Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Winterbanden ? Ik doe al jaren zonder.
En heb er misschien 2 x een dag spijt van gehad

Opeling :

Opel-Astra-K-IAA-2015-Vorschau-1200x800-19c5915c7f5897f5.jpg

Astra F zei:
Mogguh!

Ik ben benieuwd wanneer ze die Signum kwijt raken. Tevens weet Fer dat de Signum een olieprobleem heeft, ik weet niet of dit bij de garage bekend is....ik zie er in ieder geval niks over terug in de advertentietekst. Ben benieuwd hoe ze er mee om gaan als een klant er straks achter komt.

Toen ik mijn A4 cabrio ging wisselen voor een A5 cabrio waren er verschillende forummers die mijn A4 wel wilden kopen. Maar de A4 gebruikte vrij veel olie. Volgens PON/Audi/dealer echter ruim binnen de normen van Audi. Dus de A4 maar ingeruild bij de dealer die mijn A5 leverde. Hij had het kunnen weten, aangezien mijn A4 altijd bij een dealer is onderhouden en hij daar alle info had kunnen opvragen. Een particulier die mijn auto zou kopen van zijn spaargeld wilde ik echter niet opzadelen met het probleem; dan maar wat minder voor de A4 vangen.

En nu maar hopen dat de nieuwe eigenaar van de A4 redelijk wat rijd en het olieverbruik nog fors toe gaat nemen zodat de dealer in de garantieperiode die kostbare modificatie gaat uitvoeren en de nieuwe eigenaar kan genieten (y)

Maar denk dat je er goed aan hebt gedaan meeuw. zelfs als ee auto goed is zou ik skeptisch zijn, je zult dan altijd zien dat er iets mee is. Ik kon mijn BMW ook verkopen aan een collega, maar heb gewoon daar geen zin in het gezeur achteraf.

Mocht er iemand reclameren over die olielekkage gaat de garage zich verschuilen onder de meeneemprijs, en dat de auto al over de 3 ton is en je kunt verwachten en dat het binnen de marges valt, etc etc. die gaan dat echt niet oplossen.
Ze staan volledig in hun recht, maar indien het niet vermeld is verkoop je wel een auto met gebreken. Een nieuwe eigenaar zal er vanzelf achter komen en het autobedrijf negatief belichten. Het autobedrijf staat in hun recht, maar zit op een auto met kleine marges wel met een negatieve invloed op hun naam. Overigens is dit geen verwijt aan de verkopende partij!! Anders zou de pot de ketel verwijten dat hij zwart ziet (iets met een kadett).:rolleyes:

@ Astra: Mooie foto zo, wat komt het rood ook mooi uit zo!!

Ze staan volledig in hun recht, maar indien het niet vermeld is verkoop je wel een auto met gebreken. Een nieuwe eigenaar zal er vanzelf achter komen en het autobedrijf negatief belichten.

Tjah, elke auto voor 2000 euro met over de 3 ton op de klok zitten gebreken aan, dan wel of niet bekend bij de verkopende partij. Denk dat de eventuele kopende partij dat zich ook realiseert en niet zo snel het garagebedrijf negatief zal belichten, anders ben je wel heel naief. De garage zal er ook duidelijk bij zeggen dat ze hem op inruil hebben verkregen en dat het zo meenemen is zoals gezien zonder garanties.

Netjes gedaan meeuw! (y)

@Hans Turbo: ik heb eenmaal spijt gehad van zomerbanden op sneeuw...

Hier in Duitsland ben je volkomen kansloos op zomerbanden. Sneeuw en hellingen... :eek:

De eerste 8 maanden tot deze close encounter met die boom wel.
Daarna ging van alles stuk. Typisch maandagmorgen product geweest.
Dus ook nooit meer eentje uit de eerste serie!

Ach dat heb je bij elk merk. Ik weet nog uit mijn opel tijd iemand die altijd wel gekke dingen had. opel nederland was zelfs radeloos. Ramen gingen 's nachts soms spontaan open, de elektrische stoel begon soms tijdens het rijden te bewegen. Rare storingen, na een half jaar was zowel de berijder, de dealer (wij) en opel NL dat ding helemaal zat terwijl er legio insignia rijders met de zelfde motorisering (2.0T) nooit iets hadden.

Ook bij mercedes ken ik een soortgelijk verhaal, soms heb je gewoon pech :)

@ meeuw netjes ik zou dit ook doen.

