Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

18 inch banden hoeven trouwens niet duurder te zijn dan 17 inch: het ligt aan de maat, 225-40-18 is vrij gangbaar en daardoor niet zo prijzig. Bij de Focus was 17 inch zelfs duurder.

Wat een weer gisteren he? Echt een gure herfstdag. Was ook niet lekker warm te krijgen thuis, als je de kosten in de gaten houdt. Binnenkort maar kijken naar nieuwe kozijnen + HR++ glas: het huidige dubbelglas is van mei 1989...
En de convectorput wil ik vervangen door een grote radiator tegen de muur, naast het raam.

Wat een weer gisteren he? Echt een gure herfstdag. Was ook niet lekker warm te krijgen thuis, als je de kosten in de gaten houdt. Binnenkort maar kijken naar nieuwe kozijnen + HR++ glas: het huidige dubbelglas is van mei 1989...
En de convectorput wil ik vervangen door een grote radiator tegen de muur, naast het raam.

In oudere woningen zal dat wel een dingetje zijn ja, en dan hebben we nog geen eens koude oosten wind.
Valt me wel op dat het nu al langere tijd 's avonds best waait. Ik vind het overigens wel lekker, om te horen hoe de wind over het dak loeit.

Gisteren over de hele dag 11 Kwh aan stroom verbruikt, dat is dan incl. een wasje, de droger, tussendoor nog uur lang kacheltje bij L en uiteraard de Airco.
Valt me eigenlijk nog best mee. In ieder geval beter als 3 euro per m3 aan gas te betalen.

Ik ben vooral benieuwd naar hoe de Grandland kwalitatief is. Ik lees bij reviews toch wel wat over elektronica problemen. En ik vraag me af hoe lang de 1.2T het volhoudt.
Misschien dat we komende week een ronde gaan maken en de Grandland en de lichtbruine 2018 astra gaan bekijken. Want eens, die bicolour velgen maken die 2016 heel mooi....maar velgen kun je wisselen, dan ziet de 2018 versie er hetzelfde uit. En denk dat je met 17 inch een betere balans hebt tussen comfort, styling en kosten bij aanschaf nieuw schoeisel.

Ik vraag me ook af hoe lekker zo'n Grandland driepitter een caravan trekt. Ik weet ook niet in hoeverre de 1.2T nog fatsoenlijk te chippen is. De 1.4 kan je eenvoudig chippen en dan is ie nog fijner met een caravan.

Qua denkrichting zit je op dezelfde lijn als ik zat...ik ben ook voor nieuwer en minder kilometers gegaan en grotere velgen schaf ik later nog wel eens aan. Al moet ik zeggen dat het aanbod gebruikte Astra velgen van minimaal 18-inch erg zeldzaam is en er ook flinke prijzen voor worden gevraagd. Maar heb er geen haast mee..dan heb je later ook nog eens iets om weer even tegen een 'vernieuwde' auto aan te kijken...:)

opel_insignia_grand_sport_exclusive_5.jpg

Astra F zei:

In oudere woningen zal dat wel een dingetje zijn ja, en dan hebben we nog geen eens koude oosten wind.
Valt me wel op dat het nu al langere tijd 's avonds best waait. Ik vind het overigens wel lekker, om te horen hoe de wind over het dak loeit.

Gisteren over de hele dag 11 Kwh aan stroom verbruikt, dat is dan incl. een wasje, de droger, tussendoor nog uur lang kacheltje bij L en uiteraard de Airco.
Valt me eigenlijk nog best mee. In ieder geval beter als 3 euro per m3 aan gas te betalen.

Hier nu ook het laatste stuke oud dubbelglas laten vervangen door modern HR++ glas. en in het voorjaar al een groot deel vervangen door HR+++ glas icm nieuwe isolerende kozijnen.
Stroom gaat hier nog wel hard, met name in het weekend met de wasmachine, droger en andere zaken. Ondanks de zonnepanelen zaterdag hier alsnog 12Kw verbruikt, gisteren 8.

gelukkig zitten we nog in het gunstige gastarief tot volgend jaar ergens. Maar hoop het wel een beetje binen de perken te houden deze winter

Mogguh..goed weekend gehad?

Een weekend met fysieke arbeid, wij zijn verhuisd. Ging allemaal voorspoedig, maar we hebben nog wel wat uitpak werk en er moet nog het nodige aan klein grut ingepakt worden in de oude woning. Gaan we op ons gemak de komende tijd doen.
Was een mooie klus in elk geval. Even een paar vrienden gevraagd en we hadden twee Renault Masters. Daar gaat een hoop in en dan schiet het lekker op.

Nu rijd ik nooit op dergelijke grote auto's, maar had er wel aardigheid in om het ding telkens achteruit te manoeuvreren. Ging mij goed af :D

Niks aan deze tijd van het jaar. Kou vind ik niet erg, maar dat natte met regen vind ik helemaal niks.
Warm krijgen lukt hier aardig. In de oude woning zit beneden een pelletkachel (en vloerverwarming die we alleen gebruiken als het echt koud is), die doet het beneden met gemak. Boven is het dan al wel een stuk frisser.

De nieuwe woning is een stuk jonger, daar hebben we beneden ook vloerverwarming. Zaterdag hebben de deuren veel open gestaan met het verhuizen dus was het aardig fris in huis, de CV staat sindsdien op een vaste temperatuur. Vorige bewoners hadden de verwarming op de slaapkamers ook aan staan, die hebben we maar even dichtgedraaid.
Ik merkte vorige week al dat de woning een stuk behaaglijker aanvoelt en dat terwijl de verwarming minimaal sinds begin september uit heeft gestaan, want toen waren de vorige bewoners al verhuist. Dat gevoel van comfort (wat dus weinig/niets met de temperatuur te maken heeft) heb je gewoon niet zomaar in een oudere woning.

