Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Toevallig gisterenmiddag de dashcam in de BMW geïnstalleerd. Even video op youtube waar de zekeringen zitten en beste de draad langs geleiden kan worden. En met 45 minuutjes werkend en al (alleen voorzijde heb ik)

Laatst reed weer iemand vol door rood. Niet eens zo'n hoge snelheid, dus zat gewoon niet op te letten denk ik. ik zag hem al aankomen dus kon op tijd remmen. als je zo'n iemand raakt dan word het altijd een welles niettus verhaal en kun je je eigen schade betalen als er geen getuigen zijn die stoppen.

Ik heb een heel klein ding, zonder schermpje op zo strak mogelijk weg te werken. ik kijk er ook nooit op terug (kan via app), maar als het moet is het toch wel fijn om te hebben.

BMW heb ik zaterdag even in de wasbox afgespoten, resultaat is 90%. door de waslaag van de verkoop ging het vuil er redelijk oke vanaf. goed voor nu. Van het voorjaar maar eens fatsoenlijk poetsen als ik tijd en zin heb.

Zondagsrust doen we gelukkig niet zo aan hier overigens ;)

hier toch wel soort van ongeschreven regel. Ja er word echt wel in de tuin gewerkt of dingen gedaan. maar grote verbouwingen met veel lawaai of met de hogedruk reiniger aan de slag word hier 's zondags niet gedaan.

Toevallig gisterenmiddag de dashcam in de BMW geïnstalleerd.

Hoe doe je dat toch steeds? Met de kids kom ik aan dit soort dingen echt niet toe hoor.

Ik heb een heel klein ding, zonder schermpje op zo strak mogelijk weg te werken. ik kijk er ook nooit op terug (kan via app), maar als het moet is het toch wel fijn om te hebben.

Ik heb hem besteld bij Amazon. Ook zo klein mogelijk maar wel met een heel klein schermpje ingebouwd. En met een extra kabel voor de 24-uurs stroom voor de parkeermodus die ik zo in de OBD poort kan pluggen.

Tips en trics van inbouwen haal ik zo van het astra forum.

Hoe doe je dat toch steeds? Met de kids kom ik aan dit soort dingen echt niet toe hoor.

zoals gezegd; 45 minuten werk via een steekzekering bij dashboard kastje. kapje van de A-stijl verwijderen, draadjes geleiden, dashcam plakken en klaar.

Ik heb daar ook niet veel tijd voor. Ik heb de auto nu 1,5 maand en dit was de eerste mogelijkheid dat ik tijd had en het niet donker was buiten en het weer oke was.
En de kinderen hoeven van mij in het weekend niet 24/7 vermaakt te worden, ze spelen ook regelmatig zelf en met elkaar waardoor ik tussendoor even dingen kan doen. Meestal huishouden, maar soms ook aan de auto of iets anders voor mijzelf.

oudste was met zijn nieuwe fiets rondjes door de wijk aan het fietsen en kwam telkens laten zien hoe mooi hij hem vond. Kon ik ondertussen even met de auto prutsen.

Wil nog een keer een stukje tussen de grille vervangen, deeltje heb ik al binnen, wielnaven spuiten, misschien klauwen ook zwart maken, nog wat programmeren met bimmercode, leer impregeneren met Gyeon Leather shield. (Heb ik ook al sinds de kerst liggen) Twingo wacht ook nog op een nieuw interieurfilter die er al 2 maand ligt. Maar alles op zijn tijd... want dat heb ik ook beperkt met 2 kinderen en een drukke baan en andere hobby’s.

Laatst bewerkt:
Jah..verschil maakt bij mij denk ik ook dat mijn vrouw om het weekend werkt. Op de weekenden dat ze vrij is willen we dan ook wel als gezin met de kids wat doen. Op de weekenden dat ze wel werkt, heb ik de kids en kom ik aan erg weinig/niks toe. Voordeel is dat ze door de week wat meer thuis is maar daar heb ik niet zoveel aan qua vrije tijd..scheelt alleen opvang..:)
Maar ze worden steeds groter/zelfstandiger en het wordt steeds makkelijker.

zoals gezegd; 45 minuten werk via een steekzekering bij dashboard kastje. kapje van de A-stijl verwijderen, draadjes geleiden, dashcam plakken en klaar.

Ik heb ook een achtercamera dus ben ook wat meer tijd kwijt denk ik..:)

Ik heb overigens deze gedaan op basis van de goede reviews: link

:p

Laatst bewerkt:
Ja als ik alleen met kinderen ben dan kom ik daar ook niet aan toe, en wil ik dat ook niet. Heb meestal in het weekend wel hier en daar een uurtje 'vrij'. Maar ben blij als het straks wat langer licht is en ik 's avonds ook wat meer rondom het huis kan doen.