@ Insignia met problemen. Hoe is dat toen opgelost? heeft Opel Nederland de auto gratis omgeruild voor een nieuwe?

Ook bij mercedes ken ik een soortgelijk verhaal, soms heb je gewoon pech
Collega met zijn 3 jaar oude Mazda 6. Lagers uit de versnellingsbak waren compleet kapot....ook niet normaal na 160.000 km.
Pech kun je hebben. (Daarom wil hij straks ook een elektroauto zonder versnellingsbak)

Wat dat betreft heeft de GTS momenteel ff een betere periode (klop,klop).
Van airbaglampje heb ik gelukkig geen last meer gehad en verder gaat t nu ook goed, op soms het iets bokken bij koude motor bij lage toeren na.
Maar dit is slechts de eerste km. Valt me overigens wel op dat wanneer de banden koud zijn, ze veel meer hobbelen als wanneer ik er een stuk mee gereden heb. Toch de stugheid van het rubber lijkt het.

Midje,

Pfoeh....was me het weekje wel weer maar nu lekker weekend. Vanavond uit eten met schoonfamilie vanwege 60 jaar schoonpa.
Morgen gaan we naar Bløf in Leeuwarden.

Dat van die banden heb ik ook vaak. Eerste koude stukkie soms wat hobbelen en dan is het weg.
Met dit koude gure weer is de stuur en stoelverwarming wel heerlijk hoor.

Versnellingsbak...ach..die van mij zal vroeg of laat ook gaan. De bekende M32 bak. Daarom blijf ik voorlopig met mijn onderhoud nog bij Opel. Mocht ie kaduuk gaan dan heb ik misschien nog coulance.

Dan heb je een jonge schoonpa, Rob! Die van mij is 71 :) En m'n vader ook de 60 al even voorbij. Veel plezier vanavond!

Met dit koude gure weer is de stuur en stoelverwarming wel heerlijk hoor.
Heb jij ook stuurverwarming?

Jazeker....is echt lekker als je 's ochtends in de kou wegrijdt..mis alleen nog pookverwarming....:)

Wat vinden jullie trouwens van de led dimverlichting? Je ziet steeds meer auto's waar het standaard op zit. Ik vind het erg blauw en behoorlijk verblindend en schitteren als je een tegenligger tegenkomt of iemand achter je rijdt.
Met name bij Peugeot (508 en 308) kom je echt een complete kerstboom met blauw, paars en wit verblindend licht tegen.

En ik zie nu ook vaker de nieuwe megane. Afschuwelijk ook hoe de verlichting daar op voor en achterzijde is doorgeschoten. Echt veel te overheersend waardoor de auto zelf helemaal wegvalt.

Jazeker....is echt lekker als je 's ochtends in de kou wegrijdt..mis alleen nog pookverwarming....grinning smiley

Hier dezelfde ervaring, wat is die pook 's ochtends koud :D
Daarom altijd vlot de snelweg op, bak in z'n 6 en gas :)
Achterwerk en handjes worden dan lekker verwarmd :)

Bløf is goed (y)

Wat vinden jullie trouwens van de led dimverlichting? Je ziet steeds meer auto's waar het standaard op zit. Ik vind het erg blauw en behoorlijk verblindend en schitteren als je een tegenligger tegenkomt of iemand achter je rijdt.
Met name bij Peugeot (508 en 308) kom je echt een complete kerstboom met blauw, paars en wit verblindend licht tegen.

En ik zie nu ook vaker de nieuwe megane. Afschuwelijk ook hoe de verlichting daar op voor en achterzijde is doorgeschoten. Echt veel te overheersend waardoor de auto zelf helemaal wegvalt.

Tja, ik ben wel blij mijn LED verlichting hoor. De verlichting wordt beter en feller, daardoor stoort het ook wat meer maar heb nou niet echt het idee dat ik vaak verblind wordt.

De nieuwe Megane pik je er in het donker zo uit a.h.v. de verlichting idd, niet moeders mooiste.

Over gebreken bij verkopen auto's:
Ik heb sinds het voorval met GP me suf zitten zoeken naar de rechten en plichten bij (aan)koop van een auto.

Het komt erop neer: als je iets verkoopt met een gebrek, moet je dat melden. Achterhouden van deze info is strafbaar en kan je duur komen te staan.
Maar als koper heb je ook onderzoeksplicht. Vind je het belangrijk dat de koppeling nog goed werkt, moet je deze grondig testen. Blijkt hij een week later niet meer te werken, dan heb je pech of had je garantie moeten afnemen.

