Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Wateroverlast is altijd zuur. Met alleen het water wegwerken ben je er vaak niet, het vocht blijft vaak wel even.

Volgens mij wil je op de keldervloer iets hebben wat tegen water kan of anders makkelijk te vervangen. Ik vermoed dat een PVC vloer in no-time loslaat als je deze op de vloer lijmt en vervolgens onder water komt te staan. Dan zijn tapijttegels of anderszins tapijt misschien een goedkopere oplossing.

@ Auto, ik zou zeggen meer range is beter en die zou ik dus nemen. Echter, zoals Joost ook zegt is het voor een tweede auto wat minder van belang. Ik gok dat je met een tweede auto eigenlijk altijd wel toekomt met 280km aan range.

Ben benieuwd wat je van de ruimte gaat vinden, mijn schoonzus heeft er niet eens een proefritje in gewaagd omdat ze de ruimte zó vond tegen vallen toen ze in de showroom van de Opel dealer stond een paar jaar geleden. Ze kreeg de kinderwagen er ook niet in. Die heeft toen de e-2008 gekozen. Die heeft ze net weer ingeleverd na 4 jaar (private lease)

Was het daar de 1e auto of ook de 2e auto? Als tweede auto is een Mokka toch groot zat? Als 1e auto snap ik het. Voor een heel gezin is ie dan te klein.

Maar ben het even kwijt Ruud...komt de Mokka nu ipv de Leaf? En wie pakt nu welke auto naar het werk dan?
Dit ivm de range.

Das balen Ruud onze overburen hebben ook zo'n ondergrondse garage..ik zou wel het zeker voor het onzekere nemen. Bij onze overburen heeft de garage nu al twee keer helemaal vol met water gestaan ondanks diverse pompen en dergelijke. Zeker met de laatste extreme wateroverlast waarbij wij landelijk nieuws waren waarbij het water gewoon tot straatniveau stond.

Ze zijn nu samen met een technisch bureau en aannemer aan het kijken naar een constructie dat er bij regen een soort van drempel omhoog gaat komen.

Was het daar de 1e auto of ook de 2e auto? Als tweede auto is een Mokka toch groot zat? Als 1e auto snap ik het. Voor een heel gezin is ie dan te klein.

Voor hun was het de hoofdauto.

Zo'n mokka is groot zat als 2e auto, voor ons tenminste, sterker nog; met de up en nu met de twingo is voor ons meer dan genoeg als 2e auto. zelfs de wekelijkse boodschappen en vele andere ritjes doen we daar mee zonder problemen. Lekker goedkoop, wendbaar. Perfect! Ook met kinderwagen was het prima als 2e auto.

Maar meende dat Ruud zei dat hij een ruimere auto wilde en de kinderwagen mee wilde nemen. En dat ze een redelijk grote kinderwagen hadden. Dat was voor mijn schoonzus o.a. de reden waarom ze hem liet staan.

Maargoed, gewoon even passen

opel-mokka-e-groen-occasion-importeren-groen-mrwheelson-kofferbak.jpg

Je kunt ook gewoon een andere kinderwagen kopen...:p

Onze kinderwagen paste ook prima in een Corsa C en/of Citroen C3....

Groter heb je echt niet nodig..:)

In de Up gooiden we wel de buggy in toen ze +1 jaar waren en de grote auto niet bij huis stond. Stuk kleiner, maar ook dat kwam eigenlijk niet heel vaak voor. En vind het ook vooral handig dat je ze zo overal tussen zet met die kleintjes. Scheurbakkie :D

Maar kan mij voorstellen dat iemand misschien wat meer auto om zich heen wil. Dan moet zo’n mokka toch meer dan voldoende zijn. Maar of een kinderwagen er makkelijk in past betwijfel ik sterk.

Maar ben het even kwijt Ruud...komt de Mokka nu ipv de Leaf? En wie pakt nu welke auto naar het werk dan?
Dit ivm de range.
De Leaf gaat eruit, de Mokka/Niro komt er dan in.

De Astra blijft, dat is de vakantie-auto. En B haar woon-werkverkeer auto.
De Mokka/Niro neem ik mee naar het werk, maar zal i.v.m. elektrisch onze 1e dagelijkse auto worden.
Dat betekend vooral korte ritten, soms een keer wat langer.