Qua kosten zien we het wel. Ik ga er vanuit dat we volgend jaar prima binnen het energieplafond blijven, energieplafond is dacht ik 240eu per maand. Als we voor dat bedrag verder niet (extra) hoeven op te letten qua gas/elektra dan doe ik het er voor.

Mogguh!

@ Ruud: lastige keuzes. Ik vind bruin en groen prima staan (groen erg fraai zelfs) maar dat is wel iets waar je vaak tegenaan moet kijken. Zou dus wel wachten tot je een model ziet in de kleur die je het meest aanstaat. Evenals de uitrusting; komt niet op een paar maand aan toch?

Nu rijd ik nooit op dergelijke grote auto's, maar had er wel aardigheid in om het ding telkens achteruit te manoeuvreren. Ging mij goed af big smile smiley
Wij hadden toen zo'n bakwagen gehuurd; zat al bijna tegen de schutting (slecht inschatten hoe lang zo'n ding is :} )
Maar ideaal zo'n setje fatsoenlijke wagens bij het verhuizen!

Dat gevoel van comfort (wat dus weinig/niets met de temperatuur te maken heeft) heb je gewoon niet zomaar in een oudere woning.
Misschien heel apart, maar wij hebben meer gevoel van comfort in onze huidige woning dan in de vorige. Terwijl onze huidige ruim 50 jaar ouder is...

Nu kan ik de verwarming even opschroeven naar 18 graden om de warmte er wat in te krijgen en zet ik 'm daarna weer terug op 17 en voelt het gewoon lekker. Heb ik nog geen warme trui/dekentje.
Nu moet het natuurlijk nog écht koud worden dus even afwachten wat dat doet; we kunnen in elk geval de rolgordijnen dichtdoen als extra isolatie.

In het andere huis hadden we de verwarming al snel op 19/20 staan en die werd dan ook niet teruggezet (behalve als we weg gingen of naar bed natuurlijk)

Ondanks de zonnepanelen zaterdag hier alsnog 12Kw verbruikt, gisteren 8.
Ons piekverbruik is 7kWh op een dag. Gemiddeld is het tussen de 4-5.

Gisteren hebben we 5m3 gas verbruikt; dat gaat naar de 10-12 als het echt koud wordt verwacht ik.

Ondanks de zonnepanelen zaterdag hier alsnog 12Kw verbruikt, gisteren 8.
Ons piekverbruik is 7kWh op een dag. Gemiddeld is het tussen de 4-5.

Hier gemiddeld ongeveer 4Kw per dag, gisteren 7Kw, toen stond voor het eerst de Airco weer eens aan.
Per jaar zit ik op ongeveer 2700 kWh.

Gasverbruik nu zo'n beetje 0,4 m3 per dag
Gasverbruik normale jaren iets van 450 m3 per jaar, vorig jaar al overgestapt naar zo goed als volledig elektrisch verwarmen en kwam toen uit op 300 m3 voor een jaar.

Scheelt ook wel of je alleen bent en of je veel weg bent. Op dinsdagen werken we allebei en zijn de kinderen dus op de opvang. Dan is het verbruik echt heel laag. Maar op zaterdag halen we zo 12Kw op een dag op een dag zoals dit met niet veel zon.

Wij zitten normaal rond de 10 kWh per dag aan stroom. Tijdens onze vakantie was ik wel verbaasd dat ons verbruik toen maar ongeveer gehalveerd werd, blijkbaar hebben we wel veel stiekeme gebruikers. Binnenkort maar eens op zoek gaan of ik daar nog wat aan kan doen.

AsconaGT zei:
Scheelt ook wel of je alleen bent en of je veel weg bent. Op dinsdagen werken we allebei en zijn de kinderen dus op de opvang. Dan is het verbruik echt heel laag. Maar op zaterdag halen we zo 12Kw op een dag op een dag zoals dit met niet veel zon.

Ben ik het deels mee eens maar niet helemaal. Of je nu alleen bent of met 4, het licht brand, de verwarming staat aan, tv staat aan, computer staat aan etc, echt 0,0 verschil met hoeveel mensen je dan bent.

Verschillen ontstaan pas indien meerdere mensen tegelijk eigen TV, computer, licht op slaapkamer etc. aandoen en wellicht ook wat betreft aantal keren dat wasmachine en vaatwasser aanstaan bijvoorbeeld en aantal mensen dat per dag gaat douchen om maar wat te noemen maar dat zal, zeker met kleine kinderen, het verschil in stroomverbruik toch niet maken. In de basis maakt het aantal mensen voor een hoop dingenniet echt uit natuurlijk ;)

Lampen is het stroom niet, alles LED hier. Daar maakt het ook niet uit met hoeveel je bent inderdaad. Hier soms wel eens 2 TV's aan. Maar de grootste stroomverbruikers zoals afgelopen zaterdag. 6 wasmachines vol (6 uur in de morgen eerste was tot 's avonds toe en 4x de droger, + zondag ook nog 2 wasjes en 2x droger om dat er 1 nodig vond om zijn bed onder te kotsen. 2x toe *-) Badkamer hebben we een elektrische radiator, die gaat ook een stuk vaker aan van al dat douchen. Elke keer even warme handdoek. elke dag stofzuigen omdat ze nogal knoeien met het eten, de oudste met name. en een bult zooi naar binnen slepen bij de voordeur. Vaatwasser zit ram vol maar soms wassen we nog iets extra af met de hand (quooker = stroom). En dan al die kleine dingen bij elkaar zoals koelkast veel vaker open, veel vaker handen wassen, tablet gebruik, meer eten maken op inductieplaat, etc maakt het bij elkaar ook echt wel wat meer. Merk echt wel een verschil van toen we nog met ons tweeën waren.