Ja die camera's kun je zo duur maken als je wil. Ik heb er 1 van 100 euro zonder al te veel poespas maar wel goed beeld. Met name in het donker schieten veel modellen te kort. Maar die ik heb is beste oke. Hopelijk hoef ik er niet al te vaak op terug te kijken :)

Mogguh,

Herkenbaar beeld bij Rob en Joost, met (jongere) kids ben je gewoon héél veel vrije tijd kwijt. Onze oudste (bijna 3) wil nu in de middag ook minder slapen, dus die waardevolle 2 uurtjes die we voorheen hadden worden ook al beperkt.
Daarbij komen inderdaad de huishoudelijke klussen, die je veelal in het weekend ook wilt doen.

Het is soms best puzzelen, maar heb ook leren accepteren dat je gewoon niet meer zo snel zaken kunt afwerken als vroeger en ook niet meer aan alles deel kunt nemen zoals ik deed voordat ik de kids had.

En dan heb ik nog de luxe van een papa-dag in de week, maar in de regel ben je dan ook gewoon met de kids bezig.
We zijn ons nu aan het orienteren op een speelhuis voor in de tuin, dan mag die er dit voorjaar nog in en de trampoline (ingegraven).

En dan willen we thuis dit jaar de leistenen vloer eruit halen, vloerverwarming erin en PVC vloer erop. Op bovenverdieping alle plafonds stucen en beneden kozijnen en/of glas laten vervangen. Genoeg klussen dus.

Hier is het ook elke week puzzelen. zeker als er bijzonderheden zijn zoals studiedagen, of dat er op school iets gedaan moet worden , iemand ziek is, of als ik op reis ben of B wat heeft. Opvangnet hebben we niet echt, dus het is altijd puzzelen en inderdaad accepteren dat soms dingen blijven liggen en niet gaan zoals je wil.

En dan willen we thuis dit jaar de leistenen vloer eruit halen, vloerverwarming erin en PVC vloer erop. Op bovenverdieping alle plafonds stucen en beneden kozijnen en/of glas laten vervangen. Genoeg klussen dus.

dat klusje hebben wij 2,5 jaar geleden gedaan. stoorden ons aan de leistenen vloer (zonder vloerverwarming) en maakte het huis heel donker. Maar sinds we er wonen altijd andere prioriteiten, maar na 7 jaar eindelijk aangepakt.
Was wel een flink klusje, maar met de juiste tools prima te doen. Je kunt geen vloerverwarming in een leistenen vloer frezen dus het moet er uit. Bij ons waren leistenen ook in cement gelegd (en dus niet gelijmd). De hele dekvloer kwam daardoor ook er uit waardoor er niets meer te frezen viel :LOL: Toen vloerverwarming gelegd op netten en nieuwe dekvloer laten storten door een kennis, en toen PVC vloer er in. Maar was het dubbel en dwars waard.

Ohja, en je hebt ook een kelder. dus ook bij jou lopen mogelijk elektra in de dekvloer er boven.

Ah dan app ik je nog wel ff een x voor wat tips joost. Hetgeen jij schetst lopen wij ook tegenaan. In cement gelegde stenen. En onderkelderd (heb jij meen ik ook) dus ben ook benieuwd wat je nog kon doen aan bodemisolatie / plafondisolatie kelder.

Ohjah, vanochtend naar het werk rijdende over de in een buitengebied gelegen 100 km/h wegen in Duitsland toch wel weer herinnerd aan de discussie van de meerwaarde van Matrix Led. Een stuk activeerde Matrix niet (snapte niet waarom, maar okay). Toen hij even later vanzelf aan ging, werden de bermen en deel bos aan beide kanten van de weg net zo mooi uitgelicht waardoor je evt. wild veel eerder kunt zien.

Merk ook dat het in de Mokka wat verfijnder werkt als in de Astra, meer clusters. Al met al nog erg blij met dat Led-Matrix.

Als de vloer vlak is kan je ook fermacell platen leggen en daar de vloerverwarming in laten frezen. Zo heb ik het gedaan. De opbouwhoogte daarvan is 2,5cm dus ik heb er nog 4cm PIR isolatie onder gelegd.

Jah...de tijd staat niet stil...toen ik mijn astra kocht reed er nog weinig led uberhaupt rond en al helemaal bijna geen matrix led. Moet je nu eens op de wegen zien. Al die lease Tesla's, Audi's en Volvo's hangen er vol mee en die verlichting van die Tesla's doet net zo'n pijn aan je ogen als de charmes tussen Trump en Musk....:)

In een paar jaar tijd kan er veel veranderen.

