Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Wel fijn dat je er zo makkelijk en relatief goed vanaf komt. Met de auto leuren bij verschillende bedrijven en/of via Marktplaats wordt je ook niet vrolijk van en kost ook veel tijd (tu)

Ben ook weleens benieuwd wat ik in 2,5 jaar en 30.000 km heb afgeschreven. Een vergelijkbare 320i uit 2018 kost bij een dealer nog steeds hetzelfde. En zouden de prijzen van occasions komende tijd nog stijgen of worden ze weer goedkoper?

Fijn dat je hem zo makkelijk bent kwijt geraakt, Joost. Zo valt alles toch mooi op zijn plek.

En ik vind de Insignia die je nu gezien hebt veel meer hebben dan die groene.:} Die velgen zijn 18-inch? Zag er vant weekend een in Drenthe met dezelfde velgen en leek vrij klein.
En jij hebt zo'n chromen randje rond de grille; vind ik veel beter staan dan zonder.

En zouden de prijzen van occasions komende tijd nog stijgen of worden ze weer goedkoper?

De nieuwprijzen van nieuwe auto's blijven maar stijgen en stijgen en hoor continu van tussentijdse prijsstijgingen.
De druk op gebruikte auto's blijft nog wel even dus verwacht niet zo gauw prijsdalingen.

Kristian2 zei:
Ben ook weleens benieuwd wat ik in 2,5 jaar en 30.000 km heb afgeschreven. Een vergelijkbare 320i uit 2018 kost bij een dealer nog steeds hetzelfde. En zouden de prijzen van occasions komende tijd nog stijgen of worden ze weer goedkoper?

Beetje lood om oud ijzer vermoed ik.
Als de occasions goedkoper worden, wordt de inruilwaarde van je eigen auto ook minder en vice versa.

Ik zou kijken naar het bedrag dat je moet bijbetalen op een andere auto en of je dat er voor over hebt. Het maakt niet uit of dat nu in deze gekke tijden is of in tijden dat de prijzen niet zo idioot zijn.

Een auto vinden die aan de wensen voldoet dat lijkt mij de lastigste factor :D
Je moet er net tegenaan lopen zoals Joost en/of niet al te veel eisen hebben.

Ik ben te lui om mij af te melden voor de mailtjes met nieuwe auto's en krijg dus nog steeds een paar keer per week het nieuwe aanbod 4GC's in de mail, mijn constatering is ook dat ik weinig tot niets heb afgeschreven.

Zit er nog wel aan te denken om na de zomer de BMW particulier te verkopen en na de winter weer wat terug te kopen. Half jaar met alleen de Up! heb ik er wel voor over. En dan kijken naar een leuke G20 of G30. Opties geef ik niet zoveel om. Panodak lijkt me wel heerlijk.

Vind zo’n zoektocht wel weer leuk. Maar goed, kost natuurlijk altijd geld. Huidige heeft nu 65k gelopen, duurt nog wel even voordat er een ton op staat.

Kristian2 zei:
Zit er nog wel aan te denken om na de zomer de BMW particulier te verkopen en na de winter weer wat terug te kopen. Half jaar met alleen de Up! heb ik er wel voor over. En dan kijken naar een leuke G20 of G30. Opties geef ik niet zoveel om. Panodak lijkt me wel heerlijk.

Vind zo’n zoektocht wel weer leuk. Maar goed, kost natuurlijk altijd geld. Huidige heeft nu 65k gelopen, duurt nog wel even voordat er een ton op staat.

Ik gok dat je amper hebt afgeschreven. Al helemaal omdat je een van de meest gezochte occasion heb ik een goede kleur, motor en uitvoering. Maar je koopt ook relatief duur weer natuurlijk. En een andere auto kost altijd geld.

Volgens mij zijn ze vrij identiek hoor. Beide Duitse innovation. Groene heeft standaard 18 inch. Blauwe de optionele bicolor 18ninch wielen. Groene heeft standkachel, blauwe heeft trekhaak en elektrische voorruit verwarming. Verder qua looks en uitrusting volgens mij gelijk dacht ik.

18 inch is wel het minimale wat de insignia moet hebben. Staat prima en zeker niet overdreven groot

Volgens mij zijn ze vrij identiek hoor. Beide Duitse innovation. Groene heeft standaard 18 inch. Blauwe de optionele bicolor 18ninch wielen. Groene heeft standkachel, blauwe heeft trekhaak en elektrische voorruit verwarming. Verder qua looks en uitrusting volgens mij gelijk dacht ik.

18 inch is wel het minimale wat de insignia moet hebben. Staat prima en zeker niet overdreven groot

Maar toch denk ik zo op de foto's te zien dat die blauwe veel netter is. Bij de groene zag ik op de foto's echt wel de nodige gebruikerssporen; de blauwe lijkt nog als nieuw.
Ach en eigenlijk is ie ook nog als nieuw. Ik kocht mijn astra eind 2020 en toen was ie net twee jaar en zag en rook ie nog als nieuw. Das toch ook wel fijn hoor.

