Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Zie nu pas dat ik witte wijzernaalden heb en de rest is allemaal rood. opmerkelijk....

Je kunt ook eindeloos configureren wat je waar wil hebben en wat niet. Maar heb er 1x voor gezeten en nu zit ik er eigenlijk ook niet aan. Accu meter wil ik misschien nog wel veranderen in wat anders, maar eigenlijk mis ik ook niet echt iets. zaken als verkeersbordherkenning, crusie control, snelheid, etc zie ik wel in de voorruit.

Ben benieuwd of de verlichting in de astra net zo werkt. :)

Die lampjes heb je in de astra ook allemaal en werkt precies hetzelfde. Verder zie ik op het display ook geen zaken die ik niet kan weergeven. In de Insignia is het alleen half digitaal. De middelste klok is digitaal maar alles wat daar wordt weergegeven wordt bij de Astra in een los digitaal schermpje of in de klokken zelf weergegeven.
Alleen de voltmeter heb ik niet.

Duidelijk vehaal; alleen deze quote vergt een kleine aanvulling.

even geleend plaatje, maar hier zie je bovenin een groen lampje van voor en achter verlichting. Dan brand dagrijverlichting en achter de achterlampen ook. Bij een beetje grijs weer of regen gaat dit al aan overdag. Heb nooit daadwerkelijk gechecked maar het lampje lijkt te betekenen dat achter ook brand.

Dit is dus alleen bij regenachtig weer als op basis van de regensensor de ruitenwissers actief zijn. Dan springt het dimlicht en de achterlichten aan. Bij grijs weer of mist zonder neerslag altijd handmatig je dimlicht aanzetten anders rijdt je als heel veel maloten alleen met dagrijverlichting voor rond en zonder achterlichten.

Dit is dus alleen bij regenachtig weer als op basis van de regensensor de ruitenwissers actief zijn. Dan springt het dimlicht en de achterlichten aan. Bij grijs weer of mist zonder neerslag altijd handmatig je dimlicht aanzetten anders rijdt je als heel veel maloten alleen met dagrijverlichting voor rond en zonder achterlichten.

Ik ga er eens op letten, kans ik groot dat dat hier net zo werkt natuurlijk. (y)

i1syvx2bot8z.jpg

Daar heb ik mezelf en ook andere Astra K rijders nog nooit op betrapt eigenlijk.
Je ziet het vaker bij de Renault Clio’s.

De rooie Astra heeft dan geen intellilux verlichting, maar die automatische licht sensor werkt perfect. En in het uiterste geval van mist bij daglicht doe ik gewoon de mistpitten voor aan. Dan gaat vanzelf de dimverlichting ook aan.

Mogguh! Bij sommige auto's is het lastig te zien als de verlichting aan staat. Bij mijn Golf licht het groene stadslicht symbooltje op de lichtschakelaar op, daar moet ik het aan zien. Maar gelukkig heb ik sinds kort DRL achter ook aan, dus dat scheelt een beetje (dan is de noodzaak tot dimlicht weer ietsjes kleiner).

@Joost: best lijstje, maar je bent ook vrij uitgebreid zie ik :)

Als ik echt wil zeuren kan ik nog wel doorgaan hoor. Over dat de baggageruimverlichting aan de zijkant zit met 1 lamp. Als er iets tegenaan legt is het donker. waarom geen goede lamp aan het plafond zodat altijd alles mooi vanuit het midden en bovenaf word verlicht. En zo kan ik nog wel door gaan o_O

Ik ben gewoon een beetje een pietleut :) gelukkig weet ik dat van mijzelf dus kan het vaak wel relativeren en tevreden zijn met de dingen die wel gewoon heel fijn en goed zijn doordacht

Je bent gewoon verwend Joost. Dat is duidelijk...:) Ik ben nooit anders gewend dat dat de bagageruimtelampjes aan de zijkant zitten.
Met zo'n instelling had je volgens mij nooit aan een Opel moeten beginnen en lekker een premium auto moeten blijven rijden..:)

Daar heb ik mezelf en ook andere Astra K rijders nog nooit op betrapt eigenlijk.
Je ziet het vaker bij de Renault Clio’s.

De rooie Astra heeft dan geen intellilux verlichting, maar die automatische licht sensor werkt perfect. En in het uiterste geval van mist bij daglicht doe ik gewoon de mistpitten voor aan. Dan gaat vanzelf de dimverlichting ook aan.

