Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

zonder gekheid, dat groen staat best goed. ** heeft momenteel ook een fraaie groen. Maar ook daar kiest vrijwel niemand dit
Je bedoelt toch niet dat boswachter groen? Mijn schoonvader had tijdelijk zo'n coupé mini SUV van ** met die kleur, verschrikkelijk :eek:

Op de Mokka vind ik dat groen wel mooi, maar zou er zelf niet elke dag tegenaan willen kijken. Bij ons in de straat rijdt een blauwe Mokka met zwart dak, vind ik ook niks.
Opel doet het wel leuk met de hippe kleuren, maar zo'n auto in groen of blauw komt bij mij wel te hard/te aanwezig binnen. Heb de nieuwe astra ook in het blauw gezien, is me ook te nadrukkelijk aanwezig. Het geel en rood vind ik wel mooi, waarbij dat ook de iets "donkerdere" tinten van de kleur zijn.

@ Korte portieren Corsa: Hoe erg is het echt? Denk dat veel Corsa's in de regel alleen worden gereden, en wellicht een x met kids achterin.
Die kunnen prima door de korte portieren op de achterbank terecht.

Die korte achterportieren heb je ook geen last van. Ik herinner me nog van de IAA dat de achterbank nog iets verder naar achteren staat, waardoor de instap prima is. Maar het ziet er recht van de zijkant zo lullig uit. Had die achterportieren gewoon 5 cm langer gemaakt.
Waarom hebben al die Corsa's hierboven zwarte wielen? Echt vreselijk!

Doe mij 'm maar zo:
opel-corsa-1-2-t-100-pk-elegance-contrasterende-dakkleur-android-apple-multimedia-16-lm.jpg

Of zo:
Occasion-2021-Opel-Corsa-e-Edition1faseCarplayNavigatieClimaLED-ID5837012867-aHR0cHM6Ly9tZWRpYS1kZWFsZXJlcHJvY2Vzcy5leHBvcnQuZG9vcmxpbmtlbnZvb3JyYWFkLm5sLzExMDE0NTM0MTczL2ltYWdlMS5qcGc=

Wel jammer dat dat geel van de Mokka niet leverbaar is op de Corsa. Knalgeel ook niet toch?

Hier nog een photoshop van de mogelijke facelift. Ziet er wel grappig uit, een beetje een Batmen face:
Opel-Corsa-2021-1.jpg

Weet ik, maar de Mokka vind ik toch niks maar bij het Corsa mis ik een knalgeel. Zie op google 'Opel Corsa 2021' wel wat photoshops staan van knalgele exemplaren, zo kwam ik er op.

Ah OK. En snap je opmerking over zwarte velgen, is ook zeker niet mijn ding maar blijkbaar komt een Corsa GS-line vaak met zwarte velgen. Heb sowieso niet zo heel veel met huidige design van Opel velgen, veel minder keus maar ook niet echt mijn smaak.

Vind sowieso veel velgen van veel merken minder fraai. Allemaal van die half dichte aero design wielen bij veel merken

Ik vind die zwarte velgen op een compact model best prima. Bij grotere autos vind ik het vaak fout ogen.

Was het bij jullie ook zo glad? Pfoh...gisteravond kerstborrelbarbecue van het werk en terugweg was echt glibberen..regen en flinke ijzel...vanmorgen de dochter naar school brengen was ook glibberen..

Terug van de kerstborrel gisteravond moest ik op kantoor krabben. Het was wel erg droofg Onderweg werd het iets minder koud (schommelde rond het vriespunt) maar ook nat op de weg. Thuis was het een ijsbaan, het had net geregend en vroor. Werd ook steeds erger. M moest vanochtend naar haar werk en heeft de hele weg (>10km) niet harder dan 30 gereden :D
Net een rondje gewandeld en het is overal nog steeds erg glad. Alleen de stukken die minstens een uur in de zon hebben gelegen zijn ontdooid.

Hier niets van dat alles, alleen heel koud.

Vanmorgen op het werk wel een paar auto’s met sneeuw er op. 20 km verderop schijnt redelijk wat sneeuw te zijn gevallen maar hier helemaal niks, geen druppel. En vond dat helemaal prima 👍 zoals het nu hier is, is op zomerbanden prima te doen

Mogguh!

Het was inderdaad een week met bijzonder weer in NL. Bij ons in het oosten was het enkel goed koud, in het noorden gaat het idd. veelal tezamen met ander winters (on)gemak.
Sneeuw vind ik meestal wel mooi (alles met mate), ijzel mogen ze van mij wel houden. Overigens is een EV met dat koude weer wel lekker, heerlijk instappen in een warme auto.
De actieradius daalt wel snel, maargoed.....als de range alsnog voldoende is maakt mij dat niks uit.

