Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Zo in de buitenlucht in het "zonnetje" is dat groen bijna hetzelfde ouderwetse PTT-groen van de Skoda van Barry.

img_0742.jpg

img_0821.jpg

img_0755.jpg

Ik wil nu wel eens de andere kleuren zien ( vooral het blauw ) maar tot nu toe zie ik echt alleen nog maar dit groen en de witte met rode accenten.

Het groen vind ik niets, maar het model oogt wel lekker fris!

Hier een goed weekend gehad, Raambekleding opgehangen en nog wat andere kleine klussjes gedaan en uitgezocht.
Zondag met Lize een vriendinnetje cupcakes gebakken en versierd en uiteraard verkleed en met carnavalsmuziek op standje 12 op de Sonos:}

Nu weer @work @de eettafel.

Kleurtje is wel leuk, maar ben ook wel benieuwd naar de andere kleuren.

Het model is erg smaakgebonden en uitgesproken. Hoewel de i3 ook geen schoonheid is kan ik het ergens ook wel waarderen. Zeker ook het concept, materiaalgebruik, etc. De Mokka vind ik echt heel lelijk. Maar dat heb ik met auto's zoals een Nissan Juke net zo. Niet mooi, terwijl anderen erg weg van zijn.

Wel mooi dat er wat variatie op de weg komt, en helemaal mooi als daar wat kleur bij komt (tu)

Kleur kon Opel ook wel gebruiken. Ik vond het kleuren aanbod, toen ik mijn Astra samenstelde, erg belabberd. Dat slaat nu blijkbaar door naar felle hippe kleurtjes, is misschien wel het andere uiterste.

Hier een prima weekend gehad. Ik vond het weer echt heerlijk dit weekend. Koud, maar in de zon echt heerlijk!
Er is veel geschaatst hier in de omgeving. Zaterdag nog even met baby en hond naar het kanaal gelopen, daar stonden de statafels op het ijs en had de lokale horecaman een goede middag. Ik ben uiteraard met de kinderwagen en hond maar even op het droge gebleven. Wellicht niet helemaal coronaproof, maar mooi om de gezelligheid weer een beetje te proeven.

Daarnaast de afgelopen twee nachten iets nieuws meegemaakt........ een baby die meerdere keren wakker wordt. Is wel even wennen :D
We vermoeden dat er een tandje doorkomt, daardoor slaapt hij wat lastiger maar eenmaal wakker is hij de vrolijkheid zelve gelukkig.

Mogguh!

wat was het genieten afgelopen dagen! Stralend weer en heerlijk twee dagen wezen schaatsen. Het waren geen tochten zoals ik gewend was maar creatief schaatsen met het gezin. Kinderwagen het ijs op, schaatsen aan en gaan! Zaterdag bij mijn zus en zwager geschaatst en gisteren bij ons op de vaart.
jammer dat het weer voorbij is. Het is hier nu sjippegled!

Zaterdag de S90 opgehaald in Lunteren en mocht ook nog even een stukje rijden. Vooral een bloedsnelle en comfortabele auto voor op de lange rit..op de 190 zit je zomaar.
En het is een plaatje om te zien. Maar het is zeker geen sportieve auto. Loodzwaar en alles vooral gericht op comfort.
De massagestoelen waren ook een aparte ervaring.
En het verbaast me hoe krap de auto is. De lengte zit vooral in de neus.

Vind de Mokka een lekker fris dingetje. Ook in minder sprankelende kleuren. Stuk beter dan het belegen oude model!

Daarnaast de afgelopen twee nachten iets nieuws meegemaakt........ een baby die meerdere keren wakker wordt. Is wel even wennen big smile smiley
We vermoeden dat er een tandje doorkomt, daardoor slaapt hij wat lastiger maar eenmaal wakker is hij de vrolijkheid zelve gelukkig.

Dan merk je dat vanzelf wel aan zijn luiers en billen. Hopen dat dat het is...dan is het effe doorzetten en weer klaar..:)
Gaat het verder goed?
Tandje zit er bij ons ook aan te komen. Maar het is zo'n makkelijk kereltje. Alleen maar aan het lachen en zet alleen zijn muil open als het hem echt niet zint of als ie erge honger krijgt. Bij opvang hebben ze ook geen kind aan hem.

rjthefrisian zei:
En het verbaast me hoe krap de auto is.

Ik heb echt geen idee wat je daarmee bedoelt.
Iedereen zit ten alle tijde royaal en ruim bemeten in de mijne.
De doorsnee Nederlander is natuurlijk een stuk groter dan de doorsnee Vlaming, wellicht kan dat een stuk je ervaring verklaren.
Met mijn 1,76m heb ik zeker niet te klagen.

Van vrijdag op zaterdag twee kleinkinderen als logee gehad, 6 maand en 7 jaar.
Bij beiden zitten er tanden aan te komen :}

De lengte zit vooral in de neus.

terwijl er louter 4 cilinder in worden gelepeld toch? Met een dikke V8 begrijp ik de keuze van een lange neus wel.

Vooral een bloedsnelle en comfortabele auto voor op de lange rit..op de 190 zit je zomaar.
En het is een plaatje om te zien. Maar het is zeker geen sportieve auto. Loodzwaar en alles vooral gericht op comfort.

klinkt als mijn auto :} al moet ik zeggen dat je door het enorme koppel weinig merkt van het gewicht. Super soepel voelt hij zelfs lichtvoetig aan bij gewoon rijden. Het is met name als hem flink in de bochten gooit. Luchtvering pompt het weer bij en hij kan het prima qua overhellen en grip op de achteras met standaard breedset, maar je merkt gewoon dat het niet zo vanzelfsprekend gaat als met een 3 serie. En ik vermoed dat de accu op de achteras daar ook een deel aan bijdraagt.

Hier ook even op het ijs geweest met de oudste , die vond het heel leuk. mIjn oom en tante wonen aan de grote vijver en boden tegen vrijwillige bijdrage koffie en warme chocomel aan. Anderen hadden wat muziek mee. Was best druk, leuk die gezelligheid :-D gelukkig mooi in het weekend. Nu weer aan het werk.

las dat het zondag tot wel 17 graden en zonnig kan worden B) ook heel fijn

Die snap ik ook even niet. Wellicht is het niet de ruimste auto in zijn klasse en voelt de auto wellicht wat knus aan, maar krap?
Lijkt mij dat je daar met vier man toch meer dan prima in moet kunnen vertoeven.

Dan merk je dat vanzelf wel aan zijn luiers en billen. Hopen dat dat het is...dan is het effe doorzetten en weer klaar..smiling smiley
Gaat het verder goed?
Tandje zit er bij ons ook aan te komen. Maar het is zo'n makkelijk kereltje. Alleen maar aan het lachen en zet alleen zijn muil open als het hem echt niet zint of als ie erge honger krijgt. Bij opvang hebben ze ook geen kind aan hem.

Luiers zijn nu sowieso al wat anders. Zijn begonnen met wat fruit en groente, lachen dat verbaasde koppie :D
Banaan en peer smaken hem meer dan prima. De bloemkool was nog iets te gek :D

Verder gaat het super, we konden wel dezelfde zoon hebben. Die van ons huilt nooit, is altijd vrolijk en wordt inderdaad alleen wat humeurig als het eten echt te lang duurt.
Ook mooi om te zien hoe trots hij op zichzelf is als hij op zijn buik ligt, met heel klein beetje hulp van ons om weet te draaien en rechtop kan zitten. Allemaal nog met wat hulp van ons, maar hij wil het dolgraag. Wordt steeds leuker op deze manier :)

las dat het zondag tot wel 17 graden en zonnig kan worden cool smiley ook heel fijn

Mag wat mij betreft ook echt wel komen. Twee weken winters weer vind ik wel genoeg. Doe mij nu maar weer veel zon, lange dagen en fijne temperaturen.
Heb overigens de meeste jaren al in februari het eerste ritje op de motor gedaan. Was vaak nog wel net te fris, maar wel lekker B)

Mogguh,

Wat een lekker weekend he. Wij zijn zondag ook nog lekker even op pad geweest in de sneeuw. Ik vond een week winter echt fijn, enerzijds om een wintergevoel te hebben gehad. Maar ook vanwege het plezier wat het bracht, uitgelaten mensen.....maar vooral even iets anders als "corona".

En een lekker weekend in het vooruitzicht. Bij 13 graden en zon is het weer lekker om thuis wat te knutselen.
Een maand terug een nieuwe ruit laten plaatsen, dus glaslatten moeten nog afgewerkt worden.....dat gaat een klusje voor zaterdag worden. :)

@ Mokka: Eerste testen zijn best positief. Schijnt een heel lekker rijdend karretje te zijn. Enkel over ruimte op de 2e zitrij, materiaalgebruik achterin en actieradius zijn ze iets minder positief. Nu snap ik ook niet echt waarom ze als maatstaf hebben dat in een auto achterin een volwassene goed moet kunnen zitten. Uitspraken als "hiermee moet je niet met 4 personen op vakantie naar frankrijk gaan" vind ik dan zo misplaatst. De meeste kids hebben niet zoveel ruimte achterin nodig, en als ze de lengte van een volwassene hebben bereikt gaan ze toch nauwelijks meer met pa & ma mee op vakantie.

Ps. Vandaag de auto bij de garage voor de 36mnd beurt. Kreeg keurig vervangen vervoer mee (micra).
Had ze gevraagd naar de storing van de ledlampen op de FM te kijken, zal komen door de elekromagnetische straling. Had het destijds met de Xenon in de GTS ook, en kon dat redelijk ondervangen met zo'n ferriet kern.
Maar dan belt de dealer op na een uurtje, met de mededeling "het probleem is ons bekend, maar we kunnen er niks aan doen".
Bij het 1e setje led had ik geen probleem, pas nu bij het 2e (zelfde!) setje ontstond het probleem. Dus heb gevraagd om anders eens te testen met bedrading anders leggen....maar is dan allemaal "moeilijk".

Ik snap die garages, ook nog een merkdealer, echt niet. Ik breng de auto er heen met een vooraf gemeld probleem, dan ga je toch je best doen het te verhelpen. Ookal kost dat 200 euro, ik wil 't goed hebben..... maar neej, dan krijg je zo'n antwoord.

Eerste testen zijn best positief. Schijnt een heel lekker rijdend karretje te zijn. Enkel over ruimte op de 2e zitrij, materiaalgebruik achterin en actieradius zijn ze iets minder positief. Nu snap ik ook niet echt waarom ze als maatstaf hebben dat in een auto achterin een volwassene goed moet kunnen zitten. Uitspraken als "hiermee moet je niet met 4 personen op vakantie naar frankrijk gaan" vind ik dan zo misplaatst. De meeste kids hebben niet zoveel ruimte achterin nodig, en als ze de lengte van een volwassene hebben bereikt gaan ze toch nauwelijks meer met pa & ma mee op vakantie.

In dat daglicht zou vijwel geen enkele auto een ruimte achterbank hoeven te hebben waar je als volwassene fatsoenlijk kunt zitten ;)

Ligt er net aan wat je referentiekader is natuurlijk. Als je weet dat het gewoon een opgehoogde corsa is (die ook al zeker niet ruim is in die klasse), dan valt zo'n mokka reuze mee. zelfde geld voor materiaalgebruik, is het gewoon een B segment auto, tjah, wat verwacht je.
feit blijft wel dat er ook genoeg concurrenten zijn in dat segment die aanzienlijk ruimer zijn op de achterbank. Denk dat ze dat willen benadrukken. Voor de een zal het geen probleem zijn, voor de ander wel...

Ik vind met name de kofferbak van de EV versie echt belachelijk klein. Prima voor beetje boodschappen en zo, maar verder niet. Als je met zn tweeën bent kun je de achterbank ook nog prima benutten voor vakanties en dergelijke. maar met kinderen word het echt wel passen en meten en baggagebox op dak.

Zulke auto's ogen groot en hoog en ruim, maar net als elke SUV achtige zijn ze minder ruim als je misschien verwacht, juist bij de compacte modelletjes word dat vaak pijnlijk duidelijk. Ik zat laatst achterin een toyota CH-R, daar kon ik ook met geen goed fatsoenlijk achterin zitten. Na een ritje van 15 minuten hoofd iets schuin houden was ik er klaar mee. :} Maar zoals de eigenaar zei; ik koop de auto niet voor een ander, en zo is het ook

@Richard, ik heb de motor ook klaar staan voor het einde van de week een ritje te doen
hier regent het nu ook flink laat het zout maar wel lekker eerst wegspoelen

@Ruud: vervelend van die storing. De dealer heeft blijkbaar echt geen zin in die aftermarket-lampen (want dat zijn het toch?) die ze zelfs zelf gemonteerd hebben. Slechte service.

Nieuwe auto's worden steeds groter, maar niet ruimer van binnen. Een **** 2 bijvoorbeeld: dunne stoeltjes, voldoende plek om te zitten en veel zicht rondom. Natuurlijk wil je zo min mogelijk verkeersdoden maar auto's worden wel echt veel te dichtgebouwd. Wat weer als effect heeft dat de bestuurders zich veilig wanen en je een deel van de moeite van het verbeteren teniet doet.
En ja, wat is een zuivere eis voor de achterbank? Stukje meerijden prima, maar wie gaat er nu met een auto t/m C segment met een paar volwassenen een paar honderd kilometer rijden? Dat komt toch weinig voor? Ben zelfs eens met 3 man naar Wolfsburg gereden met een **** 7. Ging prima, maar we vonden wel dat de importeur ons wel een Passat mee had mogen geven.

Afgelopen weekend trouwens lekker geschaatst. Wat een topweertje zeg! En het was bij ons niet zo druk, terwijl je zo naar Loosdrecht schaatst vanaf hier.

De doorsnee Nederlander is natuurlijk een stuk groter dan de doorsnee Vlaming, wellicht kan dat een stuk je ervaring verklaren.
Met mijn 1,76m heb ik zeker niet te klagen.

Van vrijdag op zaterdag twee kleinkinderen als logee gehad, 6 maand en 7 jaar.
Bij beiden zitten er tanden aan te komen

Krap in de relatieve vorm bedoel ik dan. Het is een flinke auto en eigenlijk haast en directieauto en dan verwacht je toch wel de nodige ruimte.
Je kunt er prima in zitten maar overal schurk je tegen de auto aan. Voorin zit je tegen de enorme middentunnel aan, schampen mijn haren met 1,85 tegen het dak en achterin zit je ook met je kop tegen het dak en komen je benen redelijk dicht bij de voorstoelen.
Ik had verwacht dat je enorm de ruimte zou hebben in zo'n grote auto maar dat heeft ie niet.

De neus is verhoudingsgewijs fors. Dat geeft hem een hele mooie uitstraling maar daardoor is de cabine niet heel overbemeten.

En het verbruik is om te janken. Hij had de tank volgegooid en had nog maar actieradius van 440 km...liep tijdens de rit iets op tot 550 km..;) Maar bij even gas geven ging ie zo weer naar de 440 km..:)

Maar dat boeit die vriend van mij niet en ik vind ook dat ie een machtig mooie auto heeft gekocht. Echt iet speciaals wat je niet snel tegenkomt..(tu)

En heb voor het eerst ook met adaptieve cruise gereden. Niet mijn ding. Ik houd van stevig doorrijden en dan is het heel irritant als hij steeds gaat inhouden als er iemand voor je rijdt. Maar als je van relaxed en ontspannen meekachelen met het verkeer houdt is het een fijne optie. Maar nu snap ik wel steeds beter waarom veel auto's op de snelweg steeds vaart minderen en zo onregelmatig rijden.

Luiers zijn nu sowieso al wat anders. Zijn begonnen met wat fruit en groente, lachen dat verbaasde koppie big smile smiley
Banaan en peer smaken hem meer dan prima. De bloemkool was nog iets te gek

Mooi dat het goed gaat! Ik ben toch nog steeds van mening dat rust, regelmaat en structuur een kind heel goed doen.

Wij moesten van ons consternatiebureau met groente beginnen en later pas met fruit. Zo voorkom je dat ze voorkeur krijgen voor de, vaak lekkerdere, zoetigheden. Heeft bij dochterlief ook echt gewerkt want die smult nog steeds van bloemkool, tomaat, brocolli en wortelen.
En Thijmen vindt brocolli en worteltjes ook al heerlijk en sabbelt lekker op broodkorstjes.

In dat daglicht zou vijwel geen enkele auto een ruimte achterbank hoeven te hebben waar je als volwassene fatsoenlijk kunt zitten
Is maar net wat voor segment en type auto je hebt. Bij een normale middenklasse en groter snap ik dat je daar een fatsoenlijke achterbank wilt hebben. Dat zijn ook echte gezinsauto's.

Zoals je zelf aan geeft, de Mokka is op Corsa-basis. Ik zie dit type auto meer voor een gezin met jonge kinderen, of voor moeders de vrouw.
En ja, ook opa en oma kunnen hem kopen.....maar die gaan ook niet snel met 4 volwassen op pad naar Zuid-Frankrijk :}

@Ruud: vervelend van die storing. De dealer heeft blijkbaar echt geen zin in die aftermarket-lampen (want dat zijn het toch?) die ze zelfs zelf gemonteerd hebben. Slechte service.
Precies zo is't. Voor mij in ieder geval een dealer die ik niemand aan zou raden. Maarjah, met een EV kun je minder makkelijk bij een universele garage terecht.

rjthefrisian zei:
En het verbruik is om te janken. Hij had de tank volgegooid en had nog maar actieradius van 440 km...liep tijdens de rit iets op tot 550 km..;) Maar bij even gas geven ging ie zo weer naar de 440 km..:)

Een tankje van amper 55 liter is dan ook om bij te huilen...
Met pendelen vanuit Zeeland en wat langer afstanden extra kan ik de wagen dicht tegen de 7 liter per 100 km krijgen (1 op 14).
Bij doodgewoon woon/werkverkeer loopt dat al gauw op naar 9,1 liter per 100 km (1 op 11).
En dan sta je dus uiterlijk elke 500km aan de pomp.

rjthefrisian zei:
En heb voor het eerst ook met adaptieve cruise gereden. Niet mijn ding. Ik houd van stevig doorrijden en dan is het heel irritant als hij steeds gaat inhouden als er iemand voor je rijdt.
Rob drukt voorliggers liever van de weg. Wat dat betreft had je beter een Audi of BMW kunnen kopen! :}

rjthefrisian zei:
consternatiebureau
:} :}

Bij een normale middenklasse en groter snap ik dat je daar een fatsoenlijke achterbank wilt hebben. Dat zijn ook echte gezinsauto's.

En daar wringt de schoen een beetje bij veel mensen. De prijs van die SUV/crossover achtige is wel van een 'echte gezinsauto'. Voor een beetje B segment crossover koop je ook een mooie C segment station. Daarnaast oogt het groot, als een gezinsauto en veel mensen rijden die compacte SUV auto's tegenwoordig dan ook als echte gezinsauto. Bij sommige van die B segment crossovers kun je wel relatief ruim achterin zitten, bij de mokka niet. Goed dat ze het melden, voor de een zal het een probleem zijn, voor de ander niet.

Gewone mokka is er vanaf 26K, wil je de 130PK versie in elegance trim waar de meeste standaard zaken zoals climat control op en aan zitten zit je al over de 30.000. dan heb je nog niet eens zaken als keyless entry, navigatie en andere luxe.

Pak je een 'echte gezinsauto' als een astra sports tourer, ook met die 130PK motor, business elegance, die al standaard luxer is dan een mokka elegance, dan zit je op minder dan 28.000 *-)

Wij moesten van ons consternatiebureau met groente beginnen en later pas met fruit. Zo voorkom je dat ze voorkeur krijgen voor de, vaak lekkerdere, zoetigheden.

Klinkt logisch!
Ga ik hier thuis eens voorstellen. Klein beetje fruit is wel wat praktischer dan groente. Want vaak als wij groente klaar hebben, bij het avondeten dus, slaapt meneer :D
Maar goed, daar vinden we wel een oplossing op.

brg zei:
rjthefrisian zei:

Met pendelen vanuit Zeeland en wat langer afstanden extra kan ik de wagen dicht tegen de 7 liter per 100 km krijgen (1 op 14).
Bij doodgewoon woon/werkverkeer loopt dat al gauw op naar 9,1 liter per 100 km (1 op 11).

Het verbruik vind ik voor zo'n grote auto met een dergelijke auto gewoon netjes. Tankinhoud is dan wel een misser inderdaad, dat had wat groter mogen zijn. Als is 500km, als je niet teveel kilometers maakt, nog wel "oke" (ook niet meer dan dat).

En heb voor het eerst ook met adaptieve cruise gereden. Niet mijn ding. Ik houd van stevig doorrijden en dan is het heel irritant als hij steeds gaat inhouden als er iemand voor je rijdt. Maar als je van relaxed en ontspannen meekachelen met het verkeer houdt is het een fijne optie. Maar nu snap ik wel steeds beter waarom veel auto's op de snelweg steeds vaart minderen en zo onregelmatig rijden.

Is echt een systeem waar je aan moet (willen) wennen, dan kun je er prima alsnog stevig mee doorrijden en kan het ook nog onthaasten. Vaak is heel licht je gaspgedaal aanraken, zodat je de ACC overruled, al voldoende. Bijvoorbeeld als je op de linkerbaan rijdt, ziet dat je voorligger al op zij gaat en dus niet af hoeft te remmen maar waarbij de ACC dat wel wil doen. Op N-wegen, waar niemand zijn snelheid weet vast te houden, is het een verademing!

Even weer een vergelijkje mijnerzijds, zowel de **** als de Focus met ACC:
- **** remde veel eerder af, met de Focus kun je praktisch bumperkleven;
- verschillende afstanden instellen is in de Focus wat makkelijker
- **** versnelde eerder als een auto voor je aan de kant ging
- **** hield zijn snelheid vast/gaf gas als je je knipperlicht aan deed en zodra je van rijbaan wisselde, de Focus doet dat pas als je daadwerkelijk een baan opgeschoven bent
- de **** had alleen ACC, in de Focus kun je kiezen uit CC, ACC of intelligente ACC. CC is zoals we het kennen, bij ACC stel je zelf de snelheid in en houdt hij afstand. Intelligente CC past de snelheid aan aan de verkeersborden, je kunt daarbij instellen of hij dan standaard de Vmax + x k/u moet rijden.

Het beste systeem? Combinatie van beide eigenlijk

AsconaGT zei:
Bij een normale middenklasse en groter snap ik dat je daar een fatsoenlijke achterbank wilt hebben. Dat zijn ook echte gezinsauto's.

En daar wringt de schoen een beetje. De prijs van die SUV/crossover achtige is wel van een gezinsauto. Voor een beetje B segment crossover koop je ook een C segment station. Daarnaast oogt het groot en veel mensen rijden die compacte SUV auto's wel als echte gezinsauto.

Als je dat wil doen, en ruimte op de achterbank wil, dan is een captur misschien niet de juiste optie en kun je beter voor een uit de vag stal gaan of een captur of iets.

Afgezien van de ruimte, was prijs vs segment ook hetgeen wat mij stoorde toen ik er eens eentje als leenauto had.
Je denkt met een Crossland dan een redelijke grote auto te hebben, welke qua isolatie, afwerking etc gelijk is aan de Astra en dat valt dan tegen. Het is van binnen gewoon een Corsa, maar wel voor een duurdere prijs.

Nu valt de Crossland qua prijs tussen de Corsa en de Astra in, dus opzich klopt het wel maar mijn eerste gevoel/reactie was toch anders toen ik instapte en er mee reed.

Het verbruik vind ik voor zo'n grote auto met een dergelijke auto gewoon netjes. Tankinhoud is dan wel een misser inderdaad, dat had wat groter mogen zijn. Als is 500km, als je niet teveel kilometers maakt, nog wel "oke" (ook niet meer dan dat).

bij veel premium merken kun je kiezen voor een grotere tank. omdat men bepaalde emissietesten moet doen met een half gevulde tank kiezen veel fabrikanten voor een hele kleine tank en tegen 0 euro of geringe meerprijs een grotere brandstoftank aan. Bij C klasses is dat ook zo. behalve hybrides, die moeten het standaard met een mini tankje doen.

Adaptive cruisecontrol nog geen super ervaringen mee. Maar heb er dan ook te weinig in gereden om echt te proberen en er mee te leren rijden

bij de Insignia A heb ik er mee gereden, was gewoon onprettig. veel te bruusk, meer irritant. was dan ook 10 jaar geleden al weer

Mazda 6 paar keer mee gespeeld (met handbak! :} ). maar ook niet prettig, maar met handbak sowieso een gek systeem

Skoda superb (bj 2018) ook mee gereden. Maar in de file houd hij er te veel ruimte tussen waardoor anderen vaak in de gaatjes duiken tot grote frustratie tot de achterliggers. je zult vast het e.e.a. kunnen instellen. Volgens mijn collega van wie die auto was stond hij al op zijn krapst, maar kan mij dat haast niet voorstellen.

Ik vind Adaptive Cruisecontrol echt geweldig, kan wat mij betreft de gewone cruisecontrol prima vervangen.
In de Leaf kun je hem in 3 stappen instellen. Bij stap 3 heb je echt ruim afstand (ideaal de laatste week, anders heb je steeds de ruit smerig) en bij stand 1 kun je op de snelweg redelijk goed rijden. Stap 0,75 was wenselijker geweest, maar als ik tel hoeveel seconden afstand ik bij stap 1 heb....dan moet je er eigenlijk niet dichter op willen rijden.

Één nadeel in de Leaf, daar zakt de snelheid tot 5 km/h in bochten....dat vind ik zelf wel irritant, mede omdat ik best wat bochten tegen kom tijdens mijn woon-werk verkeer.

Pak je een 'echte gezinsauto' als een astra sports tourer, ook met die 130PK motor, business elegance, die al standaard luxer is dan een mokka elegance, dan zit je op minder dan 28.000
Ik vind de Astra ook een hele goede aanbieding :}
Maar het klopt wel wat je zegt, ik heb de Mokka laatst ook geconfigureerd en schrok ook best van de prijs/volume afmeting.

Al jullie argumenten ten spijt maar ben meer van het actieve rijden dan constant met een vaste snelheid doorsukkelen. Gebruik de normale cruise ook bijzonder weinig.

Jah en die van hem heeft awd en een t6 en weegt 1700 kg en zal nog wat sneller leeg zijn..:)

Daar moest ik bij mijn Astra ook aan wennen. De tank is 8 liter kleiner geworden dan de J en ondanks dat ie stuk zuiniger is heb ik het idee dat ik vaker sta te tanken.

Klinkt logisch!
Ga ik hier thuis eens voorstellen. Klein beetje fruit is wel wat praktischer dan groente. Want vaak als wij groente klaar hebben, bij het avondeten dus, slaapt meneer big smile smiley
Maar goed, daar vinden we wel een oplossing op.

Die heb ik ook wel voor je. Verse groeten kopen. Wassen, koken en pureren. Vervolgens kleine porties verdelen in zo'n siliconen bakgeval met kleine vormpjes. In de vriezer en als het bevroren is haal je het eruit en mik je alle porties in een zak en weer in de diepvries. Dan heb je elke dag een makkelijk te pakken en op te warmen deelportie verse groente.
Echt ideaal!

Direct mee-eten met de pot is echt vers maar vaak lastig omdat babies helaas niet altijd op hetzelfde moment aanschuiven als jij gaat eten..;) daarom doen wij het zo.
En als je ze vers geeft, zijn ze veel beter gewend en eten ze later gewoon veel beter dan wanneer je die vieze potjes geeft.

Bij andere merken is dat net zo

Megane is ook vanaf 31.000 intense, dan heb je de 140 PK bezine handbak en allerlei luxe, voor 33.000 heb je zelfs een dikke plug-in hybrid met 160PK, automaat en allerlei luxe. Ook een hele goede aanbieding.

Kijk je naar een captur, wat een opgehoogde clio is, kost helemaal kaal 27K met 3 cilinder 90PK,
met 140 PK (4 cilinder) intense uitvoering en automaat ook 31K, als 160PK plug-in 33K, vrijwel exact even prijzig. als een vergelijkbare megane. Al zal hier het verschil in ruimte iets minder zijn omdat een captur een vrij ruimte auto is in zijn segment.

Ik vind Adaptive Cruisecontrol echt geweldig, kan wat mij betreft de gewone cruisecontrol prima vervangen.

bij veel merken kun je helaas niet switchen tussen gewoon of adaptief. Dat vind wel opmerkelijk. Een inmiddels ex collega heeft adaptive cruise control daarom maar bij de dealer laten uitprogrammeren zodat hij het nooit meer heeft. Weet niet zijn exacte redenen maar hij werd er knettergek van de bemoeiingen en wilde wel gewoon cruise control behouden. Auto is inmiddels terug bij de lease, ik denk dat de nieuwe eigenaar wel even bedenkt waarom de cruisecontrol niet automatisch gaat terwijl er wel een radar in de neus zit :}

brg zei:
rjthefrisian zei:

Ik had me om eerlijk te zijn ook niet echt gerealiseerd hoeveel een paar liter uit maakt voor het bereik, Mijn huidige B Insignia iets zuiniger dan mijn vorige A insignia, toch kon de oude Insignia meer kilometers rijden door de 8 liter extra die er in de tank ging. De A ging makkelijk over de 1000 kilometer, de huidige begint toch bij 900 km wel te piepen dat er echt brandstof bij moet. Uiteindelijk is er dan nog wel ruim 100km aan bereik over maar toch...

Project Zeeland neemt langzaam maar zeker concrete proporties aan.
Uitbreiding leefruimte via 2 zeecontainers (10 en 20-voeter) 45m² is besteld onder voorbehoud van verkrijgen nodige vergunningen, voorschot betaald.

Morgen via video eens een babbeltje doen met de bank.
Mits wat extra financiële mogelijkheden staan naast de uitbouw ook volgende zake op de planning:
- zonnepanelen
- kapschuur/carport voor minstens 2, bij voorkeur 3 wagens
- nieuwe keuken
Zou wel leuk zijn als dat allemaal nog zou kunnen gerealiseerd worden in 2021.

7977_2860_42x7989-p01_m.jpg

In de zomer als lounge,
in de winter als autostalling (meteen met wallbox voor elektrische wagen)

Liggen toch genoeg containers bij jou op het werk, blijft er niet een keertje eentje over :} maar mooi hoor.

staat er een EV op de planning dan? Ik zou de voorbereidingen wel treffen maar daadwerkelijk aanschaffen nog even laten. De aanbieders van laadpalen worden snel groter, soms krijg je er een bij aanschaf / lease van een EV. Ik heb er wel eens aan zitten te denken. maar wacht wel tot het echt nodig is. Nu gewoon 1-fase via het stopcontact.

Mooie plannen Peter!

- **** hield zijn snelheid vast/gaf gas als je je knipperlicht aan deed en zodra je van rijbaan wisselde, de Focus doet dat pas als je daadwerkelijk een baan opgeschoven bent
Het is even wennen, maar dit is inderdaad wel top! Op die manier kan ik ACC best waarderen!

@ Rob, top tip! Die ga ik intern even doorgeven (tu) :D

@ Peter, dat zijn serieuze en mooie plannen (tu)
De overkapping zomers als lounge gebruiken en 's winters voor de auto's zie ik nog niet echt voor mij.
Eerste gedachte/reactie, je kunt het dan niet echt lekker inrichten als een soort van "huiskamer" wat ik juist mooi vind aan zo'n buitenzit. Waar laat je 's winters je lounge/tuinset en ander spullen?
Ik zou in elk geval de achterkant en misschien ook wel de zijkanten dicht maken, dan kun je er veel eerder (lang) zitten omdat je uit de wind zit. Oh en gelijk electra én water er naar toe aan leggen, altijd handig!

Wij hebben hier nog de wens voor een nieuwe badkamer. Even wat ontwikkelingen op persoonlijk vlak afwachten en sowieso ga ik er pas werk van maken als de winkels weer fatsoenlijk open zijn. Wellicht dus nog dit jaar, maar anders schuiven we het gewoon door.
Moet gewoon een nette badkamer worden, zonder exotische spullen en zelfs de indeling blijft gelijk. Toch ben ik nu al bang voor de kosten :(

Ik zou de voorbereidingen wel treffen maar daadwerkelijk aanschaffen nog even laten. De aanbieders van laadpalen worden snel groter, soms krijg je er een bij aanschaf / lease van een EV. Ik heb er wel eens aan zitten te denken. maar wacht wel tot het echt nodig is. Nu gewoon 1-fase via het stopcontact.

Inderdaad, kabel zou ik altijd leggen. Stroom moet je toch hebben.
En laden via 1-fase kan ook als je een plug-in hybrid hebt. Een 100% EV laden via het stopcontact schiet niet op, maar is ook gewoon geen goed idee qua belasting.

Barri zei:
Mooie plannen Peter!

Het is even wennen, maar dit is inderdaad wel top! Op die manier kan ik ACC best waarderen!
Zo zou het op mijn auto ook moeten werken maar heb het idee dat ik nog steeds te laat naar links ga, de auto remt nog steeds af als ik op een vrachtwagen af rijdt.

Mogguh!

Dat zijn mooie plannen Peter, onder die overkapping passen me met zijn allen wel voor een Opel-Forum-Topic-Dinges-Geval.com BBQ meeting :-D
Ook handig om de voorbereidingen te treffen voor een laadmogelijkheid. (tu)

Gisteren de Leaf weer opgehaald bij de dealer, was uiteraard niks aan de hand met de auto. Dan is een onderhoudsbeurt voor 120 euro ook nog een x leuk :}
Wat dat betreft zou het wel leuk zijn om zo'n EV eens 20 jaar te houden en een balans op te maken wat de onderhoudskosten zijn geweest. In 3 jaar en 70.000km is er nog niks noemenswaardigs vervangen aan die auto. wat buiten normale slijtage valt. En zit ook nauwelijks iets op wat middels km.stand of leeftijd moet worden vervangen, zoals een D-riem/waterpomp ed.

Overigens nog grappig, kwam hier net een vertegenwoordiger aanrijden in een E-Niro. Vorig jaar had hij nog een ID3 onder de kont, dus vroeg hem een beetje verbaasd of ie zijn auto in de prak had gereden. Die kerel was zo slecht te spreken over de ID3 dat ie hem weer teruggebracht heeft. Veel software-storingen wat hem tegen zat, maar ook de slechte gebruiksvriendelijkheid waar je in tests veel over leest irriteerde hem mateloos. Enkel de range en ruimte in de auto was hij positief over. Nu had hij de E-niro, die was wel minder vooruitstrevend, maar beviel hem uiteindelijk beter.

Mooie plannen Peter! Ziet er goed uit, ook je tekening van de containerwoningen laatst was erg mooi!

@Richard, wij hebben zo een stomer voor groentes, super makkelijk, snel klaar en inderdaad, daarna even invriezen in kleine porties.

Ik vind het ook een enorm compliment voor KIA met E-niro . zelfs in testen weet de E-niro een ID3 op veel vlakken nog voorbij te streven. terecht een verkooptopper.

Wat dat betreft zou het wel leuk zijn om zo'n EV eens 20 jaar te houden en een balans op te maken wat de onderhoudskosten zijn geweest. In 3 jaar en 70.000km is er nog niks noemenswaardigs vervangen aan die auto. wat buiten normale slijtage valt. En zit ook nauwelijks iets op wat middels km.stand of leeftijd moet worden vervangen, zoals een D-riem/waterpomp ed.

lijkt mij ook leuk om te zien!

ja de eerste jaren is er gewoon weinig. met de meeste brandstofauto's net zo overigens als je 25K per jaar rijd 4 jaar lang. Veel leaseauto's hebben hun jaarbeurtje, dan komt er misschien een paar remblokken aan de voorzijde bij of een paar voorbandjes en ruitenwisserbladen bij en dan houd het vaak wel op. De echte kosten komen pas daarna.

Maar op lange termijn is een EV echt wel iets goedkoper verwacht ik.

En laden via 1-fase kan ook als je een plug-in hybrid hebt. Een 100% EV laden via het stopcontact schiet niet op, maar is ook gewoon geen goed idee qua belasting.

Er zijn veel EV's die nog steeds enkel en alleen op 1 fase laden, maar dat veranderd wel snel nu. Ik weet niet wat die van ruud doet? Voor mijn auto is het meer dan prima inderaad. sterker nog; ik reduceer hem zelfs van 16 naar 10 ampere zodat die groep niet te zwaar word belast omdat er ook andere zaken op zitten.

met een EV die 3 fase ondersteund altijd een 3-fase laadpaal nemen inderdaad. (tu) maar zolang het niet nodig is zou ik als ik BRG was nog geen laadpaal aanschaffen, alleen bedrading voorbereiden.

Ik ben nu bezig met de meterkast aan het aanpassen, hobbie winterprojectje. Komt ook een 3-fase groepenkast in, heb ik al in huis, alles word ook al voorbereid voor een laadpaal, zelfs de lege buizen als voorbereiding komen er al geschikt voor 5 aderige kabel (3-fase). de installatieautomaat komt er ook al in voor de laadpaal, er is een plekje gereserveerd in de groepenkast voor een KwH meter stel dat het tegen die tijd zakelijk gaat. Maar laad mijn auto nog gewoon met stopcontact op. Als het ooit nodig is, is het zo aangelegd (tu) kwestie van bedrading door de buizen en laadpaal installeren.
Tenzij mijn thuislader van mijn auto defect raakt (komt wel eens voor), dan haal ik wel gelijk een laadpaal alvast.

In de AW heeft ook de Kona van de ID.3 gewonnen. En na de facelift wordt de Kona ook nog eens iets appetijtelijker om naar te kijken!

Toch zie je de ID3 bijzonder veel en ook de ID4 zie je al heel veel. Die laatste valt ook erg op omdat ie in lekker felle kleurtjes te krijgen is.
Zag gisteren voor het eerst een G*olf VIII..dat is nogal een sneu geval geworden.

Ja 8 vind ik ook niet mooi, zag er laatst ook 1 in het donker met die doorgetrokken balk aan de voorzijde. Niet zo fraai. Denk dat in NL ook veel zakelijke 7 rijders zijn overgestapt naar de ID3 ipv 8.

