Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Stiefzoon en schoondochter gaan vandaag een Ioniq5 testrijden.
Ze zijn al helemaal om naar elektrisch rijden maar de e208 is echt wel te klein voor hu tweeling.
Maar als ze hun huidige leasing van de 208 stopzetten en de Doblo diesel inruilen, zijn ze fiscaal op zakelijk gebied veel goedkoper af met één Ioniq5.
Er staan in BE enkele stockwagens met grote kortingen, helaas vrij karig uitgerust in vergelijking tot hun e208 (vb. geen blinde hoek detectie); een nieuwe is evenwel pas eind volgend jaar leverbaar.
Ben benieuwd naar hun indruk. De testen zijn lovend over de auto, persoonlijk kan ik maar niet wennen aan het design van zowel interieur als exterieur.

2 Collega's die hun ** ID 4 zouden krijgen deze maand hebben ook reeds een brief ontvangen met de mededeling dat de verwachte leverdatum van hun auto is aangepast naar.......leverdatum onbekend.

Ik denk dat menigeen langzamerhand stress begint te ervaren, gezien levering na de jaarwisseling in NL toch beste fiscale gevolgen heeft....

Ik zag vandaag ook voor het eerst zo'n Ioniq 5..nou het valt wel op maar wat een postsierlijk ding met al die glimmers, verschillende kleuren, lijstjes en drukke lijntjes...

Maaruh..lijkt me toch nog steeds niet erg overhouden met een tweeling? Doe het dan goed en ga voor een e2008

e2008 is veel te klein, da’s gewoon een 208 die wat hoger op zijn poten staat.
Zoals Clio/Captur of Corsa/Mokka.

E-mach is ook te klein.

Ioniq5 lijkt de grootte te zijn van een Enyaq of ID4.

Hoedanook, proefrit is niet doorgegaan.
Was de enige stockwagen in BE met dubbele batterijen dus aandrijving op zowel voor- als achterwielen.
Alle andere Ioniq’s in stock hebben een te gering rijbereik.
Bleek deze morgen dus verkocht waarna proefrit werd afgebeld.

@BRG En de Kia EV6 dan?

cdeypseb4pok.jpg

En als ze echt veel ruimte nodig hebben, gewoon een Opel nemen natuurlijk!

header-zafira.jpg

e2008 is veel te klein, da’s gewoon een 208 die wat hoger op zijn poten staat.

Das niet waar hoor. De e 2008 heeft een langere wielbasis en is ruimer dan de 208. Lees juist overal dat ik lekker ruim is en prima voor een gezin met opgroeiende kinderen.

Ik ga morgen waarschijnlijk ook electrisch op pad...met onze nieuwe pool Zoė...

Mijn schoonzus en zwager hebben een e2008. de mokka viel gelijk af want die was veel te krap. Maar de e2008 vonden ze helemaal prima. Kinderwagen past er fatsoenlijk in volgens hun.

die staat nu sinds deze week klaar bij de dealer hoorde ik gisteren. maar ze is over 1,5 week uitgerekend. Hij vind het eng om in een nieuwe auto te rijden als ze bijvoorbeeld plots naar het ziekenhuis moeten of wat en alles nieuw is. Dus ze rijden nog door met de 208 tot dat de baby er is *-)

Even nog een stukje over de astra K waar ik zo'n 250 km in heb gereden

Positief;
- de standaard stoelen zaten mij eigenlijk al prima. wel erg hard maar kon er prima op uithouden
- auto stuurt heerlijk lichtvoetig, beetje zoals de laguna dat ook had (en de Benz niet)
- Ruimte achterbank is prima, vergelijkbaar met de Benz en kofferbak zelfs wat ruimer.
- 3-cilinder blokje had echt prima vermogen als je in het juiste toerengebied bent gaat het zelfs vlot
- handbak schakeld ook prima, trefzeker
- super zuinig! Heb bijna 1 op 18 gereden. Wel veel 80 wegen gereden, dat wel.

negatief;
- aanraakscherm duurt belachelijk lang als je de auto start en je de navi kunt gebruiken
- op cruise control bij constante snelheid zit er om de 10 seconden of zo een klein hikje in de motor. Als je er op let erg irritant
- geluid achter best hoorbaar, mogelijk door cuppende banden, geen idee. Maar best wat afrolgeluiden.
- mijn (voor)oordeel over 3-cilinders word weer bevestigd, het zal best een prima blokje zijn voor een 3-cilinder maar je merkt het echt wel met starten, optrekken qua geluid en ook het optrekken pakt het niet zo mooi op
- Soms wat goedkope details aan afwerking, was ook een vrij simpele uitvoering, geen idee of het daar al lag.