Zo heb ik bij het olieverbruik het volgende gedaan: in de marktplaats advertentie vermeld dat de signum olie gebruikt. Vervolgens de inkopende partij verwezen naar de advertentie en een week de tijd gegeven om de advertentie te lezen.
Bij het proefritje nog gemeld, licht bagataliserend, dat er olieverbruik is.
Wat mij betreft heb ik zo aan mijn 'plicht' voldaan. Ook de inkoper heeft zijn onderzoeksplicht uitgevoerd. Verder is het niet meer mijn probleem.

Maar wat ik weet van de autohandel is dat ze zich goed houden aan hun meldplicht. Nog voor de proefrit met de Mondeo werden keurig alle bekende gebreken verteld. (O.a. Remmen zijn aan vervanging toe, maar niet: de velgen zijn niet mooi meer.. dat vind ik redelijkerwijs ook bij mijn onderzoeksplicht horen)

Jazeker....is echt lekker als je 's ochtends in de kou wegrijdt..mis alleen nog pookverwarming....grinning smiley

de pook in de laguna is uit heel mooi echt aluminium vervaardigd. Heel erg fraai, maar je kunt wel nagaan hoe dat voelt met deze temperaturen :) En las ook al dat met zomerhitte je de handen gewoon kunt branden aan die pook. Wie mooi wil zijn .... ;)

@ Insignia met problemen. Hoe is dat toen opgelost? heeft Opel Nederland de auto gratis omgeruild voor een nieuwe?

Volgens mij is het niet helemaal goed opgelost. Immers had deze man de auto 'blind' besteld. Dus toen de problemen kwamen was de wachttijd op een nieuwe insignia heel erg hoog. En een bordaux rode station met beige leer en 2.0T is ook niet iets wat ergens zomaar staat. En opel NL staat ook niet te wachten op een onverkoopbare auto.

Ik meende dat de auto na veel gezeur terug is gegaan en een andere gebruikte auto heeft weer gekregen en dat de insignia naar opel duitsland is gegaan voor onderzoek. Maar die man was heel ontevreden en was al het vertrouwen in het merk en importeur kwijt.

ik vind de megane (estate) een hele fraaie wagen, zeker in GT en blauw. Maar die dagrijverlichting vind ik ook vreselijk inderdaad.

Over de LED dimlicht verlichting heb ik nog niet zo last van. ik ben wel een beetje bang nu dit massaal als (chineze) aftermarket als vervanging voor H4 en H7 halogeen verlichting op de markt komt wat dit effect zal zijn.

Maar wat ik weet van de autohandel is dat ze zich goed houden aan hun meldplicht. Nog voor de proefrit met de Mondeo werden keurig alle bekende gebreken verteld.

mijn ervaring is dat dit heel erg af hangt van de garage. De garage van de laguna was ook zeer correct daar in en ook dat hij enkele zaken in orde wilde maken omdat hij geen gezeur wilde achteraf, ondanks hij wist dat ik geen garantie nam.

Zeker bij de auto handelaren (inkoop/ verkoop) weet ik dat ze vaak nergens vanaf weten en zich schuilen achter 'we hebben hem zo ingekocht en wij zijn er niet bekend met deze problemen'. Daarom is mijn advies in mijn omgeving ook altijd, koop bij een bovag garage en neem gewoon die garantie bij een iets oudere auto. Of neem het voordeel van zonder garantie voor lief (zoals ik met de laguna heb gedaan) en ga niet zeuren achteraf.

ik vind de megane (estate) een hele fraaie wagen, zeker in GT en blauw. Maar die dagrijverlichting vind ik ook vreselijk inderdaad.

Het is niet eens de dagrijverlichting maar juist de dimlampen. Vooraan veel te veel licht en achteraan enorme strepen van lampen..echt niet mooi meer en veel te veel overheersend in het design. Kwam er net weer een tegen op de a7.
Daarnaast vind ik zeker de sw geen mooie auto. Nogal lomp model en komt zelf wat ouderwets japans over.
Nee..ik zou momenteel niet weten welke sw ik mooi vind. Astra k niet denderend, megane niet, ** en octavia slaapverwekkend....misschien de Leon ST dan? Of toch de V60?

AsconaGT zei:
Volgens mij is het niet helemaal goed opgelost. Immers had deze man de auto 'blind' besteld. Dus toen de problemen kwamen was de wachttijd op een nieuwe insignia heel erg hoog. En een bordaux rode station met beige leer en 2.0T is ook niet iets wat ergens zomaar staat. En opel NL staat ook niet te wachten op een onverkoopbare auto.

