Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Om die man nu zo af te fakkelen is ook behoorlijk triest, hij heeft er in ieder geval wél verstand van.

Het probleem is meer dat we "hij blinkt nergens in uit" als een negatief statement opvatten. Wat heb je aan een auto die 'ergens' in uitblinkt? Is de rest van de punten dan slechter?

Nergens in uitblinken betekend in mijn ogen een heel net totaalplaatje.

Niet vergeten dat het B-segmenter is
Die "fout" betrapte ik mijzelf ook op, plus dat ik hem vergeleek met de Mokka A.

50kwh accupakket is niet grensverleggend, maar in deze klasse heel netjes. Welk ander merk biedt een alternatief?
Renault, **, Ford..... ze bieden stuk voor stuk geen EV aan in deze klasse. Merken als de Kia E-Niro en Hyundai Kona zitten duidelijk een segment hoger.
Ik vind het wel jammer dat de Stellantis-aandrijflijn zo'n hoog verbruik heeft. 18 kwh tot 20 kwh is gewoon te hoog, zeker voor een Corsa.

De Mokka A was Opels eerste kleine SUV, en moest zich onder de Antara positioneren......eigenlijk beetje de stoere tegenhanger voor de Meriva. Dus moest een compacte gezinsauto zijn. En dat is ie ook, ik kan er met 1.89m heel goed achterin zitten. De Mokka B is gewoon het hippe Crossovertje in het B-segment, waar de Crossland juist meer de praktische variant moet zijn voor een jong gezin of moeders die makkelijk de kids achterin wil meenemen incl. bagage.

Wel valt me op dat het infotainment in de Mokka B wel erg basic oogt. Ik had daar echt wel een mooier scherm verwacht, zeker omdat de Mokka voor Opel weer echt een nieuwe designtaal is. En bij zo'n designtaal heeft het infotainment in de auto momenteel een belangrijke rol.
Wat me ook op viel, je ziet nu overal een groene Mokka rijden met zwarte motorkap. Ik zag even later een foto waarop groene Mokka's stonde met en zonder die zwarte kap.
Maar wat zie met er dan veel beter uit, zeker icm de visor. :cool:

Edit:
Sterke punten van de Mokka hoor/lees ik wel:
- Als E-variant bovengemiddeld snel
- Met 11 kwh boordlader verkrijgbaar
- Kan snelladen met 100kwh
- Kek design (of je het mooi vind of niet, in testen wordt het wel gewaardeerd)
- Goede rij-eigenschappen

opel-mokka-e-2021-review-foto-001.jpg

Test was ook wel gedaan door de meest sjaggerijnige en negatieve tester.

ja dat klopt wel ja :) pff. dat ze hem video's laten maken begrijp ik niet.

- Als E-variant bovengemiddeld snel

is hoor en lees bij alle testen dat het niet over houd. die 136PK heb je alleen in sport. Als je hem daar in zet en plank gas geeft van gaat hij in 9 seconden naar de 100. In eco heb je iets van 80 PK, op 1600 kg... Ik vraag mij af of je de 100 dan wel haalt :) Snel, of bovengemiddeld snel is het zeker niet. Voor een EV zelfs bovengemiddeld langzaam. Wel is het zo; we zijn verwend met al die EV's die als een racket weg gaan, terwijl de meesten daar niet per so op zitten te wachten. Als je lekker met een verkeer mee kunt komen zal voor de meesten ook prima zijn natuurlijk.

Ter referentie; de Mokka met 1.2 130PK is met 9,2 sec naar de 100 praktisch net zo snel, en hoef je hem niet in sport of iets te zetten

136pk, alleen in sportstand en ook nog eens op 1600kg. Dat houdt niet over. 0-100 in 9 seconden vind ik dan nog behoorlijk netjes, maar daarboven zal het vast snel afgelopen zijn. Tussenaccelaratie heb je meer aan en zal zo'n EV ook vast prima doen.

Alleen de actieradius van 250km vind ik echt niet kunnen. Dat wordt met koud weer nog minder en rijdend op de snelweg haal je dat ook niet. Leuk dat je kunt snelladen, maar daar zit je toch niet op te wachten tijdens een dagje weg?
Nu woon ik ook niet geheel centraal in Nederland, maar een dagje naar het westen van het land (met alleen maar snelweg) betekend voor mij dan net wel/net niet aankomen op één accu lading

Overigens ook iets waar je vooraf over na kunt denken. Past het binnen jou gebruik dan heb je er een prima auto aan natuurlijk.

was ook beetje gekscherend, natuurlijk zal hij in ecostand de 100 wel halen met die 80 pk, inderdaad door de Nm.

Mijn auto heeft in EV mode in ecostand ook iets van 80PK ter beschikking en weegt nog iets zwaarder! In de stad merk je niets van het beperkte vermogen, tot aan de 100 ben je dan nog steeds binnen acceptabele tijd, maar van 100 naar 130 duurt dan een eeuwigheid. Dan moet je gewoon niet in ecostand rijden of nog beter, de benzinemotor bijschakelen.

Maar je rijd doorgaans niet in sport (misschien dan wel), weet niet wat hij in normale stand heeft. maar stel dat hij dan 0-100 in 11 seconden doet dan is dat natuurlijk prima, maar niet snel, zeker niet met het EV geweld zoals sommige andere auto's. Voor een EV zelfs traag. dacht dat ruud zijn auto iets van 7,5 seconden over doet met 200 PK of zo toch?

