Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Ik ben vooral benieuwd hoe de restwaarden zich gaan ontwikkelen. Collega van mij heeft nu een Skoda Enyaq coupe. Gekocht met de kop eraf. Na de nodige troubles en ook flinke facturen wilde hij hem inruilen voor een gebruikte Kia EV6 omdat hij voorheen een oersolide Niro reed en service en voorwaarden veel beter waren. Maar hij schrok zich wezenloos hoe hard zijn Skoda afschrijft en wat er bij moet.

Bij ons op het werk begint het ook al te rommelen en te morrelen met electrische rijders vs conventionele rijders. Electrische rijders mogen bij ons parkeren in de parkeergarage onder het pand en daar gratis laden. De conventionele rijders moeten op een parkeerterrein verderop staan en krijgen geen gratis tank benzine. Onze km vergoedingen zijn gelijk.

Eigenlijk hartstikke krankzinnig en het vergroot de tegenstellingen in Nederland steeds meer.

Bij ons moet je gewoon betalen voor laden maar alle zakelijke auto’s hebben een stekker en zijn te zwaar voor de parkeerliften. Daardoor zijn de 75 laadplekken eigenlijk altijd bezet.

Hier was dat ook. in het begin toen ik de C350e had waren er nog een enkele andere PHEV en een verdwaalde zoe.

Iedereen kon gratis laden, maar kreeg ook de standaard reiskostenvergoeding. Eerlijk? Ik vond van niet, maar ik maakte er uiteraard wel gebruik van. Ze wilden ook het EV rijden stimuleren als 'groene' werkgever. Wetende dat het gratis laden op zou houden op een dag. Twingo heb ik ook regelmatig geladen. En gratis laden is vanaf 1 januari dit jaar voorbij. (wel bij B op het werk nog)

Steeds meer EV's van particulier. sommigen laden vrijdag de auto vol en gaan zaterdag dagje amsterdam en maandag laden ze weer gratis. Er kwamen laadpalen te kort , frustraties dat mensen te lang bleven kleven en bovendien is het administratief ook niet uit te leggen. Immers is het gewoon verkapt loop wat je krijgt wat niet belast word.
Nu is het betaald laden. iedereen van ons eigen bedrijf betaald 0,21 cent met Kwh. Heel schappelijk dus. Externen betalen iets van 0,60.
Was echt niet langer houdbaar en ook de nodige kritische geluiden van mensen met een benzineauto.

Over reiskostenvergoeding gesproken: heb je een leaseauto dan betaal je bijtelling en mag je er alles mee doen. Heb je die niet dan krijg je een reiskostenvergoeding maar tegenwoordig alleen voor de dagen dat je daadwerkelijk naar kantoor reist. Dat is ook een serieus verschil.

Dat gratis laden op kantoor is idd heel krom. Bij ons was dat tot 2017 ofzo, en toen waren er nog nauwelijks mensen met privé een PHEV of EV. Nu is het 33ct.

Over reiskostenvergoeding gesproken: heb je een leaseauto dan betaal je bijtelling en mag je er alles mee doen. Heb je die niet dan krijg je een reiskostenvergoeding maar tegenwoordig alleen voor de dagen dat je daadwerkelijk naar kantoor reist. Dat is ook een serieus verschil.

Dat is ook een leuke inderdaad. De C1 reed in 2020 ook heeeeel weinig kilometers. De Focus die ik toen had daarentegen...
Ik moest thuis werken, mijn vriendin kon niet thuiswerken dus nagenoeg alle kilometers gebeurden met de Focus.

Dan de parkeerkosten, destijds bij ons nog 5eu per dag, inmiddels 8eu per dag. Destijds betaald door mijn toenmalige werkgever, maar als dat niet het geval was dan zou ik deze kosten in mindering mogen brengen op de bijtelling.
Rijd je privé dan wordt verondersteld dat dit dus in de 23 cent km vergoeding zit...... dat past dus ook nooit.