Ik merk echter met de Leaf (40kw), dat ik door de kapotte accucellen nu range tekort kom voor werkverkeer richting Drenthe. De kans is groot dat een Mokka tzt ook aan capaciteit verliest, dus hoe snel kom ik op het punt dat het weer krap gaat worden.

De Niro is ouder, maar heeft wel 15kw meer accupakket. Koop ik met het verstand, is deze auto de beste keuze. Heb ik het meeste range en hebben we ruimte om als we hem als familie-auto gebruiken de grote kinderwagen mee te nemen.

Ivm leegraken subsidiepot gaan we woensdagmiddag met een Mokka rijden. Dan ook testen met kinderzitjes ed. Hopelijk biedt dit ons inzicht, of we voor een Mokka of Niro gaan. En dan is het doel zaterdag as. gericht naar zo'n auto te gaan kijken.

Heb ook al eerder gezegd dat ik de keuze van een auto niet af zou laten hangen van een kinderwagen. Daarvan koop je voor een paar centen snel genoeg een andere, of even afzien tot je zo'n (on)ding niet meer nodig hebt.

@ Ruud, kun je dan op de verschillende werklocaties niet opladen? Ook al is het maar een beetje?
Dat zou ik wel bijzonder vinden voor een werkgever die (als je wel zou leasen) een EV voorschrijft.

En, hoeveel kilometer is het? Als ik jouw woonplaats en werklocatie Drenthe in tik in Google kom ik op een kilometer of 50, retour dus 100. Dat moet toch prima lukken met elke EV?

De kans is groot dat een Mokka tzt ook aan capaciteit verliest, dus hoe snel kom ik op het punt dat het weer krap gaat worden.

de accu van de leaf is dan ook echt kapot. Daar is sprake van meer dan gemiddelde aftakeling van het accupakket. En ik hoor en lees steeds vaker problemen met de accu van de leaf terwijl je dat van andere merken bijna niet hoort.

De mokka heeft neem ik aan wel een vloeistof gekoeld accupakket, denk dat die niet zo snel aan range inlevert

Persoonlijk zou ik voor de NIro gaan overigens, los van het accu pakket heb je daar ook super de luxe exemplaren van, beter accu pakket, meer ruimte , meer vermogen, en vind hem zeker zo mooi als de mokka.

Van de Mokka-e, Citroen dinges, DS3 crossback en Jeep Avenger vind ik die laatste toch wel de leukste om te zien. Maar die is dan ook naar verhouding ook het duurste van de 4-ling

Jeep Avenger

Laatst bewerkt:
eb ook al eerder gezegd dat ik de keuze van een auto niet af zou laten hangen van een kinderwagen. Daarvan koop je voor een paar centen snel genoeg een andere, of even afzien tot je zo'n (on)ding niet meer nodig hebt.
Ja, ben ik helemaal met je eens (y)

@ Ruud, kun je dan op de verschillende werklocaties niet opladen? Ook al is het maar een beetje?
Dat zou ik wel bijzonder vinden voor een werkgever die (als je wel zou leasen) een EV voorschrijft.
Op onze hoofdvestiging wel. Op de locatie in Drenthe (nog) niet. Gezien we nu straks met 2x Vivaro E rijden en dat soms best krap is kwa range, zal daar op termijn wel een laadpaal komen.

de accu van de leaf is dan ook echt kapot. Daar is sprake van meer dan gemiddelde aftakeling van het accupakket. En ik hoor en lees steeds vaker problemen met de accu van de leaf terwijl je dat van andere merken bijna niet hoort.
Dat ben ik met je eens Joost, tegen de verwachting in blijken de accupaketten van de Leaf inderdaad "slecht" te zijn. Ik lees op het forum steeds meer klachten.

De Niro is de meest luxe, ruimste en snelste. De Mokka daarintegen de leukste (vind ik).,
We gaan woensdag zien hoe we de Mokka ervaren. Wel grappig, want had een half jaar geleden echt niet gedacht dat we nu voor de keuze Mokka/Niro zouden staan,.

Als je de mokka e leuk vind lekker daar voor gaan. Misschien rationeel niet de beste keuze ten opzichte van de KIA maar moet toch als 2e auto meer dan prima voldoen. Kinderwagen zijn ze toch zo uit, en mocht je incidenteel écht een keer een lange rit maken dan gewoon even daar weer aan de lader zetten.