Nu woon ik ook niet geheel centraal in Nederland, maar een dagje naar het westen van het land (met alleen maar snelweg) betekend voor mij dan net wel/net niet aankomen op één accu lading

in sport zetten, dan vlot naar de 100, snel verwarmen of koelen en dan alles in eco zetten en dan met 80PK naar het westen op de cruise control (y)

Mijn auto gaat zelfs in Sport stand niet binnen de 10 seconden naar de 100 volgens mij :(
Andere standen hebben eigenlijk alleen invloed op de gasrespons heb ik het idee. Volgas is volgas en ben je in alle standen even vlot volgens mij.

in sport zetten, dan vlot naar de 100, snel verwarmen of koelen en dan alles in eco zetten en dan met 80PK naar het westen op de cruise control

Dan toch liever zoals nu instappen, rijden zoals ik wil en op dezelfde tank weer naar huis :D
Maar heb het al vaker gezegd, voor ons gebruik is een EV met beperkte actieradius gewoon ontzettend onhandig. Schoonfamilie woont in het midden van het land en op de plekken waar wij komen zijn gewoon geen laadpalen, dus een EV moet op z'n minst 350 á 400km op een lading kunnen rijden. Ik heb namelijk echt geen zin om 's avonds nog ergens bij te moeten laden op de terugweg.

Komt nog bij dat, nu ik veel minder km's maak, ook echt wel kan genieten van zo'n terugrit. Is vaak (voor de lockdown/avondklok) al na 19u, dus dan mag je wat harder cq is de boete wat minder pijnlijk en is het lekker rustig op de weg. Heerlijk om dan dik 1,5u snelweg te knallen :)
Moet er niet aan denken om dat billen knijpend voor de actieradius met 100 km/u op de rechterbaan te moeten doen en het laatste stuk zelfs hangend achter een vrachtwagen :D

Mogguh,

In de huidige markt waarbij nieuwe elektrische auto's belangrijk zijn voor een merk, is vooruitgang natuurlijk wel belangrijk.
Deze Mokka is natuurlijk ook al een lange tijd flink gehyped door Opel, dus ik kan me voorstellen dat de verwachtingen toch wat hooggespannen waren. Dat het bereik dan wat tegenvalt kan ik me wel voorstellen.
Maar als ik dan lees dat het bedoeld als een 'hoog op de poten corsa' dan zal dat voldoende zijn; meer geschikt als tweede auto.
Onder de 10 seconden naar de 100 is natuurlijk snel zat, maar voor een elektrische auto niet echt bijzonder.

Interieur vind ik zo op de video niet echt bijzonder moet ik zeggen. Die extra knoppen zijn ideaal maar qua schermen wat saai in vergelijking met al het futuristische wat je bij andere merken ziet.

Zoals Warhamstr al zegt: 'geen uitblinker' hoeft niet persé slecht te zijn maar het geeft wel aan dat Opel nog wel flink aan het werk moet als ze bij de top willen horen.

niet uitblinken vind ik gewoon negatief.

zeker met een EV was het fijn geweest als deze er uit had gesprongen met een messcherpe prijs en/of overtuigende range. Of misschien praktische bruikbaarheid. Dat zijn toch zaken waar een nuchter merk als opel er uit wil knallen. Dat doet hij zeker niet, alleen het design. En dat vind ik gewoon jammer. Gelukkig voor opel is er weinig concurrentie. Dus verkopen zal hij toch wel.

Als je dan kijkt bij een KIA E-Soul, De vanafprijs is een fractie goedkoper, kun je nog kiezen voor een grotere accu (64 kw) als je wil waardoor je echt serieus veel meer range krijgt, iets ruimer dan een Mokka-e, 7 jaar fabrieksgarantie ipv 2 van de mokka, tjah...

EDIT: voor 38K heb je een dynamic line, met standaard 3-fase laden, de grote 64Kw accu, dik in de opties, batterijverwarming en tal van andere zaken.

Kijk je bij de mokka, die kost 35K , met een paar opties en die 3 fase lader kom je ook op dat bedrag. geen idee of daar batterijverwarming e.d. bij in zit, ga uit van wel.

Een E-soul is dan al een paar jaar op de markt, de Mokka-E kersvers. En dat te bedenken dat er binnenkort nog veel meer van zulke dingen aan zit te komen vraag ik mij af hoe goed het gaat verkopen tegen die tijd. Hopelijk komen ze dan met wat uitbereiding of scherpere prijs.

voor 36K staat ook nog gewoon een praktisch nieuwe ampera-e's te koop met 60Kw accu en wat meer acceptabelere range

Nogmaals ik denk dat de Mokka veel meer verkocht gaat worden met benzine motoren. Daarmee is ie gewoonweg voor veel mensen interessanter.
De e-versie is het net niet en denk dat veel mensen uit de doelgroep daar ook niet echt op zitten te wachten.
Nu kan je tenminste een flinke kar of een caravan achter hangen, lekker ver rijden en het prijsverschil met de e-versie is fors.

niet uitblinken vind ik gewoon negatief.

Tsja..volgens mij is Opel dat altijd al geweest. Gewoon goed totaalpakket zonder ergens enorm in uit te blinken. Is daar wat mis mee? Daar gaat het gros van de mensen toch voor.
Dat lelijke hok van een T-cross blinkt ook nergens in uit en is niet om aan te gluren maar toch wordt ie aardig goed verkocht.
En vergeet ook niet dat Opel bestaande techniek moet gebruiken van Stellantis en ze al blij mogen zijn dat ze iets elektrisch op de weg hebben kunnen zetten..

De c3 heeft in korte tijd ook twee kuurtjes. Eerst stopte bij een deur de deurvergrendeling ermee. Hij wil wel op slot maar niet meer open met de AB. maar wel weer van binnenuit.
En gisteren was het opeens weer oke.
En gisteren begon de blower/airco opeens alleen nog maar op maximale kracht te blazen en is niet meer uit te krijgen. Alleen met het contact uit.
Even gegoogled en het lijkt erop dat dat de regelmodule is. Die kan ik zo bestellen vervangen. Moet alleen nog even kijken welk type en moet ik even een en ander demonteren.

Even gegoogled en het lijkt erop dat dat de regelmodule is. Die kan ik zo bestellen vervangen. Moet alleen nog even kijken welk type en moet ik even een en ander demonteren.

klopt, de kachelweerstand, 'de egel' noemde ze hem bij opel ook wel eerder. geen idee of dat ding er nog steeds zo 'stekelig' er uit ziet in auto's

Tsja..volgens mij is Opel dat altijd al geweest. Gewoon goed totaalpakket zonder ergens enorm in uit te blinken. Is daar wat mis mee? Daar gaat het gros van de mensen toch voor.

ik vind opel er altijd wel uit blinken in nette prijzen voor veel auto. Praktische bruikbaarheid, Ook de opties zijn doorgaans goedkoop in paketten waardoor het prijstechnisch het vaak best scherpe aanbiedingen zijn tov de concurrentie, zeker met wat opties.