Die groene had ook 138.000 ervaring, deze is 70.000 km jonger ;) En de prijs ook ook wel een stuk hoger. Maar ben verder wel veel blijer met de blauwe hoor B) Ook omdat hier al een trekhaak op zit. Mooie is ook dat je hem er zo onderuit trekt zonder dat je een kogel hoeft te monteren of iets. En eenmaal aangekoppeld is de elektronica daar ook op voorbereid. zo kan de achterklep alleen nog met de knopjes geopend worden en niet met de voet. Parkeersensoren zijn uitgeschakeld, en ESP word aangepast om slingers te voorkomen

Zo’n trekhaak is fijn hoor. Heb ook een fabriekshaak die met knopje naar buiten komt. Mooi systeem. Ik vind trouwens de velgen die nu onder de Insignia zitten prachtig.
Gaat de dealer de auto nog helemaal poetsen/polijsten of ga je dat i.c.m. een coating zelf doen?

Dat is het allermooiste zo'n elektrische die automatisch te voorschijn komt. Klappen die eigenlijk op dezelfde wijze ook weer in of moet je ze een beetje helpen?
Heb laatst de afneembare trekhaak onder de X3 van mijn zwager gemonteerd. Ook een fluitje van een cent, zou voor mij ook meer dan prima zijn voor de keren dat ik het nodig heb. Ik zou geen extra geld over hebben voor een elektrische variant als ik hem zelf naderhand liet plaatsen.

Mogguh!

@ Auto: ben ook wel wat aan het rondkijken maar ik zie het niet echt zitten om nu 10.000-15.000 euro bij te moeten leggen om er wat op vooruit te gaan (qua benzine)
Ben ook een beetje bang voor de afschrijving op de V40 8-)

@ Insignia: ik vind de blauwe er ook frisser uitzien. Begrijp dat je daar ook voor moest betalen maar scheelt ook een boel KM's op de teller. Daarnaast was die andere verkoper niet 1 van de meest prettige mensen in de omgang dus dan heb je hier iets moois aan!

@ Trekhaak: Ik heb zo'n afneembare trekhaak en daar was ik toch laatst mee aan het martelen samen met mijn vader... maar na het kijken van een filmpje op YouTube bleek dat we er een verkeerde werkwijze op na hielden :} Daarna zat ie er binnen 10 seconden op.

AsconaGT zei:
Die groene had ook 138.000 ervaring, deze is 70.000 km jonger ;) En de prijs ook ook wel een stuk hoger. Maar ben verder wel veel blijer met de blauwe hoor B) Ook omdat hier al een trekhaak op zit. Mooie is ook dat je hem er zo onderuit trekt zonder dat je een kogel hoeft te monteren of iets. En eenmaal aangekoppeld is de elektronica daar ook op voorbereid. zo kan de achterklep alleen nog met de knopjes geopend worden en niet met de voet. Parkeersensoren zijn uitgeschakeld, en ESP word aangepast om slingers te voorkomen
Wel regelmatig gebruiken, of op zijn minst even uitklappen en weer terug. Bij mijn vorige heeft die twee keer vast gezeten. De eerste keer heb ik hem nog wel los gekregen nadat ik het hele mechaniek los gehaald had en de (geknapte) kabel vervangen had, de tweede keer had ik minder succes. Toen maar de haak altijd uit geklapt gelaten, maar echt goed was die toen niet vergrendeld, er bleef wat speling op zitten.
Als het goed is, is de voet sensor ook verplaatst van midden onder de bumper naar links of rechts.

De haak op mijn 3-serie klapt volledig geautomatiseerd in en uit. Heb speciaal gezocht naar eentje waar de haak al op zat. Morgen mag ie ons en sleurhut weer 700 km noordwaarts vervoeren vanuit Bretagne naar onderin Zeeland waar we dan nog een paar dagen vertoeven. Dagje Gent of Brugge, dikke auto’s kijken in Knokke en Vlaamse frieten eten.

Ik heb op mijn vorige autos afneembare trekhaken gehad maar liet ze er altijd opzitten. Puur ter bescherming van mijn achterbumper. Op het werk (en mijn vorige werk) hebben we van die parkeerplekken kontje/neusje en daar gaat het vaak fout. Nu heb ik een vaste en heb ik zelfs geen keuze.

En eenmaal aangekoppeld is de elektronica daar ook op voorbereid. zo kan de achterklep alleen nog met de knopjes geopend worden en niet met de voet. Parkeersensoren zijn uitgeschakeld, en ESP word aangepast om slingers te voorkomen

Das niet zo bijzonder heeft mijn vaste trekhaak ook. Bij mij is het zelfs zo dat de electrische achterklep helemaal niet werkt als er iets achter hangt. Dit ter voorkoming van schade van de klep.