Ik meende dat de auto na veel gezeur terug is gegaan en een andere gebruikte auto heeft weer gekregen en dat de insignia naar opel duitsland is gegaan voor onderzoek. Maar die man was heel ontevreden en was al het vertrouwen in het merk en importeur kwijt.
Opmerkelijk want de klant had gewoon recht op een nieuwe auto met precies dezelfde specs. Auto voldeed door de storingen niet aan datgene wat de klant mocht verwachten, hij had zonder meer de aankoop kunnen annuleren. Dat wil zeggen dat hij het volledige aankoopbedrag had teruggekregen. Enige andere optie zou zijn een volledige nieuwe auto met exact dezelfde specs zonder bijbetaling. Was de klant na de rechter gegaan zou hij zonder meer gewonnen hebben. Overigens is de dealer dan waarschijnlijk het haasje. Die is dan de tegenpartij van de klant en heeft dus ook het nazien als Opel Nederland hem niet compenseert.

Opmerkelijk want de klant had gewoon recht op een nieuwe auto met precies dezelfde specs. Auto voldeed door de storingen niet aan datgene wat de klant mocht verwachten, hij had zonder meer de aankoop kunnen annuleren. Dat wil zeggen dat hij het volledige aankoopbedrag had teruggekregen. Enige andere optie zou zijn een volledige nieuwe auto met exact dezelfde specs zonder bijbetaling. Was de klant na de rechter gegaan zou hij zonder meer gewonnen hebben.

dat is niet correct. Dit soort zaken komen natuurlijk vrij regelmatig voor en is genoeg juridische correspondentie over te vinden.

De klant heeft alleen recht op een andere auto of aankoopbedrag terug als bij aflevering bijvoorbeeld de auto al niet werkt of de kleur niet goed is, etc. En dan moet hij er ook niet mee gaan rijden of in ontvangst gaan nemen. Gaat iemand rijden en na een half jaar en bij 20.000 km of zo gaan zich rare storingen voor doen heb je natuurlijk echt geen recht meer op een nieuwe auto. Sowieso word dat lastig als de levertijd opgelopen is na een 7 of 8 maand, dus geen optie.

Het enige waar de klant in dit geval recht op heeft is dat de dealer / importeur zijn best doet op het op te lossen en 'welwillend' opstelt om het op te lossen, ookal lukt het de garage niet om dit probleem direct te verhelpen.. Even alleen juridisch bekeken... :)

AsconaGT zei:
Opmerkelijk want de klant had gewoon recht op een nieuwe auto met precies dezelfde specs. Auto voldeed door de storingen niet aan datgene wat de klant mocht verwachten, hij had zonder meer de aankoop kunnen annuleren. Dat wil zeggen dat hij het volledige aankoopbedrag had teruggekregen. Enige andere optie zou zijn een volledige nieuwe auto met exact dezelfde specs zonder bijbetaling. Was de klant na de rechter gegaan zou hij zonder meer gewonnen hebben.

dat is niet correct. Dit soort zaken komen natuurlijk vrij regelmatig voor en is genoeg juridische correspondentie over te vinden.

De klant heeft alleen recht op een andere auto of aankoopbedrag terug als bij aflevering bijvoorbeeld de auto al niet werkt of de kleur niet goed is, etc. En dan moet hij er ook niet mee gaan rijden of in ontvangst gaan nemen. Gaat iemand rijden en na een half jaar en bij 20.000 km of zo gaan zich rare storingen voor doen heb je natuurlijk echt geen recht meer op een nieuwe auto. Sowieso word dat lastig als de levertijd opgelopen is na een 7 of 8 maand, dus geen optie.

Het enige waar de klant in dit geval recht op heeft is dat de dealer / importeur zijn best doet op het op te lossen en 'welwillend' opstelt om het op te lossen, ookal lukt het de garage niet om dit probleem direct te verhelpen.. Even alleen juridisch bekeken... :)

Ik heb werkelijk geen idee op welke uitspraken je gaat beroepen ik kan ze niet vinden. Wat ik wel vindt, bewijst allemaal jouw ongelijk. Alle uitspraken die er zijn ontbinden de overeenkomst of geven 100% schadevergoeding wegens non conformiteit. Wat ook overeenkomt met het nieuwe Europese recht. De klant heeft recht op een 100% werkend voertuig zo niet mag hij straffeloos de koopovereenkomst laten ontbinden. Opmerkelijk genoeg strekt zich dit ook uit tot rechtspersonen zoals een BV. Treffend voorbeeld is bijvoorbeeld: de zaak die DAF verloor wegens non conformiteit.
Hierna 3 uitspraken als voorbeeld: ECLI:NL:GHAMS:2015:3378 ECLI:NL:GHSHE:2015:2176 ECLI:NL:RBMNE:2013:3233.