De golf 7 die ik nu heb, ik bespaar het lijstje met negatieve dingen (wat ook sterk van de kale uitvoering en zwaar leven die hij heeft gehad te maken heeft)

Positief;
- 1.2 TSI 4-cilinder heeft gevoelsmatig vergelijkbaar vermogen als de astra, maar loopt wel mooier
- zicht rondom is ook fijn. veel glas, geen getinte ramen, en ook grote ramen bij de kofferbak. Merk gewoon op rotondes dat ik makkelijker meer zie dan de Astra of Benz.

Herkenbare elementen van de Astra...de forse gewichtsreductie heeft zijn voor en zijn nadelen. Voordeel is dat ie heerlijk lichtvoetig is en erg zuinig en ook heel ruim. Nadeel is inderdaad dat op de details alles wat lichter en minder solide is. Hij heeft inderdaad wat meer afrolgeluiden (vooral met die lawaaiige bridgestones die ik nu heb), plaat en plastic is op bepaalde vlakken wat dunner dan bv de J.
Driecilinders herken ik ook..qua pit, power en zuinigheid dikke prima maar bij gas geven en flink toeren maken merk je onmiskenbaar dat het driecilinders zijn en klinken veel minder lekker dan een viercilinder.
Alleen dat van de navi herken ik niet. Die van mij is altijd direct paraat en reageert vlot.

Maar al met al is het zo'n enorme sprong voorwaarts tov van mij J. Veel fijnere motor en bak combi, veel vlotter en vooral in de 3 en 4 trekt ie als een beer. Ik ben straks wel heel benieuwd als ik hem laat chippen naar 180 pk.

die staat nu sinds deze week klaar bij de dealer hoorde ik gisteren. maar ze is over 1,5 week uitgerekend. Hij vind het eng om in een nieuwe auto te rijden als ze bijvoorbeeld plots naar het ziekenhuis moeten of wat en alles nieuw is. Dus ze rijden nog door met de 208 tot dat de baby er is nut smiley

Haha..das een bijzondere.

Alleen dat van de navi herken ik niet. Die van mij is altijd direct paraat en reageert vlot.

ik ken de verschillen niet goed. maar dit is een facelift astra met een klein scherm. Zal allicht een ander scherm / interface zijn dan de pre-facelift met groter scherm als wat jij hebt. het duurde ongeveer 30 seconden nadat je de auto start voordat je echt iets kon doen. Die 30 seconden voelen als 30 minuten :}

Denk met een fijne 4 cilinder en iets meer luxe en stillere banden dat vrijwel alle negatieve dingen wel weg kunt strepen

Vind de Astra K ook nog altijd een lekker vlotte verschijning, zeker als hatchback.

Ik ga morgen waarschijnlijk ook electrisch op pad..
:}:}:}

Vandaag een dagje thuis werken, wat echt heerlijk is. Reden was dat vandaag glazen schuifwanden bij onze overkapping zijn geplaatst.
Met het regenachtige en windige weer van vandaag is het nu meteen genieten dat die ruiten dicht kunnen. Wat een genot!!
Zaterdag komen de kameraden langs, dan kunnen we lekker buiten zitten met de ruiten dicht. B)

Nou vandaag mijn ontmaagding op electrisch rijden gehad. Twee keer op pad geweest met onze splinternieuwe pool Zoë.

Vermogensopbouw en power natuurlijk top. Altijd constante power achter de hand en optrekken gaat in alle rust. Eenmaal op constante snelheid is het verschil in geluidsniveau met een benzineauto verwaarloosbaar. Die is dan motorisch ook onhoorbaar en overheersen meer wind en bandenruis.
Het rijden zelf vond ik vooral heel erg emotieloos. Geen lekker grommetje van de motor, niet even een tandje terug en gas erop, daar moet ik nog steeds erg aan wennen.

Maar wat mij vooral erg tegenviel was de auto zelf. De zitpositie was ronduit slecht en kreeg pijn in benen en rug. Veel te korte zittingen, hoge niet verstelbare zit en slechte ondersteuning rug. Had ik helaas in Zoe I ook ervaren en bij nr II nog steeds zo.
Ook was de besturing ronduit vaag en onnauwkeurig maar daar hebben meer renaults last van.
Maar wat me het meest opviel was de deinerige wegligging. Je merkt dat een erg zware jongen is en de ophanging daar op aangepast is. Op hobbels op snelwegen voelt het allemaal nogal geforceerd. Ik vond de auto daardoor heel onrustig aanvoelen en deinerig veren.

Vanmiddag naar huis weer in mijn eigen auto en viel me destemeer op hoeveel lekkerder en speelser de astra op de snelweg licht. Lekker lichtvoetig en heerlijk rustig en stabiel.

Ook vond ik het onbegrijpelijk dat er nog autos zonder een middenarmsteun zijn.

Nee helaas, deze Zoe is geen goede ambassadeur voor mij geweest om mijn mening over electrisch rijden te verbeteren. Voor een groot deel ligt het ook aan het model zelf en de eigenaardigheden ervan maar ook mis ik de beleving/emotie die fossielgestookt rijden wel biedt.