Gas is ook wel meer maar dat is met name van het douchen

Meeste vaste lasten in en rondom he thuis maakt niet heel veel uit verder met hoeveel je bent. Kosten van de kinderen zit hem hier met name in Extra boodschappen, kinderopvang (900 euro per maand) zwemles van 70 euro per maand, kleren hebben ze vaak 2e hands alleen schoenen halen we nieuw dus dat valt wel weer mee. Begrijp wel dat kinderloze collega's flink wat geld (en tijd) overhouden :}

Vooral de 8x wasmachine en 6x de droger doen het hem natuurlijk.
Ik doe gemiddeld 3 wassen per week ( heb een was-droogcombi )
Daar heb je het grootste verschil al te pakken denk ik :}

Up blijft nog even. Denken toch dat B te analytische en tactisch was en wilden liever iets meer operationeel iemand. Op zich geen straf financieel gezien, dat de up veel kleine ritjes op zich neemt scheelt toch wel hoor. Parkeer liever de up bij de drukke albert heijn dan de Insignia :}

Parkeer liever de up bij de drukke albert heijn dan de Insignia grinning smiley

Heb ik 2x echt totaal geen last van. A. maakt allemaal geen bal uit met mijn barrel, krijg echt altijd en overal voorrang, niemand komt in mijn buurt en B. de AH zit letterlijk op 20 meter lopen :}

Snap wel dat zo'n gebruiksartikel als een lease-Up een relaxed gevoel geeft op drukke parkeerterreinen (tu)

Total Loss zei:
Parkeer liever de up bij de drukke albert heijn dan de Insignia grinning smiley

Heb ik 2x echt totaal geen last van. A. maakt allemaal geen bal uit met mijn barrel, krijg echt altijd en overal voorrang, niemand komt in mijn buurt en B. de AH zit letterlijk op 20 meter lopen :}

Snap wel dat zo'n gebruiksartikel als een lease-Up een relaxed gevoel geeft op drukke parkeerterreinen (tu)

Hier is de AH ook nog geen 500 meter lopen. Maar voor de weekboodschappen of als het regent toch niet te ver. Up prop je zo overal tussen. De Insignia ook overal maar je merkt wel dat hij flink wat meer parkeervak nodig heeft. Los van het parkeren rij ik die korte stukjes van enkele km zoals even naar bouwmarkt en zo liever met de Up als ik verder niet wat groots nodig heb.

Mogguh!

@Marc: :}

Denk dat Marc en Joost beiden wel een punt hebben. Je basis energieverbruik staat of je nu alleen bent of met meerderen, maar vooral met kinderen ga je toch meer verbruiken. Ik heb daar niet zo'n probleem mee, het hoort bij het leven. Maar ben wel van het energiezuinig leven, ik merk wel dat B dat veel minder heeft mee gekregen. Die kan gerust deuren open laten, of lichten onnodig laten branden.

Vandaag met onze kleine meid naar 't ziekenhuis geweest. Ze had een sprijdbroekje de laatste 12 weken, die mag nu in ieder geval overdag af. Waardoor ze haar benen weer lekker kan bewegen. Daar net met de oppas maar ff een gebakje op gegeten, wat was die kleine meid blij 8-)

Loop ik de laatste week toch tegen frustratie aan...
Je hebt van die bedrijven waar je in goed overleg veel kunt regelen, iets wat ik wel fijn vind. Samen leven naar de geest van de wet, niet de letter van de wet. En ook regels iets ruimer nemen als je daar beiden een belang in hebt. Zo ook bij B haar werk, ze had gevraagd hoe ze haar ouderschapsverlof moest indienen waarbij ze vertelden dat ze dit zelf bij moest houden (ze houden daar de werkuren ook zelf in exels bij). Nu ze halverwege de periode is komt een nieuwe teamleider er op terug, en wordt bepaald genoteerd verlof van de zomer niet onder ouderschapsverlof geaccepteerd.

Zelf heeft ze geen poot om op te staan, gezien de vroegere afspraken mondeling zijn vastgelegd. En dan kom je op zo'n punt waar je jezelf tekort doet als je dingen niet op papier zet. Maar zeker in tijden van goede verstandhoudingen dan wil je ook niet altijd vragen om zaken op papier.
Dus nu een geschil met haar werkgever, die zegt dat ze haar verlof niet allemaal meer op kan nemen t/m eind maart omdat er teveel werk is. |
Gelukkig heeft de wetgever hier ook iets van gevonden, maar dan merk je wel dat ik in dat soort zaken toch harder kan optreden als B.