Alleen de actieradius van 250km vind ik echt niet kunnen. Dat wordt met koud weer nog minder en rijdend op de snelweg haal je dat ook niet. Leuk dat je kunt snelladen, maar daar zit je toch niet op te wachten tijdens een dagje weg?
250km range voor een B-segment auto vind ik niet heel vreemd. De kilometervreters (vertegenwoordigers?) rijden veelal wel één, twee of zelfs drie klassen hoger.
Voor veel gebruikers is 250km meer als voldoende. Als je dan een x verder weg gaat, parkeer je hem aan een paal of ga je wel ff snelladen. Met mijn Leaf is dat geen feest omdat de accu niet actief geklimatiseerd is en maar 35kwh laadt.

Feit is dat je als EV-gebruiker wel even een andere mindset moet hebben. En ja, je bent wat beperkt maar denk dat je vaker het gemak van een EV ervaart als het ongemak.
(Lekker stil en soepel rijden). Dat ze dan klagen over pk/prestatieverhouding vind ik een lachertje. Een EV heeft meteen koppel, dus altijd al een voordeel ten opzichte van een benzinemotor.

De Mokka zal allicht niet het voordeligste aanbod zijn, maar als dat alleen de doorslag gaf dan reden de Golf rijders ook wel een Focus/Astra. Op de Mokka zal best wel wat marge gemaakt worden. Maar we zien allemaal hoe het bij Renault gaat (leuke auto's, leuke verkoopcijfers, maar heel weinig marge per auto.....en dus een financieel slechte positie).

M had pas een ritje naar vriendinnen, zo'n 100km enkele reis. Ze twijfelde de Citigo te pakken maar heeft dat uiteindelijk toch gedaan. Daar voor de deur was een openbare laadpaal, dus dat was geen enkel probleem. Daarnaast passeer je op de terugweg ook nog minimaal 3 snellaadlocaties mocht dat nodig zijn. Het is inderdaad de mindset.

M had pas een ritje naar vriendinnen, zo'n 100km enkele reis. Ze twijfelde de Citigo te pakken maar heeft dat uiteindelijk toch gedaan. Daar voor de deur was een openbare laadpaal, dus dat was geen enkel probleem. Daarnaast passeer je op de terugweg ook nog minimaal 3 snellaadlocaties mocht dat nodig zijn. Het is inderdaad de mindset.

Eens hoor maar het moet ook passen binnen je situatie. Niet in alle situaties heb je tijd om te laden of te stoppen / laden tijdens je rit. Ik moet er nu niet aan denken met een jong gezin en flesbehoevende baby om na een lange rit en visite elders in het land nog tussentijds te moeten stoppen om te laden. Met kinderen ben je nu eenmaal meer gebonden en ben je stuk minder flexibel. Alles is mogelijk maar niet tegen elke prijs..:)

Maar hoe vaak maak je zo'n lange rit? En je kan uitrekenen hoe lang je tussendoor moet stoppen. Meer dan een kwartier/twintig minuten heb je niet nodig om thuis nog te halen. Dan ben je gewoon twintig minuten te laat weggereden als het daar op aankomt ;)

Hoe vaak? In ons geval, in een normale situatie, 1x per maand denk ik.
Onderweg laden kun je incalculeren, maar als ik op de terugweg 15/20 min moet laden dan had ik ook 15/20 min langer op visite gekund. Dat laatste is toch gezelliger dan op een parkeerterrein rondhangen en heeft dus niet zozeer te maken met het feit dat het maar 15/20 min per maand kost.
Als ik dan ook nog eens met een EV de Vmax aan moet houden en met een non-EV lekker door kan rijden scheelt het op dat traject ook nog wel 10 á 15 minuten.

Nee, de Focus wordt alleen vervangen door een EV als de actieradius voor onze situatie toereikend is. De C1 zouden we wel prima kunnen ruilen voor een B-segment EV, die km's zouden meer dan prima elektrisch kunnen en dan hebben we aan 250km actieradius ook wel genoeg.

Maar dat is kapitaal vernietiging want de C1 kost geen klap en een EV is behoorlijk duur in aanschaf. Ik gok dat die nog heel lang blijft.

[size=small]Tot slot nog even mierenne*ken. Als ik dan zo'n EV zie laden langs de snelweg, dan vraag ik mij af of die mensen dan in hun auto blijven zitten of toch maar even naar het toilet gaan á 75 cent en een kop koffie nemen á 3,50. Twee personen, dus dat is dan 8,50.
De stroom is ook een stuk duurder als thuis. Alles bij elkaar opgeteld kost het dus én meer tijd én is het onderaan de streep niet eens heel veel goedkoper als een beninze/diesel :D [/size]

Snelladen is inderdaad duur, zelfs duurder dan je brandstofkosten van een benzine. Een beetje middenklasse SUV zit op 20kWh/100km. Wil je op 10ct/km uitkomen (1:15 a 1:16 benzine), dan mag het niet meer kosten dan 50ct/kWh maar snelladen zit wel op 75ct.

B-Real/Richard zei:
Alleen de actieradius van 250km vind ik echt niet kunnen. Dat wordt met koud weer nog minder en rijdend op de snelweg haal je dat ook niet.

Kijk hier gaat het al weer helemaal fout! ;)
Tester roept iets over bereik van 240-250 kilometer en dat wordt zo 1 op 1 overgenomen.
WLTP is uit mijn hoofd iets van 324 kilometer en volgens tester ( midden in hartje winter! ) in de praktijk dus iets van 240-250.
Ga er vanuit dat jij na een tijdje in je eigen auto ( zonder 0-100 metingen en/of tussensprintjes en of accelleratie testen ) wel nog een stukje verder dan dat komt, zeker met wat warmer weer onder normale omstandigheden.