Maar vast staat wel..je bent echt knettergek als je als particulier meer dan 30 mille neer legt voor een Zoë. Echt een hele matige auto. Voor heeel veel minder geld zijn er ruimere, beter rijdende en beter afgewerkte auto's.

De Zoe is dan ook niet de meest geschikte auto voor wat langere afstanden of snelwegen. Het is in de basis een kleine stadsauto en dat merk je aan alles.

maar ook mis ik de beleving/emotie die fossielgestookt rijden wel biedt.
Welke beleving, om € 92,50 af te tikken voor een volle tank benzine? :}:D
Ik reed maandag, nadat ik de caravan had weggebracht, terug in de astra....waarbij ik bij goed doortrekken ook wel ff kon genieten van de vermogensopbouw. Trekt lekker op, en dan ineens bij 3200 rpm nog ff dat extra duwtje. Dan snel over schakelen en door....... Ja, dat heeft een EV niet. Maar stap ik in de Leaf, kan ik ook genieten hoe heerlijk snel hij optrekt en hoe stil dat gaat. Het is een heel andere manier van beleving.

Wat jij beschrijft in lichtvoetigheid tussen de Astra en de Zoe. Dat verschil is er ook als je vanuit een Adam in de Astra stapt....dan voelt de laatste ook weer logger aan.

Maar vast staat wel..je bent echt knettergek als je als particulier meer dan 30 mille neer legt voor een Zoë. Echt een hele matige auto. Voor heeel veel minder geld zijn er ruimere, beter rijdende en beter afgewerkte auto's.
Helemaal mee eens. Voor dat geld heb je ook een ID3, Mokka e, e-2008.....stuk voor stuk veel volwassenere auto's als de Zoe.

Tsja elektrisch rijden. Zal absoluut de toekomst worden al vind ik het wel jammer. Zit ook weleens te denken of het slim is om de fossiele BMW eruit te gooien en alvast maar over te stappen. Voor 30k koop ik echter geen fatsoenlijke EV. een ID3 zou het prima kunnen doen (als we geen nieuwe caravan aanschaffen) maar is flink duurder nog. En in hoeverre is zo'n ID3 dan toekomstbestendig? Over 5 jaar is die ook verouderd.
Geen flauw idee wat verstandig is. Wellicht beste om gewoon door te rijden en me vooral niet gek te laten maken. Wordt ook nog genoeg benzine-spul verkocht nieuw en er worden ladingen jonge occasions uit het buitenland gehaald.

De Zoe is dan ook niet de meest geschikte auto voor wat langere afstanden of snelwegen. Het is in de basis een kleine stadsauto en dat merk je aan alles.

Nou zo klein is ie niet meer hoor. Het is best een flinke auto inmiddels. En ik vergelijk het met onze C3 en dan vind ik hem echt niet lekker qua onderstel. En de C3 is ook geen hoogvlieger en vooral op comfort gericht.

Welke beleving, om € 92,50 af te tikken voor een volle tank benzine? grinning smileybig smile smiley
Ik reed maandag, nadat ik de caravan had weggebracht, terug in de astra....waarbij ik bij goed doortrekken ook wel ff kon genieten van de vermogensopbouw. Trekt lekker op, en dan ineens bij 3200 rpm nog ff dat extra duwtje. Dan snel over schakelen en door....... Ja, dat heeft een EV niet. Maar stap ik in de Leaf, kan ik ook genieten hoe heerlijk snel hij optrekt en hoe stil dat gaat. Het is een heel andere manier van beleving.

Dat tanken..ik weet niet beter. Daarnaast voor een particulier natuurlijk flauwekul..wat moet ik dan..minimaal 30-35k op de toonbank leggen om dan vervolgens geen brandstof meer te betalen? daar kan ik heel wat tankjes voor volgooien.

En beleving..dat is uiterst subjectief. maar zoals ik zei.....persoonlijk vond ik het erg emotieloos.

Wat jij beschrijft in lichtvoetigheid tussen de Astra en de Zoe. Dat verschil is er ook als je vanuit een Adam in de Astra stapt....dan voelt de laatste ook weer logger aan.
Ja maar dan stap je van een grotere in een kleiner auto..das net even andersom...;)

Maar je merkt gewoon dat elektrische auto's gewoon erg zwaar zijn en dat merkt je in het weggedrag. Qua power natuurlijk niet omdat de elektrische aandrijving dat prima verbloemt maar ondersteltechnisch en qua bochtenwerk lijken me het geen hoogvliegers.

Ik heb er wel spijt van dat ik niet gewoon overgestapt ben op elektrisch. Zo'n BMW i3 had mij wel gepast.
Maarja; het is wat het is. Nu eerst maar een tijd dieselen.

Ik ken iemand die heeft zijn Clio ingeruild voor een Zoë (wel zakelijk) en die is erg blij met het wagentje.