Terwijl ik de afstelling van de koplampen vanaf het tablet en het scrolwieltje op het stuur zo kan bijstellen.... Ik heb ze laag staan, automatisch grootlicht uitgeschakeld. Maar erg irritant!

Van voren zijn er zeker meer maar als Teslas direct achter je rijden schijnen bij bepaalde uitvoeringen bepaalde led-delen hinderlijk omhoog en verblinden je flink. Volgens mij de latere uitvoeringen die waarschijnlijk meer geavanceerd licht hebben. Valt me steeds weer op.

Avond!

Niet alleen die van Tesla’s verblinden hoor….
Maar de Tesla Y staat wat mij betreft wel bovenaan.

@ verbouwen: wij willen de bijkeuken + toilet nog een keer doen.
Daarbij wel een nadeel ontdekt als je bij een bouwmaterialenhandel werkt; dan zie je al het moois en leuks wat er mogelijk is :rolleyes: (mooie tegels, meubels, plafonds, kasten, etc)
Maar goed, eerst maar eens een budgetvariant samenstellen... is allemaal duur zat.

Hmm… hebben ze in Friesland de witte Model Y met wieldoppen en spatlappen dan ook ontdekt? Ik vond het altijd wel fijn dat ze daar nog niet massaal rondrijden.

Jahoor...ook hier zie je zal op iedere hoek van de straat....ze rijden s ochtend allemaal naar de randstad...:)

Reed gisteren achter een ID7...man..wat is dat een zachtgevormde rijdende banaan..ik mis dat bonkige hoekige design van vw vreselijk...

Van voren zijn er zeker meer maar als Teslas direct achter je rijden schijnen bij bepaalde uitvoeringen bepaalde led-delen hinderlijk omhoog en verblinden je flink. Volgens mij de latere uitvoeringen die waarschijnlijk meer geavanceerd licht hebben. Valt me steeds weer op.
Heb je wel eens voor een ID.Buzz gereden? Die lampen zijn onwijs hoog gemonteerd, waardoor die dan echt recht in je mik schijnen.
Volgens mij zit die net tegen de grenzen van de hoogte van de positie van de koplampen.

De BMW is weer voor twee jaar APK goedgekeurd. Ik verwachte uiteraard geen enkel probleem. Al moet ik nog altijd wennen aan het fenomeen APK, had ik met lease auto's nooit last van en nu met relatief jonge auto's ook niet jaarlijks.

Kreeg nog wel een advies over de achterbanden (niet op het APK rapport). Die zaten er met 3,5mm wel aan te komen. Bij 2,5mm komt het wel op het APK rapport, APK grens ligt bij 1,6mm.
Nu is 1,6mm wel erg weinig, maar bij 3,5mm al advies om er op te letten vond ik ook wat voorbarig.

Maar goed, was mij al bekend. Heb al nieuwe achterbanden al thuis liggen, want laatst de voorkant al gewisseld en toen al gezien dat achter nog wel even kon. We zien tegen de zomervakantie wel of het dan al wel nodig is.

Blijkt wel dat ik een rustige rijder ben. Bij aankoop zijn er nieuwe achterbanden onder gekomen, nu 40 á 50.000km later zit er dus nog 3,5mm. Niet gek met achterwielaandrijving en 258pk/400Nm.

@ verbouwen: wij willen de bijkeuken + toilet nog een keer doen.
Daarbij wel een nadeel ontdekt als je bij een bouwmaterialenhandel werkt; dan zie je al het moois en leuks wat er mogelijk is :rolleyes: (mooie tegels, meubels, plafonds, kasten, etc)
Maar goed, eerst maar eens een budgetvariant samenstellen... is allemaal duur zat.

Tsja, en dan moet het er ook nog in. Ik weet niet of je dat zelf doet, maar met mijn twee linkerhanden komt dat niet goed. Kost ook weer de nodige stuivers dus.

Heb je al zo veel gereden met de 3-serie? Voor mijn gevoel heb je 'm net :D
Ik rij nu zo'n 20.000km per jaar. De G*** staat nu bijna op 150.000km. In maart 2022 gekocht met krap 90dkm op de klok.

Kreeg nog wel een advies over de achterbanden (niet op het APK rapport). Die zaten er met 3,5mm wel aan te komen. Bij 2,5mm komt het wel op het APK rapport, APK grens ligt bij 1,6mm.
Nu is 1,6mm wel erg weinig, maar bij 3,5mm al advies om er op te letten vond ik ook wat voorbarig.