Hele tijd geleden was B ook een heel eind weg met de Twingo, iets van 130 km van huis. Heeft ze hem daar aan de lader gelegd, tegenwoordig zijn die overal, en dan gewoon weer met volle accu terug. Zolang dat incidenteel is is ook daar wel prima mee te leven. Voor de echt langere ritten pak je neem ik aan dan toch wel de astra.

Iemand nog tips voor een goede maar niet al te dure slagmoersleutel die ik naast mijn handmatige momentsleutel kan gebruiken?

Heb net setje winterbanden voor de auto van mijn vrouw gescoord en hoop van't weekend eindelijk de winterbanden eens onder beide auto's te kunnen zetten en dan zou dat wel even helpen..:)

Ik heb een keer zo'n goedkoop ding geleend van aldi of zo, maar die had niet genoeg kracht om de bouten los te krijgen. zit er ook wel eens naar te kijken maar heb ook geen zin om mega veel geld uit te geven voor iets wat ik louter en alleen voor banden gebruik

Ik heb een verloopstukje voor een dop op de boormachines... los mbv de momentsleutel en dan verder met de boor. Vast in omgekeerde volgorde.

Momentsleutel mag je toch alleen maar gebruiken voor het vastzetten? Ik gebruik voor het losdraaien altijd zo'n ouderwetse kruissleutel..

Misschien wel, maar ik gebruik ze altijd gewoon 2 kanten op.... het veermechanisme (de klik) blijft gewoon werken links of rechtsom. Na de klik is het "metaal op metaal" en lijdt het mechanisme er niet onder.

Wij hebben er een van Parkside (Lidl). Ding kostte in de aanbieding geloof ik twee tientjes en is een genot bij het wisselen van de wielen.
Je koopt, zoals bij zoveel merken, het apparaat wel zonder accu maar als je meerdere apparaten hebt dan kun je de accu's op al die apparaten gebruiken natuurlijk.

DEZE. 25eu dus.
Een accu plus oplader kost 27eu zie ik. Al met al weinig geld, prima kwaliteit en meer dan goed genoeg voor 2x per jaar een paar setjes wielen wisselen.

Dat is echt geen geld Richard. Ik heb helaas alleen accu systemen van bosch blauw en Stihl voor tuingereedschap. Wil eigenlijk niet nóg een accu systeem er bij naast hebben. Al is het wel aantrekkelijk

Die heeft een maat van mij ook en is er ook erg tevreden over. Maar ik loop tegen hetzelfde aan..dan heb ik weer een ander accusysteem...

Zie nu ook dat die Richard presenteert maar tot 180 nm gaat en vrij licht is. Ben bang dat je daarbij goed vastzittende bouten (vaak geval bij de C3) niet goed los krijgt Je hebt ook zwaardere bij de lidl.

Laatst bewerkt:
Dat is echt geen geld Richard. Ik heb helaas alleen accu systemen van bosch blauw en Stihl voor tuingereedschap. Wil eigenlijk niet nóg een accu systeem er bij naast hebben. Al is het wel aantrekkelijk

Dat is het nadeel als je eenmaal iets van een merk hebt, dan stap je niet zo snel over want dan moet je ook weer accu's hebben. Stihl is een heel andere prijsklasse en ook beter geschikt voor zwaarder/intensief werk.

Ik heb inmiddels een klein tuintje, heb niet zoveel om te klussen en dus volstaat het Parkside spul prima. Prijs/kwaliteit kon ook wel eens beter zijn dan andere veel duurdere merken.
Heb bijv. ook een compressor die op dezelfde accu's kan... kostte een tientje :D

Die heeft een maat van mij ook en is er ook erg tevreden over. Maar ik loop tegen hetzelfde aan..dan heb ik weer een ander accusysteem...

Zie nu ook dat die Richard presenteert maar tot 180 nm gaat en vrij licht is. Ben bang dat je daarbij goed vastzittende bouten (vaak geval bij de C3) niet goed los krijgt Je hebt ook zwaardere bij de lidl.

Als je ze op moment vastzet dan zouden ze met zo'n slagmoersleutel toch gewoon los moeten gaan lijkt mij. Hier gaat het met meerdere auto's (niet alleen de onze) altijd prima met dit apparaat.