Zaterdag komen de kameraden langs, dan kunnen we lekker buiten zitten met de ruiten dicht.
Lekker man! :T Heb je gewoon een tweede huiskamer erbij; is echt ideaal!

Ik ken iemand die heeft zijn Clio ingeruild voor een Zoë (wel zakelijk) en die is erg blij met het wagentje.

Ik heb gisteren ook wat reviews gelezen en is iedereen in het algemeen ook positief.
Maar ik vind vooral de zitpositie van Renaults echt vaak erg onder de maat. Destijds proefgereden in een Twingo voor mijn vrouw en knapten we totaal af op de zit en de slechte stoelen. Nu in de Zoe viel me dat weer op. Je zit vreselijk op de bok (bovenop het accupakket), stoel is niet in hoogte verstelbaar waardoor ik steeds moest bukken/mijn nek verdraaien om de stoplichten te zien. De zitting is veel te kort waardoor ik steun voor mijn benen mis en ook de rugleuning is niet lekker. Ik heb er gisteren maar 2x30 km in gereden maar was toen de zitpositie al zat en had er echt last van. En het sturen in Renaults is ook vreselijk vaag. echt doods en totaal geen gevoel.

Nee los van het elektrisch rijden.. ik vind het gewoon een erg matige auto.

Heb al vaker uit de doeken gedaan, maar EV is voor ons op dit moment gewoon niet praktisch. Er zijn teveel dagen waarop we qua actieradius niet uit komen en daarin geen concessies willen.
Plus dat ik voor het geld van een EV liever iets anders rijdt wat groter, luxer en sneller is. Sneller ook inderdaad, want de Hyundai Kona full electric kon mij in de vakantie op de Autobahn toch absoluut niet bijhouden van 100 naar 180 en aan zijn rijstijl te zien ging hij er echt wel voor :T
Ben ook heel benieuwd wat zijn actieradius was tijdens dat ritje. Ik kon in elk geval makkelijk van Luxemburg (laatste tankstop) naar huis rijden op +/- een halve tank benzine :D
Waarbij de snelheid, buiten de files op 150 lag op de plekken waar het kon.

Ik heb overigens nog nooit in een EV gereden.

Welke beleving, om € 92,50 af te tikken voor een volle tank benzine?

Auw! Het was vorige week toch wel iets meer dan dat :,(

B Real zei:

Auw! Het was vorige week toch wel iets meer dan dat :,(

Hier ook, beiden auto's op dezelfde dag volgetankt gisteren... :,(. Maarja :D betalen en niet meer aan denken.

Lize heeft gisteren haar 1e hockeytrainig gehad, nadat ze al een proefles heeft gehad een tijd terug. Ze vond het erg leuk, dus ik vermoed zomaar dat ik de zaterdag ochtenden de l*l ga zijn om ze naar de wedstrijden te brengen in de toekomst.. Maarja, wel fijn dat ze een sport heeft gevonden die ze leuk vindt, vanalles al geprobeerd, maar dansen en hockey it is.

EV zou hier wel kunnen, wij rijden niet zo vaak meer dan 200 km. op 1 dag, maar de mooie modellen zijn niet betaalbaar. Dus in de toekomst zou ik best EV kunnen rijden, icm. met onze zonnepanelen moet je dan toch wel echt iets besparen lijkt me.

Gisteren is mijn pakket van CC al binnen gekomen. Gyeon Wetcoat en Gyeon Rim. Dat laatste schijnt ook super te zijn want je schijnt je velgen daarna zo af te kunnen spuiten.

En volgende week vrijdag zomaar een bezichtiging van een woning. Maar stel me er niks van voor. Hoorde vandaag weer verhaal van woning die we ook wel wat vonden maar toch niet voor gegaan zijn. Stond voor 299 te koop, zoveel belangstelling dat biedprijs direct op minimaal 375k is gezet en ook nog verkocht voor bijna 4 ton..en dat voor een niet al te groot 2-1 kappertje....

Dat red ik nooit..in de astra k zit een relatief klein tankje van 47 l en rijdt hem ook nooit helemaal leeg.
maar jah...de frequentie ligt natuurlijk ook hoger..;)

Plus dat ik voor het geld van een EV liever iets anders rijdt wat groter, luxer en sneller is. Sneller ook inderdaad, want de Hyundai Kona full electric kon mij in de vakantie op de Autobahn toch absoluut niet bijhouden van 100 naar 180 en aan zijn rijstijl te zien ging hij er echt wel voor drinking smiley

Das nog saai op de autobahn maar pak eens een landweggetje. Dan maak je helemaal gehakt van zo'n zware en hoge SUV....:}

Mijn bestelling was ook al aangekomen op het afhaalpunt, SOFT99 New Fusso Coat voor donkere lak, chrome polish voor de motor en Nanolex Wheel Cleaner & Iron Remover, scheelde best veel in de prijs. Goede actie!

ja zeker...als ik op het Astra forum al zag zijn er duizenden euro's weggesleept...auto fohns, de duurste middeltjes..sommigen echt dozen vol...