Bij de laatste insignia beurt + APK werd er bij mij ook melding gemaakt, zat nog 2,4 mm op. Dan is het nog steeds meer dan voldoende om te rijden. Heb de Insignia ingeruild met de achterbanden op 2 mm. Die waren nu wel echt aan vervanging toe. De grens van 1.6 is wel echt veel te weinig vind ik.
3,5 mm zou ik gewoon lekker door rijden en als er voor de vakantie nog tussen de 2,5-3mm op zit zou ik mij ook niet al te druk maken. Met banden onder de 2,5 zou ik wel voor de vakantie vast vervangen.

40/50000 km met achterbanden is heel netjes inderdaad voor en achterwiel aandrijver.

Op de kop af twee jaar al weer.
Volgens mij langer dan dat ik de 4GC heb gehad :D

Af en toe kriebelt en jeukt het wel om wat anders te gaan bekijken, maar even een pas op de plaats dit jaar.
Geen kriebel en jeuk omdat ik flauw ben van de 330i, in tegendeel. Ik kan echt niets bedenken wat ik mis, mij stoort of anderszins niet aan staat. Toch heb ik al tijden een ander model in gedachte, bekijk ik bijna elke nieuwe advertentie op Autoscout en zoek ik af en toe op Mobile.de of daar nog mooiere exemplaren te vinden zijn.

Als ik een ruim budget zou hebben voor een andere auto, dan had ik deze gekocht:

Wat een goed ding!
Er staat overigens wel meer leuks bij deze aanbieder.
Met mijn ritjes is een PHEV best logisch (31km woon-werk en doorgaans weinig lange ritten).

Alweer twee jaar joh...gaat snel!

De astra heb ik sinds december 2020. Gekocht met 62k. Nu op 115k..km's gaan stuk langzamer ivm structureel deels thuiswerken.

Maar ben hem nog lang niet zat. Kijk wel eens naar wat anders maar als ik de prijzen dan zie ben ik gauw weer genezen. Wil nog wel eens een lekkere relatief lichte stuurmans ST met flink wat power zoals een Focus St, Octavia RS of bv Seat Leon/ cupra.

Maar we hebben hier eerst even wat anders aan het hoofd en volgende week uitslag. Kijken we dan wel weer naar de toekomst.

Zag gisteren in rdw dat onze citroen ook onder de terugroepactie met de airbagproblemen valt. Toch wel bijzonder om met een auto van 13 jaar oud terug te moeten... :)

Bij mijn BMW 3-serie werd destijds ook de bijrijders airbag vervangen na 15 jaar of zo.

Wat mij nog meer verbaast dat het elke keer over 1 en de zelfde airbag fabrikant gaat. Mijn BMW is al zo'n 7 jaar geleden, hoe lang ebt dit nog na? Dacht dat dit bedrijf ook failliet is gegaan.

afijn, mooi fris nieuwe airbag, al hoop je hem natuurlijk nooit nodig te hebben

Miljoenen vervangingen lijkt het wel. Zou zo'n plofzakje in productie kosten? stel € 100,- en dan nog wat de- en montage... Daar ga je wel failliet aan. De autofabrikanten kunnen deze schade al jaren niet meer op de plofzak fabrikant verhalen.

Ik rij nu zo'n 20.000km per jaar. De G*** staat nu bijna op 150.000km. In maart 2022 gekocht met krap 90dkm op de klok.
Toch zit je met een beetje woon-werk en wat privé snel aan de 20.000km. per jaar.

Dacht dat dit bedrijf ook failliet is gegaan.
Klopt, en dan wel beroerd dat je als eindfabrikant dan toch verantwoordelijk bent voor de vervanging/kosten.
Voor de consument overigens wel fijn.....je zult maar ineens met dit soort kosten geconfronteerd worden.
Toch zie je het bij batterij-paketten nog vaker gebeuren. Hoe veel Hybrids van Stellantis (3008-grandland) zijn er wel niet teruggeroepen voor een nieuw accupakket. De Ampera net zo....
Ik zou het niet erg vinden als de Mokka er ook onder zou vallen :cool:

Maar we hebben hier eerst even wat anders aan het hoofd en volgende week uitslag. Kijken we dan wel weer naar de toekomst.
Zo is het maar Rob. En dan zijn er heel wat zaken belangrijker als zo'n snelle auto. Je Astra K is dan niet meer de jongste, maar volgens mij ben je er nog altijd dik tevreden mee.
Ik moet ook eerlijk zeggen, heb 2x in de Astra L ST gereden.....maar vond het ook niet echt een mega stap vooruit tov de K. Motoren zijn niet beter, vind het interieur niet echt mooier...... en ik vind hem wel echt laag in vergelijk tot de K. Wat dat betreft zie ik ook geen reden waarom je direct zou moeten wisselen....

