Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Ik zou geen twee moderne auto's naast elkaar hoeven. Maar als ik lees hoe de Insignia je bevalt zou ik zeggen: lekker houden zo!

Ik snap je Private lease overweging niet zo goed Hans.
Financieel kun je je volgens mij via koop een prima auto veroorloven. Waarom dan zon molensteen als een PL contract?
Zeker met jouw onrust op autogebied zou ik zeker niet zo'n PL overwegen.

Ik zou iig wachten op de Astra L ST om echt te gaan oordelen.

Hij kan zich (blijkbaar) ook prima een PL contract veroorloven. Dan rij je dus wel een hagelnieuwe auto zonder zorgen en hoef je niet de dikke aanschafprijs op de toonbank te leggen en bang te zijn voor de afschrijving. Afhankelijk van het contract kan het best een goede deal zijn, kijk maar naar Berry zijn Skoda.

@ Hans, volgens mij is het hebben van twee auto's hobby/luxe voor jou en zou je ook met één auto af kunnen toch?
Ik zou dan gaan voor optie 6, ik vind de nieuwe V60 echt prachtig in de juiste uitvoering. Even op je handen gaan zitten en een jaartje afwachten zou optie twee zijn, de rest van de opties zijn meer "ruilen om maar te ruilen" :D

Lastige keuzes Hans, maar ook wel leuk dat je dit soort leuke keuzes mag maken.

Hij kan zich (blijkbaar) ook prima een PL contract veroorloven. Dan rij je dus wel een hagelnieuwe auto zonder zorgen en hoef je niet de dikke aanschafprijs op de toonbank te leggen en bang te zijn voor de afschrijving. Afhankelijk van het contract kan het best een goede deal zijn, kijk maar naar Berry zijn Skoda.
Ik zou vooral de zekerheid heel fijn vinden. Je hebt vaste kosten en hoeft niet bang te zijn voor een rekening van een paar honderd euro voor als er wat kapot gaat. Het vervangen van de Ledmatrix koplamp bij Richard zijn Astra is daarbij een voorbeeld die ik bij discussie over een dergelijk onderwerp snel aanhaal.

@ Rob: Als de kleine er al vatbaar voor is....en dat icm deze tijd waarin ik veel mensen die snotteren. Dan kun je er idd. haast op wachten.
Laat niet dat het uiteraard vervelend voor jullie is.

Valt me trouwens de laatste tijd veel op dat ik in Duitsland de Adam echt vaak zie rijden. Onlangs op de terugweg vanuit Drenthe, spotte ik er over een afstand van 50km een stuk of 6 :O Zag er net bij ons in het dorp ook weer één rijden, met een jonge moeder erin. Ze zullen 2e hands wel lekker betaalbaar zijn en de vrouw heeft dan wel iets onderscheidends tov een 500.

Zo'n Adam is als eerste autootje super als je net je rijbewijs hebt. Ik zie er met name 50 plussers in rijden die lekker hip willen zijn. :}

Jonge moeders zie ik er nooit in, begrijp wel waarom, want met kinderen (kinderstoeltjes) is het een mega onpraktische auto, in de Up kunnen kinderen achter fatsoenlijk zitten en nemen we gewoon de kinderwagen ook nog mee in de kofferbak als het moet. (wel wielen er af klikken). Dat hoef je met een adam echt niet te proberen.

photo+5.JPG

Vind het in het donker blauw/paars met wit dak wel een leuk ding om te zien nog steeds (tu) Maar voor ons absoluut geen optie.

Haha neej, voor ons is het ook geen optie. Maar blijf het wel een lekker eigenwijs karretje vinden.
Met een update van het interieur, had dit model er nu ook nog prima kunnen lopen. Maarjah, PSA wil begrijpelijker wijze van de GM bodemplaten af.