Wilde ook flink bestellen, maar eigenlijk ook wel genoeg zooi liggen. Uiteindelijk bij Amazon een 5 liter verpakking Sonax Brilliant Shine detailer gehaald. Nog goedkoper en wel in voorraad. Kan ik lange tijd mee vooruit en is echt fantastisch spul om de auto na de wasbeurt te beschermen.

Oef.......

Ik had bijna een PL contract getekend voor een Opel Grandland 1.6 Turbo Hybride Ultimate ( nieuwe model ) Ik heb in een Grandland X ( oude model ) proefgereden en ben toch gaan twijfelen. T.o.v. de Insignia is de auto een stuk kleiner, minder moor afgewerkt ( ik reed in een Business Edition ) en de zitpositie viel me tegen.

Pluspunten:
- Zuinig
- Nieuw model
- Is weer eens wat anders
- Vormgeving dashboard
- Motorisering / prestaties

Minder:
- Hoog op de poten
- Zitpositie
- Gewicht
- Ruimte achterin

Ik heb begin deze week erg getwijfeld en heb geleerd bij twijfel niet inhalen.

Wordt vervolgd

rjthefrisian zei:
]
Dat tanken..ik weet niet beter. Daarnaast voor een particulier natuurlijk flauwekul..wat moet ik dan..minimaal 30-35k op de toonbank leggen om dan vervolgens geen brandstof meer te betalen? daar kan ik heel wat tankjes voor volgooien.
Wij hebben serieus gekeken om mijn vrouw haar Mini clubman diesel te vervangen door een Mini Countryman plugin. Uiteindelijk is het wel goedkoper dan benzine maar het duurt heel lang voordat dat verschil bereikt is. Goedkoper dan een diesel duurt nog langer. En ook niet echt gebruikt beschikbaar. Uiteindelijk dus maar een gebruikte op diesel gekocht voor minder dan de helft dan een plugin kost. Daar kan dan heel wat diesel voor getankt worden.

Een PHEV rijdt lekker en is relatief milieuvriendelijk. Lijkt me daarom ook wel interessant, maar ik vind het gewicht van nieuwe auto's, en zeker (PH)EV's, echt nergens meer over gaan. Mijn Focus weegt 1229kg ofzo. Ga je naar een C-segment PHEV dan ga je zo over de 1600kg. Ik moet dan toch steeds aan Colin Chapman (Lotus) denken: "Simplify, then add lightness". Liever 1229kg met een zuinige benzinemotor dan >1600kg met een elektromotor.

Barri zei:
Een PHEV rijdt lekker en is relatief milieuvriendelijk. Lijkt me daarom ook wel interessant, maar ik vind het gewicht van nieuwe auto's, en zeker (PH)EV's, echt nergens meer over gaan. Mijn Focus weegt 1229kg ofzo. Ga je naar een C-segment PHEV dan ga je zo over de 1600kg. Ik moet dan toch steeds aan Colin Chapman (Lotus) denken: "Simplify, then add lightness". Liever 1229kg met een zuinige benzinemotor dan >1600kg met een elektromotor.

Ik schrok ook van het gewicht van de Grandland. 1700 kg !!!

Precies wat ik bij de zoe ook steeds zeg. Zie net dat de zoe ook gewoon 1475 weegt...*-)

Weet nu gewoon wat een gewichtsreductie (van J naar K)voor enorme impact heeft...

Mijn 3-serie Touring weegt 1465 kilo en dat vind ik al behoorlijk zwaar. De Mazda 6 Sportbreak was groter en woog nog geen 1300 kilo.
Plugins betalen nu nog kwarttarief, maar als dat eraf is zijn het dure jongens en zal de restwaarde ook een stuk lager worden want minder interessant.
Verder vind ik plugins wel erg gecompliceerd qua techniek. Risico op dure reparaties is wel groot. Weet dat bij de Golf GTE nog weleens wat stuk gaat.

Das ook een flinke zware jongen. Eigenlijk wel gek...de astra J werdt altijd afgekraakt vanwege zijn overgewicht terwijl qua grootte vergelijkbare auto's als C-klasse, 3-serie en A-4 nog veel zwaarder waren. Daar hoor je nooit iemand over. Die zijn echter vrijwel altijd voorzien van potentere motoren waardoor het misschien minder opvalt.
En bij de J waren de versnellingsbakverhoudingen en motoren gewoonweg niet lekker bij de les.

Mijn astra weegt maar 1212 kg..heerlijk licht en straks met 180 pk wordt dat echt een feestje.

Dat is top inderdaad! Behalve het commentaar op zware Opels wordt er nooit iets gezegd over het gewicht in tests. De Leon en Octavia zijn als wagon zelfs onder de 1200kg. Ik vind dat wel belangrijk!