Bij mijn BMW 3-serie werd destijds ook de bijrijders airbag vervangen na 15 jaar of zo.

Wat mij nog meer verbaast dat het elke keer over 1 en de zelfde airbag fabrikant gaat. Mijn BMW is al zo'n 7 jaar geleden, hoe lang ebt dit nog na? Dacht dat dit bedrijf ook failliet is gegaan.

afijn, mooi fris nieuwe airbag, al hoop je hem natuurlijk nooit nodig te hebben
Hier ook, met onze oude E46. Airbag was op dat moment meer waard dan de auto denk ik met 360.000 op LPG G3 :)

Zo is het maar Rob. En dan zijn er heel wat zaken belangrijker als zo'n snelle auto. Je Astra K is dan niet meer de jongste, maar volgens mij ben je er nog altijd dik tevreden mee.
Ik moet ook eerlijk zeggen, heb 2x in de Astra L ST gereden.....maar vond het ook niet echt een mega stap vooruit tov de K. Motoren zijn niet beter, vind het interieur niet echt mooier...... en ik vind hem wel echt laag in vergelijk tot de K. Wat dat betreft zie ik ook geen reden waarom je direct zou moeten wisselen....

Hoho..hij is van half 2018 dus nog piepjong hoor..:)

Nee..ik zie ook nog weinig auto's waarbij er echt flink op vooruit ga zonder dat er een flinke klap geld bij moet.

Vant weekend de dashcam voor+achter gemonteerd. Ik moet zeggen dat het me best meeviel.
Meest ideale is dat deze met een optionele OBD kabel werkt. De OBD zit bij de Astra direct onderaan het dasboard waardoor het totaal niet opvalt en alles mooi weg te werken was.
Voor was daarom kwestie van alle draden keurig wegwerken via dak, raamstijl en dashboard.
Achter was een wat groter klusje omdat ik de draden door de rubbers van klep naar carrosserie moest prutsen en alles weg moest werken.

De plaatsing van de camera voor was ook nog wel even puzzelen omdat er een flinke kunststof kap rondom de spiegel zit ivm de camera's voor de Matrix, verkeerbordherkenning en regensensor. Ik kon de camera eigenlijk alleen daarop bevestigen en heb dat netjes met wat kleine boutjes gedaan zodat hij ook muurvast zit.

Resultaat mag er zijn en beelden zijn haarscherp. De eerste opgestoken middelvinger staat er al weer op omdat iemand mij met 120 km/u overdag niet snel genoeg vond inhalen op de snelweg..:)

p.s. format datum en snelheidsindicatie zijn al aangepast.

lopt, en dan wel beroerd dat je als eindfabrikant dan toch verantwoordelijk bent voor de vervanging/kosten.
Voor de consument overigens wel fijn.....je zult maar ineens met dit soort kosten geconfronteerd worden.
Toch zie je het bij batterij-paketten nog vaker gebeuren. Hoe veel Hybrids van Stellantis (3008-grandland) zijn er wel niet teruggeroepen voor een nieuw accupakket. De Ampera net zo....

Bij de ampera was het een brandgevaarlijke situatie dus dan maakt leeftijd niet uit en moet de fabrikant gewoon regelen, ongeacht de leeftijd. zelfde geld voor de airbags wat een veiligheids issue is.

Bij de hybrids gaat nog wel een probleem worden in de toekomst. daar worden alleen de accu's vervangen als er problemen zijn. Nu zitten vele nog in garantie en sommigen in een coulance regeling. die er straks ook buiten vallen dan kan de consument voor de volle 100% voor die kosten op draaien. dat wil je echt niet. Zag al kosten van 5000 tot 8000 euro voorbij komen. Ik vermoed dat er ook zomaar een hele lading stellantis hyrbids vroegtijdig op de sloop komen over een aantal jaar. Beetje het zelfde als de jaguar I-pace waar honderden, sommigen nog in nieuw staat verkeren auto's op elkaar gestapeld zijn ivm accu problemen wat de klant niet kan of wil betalen.

i-pace-sloop.jpg

Nee..ik zie ook nog weinig auto's waarbij er echt flink op vooruit ga zonder dat er een flinke klap geld bij moet.

ik heb ook niet het idee dat de autoindustrie zoveel progressie maakt. Behalve dat alles naar EV gaat, al dan niet met een tussenstap naar hybrid. Qua rijden, looks, kwaliteit. Het gaat er in ieder geval niet heel veel op voorruit. Voordeel is dus dat met bijvoorbeeld een astra K nog prima door kunt en een L amper meerwaarde bied. Vroeger werden auto's echt beter, luxer, beter roestbestendig, betere motoren, mooiere afwerking. Maar dat lijkt nu tot stilstand te komen.