We zijn de afgelopen week wel aan het klooien geweest met de airco. Die kreeg het huis niet meer warm omdat hij telkens schakelt tussen verwarmen van het huis, en ontdooien van de buitenunit. Vrijdag is er nog een monteur bij geweest, er stond een pak ijs van 10cm dik in de unit. Waarschijnlijk een probleem met de afwatering icm het niet lekker werken van de unit waardoor hij tevaak gaat schakelen. We laten hem nu 1x compleet ontdooien en kijken het dan nog eens aan, anders komt er een nieuwe unit in.

Gister nog wel lachen, schoonvader heeft helemaal niks met auto's. Als ze het maar doen is het goed. Na 5 jaar een T-rock 1.0 heeft ie nu de leasemaatschappij maar gezegd dat ze weer zo'n zelfde bestellen als hij nu heeft. Alleen dan met de 1.5 TSI DSG :) De vraag of hij na 5 jaar niet eens tegen iets anders wilde kijken leverde het antwoord 'dan zet ik hem wel achterstevoren op de inrit" op. :) Ohjah, leverdatum naar verwachting nov 2023. o_O

Ik blijf die levertijden echt bizar vinden. En zat net al ff te denken.....als een Astra ST al 3/4 jaar op zich laat wachten. Dan kun je nu ook al aanvoelen hoe dramatisch de verkoopcijfers van Opel komend jaar zullen zijn. Er is geen uitloop van leveringen van het oude model.....dus worden er tot midden 2023 geen astra's ST op kenteken gezet :eek:

mogguh!
Wat een weer he. Heb dit weekend niet veel gedaan, beetje in huis geklust. En moest nog muziek spelen op de kerstmarkt, ook lekker koud. Maar de kou was beter dan een week eerder doordat het vrij droge lucht was.
Het hele weekend was het al wel glad, maar gisteravond was echt bizar. Eén ijsbaan in de tuin. En nu vanochtend weer gewoon ouderwets herfstweer :)

Heerlijk weertje was het van het weekend. Gisteren nog even het ijs op geweest en heerlijk gewandeld in de bossen. Gladheid was hier vannacht dus weinig van gemerkt.
Maar was afgelopen dagen af en toe wel spekglad. Onze buurvrouw is zelfs gevallen en heeft haar bekken gebroken en moet minimaal 6-8 weken revalideren en in een verpleeghuis blijven.

Nu zitten we weer met dit vreselijke herfstweer. Bleh...

We zijn de afgelopen week wel aan het klooien geweest met de airco. Die kreeg het huis niet meer warm omdat hij telkens schakelt tussen verwarmen van het huis, en ontdooien van de buitenunit. Vrijdag is er nog een monteur bij geweest, er stond een pak ijs van 10cm dik in de unit. Waarschijnlijk een probleem met de afwatering icm het niet lekker werken van de unit waardoor hij tevaak gaat schakelen. We laten hem nu 1x compleet ontdooien en kijken het dan nog eens aan, anders komt er een nieuwe unit in.

Ik hoor toch veel gesodemieter mbt airco's en warmtepompen met dit koude weer.

Ik blijf die levertijden echt bizar vinden. En zat net al ff te denken.....als een Astra ST al 3/4 jaar op zich laat wachten. Dan kun je nu ook al aanvoelen hoe dramatisch de verkoopcijfers van Opel komend jaar zullen zijn. Er is geen uitloop van leveringen van het oude model.....dus worden er tot midden 2023 geen astra's ST op kenteken gezet

Jah..astra zullen nog wel even duren..de Mokka begint nu op stoom te komen. Vant weekend diverse keren een zien rijden en gisteren reed ik zelfs achter zo'n mooie groene. Echt waanzinnig kleurtje. Jammer dat ie voor ons al gezinnetje te klein is anders zag ik zo'n groene tzt echt wel zitten.

20221217_105924 by Rob de Vries, on Flickr

Bizar, maar tegenwoordig vrij normaal. Ben benieuwd hoe het is de VS is waar ze helemaal het principe levertijden niet echt kennen. Geen idee of ze daar ook last hebbben.

Maar meeste merken hebben er last van, niet alleen opel. Ik zei laatst al, een octavia is ook gewoon 12+ maand.

In de VS is het ook geen gemeengoed om zelf je auto samen te stellen. Daar staan doorgaans hele vrachten auto's op voorraad en daar kies je één uit, betalen (financieren waarschijnlijk :D) en rijden maar :D

@ Ruud, afgezien van de technische problemen volstaat het verwarmen met de airco's wel? Zowel qua warmte als algeheel comfort?
Ik ben blij met onze nieuwe woning die een stuk jonger en beter geïsoleerd is. Vloerverwarming krijgt het uiteraard prima aangenaam warm en ook boven is het, met de verwarming uit, nog prima met +/- 17 graden. Het algehele comfort is hier gewoon erg prettig.