Boude onware stelling dus, ik zie graag het tegendeel in een gepubliceerd vonnis.

Ik heb geen tijd/zin om de uitspraken te zoeken, maar het ligt wel een stuk genuanceerder en situatie afhankelijk. In 2009 toen dit speelde heb ik er in verdiept.

Immers als er dus iets is met de auto kun de klant hem zo na een half jaar / jaar ? of 2 jaar ? omruilen voor een nieuwe? Of 5 jaar?

Wanneer mag je een nieuwe auto eisen, nadat je hem na 1x repareren niet opgelost is? Na 3x repareren mag je een nieuwe eisen? 5x?

Je auto heeft al 20.000 km gereden , of 50.000, kun je hem dan zo omruilen voor een hagel nieuw exemplaar?

Een auto rijd wel, maar heeft soms een storing, of een rammel maar rijd wel, is dat al reden om hem zo om te ruilen?

Er zitten veel haken en ogen aan, zolang de dealer probeert te auto te herstellen en 'welwillend' zijn best toont om het goed op te lossen heb je niets veel te eisen als consument. Zeker niet als de auto 99% van de tijd wel rijd en er af en toe rare storingen komen.

Ook heeft het eerste half jaar de auto zonder problemen gewerkt, misschien is de klant wel door een veel te diepe onderlopen weg gereden waardoor storingen ontstaan, (heb ik ook al eens gezien namelijk) wie zegt dat het aan de fabrikant ligt? Komt het de eerste 6 maanden iets voor dan gaat men juridisch er van uit dat het gebrek al aanwezig was, na 6 maand (zoals in dit geval) is dat zeker niet vanzelfsprekend dat het uberhaupt aan de fabrikant ligt. Daarnaast ook al zal de rechter eisen dat men een nieuwe auto moet leveren dan is het nog onmogelijk, gezien de levertijd van 7-8 maand voor een rode met wit leer Sports tourer met 2.0T.

Het zou ook belachelijk zijn, want elke dealer van elk merk kent zulke verhalen, al lopen ze er uiteraard niet zo mee te koop, die kunnen zo de tent sluiten bij elke maandagmorgen auto.

Los van het juridische zoek je gewoon een goede oplossing waar beide partijen zich in kunnen vinden, maar als de dealer zijn uiterste best doet en probeert een storing te zoeken die af en toe voor komt (en dus heel lastig is, immer als aller werkt kun je ook geen fouten meten) en de auto 6 maand perfect heeft gewerkt zou het belachelijk zijn als de klant dan maar een andere auto mag eisen wat feitelijk ook niet eens gerealiseerd kan worden. :)

de problemen deden zich dermate sporadisch voor dat ik ze niet heb meegemaakt. Ik heb wel eens een heel weekend in de auto gereden, niets aan het handje. Monteurs meten en zaken vervangen zoals de BCM. Maar die man had nog steeds af en toe bizarre klachten (die verzint hij niet neem ik aan). Dat maakt het toch wel lastig.

Op het moment dat vanaf dag 1 een probleem is, en de dealer weigerd dit probleem te erkennen / op te lossen een laat je in de steek en het beïnvloedt het dagelijkse gebruik van de auto, dan word het natuurlijk een heel ander verhaal. Is dus allemaal erg situatieafhankelijk.

Wat een serieus gepraat hier!

@Rob: V60 is een ander segment hè :) En je vergeet de ****. Die in wit vind ik toch best mooi!