Vroeger werden auto's echt beter, luxer, beter roestbestendig, betere motoren, mooiere afwerking. Maar dat lijkt nu tot stilstand te komen.

Beetje hetzelfde als met de mobiele telefoons. Vroeger ging je echt een flinke stap vooruit bij een nieuw model. Nu is de meerwaarde van een nieuwe zeer beperkt.

Enerzijds klinkt dit als uitslag over een andere woning, anderzijds iets medisch.
In beide gevallen succes gewenst (y)

Vant weekend de dashcam voor+achter gemonteerd. Ik moet zeggen dat het me best meeviel.

Beeld ziet er goed uit!
Dashcam lijkt wel aardig in het zicht te hangen, maar kan ook de hoek van de foto zijn.

Enerzijds klinkt dit als uitslag over een andere woning, anderzijds iets medisch.
In beide gevallen succes gewenst

Dat laatste...en gelukkig was de uitslag gisteren goed.

Beeld ziet er goed uit!
Dashcam lijkt wel aardig in het zicht te hangen, maar kan ook de hoek van de foto zijn.

Ook dat laatste..hij hangt eigenlijk in het verlengde van die kap en hoger dan je zo op de foto's ziet en stoort qua uitzicht niet.

Wat te denken van alle batterijpakketten die na productie niet door de kwaliteitstesten komen en daardoor direct de recycling in gaan. Dat zijn er nog veel meer. In R'dam staat een fabriek die juist op die reststroom (vooralsnog) recent in bedrijf is gesteld. Las er laatst een artikel over in de krant.

Ter indicatie, ook uitleg over het recycling proces. Het was niet deze krant waarin ik het las maar kan dat artikel ff niet terugvinden.

Ik vermoed dat er ook zomaar een hele lading stellantis hyrbids vroegtijdig op de sloop komen over een aantal jaar.
Waar komt dat vermoeden weg?

Ben ook wel heel benieuwd hoe de elektrificatie zich straks gaat houden. Hoe betrouwbaar is de techniek, en welke kosten brengt het met zich mee. Als de accu's van EV's of Hybrids bij vele merken een zwakke schakel blijken, zal de afschrijving van deze auto's enorm zijn. Plus dat er straks een gat in de 2e hands markt ontstaat in de vraag niet-geëlektrificeerde auto's.

Ik "hoor" over de eerste generatie Passat GTE / Mitsubishi eigenlijk niet veel berichten dat ze problemen geven. Maar is natuurlijk ook net de vraag wanneer men iets als een "probleem" ziet. Hoeveel % capaciteitsverlies slikt een consument bij een Hybrid. Ik hoor bij Volvo Hybrids idd. ook al bedragen van 7-8k voor vervanging Hybrid accupakket.

Ik "hoor" over de eerste generatie Passat GTE / Mitsubishi eigenlijk niet veel berichten dat ze problemen geven. Maar is natuurlijk ook net de vraag wanneer men iets als een "probleem" ziet. Hoeveel % capaciteitsverlies slikt een consument bij een Hybrid. Ik hoor bij Volvo Hybrids idd. ook al bedragen van 7-8k voor vervanging Hybrid accupakket.
Nu de HSB nog niet zo hoog was maken de gebruikers er niet zo'n punt van als de range niet zo goed meer is, omdat het nog steeds een fijne vlotte auto is.
Maar met de hogere HSB ga je merken dat ie verder weinig meerwaarde heeft tov een gewone benzine als het accupakket slecht is. Dus dat wordt wel belangrijker denk ik.

Waar komt dat vermoeden weg?

er is iets structureels mis met de accu wat ik er van begreep. het zit hem niet zozeer in de capaciteitzelf die degradeerd. Beetje het zelfde als met jou leaf en met de I-pace. Via de officiële wegen zijn de reparatiekosten tussen de 5000 en 8000 euro. Dit doet de dagwaarde niet goed, ook van de goede modellen niet. Zo gaan de herstelkosten al snel boven de dagwaarde uit komen. Tenzij er bedrijven uit de grond schieten die deze accu's kunnen repareren.

Passat GTE hier op het werk bij een collega zit al zo'n 7000 euro reparatiekosten in, al zat de grootste hap in de DSG transmissie en niet in een andere accu of iets. Hier op het forum waren er ook al mensen met deze kosten. Geen idee hoe structureel deze problemen zijn, er rijden er ook redelijk wat rond natuurlijk.

Capaciteit verlies is niet zo erg, mijn Mercedes zat ook rond de 70% nog maar. Daar rijd die prima om. Onder de 60% zeggen ze dat er wel problemen kunnen zijn maar ze zeggen ook dat dit niet meer zo snel gaat na 70%. Als de accu echt stuk is dan ben je wel de sjaak.