Sanoma zei:
...
maar het geeft wel aan dat Opel nog wel flink aan het werk moet als ze bij de top willen horen.
Ik hoop eigenlijk dat Opel daar zich niet wéér aan gaat branden. De Kadett behoorde ook niet aan de top, daarom werden er duizenden van weggezet. De Astra behoort ook niet tot de top, en ook daar zijn er duizenden van verkocht.

Maar hoe vaak maak je zo'n lange rit? En je kan uitrekenen hoe lang je tussendoor moet stoppen. Meer dan een kwartier/twintig minuten heb je niet nodig om thuis nog te halen. Dan ben je gewoon twintig minuten te laat weggereden als het daar op aankomt winking smiley

Het heeft niks met aankomst of vertrektijden te maken. Ik heb gewoon geen zin om met de kinderen 15 a 20 minuten op een parkeerplaats rond te hangen. Zeker niet met een baby die periodiek zijn flesje moet hebben. Kinderen zijn heel lief in de auto; zolang de auto rijdt en beweegt. Als je stil gaat staan trekken ze vaak hun scheur open of worden ze vervelend of krijgen ze zin in eten..:) Tenminste dat is bij onze kinderen zo..:)

Op vakantie is stoppen en pauzeren prima maar niet in het weekend, je bent ergens op viste geweest het is laat en je wilt snel naar huis met twee doodmoeie kinderen in de auto.

@ Joost: dit is de egel. Ik heb hem eruit gekregen en op basis daarvan nieuwe besteld en hopen dat ie snel komt. Rijden met continu maximale ventilatie is niet echt een pretje..;)

20210224_141145 by Rob de Vries, on Flickr

Mogguh,

Zo grappig om te lezen hoe niet-EV rijders zich zo afzetten tegenover actieradius en laden. :)
Bij de keuze voor een EV moet je goed kijken hoe je hem gebruikt en daar ook de keuze voor een model/accupakket op afstemmen, dan is er niks aan de hand. Daarnaast is een goede laadvoorziening thuis wel prettig. Zeker wanneer je 3-fasen kunt laden, kun je zo'n accu ook thuis weer snel opladen.

Hoe vaak? In ons geval, in een normale situatie, 1x per maand denk ik.
Onderweg laden kun je incalculeren, maar als ik op de terugweg 15/20 min moet laden dan had ik ook 15/20 min langer op visite gekund. Dat laatste is toch gezelliger dan op een parkeerterrein rondhangen en heeft dus niet zozeer te maken met het feit dat het maar 15/20 min per maand kost.
Maar je kunt weer besparen op de tijd die je nu maandelijks kwijt bent om naar de pomp te gaan. Als lease-rijder kijk je niet waar je tankt, maar in een privé huishouden rijdt menigéén er nog een stukje voor om om goedkoop te tanken. Dat scheelt je ook al snel 15-30min per tankbeurt. Dat is weer winst.
Daarnaast kun je feitelijk altijd met een "volle tank" vertrekken en heb je niet de ergernis dat de vrouw de auto weer op de inrit zet, met de meter net niet in de reserve. :)

Enige echte nadeel is inderdaad het trekgewicht, actieradius met aanhanger......en dat je op vakantie wel wat meer tijd moet inplannen. Met een auto met 60kwh accupakket gaat dat nog (kleine kinderen moeten vaker plassen als dat jij moet laden), met specifiek de Mokka is dat niet ideaal. Maar daar heeft Opel hem ook niet voor ontwikkeld.
Voor menig "stadrijder" is een EV wel ideaal en financieel voordeliger. Moet diegene vaak snelladen, dan is het voordeel inderdaad snel weg.

Ps. Zwager van mij rijdt Tesla in Amsterdam/Haarlem. Volgens hem is het makkelijker een parkeerplek te vinden voor een EV als een conventionele auto.

Bij de keuze voor een EV moet je goed kijken hoe je hem gebruikt en daar ook de keuze voor een model/accupakket op afstemmen, dan is er niks aan de hand.

Dat schreef ik ook. In ons geval betekend dat dus een EV met een hele flinke actieradius en die zijn buiten bereik :)

Maar je kunt weer besparen op de tijd die je nu maandelijks kwijt bent om naar de pomp te gaan. Als lease-rijder kijk je niet waar je tankt, maar in een privé huishouden rijdt menigéén er nog een stukje voor om om goedkoop te tanken. Dat scheelt je ook al snel 15-30min per tankbeurt. Dat is weer winst.

Ook toen ik het nog zelf moest betalen ging ik echt geen 15 á 30 min omrijden hoor. Doen we/ik met de C1 ook niet o_O
Maar inderdaad, dat kost wel een paar keer per maand tijd.

Daarnaast kun je feitelijk altijd met een "volle tank" vertrekken en heb je niet de ergernis dat de vrouw de auto weer op de inrit zet, met de meter net niet in de reserve. grinning smiley

No comment :(o_O

Gisteren eind van de middag even een rondje gewandeld. Bij thuiskomst nog een tijd met een buurvrouw staan kletsen. Kwam er een Mercedes S65 AMG voorbij rollen. Ondanks dat ze redelijk onopvallend (*) gestyled zijn valt het wel direct op, de fijne V12 roffel klonk ook fijn. Dat is toch wel de ultieme luxe limo denk ik.

(*) Onopvallend in de zin dat je het verschil met een "gewone" S-klasse niet eens zo heel erg ziet. Even later kwam namelijk nog een S400 CDI voorbij gereden en die zag er niet eens heel veel anoniemer uit.

Gisteren eind van de middag even een rondje gewandeld. Bij thuiskomst nog een tijd met een buurvrouw staan kletsen. Kwam er een Mercedes S65 AMG voorbij rollen. Ondanks dat ze redelijk onopvallend (*) gestyled zijn valt het wel direct op, de fijne V12 roffel klonk ook fijn. Dat is toch wel de ultieme luxe limo denk ik.
Heerlijk, in de toekomst komt dat geluid enkel nog via de speakers naar buiten....