Nou bij mij schakelt ie relatief laat het dimlicht in. Als het buiten grijs en mistig is moet ik hem zelf vaak handmatig aan zetten.
Maar inderdaad Renaults en Toyota's Aygo's zie ik heel vaak met dagrijverlichting in bijna het schemer rijden.

Ik laat de lichtsensor lekker zijn werk doen :)
We (vriendinlief en ik) maken er in een tunnel altijd wel een spelletje van om te kijken welke merken eerder/later hun lichten automatisch aan doen. De Astra was altijd wat aan de latere kant, de **** kon je volgens mij qua gevoeligheid instellen in het menu, Focus weet ik niet meer en de BMW is redelijk gemiddeld.

Mistlampen heb ik nog nooit gebruikt.

Als ik echt wil zeuren kan ik nog wel doorgaan hoor. Over dat de baggageruimverlichting aan de zijkant zit met 1 lamp. Als er iets tegenaan legt is het donker. waarom geen goede lamp aan het plafond zodat altijd alles mooi vanuit het midden en bovenaf word verlicht. En zo kan ik nog wel door gaan
Haha nou Joost, dat was precies wat mij van de week overkwam in de Astra. De kofferbak moest vol, dus begon links te pakken (standaard gewent van links naar rechts te werken) en dus meteen geen licht meer. Toen dacht ik ook "bij de passagiers maak je lampjes in het plafond, dat zou hier ook mooi kunnen".

Haha nou Joost, dat was precies wat mij van de week overkwam in de Astra. De kofferbak moest vol, dus begon links te pakken (standaard gewent van links naar rechts te werken) en dus meteen geen licht meer. Toen dacht ik ook "bij de passagiers maak je lampjes in het plafond, dat zou hier ook mooi kunnen".

Klopt, heeft ook verder weinig met premium te maken want het kost amper wat meer. Bij de Laguna zat er ook nog een lamp in de achterklep zelf die naar beneden schijnt zodra die open is zodat als je wat aan het inladen bent in het donker je ook kort achter de auto alles goed verlicht is en dat zelde lampje schijnt ook rood uit naar achteren, geen idee waarom precies.

Ik denk dat het bij Opel toch ook veel met kosten en gewichtsbesparing te maken heeft. Een aantal "luxere" zaken die de J wel had zijn bij de K wegbezuinigd (bv chromen strip inlaadopening kofferbak, uitgebreidere rolhoes, verlichting dashboardkastje, enz..)

Was bij de Focus ook. Mijn exemplaar had links en rechts in de bagageruimte een lampje. Latere modellen hadden er maar eentje. Van Ford krijg ik op werk regelmatig mails over updates van modellen en je ziet constant dat er dingen afvallen. Zonder goedkoper te worden uiteraard. En als er iets bij komt, wordt ie wel duurder.

Barri zei:
Was bij de Focus ook. Mijn exemplaar had links en rechts in de bagageruimte een lampje. Latere modellen hadden er maar eentje. Van Ford krijg ik op werk regelmatig mails over updates van modellen en je ziet constant dat er dingen afvallen. Zonder goedkoper te worden uiteraard. En als er iets bij komt, wordt ie wel duurder.

Bij de benz waren ook allerlei zaken leverbaar die later niet te verkrijgen waren. zo waren de handgrepen aan de buitenzeide ook heel fraai verlicht. Vanaf bouwjaar 2019 is het helemaal geschrapt. zo waren daar nog wel meer zaken die niet meer kunnen in de latere bouwjaren. Of bepaalde comibaties van opties / kleuren.

Mijn ouders meriva ook, die heeft onderaan bij de deuren ook intapverlichting op de grond. Die hebben ook een full option Meriva van het eerste bouwjaar, Op goedkopere uitvoeringen zat het niet op. Later, en ook na de facelift is op geen enkele uitvoering dat meer leverbaar geweest.

de lampjes onderaan, die schijnen wat op de grond bij uitstappen

32458197.jpeg.jpg

Mogguh,

Wat een rust hier op 't forum :eek:

Bij de benz waren ook allerlei zaken leverbaar die later niet te verkrijgen waren.
Toch wel bijzonder, in het begin steken ze er veel energie in om alles toe te passen op een auto en nadien wordt er makkelijk gestreept.
Ik kan me nog wel de Insignia A herinneren, daar kondigde Opel de verwarmde ruitensproeiers aan....die waren echter bij productie van de eerste serie al niet leverbaar :eek:

Trouwens wel jammer, in een ander Topic las ik dat AW in week 1 2023 met een uitgave komt waarin een item over het verlaten van de hogere middenklasse door Opel aan bod komt. Nadat Opel met het afscheid van de Omega al uit de luxere klasse stapte, zijn ze dan nu ook uit het D-segment gestapt door geen opvolger van de Insignia aan te bieden.
Ik blijf dat een misser vinden, ik geloof er echt wel in dat er markt is voor een 3e generatie Insignia.....maar dan moet je hem als EV aanbieden met een 60-80 kkh accupakket.