In de vorige woning zat ook vloerverwarming, maar daar gebruikten we voornamelijk de pelletkachel. Die kreeg het beneden ook met gemak warm, toch was de warmte anders. Boven zou het een stuk kouder zijn geweest en zou de verwarming ook niet aanslaan omdat deze samenwerkt met de vloerverwarming. Daar waren ook wel oplossingen voor geweest, maar zover is het niet gekomen.

Gasverbruik vind ik tot nu toe ook nog meevallen. Ook geen zin om er op te letten, het kost maar wat het kost, een comfortabel warm huis is wel prettig. (uiteraard wel makkelijk praten met een relatief jonge, goed geïsoleerde woning :))

In de VS is het ook geen gemeengoed om zelf je auto samen te stellen. Daar staan doorgaans hele vrachten auto's op voorraad en daar kies je één uit, betalen (financieren waarschijnlijk big smile smiley) en rijden maar

klopt, scheelt wel dat het veelal ook gewoon dik uitgeruste versies zijn. En de klanten in de VS zijn denk ik ook minder specifiek. pickup, V8 en goede uitrusting en je hebt 70% van de klanten al gedekt. Kort door de bocht genomen. gek hoe anders dat hier is. Scheelt ook dat bij hun de nieuwprijzen door grote inkoop/verkoop/voorraad sterk wisseld terwijl hier de importeur in principe de prijzen bepaald.

Gasverbruik houd B wel in de gaten, ik niet. Volgens de laatste berichten is het verbruik gehalveerd tov vorige winter. Geen idee wat de temperaturen toen waren maar klinkt gunstig. investring van tripple glas, extra spouwmuur installatie, en vloerverwarming heeft zijn vruchten afgeworpen

Ik heb vanmorgen even gekeken en hebben afgelopen drie weken zo'n 33 m3 gas per week gebruikt oftewel zo'n 4,5-5 m3 per dag.
We hebben de luchtverwarming nu op max 20 graden (voorheen 21 graden) en verder doen we niet iets anders.

Ik hoor toch veel gesodemieter mbt airco's en warmtepompen met dit koude weer.
Nadeel is dat we voor Nederlandse begrippen best strenge en relatief lang aanhoudende vorstperiodes hebben gehad, waarbij de luchtvochtigheid ook nog eens best hoog was.
Gevolg is dat die vochtige lucht snel bevriest aan de buitenunit. Omdat het overdag ook niet echt dooide, was er enkel sprake van opbouw.

Wij hebben noodgedwongen dit weekend de CV mee ingeschakeld omdat 1 airco-unit was dichtgevroren. Hebben er nog met 2 pers met zo'n verfbrandföhn op gestaan, maar kregen het ijs nauwelijks weg. Het was door en door vastgevroren. Ik heb zelf het ID dat die ene unit niet helemaal goed is, unit 2 (voor de boven verdieping) had nauwelijks problemen. Daarnaast moeten we ook nog wat ervaring opdoen in het gebruik, dus wil de airco niet compleet afschrijven. En relativerend, hoe vaak hebben we dit soort weer in Nederland? Als we dan enkele dagen met de CV moeten stoken en de rest de airco kunnen gebruiken is het in orde.

@ Ruud, afgezien van de technische problemen volstaat het verwarmen met de airco's wel? Zowel qua warmte als algeheel comfort?
We krijgen het snel warm met de airco, dus dat is fijn. Daar tegen staat wel dat de warmte niet optimaal verdeeld wordt over het huis. In de hoek waar de unit hangt is het snel warm, om de hoek in de keuken is het dan zomaar wat "kil". Maar ook daar gaat op, hoemeer beweging in huis hoe betere verdeling van de warmte. Je hebt wel meer geluid van de unit, dat heb je bij een cv niet. Plus dat wij geen vloerverwarming hebben, dan missen we het niet. Hadden we die wel op de CV gehad, had was het nu wel inleveren geweest.

rjthefrisian zei:
Ik heb vanmorgen even gekeken en hebben afgelopen drie weken zo'n 33 m3 gas per week gebruikt oftewel zo'n 4,5-5 m3 per dag.
We hebben de luchtverwarming nu op max 20 graden (voorheen 21 graden) en verder doen we niet iets anders.
Ruim 10 kuub per dag, met de verwarming op 17,5 overdag en 15,5 's nachts. Nu al meer dan €600 kosten in december :cry:

Hier rond de 2-3m2 gas per dag, teller over de maand December staat op 40m3 totaal tot nu toe. Bijverwarmen met de airco om boel snel op temperatuur te krijgen. Warmte van de airco is trouwens wel minder comfortabel en veel tijdelijker van aard.