In het kort komt hier op neer bij een maandagmorgen auto waarbij de dealer herhaaldelijke pogingen heeft gedaan om storing op te lossen en hier niet in slaagt dan mag de klant koopovereenkomst laten ontbinden. Want voldoet niet aan conformiteitsbeginsel. Het kale feit dat de auto bij de garage staat in plaats van te rijden is hiervoor grond genoeg. De auto wordt gekocht om te kunnen rijden, voldoet hij niet aan deze eis, staat de klant ijzersterk met de eis tot ontbinding van het koopcontract. Risico is voor de dealer. Die moet namelijk een foutloos product afleveren conform wetgeving. Uiteraard krijgt de dealer de gelegenheid tot reparatie maar dit is niet eindeloos. Bij een complex product zoals een auto, moet de leverancier natuurlijk wel in de gelegenheid worden gesteld tot reparatie, maar de positie van de dealer is juridisch gezien uitermate zwak bij een maandagmorgenauto.
In Duitsland, is men wat procesfreudiger en daar hebben de fabrikanten allemaal bakzeil gehaald. Het nieuwe Europese consumentenrecht is heel duidelijk, als klant, heb je recht op een ongestoord (storingsvrij) genot van je aangekochte product.

@ vectrafan,

in de basis heb jij gelijk, maar als een auto een half jaar probleemloos werkt en dán pas klachten komen ligt het toch echt wel anders juridisch gezien. Na 6 maand gaat met er ook niet automatisch van uit dat de problemen mogelijk bij aankoop al aanwezig waren maar mogelijk door latere omstandigheden zijn gekomen.

Daarnaast heeft de insignia in dit geval nooit een van de getoonde klachten getoont wanneer deze bij de garage was. Een collega heeft (met toestemming uiteraard) eens 2 weken met de auto gereden, boodschappen gedaan, kinderen naar school gebracht, etc etc. Geen centje pijn. Ik heb hem een weekend mee gehad, perfect. Ook andere collega's hebben er wel eens mee gereden, niets aan de hand. Je kunt dan ook uitlezen en vervangen wat je wil als alles werkt en dus niets foutiefs te meten is kun je als garage ook weinig doen.

Je zou zelfs kunnen denken of de klachten van de klant überhaupt er wel zijn, misschien is hij zijn auto gewoon zat en verzint hij deze klachten (denk niet dat dat hier het geval is). De garage moet natuurlijk wel in de gelegenheid zijn om de reparatie op te kunnen lossen.

En het is dan zeker niet zo dat je dan zomaar een nieuwe auto kunt eisen, dat gaat al helemaal niet op omdat er een half jaar probleemloos mee gereden is. Ja, met bijbetaling.

Zoals ik gisteren zei, de auto is uiteindelijk naar duitsland terug gegaan na een jaar en meneer heeft een andere (gebruikte) auto gekregen, niet helemaal naar zijn smaak maar, maar die optie was er überhaupt niet door de lange levertijden.

Ik merk hier dat we praten over een praktijkgeval, jurisprudentie en iets wat fabrieksgarantie heet.
De een is wat gedaan is (wat Joost beschrijft) en het andere wat op andere manieren eens is voorgevallen én de rechtbank gehaald heeft (wat Ingo beschrijft)
En dan heb je nog wat had moeten gebeuren (garantie/coulance).

Even samengevat: ga je niet uitkomen. De ene "best practice" is de andere niet.

rjthefrisian zei:
Nee..ik zou momenteel niet weten welke sw ik mooi vind. Astra k niet denderend, megane niet, ** en octavia slaapverwekkend....misschien de Leon ST dan? Of toch de V60?
Kan me van de laatste autorai nog herinneren dat wij bij de 308sw in sportieve trim bleven hangen. Die vond ik niet verkeerd eigenlijk..

Hotdog zei:
Ik merk hier dat we praten over een praktijkgeval, jurisprudentie en iets wat fabrieksgarantie heet.
De een is wat gedaan is (wat Joost beschrijft) en het andere wat op andere manieren eens is voorgevallen én de rechtbank gehaald heeft (wat Ingo beschrijft)
En dan heb je nog wat had moeten gebeuren (garantie/coulance).

Even samengevat: ga je niet uitkomen. De ene "best practice" is de andere niet.

Exact.
Toch voel ik meer voor het verhaal van Joost. Gelijk hebben en gelijk hebben zijn namelijk twee totaal verschillende dingen, zeker bij dit soort complexe juridische zaken.