Gisteren wel een deukje in m'n Leaf en imago opgelopen.
Reed gisteravond na een vergadering met de Leaf naar achteren. Was al donker, en naast me stond een auto waardoor de sensoren piepten, plus 't piepje van de gordelwaarschuwing piepte nog. Normaal draai ik daar achterwaards de hoek om, maar gezien de auto die dicht tegen me geparkeerd stond wilde ik de auto niet omhalen.
Dus recht achteruit, waarbij ik een lantaarnpaal over het hoofd zag in de dooie hoek. Gevolg was een redelijk zachte "boem", en een barstje in de lijst om de diffusor en wat krasjes op de achterbumper. Nu heb ik met de Leaf niet zo'n band, dus die krasjes boeiden me niet zo......maar de kras in m'n ego tegenover de 3 personen die keken wel :)

Astra F zei:
Mogguh,

Zo grappig om te lezen hoe niet-EV rijders zich zo afzetten tegenover actieradius en laden. :)
Bij de keuze voor een EV moet je goed kijken hoe je hem gebruikt en daar ook de keuze voor een model/accupakket op afstemmen, dan is er niks aan de hand. Daarnaast is een goede laadvoorziening thuis wel prettig. Zeker wanneer je 3-fasen kunt laden, kun je zo'n accu ook thuis weer snel opladen.

Niet helemaal terecht Ruud, als je al budget hebt om een nieuwe auto te kopen, dan moet de doorslag om EV te gaan rijden wel erg groot zijn. Aangezien ze meestal duurder zijn en in verhouding minder praktisch zou mij ook doen besluiten een benzine uitvoering te kopen. Mocht ik daar budget voro hebben. Lease technisch is het inderdaad anders.

@EV, ideaal zou het zijn zoals Berry het heeft als 2e (of 4e) auto erbij erg goedkoop in de maand en thuis laden. Dan zie ik het voordeel echt wel in. Zou bij ons ook prima kunnen.

Als eerste auto een EV zou ik ook nog niet willen, al zou het met 99% van mijn ritten wel kunnen. Als tweede auto is inderdaad ideaal, maar daarvoor is een EV in aanschaf echt nog te duur.

Ik ben wel benieuwd hoe de verkoop van de EV wordt. Dit jaar betaal je al 12% over de eerste 40.000, over de rest 22%.
Dus je voordeel is 10% over 40.000 = 4.000 euro * 45% belasting (gemiddeld tussen schijf 1-2) = 1800 euro bijtellingsvoordeel per jaar.

Echter...omdat de EV duurder is en de meeste EV's over de 40.000 euro gaan betaal je over het verschil tussen de EV & brandstofauto gewoon je belasting.
Als dat verschil 6k is, betaal je al 600 euro meer bijtelling.....en is je voordeel nog maar 1200 euro per jaar. Oftewel, voor 100 euro per maand ben je best beperkt in zaken als trekgewicht & actieradius voor vakanties. Is het je dat waard?

(en ik wil je niet te doen geven hoeveel mensen ook met de privé auto nog eens tanken op de pas van de baas)

Astra F zei:
Mogguh,

...
Daarom kan ik nu nog geen EV kopen. Want de eerste met laadruimte, comfort voor 4 volwassenen, een die lekker door kan rijdend en een actieradius van 1200km moet nog uitgevonden worden. (ja, die belachelijke actieradius is relevant, er is namelijk helemaal niets op tegen om in een ruk naar zuid Frankrijk, of dezelfde afstand ri het oosten te rijden.

Ps. Zwager van mij rijdt Tesla in Amsterdam/Haarlem. Volgens hem is het makkelijker een parkeerplek te vinden voor een EV als een conventionele auto.
Vroeger had je dat voordeel alleen als gehandicapte of minder valide idd..

Zo grappig om te lezen hoe niet-EV rijders zich zo afzetten tegenover actieradius en laden. grinning smiley

Gel*l natuurlijk. Als je een heel ruim leasebudget is, is dat misschien een optie. Voor de rest gaat dit niet op.
Ik kijk naar mijn prive situatie en pas daar de auto op aan. Dan is een EV nog geen optie vanwege zijn hoge prijs en beperkte actieradius en trekgewicht.

Ik vind het wel bespottelijk hoe zwaar die EV's zijn...die ID4 weegt gewoon 2.024 kg...

Ook toen ik het nog zelf moest betalen ging ik echt geen 15 á 30 min omrijden hoor. Doen we/ik met de C1 ook niet nut smiley
Maar inderdaad, dat kost wel een paar keer per maand tijd.

Half uur kwijt aan tanken en omrijden? Ik tank altijd bij een vaste goedkope pomp waar ik eigenlijk bij elke rit wel langs kom. Ik tank nooit als de tank helemaal leeg is maar ik tank als ik daar toevallig langskom.

En tsja waar hebben we het over. Een EV moet je elke dag op de lader aansluiten en er weer afhalen. Kost ook tijd en als je dat optelt misschien wel meer tijd dan twee keer in de maand tanken...;)

Ik lees allemaal voor- en tegenargumenten die voor iedereen met een ander gewicht gewogen worden.

Voor mij is het belangrijkste argument om het milieu te ontzien, daarna m’n portemonnee.
Praktische dingen zoals actieradius en stekkeren zou me eigenlijk een worst zijn, voordeel zie ik dat als ik een laadpunt aan m’n garage monteer, dan kan de toekomstige EV van mijn vrouw er ook opladen.

Over vrouwlief gesproken, ze had door allerlei sores op het werk haar baan opgezegd in december. Datum uit dienst is a.s. maandag, tijdens de opzegtermijn heeft ze haar overuren en vakantieuren opgenomen (2 maanden)
Maar het mooie nieuws: vanaf maandag begint ze bij een nieuwe baan met alleen maar betere voorwaarden (reistijd: 3 minuten (y))
Dus of die EV er ooit komt... :)

Ik vind het wel bespottelijk hoe zwaar die EV's zijn...die ID4 weegt gewoon 2.024 kg...
Inderdaad, dat gaat nergens meer over. Als ik dan al die Tesla's langs de Amsterdamse grachten zie staan dan wacht ik op het moment dat de wand instort...
De Citigo weegt ook bijna net zoveel als de Focus (maar 80kg lichter).