Maar met de hogere HSB ga je merken dat ie verder weinig meerwaarde heeft tov een gewone benzine als het accupakket slecht is. Dus dat wordt wel belangrijker denk ik.

absoluut, zeker ook 1 van de redenen waarom ik nooit de intentie had gehad om de Mercedes lang te houden. 200 kg meer gewicht mee slepen en beperkte actieradius + veel complexe techniek aan boord. Dat loont niet meer.

Dat laatste...en gelukkig was de uitslag gisteren goed.
Fijn Rob, gezondheid is toch het voornaamste.

er is iets structureels mis met de accu wat ik er van begreep
Dat klinkt niet best.

Capaciteit verlies is niet zo erg, mijn Mercedes zat ook rond de 70% nog maar.
Dat krijg je naar mijn idee ook sneller i.v.m. de vele vol-leeg cyclussen.
Dat een accu deels degradeert is normaal, sommigen keken ook raar op toen ik aangaf dat de accu van de Mokka rond de 93% SOH heeft. "HUH, zo weinig gelopen en dan al zoveel kwijt?".
Ja, de meeste accu's zijn al heel snel 5-10% SOH kwijt. Daarna gaat de degradatie normaal veel langzamer.
Het schijnt wel dat de KIA/Hyundai accu's een hele goede SOH blijven behouden.

Dat krijg je naar mijn idee ook sneller i.v.m. de vele vol-leeg cyclussen.

ja exact, een PHEV is daar veel gevoeliger voor door het vele laden en ontladen. De vraag is hoe erg het is. Vooralsnog lijkt degradatie niet tot grote problemen te lijden, behalve dat je range weinig van over blijft.

Het schijnt wel dat de KIA/Hyundai accu's een hele goede SOH blijven behouden.

ja klopt, toch hebben ze meer kennis of technologie of betere warmtehuishouding dat ze de accu's beter goed houden. Toch wel knap. Ben ook wel benieuwd wat de Twingo doet, Heb niet het idee dat die veel mist, maar geen idee waar je dat betrouwbaar kunt meten.

Mijn 320e heeft met 3 jaar en 40.000 km een SOH van 97% volgens het certificaat. Nu nog in topconditie dus. Maar met idee dat zo'n accu na een 1500 laadcycli wel redelijk aan het eind is, ruil ik hem zo rond de 100dkm wel weer in. Was ik met een benzineversie ook wel van plan trouwens.

Ik reken er zelf mee dat ik hem gemiddeld zo'n 3x per week op laad. Zijn dan zo'n 150 cycli per jaar.
Zijn er ook zat die hem dagelijks twee keer opladen om de woon-werk afstand te kunnen doen. Volgens mij is dan je accupakket na 5 jaar wel dood en kun je 10k aftikken voor een nieuwe.

Staan ook best wel wat 320e's en 330e's te koop van een paar jaar oud maar met al wel 150dkm of meer op de teller te koop voor flinke prijzen. Ik zou zoiets alleen aanschaffen als ik een goed beeld zou hebben van de conditie van het accupakket.

Ja ach, ik kocht de benz ook met 160.000 km . 5 jaar lang is er 2x per dag mee geladen volgens de garage, zowel thuis als op zijn werk. stel dat het 10x per week is, dus 520 laad cycli per jaar en dus 2600 cycli toen ik hem kocht.

Ik had hem 1x per dag aan de lader op het werk, maar was ook corona tijd voor een deel. dus zeg 4 x per week aan de lader in mijn bezit = 208 ladingen per jaar, heb de auto 2,5 jaar gehad , dus zeg 500 ladingen.

Je kunt wel zeggen toen ik hem verkocht dat hij 3000+ ladingen had gehad en bijna 200.000 km had gereden. Ja hij zat toen nog op ongeveer 70%. Range was nog maar 20km in de zomer, in de winter 10km. Maar je had wel lekker 280PK ter beschikking, altijd koppel en 0 euro wegenbelasting, pre-climate op de accu en de kleine ritjes zijn nog steeds volledig EV.

Ik geloof het wel met de accu's. Uitzonderingen daargelaten waar de accu echt defect raakt.

Het probleem is wel wat berri zegt; je zit wel 1 a 2 belastingschalen hoger. Je sleept een bult techniek mee. Dat voel je, je betaald het en het is storingsgevoelliger. Als de range dan ook nog zeer beperkt is na verloop van de jaren, dan zijn de voordelen wel snel weg nu er ook nog MRB betaald moet worden, die doorgaans hoger is dan een non=PHEV versie. Een jonge PHEV zou ik wel aandurven. maar auto's met wat ervaring zoals de Benz zal ik nu niet meer kopen nu er wegenbelasting betaald moet worden.