Denk dat airco qua type verwarming wel goed te vergelijken is met onze luchtverwarming. Onze luchtverwarming blaast warme lucht en als de gewenste temperatuur bereikt is slaat ie uit en is het gedaan met de warme lucht. De cv radiatoren blijven nog even lekker nagloeien.

Ruim 10 kuub per dag, met de verwarming op 17,5 overdag en 15,5 's nachts. Nu al meer dan €600 kosten in december

Pfff..shit zeg...17,5...brrr...zo koud wordt het bij ons 's nachts bijna niet eens met de kachel uit.

Ik heb in de woonkamer van die lage plintradiatoren voor de ramen, ook die geven weer anders warmte af dan de normalere grote radiatoren die in de rest van het huis hangen.

radsonplint.jpg

Bij normale radiatoren heb je ook dat deze de ruimte en omgeving er omheen echt warm maken, de muur waar hij aanhangt of een meubelstuk of wat dan ook vlak ervoor of ernaast, alles wordt een beetje warm.

Bij warmte uit de airco heb je dat laatste ook niet echt, die blaast de ruimte in en wellicht een heel klein beetje de warmte op een meubelstuk wat dan precies in die luchtstroom staat maar verder niet. Warmte is echt veel en veel sneller weg en wordt gewoon sneller weer koud zodra je airco uitzet.

Ik vind het verwarming met de airco maar niks. Mijn ouders hebben het ook en gebruiken het ook veel. Maar ik vind de warmte en luchtstromen heel onprettig. Misschoien als je een goed geregld totaalsysteem heb in huis dat het goed werkt (zoals veel bedrijven ook hebben) maar 1 zo'n unit aan het plafond die warme lucht blaast vind ik gewoon niet prettig. Voor boven begrijp ik het wel als je gewoon even snel de kou er uit wil hebben. Of 's ochtends vroeg beneden als je even snel warm wil hebben, maar om de hele dag zo'n airco an te hebben is gewoon gen fijne warmte.

We hebben nu sinds een half jaar vloerverwarming en dat voelt wel heel erg fijn en bovendien ook heel zuinig. We kouden het altijd 19 graden 's nachts en 19,5 overdag nu. afgelopen week toch nog 46 m3 gas vebrruikt maar de weken er voor zit het op zo'n 30m3 totaalverbrui in een week. Ik vind het prima voor een ruim huis uit de jaren 70.

We hebben nu sinds een half jaar vloerverwarming en dat voelt wel heel erg fijn en bovendien ook heel zuinig. We kouden het altijd 19 graden 's nachts en 19,5 overdag nu. afgelopen week toch nog 46 m3 gas vebrruikt maar de weken er voor zit het op zo'n 30m3 totaalverbrui in een week. Ik vind het prima voor een ruim huis uit de jaren 70.

das netjes hoor...jullie huis is toch groter en ouder. Dan is dat keurig. Daarentegen koken wij nog op gas; jullie met de nieuwe keuken op elektrisch vermoed ik.

Jullie bevestigen mijn gedachte vwb verwarming met warme lucht (op welke manier dan ook). Is wel warm, maar is ook weg zodra je het uit zet. En wat Marc ook zegt, het warmt amper tot niet meubels en muren op. Dat doet een pellet/houtkachel dan ook weer meer, als je dan 's ochtends beneden komt merk je echt dat de warmte nog in de muren zit.

Ik vind vloerverwarming overall gezien wel het meest prettig. Overal egaal dezelfde warmte die lang blijft hangen, alleen opwarmen duurt wel even.

We kouden het altijd 19 graden 's nachts en 19,5 overdag nu.

Ik ben nog een beetje aan het stoeien wat handig is. In principe hoeft van mij 's nachts de vloerverwarming niet aan te springen. Alles tussen de 18 en de 19 is prima voor 's nachts. Mocht het onverhoopt 17,5 worden is dat ook geen ramp, maar was is het meest efficiënt qua gasverbruik om de boel weer op te warmen?
Ze zeggen voor de nacht 1 graad omlaag, dat houd ik doorgaans dan maar aan.

Met die koude is het verbruik van welk verwarmingstype dan ook natuurlijk flink hoger. Ik heb zelf een 18e eeuws huisje, gelukkig vanbinnenuit geheel geïsoleerd. Maar dat heeft wel een nadeel: er is enkel lucht om te verwarmen. Dat betekent dat het snel warm is, maar ook weer heel snel koud. Ik denk toch dat ik niet hoef te klagen met een jaarverbruik van nu 405 kuub gas... Ik heb wel een kleine luchtheater in de badkamer gezet die vooraf de temperatuur daar een beetje dragelijk maakt. Anders is het een soort ijskelder :)