Voor mij is het belangrijkste argument om het milieu te ontzien, daarna m’n portemonnee.
Ik had het niet verwacht, maar milieu is bij M ook een argument. Maar dan eigenlijk: 'dan stoot ik met de auto minder uit, dus kan ik meer op vakantie met het vliegtuig!' :)

@Fer: goed nieuws voor jullie en vooral voor E! Gefeliciteerd!

@ Joost: dit is de egel. Ik heb hem eruit gekregen en op basis daarvan nieuwe besteld en hopen dat ie snel komt. Rijden met continu maximale ventilatie is niet echt een pretje..

jaa, zo ken ik ze ook van de opels :D daarom de bijnaam de egel

mijn schoonzus woont binnen de ring van amsterdam. Maar er rijden in amsterdam echt gruwelijk veel EV's en Tesla's in het bijzonder dat er echt amper vrije plekken zijn, ook geen plek vrij bij laadpalen. sterker nog; veel mensen binnen de ring zijn al blij als ze een plekje hebben en grijpen vaak mis met een laadpaal. Ik dacht dus met met mijn auto ook mooi op een vrij plekje te parkeren op een EV plek maar helaas. Alles bezet. 2 straten verderop kon ik voor 6 euro per uur (!) een conventioneel plekje nog vinden. o_O Mijn zwager wil om die reden dus ook geen EV, want het is al lastig om te parkeren enigszins in de buurt van zijn huis, maar als dat dan ook nog een laadpaalplek moet zijn is haast geen doen. Enkel in de parkeergarages vind je vaak wel wat eerder plek met een EV maar dat is nog prijziger en nog verder lopen van zijn huis. Ze willen om het enorme tekort ook binnen een paar jaar de laadpalen 10x zoveel maken zei hij. Dan keek hij wel weer verder.

Ik wil hier ook wel een EV, het laden zou mij ook worst wezen. Ik kan straks hier gewoon 3-fase laden. Dus in 1 ruk in alle weeromstandigheden op familiebezoek kunnen in het westen van het land. Of naar schiphol.

Voor mij staan de rij-eigenschappen op 1, heerlijk koppel, stil, mits de techniek ook goed werkt natuurlijk. Kosten is een leuk 2e punt. Als het iets meer kost dan een brandstofauto kan ik ook wel mee leven want; zie reden 1. Tjah het milieu vind ik een vooral een leuke bijkomstigheid :) Niet dat ik daar niet om geef, maar dan moet je ook niet gaan vliegen en zo als ik dat echt zo belangrijk vind en ander werk gaan zoeken uit principe.

Mogguh!

@ Fer: Da's een mooi bericht voor vrouwlief. Er is niks belangrijkers dan het naar je zin hebben op het werk.

Lees ik net het bericht dat Peugeot zich hoger in de markt gaat positioneren. Dat daar een hele studie aan vooraf gegaan is.
Dan is het ook vrij logisch dat Opel zich wat meer op "value for money" gaat richten. Nou, daar waren wij hier op 't forum binnen 5 min uit. :)

Gel*l natuurlijk. Als je een heel ruim leasebudget is, is dat misschien een optie. Voor de rest gaat dit niet op.
Ik kijk naar mijn prive situatie en pas daar de auto op aan. Dan is een EV nog geen optie vanwege zijn hoge prijs en beperkte actieradius en trekgewicht.

Voor de Lease:
Collega van me reed altijd auto's uit het D-Segment. Van een Vectra C, via Mondeo, Mazda 6 naar een Passat GTE.
Neem ik nu een Insignia ST 1.5 diesel automaat als Business Elegance dan ben ik al 47.000 euro kwijt. Dan heb ik nauwelijks opties aangevinkt.
Hij rijdt nu voor 't zelfde bedrag een E-Niro met 60kw/h accupakket en kan daar prima al zijn ritten mee doen. Tot op heden heeft hij zelfs nog nooit aan de snellader gestaan, terwijl hij ook door 't land rijdt voor meetings. Dus hij is niks meer kwijt als voorheen.

Mijn Leaf van 34.000 euro was ook niks duurder als een Astra, dus hoefde er ook geen ruim leasebudget voor te hebben. Dat de Leaf slecht presteert op gebied van actieradius is een domper, maar voor 't zelfde geld heb je nu ook een Kia die een betere actieradius heeft. Daarnaast is een EV in de Lease best aantrekkelijk, gezien de hoge verwachte restwaarde en de lage gebruikskosten.

Privé is het inderdaad anders, maar dat komt de komende jaren snel als de auto's uit de Lease komen. Over een 2-3 jaar komen er veel Tesla's 3, E-Niro's, Leafs uit de Lease die voor een particulier best aantrekkelijk worden. Dat het nog niet voor iedereen past (caravantrekkers ed) ben ik met je eens.

AsconaGT zei:
mijn schoonzus woont binnen de ring van amsterdam. Maar er rijden in amsterdam echt gruwelijk veel EV's en Tesla's in het bijzonder dat er echt amper vrije plekken zijn, ook geen plek vrij bij laadpalen.
De laatste dagen fiets ik 's middags een rondje en daarbij valt me wederom op hoe oververtegenwoordigd sommige merken zijn. Jaren terug reed iedereen in de buurt een Volvo stationwagon. Ik weet nog dat ik langs de Vecht op weg naar Breukelen meer dan 20 Volvo stationwagons spotte op de diverse opritten.
Nu zijn er wijken waar onwijs veel Tesla's staan. Maarja, dat zijn veel leasers dus die staan niet geregistreerd op de postcode. Ben namelijk benieuwd naar zo'n overzichtje.
Verder is het aandeel BMW en Mini onwijs hoog valt me op. Meer mensen die opvalt dat sommige merken duidelijk oververtegenwoordigd zijn?