Dat gratis laden op kantoor is idd heel krom. Bij ons was dat tot 2017 ofzo, en toen waren er nog nauwelijks mensen met privé een PHEV of EV. Nu is het 33ct.
Moet je je dan voorstellen als je in het onderwijs (of de zorg) werkt. Wij krijgen 17 cent per kilometer vergoed, met een maximum van 25 kilometer enkele reis. Ik rijd per week circa 420 kilometer, waarvan ik er dus 150 vergoed krijg à 17 cent. Ofwel: ik betaal 11.000 kilometer aan woon-werkverkeer per jaar zelf.

Ik krijg helemaal geen reiskostenvergoeding voor de auto. Wel als ik met de fiets, OV of te voet kom maar dus geen cent voor als ik met de auto kom. Moet in de parkeergarage ook 6 euro per dag aftikken. Werkt wel want ik doe mijn woon-werk van 13 km enkele reis 9 van de 10 keer met de fiets. Krijg hiervoor zo'n 5 euro per dag i.p.v. dat ik moet betalen.

Moet je je dan voorstellen als je in het onderwijs (of de zorg) werkt. Wij krijgen 17 cent per kilometer vergoed, met een maximum van 25 kilometer enkele reis. Ik rijd per week circa 420 kilometer, waarvan ik er dus 150 vergoed krijg à 17 cent. Ofwel: ik betaal 11.000 kilometer aan woon-werkverkeer per jaar zelf.

Ik krijg helemaal geen reiskostenvergoeding voor de auto. Wel als ik met de fiets, OV of te voet kom maar dus geen cent voor als ik met de auto kom. Moet in de parkeergarage ook 6 euro per dag aftikken. Werkt wel want ik doe mijn woon-werk van 13 km enkele reis 9 van de 10 keer met de fiets. Krijg hiervoor zo'n 5 euro per dag i.p.v. dat ik moet betalen.

Gek hè dat ze overal moeilijk aan personeel komen...

Nu weet ik niet waar Michiel woont, maar het OV zal bij jou (Kristian) ook niet overal een realistische optie zijn evenals de fiets. Veel mensen moeten dus wel met de auto en zijn daar dus een flinke stuiver voor kwijt elke maand.

Ik snap echt niet dat werkgevers dat soort zaken niet wat aantrekkelijker maken. Is onderaan de streep nog voordeliger ook. Kilometervergoeding en (deels) vergoeding parkeerkosten is voordeliger dan iemand meer salaris geven en daar werkgeverslasten plus pensioen over betalen.

Maar nee, liever klagen dat personeel niet te vinden is en wel voldoen aan de papieren MVO normen...

Ja helemaal eens. aan de ander kant gaat het ook om het totaalplaatje. Als het basis salaris al bovengemiddeld is zou ik minder moeilijk doen over die reiskostenvergoeding. Ik woon ook maar 16 km van werk dus ik vind het allemaal prima.
Ritjes naar het vliegveld of zakelijke bezoeken krijgen we 0,38 cent voor indien we die met eigen auto doen. Dus dat is ook wel netjes.

^^ op weg van huis naar je werk.. dan passeer je (hemelsbreed) heel wat onderwijsinstellingen, zeg maar. Denk je dan niet eens: nou, misschien kan ik wel dichterbij huis een goede werkplek vinden, in deze tijd van schaarste?

Ik hoorde van de week op de radio dat er in Amsterdam een woningbouwproject is gestart vanuit medewerkers bij het OLVG. Als eigen woningcoöperatie hebben ze kunnen inschrijven op een project, ff kort gezegd. Ook vanuit de noodzaak van schaarste én het effect van wat ik hierboven schreef: medewerkers werden de afgelopen jaren 'de stad uit' gedreven om aan woonruimte te komen.. hierdoor nam reistijd toe en kwamen ze langs andere ziekenhuizen (aan de randen van A'dam etc.) en besloten uiteindelijk daar maar gaan te werken, want vacatures genoeg en het scheelt je een hoop tijd per week. Kortom, werkgever 'verloor' goed personeel door factoren waar ze zelf steeds minder invloed op hebben.