Een groter nadeel met die koude is wel het EV rijden... Mijn Ampera-e kan je voorverwarmen, dus dat scheelt met krabben. Maar als ik op één dag (140 km) continu de kachel op 20 graden zet, verbruikt dat 25% van de accucapaciteit.... Daarnaast heb je dan nog condensvorming en ben je continu de blower harder en zachter aan het zetten. Een warmtepomp en voorruitverwarming zijn in een EV écht een must.

ginkelvanmichiel zei:
Met die koude is het verbruik van welk verwarmingstype dan ook natuurlijk flink hoger. Ik heb zelf een 18e eeuws huisje, gelukkig vanbinnenuit geheel geïsoleerd. Maar dat heeft wel een nadeel: er is enkel lucht om te verwarmen. Dat betekent dat het snel warm is, maar ook weer heel snel koud. Ik denk toch dat ik niet hoef te klagen met een jaarverbruik van nu 405 kuub gas... Ik heb wel een kleine luchtheater in de badkamer gezet die vooraf de temperatuur daar een beetje dragelijk maakt. Anders is het een soort ijskelder :)

Een groter nadeel met die koude is wel het EV rijden... Mijn Ampera-e kan je voorverwarmen, dus dat scheelt met krabben. Maar als ik op één dag (140 km) continu de kachel op 20 graden zet, verbruikt dat 25% van de accucapaciteit.... Daarnaast heb je dan nog condensvorming en ben je continu de blower harder en zachter aan het zetten. Een warmtepomp en voorruitverwarming zijn in een EV écht een must.
Dat een warmtepomp een (dure) optie is, is eigenlijk te gek voor woorden. Alle dure onderdelen zitten al in het airco systeem, alleen een 4 weg klep en een geregeld expansie ventiel ontbreekt misschien. Een dat zijn geen onderdelen van duizende euros. Misschien nog wat software erbij en je bent klaar. Uiteindelijk zijn de meeste warmtepompen voor thuis gewoon airco units die anders aangestuurd worden en een ander binnendeel hebben.

Mogguh,

Dat is nog een heel net verbruik Joost, had ik niet gedacht. Wij hebben enkele dagen op gas gestookt, maar mede door het douchen (en dan ook nog langer om L te wassen) heb ik nog geen beeld wat we per dag nou aan verwarming verbruikten. Net zoals ik bij de airco niet een echt goed beeld heb omdat je ook je standaard verbruikers hebt en de auto ook nog regelmatig aan de stekker gaat.

@ Hyundai Kona: Wat een gedrocht zeg, en dan ook nog met zo'n led-strip in de grille. :cry: Geluk bij een ongeluk is dat de verstandige koper voor een Ionic of EV-6 gaat (modernere techniek voor dezelfde prijs), dus we deze hopelijk weinig zien.

Ik ken de techniek niet exact hoe dat in een auto zit, maar exact deze gedachte heb ik ook wel eens gehad. Bovendien in een EV bijna een vereiste

das netjes hoor...jullie huis is toch groter en ouder. Dan is dat keurig. Daarentegen koken wij nog op gas; jullie met de nieuwe keuken op elektrisch vermoed ik.

Inductie inderdaad. Ons hij is wel groter maar vergeet niet dat de woonkamer/keuken niet super groot zijn. Vrij gemiddeld. En op de badkamer na hebben wij boven alle verwarming uit en op zolder ook. Daar zit met name de ruimte bij ons.

Jaren 20 huis, alleen spouwmuurisolatie (wat ouder), dubbel glas (wat ouder) en een ketel van ruim 15 jaar oud: gemiddeld zo'n 10-11 kuub per dag.
Valt mij aan de ene kant nog wel mee, gezien het gebrek aan isolatie maar het is per maand wel een flink bedrag.

Met de verbouwing twijfel ik er nog over om de wanden aan de binnenkant na te isoleren; ben ik nog niet helemaal over uit.
Wel komt er een schuimbetonvloer in met vloerverwarming en nemen we in de kamer/keuken dus afscheid van de radiatoren. Overige ruimtes en boven blijven de radiatoren hangen.
Tzt vervangen we deze als er weer installateurs zin/tijd hebben om warmtepompen en zonnepanelen te plaatsten ;)

Hier ook een huis ui de jaren 70, met een flinke woonkamer en keuken. Zaten rond de 8-9 kuub per dag met die kou van afgelopen week en dan staat hij op 18. graden. Maar verbruik is wel 35% lager dan vorig jaar in december. De kosten lopen zo wel op ja. maar ik weiger ook om in de kou te gaan zitten. Ik heb echt te doen met de mensen die het niet kunnen betalen en noodgedwongen in de kou moeten zitten.

Afgelopen week ook een boete voor door rood licht rijden, ik zou zweren dat het oranje was toen ik er onder door reed, maar bij de foto staat duidelijk dat het licht al 0,35 seconden rood was bij passeren... Nou dat is wel echt net pech hebben. Ja tuurlijk had ik gewoon moeten stoppen. Toch jammer van de 259,-

Zonde geld altijd, moet het afkloppen maar ben er al even van bespaard. Moet ook zeggen dat ik mij vrij netjes gedraag in het verkeer. Enkele op de snelweg wil ik wel eens een stukje harder rijden als het verkeer er naar is.