Ik heb een paar keer een redelijk standaard Adam mee gehad als vervangende auto. Waar ik de Mini Cooper Clubman van mijn vrouw al hard geveerd vond, ging de Adam nog een stapje verder. Onnodig oncomfortabel, beslist geen auto om veel in te rijden, gewoon te hard. Altijd weer een genot de auto in uw kunnen leveren en weet in mijn eigen auto te stappen. Ondanks het sport onderstel van de Insignia was die toch een stuk comfortabeler om mee te rijden, ook dank zij de FlexRide dempers. Die had ik er nu ook wel onder willen hebben.

volgens mij wilde GM al voor de PSA perikelen de stekker er uit trekken. De verkoopaantallen waren diep bedroevend. je kunt gerust zeggen; geflopt.

de dealer hier kreeg voor enkele jaren gelden de laatste lichting op de plas. stuk of 3 of 5. red je er mee, zie maar dat je er vanaf komt. Niemand wilde ze hebben, 2 zijn er in de verhuur gegaan, die andere weet ik niet. Nee ik denk dat de dealers blij waren dat deze showroomvulling weg was. Helemaal in het begin was een eis van opel zelfs om 3 verschillende kleuren / uitvoeringen in de showroom te hebben staan om het personaliseren te laten zien. Volgens mij heeft die eis naar de dealers niet lang volgehouden :}

Ben benieuwd wanneer opel met een kleintje terug op de markt komt.

Astra F zei:
Lastige keuzes Hans, maar ook wel leuk dat je dit soort leuke keuzes mag maken.

Ik realiseer me dat ik in een luxe positie verkeer. Ik heb een mooi huis, fijne vrienden.... een lieve vriendin en fijne collega's in een goed betaalde baan. Ik heb er schik in om auto's te hebben / rijden waar ik enthousiast over ben of raak. Dus geen lastige keuzes maar positieve keuzes. Leuk dus ! Maar om nou al mijn spaargeld in een auto te steken .... PL is dan een optie. Ik ben wel enthousiast over de filmpjes die ik heb gezien van de nieuwe Astra. Ik memoreerde eerder over mijn ervaring met een C-Kadett uit 1979. Hoe leuk is het om een dergelijke auto te hebben gehad en nu te kunnen nadenken over een opvolger 43 jaar later.... Hetzelfde heb ik een beetje met Volvo. Van een 245 uit 1990 naar een V60 uit 2020 wellicht...

EVV zei:
Ik heb een paar keer een redelijk standaard Adam mee gehad als vervangende auto. Waar ik de Mini Cooper Clubman van mijn vrouw al hard geveerd vond, ging de Adam nog een stapje verder. Onnodig oncomfortabel, beslist geen auto om veel in te rijden, gewoon te hard. Altijd weer een genot de auto in uw kunnen leveren en weet in mijn eigen auto te stappen. Ondanks het sport onderstel van de Insignia was die toch een stuk comfortabeler om mee te rijden, ook dank zij de FlexRide dempers. Die had ik er nu ook wel onder willen hebben.

De Adam die ik ooit had vond ik ook wel een stuiterbal zeker met 19"velgen. Op de rechte weg wat minder. Qua bochtenwerk juist weer super !

We moeten hans juist een beetje stimuleren om een lekker aangeklede auto te kiezen in de vorm van PL.

Zo hebben wij ook wat te kiezen als deze over enkele jaren op de occasionmarkt komt :}

de dealer hier kreeg voor enkele jaren gelden de laatste lichting op de plas. stuk of 3 of 5. red je er mee, zie maar dat je er vanaf komt. Niemand wilde ze hebben, 2 zijn er in de verhuur gegaan, die andere weet ik niet. Nee ik denk dat de dealers blij waren dat deze showroomvulling weg was. Helemaal in het begin was een eis van opel zelfs om 3 verschillende kleuren / uitvoeringen in de showroom te hebben staan om het personaliseren te laten zien. Volgens mij heeft die eis naar de dealers niet lang volgehouden grinning smiley
Opzich was het concept nog niet zo verkeerd, maar de juiste motorisering in de vorm van de 1.0T kwam te laat. Vanaf het begin was het een vlot ogende auto, met ouderwetse motoren. Dat draaide hem direct de nek om. Heb hem 3 dagen mogen rijden als 1.4. Heb er leuke herinneringen aan.
Maargoed, Opel had en heeft nog altijd een imago-probleem. Dan ga je geen extra geld stukslaan op een auto waar alles draait om beleving / imago.