Ik snap het wel. Verstand komt wellicht met de jaren, maar de eerste jaren dat ik werkte had ik vaak genoeg 1+ uur reistijd enkele reis. Nooit moeite mee gehad, want autorijden vond ik wel lekker. Daar kwamen de nodige overuren nog bij op, nooit moeite mee gehad. Ik wist ook niet beter.

Toen ik uit die sector stapte en de detachering ging was zo ongeveer het eerste wat de inhurende manager destijds zij. Overuren doen we niet/nauwelijks aan, jij als detacheerder zeer zeker niet. Prima. Wat gaf dat ongemerkt een rust, nooit meer 's avonds dat gevoel "oh, ik kan dit nog wel even doen want dat scheelt morgen weer".

Een jaar of 5 geleden kreeg ik werk op een klein half uurtje enkele reis. Elke ochtend voelde lange tijd als uitslapen en elke avond duurde ook merkbaar langer. Heerlijk!
Toen kwam daar corona en veel thuiswerken nog bij, iets wat ik voorheen nooit had gedaan. Nog meer vrije tijd cq minder verloren tijd door het reizen.

Nadeel? Toen ik nog veel in de auto zat had ik een hele waslijst aan podcasts die ik luisterde, heerlijk! Daar kom ik nu niet meer doorheen :D

Om dan terug te komen op de auto's. Zonder lease auto zou ik ook niet snel weer 4 á 5 dagen per week weer op kantoor gaan werken en dan ook nog dagelijks 100+ km. Ik denk dat als je de werkelijke autokosten uitrekent je dan best schrikt van de maandelijkse kosten...

Inmiddels vind ik het fietsen heerlijk. Half uurtje even het hoofd leeg fietsen, podcast op en geen last van opgefokte medeweggebruikers die te laat van huis zijn gegaan en tijd proberen in te halen. Ik vind autorijden leuk, maar woon-werk ritjes kunnen me gestolen worden.
Een leasebak zit er bij ons (overheid) toch niet in, salaris is prima maar is voor mij ook niet het belangrijkste.

Gisteren even naar de werkgever van ruud geweest. Vinden de kinderen altijd erg leuk en ook goed te doen als het buiten koud of regenachtig is. Bleek dat er een hardloop wedstrijd binnen werd georganiseerd , dus wel heel druk. Nog even wezen kijken, vlindertuin, even eten en drinken. Daarna nog naar het nabij gelegen tuincentrum. En de auto vol getankt. 1.80 voor euro 95 E5 is prima.

Ook even de auto losgereden op de duitse snelweg toen er helemaal niemand reed, 200 zit hij best snel op , daarna gaat het langzaam en merk je wel dat je met de instapper te doen hebt. Was ook maar klein stukje tot de afslag. Viel wel op met het grootste gemak je deze snelheden rijd en je nog gewoon prima kunt praten en met 1 handje aan het stuur kunt zitten en de auto super strak en met zekerheid stuurt. Geloof ook gelijk dat dat met 250 km/h nog steeds zo is, maar dat ga je met een 520i niet halen.

rij die snelheden van 200+ verder ook bijna nooit, maar leuk om een keer te proberen hoe snel zo'n 520i is. Tot aan 200 valt het niet tegen. Bij 228 op de teller was de top wel een beetje bereikt.

Het is qua vergoeding erg versplinterd tussen de diverse werkgevers de laatste jaren: kilometervergoeding, ov-vergoeding, fietsvergoeding...
Ik zou er alleen nog opletten als ik veel kilometers moet maken voor de baas.

Nu moet ik 10 minuten rijden voor mijn werk en heb eerlijk gezegd geen idee wat ik in het contract heb staan....maar is ook niet interessant.
En in het voorjaar pak ik de fiets vast nog wel eens.

@Joost; lekker is dat, even een keer de motor goed warm stoken :cool:
Hoe bevalt ie verder? Blij met de wissel?