Ik zet ze zelf inderdaad altijd met momentsleutel vast maar bij de C3 al diverse keren gehad dat ik met heel veel moeite de bouten los kreeg. Denk combinatie van corrosie, bandenboer en/of garage die ze te vast zetten. Vandaar ook mijn wens voor een slagmoersleutel.

Voor die 2x per jaar zou ik geen slagmoersleutel kopen. Gewoon je kruissleutel (die kan je een zwiep geven zodat de bouten lekker snel gaan) of zo’n uitschuif-sleutel gebruiken. Die heb ik, €10 bij de Lidl geloof ik, en daarmee krijg je alles los. Of vast.

En het laatste zetje inderdaad met de momentsleutel.

Volgens mij heb ik ook liggen trouwens, voor aan de compressor. Had die wel kunnen gebruiken toen ik de bouten pas nauwelijks los kreeg maar denk er nu pas aan :)
Maar normaal vind ik zo'n apparaat net te grof.

Mogguh!

Zo'n slagmoersleutel is idd. handig Rob, als je bij 2 auto's de wielen halfjaarlijks moet wisselen.
Heb zelf ook Parkside als "thuisgereedschap" en ben er matig enthousiast over. Het kost allemaal niks, maar de kwaliteit is er ook naar. Zo is binnen een 1/2 jaar gebruik de grasmaaier al retour gegaan, en viel de heggenschaar na 3x gebruik uit. Maar de aftersales is prima, opsturen en je krijgt zonder gemor een nieuwe zolang het binnen de garantie valt.

Gisteren met een kikker-groene Mokka gereden, met zwarte motorkap. Dit icm de mooie led-koplampen en de led-achterlichten maakt wel dat er een erg leuk wagentje op de oprit stond. Stiekum, vond ik dat groen/zwart best tof.
Een proefrit gemaakt, en vond hem best volwassen rijden. Niet bijzonder......maar wel lekker stil en redelijk vlot (in Normaal stand), in Sport reageert hij voor zijn 136pk nog best pittig.
Materiaalgebruik vond ik ook netjes, en het interieur ziet er best leuk uit. Nog even de kinderzitjes achterin gehad, in de breedte hadden we ruimte genoeg. Nadeeltje is wel dat de bank best schuin afloopt op hoofdruimte te creëren, dit icm de rechtopstaande rugleuning maakt dat het draaien van de stoeltjes wat moeilijker loopt. En de kids hebben niet heel veel beenruimte, maar het viel me niet direct tegen. Het is meer dat we in de Leaf wat verwender zijn.

Zijn we om? Niet direct, hij rijdt fijn, ik vind het een erg leuke auto.....maar ruimte achterin houdt niet over. Zaterdag gaan we dus wel met een Niro rijden die kans maakt het te worden. Dan hebben we bij beiden een gevoel, en kunnen we de keuze maken.

Juist bij vast zittende bouten komen die wat goedkopere dingen te kort is mijn ervaring. Maar misschien heb ik te goedkope dingen gebruikt. Bij de Up deed ik altijd een heel klein beetje remmen vet er aan.
Wielbout zitten niet vast op het draad (veel mensen denken van wel) dus kan geen kwaad om daar iets smering aan te brengen. Dat hielp wel enorm bij uithalen van de bouten.

Ben benieuwd ruud wat het word. Echt ruim is de Mokka-e niet, maar voor je het weet zitten ze op een zitverhoger of in ieder geval een niet-draaibare stoel. Hier zijn ze 4 en 7. klimmen ze zelf in de stoel en maken ze zelf de gordel vast. Geen moeilijk gebuk voor mijn rug in ieder geval. Dus zeker als 2e auto moet dat toch voldoende zijn.

Hoe vond je de kofferbak?

Ben benieuwd hoe je de Niro vind, nooit mee gereden maar wat ik mij herinner is dat veel gebruikers er wel positief over waren. Al zal dat ook geen heel spectaculair ding zijn, maar waarschijnlijk gewoon goed.

Laatst bewerkt:
Goed om te horen dat de proefrit bevallen is. Zo'n groene vind ik juist cool. Maar ben ook benieuwd hoe de Niro bevalt.