@ Hans, is een klassieker cq oude liefde als auto er bij geen optie?

@ Adam, heb ik ook 1x als leenauto gehad. Dealer excuseerde zich nog dat het geen gelijke klasse was, maar het was leuk sturen die dag!
Stukken leuker dan de Astra 1.0T automaat die ik ook een paar keer meegehad heb, die gerobotiseerde handbakken moeten echt verboden worden. Overigens excuseerde de dealer zich ook voor die auto, medewerker vond de automaat zelf ook niks :D

Ik heb in veel Opels gereden maar de Adam nog nooit. Dat rijdt vast leuk en zeker zo'n S.
Maar verder een totaal onhandig karretje met zijn drie deuren en kleine achterbank en veel te hoge prijs.

Moet er niet aan denken om met een baby en kind steeds met een driedeurs te moeten klooien.

Maar jah..waarin is de 500 dan wel zo'n groot succes...heeft hetzelfde probleem...

rjthefrisian zei:
Ik heb in veel Opels gereden maar de Adam nog nooit. Dat rijdt vast leuk en zeker zo'n S.
Maar verder een totaal onhandig karretje met zijn drie deuren en kleine achterbank en veel te hoge prijs.

Moet er niet aan denken om met een baby en kind steeds met een driedeurs te moeten klooien.

Maar jah..waarin is de 500 dan wel zo'n groot succes...heeft hetzelfde probleem...
Punt is, zo'n Adam rijdt helemaal niet leuk. Ja, die ene bocht met strak asfalt kan je misschien wat sneller door dan grotere auto's, maar het wegdek hoeft maar wat slechter te zijn en je wordt zoek gereden door grotere auto's met meer veerweg. Puur omdat die beter met hobbels en kuilen overweg kunnen.

Er zijn genoeg mensen (vrouwen big smile smiley) die een auto alleen selecteren op hoe ie eruit ziet... smiling smiley

Wat heb ik een verstandige vrouw dan...ze vindt de 500 ook erg leuk om te zien maar praktisch vindt ze het helemaal niks...:)

Afgelopen weekend deze Opel Manta B van 1990 gezien:

Moet ongetwijfeld 1 van de laatste Manta's zijn.

Dat lijkt op het oog ook nog een bijzonder net exemplaar (tu)

Hij ziet er voor mij toch een beetje fout uit, ondanks dat ik weet dat het bij de periode hoort nauurlijk. De mensen die het wat bewuster mee hebben gemaakt, werd hier destijds tegenaan gekeken zoals we nu tegen een GTI/M3/RS4 oid aan kijken? Dus "gewoon" sportieve modellen van een standaard model?

Om even een GTI als voorbeeld te nemen. Daar rijden een hoop foute exemplaren van rond, maar gewoon af-fabriek vind ik dat soort modellen gewoon lekker sportief en niet fout.

Mogguh!

Da's een strakke Manta zeg. Maar vind de B toch beduidend minder goed geslaagd als de A.

Afgelopen maandag hebben wij een nieuwe brandweerauto gekregen. Best een uniek moment, gezien een auto in de regel tussen de 15-20 jaar mee gaat.
We gaan nu dan ook van een 2002 model naar een 2021 model, dat is goed te merken. Wat rijdt zo'n nieuwe auto weer lekker vlot en lichtvoetig. B)

Moet ongetwijfeld 1 van de laatste Manta's zijn.

Nette manta! Dat is bij Ype Kramer in Leeuwarden..herken de parkeerplaats..;)

Wat rijdt zo'n nieuwe auto weer lekker vlot en lichtvoetig.