Nadat ook de Karl al gestreept is, blijft er zo weinig over. Van een Concern als Stellantis, met zo'n enorm portifolio aan merken en zo'n grote afzet had ik echt wel verwacht dat ze meer modellen zouden aanbieden. Laat elk merk er een variant op maken.....dan is er toch voldoende afzet mogelijk?? Bij Opel zijn er nog maar 5 echte personenauto's te koop. En eerlijk....die Crossland, die is toch ook hopeloos verouderd?

Corsa
Astra
Crossland
Mokka
Grandland

Zet dat eens tegenover **
Up
Polo
Golf
Passat
Arteon

Taigo
T-Cross
T-Rock
T-Rock cabrio
Tiguan
Tiguan Allspace
Touareg
Sharan

ID 3
ID 4
ID 5
ID Buzz

Doe mij die gele astra maar maar dan wel 1:1..:)

Goed weekend gehad allemaal? Hier weer wat met gemengde gevoelens. Zoonlief vond het weer eens nodig om donderdag na een dagje KDV weer een virusje mee te nemen en vervolgens het hele weekend en nu nog steeds met flinke koorts een een enorme snotterneus rond te lopen. Man wat ben ik toch blij met mijn flexibele baan.

Was deste sneuer omdat we zaterdag hier kerstmarkt in het dorp hadden met veel gezelligheid en gisteren we nog uit eten zouden met de familie vanwege de 65ste van mijn vader. Dat feest hadden we al twee keer uitgesteld ivm corona en ziekte van een van de kids. Maar nu hebben we het wel door laten gaan maar zijn vrouwlief en onze zoon helaas thuis gebleven.

Mogguh! Wat een kou dit weekend. Zaterdag even muziekspelen bij de kerstmarkt, klein windje over het water heen in de rug. Brr!
Verder weinig gedaan, auto's moeten nodig gewassen worden maar daar is het het weer niet voor.
Vanochtend dacht ik: wat heb ik weinig licht. Maar de ledlampen worden niet echt warm, dus de koplamp ontdooit niet. Aftermarket led van de Focus werd wat warmer.

@Stellantis: ik vind het concern wel erg goed bezig, maar het zijn wel heel veel merken. Misschien nog een Insignia achtige op basis van de C5/508? En op bedrijfsautovlak zijn ze ook heel lekker op weg. Hopen dat ze snel kunnen doorpakken op de EV route, bijvoorbeeld een upgrade van het huidige en dan ook een trekgewicht op de modellen bijvoorbeeld (ook personenauto).

Tsja..we kunnen wel steeds weer het beperkte aanbod van opel aanhalen maar volgens mij mogen we blij zijn dat het merk nog leeft..:)
Stellantis geeft er weer een goede boost aan en er komen vanzelf wel meer modellen.
Ik vind alleen de Corsa een echte tegenvaller..de 208 is lekker fris en hip en de Corsa is een saai en nietszeggend model. Zie je echt van dat ze die nog snel even hebben moeten ontwerpen.
De Mokka is juist wel lekker fris en de nieuwe Astra is qua design ook gewoon goed gelukt.

Ik vind dat VAG juist veel te veel SUV achtige modellen heeft. Het is zo erg dat ik ze allemaal niet meer uit elkaar kan houden..
Vooral bij Audi heb ik geen idee meer hoe het werkt met al die Q's en E-tron's en volgens mij zitten ze mekaar allemaal in het vaarwater.

Het heeft wel wat dit winterweer, mits het overdag lekker koud is, er geen wind is en het zonnetje toch een beetje schijnt :cool:

Zaterdag voor het eerst gedurende mijn bezit de BMW moeten ontdooien. Ruiten krabbel doe ik al jaren niet, de auto even starten en een paar minuten stationair laten lopen is hoe ik het doe. Gaat toch verbazend vlug, mijn (of misschien wel alle?) BMW is uitgerust met de "blow by heater", dat zorgt er voor dat je echt in no-time al warme lucht uit de roosters hebt en dan ontdooit de auto ook best vlot. Het is zeker geen standkachel en je stapt dus niet in een warme auto, maar om de boel te ontdooien werkt het prima en zodra je gaat rijden is de boel ook vlot op temperatuur.