Juist bij vast zittende bouten komen die wat goedkopere dingen te kort is mijn ervaring. Maar misschien heb ik te goedkope dingen gebruikt. Bij de Up deed ik altijd een heel klein beetje remmen vet er aan.
Wielbout zitten niet vast op het draad (veel mensen denken van wel) dus kan geen kwaad om daar iets smering aan te brengen. Dat hielp wel enorm bij uithalen van de bouten.

Klopt..bij de C3 zitten de bouten vaak erg vast. Lijkt tochj iest te maken te hebben met remmen / hitte of zo. De astra heeft moeren en heb het idee dat die sowieso altijd makkelijker los gaan. Als ik er een koop dan wil ik wel een met flink wat Nm's. Maar wil het weekend eigenlijk wel wisselen en moet even zien of het uberhaupt nog lukt om een in huis te krijgen.

Gevoelsmatig ook door vocht wat misschien wat beter tot het draad weer te komen waardoor ze wat vast gaan zitten. Kan ook zijn dat de bouten en de naaf net van iets ander materiaal is en daardoor verschillend uit zet onder temperatuurverschillen en iets gaat vreten.

Maar wil het weekend eigenlijk wel wisselen en moet even zien of het uberhaupt nog lukt om een in huis te krijgen.
Dan moet je wel geluk hebben, merk met pakketjes dat ze nu snel 2-3 dagen onderweg zijn.

Hoe vond je de kofferbak?
Die is ondiep, er past een boodschappenkratje in. Maargoed, voor de wekelijkse boodschappen past het wel.
En een buggy zal er ook wel inpassen, dus is het voor ons eigenlijk voldoende.
Tuurlijk was iets meer ruimte zoals in de 2008 fijn geweest, maar het is zoals het is.

Ben benieuwd hoe je de Niro vind, nooit mee gereden maar wat ik mij herinner is dat veel gebruikers er wel positief over waren. Al zal dat ook geen heel spectaculair ding zijn, maar waarschijnlijk gewoon goed.
Heb er 2-3 jaar geleden wel een keer mee gereden toen mijn collega hem had. Hij staat bij mij nog in t geheugen als een prima auto die eigenlijk geen steken laat vallen. Wel met een hoge range en lekker vol uitgerust. Het is alleen geen spannende auto om te zien.

Ik heb de elektrische slagmoersleutel van Lidl. Niet de accu versie, die krijgt wielboutennmet 140nm niet los.
De 220v variant is veel krachtiger en ook goedkoper. Krijgt de moeren zonder enige moeite los en draait ze met 100nm vast. Daarna even met de momentsleutel natrekken en klaar is kees. Bevalt mij uitstekend en krijgt ook hele goede recensies. Wil je een op accu, neem dan echt de Parkside Performance of koop een goede van bijv. Makita.
Parkside slagmoersleutel 220v

Nieuwe voorbanden zitten eronder. Klein minpuntje, de Michelins zijn wat hoekiger dan de Pirelli's en dat vind ik minder mooi. Kniesoor die er op let, maar het viel wel op.

Wel twee aandachtspuntjes. Bij een velg zit aan de binnenzijde op de rand een beschadiging, duidelijk een iets geraakt maar ik zou niet weten wat/wanneer. De band was op dat punt ook beschadigt. Beschadiging van de velg is niet dusdanig dat er gelijk actie nodig is, maar wil sowieso beide voorvelgen eens op laten knappen. De andere heeft ook een minuscuul plekje en dat stoort mij.

Aandachtspunt twee is dat de voorbanden aan de buitenzijde wat sneller slijten dan de rest van het profiel. Binnenkort eens uitlijnen dus.

Achterbanden zat nog iets van 3,5mm op, die hebben we dus even gelaten voor wat het is.

Keer uitlijnen is sowieso altijd goed, maar is het niet zo dat BMW altijd met wat meer camber rijden voor beter stuurgedrag (maar daardoor gevoeliger voor slijtage aan de binnenzijde?

Zit er bij jou ook een breedset op ? Hoor BMW mensen ook wel eens over ster codering, banden die speciaal voor BMW gemaakt zijn. Geen idee wat dat precies inhoud , maar heb jij dat dan ook? En rij jij op winterbanden? Of all seasons?

Ik vind het geklungel met zomer/winter banden altijd vervelend, zeker omdat ik maar weinig rij en gewoon in nederland blijf. Het is nu ook gewoon iets van 10 graden. bij de BMW heb ik nu een mooi setje winterwielen en een mooi setje zomer. moet nog even zien wat ik er mee ga doen. . All seasons op 20 inch is ook wat gek misschien.