Ik heb altijd het idee dat die brandweerauto's tergend traag zijn. Als ik ze zie uitrukken dan is het altijd een hoop kabaal maar snelheid zit er echt niet in. Denk dat er ook heel wat gewicht in zit. wat weegt zo'n ding?

Vandaag de kleine man hier alweer 1 jaar...klein feestje want we zijn allemaal niet fit....ik was vannacht aan de beurt..

Een blusvoertuig kan zo 10.000 liter meenemen dacht ik, dat is dus 10.000kg :)

gefeliciteerd met de kleine, Rob!

Ik heb altijd het idee dat die brandweerauto's tergend traag zijn. Als ik ze zie uitrukken dan is het altijd een hoop kabaal maar snelheid zit er echt niet in. Denk dat er ook heel wat gewicht in zit. wat weegt zo'n ding?
Ligt heel erg aan welk type voertuig je hebt. Bij de standaard auto, de tankautospuit, valt het nog mee maar in de regel zijn het zwaar beladen auto's met een hoog zwaartepunt. Reken een tankwagen, die heeft 16m3 water bij zich. Dus alleen al 16.000kg wat klotst/schud en niet graag de bocht om wil.
Neem je een hoogwerker/ladderwagen, die laddenpakketten zijn zwaar, waardoor het zwaartepunt erg hoog zit. Die auto's zijn mega gevoelig voor kantelen, er zijn er al meerderen gekanteld op bijv. rotondes.

Daarnaast is er de richtlijn optische en geluidssignalen, die ons oplegt dat we met toeters & bellen tot 20km/h de maximum toegestaande snelheid mogen overschrijden. Waar gemeenten strooien met 60km/h en 30 km/h zones, legt ons dat ook direct beperkingen op. Kun je die toeters/bellen dan niet uitlaten? Nee, want juist het telkens afremmen/optrekken kost met een vrachtwagen de meeste tijd. Door die toeters & bellen hopen we op een constante flow door het verkeer.

@ Rob: Ook via deze weg de felicitaties!

@Ruud, dat verklaart een hoop, bizar eigenlijk nog dat ze niet "sneller" mogen verplaatsen. of valt dit in de praktijk erg mee?

Corsa 20SEH zei:
@Ruud, dat verklaart een hoop, bizar eigenlijk nog dat ze niet "sneller" mogen verplaatsen. of valt dit in de praktijk erg mee?
Het heeft er mee te maken dat je met een zwaar voertuig rijdt. Kijk eens wat de remweg doet bij 20 km/h verschil. Daarnaast zijn oa wegen veelal ingericht op een bepaalde snelheid. Denk aan de smallere straten in een 30 km/h zone. Als je daar met een brede auto doorheen wilt vraagt dat al aanpassingsvermogen van de medeweggebruikers, als we dan ook nog snel gaan rijden is de kans dat we de ruimte niet krijgen.

Bij de lichte auto's (bijv. dienstvoertuigen) mag men 40 km/h overschrijden.

In de praktijk valt het best mee en kun je er goed mee uit de voeten. De meeste voertuigen zijn begrensd op 110 km/h.

Dat is inderdaad een duidelijke uitleg Ruud, 20km lijkt inderdaad niet veel, maar er zijn natuurlijk meer zaken die meespelen in dit.

Mogguh,

Zag net het lijstje met de populairste E-auto's in NL. Daar staat in de top 20 wel de e-208 & e-2008 maar geen Corsa of Mokka.
Dat valt me best tegen! Had zeker van de Corsa wel veel meer verwacht.
Auto's in die klasse worden veelal als goedkoop vervoersmiddel voor medewerkers ingezet door bedrijven. De overgang van een Corsa diesel naar een E-corsa had ik dan heel logisch gevonden.

Anderzijds....als je voor een paar cent meer in een 208 kunt stappen die er van binnen gelikter uit ziet als een corsa, dan snap ik het ook wel. Zeker het digitale infoscherm in de Corsa is een afknapper 1e klasse.