Maar ben wel van het energiezuinig leven, ik merk wel dat B dat veel minder heeft mee gekregen. Die kan gerust deuren open laten, of lichten onnodig laten branden.

haha...zo herkenbaar weer..maar merk nu met de gestegen prijzen wel een lichte omslag..:}

Vandaag met onze kleine meid naar 't ziekenhuis geweest. Ze had een sprijdbroekje de laatste 12 weken, die mag nu in ieder geval overdag af. Waardoor ze haar benen weer lekker kan bewegen. Daar net met de oppas maar ff een gebakje op gegeten, wat was die kleine meid blij

Dat is goed nieuws! Gelukkig nooit meegemaakt bij ons zelf maar het lijkt me geen pretje.

Maar ben wel van het energiezuinig leven, ik merk wel dat B dat veel minder heeft mee gekregen. Die kan gerust deuren open laten, of lichten onnodig laten branden.
Hier gelukkig geen last van, zelfs de hotpuppies besparen mee.
Nu ben ik wel de ‘besparingsleider’ in huis dus imo kan het altijd beter, maar wat verbruik betreft zitten we echt goed. Hoewel ik van stroomverbruik geen idee heb omdat mijn geeenchoice-app maar eens per 6 weken bijgehouden wordt. Maar met gas zitten we al weken op 1,5m3 tot max 3m3 per dag.

B en ik komen beide uit een familie waar we het niet breed hadden. Geen vakanties, kleine huisjes en geen luxe. En bij beide werd dan dus ook altijd flink op de stroom en kosten bespaard. Dus eigenlijk zit het er bij ons wel in gebakken. Niet dat ik 's avonds maar 1 lampje in de woonkamer aan zet, dat gaat mij echt te ver.
Alleen sinds we de homewizzard hebben en gas/water/elektra goed inzichtelijk hebben is B wel een beetje aan het door slaan. *-) mijn douchebeurt vanmorgen kostte gewoon 40 cent zei ze. tjah *-)

Vervelend ruud dat haar werkgever zo doet. Ik ben dan ook wel van alles op papier zetten. Bij mijn huidige werkgever is ook alles mogelijk en bespreekbaar, maar afspraken worden hier ook altijd op papier gezet. Is voor beide partijen gewoon prettiger. zeker in het geval van personeelswisseling of iets.

AsconaGT zei:
B en ik komen beide uit een familie waar we het niet breed hadden. Geen vakanties, kleine huisjes en geen luxe. En bij beide werd dan dus ook altijd flink op de stroom en kosten bespaard. Dus eigenlijk zit het er bij ons wel in gebakken. Niet dat ik 's avonds maar 1 lampje in de woonkamer aan zet, dat gaat mij echt te ver.
Alleen sinds we de homewizzard hebben en gas/water/elektra goed inzichtelijk hebben is B wel een beetje aan het door slaan. *-) mijn douchebeurt vanmorgen kostte gewoon 40 cent zei ze. tjah *-)
Gewoon voorstellen dan maar met z'n tweeën tegelijk te gaan douchen, bespaard water en gas ;)

Ik heb de brief gekregen dat mijn Insignia terug geroepen is wegens een defect aan de rem bekrachtiging. Gelijk gebeld voor een afspraak, 22 november pas plaats. Ik had gehoopt dat die van mij er buiten zou vallen aangezien gesproken werd over vandaag bouwjaar 2018, die van mij is van 2017, maar het blijkt dus ook modeljaar 2018 te gaan.

Ik zal tzt ook wel een brief krijgen dan. Maak mij er niet zo druk om eerlijk gezegd als ik lees wat er aan de hand is. Misschien dat ik het wel gewoon combineer met de beurt volgend jaar, dan staat hij toch binnen. Ik ga naar mijn oud collega die werkt bij een opel dealer hier 30 km vandaan dus niet helemaal naast de deur. Combineer dan liever alles in 1 keer. (komt waarschijnlijk ook nieuw gaspedaal in)

HIer besparen we ook wel waar mogelijk, zet de cv niet op 20/21, maar op 19, om even de kou eruit te krijgen, als we beiden weg zijn laat ik heb uit. Uiteraard korter douchen.. Maar de wasmachine, vaatwasser en droger zijn toch wel meermaals per week nodig. Stroom zitten we nu de afgelopen 2 weken tussen de 6 en 8 kw per dag. Gas zit tussen de 1 en 2 kuub. . Prima hoor, moet ook wel een beetje behaaglijk blijven, niet verwarmen is ook weer neit goed voro je woning.

@Ruud, ja dat is lastig, zeker omdat je zoals je zelf zegt verwacht dat in goed overleg dit prima zal verlopen. Hopelijk wordt het toch nog netjes opgelost.

Hoewel ik van stroomverbruik geen idee heb omdat mijn geeenchoice-app maar eens per 6 weken bijgehouden wordt
Ik heb zo'n P1 meter met de Home-Energy app, die geeft me voor 3 tientjes een prima overzicht in het verbruik en de kosten (bij een vaste energieprijs).

Het spreidbroekje was vanwege de heupen Ruud?
Jeps. Haar heupkom was te vlak, waardoor bij geen actie ze rond de 30e versleten heupen zou hebben. De beentjes konden ook slechts een hoek van 41 graden maken, waar 60 graden de norm is. Ze zit na 12 weken broekje nu op 58 graden, dus mag het broekje overdag af. Dat geeft haar nu de mogelijkheid om de benen weer te bewegen, ze kan gaan rollen, beter op de buik liggen en ze past nu ook weer in de kinderstoel. Wat een vrolijke meid hadden we gisteren.

Gas zit tussen de 1 en 2 kuub. . Prima hoor, moet ook wel een beetje behaaglijk blijven, niet verwarmen is ook weer neit goed voro je woning.
Ik vind dat heel netjes. Wij zijn volgens de app voor een douchebeurt al snel 1m3 gas kwijt.