Geinig detail was ook dat het stukje ruit, waar de ruitenwissers op rusten ook goed ontdooien. Heb ik op andere auto's nog niet gehad geloof ik, daar bleef dat stukje altijd bevroren en waren de wissers dus ook knetter hard waardoor die slecht werken. Nu geen last van.

Tsja en verder. Voetbal gekeken in de kroeg, toch altijd wel leuk dat sfeertje ondanks de uitslag. Verjaardag gevierd. Echt de allerlaatste spullen uit de oude woning gehaald, dus nu kunnen we verder met de chaos in de garage en op zolder van de nieuwe woning :D

Mogguh!

Ik heb weer een paar dagen op pad met de huurg*lf achter de rug; dit keer ging de reis naar BE!
Maar nu nog een nachtje Maastricht er achteraan geplakt (vrouwlief is met de trein die kant op gekomen): heerlijke stad.

Hotels waren wel echt belachelijk duur zeg... kwam misschien ook wel omdat DreRieu een concert gaf zaterdag.

De V40 staat er weer bij 'als nieuw' dus dat is mooi en nu in afwachting tot het bericht dat we de 206 kunnen inwisselen voor een Swift en dan hebben we het wagenpark weer fris en fruitig. Hopelijk het komende jaar geen gekkigheid ;)

@ Opel: zag gisteren bij 'Carwow' een vergelijking tussen de Astra/Golf/Focus/Civic en daar kwam de Astra niet als winnaar uit de bus. Reed 'te gewoontjes', interieur vonden ze niet fantastisch en ruimte voor de achterpassagiers was ondermaats. De Civic won, dat vond ik dan wel weer opvallend!

@ Rob: beterschap dan maar weer! Er heerst wel van alles nu zeg... veel mensen ziek. Hier op het werk waren er vorige week in 1 dag 10 mensen geveld door de buikgriep. Apart.

Het is zeker geen standkachel en je stapt dus niet in een warme auto, maar om de boel te ontdooien werkt het prima en zodra je gaat rijden is de boel ook vlot op temperatuur.
Ik heb wel een standkachel en dat is echt een geweldige optie, maar ik moet zeggen dat alleen de voorruitverwarming voor mij al voldoende was. Dat is gewoon verrekte ideaal; binnen 30 seconden de voorruit ontdooit! (y)

Ik kan me nog wel de Insignia A herinneren, daar kondigde Opel de verwarmde ruitensproeiers aan....die waren echter bij productie van de eerste serie al niet leverbaar
klopt inderdaad. (y) terwijl dat gewoon zo iets kant en klaas is wat vele merken hebben. De mercedes had het ook. Bovendien liepen in de slangetjes van de ruitensproeier ook een dun stalen draadje en ook het reservoire werd daarmee verwarmd. Of in ieder geval genoeg om niet te bevriezen.

Bij de insignia A (hotshots) heb ik het uiteindelijk nooit geleverd zien worden

Gaat toch verbazend vlug, mijn (of misschien wel alle?) BMW is uitgerust met de "blow by heater", dat zorgt er voor dat je echt in no-time al warme lucht uit de roosters hebt en dan ontdooit de auto ook best vlot. Het is zeker geen standkachel en je stapt dus niet in een warme auto, maar om de boel te ontdooien werkt het prima en zodra je gaat rijden is de boel ook vlot op temperatuur.

Bij veel opelmodellen optioneel onder de noemer Quickheat. top optie inderdaad (y) vrijwel gelijk warme lucht . in ieder geval warm genoeg om vrijwel gelijk alles te laten ontdooien

AsconaGT zei:
Ik kan me nog wel de Insignia A herinneren, daar kondigde Opel de verwarmde ruitensproeiers aan....die waren echter bij productie van de eerste serie al niet leverbaar
klopt inderdaad. (y) terwijl dat gewoon zo iets kant en klaas is wat vele merken hebben. De mercedes had het ook. Bovendien liepen in de slangetjes van de ruitensproeier ook een dun stalen draadje en ook het reservoire werd daarmee verwarmd. Of in ieder geval genoeg om niet te bevriezen.