Het probleem is wel wat berri zegt; je zit wel 1 a 2 belastingschalen hoger.
Het wordt wel wat minder aantrekkelijk, maar dat is logisch. Met een EV zal je ook wegenbelasting moeten betalen.
Dit jaar krijg je nog 75% korting, 2026-2028 nog 40%, 2029 nog 35% en 2030 nog 30%. Vanaf 2031 niet meer.

Maaaar.....gezien men in Europa over wil op EV, zou het me niks verbazen dat ze benzine modellen straks zwaarder gaan belasten. Juist om het gelijk te trekken met een EV.

Overigens....wel makkelijk harken van de overheid. Eerst (zwaardere) EV's stimuleren, en daarna volledig belasten en dus meer belastinginkomsten binnenharken. Wederom over de rug van de automobilist.

Soms wordt je er in Nederland wel moe van. De hoge heren die roepen dat er belastingverlichting komt op oa loonbelasting. Maar dat via andere belastingen weer dubbel terug nemen.

Ik heb altijd begrepen dat accu's het juist het beste doen als je ze gewoon lekker gebruikt. Regelmatig (wekelijks?) laden en ontladen tussen de 20% en 80% schijnt ideaal te zijn.
Te lang niet gebruiken, altijd helemaal leeftijden en/of altijd 100% laden helpt de levensduur niet.

Het probleem is wel wat berri zegt; je zit wel 1 a 2 belastingschalen hoger
Dat streep je dan wel weer enigszins weg tegen een gunstigere verbruik (in euro's) op diverse kleine stukjes. Althans, als ik naar mijzelf kijk rijden we nog genoeg korte stukjes van <50km. Zelfs zonder een overschot op je zonnepanelen ben je thuis aan de stekker voordeliger uit tov benzine.

Staan ook best wel wat 320e's en 330e's te koop van een paar jaar oud maar met al wel 150dkm of meer op de teller te koop voor flinke prijzen. Ik zou zoiets alleen aanschaffen als ik een goed beeld zou hebben van de conditie van het accupakket.

Weet niet of zoveel km's in relatief korte tijd veel uitmaakt voor het hybride deel. Veel km's in een jaar betekend vaak ook relatief veel snelweg, dan doet het hybride deel van een auto ook een stuk minder.

Maar ik snap het wel. Ik ben ook wat huiverig voor hybride/EV's van (stel) 5 jaar of ouder. Kan lang goed gaan, maar als er iets is begint de teller knetterhard te lopen. Zonde geld...

Wat dat betreft zit ik (maar jij ook) goed met mijn ouderwetse BMW. Het blok (B48) is al in 2011 of 2012 geïntroduceerd, ligt in tig modellen, kent vele varianten en heeft al wat jaartjes doorontwikkeling achter de rug. De automatische bak (ZF8) gaat ook al jaren mee en ligt eveneens in tig modellen, maar andere merken gebruiken hem ook. Daar ben ik dus niet bang voor.

@ Joost, jou collega met zijn Passat GTE en DSG problemen is ook zuur, maar er zijn inmiddels een hoop bedrijven die goed overweg kunnen met DSG reparaties. Dat scheelt wel.
De hybride/accu specialisten komen er ook vanzelf, reparaties worden daarmee goedkoper en fabrikanten zullen het ontwerp ook wel wat beter/slimmer maken uiteindelijk.

2026-2029 25% korting, daarna geen korting meer.
Grijs kenteken: vanaf volgend jaar al geen korting meer.

PHEV heeft dit jaar nog 25% korting op de MRB, vanaf volgend jaar de volle mep. De 320e weegt 1800 kilo en is dus een paar tientjes in de maand duurder dan een gewone benzineversie. Korte ritjes elektrisch doen is in de praktijk wel echt ideaal en in de winter een auto die lekker warm is is ook geweldig. We hebben zonnepanelen dus op zich ook wel interessant nog, maar of het nu veel goedkoper rijdt is de vraag. Heb ik hem ook niet voor gekocht. Het scheelde in de aanschaf zeker 5.000 euro met een vergelijkbare benzineversie.

Met 2 jaar Premium Selection garantie en 6 jaar of tot 160dkm op de hoogvoltaccu rij ik de komende jaren onbezorgd rond. Restwaarde gaan we wel zien, EV's zijn nu iets minder in trek terwijl veel merken juist weer met nieuwe PHEV's komen. Die hebben dan wel weer een grotere range.

Terug
Bovenaan