@Ruud, Fijn dat het broekje nu overdag uit kan, lijkt me ook voor de kleine dame een hele bevrijding.

Douchen is hier gemiddeld 0,3 m3, maar ik douche echt onder de 2 minuten. nat, wassen, afspoelen eruit. :-D.

Ik ben niet zo'n verbruiksfreak als jullie. We kunnen ook alles aflezen maar ga echt niet kijken wat ik na een wasbeurtje of douchebeurtje verbruik.
daar word ik alleen maar onrustig van.

Het moet toch gebeuren..:) Ik douche al kort en echt niet iedere dag. Tsja en als een van de kids zichzelf weer heeft bevuild zal ie toch in bad of onder de douche moeten..:)

Ik heb de brief gekregen dat mijn Insignia terug geroepen is wegens een defect aan de rem bekrachtiging. Gelijk gebeld voor een afspraak, 22 november pas plaats. Ik had gehoopt dat die van mij er buiten zou vallen aangezien gesproken werd over vandaag bouwjaar 2018, die van mij is van 2017, maar het blijkt dus ook modeljaar 2018 te gaan.

Over remmen gesproken. Ik had gisteren voor het eerst dat de botswaarschuwing ingreep met een remactie omdat iemand opeens zijn auto naar links gooide.
Bijzondere ervaring en hielp zeker. De botswaarschuwing vind ik zeker wel een nuttige optie omdat het me ook al paar keer geholpen heeft als ik net even de andere kant op keek. Maar hij gaat ook vaak genoeg onterecht af.

Ik ben niet zo'n verbruiksfreak als jullie. We kunnen ook alles aflezen maar ga echt niet kijken wat ik na een wasbeurtje of douchebeurtje verbruik.
daar word ik alleen maar onrustig van.

Ik kijk daar ook niet elke keer op, maar B wel regelmatig. En ja, daar word ik onrustig van :}
Bijzondere ervaring en hielp zeker. De botswaarschuwing vind ik zeker wel een nuttige optie omdat het me ook al paar keer geholpen heeft als ik net even de andere kant op keek. Maar hij gaat ook vaak genoeg onterecht af.

Hier maandag voor het eerst met de Insignia. Was regenachtig op de snelweg en na een druk stuk met file begon het weer te rijden en iedereen reed iets van 100 maar wel vrij dicht op elkaar. Plots werd er enorm geremd voor mij tot bijna stilstand. Ik had redelijk afstand nog. Auto kwam met een waarschuwing maar vrijwel direct ook greep hij in (bijna tegelijk met mijn reactie). Ik stond ruim voor mijn voorligger vrijwel stil. Maar denk dan wel als er achter mij iemand zit die dat niet heeft of een seconde later reageert dan is het gewoon niet tegenop te remmen.

Ben niet zo van de bemoei systemen maar de noodremassistent vind ik inderdaad ook een waardevolle toevoeging. En al zal het mis gaan dan word de schade / letsel aanzienlijk beperkt.

Ben niet zo van de bemoei systemen maar de noodremassistent vind ik inderdaad ook een waardevolle toevoeging. En al zal het mis gaan dan word de schade / letsel aanzienlijk beperkt.
Zeker in druk verkeer is het wel handig, maar vind het ook wel regelmatig irritant als je in de stad rijdt en een fietser op de fietsstrook wilt passeren. Dan gaat de Leaf in regelmaat in de rem.

Ik ben fan van de adaptive cruiscontrol. Het geeft mij veel rust in het rijden, vooral op de A & N wegen. Ipv geërgerd zijn omdat je de cc weer opnieuw moet instellen op je voorganger, druk ik hem nu aan en blijf rustig rondkijken.

Zaterdag een dagje gepland om naar de grandland en 2018 lichtbruine astra te gaan kijken. Net ff dealer gebeld voor een afspraak, was hij echter al verkocht.
Door de combi automaat & adaptive CC was dit onze favoriet. Noujah, er komen er wel weer meer tekoop.

Bij de Grandland ben ik iets minder enthousiast geworden, er schijnen zeker bij de "eerste" series van de 1.2T best nog problemen met de kleppen en ketting te zijn.
Daarnaast lees ik toch ook vaak berichten over veel kleine storingen........de franse slag?

Zaterdag een dagje gepland om naar de grandland en 2018 lichtbruine astra te gaan kijken. Net ff dealer gebeld voor een afspraak, was hij echter al verkocht.
Door de combi automaat & adaptive CC was dit onze favoriet. Noujah, er komen er wel weer meer tekoop.

Die in G'dijk?

rjthefrisian zei:

Die in G'dijk?

Jeps

Deze zijn ook wel aardig Ruud, alleen nog geen trekhaak, staan bij dezelfde dealer.

zwarte

bordeauxrode

En was die groene die ik stukje hierboven poste niks?
Leek me een prima aanbieding, hoop Astra voor je geld ( wel via particulier )

Je moet er vlot bij zijn inderdaad Ruud.
Ik had ook op de planning staan om bij een auto te gaan kijken. Geen serieuze interesse, maar was wel een exemplaar die geheel om mijn eisen voldeed én in de buurt stond. Geen afspraak gemaakt, had pas een week later tijd....... en toen was ie verkocht. Ondanks dat ik niet écht in de markt was baal ik er nog steeds van :D

Ik ben fan van de adaptive cruiscontrol. Het geeft mij veel rust in het rijden, vooral op de A & N wegen. Ipv geërgerd zijn omdat je de cc weer opnieuw moet instellen op je voorganger, druk ik hem nu aan en blijf rustig rondkijken.