Bij de insignia A (hotshots) heb ik het uiteindelijk nooit geleverd zien worden

Gaat toch verbazend vlug, mijn (of misschien wel alle?) BMW is uitgerust met de "blow by heater", dat zorgt er voor dat je echt in no-time al warme lucht uit de roosters hebt en dan ontdooit de auto ook best vlot. Het is zeker geen standkachel en je stapt dus niet in een warme auto, maar om de boel te ontdooien werkt het prima en zodra je gaat rijden is de boel ook vlot op temperatuur.

Bij veel opelmodellen optioneel onder de noemer Quickheat. top optie inderdaad (y) vrijwel gelijk warme lucht . in ieder geval warm genoeg om vrijwel gelijk alles te laten ontdooien
Quickheat is dacht ik bij de Insignia diesels standaard. Mijn vorige had het, mijn huidige ook. Werkt inderdaad prima. Het is geen standkachel maar helpt wel mee de boel te ontdooien. Ik moet trouwens zeggen dat voor een diesel die van mij nog wel snel op temperatuur is, ik heb wel eens diesels gehad die er langer over deden.

@ Opel: zag gisteren bij 'Carwow' een vergelijking tussen de Astra/Golf/Focus/Civic en daar kwam de Astra niet als winnaar uit de bus. Reed 'te gewoontjes', interieur vonden ze niet fantastisch en ruimte voor de achterpassagiers was ondermaats. De Civic won, dat vond ik dan wel weer opvallend!
"Reed te gewoontjes", vind ik bijzonder. In het algemeen hoor je juist lof over de rij-eigenschappen, er wordt zelfs gezegd dat het op eenzelfde niveau staat als de Focus.

Maargoed, een rijtest is heel persoonlijk. Ik kan me er wel in vinden dat de Astra niet direct bijzonder is. Er zit geen techniek in die je in andere merken niet aan treft, ook de motoren zijn simpele 3-cylinders zonder enige technische assistentie-systemen. De concurrentie doet dit beter.
Uiteindelijk is de vraag wel wat je van een auto verwacht, als elke nieuwe auto een nieuwe standaard moet zetten dan groei je nog harder het segment uit.

@ Kou: Die opwarmfunctie van de Leaf is met dit weer wel goud hoor. 's ochtends en middags de auto keurig op 21 graden.

Eerlijk is eerlijk, de meeste auto's rijden gewoon goed en is met name de smaak of je wat meer comfort of dynamisch wil. Zelfde geld voor uiterlijk, stoelen en veel andere zaken.

Multimedia, ergonomie van knoppen/schermen, en motor/bak en hoe mooi het samenwerkt al dan net met hybride systemen maakt misschien nog iets verschil in het C segment. Er is inderdaad weinig wat een astra kan wat de concurrent niet kan of aanbied, maar dat geld andersom natuurlijk net zo. Een golf 8, 308, Leon, Octavia, Focus. Allemaal stuk voor stuk prima auto's. Die een net wat ruimer, de ander net iets betere ergonomie en ander weer sportief en weer heerlijk comfortabel. Maar allen zijn het geen slechte auto's. Die verschillen waren vroeger wat groter, met name op kwaliteits gebied.

Klopt, ik heb dat ook al eens eerder gezegd. Echte slechte auto's zijn er niet, voorkeuren wel. Vergelijk je twee willekeurige auto's en streep je de plus/minpunten tegen elkaar weg dan zit er niet zoveel tussen.

Ik heb destijds aardig goed een vergelijk kunnen maken tussen de Astra, Focus en ****. Allemaal ongeveer hetzelfde bouwjaar/lichting, ongeveer even veel waard, ongeveer even duur, ongeveer hetzelfde vermogen. Stuk voor stuk fijne en goede auto's, met allemaal zo hun eigen goede en minder goede punten.

Tsja..en het is ook net wat je belangrijk vindt.

De ene is merkvast, de ander betaalt liever meer voor premium, de ander gaat voor de beste value for money, de ander heeft liever een knuffeldashboard en weer een ander gaat liever voor de laagste bijtelling. Heb wel het idee dat de kopers veel minder merkvast zijn.

Heb wel het idee dat de kopers veel minder merkvast zijn.

Dat was toen ik bij Opel werkte al gaande; toen kwamen de bijtellingknallers van bijvoorbeeld de Megane 3. Mensen die steevast een astra reden gingen zo over op de megane. Ook een groot bedrijf waar ze zeker zo'n 30 astra's hadden lopen. Heel tevreden waren over de auto's en service gingen zo over op een ander merk (VW) omwilel van de bijtelling waar opel op dat gebied net aan de verkeerde kant van het voordeel viel. Daarna werd het alleen maar gekker met de outlander PHEV als extreeem voorbeeld.