Had bij de Astra K ook wel te maken met de wat futloze 1.4 Turbo. En een BMW 318i met 136pk driepitter voelt vooral door de goede automaatbak vlot aan. Handgeschakeld is dat ern ander verhaal, maar ook nauwelijks verkocht.
Een Leon of Octavia zijn inderdaad heerlijk licht. Een Ceed is bijvoorbeeld een flink stukje zwaarder.

Kom ik aan met mijn 1533 kg wat mijn Insignia weegt... En dat is al 150 kg lichter dan mijn vorige Insignia. Zal ook wel komen door het gietijzeren dieselblok, de benzine versies zullen vast minder wegen. Maar goed, wat weegt tegenwoordig een BMW 5 series?

Das ook een flinke zware jongen. Eigenlijk wel gek...de astra J werdt altijd afgekraakt vanwege zijn overgewicht terwijl qua grootte vergelijkbare auto's als C-klasse, 3-serie en A-4 nog veel zwaarder waren. Daar hoor je nooit iemand over. Die zijn echter vrijwel altijd voorzien van potentere motoren waardoor het misschien minder opvalt.
En bij de J waren de versnellingsbakverhoudingen en motoren gewoonweg niet lekker bij de les.
Dat zal het hem inderdaad zijn Rob.

Net ff gespiekt, de Leaf weeg 1580kg en mag max 1995kg wegen = 415kg belading / 5 zitplaatsen = 83kg pp.
Dus mocht de auto een x vol zitten, dan bagage thuis laten aub :}

rjthefrisian zei:
Hans waarom niet wachten op de Astra L ST?

Ben je veel minpunten al kwijt en ook met dikke hybride te krijgen.

was ook gelijk mijn gedachte. en je rijd iets super recents. Nu een grandland x betekend over 3 jaar dat het model vervangen is voor een nieuw model (en je dus oud inruilt), dat ga je echt merken.

Verder vind ik plugins wel erg gecompliceerd qua techniek. Risico op dure reparaties is wel groot. Weet dat bij de Golf GTE nog weleens wat stuk gaat.

ik heb destijds wel eens bij GTE modellen bekeken, maar op een vastgevroren stekker zin er toch maar amper structurele problemen bekend. Hier op het werk lopen er ook 2 zonder gekke dingen en aanzienlijke kilometerstanden.

deze had met bijna 3 ton ook nog nooit iets geks gehad

Als je bij mijn auto kijkt, daar zijn echt wel typische kwaaltjes bekend; startermotor, compressor luchtvering, verlichting in handgrepen en zo nog wat kleine dingen. Maar dat zijn gek genoeg allemaal zaken die niet hybride specifiek zijn en je ook bij gewone C-klasse vind. Ik zie maar zeer zelden problemen met het hybride gedeelte.

feit is natuurlijk wel dat er meer techniek aan boord zit en potentieel stuk kan gaan, dat zeker :)

Tjah het gewicht gaat inderdaad nergens meer over. Komt ook omdat steeds meer PHEV modellen als halve elektrische auto's worden gebruikt en er best joekels van accu's in zitten. Sommige PHEVs kun je gewoon 100 km elektisch rijden. Dat is natuurlijk nooit het oorspronkelijke idee geweest van een hybride.

In de stad, file of andere zaken waarbij benzine motor minder efficient is --> elektisch
op de snelweg, constande snelheden, veel vermogen vragen --> benzinemotor

Met dat idee voldoet een 10kw accupakketje makkelijk, zelfs de 6,2 KW wat ik heb is al voldoende. het hybride systeem van mijn auto legt 120kg extra in de schaal.

Als je mijn collega ziet met zijn XC40 PHEV, die rijd behoorlijk veel, maar rijd vrijwel alles elektrisch. Ding is enorm zwaar, maar zit ook een beste accu in

Verder; denk dat de duurdere merken ook gewoon beter in staat zijn het gewicht te verbloemen (los van het vermogen). Mijn auto staat op luchtvering. Met drempels of gewoon rijden heb je daardoor 0,0 last van het accupakket op de achteras. Zelfs met sportief rijden merk je het nog niet. Pas als je echt gaat hoeken merk je pas dat er mee gewicht naar buiten wil, maar dat ligt ook aan de C-klasse zelf denk ik. Ondanks hij het prima kan is de auto er niet voor gemaakt.

Plugins betalen nu nog kwarttarief, maar als dat eraf is zijn het dure jongens en zal de restwaarde ook een stuk lager worden want minder interessant.

Niet helemaal juist, auto's onder de 50 gram uitstoot betalen half-tarief. Lang niet alle plugins voldoen hier aan en betaal je nu ook al gewoon de volle mep. Een KIA sorento PHEV stoot bijvoorbeeld 153 gram uit en betaal je gewoon de volle mep, nu al.

Het scheelt wel aanzienlijk BPM in aanschaf, zeker als je een potentere auto zoekt, en je kan op korte stukjes de inmiddels kostbare brandstof besparen.