Ken je trouwens de handleidingen op Opel.nl? Daar kan je van diverse modellen de handleiding terug vinden van afgelopen. Vond ik wel leuk om me alvast wat in te lezen.

Is er ook iets van een Insignia forum? Voor de astra is dit echt top en al veel updates doorgevoerd die het leven net wat aangenamer maken. Denk dat veel ook wel bij de Insignia zijn door te voeren.

Is er ook iets van een Insignia forum? Voor de astra is dit echt top en al veel updates doorgevoerd die het leven net wat aangenamer maken. Denk dat veel ook wel bij de Insignia zijn door te voeren.

Ik vroeg laatst dus ook al zoiets aan jou, omdat de astra K en insignia B technische familieverwanten zijn en dus waarschijnlijk wel het e.e.a. uitwisselbaar is

maar zover ik weet is er niet iets van een insignia forum. Te exclusief denk ik :p

Gaat de dealer de auto nog helemaal poetsen/polijsten of ga je dat i.c.m. een coating zelf doen?

auto is al helemaal gepoetst en in de wax. En hij ziet er voor 99% van de mensen prima uit. Glimmen doet hij enorm. maar onder vals licht zag ik nog wel wat swirls zitten die er prima uit te polijsten zijn. Maargoed, dat zie ik meer als een mooi voorjaarsklusje of zo. En of ik tegen die tijd ook een ceramische coating aan ga brengen is een beetje afhankelijk van de aanbiedingen
Dat is het allermooiste zo'n elektrische die automatisch te voorschijn komt. Klappen die eigenlijk op dezelfde wijze ook weer in of moet je ze een beetje helpen?

Nee is niet elektrisch. Gewoon aan een hendel trekken en dan valt hij er vanzelf onderuit. Je moet hem dan nog wel omhoog trekken totdat je een geluidsignaal hoort en dan zit hij vast. Helemaal prima. Terug gaat in omgekeerde volgorde.

Wel regelmatig gebruiken, of op zijn minst even uitklappen en weer terug. Bij mijn vorige heeft die twee keer vast gezeten.

Bedankt voor de tip! Ga ik zeker doen

Ik vroeg laatst dus ook al zoiets aan jou, omdat de astra K en insignia B technische familieverwanten zijn en dus waarschijnlijk wel het e.e.a. uitwisselbaar is

Simpele goedkope maar effectieve updates zijn bv. led in het interieur, "dynamische" led knipperlichten, led unit voor de kofferbak, aanpassen navi scherm met feautures enz
Weet bv ook niet ook de Insignia motorkaplifters heeft, ook eenvoudig aan te brengen..enz...
Zo zijn er nog veel meer kleine dingetjes

Misschien is deze 20" update ook nog wel wat :};) ( ze staan echt heel dik deze )

f69a5e25-c289-4f18-bad7-860a24bb60d5

rjthefrisian zei:

Simpele goedkope maar effectieve updates zijn bv. led in het interieur, "dynamische" led knipperlichten, led unit voor de kofferbak, aanpassen navi scherm met feautures enz
Weet bv ook niet ook de Insignia motorkaplifters heeft, ook eenvoudig aan te brengen..enz...
Zo zijn er nog veel meer kleine dingetjes
Interieur is al helemaal in LED verlichting uitgevoerd, inclusief in de kofferbak ;) Motorkaplifters zitten er ook al aan. Enige wat nog wel eens gedaan wordt is meer functies vrijschakelen in het dashboard. Op zich zou LED in de mistlampen voor nog wel een mooie aanpassing zijn, dat is nu nog halogeen. En LED in de knipperlicht achter, dat is ook nog een gloeilamp waar de rest wel LED is.

Interieur is al helemaal in LED verlichting uitgevoerd, inclusief in de kofferbak winking smiley Motorkaplifters zitten er ook al aan.

daar zit het prijsverschil dus o.a. in..:)

Op zich zou LED in de mistlampen voor nog wel een mooie aanpassing zijn, dat is nu nog halogeen. En LED in de knipperlicht achter, dat is ook nog een gloeilamp waar de rest wel LED is.

Klopt..heb ik ook beide al gedaan..maar zeker de knippers is nog wel een dingetje ivm storingen op het multimediasysteem...
Maar de mistlampen heb ik nog nooit aan gehad.. zeker omdat de intellilux automatisch uitschakelt als je de mistlampen aanzet..:}

eerste wat ik wil is start-stop uitschakelen. Ik vind dat bloedirritant. LED knippers achter is ook wel iets wat ik een keer wil dan

Misschien is deze 20" update ook nog wel wat grinning ze staan echt heel dik deze )

Heel fraai inderdaad! Maar ik heb al een auto dik boven budget gekocht :} en staat bovendien op 4 prima A merk banden en vind de velgen die er nu onder zitten ook heel mooi. Dus nee, voorlopig niet. Bovendien ben ik ook wat huiverig voor comfort (en de bandenprijs) :} maar zeg nooit nooit

Klopt..heb ik ook beide al gedaan..maar zeker de knippers is nog wel een dingetje ivm storingen op het multimediasysteem...

je had de achterknippers dus al wel vervangen? Welke heb je gekozen die geen storingen gaf?