De Insignia heb ik altijd op zomerbanden gereden en dat heeft nooit een probleem opgeleverd, maar met 275 breed en RWD gaat dat misschien wel zo zijn.

Huh...rijd jij weer in een BMW, Joost....:):):)

Tsja...het blijft altijd een gok...paar weken terug hadden we hier een laagje sneeuw en dan zijn winterbanden toch echt een dikke pre. Ik reed toen nog op zomers maar met winterbanden heb je echt veel meer grip en zekerheid.
Je grenzen liggen dan veel verder. Ik ben een stevige rijder en dan heb ik die wat ruimere grenzen wel nodig. Maar jah..je kunt er ok voor kiezen om rustig aan te doen..:)

Maar met RWD en 20 inch zou ik het toch wel doen..:) Ook voor het behoud van je velgen. Daarnaast heb ik een gruwelijke hekel aan het wassen en onderhouden van een auto in deze winterperiode met korte dagen, nattigheid en kou. Dan moet het spul zo onderhoudsvriendelijk mogelijk zijn en boeit het me weinig wat eronder hangt.

Ik maak de keuze om het wel te doen. Zeker voor mijn vrouw die naar haar werk moet en afhankelijk is van de auto.
Daar heb ik vrijdag mooi setje gebruikte michelin winterbanden voor opgehaald. Waren van een oude man die in een C3 reed en aan kwam rijden in de knalrode Citroen e-C3. Geinig bakkie!

Aandachtspunt twee is dat de voorbanden aan de buitenzijde wat sneller slijten dan de rest van het profiel. Binnenkort eens uitlijnen dus.

Heb ik ook meestal. Pomp ze altijd vrij hard op en ook weer dat stevige rijden..:)

Maar met RWD en 20 inch zou ik het toch wel doen..:) Ook voor het behoud van je velgen. Daarnaast heb ik een gruwelijke hekel aan het wassen en onderhouden van een auto in deze winterperiode met korte dagen, nattigheid en kou. Dan moet het spul zo onderhoudsvriendelijk mogelijk zijn en boeit het me weinig wat eronder hangt.

Hier dit jaar nog geen sneeuw gezien, de wegen waar ik rij zijn , behalve in ons straatje, altijd schoon. Mocht het echt los gaan kan ik ook wel altijd thuis werken.

Maar de combi behoud voor velgen en RWD neig ik nu ook, anders dan de Insignia, om de winterset te houden. Ondanks ik maar heel weinig rij. Misschien ook maar zo'n slagmoersleutel halen om het werk wat makkelijker te maken.

Hier dit jaar nog geen sneeuw gezien, de wegen waar ik rij zijn , behalve in ons straatje, altijd schoon. Mocht het echt los gaan kan ik ook wel altijd thuis werken.
Totdat het wel een keer losbarst..maar jah....dat weet niemand...

Misschien ook maar zo'n slagmoersleutel halen om het werk wat makkelijker te maken.
Vant weekend zonder gedaan en eigenlijk gaat dat ook allemaal dikke prima. Je moet toch wiel voor wiel doen vanwege de krik en kan ze niet allemaal ineens volledig loshalen. Ik haal hem van mijn lijstje af.

Keer uitlijnen is sowieso altijd goed, maar is het niet zo dat BMW altijd met wat meer camber rijden voor beter stuurgedrag (maar daardoor gevoeliger voor slijtage aan de binnenzijde?

Kan het mij van mijn vorige auto niet herinneren. Overigens hebben de banden onder deze auto ook geen schuld, afgaande op de DOT code was dit de eerste set nog.
Zit er bij jou ook een breedset op ? Hoor BMW mensen ook wel eens over ster codering, banden die speciaal voor BMW gemaakt zijn. Geen idee wat dat precies inhoud , maar heb jij dat dan ook? En rij jij op winterbanden? Of all seasons?

Klopt, achter 255 en voor 225 breed. De vorige banden zijn de door BMW voorgeschreven Pirelli's met inderdaad een ster codering, specifiek voor BMW. Audi, Mercedes en bijv. Porsche hebben ook dergelijke coderingen. O.a. Michelin levert ook dergelijke banden.
Wat exact het verschil is weet ik ook niet. Want je kunt exact dezelfde banden ook zonder die markering krijgen.