AsconaGT zei:
rjthefrisian zei:
Hans waarom niet wachten op de Astra L ST?

Ben je veel minpunten al kwijt en ook met dikke hybride te krijgen.

was ook gelijk mijn gedachte. en je rijd iets super recents. Nu een grandland x betekend over 3 jaar dat het model vervangen is voor een nieuw model (en je dus oud inruilt), dat ga je echt merken.

IK heb gisteren wat Youtube filmpjes gekeken van de nieuwe Astra. En ben wel onder de indruk... Vooral van het interieur op die belachelijk grote PSA hoofdsteunen na :(

@ Joost: Ik zou dan voor de facelift Grandland zijn gegaan ( komt eind dit jaar op de markt in NL )

Ik dacht ook meteen dat een PL contract nu niet echt bij Hans zou passen, duurt allemaal veel te lang en allemaal veel te vast ;)

@Joost Ze worden elders nog wel gebouwd maar niet meer specifiek in die fabriek.

voorlopig worden er geen grandland x-en gebouwd . Begin 2022 beginnen ze weer
Schijnbaar bouwen ze hem ook in Frankrijk en daar zijn wel chips.....;)

Vrijdag de 1e bruiloft sinds corona gehad. Best wel bijzonder dat er weer gefeliciteerd wordt incl. zoenen, handen schudden en met meerdere mensen in een kleine ruimte te zijn.
Het oude normaal keert snel terug, ik ben benieuwd hoe dit zich de komende 2 maanden gaat ontwikkelen. Het zijn traditioneel de weken met de verkoudheden ed.

Over verkoudheden gesproken..wij hadden vant weekend weer eens ziekte..zoonlief vorige week drie dagen naar de opvang geweest en jahoor..we waren er al bang voor en vrijdagavond begon het gesodemieter weer. Koorts, verkouden, keelpijn..we hadden van het weekend allemaal plannen maar weer alles moeten afblazen.

Vannacht was hij erg aan het jammeren (doet ie nooit) en lijkt ergens pijn te hebben dus straks even naar de huisarts. Misschien zijn oortjes of luchtwegen.
Begint nu wel wat flauw te worden..;)

Vervelend Rob, zeker voor de kleine man.

@Ruud, ja dat is toch weer gek he, ik houd me gewoon nog lekker aan de afstand en geen fysiek contact regels, heerlijk :D

Van het weekend met een Boedelbak van Ikea een nieuw Bed voor Lize gehaald en in elkaar gezet, reed prima, lag ook niet veel gewicht in maar toch best een groot ding. Verbruik was wel ineens erg hoog :(. Maargoed, even Breda-Roosendaal en weer terug, prima te doen.
bed in elkeaar gezet en om 20.30 kon ze heerlijk in haar nieuwe bed slapen :D

Sterkte Rob met zoonlief !

Ik heb afgelopen zaterdag (net als Gerwin op Vrijdag) genoten van een concert van De Dijk. Na 1 1/2 jaar eindelijk weer eens met 15.000 man bij elkaar :-)

Ik heb een heerlijke avond gehad !

Hier voor het eerst sinds lange tijd ook weer een echt uitje gehad. Zaterdag met een groep vrienden naar een bockbierfeest van een brouwerij hier in de buurt geweest. Het was gezellig druk en toen we een uurtje regen hadden stond iedereen schouder aan schouder te schuilen onder een grote tent, dat voelt eerst wel even raar.
Verder natuurlijk reuze gezellig, veel bier (lekkere en mindere lekkere :D), goed eten, kortom top voor elkaar.

Verder de komende weekenden telkens wel iets van een feestje of verjaardag. Eindelijk weer terug naar normaal wat dat betreft (tu)

Plus dat reparatie in 9 van de 10 gevallen nog via de dealer moet wat het absoluut niet goedkoper maakt. Het kan, zoals anderen zeggen, lange tijd probleemloos werken maar als er iets kapot gaat ben je gewoon echt een hele grote zak geld verder.
Een van de redenen waarom ik uiteindelijk niet voor een GTE ben gegaan. Diesel ook overwogen P*****, ook overwogen maar een beetje bang voor de restwaarde/inruilproblematiek. Leuke benzine varianten zijn er niet echt. Als ze voorbij komen is het de 1.4T met 150pk en soms de 1.8 met 180pk, daar is de prijs dan ook gelijk naar. De 150pk versie heeft "oke" prestaties, maar ook niet meer dan dat.

Ach ja, en dan kom je uiteindelijk uit bij een 4 GC blijkbaar :D

Had bij de Astra K ook wel te maken met de wat futloze 1.4 Turbo. En een BMW 318i met 136pk driepitter voelt vooral door de goede automaatbak vlot aan. Handgeschakeld is dat ern ander verhaal, maar ook nauwelijks verkocht.