Voor sommigen misschien wat onverwacht, maar ik heb (nog) een auto gekocht die al jaren op mijn wensen lijstje stond. :) Sommigen vinden hem geweldig en anderen vinden het niks. Heerlijk uitgesproken dus. Bij AW ook eens voorbij gekomen in de rubriek miskent talent. Nieuw was hij veel te duur waardoor hij is geflopt. Uiteindelijk is er nooit een facelift geweest en vroegtijdig uit productie gehaald en door de bizar hoge ontwikkelingskosten hebben ze uiteindelijk meer dan 7000 euro per verkochte auto moeten toeleggen. :eek: Doordat de auto grotendeels van aluminium is gemaakt (wat zelfs vandaag de dag nog uniek is) weegt de auto iets meer dan 800 kilo.

Jaren lang een erg dure occasion, daarna te klein voor mij. Maar nu als 2e auto prima voor ons. Alleen het grootste probleem is dat de meeste exemplaren heel slecht zijn onderhouden en hoge kilometerstanden hebben. tot 4 ton is echt geen uitzondering. Kwalitatief zijn ze heel erg goed in elkaar gezet maar hoe goed ook, naarmate de kilometers heb je gewoon wel slijtage.

Nu heb ik via een oud collega de mogelijkheid om er eentje te kopen. Kilometerstand is 220.000 en dus niet gering. Komt bij dat de prijs voor mij relatief laag is en dus wel wat budget is voor wat technische zaken mochten die nog kome (moet hem nog op de brug zetten). Het is wel een originele NL auto (wat al uniek is) dus kilometerstand klopt en de laatste eigenaar was een oudere man die hem 8 jaar in bezit heeft gehad. Boekjes zijn allemaal afgestempeld.

Maar het is ook een auto die echt wel wat liefde kan gebruiken. zowel van buiten als binnen. Heeft jaren geen wasbeurt gehad en ook van binnen heel smoezelig. Ik weet zeker na heel wat avondjes dat hij aanzienlijk beter word.

Doel is om hem komende 2 maand weer zowel technisch als optisch weer helemaal top te krijgen. In mijn verwarmde garage word dit mijn winter bezigheid. :D Technische zaken via familielid.. B gaat er dan uiteindelijk in rijden als ze wil. Heb het wel soort van voorgesteld maar ze weet nog niet dat ik hem al heb gekocht, verassing :) En anders knap ik hem op en verkoop ik hem gewoon weer met iets winst. Maar gok dat B wel blij is mocht de Up het veld ruimen (gaat gebeuren, maar wanneer is nog steeds onbekend)

tjah, welke auto is het :) eigenlijk staan er genoeg hinds in en volgens mij had ik het hier laatst ook al getipt.

Ik dacht eerst dat je een Smart Roadster gekocht had, maar gefeliciteerd met de Audi A2. Ik vind dat erg leuke dingen!

Gefeliciteerd Joost! Leuk projectje voor erbij....we krijgen een tweede barri die auto's gaat kopen en ze gaat opknappen..smiling smiley

ik ben stiekem ook wel een beetje jaloers op barri zijn auto's :) ik zou het liefst elke winter wel een leuke auto er bij willen kopen en strak willen maken. Even rijden en weer verkopen (liefst met iets winst). Zeker dagen dat ik heel veel achter computers zit, veel meetings en veel moet nadenken en schakelen is het heerlijk om dan dan na het werk zonder tijdsdruk iets met de handen te doen.
Maar ik heb hier niet te ruimte om het huis , en met 2 kinderen weet je zelf dat de tijd zeer beperkt is naar een drukke baan, huishouden, andere klusjes. Dus heb niet de intentie om hier gewoonte van te maken. Doel is wel dat B hier een paar jaar mee gaat rijden zodra de Up weg is. Auto komt uit 2000 maar heeft wel gewoon airbags, ABS, ESP, climat control, etc. dus hij voelt minder oud aan dan dat hij is. Hij heeft weinig gekost en schrijft niets af (nette exemplaren stijgen inmiddels). Heb geen haast omdat de Up nog even blijft dus de hele winter de tijd om psychologisch bezig te zijn om alles netjes en strak te krijgen.

1 ding ben ik wel bang voor; past hij in de garage :) (icm hellingbaan), maar met kleine wielbasis moet dat vast goed gaan

Sneakpeak
52576829631_cdb784656d_b.jpg

Leuk Joost!
Kleurtje past hem ook erg lekker, echt niet het idee dat die auto al 22 jaar oud is (y)

@ Gerwin, als je toch aan het verbouwen bent zou ik goede isolatie gelijk mee pakken. Je zit toch al in de rommel, kosten vallen mee (en verdien je weer terug natuurlijk) en als je het op een later moment alsnog wilt doen heb je voor een tweede keer "gedoe".