Yep, ik ben ook fan. Heb voor mijzelf bepaald dat het op een volgende auto geen must is, maar stiekem weet ik dat ik het wel ga missen als het er niet op zit.

Midje!

Misschien dat er hier iemand geïnteresseerd is, maar ik zag dat de oud-presentator van Blik op de We vanavond begint met de verkoop van zijn boek.
Hij kan mooi vertellen en zal vast het 1 en ander hebben meegemaakt in zijn autoliefhebberscarrière, dus voor de geïnteresseerden: LINK

@ Adaptieve Cruise: ja, erg fijn! Ik had een keer als huurauto een Passat mee met ACC en automaat; heerlijk touren door Duitsland (tu) over 2 weken ga ik met een Golf8 met 1 liter motor en automaat op pad richting Zwitersland... erg benieuwd, hopelijk heeft ie ook ACC.
In elk geval een mooie trip; kennismaken met klanten als onderdeel van mijn nieuwe functie :)

@ Marc: Oeh, dat bordeaux-rode kleurtje is ook best fraai zeg! (tu)

Dat bordeaux moet je wel echt liggen...is echt nog dat opoe rood...wel een open dakkie!

0-e30e1f38006c3542d0303dec05b77dc6.jpg

Ik vind zelf dat medium blauw wel mooi en het hele lichte blauw. maar ja..probeer ze maar eens te vinden..was in mijn tijd al heel lastig en nu helemaal...

0-2ee2625477eba8c30755ca53e86988ad.jpg

0-8fa572d7de24198eeb349fb8ef495d2a.jpg

Dit is ook fraai maar alleen vanaf de facelift:

0-61942c91f83d5ddb736801e69ec65df7.jpg

Nee ben een van de weinigen die ACC niks vind..een keer ervaren in de volvo van vriend van mij en ik vind het vreselijk om achter auto's te plakken...
Gebruik gewone cruise ook erg weinig... alleen op hele lange afstanden en als het s nachts rustig op de weg is...verder niet..

Gas en er omheen! Das mijn motto..:)

Ik vind ACC ook erg fijn, zeker ook als het verkeer erg onregelmatig rijdt. Met automaat zal het waarschijnlijk nog beter werken maar ook met een handbak vind ik dat Opel het goed voor elkaar heeft. Zelfs als de weg niet alleen maar recht is, ook met heuvels en bochten werkt het prima in mijn Insignia.

ACC is heerlijk. Ik heb het ook en ben er erg blij mee! In druk verkeer de voet wel tegen het gaspedaal om m soms te overrulen.

Met een kennis ben ik voor hem voor een Corsa aan het kijken, €7000 budget. Zagen we een mooie, die was binnen een dag verkocht. Staat nu bij een andere handelaar in die plaats voor €800 meer. Wat zeggen jullie, 1.2 of 1.4? Model vanaf 2011. Ik vond de 1.2 erg traag (heb er anderhalve maand eentje gehad als voorloper in 2008), dus ik zou zelf liever de 1.4 hebben.

@Gerwin: dat boek ga ik zeker bestellen. Ik hou de site al een tijdje in de gaten en wist ook dat ie met een boek bezig was.

Astra F zei:
rjthefrisian zei:

Die in G'dijk?

Jeps
Lache, mijn Astra (en vrouwlief en hpv3) is zaterdag in G’dijk bij de korfbalvereniging.
Hoe is het mogelijk? :}

ACC icm automaat werkt echt top inderdaad. maar niet in alle omstandigheden even goed.

Ik sta 's ochtends vaak vast in een file waar alles even vrij stokt en daarna met horten en stoten ook vrij snel weer op gang komt. De acc in de insignia houd er soms net te veel afstand tussen dat telkens mensen voor mij er tussen vliegen en ik gevoelsmatig juist iets strakker wil aansluiten. EN als er dan een aanzienlijk gat is dan gaat hij vrij vlot accelereren terwijl ik al zie dat het 50 meter verder weer stilstaan is en als ik het zelf zou bepalen lekker rustig aan zou doen. maar dan gaat de insignia er vrij vlot vandoor om vervolgens ook vrij fors te remmen. Op N wegen en als het iets rustiger is op de snelweg werkt het wel echt top.!

Denk dat bij veel andere merken net zo is want Opel heeft dat systeem echt niet zelf bedacht. Kopen ze gewoon in bij een grote speler zoals continental of Bosch of iets. Is een vrij complex systeem namelijk met lange afstandsradar en korte afstandscamera en allerlei data wat je niet even in eigen huis ontwikkeld.

Ben ook gewoon heel erg enthousiast over Head-up-display. Had ik niet verwacht want ik had er eerder gewoon niets mee. Maar had ook eerder alleen ervaring met zo'n klapschermpje. zag vorige week hier in de straat een hele jonge tiguan staan die dat heeft, maar ook via zo'n opklapschermpje. dat is het allemaal net niet en dan meer een gimmick. maar dit werkt voor mijn ogen (waar ik al problemen mee heb) heel erg prettig. Kijk echt amper nog op de tellers. Had ik vooral niet verwacht.