Ik heb nu Michelins, zonder die codering. Want vaak lastig te vinden, niet goedkoper en sowieso nooit ergens in een aanbieding volgens mij. Wel weer rumflat banden genomen.

Ik rijd overigens op zomerbanden. Redelijk sportief ook, Michelin Pilot Sport 4S. De Pilot Sport 5 is er ook al, maar kon ik niet vinden.

Wil nog wel een keer een winterset, aan de andere kant hoef ik met slecht weer ook niet per se met de auto weg en uit ervaring weet ik dat je met goede zomerbanden met een goed profiel nog best een eind komt. Waarbij ik zeker niet wil beweren dat winterbanden onzin zijn, ook daarvan weet ik dat het echt wel doet waar het voor gemaakt is.
Met mijn kilometers en niet de noodzaak om door slecht weer te moeten hoef ik niet perse winterbanden.

Maar de combi behoud voor velgen en RWD neig ik nu ook, anders dan de Insignia, om de winterset te houden.

Ach, FWD of RWD beide willen wel slippen/glijden als het glad is. Het verschil is onderstuur of overstuur en dus of je met de voorkant of zij/achterkant de lantaarnpaal raakt :D

In zijn algemeenheid vind ik de grens van de grip in mijn huidige auto verder weg liggen dan al mijn voorgaande auto's. Enigszins een geruststellende gedachte.

Behoud van velgen geloof ik ook wel. Ondanks dat ik de kneiterdure M-Performance velgen heb. Ze moeten maar tegen dat beetje pekel kunnen. Daarnaast houd ik mijn auto doorgaans goed schoon, al sla ik in de winter ook wel eens over.

Wat exact het verschil is weet ik ook niet. Want je kunt exact dezelfde banden ook zonder die markering krijgen.
klopt inderdaad, vandaar dus mijn vraag. zal toch wel iets verschil in zitten...

Net eens even nadat de kinderen in bed lagen eens even door alle instellingen en menu's gebladerd. Alles ingesteld. wat een auto zeg. De stoel moet ik even aan wennen nog, ze zitten fantastisch, maar juist doordat je zoveel kunt instellen is het even de juiste plek zien te vinden.

Ook fijn, je kunt moet stoelverwarming ook de verwarmingsverhouding tussen zit oppervlak en rug instellen. Mijn billen hoef ik niet zo warm, mijn rug vind ik juist wel prettig. Dat is slechts een voorbeeld tot in hoeverre je allerlei zaken kunt instellen.

Heb ook weer 1 ding ontdekt die de Insignia beter voor elkaar had. De afstand van adaptive cruise control zette ik bij de Opel altijd op kort en daar stond hij dan ook altijd op. Bij de BMW staat hij elke keer als je start op de middelste stand en moet je dan weer op kort zetten in ons nederlandse verkeer. schijnt dat je dat met coderen wel standaard op kort kunt zetten.

Dat is lekker, ik zet de stoelverwarming om die reden in de Mini nooit aan. Voor mijn rug vind ik het heerlijk, maar het zitvlak mag van mij inderdaad een behoorlijk tandje lager.

Die luxeproblemen heb ik allemaal niet...:)

Zit er wel aan te denken om binnenkort een dashcam aan te schaffen.

Het is verschrikkelijk wat ik tegenwoordig allemaal op de weg tegenkom. Je krijgt nooit meer voorrang van rechts, mensen rijden gewoon door als er obstakels aan hun kant staan, enz.. gisteren reed ik op dorpsweg en stond aan andere zijde van de weg auto geparkeerd en mijn tegenligger ging gewoon om de auto heen terwijl ik er al naast de geparkeerde auto reed. Toen stonden we neus aan neus tegenover elkaar. Hij keek wat schaapachtig en besloot toen uiteindelijk maar weer achteruit te rijden. Is het dan geduld of is het beperkt inzicht of gewoon ikke ikke ikke?

Vreselijk, dat heb ik ook heel vaak als ik in de Fiat 500 rijdt. Maar ik blijf ook altijd gewoon staan.

Ik denk dat het vooral ikke ikke ikke is in combinatie met zeer beperkt inzicht.