Nu worden auto's ook grotendeels bepaald door levertijden. Merk is echt minder van belelang heb ik het idee

Ik heb nooit kunnen profiteren van de bijtellingsknallers, die auto's lagen allemaal buiten mijn mogelijkheden. of waren echt te klein Bij de Astra zelfs expres voor 25% gekozen ipv een 20% model. De Clio die ik had kreeg ik gewoon toegewezen en was 14%. Goedkoper dan dat heb ik niet gereden, kostte netto geloof ik iets van 60eu per maand.

Verder altijd gekeken hoe ik zoveel mogelijk waar voor mijn geld kreeg. Waarbij "waar" een combinatie was van vermogen, luxe en "mooi" was. Daarmee ook niet echt merkvast geweest, heb 2x een Ford Focus gehad (verschillende modeljaren) en voor de rest allemaal verschillende merken.

Tsja, nu dus BMW. Niet omdat ik perse premium wilde rijden of een bepaalde status uit wilde dragen. Ik vind het gewoon echt een mooi model, bevalt uitermate goed en is al met al de fijnste auto die ik tot nu toe heb gehad. Dat ik hem overall beter vind dan de Astra/Focus/**** is opzich ook wel logisch, dat ding kostte nieuw het dubbele.

Het komt door een paar dingen: minder merkvast zijn komt inderdaad door de idiote overheids-stimuleringen. Maar ook doordat de merken alles samenvoegen in grote paleizen en afscheid nemen van de dorpsdealers. Bij ons reed het hele dorp Lada, daarna Kia. Totdat Kia het contract beëindigde.
Ik merk ook dat mensen steeds minder goed weten wat voor auto ze moeten kopen. Eerst ging men naar de dorpsgarage en daar stond wel wat. Nu is de markt veel groter, maar dat maakt het voor veel mensen ook lastig. Ik zit vaak te spelen met het idee om mensen te helpen met autoadvies. Dat doe ik al veel voor vrienden en kennissen, maar ik denk dat er meer vraag naar is. De website heb ik al, maar de rest van de stappen moet ik maar eens gaan zetten.

@levertijden: mijn bestelling wordt wss 30 september geleverd.
Ik heb verder niet echt gezocht naar voorraadmodellen of voordeeltjes, ben gewoon gegaan voor de auto die het meest bij me past.

Barri zei:
(..). Ik zit vaak te spelen met het idee om mensen te helpen met autoadvies. Dat doe ik al veel voor vrienden en kennissen, maar ik denk dat er meer vraag naar is. De website heb ik al, maar de rest van de stappen moet ik maar eens gaan zetten.

..of je start bij een concurrent als zzp'er? ;)

https://autocoach.nl/over-autocoach/autocoach-keurmeester-technisch-autoexpert

Autoadvies, automakelaardij bestaat al langer natuurlijk. Vraag is of de (grote) groep mensen ervoor willen én kunnen betalen, denk ik.

Ik heb verder niet echt gezocht naar voorraadmodellen of voordeeltjes, ben gewoon gegaan voor de auto die het meest bij me past.

Op dit moment zijn de meest grote voordelen afgeschaald voor een EV en voor het overige al helemaal weg. En dat is maar goed ook, de golfjes, octavia's 308'en en meganes die maar 14% bijtelling betalen voor een diesel gaat ook nergens over natuurlijk. Jarenlang heeft de occasionmarkt er ook nog last van gehad door enorme scheefgroei tussen vraag en aanbod vanuit de markt. Van de Renault dealer hier in de buurt weet ik dat ze massaal meganes benzine in goede uitvoering uit duitsland haalde omdat de vraag er wel was maar totaal geen aanbod uit de markt. Bij de Ford dealer heb ik dat ook gehoord.

Maar ik hoor nu ook dat mensen kiezen van wat er op voorraad is. Een vriend van B heeft net een paar maand een ocatvia. Hij wilde heel graag een octavia en DSG. Nieuw samenstellen duurde meer dan een jaar. Er kwam nog eentje aan waar hij met 3 maand kon rijden. Niet helemaal de kleur die hij wilde en paar opties ontbreken die hij graag had willen hebben, maar hij rijd er inmiddels mee. Maar je ziet het ook bij leasemaatschappijen; mijn collega op het werk naar onze leasemaatschappij; 'ik 'wil/moet' EV rijden, dit is mijn budget, wil 60Kw accu of meer met fatsoenlijke range. Die krijgt nu een KIA EV6, wel eentje met iets van 10.000 km op de klok die ze hadden staan. Maar als het een VW was, of Hyundai of Tesla 3, was allemaal prima. Als het maar leverbaar is

De wachttijden voor nieuwe auto's zijn enorm opgelopen.
Ik heb 7 maanden op mijn Audi moeten wachten en de levertermijn is inmiddels opgelopen naar 12 tot 18 maanden.
Ik hoorde dat een Audi Q4 voor de lease al minimaal 16 maanden moet wachten en dan hoor je dat mensen inderdaad verder kijken.