Astra F zei:
Mogguh,

Zag net het lijstje met de populairste E-auto's in NL. Daar staat in de top 20 wel de e-208 & e-2008 maar geen Corsa of Mokka.
Dat valt me best tegen! Had zeker van de Corsa wel veel meer verwacht.
Auto's in die klasse worden veelal als goedkoop vervoersmiddel voor medewerkers ingezet door bedrijven. De overgang van een Corsa diesel naar een E-corsa had ik dan heel logisch gevonden.

Anderzijds....als je voor een paar cent meer in een 208 kunt stappen die er van binnen gelikter uit ziet als een corsa, dan snap ik het ook wel. Zeker het digitale infoscherm in de Corsa is een afknapper 1e klasse.

Eens!

de Mokka snap ik ergens nog wel. Het is een uitgesproken model, niet iedereen vind hem mooi. mijn schoonzus heeft hem ook laten staan ivm praktische redenen en is voor de e-2008 gegaan, en volgens mij worden ze ook nog maar mondjesmaat uitgeleverd voor chip perikelen.
De corsa-E had ik wel meer van verwacht dan inderdaad, die is al even leverbaar (bestellen in juli 2019, levering dealer januari 2020, dus bijna 2 jaar al weer (!) ) en zeker voor bedrijven een serieuze 'schone' optie als poolauto. Kan mij niet voorstellen dat ze die omwille van het optionele digitale schermpje laten staan. Ik vind überhaupt dat de corsa toch maar weinig ziet rijden. Mede omdat ik polo's met recente kentekens best vaak zie maar ook nieuwe clio's zie je echt regelmatig rijden.

Corsa E occasions koop je nu voor 25K, praktisch nieuw

De corsa-E had ik wel meer van verwacht dan inderdaad, die is al even leverbaar (bestellen in juli 2019, levering dealer januari 2020, dus bijna 2 jaar al weer (!) ) en zeker voor bedrijven een serieuze 'schone' optie als poolauto. Kan mij niet voorstellen dat ze die omwille van het optionele digitale schermpje laten staan. Ik vind überhaupt dat de corsa toch maar weinig ziet rijden. Mede omdat ik polo's met recente kentekens best vaak zie maar ook nieuwe clio's zie je echt regelmatig rijden.
Zeker nu een "groen imago" voor een bedrijf waarde heeft. Maar ook zo'n EV levert financieel snel een voordeel op.

Je ziet nu idd. wel dat die auto's betaalbaarder worden. Een nieuwe Leaf uit voorraad heb je momenteel ook voor 22.000 euro. Dat is nog altijd serieus geld, maar het wordt aantrekkelijker. (Shop maar eens een 170pk Golf met DSG/Adaptive Cruise voor dat bedrag)

Bij 25.000km per jaar en rekenen in 3 jaar:

Wegenbelasting: 720 euro per jaar * 3jaar = € 2.160,-
Brandstof: 1.450 euro per jaar * 3jaar = € 4.350,-
Onderhoud: Is laag bij een EV, maar ivm garantie eerste jaren nog maar niet mee gerekend.

Rekensommetje verbruik:
Bij 600km en verbruik van 20kw/h 100km = 120kw/h * 0,25 = 30 euro "brandstof"
Bij een benzine auto die na 600km / 16km per liter = 35 liter verbruikt * 1,85 = 64,75 euro brandstof.
Is 35 euro per tank voordeel / 0.058 per km. voordeel.

Bij 25.000km per jaar * 0,058 = 1.450 euro voordeel aan brandstof.

Anderzijds....als je voor een paar cent meer in een 208 kunt stappen die er van binnen gelikter uit ziet als een corsa

Gelukkig verschillen de meningen daarover, doe mij maar de rust en het opgeruimde van de Corsa. Interieur van de 208 is mij veel te druk en een zooitje wat dat betreft, weet ook niet of ik aan de stand/positie van het stuur kan wennen. Kan de seperate verkoopcijfers van alleen de elektrische versies niet zo snel vinden maar in totaal verkoopt de Corsa in ieder geval wel iets beter dan de 208.