Je bent als particulier in elk geval mooi in de aap gelogeerd als je zoiets overkomt. Je hebt ontzettend veel geld uitgegeven voor een auto en vervolgens kun je in je eentje opboksen tegen de dealer/importeur/fabrikant, ga er maar aan staan.....

vectrafan zei:
AsconaGT zei:

Opmerkelijk want de klant had gewoon recht op een nieuwe auto met precies dezelfde specs. Auto voldeed door de storingen niet aan datgene wat de klant mocht verwachten, hij had zonder meer de aankoop kunnen annuleren. Dat wil zeggen dat hij het volledige aankoopbedrag had teruggekregen. Enige andere optie zou zijn een volledige nieuwe auto met exact dezelfde specs zonder bijbetaling. Was de klant na de rechter gegaan zou hij zonder meer gewonnen hebben. Overigens is de dealer dan waarschijnlijk het haasje. Die is dan de tegenpartij van de klant en heeft dus ook het nazien als Opel Nederland hem niet compenseert.

Ik heb dit ook eens meegemaakt. Volgens mijn advocaat zou ik bij vervanging van de auto wel een vergoeding moeten betalen voor de gereden kilometers en een redelijke afschrijving/waardevermindering voor de tijd dat de auto in gebruik was. Claimen van schadevergoeding is erg lastig, want daar voor moet je de (directe) schade bewijzen. Weinig of geen schade als je steeds een vervangende auto meekrijgt.

Het betrof een nieuw gekochte Audi A6 van 1998. Duidelijk een maandagochtendauto. Allemaal kleine dingetjes die stuk gingen, zoals een koppelingspedaal die plotseling lam was. Het ergste was echter een (door de importeur of dealer) ingebouwd alarm. Elke dag vals alarm als de auto niet 100% vlak stond (en zowel op mijn werk als thuis stond die niet vlak).

Auto is 2x terug geweest naar de importeur en 2x is er een volledig nieuw alarm ingebouwd. Geen resultaat. Uiteindelijk kreeg ik na bijna een jaar een inruilvoorstel. Heb de A6 toen ingeruild voor precies dezelfde met een kleine bijbetaling. Meen mij iets van ruim 10% te herinneren. Niet verkeerd lijkt mij na ruim 25.000 km. De schade werd gedeeld door de dealer en importeur.

De nieuwe A6 van 1999 was een probleemloze auto. Heb ik na 4-5 jaar aan een vriend verkocht en die rijdt er nu nog in.

middag! Wat een sneeuw gisteravond zeg! Wij waren op bezoek bij vrienden in Baarn en reden om middernacht terug. 60km/u ging net, de Vredestein winterbanden onder de Punto zijn echt top!
Verderop achter iemand die niet harder dan 30 durfde op een kaarsrechte provinciale weg... Snelheid aanpassen ok, maar dit ging wel erg langzaam.

Nu dooit het erg hard. Deze week op vakantie en dan bij terugkomst hopelijk geen vorst meer. Laat de lente maar komen!

Dit zijn inderdaad praktijkvoorbeelden die vrijwel elk merk en elke dealer er wel 1 of meerdere van kent helaas.

Het bovenstaande is vaak wat veel aangeboden word en zoals ik ze ook wel ken, met bijbetaling (op basis van reële afschrijving) een nieuwe auto. Of een redelijk vergelijkbare vervangbare auto. Elke dealer zal altijd proberen te voorkomen dat er juridische stappen genomen gaan worden maar het gewoon samen oplossen waarbij beide partijen zich in kunnen vinden.

in dit geval betrof het een nogal specifieke auto met specifieke kleur en motor die niet 2e hands te verkrijgen was en nieuw lange levertijd op was. Die eigenaar begreep de situatie ook dat het lastig was het probleem te vinden en begon niet te eisen dat hij zomaar recht had op zomaar een nieuwe auto. Uiteindelijk is zijn auto terug gegaan naar opel duitsland en heeft hij een andere gebruikte auto weliswaar in andere kleur gekregen.
Je bent als particulier in elk geval mooi in de aap gelogeerd als je zoiets overkomt. Je hebt ontzettend veel geld uitgegeven voor een auto en vervolgens kun je in je eentje opboksen tegen de dealer/importeur/fabrikant, ga er maar aan staan.....

klopt, dat is gewoon verschrikkelijk, niet alleen voor de dealer maar vooral voor de klant. Waarbij de grootste tip voor de klant is in gesprek te blijven, niet gaan dreigen en open staan voor een gezamenlijke oplossing. De dealers zijn vaak nog wel redelijk bereidwillig maar hebben niet altijd de financiele middelen en mogelijkheiden, importeurs wel, maar die bekijken alles rationeel / juridisch waarbij je vaak aan het kortste eind trekt.