Gisterenmiddag met mijn vader op autojacht geweest. Hij was al een tijdje aan het zoeken. Moest een Fiesta worden, facelift model, in het zwart, weinig km en veel luxe. Tijdenlang alle advertenties in de gaten gehouden en deze week vond hij eentje waarbij alle vinkjes gezet konden worden. Een ST-Line was leuk geweest, maar die zijn gewoon een paar 1000eu duurder dan de minder sportieve uitvoeringen.

Er heen gegaan. Nette auto, twee krasjes op de wieldoppen, twee steenslag puntjes en that's it. Rondje gereden. Ook prima, is ook nog als nieuw.
Ter plekke gekocht én meegenomen, zonder garantie. Wat kan er mis gaan met zo'n jonge auto? Plus voor het geld van de garantie kun je een hoop zelf (laten) doen.

Auto heeft groot navi scherm, DAB+, Carplay/AA, CC, lane assist, licht/regensensor. Geen climate control, maar de handmatige airco is ook aardig verfijnd in te stellen. Prima voor zo'n auto. Sluitende onderhoudshistorie.

Hier kan hij wel weer wat jaartjes mee vooruit. Nu begint de zoektocht naar LM velgen.

Ecoboost? Fijn ding, zo'n Fiesta. Heb eens een stukje gereden met de Ecoboost 100pk, ik dacht serieus dat ik de 140pk meegekregen had. Tourneo Courier van m'n vader heeft ook de 100pk versie.

Gisterenmiddag met mijn vader op autojacht geweest. Hij was al een tijdje aan het zoeken. Moest een Fiesta worden, facelift model, in het zwart, weinig km en veel luxe.
Een leuke auto!! Al klinkt het wel tegenstrijdig, een uitvoering met wieldoppen doet mij niet denken aan veel luxe. Die varianten staan normaal standaard al op LM.
Maar daar buitenom is de Fiesta wel een heel leuke auto, met een fijn blokkie. Zwager heeft er vorig jaar ook één gekocht, is er ook erg goed over te spreken.

Wat kan er mis gaan met zo'n jonge auto? Plus voor het geld van de garantie kun je een hoop zelf (laten) doen.
Dat is inderdaad zo. En zeker als je weinig km. maakt, is de kans ook klein dat je de problemen in dat half jaartje garantie opmerkt.

Barri zei:
Ecoboost? Fijn ding, zo'n Fiesta. Heb eens een stukje gereden met de Ecoboost 100pk, ik dacht serieus dat ik de 140pk meegekregen had. Tourneo Courier van m'n vader heeft ook de 100pk versie.

86pk versie, dat is geen Ecoboost volgens mij. Als je naar de specs kijkt is het geen hele vlotte auto, maar het valt mij 100% mee. In stadsverkeer echt prima, maar ook op de snelweg met nu max 100 is het gewoon prima.
100 of 125pk is leuker, maar zie ze maar eens te vinden (incl overige wensen én een scherpe prijs) en mijn vader vond het niet echt nodig. Na de proefrit kan ik hem geen ongelijk geven, is gewoon prima.

Als ik de specs opzoek dan is hij van 0-100 even snel als de C1, maar hij voelt absoluut rapper. En zeker een stuk volwassener en comfortabeler, maar is dan ook een klasse groter.

Een leuke auto!! Al klinkt het wel tegenstrijdig, een uitvoering met wieldoppen doet mij niet denken aan veel luxe. Die varianten staan normaal standaard al op LM.

Geen idee of dit bij de uitvoering hoort of niet. Het zijn iig originele Ford wieldoppen en er liggen hagelnieuwe Michelin winterbanden onder. Prima dus.
Setje velgen is nog een keer te wisselen. Hij vond het in elk geval geen reden om hem te laten staan aangezien de auto verder alle wensen afvinkt.

Oh en waarom Ford en waarom een Fiesta?
Daar kwam hij echt zelf mee en geloof me, hij heeft het echt in detail uitgezocht en zit geen beïnvloeding in van mij. Daarom wilde hij ook een facelift model, want die achterlichten vind hij mooier.

Heb zelfs nog andere merken geopperd. Andere merken bieden niet dezelfde luxe voor hetzelfde budget, die luxe wilde hij gewoon eens gehad hebben. Grotere auto hoeft in zijn geval ook niet meer.

Bij de garage stond nog Fiesta, zonder groot navi scherm en dan doet zo'n interieur toch gelijk een stuk minder mooi aan. Die auto was overigens wel iets duurder, iets meer km's maar wel een trekhaak. Vandaar de meerprijs volgens de verkoper.

Astra F zei:
Gisterenmiddag met mijn vader op autojacht geweest. Hij was al een tijdje aan het zoeken. Moest een Fiesta worden, facelift model, in het zwart, weinig km en veel luxe.
Maar daar buitenom is de Fiesta wel een heel leuke auto, met een fijn blokkie. Zwager heeft er vorig jaar ook één gekocht, is er ook erg goed over te spreken.

Wat kan er mis gaan met zo'n jonge auto? Plus voor het geld van de garantie kun je een hoop zelf (laten) doen.
Dat is inderdaad zo. En zeker als je weinig km. maakt, is de kans ook klein dat je de problemen in dat half jaartje garantie opmerkt.
Ik ben toch wel erg blij dat ik een jaar garantie heb bij mijn Insignia uit eind 2017, met net 80.000 km op de teller. Na voor de derde keer bij de dealer te zijn geweest wegens een gegier bij de motor met koude start, is die nu ingepland om binnenkort de distributieriem plus rollers te vervangen. Als het dan nog niet over is, blijft alleen de nog dieselpomp over en die is duur...
Ondertussen is de v-snaar, alle rollen die daar bij horen en de dynamo al vervangen in de zoektocht naar het gejank.
Afgelopen week heeft de dealer een zelfde auto geregeld om te kijken of het misschien een "produkteigenschap" is. Helaas voor hun was de andere auto toch echt stil (voor een diesel)... Dus ook met een relatief jonge auto kan het handig zijn garantie te hebben...

Zo'n Fiesta is ook best licht, dus ook zonder turbo een prima ding!

@EVV: wauw, wat een gedoe. Dat is wel balen zeg.