Ik denk dat vooral de Mokka fors last heeft van de chipproblematiek en de levering mondjesmaat is. Lees ik veel over op het net/sociale media.

De Corsa zie ik geregeld maar dan eigenlijk nooit de e-versie. Hetzelfde geldt voor de 208. Ik Friesland rijdt sowiezo veel minder leaseblik rond.

Maar ben heel benieuwd hoe de e-markt / leasemarkt zich gaat ontwikkelen. We gaan veel meer naar hybride werken en voor veel beroepsgroepen dikke onzin om elke dag naar kantoor te rijden en een leaseauto voor de deur te hebben.
En ook de steeds verder teruglopende subsidies op e-rijden.

En ook de steeds verder teruglopende subsidies op e-rijden.

maar wel steeds meer en meer kosten benzinerijders. Ik zag vanmorgen voor het eerst een 2 euro voor een liter E10 staan op het bord van een tankstation :O

Maar ben heel benieuwd hoe de e-markt / leasemarkt zich gaat ontwikkelen. We gaan veel meer naar hybride werken en voor veel beroepsgroepen dikke onzin om elke dag naar kantoor te rijden en een leaseauto voor de deur te hebben.

deels waar; maar als ik zie; gisteren op heenweg; file, was gewoon weer ouderwets aansluiten (en nee, gewoon op de A35 en dus niet in de randstad). Terugweg; ook gewoon stilstand en rustig rijden. Sinds deze week lijkt het plots nóg drukker te zijn geworden en nu echt gewoon weer pre-corona tijd. man man wat een drukte.

Hier word een auto gewoon als secondaire arbeidsvoorwaarde gezien bij bepaalde functies. Sommigen rijden heel veel, maar sommigen rijden nog geen 10K per jaar schat ik zo, die wonen vlak bij werk en af en toe naar schiphol of klanten.

En nu we gewoon niet aan personeel kunnen komen worden de voorwaarden alleen maar beter / uitgebreider. We halen nu weer mensen uit het buitenland. Niet omdat ze goedkoop zijn, maar omdat er simpelweg geen arbeidskrachten zijn in de technische omgeving.

Pff, ons energiecontract is verlopen maar het wordt zo'n €1000 per maand jaar duurder. Echt niet te doen...

Dacht eerst dat je per jaar bedoelde maar ben bang dat je echt per maand bedoeld *-)
Net even gecheckt, bij mij staan tarieven nog vast tot 1-7-2022.

Haha mee per jaar. Foutje :D
Maar het voelt als per maand! Man man, wat een tarieven.
Ben nog in onderhandeling, maar als ik m een jaar vast zou zetten nu, wordt ie €200 per maand duurder. Dat scheelt dus nog meer!

Ons contact liep in december geen einde.

1,5 maand geleden waarschuwden ze hier al voor in het nieuws. Dus we hebben toen een jaar vast gezet. Wil iets hoger dan waar we betaalden maar niet die bizarre bedragen van nu. We betalen iets van 150 in de maand voor gas en elektra (wel met zonnepanelen dus grotendeels gas)

Wij betalen nu 110 euro per maand voor gas en electrisch zonder zonnepanelen. Loopt nog tot half januari 2022..als ik zou verlengen zou ik naar 257 euro gaan...pfff..

Wij zaten op €250 en zou nu naar €305 gaan. Bij een nieuw jaarcontract zag ik nu €430 staan. €125 duurder in een week dus.

Mogguh!

Wat een lekker weertje dit weekend! Zaterdag hadden we een natuurbrandoefening. Dus met meerdere auto's een mooi natuurgebied in.
De oefening zelf was al leuk (welke kerel vind t spelen met auto's in de modder niet leuk?), maar met het mooie zonnige weer was het helemaal een pareltje!!

Edit: Nu Opel meer is ingebaken in het PSA/Stellantis concern komt de aap wel uit de mouw......de duitse fabrieken moeten dicht.