Het wachten was het mij wel waard omdat ik nu een auto heb die ik zelf heb samen gesteld.

Q4 en EQA inderdaad 1.5 jaar levertijd. We zijn uitgeweken naar een BMW 225e Xdrive. Gisteren besteld. Augustus volgend jaar rijden.

Bij een echte liefhebbers auto zal het allicht anders liggen dan zakelijk lease blik. Als ik zoveel geld prive zou uit geven ging ik ook niet zomaar wat uit de voorraad halen en concessies doen.

Het gekke bij de Q4 is dat ik een collega heb die vanaf nov 21 wacht, en die komt in jun 23. Een andere collega kreeg te horen dat haar auto op z'n vroegst over een jaar zou komen. Week later belt de dealer: ehm, zaterdag afleveren? Ik kreeg 'm deze week ineens binnen.
Heel bizar allemaal.

Jah ik zie het ook bij het leaseblik hier in de buurt..mensen krijgen de vreemdste auto's op de oprit waarvan ik de keuzes soms ook niet helemaal snap..

Een had een dikke Golf VII variant diesel en nu een vrij basic Ford Focus..de ander reed een Ionic en nu opeens een gebruikte Toyota CHR. Het is allemaal niet meer zo uitbundig als het was. Of het voorloop auto's zijn of andere redenen heeft..geen idee...
En particulier is er haast helemaal geen mutatie.

AsconaGT zei:
Bij een echte liefhebbers auto zal het allicht anders liggen dan zakelijk lease blik. Als ik zoveel geld prive zou uit geven ging ik ook niet zomaar wat uit de voorraad halen en concessies doen.

Liefhebbersauto's worden sowieso al jaren niet meer nieuw verkocht. Particulier komt met veel moeite in een B/C-segmenter uit. N-line, GS-line of ST-line voor de "liefhebber".
Wat dat betreft heb ik veel navolging gezien in EV zakelijk, in het weekend youngtimer/roadster.

Durashift zei:
Barri zei:
(..). Ik zit vaak te spelen met het idee om mensen te helpen met autoadvies. Dat doe ik al veel voor vrienden en kennissen, maar ik denk dat er meer vraag naar is. De website heb ik al, maar de rest van de stappen moet ik maar eens gaan zetten.

..of je start bij een concurrent als zzp'er? ;)

https://autocoach.nl/over-autocoach/autocoach-keurmeester-technisch-autoexpert
Autoadvies, automakelaardij bestaat al langer natuurlijk. Vraag is of de (grote) groep mensen ervoor willen én kunnen betalen, denk ik.
Nee, meer voor erbij wat advies geven obv een eisen/wensenlijstje. Gewoon mensen de juiste kant op sturen zeg maar.

Het gekke bij de Q4 is dat ik een collega heb die vanaf nov 21 wacht, en die komt in jun 23.
k heb 7 maanden op mijn Audi moeten wachten en de levertermijn is inmiddels opgelopen naar 12 tot 18 maanden.
Bijzonder he, 1,5 jaar levertijd. Als je nagaat dat menig model na 3 jaar zijn facelift krijgt....... o_O

@ Opel: Hoewel te verwachten wel mooi dat de Mokka nu een upgrade krijgt van het accupakket.
Waar ik 400km voor het Astra-segment niet veel vind, vind ik dat voor een Corsa/Mokka toch echt netjes. Lijkt wel dat Opel daarmee een efficiënte aandrijflijn in huis heeft, dat biedt in ieder geval hoop voor het volgende elektrische platform met en 60/70kwh pakket.

Die scheefgroei is nog goed te merken, als ik zag hoe snel de Astra's ST van de hand gingen. Ik had dat echt niet verwacht.

rjthefrisian zei:
Jajah...en iedereen in een VAG- auto drukken zeker...o_Oo_Oo_O
De auto's die ik met vrienden/kennissen voor hen heb gekocht zijn: Ford Tourneo Courier, Kia Venga, Ford Focus, Skoda Octavia, Suzuki Swift, Toyota RAV4, Honda Jazz.
Heb er ook totaal niks aan om iedereen in een VAG te drukken hoor :)

@Opel: waar ik de Corsa eerst wat saai vond bevalt ie me nu wel. Gewoon netjes een rustig design.