Ik vond de Astra K gewoon lekker vlot. Je moet wel in het juiste toerengebied zitten voor de echt lekkere duw in je rug, maar voor alledag was het toch een prima vermogen. Wel moest je echt serieus je best doen om op de Autobahn, waar ik toen nog veel reed, om sneller te zijn bij een sprint naar hoge snelheid.
Inmiddels snap ik ook beter waarom. Afgezien dat 150pk niet bij elk merk hetzelfde is, maakt een automaat zo gigantisch veel verschil. Het terug en opschakelen gaat zoveel vlotter en meer gemak, dat leg je gewoon altijd af met een handbak.

Dat maakt bij dagelijks rijden niet uit natuurlijk, maar ik merk nu wel dat de 180pk die ik nu heb veel sneller aanvoelt en dat komt echt niet alleen door 30pk extra maar vooral ook omdat de automaat razendsnelle naar het juiste toerengebied gaat om te versnellen. Ook bij dagelijks gebruik, als je even die ene auto inhaalt. Waar ik in de Astra dan niet altijd de moeite nam om terug te schakelen (omdat het niet hoefde), doet de huidige auto dat wel.

Ik kan mij goed voorstellen dat een 318i daardoor ook vlotter is dan je zou verwachten, maar vraag mij ook af of de automaat dan niet nog veel meer zou schakelen. Ondanks dat het amper merkbaar is zou mij dat wel gaan tegen staan vermoed ik. Ik ben dan ook van mening dat een automaat, afgezien van het merk, het beste tot zijn recht komt in een auto met veel koppel.

@ Astra K, de PL Grandland gaat dus (voor nu) niet door. Wat is dan het vervolg? Welke opties overweeg je nog?

@ Rob, beterschap met de kleine man (tu)
Onze kleine man is vorige week 1 jaar oud geworden. We hebben hem een retrolook loopauto gegeven, hij is er nog iets te klein voor maar dat trotse koppie als ik hem door de kamer duw is onbetaalbaar :D
Komend weekend gaan we het vieren, ben benieuwd wat hij gaat vinden van alle cadeaus die hij gaat krijgen. Alle aandacht op hem krijgen heeft hij, eenmaal ontdooit, absoluut geen moeite mee.

Midje!

Zoals Hans al schreef: afgelopen vrijdag in een volle ZiggoDome gezeten. Aparte gewaarwording, maar ontzettend fijne sfeer en goed concert. Topavond!
Gisteren een uitgebreide verjaardag met warm/koud buffet; het wordt allemaal weer wat gewoner, fijn!

@ Rob: ach, sterkte en beterschap met/voor de kleine!

@ Rob, beterschap met de kleine man thumbs up
Onze kleine man is vorige week 1 jaar oud geworden.

Onze "kleine" man wordt donderdag een jaar. Hopen dat ie dan opgeknapt is. Hij heeft iig en oorontsteking en als dat morgen nog niet beter is mag ie aan de AB. Helaas stortte dochterlief net voor het eten ook compleet in. Ook koorts en nu dus ook ziek.

@ Astra K, de PL Grandland gaat dus (voor nu) niet door. Wat is dan het vervolg? Welke opties overweeg je nog

Heel concreet een aantal opties:

1- Astra GTC volgend jaar inruilen op een Private Lease Astra L Hybride Ultimate 5 drs. en Insignia behouden.
2- Insignia volgend jaar inruilen op een Private Lease Astra L Hybride Ultimate 5 drs. en Astra GTC behouden.
3- Beide behouden en wachten totdat Astra L SW uitkomt en dan beslissen.
4- Insignia inruilen op een nieuwer model Insignia( 2019/2020) met bij voorkeur 1.6 Turbo Sportstourer Innovationen en Astra GTC behouden.
5- Insignia behouden en kijken naar een leuke, spannende opvolger voor de GTC ( wellicht een Cascada )
6- Beide inruilen op een dikke Volvo V60 (koop)
7- Insignia inruilen op een Volvo Private Lease XC40 of V60 met behoud van Astra GTC

Ik merk dat ik na 2 1/2 jaar erg gehecht ben geraakt aan de Insignia... Wát een fijne auto ! Ik heb overwogen hem weg te doen maar dat is nu geen optie !

Dit met mijn wensen en eisen én ook achtergrond.:

Ik ben ooit begonnen in een Renault 4 en mijn eerste Opel was een Kadett C met 55 PK in een toen al royale (!) special uitvoering, opgevolgd door een D-Kadett 1.2 S in Luxus uitvoering....

Financieel kan ik me veel veroorloven. Het is maar welke keuzes je (wilt) maken / maakt...

Ik wil zeker niet investeren in meer dan €25.000 in eerste auto en € 10.000,- voor een tweede auto. of voor een 2e max € 600 per maand voor een Private Lease op basis van 3 of 4 jaar. Ik ga zoals ik er nu over denk nooit meer een nieuwe kopen !

Ik ben benieuwd naar jullie advies waarbij ik me voorlopig beperk tot de merken Opel en Volvo.

Terug
Bovenaan