Zo’n BMW is er echt voor gemaakt, dat merk je aan alles. Ook al even gekeken of het oliepijl netjes op max. blijft staan? Altijd spannend met een andere auto vind ik. De F31 had geen meetbaar olieverbruik met een ton op de klok, komt sporadisch nog weleens voor bij de B48, waarschijnlijk ook door hoe er mee om is gegaan.

^^ op weg van huis naar je werk.. dan passeer je (hemelsbreed) heel wat onderwijsinstellingen, zeg maar. Denk je dan niet eens: nou, misschien kan ik wel dichterbij huis een goede werkplek vinden, in deze tijd van schaarste?
Tsja, helaas heb ik dan klaarblijkelijk niet de goede opleiding voor. 1e graads docenten Aardrijkskunde zijn niet zo gezocht.

^^ Ja, dat is ook weer zo. Of het vak meer verplicht stellen. :unsure:

Toevallig vanavond bij een ouderavond voor de profielkeuze (Mavo 3) geweest. Daar kwam ook naar voren dat als maar enkele leerlingen bepaalde keuzevakken kiezen het maar zo kan zijn dat de school zegt: okay, dat vak gaan we niet doceren aan Mavo4, dat zijn te weinig aanmeldingen. Leerlingen: we delen jullie in bij het opgegeven, extra -alternatieve- keuzevak. :confused:

Uiteindelijk is álles efficiency, lijkt het wel.

Mogguh

Nu is het betaald laden. iedereen van ons eigen bedrijf betaald 0,21 cent met Kwh. Heel schappelijk dus. Externen betalen iets van 0,60.
Was echt niet langer houdbaar en ook de nodige kritische geluiden van mensen met een benzineauto.
En dat is ook terecht natuurlijk, gratis brandstof voor de EV bezitters kun je moeilijk aan je personeel verkopen. Bij ons is er een soortgelijke regeling. Zolang het op het werk voordeliger laden is als thuis, is het mooi mee genomen.

Ik heb vorig jaar een setje LM velgen voor de Astra gekocht (zelfde als bij Rob er onder liggen). Daar zitten slechte zomerbanden op. Plan was om die te vervangen voor nieuwe zomerbanden, en de 16 inch standaard LM velgen te laten voorzien van nieuwe winterbanden. Dan kunnen we weer mooi een tijdje vooruit.

Bedenk me alleen wel dat een all-season voor ons wellicht net zo interessant is. We rijden een keer 15.000km per jaar met de astra. Waarvan ong. 5.000km op winterbanden en 10.000km op zomerbanden. Oftewel, met een nieuwe set zomer/winter banden kunnen we 8 jaar (winter) of 4-5 jaar (zomer) vooruit.

Met all-seasons kunnen we ook 4-5 jaar vooruit en scheelt ons 100 euro per jaar aan wissel/opslag. Beetje lastige keuze, maar denk dat all-season voor ons net zo interessant is.

Het enige wat mij wat verontrust is de iets langere remweg van een all-seasons op nat en droog (niet op sneeuw!) tov een zomerband. Maar bij een normale rijstijl prima. Mijn auto staat nu op Vredestein all-seasons, ze maken iets meer afrol geluid.

All Season is heel geen slecht idee. Ik wissel nog steeds maar echt winterweer is het nooit dus allseason is het beste als je niet regelmatig op wintersport gaat.

Een echte winterband presteert ook vaak net wat minder goed op nat door de horizondale groeven in grip op sneeuw te hebben. dat zorgt voor iets mindere waterafvoer. En wat doet het in Nederland in de winter vaak? Regen.

Ik zou gewoon lekker een setje all season op zetten (wel van fatsoenlijk merk)

@ Ruud, je gaat mij niet wijsmaken dat je in je nieuwe huis niet een hoekje hebt om vier wielen op te stapelen :D
Ook ben je handig genoeg om 2x per jaar in een half uurtje een setje wielen te wisselen. Desnoods moet er nog een krik, kruis/slagmoersleutel en momentsleutel komen maar dat verdien je ook wel terug.