@Ruud, met hoeveel Kw kan jou leaf bij huis laden?

Want; zaterdag belde de buurvrouw aan. ze hadden een feestje en 1 van de bezoekers kwam laat aan, bleef daar overnachten en ging 's ochtends weer weg. En die had een EV, met de vraag; of ze die bij mij er in mocht hangen ... :p Ik vroeg nog wat voor auto ze had, maar ze zei "een of ander super futuristisch ding,' ze had verder geen idee.

Prima, geen probleem, en inderdaad rond een uurtje of 22 uur zag ik een auto bij mij ingeplugd, iets minder futuristisch als gedacht, maar het was dus een leaf. Ik keek op mijn telefoon en zag dat er maar op 1 fase werd geladen (3600W). na heel wat uren verder (26Kw) zat de auto blijkbaar vol.

Mooi om te zien dat mijn eigen gemaakte laadpaal, inclusief monitoring, zo goed werkt. Maar wilde wel eens zien of hij het goed deed op 3-fase. Ondersteunt een leaf dit niet?

Slik dikke 40 mille voor een Astra 1.6 Turbo Hybrid GS-line en dan is het nog geen eens een ST...

Wat worden auto's duur.....8-)

En die had een EV, met de vraag; of ze die bij mij er in mocht hangen ...

Gelukkig stelde jij de vraag niet aan haar...:)

Heeft ie zo'n opopvallende laadmogelijkheid, weet de buurt het toch :D

Wordt het verrekend, of was het laden een cadeautje van jou?

@Rob: test van de Captur tegen Yaris Cross: 35k en 37k! *-)

Slik dikke 40 mille voor een Astra 1.6 Turbo Hybrid GS-line en dan is het nog geen eens een ST...

Wat worden auto's duur.....

Dat is geen koopje maar auto's worden inderdaad duur. Maar ter vergelijking, een Skoda Octavia station sportline PHEV 204 PK die standaard al vrij rijk uitgerust is kost 38.000. Met adaptive cruise, headup display en wt andere zaken optiepakketen net iets boven de 40.000 voor een bijna full option uitgeruste octavia.

Als een 'kale' GS-line hatchback 180PK dat zelfde geld kost. En er komt nog een 2000 euro bij voor de station, paar honderd voor een kleur, en nog wat geld voor enkele opties dan is die zomaar vele duizenden euro's duurder dan een gelijk uitgeruste octavia. 8-)

Een golf GTE is weer net heel iets duurder dan een vergelijkbare astra.

Een skoda octavia RS iv PHEV 245 PK zit ook ongeveer op dp 45.000

Auto's worden gewoon duur. Ik schrik ook van die a segment gebakjes.

In April loopt het leasecontract van de Up en einde. Mogelijk komt er weer een up voor in de plaats. Die van ons heeft een cataloguswaarde van 13K . (waar de bijtelling erg laag is) Een kale op met als optie cruisecontrol kost nu 18.000 :O Dat ga je wel merken. het is de zelfde auto, dus heb liever dat ze onze huidige up nog een jaartje laten doorrijden.

Heeft ie zo'n opopvallende laadmogelijkheid, weet de buurt het toch big smile smiley

Wordt het verrekend, of was het laden een cadeautje van jou?

De buurvrouw wist niet eens dat ik onlangs nog een stekker had gemaakt :} ze zag alleen dat ik soms mijn eigen auto op laad. Het was toevallig dat ik net een 'echte' oplaadmogelijkheid had gerealiseerd.

Nee geen kadootje. Ik bedoel, het is geen telefoon wat je oplaad. Ben normaal niet zo op de centen maar als vrienden van de buren (die ik niet ken) gaan laden en het gemak willen dat ze niet naar een laadpaal willen dan moeten ze gewoon betalen. Uiteraard wel gewoon de prijs die ik ook betaal voor het stroom. 27 x 21 cent = 5.67. Volgens mij heeft ze uiteindelijk 6 euro overgemaakt. Ach als dit sporadische eens gebeurd heb ik er geen moeite mee.