@ Jimmy, dat zijn dure grapjes :(

@ Ruud, gasverbruik voor douchen valt wel mee. Heb dat afgelopen zomer eens uitgezocht bij ons. Gasprijzen kwamen ter sprake en de vriendin stelde voor om korter/minder te douchen. In de zomer bestond bij ons het gasverbruik alleen uit douchen. Wij 1x per dag, de kleine een paar keer per week douche of bad. Het verbruik zat toen op 15 á 20 m3 per maand.
Valt redelijk in het niet bij het gasverbruik in een koude wintermaand. Onze conclusie was ook dat we niet minder/korter wilde douchen voor de kleine besparing.

Lekker kleurtje Joost. Zelfde kleur blauw als op de astra k..:)

Ziet er inderdaad niet aan af dat het model al op leeftijd is. Volgens mij ook een degelijk onderwets 1.4 blokje toch?
En volgens mij is het ook nog een best ruim autootje.

Leuk zeg, die A2! Grijs stoffen interieur denk ik? Ik zit er ook wel eens naar te kijken, maar ik heb nog geen excuus gevonden er eentje te kopen.

Ziet er inderdaad niet aan af dat het model al op leeftijd is. Volgens mij ook een degelijk onderwets 1.4 blokje toch?
En volgens mij is het ook nog een best ruim autootje.

Hij is inderdaad iets ruimer dan de Up, in totale lengte scheelt het amper maar het is meer een mini MPV qua zit. Wat rechterop en dus wat meer hoogte. Veel glas. Kofferbak is wel echt een stukje ruimer dan de Up. Hij weegt wel een stukje minder. En er zit gewoon wat meer pit in dan de up, meer vermogen en gewoon een 4-cilinder. gemiddeld halen A2 rijders op benzine makkelijk 1 op 17, wat in die tijd (en nu nog steeds) heel netjes is.

Techniek onderhuids is inderdaad vrij traditioneel en simpel en deelt los van de koets grotendeels van de techniek met de polo van die tijd. Geen ondergeënineerde eco delen, nog geen drang tot kostenbesparing maakt dat ze heel goed in elkaar zitten. En zoals met de meeste vag producten is er veel uitgewisseld tussen heel veel modellen. 1.4 is vrij hufter proof, delen zijn heel goedkoop, sleutelen is heel goed te doen. voldoende ruimte overal. Cruisecontrol ga ik nog inbouwen, kan een stengel van een A6 overnemen voor 10 euro, die is gewoon het zelfde als een A2 en ook zo in te bouwen. staat ook veel kennis en how-to's op internet.

Kleurtje is ook leuk inderdaad! Liever had ik een color storm, maar die beginnen al enorm in waarde te stijgen En voor een exemplaar met ervaring betaal je daar al zo 4000-6000 euro voor. Exemplaren met lage kilometerstanden gaan naar de 10K.

Deze staat ook hier in de buurt. Iets meer kilometers dan de mijne maar wel bijna het dubbele als wat ik heb betaald. Sommigen durven het ook wel te vragen hoor... Dat is het in mijn ogen gewoon niet waard. Om maar niet te spreken van deze diesel die hier in de buurt staat met voor 4500 met meer dan 350.000 km

inderdaad! En je kunt soms nog subsidie krijgen ook als je het wit doet

Leuke wending Joost, na jouw beschrijving was het al vrij snel duidelijk waar je op doelde. Inderdaad een technisch hoogstandje destijds (vooral carrosserie). Wat ik gaaf vindt is dat je er altijd een mooi verhaal bij hebt. Dat je ook ff weet hoeveel ze op die auto hebben toegelegd, leuk weetje! En het blijft een unieke auto.
En volgens mij zijn de risico's ondanks de hoge km. stand best beperkt. Hoe zit het met beschikbaarheid onderdelen, is nog veel uitwisselbaar met oa een A3?

Ik heb wel respect dat je hier de tijd voor weet te vinden. Jij en B zijn beiden druk met het werk, en dan heb je zoals je zegt ook 2 kids lopen die de aandacht vragen.
Betekend dat je een goeie persoonlijke planning hebt......en wellicht ook moet accepteren als het dan in een bepaald tijdsbestek niet lukt.
Ik meende overigens dat de nieuwe uitdaging van B niet door ging, en ze bij de huidige werkgever blijft. Dan is de UP! toch nog haar vervoer?