Aan de andere kant, het hele jaar door op de mooiste velgen heeft ook wat. Allseasons zijn tegenwoordig prima.

Vandaag was zo'n unieke dag in het jaar dat winterbanden een uitkomst waren geweest, was hier net echt spekglad buiten de doorgaande wegen. Gelukkig hoefde ik alleen even de kinderen weg te brengen.
Tsja, helaas heb ik dan klaarblijkelijk niet de goede opleiding voor. 1e graads docenten Aardrijkskunde zijn niet zo gezocht.

UIt interesse, is het lastig om ook docent te worden in een ander vak?
Als ik naar mijzelf kijk, ik heb bedrijfseconomie met aanvullend accountancy gestudeerd maar heb al in heel wat verschillende vakgebieden gewerkt. De basis (in jouw geval docent) blijft echter gelijk.

@Joost; lekker is dat, even een keer de motor goed warm stoken :cool:
Hoe bevalt ie verder? Blij met de wissel?

zeker, het is echt elke dag genieten. Vind vooral de motor heel erg fijn icm de ZF bak, ondanks het de instapper is. En de afwerking en ergonomie is heel erg goed. Heb eigenlijk nog maar weinig minpunten gevonden sinds de aanschaf. Wel heeft de auto eigenlijk een hele goede polijstbeurt nodig en het neusje moet voor de vorm gespoten worden door overmatige steenslag.

Zo’n BMW is er echt voor gemaakt, dat merk je aan alles. Ook al even gekeken of het oliepijl netjes op max. blijft staan? Altijd spannend met een andere auto vind ik. De F31 had geen meetbaar olieverbruik met een ton op de klok, komt sporadisch nog weleens voor bij de B48, waarschijnlijk ook door hoe er mee om is gegaan.

nee, geen olieverbruik. Wel had ik 2 weken gelden het koelvloeistof gepeild en die zat wel iets onder het minimum. Wetende dat dit een van de (weinige) zwakke punten is van de B48 denk je toch, lekt het niet ergens? Er is in het verleden ook nooit een reparatie geweest aan het systeem dus daar kan het niet van komen. Het is een gesloten systeem, dus eigenlijk zou het niet mogen. Moet het nog wel bij vullen een keer om het weer netjes op max te zetten.

Maar zet hem binnenkort wel een keer bij een familielid op de brug en even goed kijken of er niet ergens toch minimaal lekt (en hij nog vol in de garantie zit). Misschien gooi ik er wel van die UV vloeistof in zodat je minimale leksporen ook voortijdig kunt opsporen.

Gisteren even naar de werkgever van ruud geweest. Vinden de kinderen altijd erg leuk en ook goed te doen als het buiten koud of regenachtig is. Bleek dat er een hardloop wedstrijd binnen werd georganiseerd , dus wel heel druk. Nog even wezen kijken, vlindertuin, even eten en drinken. Daarna nog naar het nabij gelegen tuincentrum. En de auto vol getankt. 1.80 voor euro 95 E5 is prima.

Ook even de auto losgereden op de duitse snelweg toen er helemaal niemand reed, 200 zit hij best snel op , daarna gaat het langzaam en merk je wel dat je met de instapper te doen hebt. Was ook maar klein stukje tot de afslag. Viel wel op met het grootste gemak je deze snelheden rijd en je nog gewoon prima kunt praten en met 1 handje aan het stuur kunt zitten en de auto super strak en met zekerheid stuurt. Geloof ook gelijk dat dat met 250 km/h nog steeds zo is, maar dat ga je met een 520i niet halen.

rij die snelheden van 200+ verder ook bijna nooit, maar leuk om een keer te proberen hoe snel zo'n 520i is. Tot aan 200 valt het niet tegen. Bij 228 op de teller was de top wel een beetje bereikt.