Heel fraai inderdaad! Maar ik heb al een auto dik boven budget gekocht grinning smiley en staat bovendien op 4 prima A merk banden en vind de velgen die er nu onder zitten ook heel mooi. Dus nee, voorlopig niet. Bovendien ben ik ook wat huiverig voor comfort (en de bandenprijs) grinning smiley maar zeg nooit nooit

Gewoon deze banden oproken zodat ze zomer 2023 kaal zijn.
Dan deze 18" met versleten banden met gesloten beurs omruilen voor mooie 17" winterwielen met goede winterbanden.
En dan voorjaar 2024 deze 20" op zomersloffen aanschaffen, dan hoef je daarna tot ongeveer 2028 ook geen andere banden meer te kopen.
Lijkt me een goed doordacht en economisch heel verantwoord plan (tu):}

Dan deze 18" met versleten banden met gesloten beurs omruilen voor mooie 17" winterwielen met goede winterbanden.
En dan voorjaar 2024 deze 20" op zomersloffen aanschaffen, dan hoef je daarna tot ongeveer 2028 ook geen andere banden meer te kopen.
Lijkt me een goed doordacht en economisch heel verantwoord plan

Ik stuur je het nummer wel van B :} beste vent als je haar weet te overtuigen op dit moment :}

Alleen tzt setje originele opel insignia dakdragers zoeken op marktplaats. Dashcam wil ik er graag wel weer in zetten en verder gewoon even niets. gewoon rijden

Ik stuur je het nummer wel van B grinning smiley beste vent als je haar weet te overtuigen op dit moment grinning smiley

Zeg maar gewoon dat Marc het gezegd heeft, je weet wel, die gozer uit haar geboortestad :}
Dat moet helpen toch? ;)

PS : En Nee nu moet je dat plan nog niet indienen, pas in de zomer van 2023, wanneer je profiel bijna op is kom je met dit ingenieuze plan.

Hou maar op marc...die fout heb ik gemaakt...had eigenlijk direct naar 18 inch moeten gaan...

Mijn vrouw vindt het nu de grootste onzin...er zitten toch mooie wielen onder..

Daarnaast is een set 18 inch gebruikt voor de astra retezeldzaam (zijn weinig velgend die erop passen) en daardoor ook erg duur. Denk dat het aanbod voor de zeldzame Insignia ook niet heel groot is.

je had de achterknippers dus al wel vervangen? Welke heb je gekozen die geen storingen gaf?

Heb een set via Ali besteld. Weet zo niet meer welke. Heel af en toe impact op dab signaal. Ook de achteruitrijlampen heb ik van led voorzien. Bak licht en prachtig wit maar ook daar heeft dab signaal af en toe last van.

AsconaGT zei:
Lijkt me een goed doordacht en economisch heel verantwoord plan

Ik stuur je het nummer wel van B :} beste vent als je haar weet te overtuigen op dit moment :}

Alleen tzt setje originele opel insignia dakdragers zoeken op marktplaats. Dashcam wil ik er graag wel weer in zetten en verder gewoon even niets. gewoon rijden
Dakdragers moet nog wel te doen zijn, die van een A passen eigenlijk ook. Die heeft alleen de nokjes op een andere plaats zitten, maar die zijn van kunststof dus die druk je zo kapot ;)
Ik zou gewoon op 18” blijven rijden. Staat prima, zeker de daimond cut velgen en rijd ook gewoon goed. Ik heb een zomer en winterset in 18".

Ja dakdragers worden wel regelmatig aangeboden, veelal leaserijders volgens mij die die dingen prive hebben gekocht en na inleveren van de auto op marktplaats zetten. Wil wel per se originele of Thule.

Problemen op het werk vrijdag , of nouja, bij een klant, wat ik niet zo op afstand kan oplossen en ook niet even iemand anders kan laten doen. Dus hele zooi gereedschap mee, papieren, alles goed voorbereiden en morgen onderweg naar Polen met een collega. Hopelijk binnen 3 dagen opgelost. Het autoprobleem is in ieder geval komende dagen opgelost :}

Mogguh,

Back to work again, dus ook iets meer op het forum aanwezig :}
Hoe bezoeken jullie het forum meestal? Ik vind het via de smartphone echt irritant, gezien ik daar op de één of andere manier niet ingelogd kan blijven. Telkens inloggen om iets te kunnen posten vind ik de moeite niet waard. Via de PC gaat dit beter, maar zit thuis echt nauwelijks achter dat ding.