Barri zei:
Met een kennis ben ik voor hem voor een Corsa aan het kijken, €7000 budget. Zagen we een mooie, die was binnen een dag verkocht. Staat nu bij een andere handelaar in die plaats voor €800 meer. Wat zeggen jullie, 1.2 of 1.4? Model vanaf 2011. Ik vond de 1.2 erg traag (heb er anderhalve maand eentje gehad als voorloper in 2008), dus ik zou zelf liever de 1.4 hebben.
Mocht het tot aankoop komen, ik heb nog steeds de 17” Adam Glam velgen liggen die er onder passen.

Bij nader inzien iets te enthousiast overgenomen van Gerwin, maar ze liggen maar te liggen dus wat mij betreft mogen ze weg voor een schappelijk prijsje.
Eenmalige aanbieding icm de aankoop van een Corsa voor jouw kennis Berry!

Oh, de 1.4 zeker weten.

Ik heb twee weken in een vrij recente Seat Leon moeten rijden die ook ACC had, maar die had veel meer last van spookverkeer. Remmen voor auto's die op de uitvoegstroken reden, remmen voor auto's die met hogere snelheid voor mij invoegen, dat soort acties. Vooral dat laatste vind ik bij de Insignia goed werken, die negeert dat soort situaties en houd gewoon snelheid.
Lane assist werkt op de Insignia ook beter. Als mijn Insignia een situatie niet aan kan gaat Lane assist uit. Bij de Seat ging die toch proberen te corrigeren. Op een bepaalde rijweg kon je met de Seat niet rijden zonder continue ingrepen, heel erg irritant.

Sanoma zei:
Midje!

Misschien dat er hier iemand geïnteresseerd is, maar ik zag dat de oud-presentator van Blik op de We vanavond begint met de verkoop van zijn boek.
Hij kan mooi vertellen en zal vast het 1 en ander hebben meegemaakt in zijn autoliefhebberscarrière, dus voor de geïnteresseerden: LINK

(..)

Dank voor de tip. Ik wist niet van zijn boek. Heeft hij het nu zelf geschreven of laten schrijven (door B. v P bijvoorbeeld?) Dat wordt mij niet helemaal duidelijk.
Ik heb nu een item voor op mijn verjaardagslijst(je). (:P)

Stukje over de hogere gebruikte auto vraagprijzen:

Automotive-online.nl zei:
Kennisbank | Occasionvraagprijzen blijven stijgen terwijl de verkoop daalt

De occasionvraagprijzen stegen de afgelopen twee jaar met zo’n 17,5 procent. Daarmee is de prijsinflatie vergelijkbaar met die van de rest van de economie. Maar waar economen (en politici) hopen dat lagere gasprijzen de inflatie op termijn zullen remmen, is er weinig aanwijzingen dat de prijzen van occasions zullen gaan dalen. (..)

(..)Restwaardebepaler Autotelex constateert dat hybrides, zowel met als zonder stekker, momenteel het meeste stijgen in prijs. “Er zijn te weinig occasions, de nieuwverkoop komt maar langzaam op gang en nieuwe auto’s worden steeds duurder. Dan gelden simpele economische principes”, stelt restwaardedeskundige Gerard ten Buuren. (..)

(..)Dat de verkoop van occasions in augustus met 16 procent daalde naar 92 duizend en dat in de eerste acht maanden van het jaar de occasionverkoop (b2c) met 13 procent daalde naar 949 duizend, is voornamelijk te wijten aan het lagere aanbod, stelt Ten Buuren. In oktober werden er ruim 97 duizend occasions verkocht, 16,2 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. “En die voorraad is redelijk constant, dus ook de verkoop zal ongeveer op het huidige peil blijven. (..)

https://automotive-online.nl/management/magazines/2022/editie-5-2022/32063-kennisbank-occasionvraagprijzen-blijven-stijgen-terwijl-de-verkoop-daalt

.. en toch.. bij al die 'tekorten' zou ik dan toch verwachten dat de occasionpleinen bij de autobedrijven niet tjokvol staan.. maar dat is niet het geval. Aanbod, op 't oog, meer dan genoeg.. > natuurlijk.. een goed gevulde showroom doet het psychologisch beter bij een potentiële koper.. dan veel ruimte.. 't is net als bij de supermarkt.. eigenlijk (denk ik).

Barri zei:
Met een kennis ben ik voor hem voor een Corsa aan het kijken, €7000 budget. (..) Wat zeggen jullie, 1.2 of 1.4? Model vanaf 2011. Ik vond de 1.2 erg traag (heb er anderhalve maand eentje gehad als voorloper in 2008), dus ik zou zelf liever de 1.4 hebben.
(..).

Test(je) van AW uit 2012 zegt ook dat de 1.2. vrij hoog in de toeren gereden moet worden om een beetje vaart te hebben.

https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/opel-corsa-12-connect-edition-2011/

Het is 85 of 100 pk verschil, gewicht zo rond de 1060 kilogram.

Uit de carbase data blijkt dat beide motoren bij 4000 tpm het maximale koppel levert: 115 Nm. voor de 1.2, 130 voor de 1.4.
Dan zou je de versnellingsbakverhoudingen nog kunnen uitpluizen.

Ik heb ervaring met de 1.2 16V en 75 pk in de Agila A, dat is 930 kg. en daarmee heb je best een vlot rijdende auto met heel geen slecht bochtgedrag, naar mijn mening. Weet alleen bijna niemand, heb ik zo het idee.

@ Marc: Had ze ook gezien, die zwarte ziet er heel strak uit. Maar mist helaas de stuur & stoel verwarming.
@ Rob: Dat blauw is inderdaad erg mooi. Ik heb het liefst Zilver/Donker grijs....daarna dit blauw of de lichtbruin die ik al gezien had.