Ik vind zowel de neus als de kont erg nietszeggend. De neus heeft totaal geen opel identiteit en sloot al niet aan bij de rest van het gamma en nu met de vizor snuitjes al helemaal niet meer. Maar dat wordt met de facelift als het goed is rechtgezet.

Ook de achterlichten en kont missen gewoon identiteit. De 208 onderscheid zich daar echt met bijzondere lichten en de zwarte balk.

Nee heb niks met suvs maar vindt de mokka veeeel beter geslaagd!

Op die foto's valt me weer op hoe gek kort de achterportieren zijn. Maar de Corsa bevalt me beter dan de Mokka, die vind ik echt niks.

rjthefrisian zei:
Ik vind zowel de neus als de kont erg nietszeggend. De neus heeft totaal geen opel identiteit en sloot al niet aan bij de rest van het gamma en nu met de vizor snuitjes al helemaal niet meer. Maar dat wordt met de facelift als het goed is rechtgezet.

Ook de achterlichten en kont missen gewoon identiteit. De 208 onderscheid zich daar echt met bijzondere lichten en de zwarte balk.

Nee heb niks met suvs maar vindt de mokka veeeel beter geslaagd!

Helemaal met je eens Rob. In het zij-profil is wel weer de Opel-designtaal te herkennen, de D-stijl zie je ook terug op de Grandland en Astra.
Het interieur is dan wel weer herkenbaar Opel, van voor de Pure Panel tijd. Ik vind het voor deze klasse best netjes, alleen het digitale scherm wat te klein is is een mega afknapper.
Als het een Corsa zou worden, dan graag een rode met zwart dak. Dan is ie nog best leuk.

Ik ben wel benieuwd hoe die Vizor-grille gaat uitpakken op de Corsa. Bij de Astra en Mokka staat het best goed, bij de Grandland en Crossland totaal niet.

En ik vraag me dan wel weer af.....wat voor grille gaan we op de Corsa F of Grandland/Crossland B terug zien. Dat zijn dan de modellen die over 1-2 jaar al een opvolger krijgen en reeds een Vizor grille hebben. Houdt Opel daar nog een modelgeneratie aan vast, of komt er dan een nieuwe designtaal.

Op die foto's valt me weer op hoe gek kort de achterportieren zijn. Maar de Corsa bevalt me beter dan de Mokka, die vind ik echt niks.

Corsa is inderdaad wat annoniem. Die heeft echt wel een leuke trim nodig. Mist het huidige opel gezicht ook maar zal vast een prima auto zijn verder. Ik zou die ook verkiezen boven een mokka. Ik hou wel van de vizor snuit, maar dan wel op de astra. Ik vind de mokka gewoon echt lelijk :( Verhoudingen zijn raar (hebben meer compacte SUV achtige last van) en ook gefoceerd hip. en op rationele redenen kun je hem ook al niet verkiezen boven een ander model. Nee, dan liever gewoon een goed aangeklede corsa. Ben benieuwd naar de facelift. De visor snuit op de grandland is wat geknutseld en je ziet erg goed dat dit niet bij het oorspronkelijke design hoort.

En als het dan toch zo'n opgehoogd ding moet zijn dan liever een captur of iets met fijne 4 cilinder. Maar het blijft gewoon lastig om een hoog model op een compact platform te maken wat er dan nog een beetje goed uit ziet. Geld voor de meeste merken.

Ik ben ook helemaal verliefd op die groene kleur van de Mokka..samen met een zwart dak vind ik dit echt supermooi en zou volgens mij ook waanzinnig op de Astra L staan. met een zwart dak.

rjthefrisian zei:
Ik ben ook helemaal verliefd op die groene kleur van de Mokka..samen met een zwart dak vind ik dit echt supermooi en zou volgens mij ook waanzinnig op de Astra L staan. met een zwart dak.

Impressie

rietze-automodelle-gmbh-opel-astra-carava-ptt-telekom-30488-740-img2-800x600px.jpg

:)

zonder gekheid, dat groen staat best goed. ** heeft momenteel ook een fraaie groen. Maar ook daar kiest vrijwel niemand dit

Terug
Bovenaan