Edit: Nu Opel meer is ingebaken in het PSA/Stellantis concern komt de aap wel uit de mouw......de duitse fabrieken moeten dicht.

Die fabrieken hoeven (nog) niet dicht, stelantis wil alleen geen eigenaar weer zijn wat ik begrijp

"De fabrieken zouden wel voor Stellantis blijven werken, maar geen eigendom meer zijn van het bedrijf."

Als er geen kandidaat komt volgt sluiten wel verwacht ik. Wat ik wel kan begrijpen, de fabrieken van opel zijn stokoud. In russelsheim ben ik 1x geweest. Ik vond het geweldig, nostalgie. Mooie oude karaktervolle fabrieken. Maar je wil als autofabriekant een moderne, snelle, schone efficiënte fabriek hebben. Die stellantis gewoon heeft.

Mogguh!

@ Energie: wij moesten 2 weken geleden oversluiten en mijn maandbedrag is € 30,- hoger geworden. Nu krijg ik wel een Bol.com-cadeaukaart van 300 euro dus al met al gaan we er niet te veel op achteruit. Als ik nu zou moeten verlengen dan is het laagste maandbedrag wat ik kon vinden nog weer 20 euro hoger.

Dus timing was prima. Ik doe steeds een jaarcontract ivm de cadeautjes/kortingen/etc... tot nu toe heb ik daar best wat geld mee kunnen besparen ;)
Eerst via de vergelijkingssites, dan nog even speuren op de websites van de aanbieders zelf. Zo kwam ik nu bij Vattenfall.

Ik was al aan het kijken wat het zou kosten om een airco te installeren (het huis wordt in de zomer vreselijk warm) maar met de hoge gasprijzen is het voor verwarmen ook best een aantrekkelijke optie geworden; dus daar ga ik me eens verder in verdiepen.

@ Ruud: je had er inderdaad schitterend weer bij. Wat een heerlijk weekend zo :D

@ Joost: Mooi dat mensen van de laadpaal gebruik mochten maken. Niet meer dan logisch dat je er geld voor vraagt; bij sommige mensen is er geen weg terug als je eenmaal begint met geven ;)

Prima, geen probleem, en inderdaad rond een uurtje of 22 uur zag ik een auto bij mij ingeplugd, iets minder futuristisch als gedacht, maar het was dus een leaf. Ik keek op mijn telefoon en zag dat er maar op 1 fase werd geladen (3600W). na heel wat uren verder (26Kw) zat de auto blijkbaar vol.
Mooi om te zien dat mijn eigen gemaakte laadpaal, inclusief monitoring, zo goed werkt. Maar wilde wel eens zien of hij het goed deed op 3-fase. Ondersteunt een leaf dit niet?

Klopt Joost, de Leaf ondersteunt enkel 1-fase laden.
Thuis is hij meen ik op 20 Ampere afgezekerd. 20A * 230v= 4,6 kw/h. Bij een 40 kw accu / 4,6 = 8,7 uur tot vol.
Normaal heb ik hem na 7uur vol, maar de accu rij je ook bijna nooit 100% leeg.

Voor mij normaal geen probleem. Als ik om 23uur thuis kom, kan ik 's ochtends om 6.30 gewoon weer vol vertrekken. Echter, kwamen we laatst om half 3 leeg thuis en had B de auto de volgende ochtend om 8uur weer nodig voor een langere rit. Toen was hij nog lang niet volgeladen :} Noujah, komt bij ons sporadisch voor dus geen probleem.

@ Prijs Astra: Man, ik wist al dat ik voor het huidige maandbedrag nooit meer privé een auto kan rijden........maar een Astra ST Hybrid GS line gaat me strax 320 euro per maand meer kosten. En als ik dan nog geen pano-dak en pixel verlichting heb wordt de schade nog groter. Slik!

Terug
Bovenaan