Hier ook een huis ui de jaren 70, met een flinke woonkamer en keuken. Zaten rond de 8-9 kuub per dag met die kou van afgelopen week en dan staat hij op 18. graden. Maar verbruik is wel 35% lager dan vorig jaar in december. De kosten lopen zo wel op ja. maar ik weiger ook om in de kou te gaan zitten. Ik heb echt te doen met de mensen die het niet kunnen betalen en noodgedwongen in de kou moeten zitten.
Dan tikt het best aan Jimmy, en 18 graden is dan ook nog te koud om 's avonds op de bank TV te kijken. Gelukkig worden we vanaf Januari nog wat geholpen met het prijsplafond.

En ja, ik heb ook te doen met de mensen die in een tochtig huurhuis zitten en zelf weinig invloed hebben op hun gasverbruik of contract. Die hebben veelal niet zoveel te besteden en worden nu wel keihard geraakt. Anderzijds......ik vind de huidige kloofverkleining ook wel doorslaan. De minimumlonen stijgen sterk, de uitkeringen ook......
Gevolg, de onderste laag ontwikkelt zich financieel goed en krijgen ook nog tal van compensaties (huursubsidie, zorgtoeslag, lagere belastingtarieven, meer kinderopvangtoeslag, enz. enz). Daarmee wordt het wel steeds minder interessant om door te studeren, zeker als je daarvoor een dure kamer en studie privé moet betalen....en het nadien door de kleinere loonkloof langer duurt voordat je die investering terug verdient.

Ik heb wel respect dat je hier de tijd voor weet te vinden. Jij en B zijn beiden druk met het werk, en dan heb je zoals je zegt ook 2 kids lopen die de aandacht vragen.

Absoluuut.respect...ik zou er ook geen tijd voor hebben. Gezin, sociale "verplichtingen", werk, sportavond, twee besturen vrijwilligerswerk,..heb niet eens tijd over om aan de reguliere auto's toe te komen..;) Daarnaast werkt mijn vrouw onregelmatig en het wil dus ook niet zeggen dat als ik vrij heb ik ook echt vrij heb..;)

En ja, ik heb ook te doen met de mensen die in een tochtig huurhuis zitten en zelf weinig invloed hebben op hun gasverbruik of contract. Die hebben veelal niet zoveel te besteden en worden nu wel keihard geraakt. Anderzijds......ik vind de huidige kloofverkleining ook wel doorslaan. De minimumlonen stijgen sterk, de uitkeringen ook......
Gevolg, de onderste laag ontwikkelt zich financieel goed en krijgen ook nog tal van compensaties (huursubsidie, zorgtoeslag, lagere belastingtarieven, meer kinderopvangtoeslag, enz. enz). Daarmee wordt het wel steeds minder interessant om door te studeren, zeker als je daarvoor een dure kamer en studie privé moet betalen....en het nadien door de kleinere loonkloof langer duurt voordat je die investering terug verdient.

Juist de middeninkomens zijn zwaar de klos. Wij verdienen teveel voor toeslagen oid dergelijks maar worden volgend jaar wel geconfronteerd met 400 euro per maand netto hogere kinderopvangkosten, hogere energielasten, hogere zorgpremies, forse inflatie op alles, vrijwel geen salarisstijging agv cao, geen compensaties of subsidies, enz..
Wij gaan volgend jaar echt honderden euro's per maand op achteruit.
Nou wil ik niet zeggen dat wij het slecht hebben maar wij moeten nu echt wel keuzes gaan maken en sparen wordt steeds lastiger.

Inderdaad Rob, in die klasse zitten wij ook. Hebben het prima, maar deze verhogingen gaan niet in de koude kleren zitten. Hier gelukkig wel een flinke stijging per 1-1 maar die is alweer uitgegeven voordat hij gestort wordt.

@Ruud, Ik heb het zelden koud gelukkig. Als Lize naar bed is, rond 20.00 zet ik de CV uit. K. Heeft een elektrische deken 😁

De groep "middeninkomen" is in NL inderdaad erg groot en is praktisch alles wat modaal verdiend en daaronder. Alles wat minder dan modaal verdiend wordt middels subsidie en toeslagen richting modaal/middeninkomen genivelleerd. Daarmee kan het dus zo zijn dat iemand die fulltime werkt en her en der nog wat overuren maakt voor een extra'tje onderaan de streep net zo weinig overhoudt als iemand die parttime werkt en niet meer dan dat.

Valt aan de ene kant wat voor te zeggen, maar enigszins oneerlijk is het wel voor iemand die keihard werkt. Meer werken loont daardoor voor velen ook gewoon niet.

Kortom, flink je best doen en/of geluk hebben om boven die grote groep met middeninkomen uit te komen. Dan heb je het net even wat prettiger elke maand.

Naja, ik doe mijn best maar. Klaag en zeur zo af en toe dat het allemaal duur is en vervolgens laten we er weinig/niets voor :)

Terug
Bovenaan