ook niet populair als driedeurs.

Wie wil er in deze klasse ook nog een 3-deurs? Ook de Golf zie je al jaren (eigenlijk al vanaf de Golf V) weinig meer als 3-deurs. Het zijn auto's waarin je uitstekend achterin kunt zitten, dan wil je om daar te komen natuurlijk ook normaal kunnen instappen en je niet eerst in bochten hoeven te wringen.
3-deurs kies je alleen in de kleinere klasse waarin je zelden achter-passagiers vervoert, of zoals bijvoorbeeld bij de Opel Astra of de BMW 1-Serie waarbij de 3-deurs er een stuk vlotter (meer als een coupé) uitziet.

Een stuk vlotter uitziende 308 zou ik ook niet afslaan hoor ;) Beetje een kip en het ei verhaal: als er geen vlotte 3-deurs is verkoopt het niet, dus maken we geen (vlotte) 3-deurs.

Hij ziet er erg strak uit vind ik, maar een beetje duur. Wel erg vernieuwend dus ik ben er blij mee(tu)

R W D zei:
speedtouch zei:
Poekoek zei:

Die komt er niet, de 308 I en 307 waren ook niet populair als driedeurs.

Wie wil er in deze klasse ook nog een 3-deurs? Ook de Golf zie je al jaren (eigenlijk al vanaf de Golf V) weinig meer als 3-deurs. Het zijn auto's waarin je uitstekend achterin kunt zitten, dan wil je om daar te komen natuurlijk ook normaal kunnen instappen en je niet eerst in bochten hoeven te wringen.
3-deurs kies je alleen in de kleinere klasse waarin je zelden achter-passagiers vervoert, of zoals bijvoorbeeld bij de Opel Astra of de BMW 1-Serie waarbij de 3-deurs er een stuk vlotter (meer als een coupé) uitziet.

Bij de VW Polo (dus idd wat kleiner) is het voordeel van de 3-deurs dat een wat langere chauffeur niet tegen de B-stijl aankijkt. Die is meer naar achteren geplaatst. Maar toch is 5-deurs populairder, zie je veel meer.

0-100 tijd? Boeien. Tussensprints zijn belangrijk, en hoe groot het turbogat is. 300 Nm is een mooie hoeveelheid, dat wel. Maar in hoeverre kun je het ook benutten? Om zo'n lage CO2-uitstoot te halen zullen de bakverhoudingen flink opgerekt zijn, wat negatief uit zal pakken voor de acceleratiecijfers. Maarja, het ding is dan ook niet bedoeld om zo snel mogelijk op de trekken...Mijn V40 (D2, 20%) heeft dezelfde motor maar dan iets minder krachtig (115 pk/270 Nm), en uiteraard ook flink opgerekte bakverhoudingen (IV t/m VI zijn alledrie overdrives). Echter dankzij het forse koppel ervaar ik dat doorgaans niet als een probleem. Om vlot weg te komen uit stilstand moet je flink gas bijgeven, eenmaal op gang kun je redelijke stappen zetten. Op hogere snelheid heeft de auto voor mij ook voldoende reservers, in VI accelereren vanaf 110 km/u voelt niet vervelend traag aan ofzo.

Maarja, deze hele ervaring staat of valt met wat je gewend bent.

EDIT: Volgens de specs van Peugeot weegt die 120pk e-hdi maar 1083 kg leeg. Da's erg weinig. Zou me over de prestaties hoe dan ook geen zorgen maken.

=======================================================================================
reactie:

Top. Dank je voor je reactie HVP. Dat met die overbrenging had ik wel bedacht, maar ik krijg ook gezien het gewocht steeds meer het idee dat de E6 14% topper geen slow diesel wordt.

Ik rij nu een lease 20% Nissan QQ uit 2011, maar die is met 18 inch velgen wel erg traag en als volgende wagen wil ik wel iets meer 'power'. Grotere wielen geeft je een minder snelle acceleratie.

We gaan het zien en lezen.

Dat lage gewicht is ook wel gunstig ivm de wegenbelasting die weer betaald moet gaan worden voor dit soort auto's. Een V40 D2 weegt ca. 150 kilo meer, dat scheelt nog wel wat in de kosten.

Weet er eigenlijk iemand waarom de 1.6 hdi bij de upgrade van 90/110 pk naar 92/112 pk terug van 16 naar 8 kleppen is gegaan?

En nog steeds geen spyshots van de SW? :)

Terug
Bovenaan