Staat nu op autotrack wel een hele dikke zilveren ST, maar door een particulier uit frankrijk ingevoerd en wordt nu particulier verkocht.
Bij bijna 20k vind ik een periode garantie wel ff zo'n fijn gevoel.

@ Fer: De wereld is klein he :)

@ Corsa: De 1.4T...of iets meer budget en de 1.0T. Dat is pas echt een fijn blok.

Corsa (D) veel mee gereden. de auto is zwaar en de bakverhoudingen heel erg lang. daardoor heel zuinig maar ook alle fut er uit. de 1.4 doet dat iets beter maar verwacht geen wonderen, ook die is vrij futloos. Ergens in 2009 heeft de 1.4 een iets ander blokje gekregen met 100pk, dat ging al iets beter. Als je beetje pit wil hebben is de 1.4T een aanrader maar die zijn vrij zeldzaam. Verder rijd zo'n corsa wel prima, zeker als je langere stukken wil rijden. Maar het is zeker geen gooi en smijt auto.

Restwaardebepaler Autotelex constateert dat hybrides, zowel met als zonder stekker, momenteel het meeste stijgen in prijs.

dat viel mij ook al op, mede daarom de benz heel goed kunnen verkopen

.. en toch.. bij al die 'tekorten' zou ik dan toch verwachten dat de occasionpleinen bij de autobedrijven niet tjokvol staan.. maar dat is niet het geval. Aanbod, op 't oog, meer dan genoeg

inderdaad, valt mij ook op. Maar toch schijnen de goede occasions (populaire modellen, goede 'kleur', goede uitrusting, max 4 jaar oud) heel schaars te zijn. Ik hoor dat zelfs veel NL merkdealers jonge occasions uit het buitenland halen door de schaarste hier. Als zou je denken dat het daar net zo erg moet zijn. Prijzen in duitsland zijn overigens niet heel veel goedkoper dan NL tegenwoordig. scheel niet veel meer als je de BPM en andere kosten verrekend.

Lane assist werkt op de Insignia ook beter. Als mijn Insignia een situatie niet aan kan gaat Lane assist uit.

Ik zet het altijd uit... vreselijk systeem..ik vind het gewoon bloedirritant dat er iets zit bij te sturen of dat je af en toe weerstand in je stuur voelt...

Corsa (D) veel mee gereden. de auto is zwaar en de bakverhoudingen heel erg lang. daardoor heel zuinig maar ook alle fut er uit. de 1.4 doet dat iets beter maar verwacht geen wonderen, ook die is vrij futloos. Ergens in 2009 heeft de 1.4 een iets ander blokje gekregen met 100pk, dat ging al iets beter. Als je beetje pit wil hebben is de 1.4T een aanrader maar die zijn vrij zeldzaam. Verder rijd zo'n corsa wel prima, zeker als je langere stukken wil rijden. Maar het is zeker geen gooi en smijt auto.

Ik zou een Corsa best voor de vrouw willen hebben maar de 1.2 en 1.4 zijn inderdaad futloos..zeker in verhouding met de huidige turboblokjes.
En de 1.0T in de Corsa is nog fors aan de prijs.

@ Rob: Dat blauw is inderdaad erg mooi. Ik heb het liefst Zilver/Donker grijs....daarna dit blauw of de lichtbruin die ik al gezien had.

Staat nu op autotrack wel een hele dikke zilveren ST, maar door een particulier uit frankrijk ingevoerd en wordt nu particulier verkocht.
Bij bijna 20k vind ik een periode garantie wel ff zo'n fijn gevoel.

Smaakjes verschillen..ik vind zilver helemaal niks...valt al het chroom en dergelijke weg...

.. en toch.. bij al die 'tekorten' zou ik dan toch verwachten dat de occasionpleinen bij de autobedrijven niet tjokvol staan.. maar dat is niet het geval. Aanbod, op 't oog, meer dan genoeg.. > natuurlijk.. een goed gevulde showroom doet het psychologisch beter bij een potentiële koper.. dan veel ruimte.. 't is net als bij de supermarkt.. eigenlijk (denk ik).

Er staan genoeg auto's te koop maar is ook net wat je zoekt. Als je wat meer power wilt wordt de spoeling al heel dun. Wil je dan ook nog wat luxe of weinig km's dan wordt het aanbod al heel beperkt.

Ik heb ook een tijdje in een Corsa D met 1.2 motor gereden. Deze reed wel op LPG dus was extra beperk. Erg goedkoop gereden, maar wat traag! De eerste keer invoegen op de snelweg dacht ik dat die was, zo langzaam.

k heb ook een tijdje in een Corsa D met 1.2 motor gereden. Deze reed wel op LPG dus was extra beperk. Erg goedkoop gereden, maar wat traag!
Terwijl het in de Corsa C een heerlijk blokje was, precies goed. Zal door het toegenomen gewicht van de D-generatie komen icm de lange versnellingen.
Wel jammer, want de motoren konden de vlotte aanblik van de Corsa D niet waarmaken. Naar mijn mening overigens de mooiste Corsa ooit! Bij introductie met de grappige C-Mons, toen erg leuk opgezet van Opel.

Zeker, de C was echt een stuk speelser om mee te rijden. en als laatste generatie silverline (met die lens loplampjes en donkere achterlichten) zag het er prima uit. En met 1.8 16V ook nog best pittig (tu)

Terug
Bovenaan