Dit is precies wat ik al eerder schreef en dus bedoelde.
Al mijn auto's haalden de 180 (zelfs de Clio met lang aandringen heuvel af :D), hadden nog wat over en konden prima op dat tempo cruisen. De stabiliteit, de rust en het comfort bij BMW is echt wel van een andere orde. Zal een 5-serie nog weer wat beter doen dan een 3-serie ga ik vanuit.

Wat ook fijn is, is dat de ZF bak 8 versnellingen heeft. Je rijdt 170 bij 2300rpm, dat zijn diesel waarden. Komt de rust en het comfort ook weer ten goede.

@ Ruud, je gaat mij niet wijsmaken dat je in je nieuwe huis niet een hoekje hebt om vier wielen op te stapelen :D
Ook ben je handig genoeg om 2x per jaar in een half uurtje een setje wielen te wisselen. Desnoods moet er nog een krik, kruis/slagmoersleutel en momentsleutel komen maar dat verdien je ook wel terug.

Hihi..ouwe kniepert inderdaad..je hebt er de ruimte voor en die centen zijn voor jullie volgens mij ook geen probleem. Ik zou gewoon een aparte set doen. Een all-season band is van beide net niks. In de zomer lawaaiig en in de winter niet een echte winterband. En je vrouw en kinderen rijden vooral in de astra toch veiligheid boven alles wat mij betreft.

maar echt winterweer is het nooit

:):):)

Ik was gisteren en vandaag blij met de winterbanden want er is hier een best pak gevallen en sneeuwt nog steeds.
En vandaag en gisteren kon ik mooi op de linkerbaan de meute voorbij..:)

Maar vooral de kids was het heerlijk genieten. Mooi met het sleetje naar school!

20250212_090128 by
[url=https://flic.kr/p/2qLdf2v]20250212_092553 by https://www.flickr.com/photos/189153232@N07/

zo, daar is flink wat gevallen! Leuk! :D

Hier echt helemaal niks. sowieso de hele winter 1x 's ochtends een dun laagje sneeuw. Maar dan nog steeds; mijn broer is net terug van wintersport op all seasons. Geen centje pijn in de alpen met flink wat sneeuw op een zware achterwiel aangedreven EV

Ja het zal in buitengewone situaties minder presteren, misschien in de zomer met een sportive rit dat je daar nog meer in de buurt komt dan in de winter. Ik had onder de laguna Michelins cross climate 2 banden en was er toch redelijk van onder de indruk. Ook het lawaai was niet meer dan de zomerbanden die ik daarvoor had.

Beide auto's rijden hier thuis wel op een zomer en winter set, maar zeker de twingo gaat op all seasons als de zomerbanden versleten zijn.

Soow dat is de moeite inderdaad, zo wit is het hier in het zuiden des lands al lang niet geweest.
Hier ook geen vlok sneeuw, en beide auto's op all-season :)

Zo dat is echt wit zeg! Hier alleen maar grijze luchten en regen... De winterbanden hebben het niet lastig dit jaar. Beide auto's staan op winters momenteel. Bij de private lease auto regel ik het lekker zelf, dat is een stuk voordeliger :) Maar volgens 'de letter der wet' zou het eigenlijk niet mogen, want je mag een auto niet zelf aanpassen.

Hier ongeveer hetzelfde beeld als bij Rob.
Begon pas vanochtend rond 7.30 ofzo, toen ik de kinderen naar school/opvang bracht was het al mooi wit. Vandaag werk ik thuis, liep net naar beneden om koffie te halen en was verbaasd hoe zo'n laag er al lag.

Hopelijk blijft het liggen, kan de kleine man ook vandaag weer een sneeuwpop maken :cool:

Jah hier ook....heeft vannacht wel gesneeuwd maar was vooral natte prut en toen ik vanmorgen om 5.30 gordijnen open deed was de weg nog zwart. Om 7.30 lag er al flinke laag en sneeuwt nog steeds behoorlijk door.