Als je buiten de garantie dingen hebt al helemaal...

middag! Wat een sneeuw gisteravond zeg! Wij waren op bezoek bij vrienden in Baarn en reden om middernacht terug. 60km/u ging net, de Vredestein winterbanden onder de Punto zijn echt top!

ik zag het overal in het nieuws inderdaad, wij hebben redelijk de dans ontsprongen gelukkig met een dun laagje vanmorgenvroeg. We hebben al genoeg witte wereld gehad al in januari :) ik ben klaar voor de lente.

Hier ook geen sneeuw, wij hebben ons portie al gehad. Overigens zijn de wegen hier wel ontzettend wit......... van het zout. Gisteren dus maar geen auto gewassen, ook omdat het ik het te koud vond.
Deze week wordt het langzaam weer een graad of 10, hopelijk nog een dag met flink wat regen. Dan kan ik zaterdag de auto wassen en blijft hij hopelijk wat langer schoon (y)

De motor is deze week opgehaald voor een beurt plus een nieuwe voorband en komen ze ook weer thuis brengen zodra ze weer in de buurt zijn. Meestal is het eerste ritje al eind februari/begin maart al, zou mooi zijn als dat dit jaar ook weer lukt :)

Iemand nog zin in oude Opeltjes?

<https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m1133904228-oldtimer-opel-kadett-1-1-1970-beige.html>

<https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1125181422-tk-mooie-orginele-c-kadett-city.html>

Blijft toch een icoon uit die tijd hè, heerlijk :)

Jammer dat het voor Opel, maar ook veel andere merken nu echt niet meer te doen is om een concurrent voor de BMW M5, Audi S6/RS6 of MB E AMG te maken. Ach, voor de meesten van ons toch allemaal onbereikbaar dus heel erg is het ook weer niet :D

B-Real zei:
Blijft toch een icoon uit die tijd hè, heerlijk :)

Jammer dat het voor Opel, maar ook veel andere merken nu echt niet meer te doen is om een concurrent voor de BMW M5, Audi S6/RS6 of MB E AMG te maken. Ach, voor de meesten van ons toch allemaal onbereikbaar dus heel erg is het ook weer niet :D

Als de geruchten kloppen dan gaat de Insignia OPC toch echt rond de 400 pk leveren. Dan kom je toch een heel eind. (y)

Qua vermogen komen ze een eind, maar qua prijs/imago niet.

je zag het ook bij de huidige insignia OPC, die kon je gewoon tot een 100.000 euro configureren :) Mensen die dat geld kunnen missen kiezen wel voor iets anders. In het buitenland zal het verschil kleiner zijn maar dan nog.

Maar gelukkig dat opel het wel blijft doen, ook al zijn de aantallen nihil. Veel andere concurrenten los van het premium segment zijn er ook niet.

Goedemorgen,

Lekker druk weekendje achter de rug. Afgelopen nacht zo goed als niet geslapen ivm een erg onrustige dochter.

Ook de Einser over de 160K laten gaan gisteren, dus dat betekend sinds aankoop september 2015 dat we nu 16K hebben gereden. Dus die blijft nog wel eventjes :) en bevalt ook nog steeds uitstekend.
Wel de achterremmen vervangen aankomend voorjaar, daar geeft hij nu melding voor aan dat dit over 5000km moet gebeuren.

Mogguh

@ Auto's: Ben het met Joost eens. Hoe vervelend het ook is voor iemand die een nieuwe auto koopt dat er na een korte tijd zich problemen voor doen. Feit is wel dat die auto al aan slijtage en economische waardedaling heeft blootgestaan. Een compleet nieuwe auto zal dan ook een moeilijk verhaal worden.

Kameraad heeft zijn Fiësta onlangs total loss gereden met de gladheid. Kreeg hij toch nog een bedrag van 7,5K terug voor dat ding, terwijl het al een wat ouder exemplaar was en ook niet te dik in de opties zat. Hij heeft nu een Rio weer gekocht, best leuk wagentje!

@ Oldtimer: Doe mij de b-kadett dan maar, veel meer karakter als de getoonde C.

Wel de achterremmen vervangen aankomend voorjaar, daar geeft hij nu melding voor aan dat dit over 5000km moet gebeuren.

ik zou ze zelf even beoordelen, mogelijk dat het in de praktijk makkelijk 10.000 km of nog veel meer is met normale rijstijl. :)

@Joost, ja dat klopt maar setje blokken en een sensor was 50,- die heb ik al liggen. Maar vind he tnu te koud om op de grond te gaan liggen om ze te vervangen :)

Terug
Bovenaan