@ Barrelbrigade: Leuk dat er een rode Astra F in mee doet. Ik denk dat hij nog hoge ogen gaat gooien.
Had Frank ooit niet zo'n rood/roze astra F?? Ik zie hem hier op 't forum trouwens ook niet meer :O

@ Elektrisch rijden (ff een x een beetje stroop om de mond van Rob smeren (:P)(:P))
Ik zie dat je momenteel bij onze energiemaatschappij rond de 67 cent kwh betaald. Reken er maar op dat dit in de winter nog zal stijgen..... hoe lonend is elektrisch rijden dan?

Stel, ik stekker mijn Leaf 40kwh vol = 40*0,67= € 26,8.
Daarmee kan ik op het huidige snelwegtempo dan 200km rijden.
Wil ik 600km rijden, kom ik op 3x € 26,8 = 80,4 euro uit.

Ik denk dat Rob (noem Rob ff om een vergelijk te maken met een gemiddelde gezinswagen) met een volle tank op snelwegtempo toch dik 600km kan rijden.
600km / 16km per liter = 37,5 liter * € 1,90 = € 71,25

Dan ben ik met de Leaf ook nog een stuk op fastnets aangewezen, waar ik meer betaal als 67 cent.
Denk dat veel particulieren hier nog lelijk van opkijken....

Mogguh! Zo'n rode F herinner ik me idd wel! Meer oud-F rijders hier overigens. Jijzelf natuurlijk, Marc, maar ook Ries.
Ik las over dakdragers en heb een setje voor de G*** besteld. Niet origineel, maar wel handig om soms eens de kano mee te kunnen nemen. Nieuw voor €60, daar kan je geen buil aan vallen :)

Op mijn mobiel heb ik steeds gekloot met F5 verversen//ben ik heel bericht aan het typen en moet ik de pagina weer verversen. Verder gaat dat wel prima.

Succes met opstarten weer! Kan je vertellen..went ontzettend snel..;)

Gisteren met het gezin dagje naar de dierentuin in Amersfoort geweest. Het zijn altijd hele afstanden van hier maar was erg geslaagd!
Erg druk was het maar de kids hebben zich er kostelijk vermaakt!

Zit er toch nog wel eens aan te denken om de Astra nog van wat grotere velgen te voorzien. Zal niet korte termijn werk worden maar tzt als de banden bv op zijn wil ik er nog wel eens naar kijken. Vind deze 19-inch Mokka velgen ook bijzonder goed staan;

300234862_5393242400743088_7733502531169863342_n.jpg

Ik denk dat Rob (noem Rob ff om een vergelijk te maken met een gemiddelde gezinswagen) met een volle tank op snelwegtempo toch dik 600km kan rijden.

Dan ben ik met de Leaf ook nog een stuk op fastnets aangewezen, waar ik meer betaal als 67 cent.

Gat wordt nog groter want ik rijd met de Astra makkelijk 1: 18 a 1:19 en ik rijdt dan echt geen 100 km. Rijdt eigenlijk altijd minimaal 120 km/u..
Gisteren ook anders duurt de reis voor je gevoel zoooooo lang....

rjthefrisian zei:
Op mijn mobiel heb ik steeds gekloot met F5 verversen//ben ik heel bericht aan het typen en moet ik de pagina weer verversen. Verder gaat dat wel prima.

Succes met opstarten weer! Kan je vertellen..went ontzettend snel..;)

Gisteren met het gezin dagje naar de dierentuin in Amersfoort geweest. Het zijn altijd hele afstanden van hier maar was erg geslaagd!
Erg druk was het maar de kids hebben zich er kostelijk vermaakt!

Zit er toch nog wel eens aan te denken om de Astra nog van wat grotere velgen te voorzien. Zal niet korte termijn werk worden maar tzt als de banden bv op zijn wil ik er nog wel eens naar kijken. Vind deze 19-inch Mokka velgen ook bijzonder goed staan;

300234862_5393242400743088_7733502531169863342_n.jpg

Gat wordt nog groter want ik rijd met de Astra makkelijk 1: 18 a 1:19 en ik rijdt dan echt geen 100 km. Rijdt eigenlijk altijd minimaal 120 km/u..
Gisteren ook anders duurt de reis voor je gevoel zoooooo lang....
Ik heb zaterdag mijn auto voor het eerst sinds de vakantie vol getankt. Ik moest voor €106 aan diesel betalen, en heb daar 966 km mee gereden. Veel daar van was vakantie kilometers, dus allemaal snelweg met minimaal 130 km/u en stukken met langzaam rijdend verkeer. Gewoon woon -werk verkeer kom ik meestal over de 1000 km heen. Dus 200km verder voor dezelfde prijs als met een Leaf...