Laatst bewerkt:
Leuk is dat. Als je hier het dorp uit rijdt heb je ook drie wegversmallingen vlak achter elkaar. Tweemaal voorrang, eenmaal voorrang verlenen. (Of andersom, als je van de andere kant komt).

Ik zie inmiddels al 9 van de 10 keer al van een afstandje of men zich aan de regels houdt cq hoffelijk gedraagt. Opmerkelijk is ook dat je in een grotere auto met LED lichten toch eerder voorrang krijgt dan in een koekblik met halogeen lampen :D
Pech is alleen dat als je vriendinlief treft je absoluut geen voorrang gaat geven als je dat niet hebt, ongeacht in welke auto ze rijdt :ROFLMAO:

Ach, en verder maak ik mij al jaren niet meer zo druk eigenlijk. Ben wat dat betreft absoluut geen stereotype BMW rijder.

@ Joost, wellicht weet je het al, maar je kunt je ACC ook heel makkelijk als CC gebruiken. Een van de afstandsknoppen langer ingedrukt houden en je hebt normale CC ;)

En inderdaad, met coderen kun je nog een hoop zaken extra instellen. Allemaal heel eenvoudig met bijv. de Bimmercode app op je telefoon en een dongle van bijv. MHD in je OBD poort.

Zelf overigens geen directe ervaring mee. BMW schijnt toch lastig te kunnen doen als je iets aanpast en aangezien mijn auto nog onder de Premium Select status valt en ik dat zo wil houden begin ik er niet aan. Telkens bij het starten dus even handmatig start/stop uitzetten in mijn geval.

Hij keek wat schaapachtig en besloot toen uiteindelijk maar weer achteruit te rijden. Is het dan geduld of is het beperkt inzicht of gewoon ikke ikke ikke?

denk een combi van beide. Laatst op industriegebied kwam er een vrachtwagen van rechts. een stuk ruimer van te voren stond ik al stil om de vrachtwagen de draai te laten maken. Terwijl de vrachtwagen de kruising al op rijd en de draai wil maken komt er iemand van achteren mij voorbij en rijd zichzelf en de vrachtwagen bijna klem voor mijn neus.

Ik heb om die reden dus ook een dashcam. Gewoon een subtiel klein ding zonder eigen scherm. Er rijden wat bij betreft iets te veel gekken op de weg. Als er wat gebeurd dan zal ook 9 van de 10 keer een discussie ontstaan.

@ Joost, wellicht weet je het al, maar je kunt je ACC ook heel makkelijk als CC gebruiken. Een van de afstandsknoppen langer ingedrukt houden en je hebt normale CC

ohh wist ik niet! handig om te weten. Al moet ik zeggen dat net als in de opel de ACC heel behoorlijk werkt, heb dat ook wel eens anders gezien. Maar dan wel in de 'korte' stand.

En inderdaad, met coderen kun je nog een hoop zaken extra instellen. Allemaal heel eenvoudig met bijv. de Bimmercode app op je telefoon en een dongle van bijv. MHD in je OBD poort.

Zelf overigens geen directe ervaring mee. BMW schijnt toch lastig te kunnen doen als je iets aanpast en aangezien mijn auto nog onder de Premium Select status valt en ik dat zo wil houden begin ik er niet aan. Telkens bij het starten dus even handmatig start/stop uitzetten in mijn geval.

Bimmercode schijnt heel hufter proof te zijn zolang je maar niet in expert mode komt. Ik heb maar zo'n kabel en app aangeschaft. Zijn wel mensen die online zulke diensten aanbieden, maar dan ben ik net zoveel geld kwijt als dat ik zelf die app aan schaf.

zaken als start/stop op geheugen stand
radio uit bij uitschalen auto (en niet bij op slot doen van de auto)
ACC standaard in korte stand
Panodak dicht bij regen detectie
Handgreepverlichting aan bij achteruit rijden (gewoon leuk)
Apple carplay op full screen
Naast bandendruk ook banden temperatuur laten zien

En je kunt ook allerlei logo's aanpassen, geluidjes aanpassen, weergaves aanpassen. Mistlicht icm DRL, Lichtschakelaar uit is ook echt alles uit, comfort + modus activeren, helderheid van DRL aanpassen, en zo nog heel veel zaken. Geen idee of ik dat allemaal wil. Maar wel grappig om voor relatief weinig geld wat dingen aan te kunnen passen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan