Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

ik denk dat mensen het allemaal prima vinden en alle nadelen voor lief. je rijd immers heel goedkoop een ruime auto. Maar eerlijk is eerlijk, je moet dan ook niet zeuren als je blind zo'n ding koopt omwille van de bijtelling grinning smiley dat is het risico met blind bestellen.
Dat ben ik niet helemaal met je eens Joost. Als een product, in dit geval een auto, niet biedt wat je beloofd is dan mag je daar best om "zeuren". Mijn Leaf is verkocht met een rijbereik van 378km....je mag blij zijn als je de 280km haalt bij een snelheid van 80 km/h. Dan doet hij beduidend minder als beloofd.
In geval van een ID 3, hoef je echt niet te accepteren dat hij softwarestoringen heeft en dat evt. functies het niet doen die je beloofd zijn.

Al met al, of je hem nu wel of niet hebt kunnen zien......ze moeten leveren wat aangegeven is.

Al met al, of je hem nu wel of niet hebt kunnen zien......ze moeten leveren wat aangegeven is.

ze hebben exact geleverd wat aangegeven is. Immers een auto die 378 km haalt volgens de destijds geldende NEDC norm die alle fabrikanten hanteren in die tijd. De norm. Onafhankelijk gemeten zelfs. Dat die norm niet echt op de praktijk slaat kan nissan ook weinig aan doen. Het is net hoe je het bekijkt.

ze hadden ook kunnen adverteren, "rij-bereik van 378 gemeten volgens NEDC, maar ik de praktijk ga je dat toch niet halen" :} maarja, dat doet geen enkele autobouwer. Ook niet bij benzinevoertuigen.

In die tijd is al jaren bekend dat de NEDC methode achterhaalt was en was men al jaren bezig met WLTP die een veel realistischer beeld zou geven. Juist voor elektrische auto's omdat die resultaten zeer sterk afwijken. Edit; even opgezocht in januari 2018 was bekend dat de WLTP range 270 km zou zijn, maar toen had jij hem net besteld dacht ik.

verbruikcijfers met benzineauto's worden ook volgens de NEDC methode gemeten in die tijd, was ook nooit haalbaar.

Dat die 378 volgens NEDC nooit ging halen kon je dus van te voren wel verwachten. Dat het veel ging afwijken ook. Maar hoeveel mag je dan verwachten dat hij in de praktijk wel gaat halen? geen idee... In autotesten van EV's hoorde je vaak (ook bij autoweek) dat je 1/3 of soms 2/5 van de NEDC reikwijdte af moet halen om het praktijkverbruik een beetje in te schatten. Dan klopt het wel aardig met wat jij haalt.

Als je al weet dat de NEDC meting van 378 sterk gaat afwijken had je ook nog heel even kunnen wachtten to de wat meer realistischer WLTP metingen binnen waren, of als je nog meer zekerheid wil wachten totdat er mat meer rijtesten en gebruikerservaringen zijn. Ik begrijp de teleurstelling wel, maar het is wel een risico als je de auto als early adapter koopt.

In geval van een ID 3, hoef je echt niet te accepteren dat hij softwarestoringen heeft en dat evt. functies het niet doen die je beloofd zijn.

klopt, daar mag je terecht om zeuren. Ik wil het niet eens zeuren noemen maar terecht klachten over hebben.

Maar hoor mensen ook wel een klagen over een verwarming die het niet snel genoeg doet. stuurgevoel, ruimte, bediening, een automaat die ze niet fijn vinden schakelen, windgeruis, een aanraakscherm wat net niet zo soepel loopt als men verwacht, . En dat laatste woord zit het hem in. Wat verwacht je, wat mag je verwachten en wat hoop je op.

Kopje koffie ling

https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F10%2Fopel-mokka-duik-in-de-prijslijst.jpg

Eerlijk gezegd, als ik die afbeelding zo zie, vind ik de veelbelovende neus van de Mokka niet echt passen bij de rest van de wagen.

Ik vind het een leuk ding maar ik vind hem wel klein uitvallen. Ik las gisteren een test van de nieuwe Corsa. Die kreeg ook flinke kritiek dat hij achterin veel te krap is. Ben bang dat dat bij deze Mokka ook het geval gaat zijn.

Appte vanochtend die vriend van mij even hoe zijn s90 beviel. App ie me terug dat ie al bij de schadehersteller staat...8-)
Vandeweek met de gladheid was er niet mee te rijden; ondanks de AWD. Hij gleed en glibberde alle kanten op en is tegen een andere auto aan gegleden.
De enorme banden hadden niet al te veel profiel meer maar ook weer niet heel weinig (blokje +1mm).
Hij laat er nu direct nieuwe all seasons onder zetten en hoopt dat het zo beter wordt. Sneu hoor...

Appte vanochtend die vriend van mij even hoe zijn s90 beviel. App ie me terug dat ie al bij de schadehersteller staat..

ohjee, AWD is wel leuk om weg te komen, en met een dikke motor gaat dat helemaal prima met gladheid en sneeuw (tu) Maar beter remmen gaan ze er niet van, sterker nog; door het zware gewicht is het misschien wel iets nadeliger. Zomerbanden zijn ook al geen aanrader en brede zomerbanden al helemaal niet. Wel enorm balen voor hem

ik wil niet weten wat 4-seizoenenbanden kosten x 4 voor die hoepels :}

Ben zo benieuwd wat er in de pijplijn zit voor de Astra en Insignia...

ik ook! En welke kant opel echt op gaat binnen het PSA concern. Ik gok (en hoop) wat meer de skoda kant. Ruime goed uitgeruste auto voor je geld. Voor kekke design dingen hebben ze citroen en DS al voor, en peugeot in mindere mate ook. De 508 station is een fraaie auto, maar daar mag ook gewoon een wat praktische no nonsens tegenhanger naast staan

Wanneer mogen we de nieuwe Astra en Insignia eigenlijk verwachten?

@ Rob, dat is wel zuur. Nu denk ik dat je op nieuwe zomerbanden nog best een eind komt in sneeuw, maar ook daar zit het profiel gewoon te snel vol met sneeuw. Zijn ze dan al wat verder heen (blokje + 1mm) dan wordt het wel lastig in de sneeuw, terwijl ze bij gewoon droog/nat weer nog prima mee kunnen.
AWD is inderdaad prima om weg te komen, het gaat echter vaak pas fout bij sturen en/of remmen (geen grip) daar doet aandrijving op alle vier de wielen op dat moment ook niet zoveel aan :D

Hopelijk valt de schade mee.

AsconaGT zei:
ik wil niet weten wat 4-seizoenenbanden kosten x 4 voor die hoepels :}

Toen ik de mijne kocht heb ik prijs gevraagd voor ofwel aflevering op de bestaande velgen met alleseizoensbanden ipv de bestaande zomerbanden , ofwel een extra set metaal met winterbanden.
De extra set met winterbanden bleek veruit de goedkoopste optie.
En dan heb ik maar 19" ipv 21" zoals de vriend van Rob.

ohjee, AWD is wel leuk om weg te komen, en met een dikke motor gaat dat helemaal prima met gladheid en sneeuw thumbs up Maar beter remmen gaan ze er niet van, sterker nog; door het zware gewicht is het misschien wel iets nadeliger.

tsja..320 pk, 1719 kg en 21 inch lijkt me ook geen pretje om met gladheid te beteugelen. Maar jah..hij heeft er ook nog en setje 18 origineel Volvo bijgekregen maar die gaat hij verkopen.

Nieuwe Astra wordt volgens mij na de zomer (september IAA was de planning) bekend gemaakt.
Insignia gaat volgens mij nog wel even duren.

rjthefrisian zei:
...
Insignia gaat volgens mij nog wel even duren.
Dan kunnen we die opvolger wel vergeten denk ik... Als we al die tijd nog met alleen maar brandstofmotoren moeten doen zie ik het somber in...

(Voor de Astra lijkt het me ook wat krap allemaal.)

ik ook! En welke kant opel echt op gaat binnen het PSA concern. Ik gok (en hoop) wat meer de skoda kant. Ruime goed uitgeruste auto voor je geld. Voor kekke design dingen hebben ze citroen en DS al voor, en peugeot in mindere mate ook. De 508 station is een fraaie auto, maar daar mag ook gewoon een wat praktische no nonsens tegenhanger naast staan
Daar ben ik ook heel benieuwd naar. Denk dat de verdeling die jij maakt best goed klopt....Opel als tegenhanger van Skoda.

Introductie nieuwe astra is dit jaar. Is al wel bekend dat hij niet als EV zal komen, enkel met gewone motoren en als hybride.

Insignia is nog niks over naar buiten gebracht. Al geeft de komst van een nieuwe citroen C5 wel hoop, dat daar ook de volgende 508 en Insignia van het onderstel gebruik kunnen maken.

Wel grappig, zowel de Corsa als de Mokka zijn eigenlijk best goed ontvangen in de pers.
Voor mij gevoel heeft Opel bij de Corsa wel de boot gemist. Hij is achterin de krapste in zijn klasse en het digi-dash is een aanfluiting. Echter is het één en ander wel te verklaren doordat Opel in recordtijd dit model moest ontwerpen. Ze hadden de opvolger immers al klaar toen PSA Opel over nam en de stekker uit die Corsa trok.

De Mokka is wel onder PSA-vlag ontworpen en dan zie je een best geinig product. Als ze van de nieuwe astra gewoon een ruime en betaalbare auto maken, geef ik ze goede kansen. Wel jammer dat oa in de Mokka niet meer de uitgebreid verstelbare stoelen te bestellen zijn zoals we die van Opel kennen.

@Rob, oeis dat is balen zeg voor je vriend! Alleen blikschade zo te horen.

All season in 21 inch zal zeker een flinke duit kosten, er zijn ook weinig merken die dit aanbieden.

Je wil niet weten wat de winterbandjes van de Tesla kosten, 20 inch 265....

Edit: Vergat even dat dat je ding is..... ;)

Mokka in de configurator 42k... Maar das dan ook full options. En ja dat laatste wordt wel vaker gezegd. Jammer dat ik de zwarte trim van de GS-Line niet los kan kiezen.

De Mokka is/wordt sowieso de eerste 'nieuwe' Opel. Die Crossland, Grandland en de Corsa zijn rare tussen modellen. Dat de nieuwe Astra niet als EV zou komen lijkt me zeer sterk. Ze proppen die aandrijflijn van de Corsa en Mokka ook in de Vivaro ed. Waarom dan strax niet in de Astra (Die trouwens op hetzelfde platform komt)

Nou, de Corsa is wel geheel nieuw hoor. De 'oude' Corsa was al klaar maar is nooit verschenen.

Een Astra elektrisch is ook niet zo handig, je kan daar beter een SUV voor pakken vanwege het accupakket. Al hebben ze dat bij de Corsa best leuk weggewerkt (heb op de IAA een opengewerkt exemplaar gezien).

De Mokka is/wordt sowieso de eerste 'nieuwe' Opel. Die Crossland, Grandland en de Corsa zijn rare tussen modellen.

Allemaal PSA gebaseerde modellen dus wel degelijk nieuw.

De 308 komt net als de volgende Opel Astra en de nieuwe DS 4 Crossback op het VMP-platform te staan. Daar komt ook een speciaal voor EV's bestemde variant van, het eVMP-platform.

Die basis, die op termijn ook door de volgende generaties van PSA's modellen in het C-segment of daarboven wordt gebruikt, is geschikt voor accupakketten met een capaciteit van 60 kWh tot 100 kWh. Reken voor de e-308 op een elektrische actieradius van minimaal 400 kilometer, al komen er ongetwijfeld versies beschikbaar met een langere, maximaal 650 kilometer grote elektrische adem. Let wel, Peugeot gaf aan dat het eVMP-platform pas in 2023 in gebruik wordt genomen. Mogelijk komen eerder dus de niet-elektrische versies op de VMP-versie van het platform. Er bestaat een piepkleine kans dat Peugeot de 308 op een grondig herziene versie van het huidige platform huisvest, maar dat lijkt gezien de relevantie van het model niet aannemelijk.

Voor de techniek van de Astra kun je goed kijken naar de zojuist geïntroduceerde tweelingbroer, de DS 4. Die komt ook alleen als plug-in en zijn tweelingbroer Astra dus ook.

Heeft iemand ervaring met de Corsa OPC van rond 2008? Ik heb anderhalve maand een Corsa van 2008 gereden, en dat vond ik een heel volwassen ding. De 1.2 was alleen wel tergend traag.
Ik zit vaak te 'Marktplaatsen' en mij valt op dat de Corsa OPC niet heel duur is, vanaf €6000 maar een net exemplaar rond de €8000. Ik heb me er nooit in verdiept, maar zo'n blauwe is toch wel heel leuk speelgoed!
m1dyx1wb02sl_800.jpg

De Fiesta mk7 ST kwam pas in 2013 dus is direct een klap duurder (en mega-waardevast: nieuw 25k, nu na 5-8 jaar niet heel veel goedkoper dan de helft van dat bedrag).

Barri zei:
Heeft iemand ervaring met de Corsa OPC van rond 2008? Ik heb anderhalve maand een Corsa van 2008 gereden, en dat vond ik een heel volwassen ding. De 1.2 was alleen wel tergend traag.
Ik heb de nodige kilometers in een Corsa van 2009 gereden. Inderdaad eigenlijk een prima auto. Ik had wel de overtrevende trap van traag: Een 1.2 op LPG... De eerste keer dat ik er in reed dacht ik dat die stuk was, versnellen boven de 100 deed die eigenlijk niet in de 5.

Nou, de Corsa is wel geheel nieuw hoor. De 'oude' Corsa was al klaar maar is nooit verschenen.
Stimmt, die is inderdaad niet verschenen. Daardoor had Opel zeer korte tijd om op basis van de 208 een Corsa-variant te maken, binnen de PSA mogelijkheden. Ik geloof direct dat daardoor concessies zijn gedaan.

Crossland & Grandland zijn van begin af aan al samen met PSA ontwikkeld, toen Opel nog onder GM viel. Eerlijk gezegd zijn dat ook geen slechte auto's.
De Crossland kun je niet zo mooi vinden, maar hij is wel praktisch en ruim van binnen. De Grandland is ook weinig mis mee, persoonlijk vind ik alleen dat het interieur wel iets moderner had gemogen met oa het deels digitale dashboard zoals al in de Insignia B2 te vinden was.

Heeft iemand ervaring met de Corsa OPC van rond 2008?
De in mijn ogen leukste generatie van de Corsa. Die zag er nog lekker fris, vrolijk, modern en mits goed aangekleed ook sportief uit. Heerlijk karretje met ook een best leuk interieur in tijd van introductie. Ook de Cmon campagne vond ik erg leuk! Ik heb geen eigen ervaring met deze auto, maar hoor wel kritische noten over de 1.6T.

Ps. Zie ik momenteel die reclame van de Crossland op TV, dan irriteer je je vanaf minuut één. Ik snap echt niet dat er niemand bij Opel NL zegt "jongens, dit kan toch echt niet!".
Echt....tv commercial en Opel is al jaren lang een ongelukkige match. :(

Ik dacht dat de 1.6T in de OPC niet al te best was, er zijn (bij wijze van) nog maar weinig exemplaren zonder grondige revisie/nieuw blok.
Zou ik mij even goed in verdiepen, kan maar zo zijn dat de nette exemplaren netjes zijn gerepareerd en inmiddels betrouwbaar zijn.

De 4e cilinder loopt nogal eens te warm waardoor je blokje eigenlijk afgeschreven is. (Dit is trouwens een afgetrapte bak kwaaltje. Een nette goed onderhouden Corsa OPC heeft daar geen last van)

En ze hebben de beruchte M32 6-bak. Ik denk dat als je er een van de laatste lichting koopt je veilig zit.

Klopt. Je moet bij de Corsa OPC sowieso gaan voor een goed onderhouden niet gechipt exemplaar en de motor bij aankoop goed laten checken.
Anders is de kans groot dat de motor stuk loopt.
En inderdaad de M32 bak..je hebt het over een exemplaar van 2008 dus daar zit de slechte bak zeker nog in.

Jammer want het is wel een ontzettend leuk ding!

Hm, toch wel wat bekende issues dus. Zo'n blauwe OPC met die kuipstoelen vind ik wel tof. Maar de goedkopere exemplaren dus wel voorbijlopen blijkbaar.
Staat op Mobile.de ook een groene Nurburgring edition, ook héél gaaf!

Iemand nog tips voor een goede degelijke moersleutel of betaalbare luchtsleutel?
Ik ben bij de bandenwissels vaak aan het klooien om de bouten los te krijgen. Bij bandenboeren of garages worden ze te vaak te vast gezet waardoor het vaak een crime is om ze los te krijgen. Ik heb al een momentsleutel maar zoek met name een goede tool om ze los te krijgen.

Staat op Mobile.de ook een groene Nurburgring edition, ook héél gaaf!
Kan me de rijtest op AW destijds nog goed herinneren, in een tijd dat ze veel klachten hadden over OPC's met een te hoog gewicht of teveel vermogen op de vooras.....waren ze over de NBR -edition opeens laaiend enthousiast. Die auto klopte gewoon (mede dankzij een sper volgens mij)

rjthefrisian zei:
Iemand nog tips voor een goede degelijke moersleutel of betaalbare luchtsleutel?
Ik ben bij de bandenwissels vaak aan het klooien om de bouten los te krijgen. Bij bandenboeren of garages worden ze te vaak te vast gezet waardoor het vaak een crime is om ze los te krijgen. Ik heb al een momentsleutel maar zoek met name een goede tool om ze los te krijgen.

Langere buis om je hefboom te veranderen. Werkt het beste, een luchttol ga je ze niet mee los krijgen, tenzij je echt een dure koopt met heel veel slagkracht. Maar dat is averechts ook niet de bedoeling.

rjthefrisian zei:
Een andere garage zoeken die de wielmoeren wel met het voorgeschreven moment aandraait. Dat specificeerd een fabrikantie niet voor niets.

Corsa 20SEH zei:
rjthefrisian zei:

Langere buis om je hefboom te veranderen. Werkt het beste, een luchttol ga je ze niet mee los krijgen, tenzij je echt een dure koopt met heel veel slagkracht. Maar dat is averechts ook niet de bedoeling.

Inderdaad, dit is de goedkoopste, meest makkelijke oplossing en beste oplossing.
In elk geval niet met je momentsleutel proberen los te halen, want daar sloop je zo'n ding in no-time mee. Die zijn echt alleen bedoelt om ze op moment vast te zetten (what's in a name :D)

Ik heb een paar jaar terug ook met pijn in mijn maag gekeken hoe mijn schoonvader de kruissleutel nog even aantrapte om de bouten goed vast te zetten, totaal onnodig :,(
En vervolgens een half jaar later klagen dat het spul "vastgeroest" zit en dat er de volgende keer wat vet tussen moet :D, nee pannekoek dat is je eigen schuld geweest :D

Ik heb een luchtsleutel maar gebruik 'm eigenlijk niet. Gewoon aandraaien met zo'n 110Nm. Als je een dealer hebt die m veel strakker doet dan moet je er iets van zeggen. Boeit het ze niks, wegwezen dan daar.

Thanx voor de tips! Ik ga een goede lange moersleutel bestellen.

Als je een dealer hebt die m veel strakker doet dan moet je er iets van zeggen. Boeit het ze niks, wegwezen dan daar.

Nog beter.... ben laatst met de c3 terug geweest naar de lokale garage dat ik ze niet los kreeg toen ik de winterwielen eronder wilde zetten.
Hij heeft zelf los mogen maken en ik kon weer verder..:) beste leerschool..:}

Met de Corsa D heb ik veel ervaring, volgens mij vrijwel alle smaakjes wel gereden (behalve de nurburgring edition)

1.0, 1.2, 1.4. Allemaal traag. wat zware auto en bak met lange verhoudingen en de fut is er aardig uit. Al voelt het langzamer aan dan dat het werkelijk is.

De 1.6 in de OPC is niet slecht, met name de M32 bak moet je op letten. En inderdaad geen getunde exempalren. Mooi goed onderhouden origineel NL exemplaar zou ik prima aandurven. Mijn referentiekader is aardig verlegd, maar ik weet wel in die tijd dat ik enorm onder de indruk was van het vermogen. Kwam wel wat laat vrij en miste ook een beetje een sportieve zi, ondanks de stoelen. maar eenmaal op toeren ging het als een racket.

Ook leuk is de 1.4 turbo. vrij zeldzaam in de corsa D. die is ook niet futloos, heb je dan een color edition met een leuk kleurtje is het ook een geinig ding. (tu)

ik heb van einhell een keer een elektrische sleutel geleend van de buurman. Maar dat was echt waardeloos, veel te weinig kracht ook. Ik heb een oude momentsleutel met een lange arm, die gebruik ik om hem open te trekken. En zet hem altijd netjes op moment weer vast. Ondanks het dan ook nog flink wat kracht kost gaat het prima. Ook schuur ik de wielnaaf heel iets en wat kopervet, zodat hij daar niet gaat klemmen. Heb ik ook al paar keer gehad, ook erg vervelend.

Een garage die hem met de luchtsleutel vast zet zou ik gelijk weg gaan, is echt niet goed. het kan te los zitten maar meestal zitten ze veel te vast. LM velgen vinden dat ook lang niet altijd prettig. Zo vast hoeft het ook helemaal niet

@moersleutel: ik heb zo’n uitschuif-sleutel, volgens mij van de Conrad. Kostte bijna niets en heb er heel veel plezier van.

Ooh groen met wit, die is echt heel gaaf! Zelfs stuurverwarming, zozo! Doet qua prestaties niet onder voor de Fiesta die ik heb, dat vind ik wel opvallend. Bijzonder dat de achterbank niet in delen neerklapbaar is, andere Corsa's hebben dat wel.
M zei vandaag dat de opvolger van de Fiesta wel een cabrio mag zijn, ook leuk!
Ook niet gek dat ze dat vandaag zei: wat een weertje dit weekend! Gisteren hebben we ruim 30km gefietst. We kwamen ook langs de plas waar ik vorige week nog op de schaats stond. Echt niet te bevatten.
Helaas was de leiding naar de buitenkraan gesneuveld, dus die heb ik vandaag gerepareerd. Gelukkig kon ik bij de Toolstation bestellen en afhalen. Daarna de ramen gewassen, die waren erg vies geworden. Gelijk de aanhangwagen gewassen, en de auto's natuurlijk. De Focus heeft niet gereden maar was erg stoffig geworden.
Vervolgens een fijn ritje gemaakt met de Kever. Heerlijk!

Nu nog wachten tot de maatregelen een beetje worden opgeheven want ik word het wel zat zo. De IC's zijn niet heel druk, de risicogroepen zijn voor een groot gedeelte al ingeënt, dus wat mij betreft kunnen de teugels wel wat los. Maarja, ik ben geen viroloog...

Toolstation kom ik de laatste tijd ook vaak. nette prijzen, geen minimum bedrag en ligt vaak binnen 15 minuten gereed en je hebt geen vooraf te selecteren afhaaltijd. Dus als je even snel wat nodig hebt gaat dat echt super.

Zaterdag was B met de kinderen naar de zus in Amsterdam. Kon ik van alles in de meterkast en in de kelder omlussen en fatsoenlijk aanleggen en mooi afwerken. Daarvoor moest de stroom er regelmatig helemaal af. Dat is dus doordeweeks niet handig en weekend ook niet. Maar nu kon het perfect.

Met de keuken in 2000 hebben ze een aparte groep voor vaatwasser en oven aangelegd, maar man man wat een beunhaaswerk. Die hadden ook geen 5 minuten langer werk willen hebben. Ook de zonnepanelen was echt heel slordig en gemakkelijk er in geramd. Nu zit alles mooi strak ik vaste buisjes met drukzadels. Alleen moet nog voor de wasmachine en droger een eigen stopcontact, buizen en groep aanleggen. Dan kan uiteindelijk de groepenkast vervangen worden naar 3-fase.

Gisteren wel lekker er op uit geweest, rondom het vliegveld hier gewandeld en de Up door de wasstraat getrokken, die zag er niet uit

Nu nog wachten tot de maatregelen een beetje worden opgeheven want ik word het wel zat zo. De IC's zijn niet heel druk, de risicogroepen zijn voor een groot gedeelte al ingeënt, dus wat mij betreft kunnen de teugels wel wat los. Maarja, ik ben geen viroloog...
Zo is mijn gedacht ook, voor ondernemers is het ook niet meer te doen. Voor de beperking in restaurants (grote groep mensen langere tijd bij elkaar in een ruimte) heb ik nog altijd begrip. Maar de gewone winkels, daar zou ik best wel wat versoepeling willen zien. Nadeel is enkel, dat het dan in de winkel niet te druk wordt, maar in de straten er omheen (stadscentra) wel. En horeca, wat terrassen toestaan met afstand.......nu staan de mensen ook bij elkaar rondom de "koffie to go".

Wij hebben gisteren ook genoten. Eerst 10km hardgelopen, daarna nog 9km gewandeld en nadien nog eens 4km omdat we richting de ijsboer liepen :}

@ Joost: Respect hoe je elektra zelf aanpakt en je er ook eigen in hebt gemaakt.....een elektrotechnische achtergrond heb jij toch niet?

Gisteren was weer een explosie met wandelaars, wielrenners/mountainbikers, motorrijders.......en cabrio-rijders. B) Ik heb wel getwijfeld om de astra van stal te halen, maar hij staat nog zo mooi in de stalling dat hij er voorlopig nog ff blijft.

Astra F zei:
Zo is mijn gedacht ook, voor ondernemers is het ook niet meer te doen. Voor de beperking in restaurants (grote groep mensen langere tijd bij elkaar in een ruimte) heb ik nog altijd begrip. Maar de gewone winkels, daar zou ik best wel wat versoepeling willen zien. Nadeel is enkel, dat het dan in de winkel niet te druk wordt, maar in de straten er omheen (stadscentra) wel. En horeca, wat terrassen toestaan met afstand.......nu staan de mensen ook bij elkaar rondom de "koffie to go".
Ik ga de komende tijd ook niet op een zaterdag een drukke winkelstraat in, of met z'n allen in een bioscoop zitten. Ook al gaat het open.
Hardopdenkend zou ik haast zeggen: een hoog Eigen Risico in rekening brengen als je met Covid op de IC komt. Dan zou je best veel weer open kunnen gooien hoop ik? Al is dat wellicht ijdele hoop. Ben ook heel benieuwd naar het profiel van de gemiddelde 'IC bezoeker'.
En nu je niks anders kan is het nieuws steeds: ja het is druk op het ijs bij kou, het is druk in het park bij lekker weer, het is druk op het strand als het warm is. Wat denk je dan, je kan niks anders... 8-)
en dat is precies wat je gisteren zag, een explosie van wandelaars, wielrenners, fietsers, motorrijders, cabrio's en ook al wat klassiekers.

Ondanks dat je niets kunt doen, was het wel lekker dit weekend hoor.
In de tuin bezig geweest en voor het eerst gras gemaaid. Nu al? Nouja, stond eind september nog op de planning omdat het toen nog groeide. Alleen kwam de kleine man wat eerder dan gepland en is het er niet van gekomen. Het was best hoog. Nu er dus maar af gehaald want groeien gaat het wel de komende tijd.

Verder ook gewoon van de zon genoten. We kunnen in de tuin heerlijk in de zon en uit de wind zitten, daar heb ik dus een paar uurtjes gezeten........ in de korte broek B)

Vriend appte nog of ik een rondje op de motor wilde. Heb ik afgeslagen. Ik zat wel prima in de zon en had geen zin om eerst de motor uit de schuur te halen en globaal na te kijken/schoon te maken.

@ Joost: Respect hoe je elektra zelf aanpakt en je er ook eigen in hebt gemaakt.....een elektrotechnische achtergrond heb jij toch niet?

Nee klopt, maar mijn broer wel. Ik heb vaak met hem meegekeken. Als ik twijfel staat het op youtube wel.

En daar heb ik het ook wel van om gewoon strak en netjes werk af te leveren. Het aansluiten is 1, dat is vaak wel prima, maar fatsoenlijk materiaalgebruiken en netjes alles mooi wegwerken, aanbrengen gebeurd vaak niet. Begrijp het wel, want je bent zo een 2 uur verder als je alles netjes wil hebben. die zonnepaneel boeren spenderen die 2 uur liever aan een andere klant. Dat netjes afwerken en mooi aanleggen heb ik ook van mijn broer. Daar hebben ze ook net zonnepanelen aangelegd. de volgende dag trok mijn broer alle bedrading tussen de omvormer en groepenkast al weer los om het mooi fatsoenlijk aan te leggen *-) .

de groepenkast zelf laat ik wel doen door een kennis van mij die dat dagelijks doet, al weet ik zeker dat ik dat ook prima goed zelf kan maar is een vriendendienst dus dan is het ook wel fijn als een ander dat doet.

en dat is precies wat je gisteren zag, een explosie van wandelaars, wielrenners, fietsers, motorrijders, cabrio's en ook al wat klassiekers.

klopt, vooral die fietsers echt enorm! Sommigen waren wel super asociaal omdat er ook veel mensen liepen (is geen specifiek mountainbike pad). Gingen sommigen als een idioot slalommend tussen de wandelaars door. Niet bellend of wat. ik schrok mij soms rot. Waarschijnlijk om hun kommetjes op strava te halen. De oudste moest ook dicht bij ons blijven want die word anders door overhoop gereden.

Meterkast hier heeft een vriend van mij vervangen, dat is er ook één die het gewoon netjes afwerkt. Krijg nog altijd een kleine glimlach op mijn gezicht als ik de meterkast open trek. Is uiteindelijk ook niet heel veel werk als je er verstand van hebt. Hij was hier ruim binnen een ochtend klaar, incl netjes afwerken. Heb ik in de tussentijd zelf nog wel even de kabel voor de kookplaat onder de vloer doorgetrokken :D

@ Toolstation, die hebben we hier in de buurt niet zie ik. Jammer, want alleen de site spreekt mij al aan (tu)

@Joost, Ik moet ook nog een groep laten verleggen maar daar ga ik zelf niet aan beginnen. Dat is niet mijn ding en laat ik iemand voor komen. Knap inderdaad dat je dit zelf oppakt.

Gisteren ook hier voor de lunch een ritje met de 7 gedaan. Heerlijk!
Vanuit huis een volle tank 98 gehaald :) daarna binnendoor naar vliegveld Seppe en hierna richting Hoeven, van Hoeven naar Oudenbosch een klein stukje snelweg en bij Oud Gastel er weer af, langs mijn werk (even iets ophalen) en weer richting huis.. mooi een dik uur gereden en dan weet ik weer, nee ik moet hem niet wegdoen. Wat zeker weleens ter sprake komt. voor de lage kosten, dit plezier in autorijden :) dat is niet te evenaren.
De motor moet wel echt een nieuwe accu, die is echt dood. Dus in de middag met K en L naar de Gerdahoeve gefiets voor een ijsje, wat uiteindelijk met een omweg een ritje van bijna 20 km. werd, erg lekker!

Is uiteindelijk ook niet heel veel werk als je er verstand van hebt.

het is net als met sommige autoreparaties; het idee is moeilijker dan dat het is. Eigenlijk is het super simpel qua structuur en aansluiten. Ergens ook logisch dat het heel eenvoudig is. Nu kan haast niet missen. Staat ook overal duidelijk aangegeven. Feitelijk zijn er met 1 fase maar 3 draden Fase (bruin), neutraal (blauw) en aarde (geel groen) en als je die maar op de juiste plekken aan sluit kan het niet missen op dat gebied.

Als je dan ook goed oplet dat je de juiste draaddikte gebruikt, (in vrijwel alle gevallen 2,5 mm2 ruimvoldoende), en de schroeven goed aandraait zodat je geen losse contacten hebt, dan kan het allemaal niet meer missen.

En altijd spanningloos werkenm dat check ik ook altijd dubbel.

Ik zeg altijd, het word pas gevaarlijk als je niet weet wat je aan het doen bent ;) maar moeilijk of ingewikkeld is het allemaal niet. En als je het netjes afgewerkt wil hebben moet je er wel een beetje lol en tijd en gevoel voor hebben om alles mooi strak te installeren. Dat laatste ontbreekt nogal eens bij veel installateurs omdat ze het niet interesseert of van de baas niet veel tijd aan mogen spenderen. Daarom doe ik het liever zelf, ook om wat keuze te hebben in de merken en materialen van mijn voorkeur, maar het aansluiten zelf is eigenlijk super simpel

Als er hier een andere keuken met 3-fase fornhuis komt over een paar jaar of 3-fase laadpaal leg ik het dus ook wel zelf aan. Geen installateur die dat even super snel moet aanleggen :}

Ahh bij mijn ouders in de straat stond laatst ook zo'n auto met dito '' versiering' . Toen ik er naar vroeg; ja de buren gaan scheiden :} Die had alleen de hele auto rondom aangepakt

Zag gisteren de rijtest van de Mokka-e hier op AW en eerder ook al bij autovisie. zoals eerder op papier al leek lijkt nu ook zo te zijn. Het blinkt nergens echt in uit, dat is wel jammer.

citaten

bagageruimte is voor een B segment suv klein
achterbank krap
"materiaalgebruik is voor een B segment auto niet gek"
"infotainment werkt niet heel logisch, maar het werkt...."
"infotaiment systeem van PSA is niet bij de tijd, maar als je er toch mee opgescheept zit heb je wel een paar prettige druk toetsen"
"dempers blijven achter bij oneffenheden, had ik niet verwacht"
"136 heb je alleen in de sportstand, 136PK houd niet over in een zware auto, maar voldoet..."
"250km in de praktijk is niet grensverleggend"
"KIA soul is gelijk geprijsd, maar komt wel 100km verder op een accu"

Zal vast nog wel zaken zijn vergeten. niet dat het allemaal slecht is, zeker niet, maar ik heb weinig echt positieve zaken gehoord. Ja een aparte bediening voor airco en wat andere kleinigheden. maar op het design (smaak) na springt hij er nergens in uit. Dat is wel jammer.

ik zag trouwens dat de mokka al bij de dealer hier staat op de parkeerplaats afgelopen vrijdag

@Joost Test was ook wel gedaan door de meest sjaggerijnige en negatieve tester. Helft van de punten slaan ook nergens op, kloppen niet of zijn op basis van persoonlijke voorkeuren. Als man van bijna 2 meter lang gaan klagen over de ruimte op de achterbank bijvoorbeeld of commentaar op de 350 liter bagageruimte, gewoon niks mis mee. Niet vergeten dat het B-segmenter is. Commentaar op vermogen/prestaties slaat ook nergens op, is ook gewoon meer dan prima. Geen idee waar die testrijder dan mee vergelijkt maar realistisch was die test zeker niet.

Heb die test ook bekeken...man wat een droeftoeter.
Je wordt er depressief van.

Nee ik filter zijn opmerkingen. De ruimte is niet het sterkste punt van de Mokka. Maar verder is het een lekker fris en prima ding. Ik vind die groene met zwarte motorkap echt een leuk ding! En leuk al dat geleuter over de elektrische versie. Denk dat hij het meest verkocht gaat worden in benzinevariant.
Veel interessanter!

Terug
Bovenaan