Op mijn mobiel heb ik dit topic als tabblad open staan, even verversen en dan kan ik alles bijlezen. Iets posten is inderdaad een drama, dat dat doe ik vrijwel nooit op mijn mobiel. Dagelijks staat de laptop aan, dus posten doe ik via de laptop. Sowieso wat prettiger voor het typen van langere stukken tekst.

@ Ruud, vergeet niet mee te rekenen dat een EV op dit moment ook nog wat goedkoper is in de MRB dat scheelt natuurlijk ook per kilometer. Daarnaast heb ik nog geen pomp gevonden waar ik op dit moment voor 1,90 kan tanken, ik was afgelopen weekend al blij met 1,93 :)

@ Vakantie, hier nog een paar dagen zwoegen en dan ook vakantie. Moet zeggen dat ik er ook wel aan toe ben nu werkelijk iedereen om mij heen is geweest *-)

@ Ruud, vergeet niet mee te rekenen dat een EV op dit moment ook nog wat goedkoper is in de MRB dat scheelt natuurlijk ook per kilometer. Daarnaast heb ik nog geen pomp gevonden waar ik op dit moment voor 1,90 kan tanken, ik was afgelopen weekend al blij met 1,93 smiling smiley
De vrijstelling MRB is t/m 2024. Daarna betaal je, indien er geen apart tarief komt, de hoofdprijs ivm het hogere voertuiggewicht.
Wij kunnen (okay, in het oosten) nu voor € 1,919 tanken bij de lokale brandstofboer :}

@ Posten: Okay, bij jullie dus ook drama via mobiele telefoons. :(
@ Rob: 1:18/1:19 is echt wel héél netjes.

Komende weken op het werk maar eens bespreken welke kant we op gaan met vervanging Leaf.
Een Hyundai Ionic 5 of Kia 6 zijn eigenlijke de enige fatsoenlijke kanshebbers, wil ik een aanhanger kunnen trekken.
Echter, ben je dan maandelijks 80-100 euro meer kwijt aan bijtelling als bij een Hybride station.

De Astra ST Hybride staat dan voor mij ook op 1, gevolgd door de Skoda Oktavia ST Hybride.
Dit om ook de werkgever wel wat tegemoet te komen, door nog (groten)deels elektrisch te kunnen rijden.

Scheelt, met de huidige elektra prijs is EV rijden ook voor de werkgever minder aantrekkelijk.
Of toch opperen om nog een jaar of 2 occasion-lease toe te passen, zodat de markt zich wat kan ontwikkelen.
Als je ook ziet wat de prijs nu snel stijgt voor een auto. Voor de astra ST ben ik nu al 2000 euro duurder uit als 3 maand terug.

@ Rob: 1:18/1:19 is echt wel héél netjes.

Jeps..net nog op de BC gekeken...rit gisteren naar Apeldoorn..5,4/100..en dan heb ik eigenlijk overal minimaal 120 gereden en paar keer flink uitgehaald...
Na het tunen is het echt een genot om in de vijf of zes even flink door te halen...vooral op hogere snelheid heeft ie echt een stuk meer reserves.
De kinderen klaagden dat ik moest stoppen..;)

@ Vakantie, hier nog een paar dagen zwoegen en dan ook vakantie. Moet zeggen dat ik er ook wel aan toe ben nu werkelijk iedereen om mij heen is geweest

Kan ik me voorstellen..bij ons begint alles alweer te draaien. Deze week nog vrij van school en volgende week mag het weer, School, sporten, alles begint weer.
Moet ook wel zeggen dat ik gevoel heb dat zomer al weer wat ten eind komt. Wordt al snel donker, behoorlijk vochtig, enz...

Als je ook ziet wat de prijs nu snel stijgt voor een auto. Voor de astra ST ben ik nu al 2000 euro duurder uit als 3 maand terug.

Jeps..hoor ik overal. ook bij Kia.

Bizar dat verbruik Rob, in positieve zin welteverstaan.
Ik ben daar in de Astra nooit bij in de buurt gekomen. Misschien hooguit op de momenten dat mijn woon/werk 140km op een dag treintje rijden was met max 90 km/u dat ik dat gehaald heb over een hele tank, maar anders echt niet.

Tsja..ik doe er niet eens heel erg mijn best voor want ik rijd nog steeds stevig. Maar er zijn genoeg op het Astra forum die dit soort verbruiken halen. Maar ook wel die veel slechter scoren. Maar na de tuning is ie echt nog zuiniger geworden omdat je koppel veel beter verdeeld is en je minder snel terug hoeft.

Mogguh!

Afgelopen weekend even lekker bij kunnen slapen, nu weer met frisse moed aan de bak :D
Misschien neem ik binnenkort nog een paar dagen vrij; helaas heeft vrouwlief geen vakantie meer, maar goed dat is niet anders.