Het wordt nu echt serieus..sneeuwt maar door en zit al op 17 cm...A7 is helemaal vastgelopen met gestrande auto's en maar geen code oranje he..wat een prutsers ook...

20250212_115051 by
[url=https://flic.kr/p/2qLjP5Q]20250212_115800 by https://www.flickr.com/photos/189153232@N07/

20250212_114930 by https://www.flickr.com/photos/189153232@N07/

Laatst bewerkt:
Wij zijn op ongeveer de helft van die hoeveelheid geëindigd, inmiddels dooit het ook aardig.
De strooiwagen reed hier zelfs door de straat net, een doodlopende straat met alleen wat woningen.

Hier echt al letterlijk vele jaren geen sneeuw gezien. Grappig die best wel grote verschillen in zo'n klein landje. In het Noorden echt zoveel vaker wel sneeuw.

Ze moeten ons dorp wel hebben....vorig jaar megaveel regen waarmee we landelijk nieuws haalden. Nu zijn we volgens mij een van de dorpen met de meeste sneeuw.

Inderdaad Ja die beelden ken ik nog wel, tijdje daar weer voor stond het bij jullie ook al blank ( wel minder erg zei je toen maar toch )

Mooie plaatjes Rob!! Zo'n pak sneeuw is (buiten zuid-limburg) toch best uniek voor Nederland. Fijn dat jullie er nog even van hebben kunnen genieten.

@banden: Ja, we hebben de ruimte wel en kan ze ook zelf wel wisselen. (alleen ff een x inleer kastje kopen voor sensoren). Maar zoals velen al zeggen, de moderne all-season band doet weinig meer onder voor een echte zomer of winterband. Het is voor ons klimaat een erg goed compromis. Naja, we denken er nog even over na.

Setje extra sensoren zijn de kosten toch ook niet? Pakt de auto die dan niet automatisch?

Waar ik tegenaan zou hikken, dat heb ik nu al terwijl de banden van de C1 thuis liggen, is tijd/zin maken om te wisselen. Als ik daarvoor eerst weer een afspraak moet maken is de drempel nog weer wat hoger om dat te regelen.

Hier wissel ik ook gewoon de banden, de twingo vraagt wel eens om even de adaptiewaarden te resetten. kan gewoon in het menuutje. Heb nooit tools nodig daarvoor.

Hier is het inderdaad zin.

Uitbesteden ben ik te krenterig voor , vragen daar tegenwoordig zo 65 euro voor bij elke wissel. Daarnaast die vieze banden in de auto inladen en uitladen, afspraak maken, er naar toe, eventueel wachten. Kost meer tijd dan zelf doen ook.

Doe dat dan liever zelf, maar weet ook genoeg andere dingen te verzinnen om dit klusje uit te stellen. Al ben ik met de twingo met een 40 minuutjes ook helemaal klaar, dus valt wel mee. De BMW banden zijn wel loeizwaar, ben benieuwd of dat een beetje eenvoudig gaat. Pak gelijk de wielnaven en klauwen deze wissel aan denk ik. :)

Laatst bewerkt:
Zo lang ik het zelf kan verwissel ik de banden. Loop ze altijd even goed na, maak ze goed schoon en zet ze in de coating of velgenwax en check zowel wielen, ophanging als remmen even op de staat. Weet nu bijvoorbeeld dat de remblokjes van de C3 niet heel lang meer mee gaan. Wil eigenlijk de remmerij ook zelf ook eens gaan proberen te vervangen. Daar vragen ze tegenwoordig goud geld voor en is bij zowel astra als C3 vrij makkelijk te doen.

Setje extra sensoren zijn de kosten toch ook niet? Pakt de auto die dan niet automatisch?

Nee..bij de Astra moet je even opnieuw inleren door even speciaal kastje tegen band te houden en procedure via boordcomputer te doorlopen. Maar zo'n kastje bestel je voor paar euro op Amazon of Ali of eenvoudig te lenen via astra k forum. Of bij mij..:) Maar dan is het goedkoper om hem via ali te bestellen.