Hier iets vreemds: sinds gisteren begon opeens de motorkap-sensor te storen. Om de 3 a 4 seconden kwam er een melding in beeld dat de motorkap open stond.
Dus vanmiddag langs de dealer, die checkte de stekker maar die was schoon. Dus afspraak ingepland om het hele mechanisme te vervangen (alleen sensor schoonmaken is net zo duur)
Rij ik vanmiddag ergens heen, een 15 km, met alleen maar meldingen. Om gek van te worden!
Rij ik weer terug (auto heeft 2 uur in de zon gestaan), geen melding, helemaal niks. Hoe dan? :eek: :confused:

klinkt toch wel als een gare stekker / slechte massa of iets. Nouja ander mechanisme er op en weer verder kijken. wel het voordeel van lease ;)

@garantie; ja het blijft een gokje, met jongere auto's met lage km stand is de kans op iets natuurlijk wel gering.

Bij de Mercedes heb ik het wel gedaan, complexe auto en redelijk wat kilometers. Al zal het ook bij de prijs in standaard. Uiteindelijk alleen verlichting portiergrepen defect. Geen noodzaak, maar een reparatie van honderden euro's.

Ik ben ook blij met een 1/2 jaar garantie op mijn Insignia uit 2009: lagers versnellingsbak, beide stoelverwarmingen, schakelaar kofferbak en nog een paar kleine zaken. Allemaal keurig vervangen/verholpen door de dealer. In dat kader had ik afgelopen woensdag een nieuwe Corsa ( 1.2 100 pk GS-line ) als vervangend vervoer. Viel me eerlijk gezegd een beetje tegen.

Mijn andere Insignia uit 2017, die ik inmiddels bijna 2 jaar heb, is absoluut probleemloos. Wát een fijne auto is dat zeg ! Een blijvertje zoals nu blijkt.

@EVV: vervelend zeg, hopen dat de oorzaak snel boven water komt.

Astra K Turbo zei:
Ik ben ook blij met een 1/2 jaar garantie op mijn Insignia uit 2009: lagers versnellingsbak, beide stoelverwarmingen, schakelaar kofferbak en nog een paar kleine zaken. Allemaal keurig vervangen/verholpen door de dealer. In dat kader had ik afgelopen woensdag een nieuwe Corsa ( 1.2 100 pk GS-line ) als vervangend vervoer. Viel me eerlijk gezegd een beetje tegen.

Mijn andere Insignia uit 2017, die ik inmiddels bijna 2 jaar heb, is absoluut probleemloos. Wát een fijne auto is dat zeg ! Een blijvertje zoals nu blijkt.

@EVV: vervelend zeg, hopen dat de oorzaak snel boven water komt.
Dan had het ook wel zo'n beetje de veel voorkomende problemen gehad bij je Insignia. Nog een geluk dat je het oliedrukprobleem niet gehad hebt, je hebt toch ook een diesel? Ik heb trouwens nog wat dingen van mijn vorige Insignia in de weg staan, kan ik je daar blij mee maken?
Volgende week maandag gaat de mijne weer terug, ze gaan dan de hele distributie aandrijving vervangen. Als het dan nog steeds niet opgelost is, is de brandstofpomp aan de beurt.
Ik vind de mijne ook nog steeds een erg fijne auto, met mooi veel opties. Ik ben wel wezen kijken op internet naar eventueel een vervangend exemplaar maar kom maar één Insignia tegen die vergelijkbaar is.
Dit is trouwens het geluid dat die maakt voor de geïnteresseerden..

EVV zei:
Dan had het ook wel zo'n beetje de veel voorkomende problemen gehad bij je Insignia. Nog een geluk dat je het oliedrukprobleem niet gehad hebt, je hebt toch ook een diesel? Ik heb trouwens nog wat dingen van mijn vorige Insignia in de weg staan, kan ik je daar blij mee maken?
Volgende week maandag gaat de mijne weer terug, ze gaan dan de hele distributie aandrijving vervangen. Als het dan nog steeds niet opgelost is, is de brandstofpomp aan de beurt.
Ik vind de mijne ook nog steeds een erg fijne auto, met mooi veel opties. Ik ben wel wezen kijken op internet naar eventueel een vervangend exemplaar maar kom maar één Insignia tegen die vergelijkbaar is.

Ik heb een 1.8 140 PK benzine en een 1.5 165 PK Turbo. Dank voor je aanbod, ik zou niet weten wat. Ik ben zelf beslist niet handig.

Astra K Turbo zei:
EVV zei:

Ik heb een 1.8 140 PK benzine en een 1.5 165 PK Turbo. Dank voor je aanbod, ik zou niet weten wat. Ik ben zelf beslist niet handig.
Ow, je hebt een benzine, dat scheelt. Het oliedrukprobleem treft alleen soms de oudere 2 liter diesels.
Ik heb nog zo'n rolnet voor de bagageruimte tot aan het plafond en een ander bagage net voor achter de voorstoelen. En nog rubber matten voor voorin.

Dat zijn allemaal wel typische Insignia A Astra J kwaaltjes, Hans.

Ik heb zelfs een jaar garantie. Ook een auto die nog bijna nieuw is en weinig kilometers maar de autos zitten tegenwoordig zo vol met techniek en sensoren. Daar gaat wel eens iets van kapot en dan ben je aan de beurt met perdure opties zoals het multimediasysteem, led koplampen, enz..
Maar ik neem eigenlijk altijd garantie. Tijdens een proefrit kun je nooit alles testen. Vaak kom je later er pas achter dat dingetjes niet werken/storen of je irriteren.

@fer: die motorkapmelding heb ik ook eens gehad. Was bij mij zo weer weg. Kreeg in de vochtige periode en veel zout op de weg wel eens vaker valse meldingen. Komt waarschijnlijk ook omdat de auto veel stil staat.

Ik heb vandaag weer eens een stukje met de Focus gereden. Dat was een tijd geleden. Fijne auto, maar je gebruikt vaker het maximale merk ik. Ach, we zijn ook allemaal verwend tegenwoordig :cool:

Terug
Bovenaan