In elk geval in de Kerstvakantie nog even een week weg naar een vuurwerkvrij park: iets minder stress voor t hondje :) (en de baasjes er lekker tussenuit)

@ Verbruik: ik heb eigenlijk geen idee wat het verbruik daadwerkelijk is maar volgens de app zou het 5,2 op de 100 moeten zijn.

@ Forum: ik lees vooral op de PC. Op de telefoon werkt het minder fijn.

Zitten nog t/m morgen op een rustige minicamping in Zeeuws Vlaanderen. Heerlijk hier. Vandaag even in Knokke geweest. Wat een dikke auto’s rijden daar. De Taycan is daar net zo normaal als hier een Model3.

Ongelooflijk zuinig is die Astra dan. De recentere 1.2 kan niet veel zuiniger zijn nog. De 320i loopt met rustig rijden en lange afstanden 1:16. Met de caravan van 1500kg erachter is het 1:8,5. Ik vind het wel prima eigenlijk.

1 op 16 is ook gewoon netjes, dat reed ik met de benz ook zonder laden (maar wel hybride rijden). De Insignia moet ook rond de 1 op 18 halen gecombineerd op papier. Als ik op 1 op 15 kom ben ik al tevreden.

@ nieuwe Astra; bij de duitse opel dealer heb ik er uitgebreid in gezeten en B ook. En ze zei gelijk; de Up is achterin ruimer *-) maar ze had ook nog gelijk. De Up zit je iets meer rechtop en daardoor zit je gewoon met de benen veel ruimer. De astra was echt krap achterin als ik achter mijzelf ging zitten. De ST had een langere wielbasis toch? Mag hopen dat die volledig ten goede komen aan de achter passagiers. Verder vond ik het wel een mooie auto, vooral omdat je er echt 'in' zit en het dashboard wat meer om je heen vormt. Was dan ook wel een hele dikke versie die er stond.

De manier waarop je op de achterbank zit scheelt ook wel inderdaad. Zo heeft mijn neef de Astra laten staan en is ie voor een Octavia gegaan, daarbij is de bank een stuk vlakker. Daardoor zit je wat meer rechtop waardoor het ruimtelijker is of aanvoelt. En voor kinderstoeltjes is het fijn om een vlakke bank te hebben. In een ID.3 bijvoorbeeld helt de bank erg naar achteren. Leuk als je lang bent, maar niet fijn voor een baby of peuter. Eigenlijk raar dat er nog geen enkel merk is die de zitting van de achterbank in hellingshoek verstelbaar maakt.

In de C1 zit je ook verbazend ruim. Nouja, ruimer dan je vooraf denkt laat ik het zo zeggen. Je zit daar inderdaad ook redelijk rechtop, maar daardoor heb je dus net wat meer (been)ruimte.
In grotere auto's wordt zo'n rechte zit toch als wat minder comfortabel gezien en zit je dus in een iets grotere hoek, komt de beenruimte dan vaak weer niet ten goede.

Eigenlijk raar dat er nog geen enkel merk is die de zitting van de achterbank in hellingshoek verstelbaar maakt.

De Signum had het :)

Was Joost al aangeeft, de Up is ook erg ruim. Toen ik de witte Mazda 6 nog had, best een slagschip om te zien en we de Up hadden gekocht was ik heel erg verbaasd dat ik voorin de Up veel meer ruimte had dan in de D-segment Mazda. Stoel kan veel verder naar achteren en ook de stoelen zitten ruimer, met een veel langer zitvlak.
We zitten er ook geregeld met zijn vieren in en ook dat gaat echt prima. Ben het ding afgelopen 4 jaar steeds meer gaan waarderen.

Nieuwe Astra stond in Frankrijk aan het strand op de parkeerplaats. Een gele hatchback in de sportieve uitvoering. Zag er gewoon goed uit. Maar ook de 308 die daar veel rijdt, vind ik een fraaie verschijning, vooral de neus.

AsconaGT zei:
1 op 16 is ook gewoon netjes, dat reed ik met de benz ook zonder laden (maar wel hybride rijden). De Insignia moet ook rond de 1 op 18 halen gecombineerd op papier. Als ik op 1 op 15 kom ben ik al tevreden.

@ nieuwe Astra; bij de duitse opel dealer heb ik er uitgebreid in gezeten en B ook. En ze zei gelijk; de Up is achterin ruimer *-) maar ze had ook nog gelijk. De Up zit je iets meer rechtop en daardoor zit je gewoon met de benen veel ruimer. De astra was echt krap achterin als ik achter mijzelf ging zitten. De ST had een langere wielbasis toch? Mag hopen dat die volledig ten goede komen aan de achter passagiers. Verder vond ik het wel een mooie auto, vooral omdat je er echt 'in' zit en het dashboard wat meer om je heen vormt. Was dan ook wel een hele dikke versie die er stond.
1:18 lijkt mij wel erg optimistisch, dat haal ik met de diesel en handbak. En dat is met heel veel 100km/u rijden.