In de AW heeft ook de Kona van de ID.3 gewonnen. En na de facelift wordt de Kona ook nog eens iets appetijtelijker om naar te kijken!

inderdaad, knap! En misschien wel een beetje een blamage voor VW als je met zoveel bombarie dat ding aankondigt. Nieuw hoofdstuk. bla bla. Verkopen zal hij toch wel, dat geluk heeft VW wel

televisieprogramma Kassa gaat een programma maken over Opel Onstar, dat is vaak geen goed teken :}

Toch zie je de ID3 bijzonder veel en ook de ID4 zie je al heel veel.
Het is een **, dus dat verkoopt zowieso. Het is echt bijzonder hoe een merk zich na zoveel schandalen nog zo staande kan houden.
Het dieselschandaal, de TFSI-problemen en dan nu de problemen met software in de nieuwe Golf en ID3. Scheelt dat veel consumenten het niet mee krijgen.

Bij de ID3 verwacht ik wel dat er meer teleurstellingen volgen. Mensen kennen ** van redelijk goeie Golf's en Passats. Daarnaast is ** wel redelijk snel met het brengen van vernieuwende techniek, denk aan de TFSI motoren en DSG. Ze liepen er wel mee voorop en vele merken volgden. Denk dat consumenten datzelfde vertrouwen in de ID modellen hadden, hem blind hebben besteld mede vanwege bijtellingsvoordeel in 2020, maar nu toch tegen praktische problemen aanlopen.

Beetje zelfde als ik bij de Leaf had. De auto zonder rij-ervaring en gebruikerservaring gekocht, van uitgaande dat ze door de ervaring met de Leaf 1 hun ervaring wel zouden omzetten in een goede auto. Dat viel uiteindelijk tegen.

Breaking zei:
De avondklok in Nederland moet per direct opgeheven worden, zegt de rechtbank in Den Haag
De avondklok in Nederland is ingesteld op basis van een noodwet, waarin staat dat een kabinet in noodgevallen regels kan invoeren zonder overleg met Tweede en Eerste Kamer. Maar volgens de rechtbank was de avondklok geen noodsituatie "zoals bijvoorbeeld het geval is bij een dijkdoorbraak.”

Lap, daar gaat mijn extra inkomen door mijn hondjes uit te lenen voor avondwandelingen ;)

Denk dat consumenten datzelfde vertrouwen in de ID modellen hadden, hem blind hebben besteld mede vanwege bijtellingsvoordeel in 2020, maar nu toch tegen praktische problemen aanlopen.

ik denk dat mensen het allemaal prima vinden en alle nadelen voor lief. je rijd immers heel goedkoop een ruime auto. Maar eerlijk is eerlijk, je moet dan ook niet zeuren als je blind zo'n ding koopt omwille van de bijtelling :} dat is het risico met blind bestellen.

ik zie het me C350e rijders ook, die hebben blind zo'n ding gekocht voor 7% bijtelling destijds. Gaan ze daarna klagen over EV rijbereik, geen trekgewicht op kenteken en ruimte in de kofferbak of andere zaken die je me een proefrit had kunnen ondervangen. En vervolgens wel voor een habbekrats een dikke bak rijden :}

ik denk dat mensen het allemaal prima vinden en alle nadelen voor lief. je rijd immers heel goedkoop een ruime auto. Maar eerlijk is eerlijk, je moet dan ook niet zeuren als je blind zo'n ding koopt omwille van de bijtelling grinning smiley dat is het risico met blind bestellen.

ik zie het me C350e rijders ook, die hebben blind zo'n ding gekocht voor 7% bijtelling destijds. Gaan ze daarna klagen over EV rijbereik, geen trekgewicht op kenteken en ruimte in de kofferbak of andere zaken die je me een proefrit had kunnen ondervangen. En vervolgens wel voor een habbekrats een dikke bak rijden

Precies..het gros dat ** afzet is lease. Voor veel leasers is de prijs de doorslaggevende factor en daar scoort ** in de lease dikke prima mee. Daarnaast heeft ** ondanks alle perikelen blijkbaar nog steeds een goede naam. Ook heeft ** een slim marketing apparaat..massa's ID3 s op kenteken gezet en ze dan vervolgens slim bij makelaars en dergelijke aan de man brengen.
Als de prijs goed is nemen ze andere nadelen wel voor lief. Anders was de elektrische opmars lang niet zo groot geweest.

Dat zie je bij Tesla ook: als het maar goedkoop genoeg is wordt er wel voor gekozen. Er is geen particulier die een ID.3 of **** 8 koopt...
Ben wel benieuwd naar de verhoudingen particulier/zakelijk per merk.

In het verleden (toen ik nog bij de dealer werkte) was dat allemaal gewoon beschikbaar. niet alleen van eigen merk maar ook van andere merken was dat gewoon beschikbaar al dan niet tegen betaling. Ik weet de cijfers zo niet meer, behalve dat het vrij voorspelbaar was, maar zal nu ook wel anders liggen bij sommige merken.

Nu zal het allicht wat lastiger zijn om de juiste cijfers te krijgen. veel particuliere kopers zijn naar private lease gegaan, dat zijn wel particuliere rijders maar ook op naam van de leasemaatschappij. Maar ik kan mij niet voorstellen dat die cijfers er niet zijn

Tot 2006 was het heel goed inzichtelijk, maar vanwege nieuwe privacyregels is dat lastiger geworden. Toch moet het wel kunnen; fleetregistratie, RTL registratie, particuliere registratie, die moeten allemaal te onderscheiden zijn zou ik zeggen.

Terug
Bovenaan