Maar jah..een paar goed winterbanden cq all-seasons is hier nu even geen overbodige luxe.

Vanmorgen stonden diverse ouders op het schoolplein vast omdat ze door de flinke aangevroren sneeuwhopen niet wegkwamen van de parkeerplekken of de heuveltjes niet opkwamen..:)

En het waren toch weer met name bmw's die op diverse plekken weer van de weg waren geraakt. Vaak jonge knapen en of dames die de combinatie van rwd en gladheid onderschatten....

met de sneeuw die jullie hebben heb je met zomerbanden echt even niets te zoeken. Op de hoofdwegen zal het nog gaan maar bij de eerste parkeerplaats of kleinere weg kom je vast te staan.

met de sneeuw die jullie hebben heb je met zomerbanden echt even niets te zoeken. Op de hoofdwegen zal het nog gaan maar bij de eerste parkeerplaats of kleinere weg kom je vast te staan.
En toch, ik kan met met ons klimaat goed voorstellen dat veel mensen het alleen bij zomerbanden houden. Zeker als je niet op wintersport gaat met eigen auto. Die paar dagen dat er echt sneeuw ligt neem je dan voor lief, of je werkt indien mogelijk thuis.

Blijf het mbt banden nog een lastige vinden, vraag is vooral of je op vakantie (met volle belading en zware caravan) echt een verschil gaat merken tussen all-seasons en zomer. Denk dat het verschil klein is. En met de kilometers die we met de Astra maken, zou een all-season best interessant zijn. Ik heb nog even :)

Wil eigenlijk de remmerij ook zelf ook eens gaan proberen te vervangen. Daar vragen ze tegenwoordig goud geld voor en is bij zowel astra als C3 vrij makkelijk te doen.
Heb er ook wel eens aan gedacht, de astra is dit jaar ook toe aan nieuwe remblokken. Denk dat ik het dit jaar laat uitvoeren i.c.m. banden wissel en APK.

Remmerij vervangen stelt niets voor eigenlijk, mits je er geen speciaal gereedschap voor nodig hebt. Met 2 rechter handen en logisch denken kom je een heel eind. Youtube helpt ook!

Afgelopen weekend de verjaardag van L. gevierd, 11 alweer, de dag ervoor wat middelbare scholen bezocht om alvast te proeven en indrukken op te doen, gaat toch wel erg snel zo! Veel te snel

Het gaat veel te snel..onze jongste had zijn eerste rapport alweer..:) Snotneus is nog maar net begonnen..:)

Remmerij in de astra is eenvoudig. Filmpjes en foto's staan wel op het k forum. En omdat ik een elektronische handrem heb, hoef ik hem alleen in servicemodus te zetten en heb geen speciaal gereedschap nodig.

Dan zou ik dat lekker zelf doen, lukt het niet kan je het altijd nog terug in elkaar zetten en naar de garage gaan.
Ik heb tot nu toe bij al onze auto's behalve de Mini de remmerij altijd zelf vervangen. Bij de Renault Megane had je wel een stukje speciaal gereedschap nodig, maar met een lasapparaat lukte het prima om zelf wat te fabriceren :)

gaat zeker erg snel!

Laatst bewerkt:
Haha ja dat “rapport” kregen wij vrijdag ook mee, mooi man :D
De jongste is gisteren al weer één geworden, gaat ook rap.

Middelbare school is ook weer een hele stap Jimmy!

@ Winterbanden, afgelopen week was het in mijn (!) geval op een of twee dagen een voordeel geweest. Want echt sneeuw. De rest van het jaar? Niet echt.

Toch zijn de wegen al weer vlot sneeuwvrij, dus is het voordeel al minder. Al is een winterband dan qua grip/remweg ook in het voordeel.

Voor mijn gebruik ben ik echt geen winterbanden nodig.

Ik compenseer het dan maar met goede A-merk banden, met goed profiel in vergelijking met versleten C-merk winterbanden van een ander wellicht.

Terug
Bovenaan