1:18 ga je met een Insignia automaat met 2.0T echt niet redden..maar de enorme gewichtsbesparing die de Astra K en Insignia B gekregen hebben, doet het verbruik en de prestaties maar ook de wegligging erg goed!
Is de Insignia 2.0 eventueel ook nog te chippen? Is het eigenlijk dezelfde motor als in de Astra K 1.6T..? dat lijkt me ook een hele fijne combi..:)

Zo heeft mijn neef de Astra laten staan en is ie voor een Octavia gegaan, daarbij is de bank een stuk vlakker. Daardoor zit je wat meer rechtop waardoor het ruimtelijker is of aanvoelt. En voor kinderstoeltjes is het fijn om een vlakke bank te hebben.

Bijzonder..ik vind de achterbank van de Astra juist ook prima zitten..onze kinderstoelen staan er perfect op, ook omdat het zitgedeelte juist mooi afgevlakt is en ik vind hem ook best wel ruim. Misschien dat de Octavia daarin dan nog wat vlakker is.

Laatst toevallig achter mijn vrouw moeten zitten en ik zat er erg goed. Erg veel beenruimte en een goede zit. Veel beter dan in mijn vorige J.

In een ID.3 bijvoorbeeld helt de bank erg naar achteren.

Tsja..dat komt natuurlijk door die accupakketen..waarschijnlijk heb je dan ook zo'n hoge vloer..dat is echt killing voor je voeten/benen...kan me dat nog goed herinneren van de 1e Scenic..wat zat dat beroerd...

Insignia 1.6T he :)
Maar dan nog. De G*** rijdt zo'n 1:16,5 net als de Focus. Rij ik veel snelweg dan gaat ie wel richting de 1:18 a 1:19.

Bij EV's heb je nog extremer dat de bank achterover helt inderdaad.

Insignia is inderdaad 1.6T 200pk. Exact de zelfde motor als in de Astra 1.6T 200pk . Zal vast goed te chippen zijn maar quo vermogen is het precies goed zo. Dus daarom niet.

De 1 op 18 verwacht ik ook zeker niet te halen l. Maar 1 op 15 hoop ik wel. En zo niet. Dan kan ik er ook mee leven l. Zoveel rij ik niet.

Insignia 1.6T he

Jah tiepfaut...anders vergelijk ik hem ook niet met de Astra K 1.6T..:)
Volgens mij is de 1.6T wel te chippen naar zo'n 240 pk..meende dat er op het Astra forum wel meerdere zijn. Maar weet even niet meer of het via gewoon programmeren ervan kan of het via een piggyback moet.

Misschien als blijkt dat de auto mooier kan oppakken of iets dat ik het ter overweeg. Maar 200pk op 1380 kg is in principe prima voor een familiebak.

Zo weer terugrijden vanuit Polen. De Skoda kodiaq gaat tot 170 kmh prima over de autobahn, maar daarna neemt het windgeruis echt fors de overhand.

EDIT; 1 op 9 gemiddeld op de terugweg :T 1.5 4 cilinder en de carrosserie van een bushokje op hogere snelheden is niet best. Op de wegwerkzaamheden na wel lekker door kunnen rijden. De DSG bak begon overigens ook rare geluiden te maken bij terugschakelen op lagere snelheden na een lange rit en alles goed warm was.

Nu weet ik niet wat de rijstijl was, maar 1 op 9 is nog best netjes als je veel boven de 170 hebt gereden. Windgeruis is idd wel een bijzonder fenomeen altijd, kan voor je gevoel bij 160 niet aanwezig zijn en bij 180 ineens mateloos irritant.

In Duitsland vind ik overigens tegenwoordig 160 ook een prima cruisesnelheid, soms 180 als het echt langere tijd rustig is. Laatst met de BMW voor het eerst boven de 200 geweest (zonder gezin ;)) op de A31, even een irritante ** P***** opdrukken. Ik was wel onder de indruk hoe vlot en gemakkelijk de auto naar de 220 en harder loopt.

Telkens als ik op de A31 rijd mis ik de good old times met de Astra nog wel eens, meestal non stop 180 a 200 maar ook vaak genoeg plankgas met 224 op de cruise control (hoger instellen kan niet). Op “mijn” stuk altijd rustig, perfect asfalt en op een gegeven moment ken je de weg ook goed natuurlijk. Blij ook met de tank pas toen, want elke twee dagen/440 km tanken was anders iets minder grappig :D

Gotver..vanmorgen druk geprobeerd om kaarten voor Coldplay te fixxen..had al weinig hoop maar ik was volkomen kansloos als je door ticketmaster in de rij wordt geplaatst met 150.000 mensen voor je... schandelijk dit systeem. Allemaal handelaren die straks het spul voor driedubbele prijzen op MP zetten...

Terug
Bovenaan