Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Zo in de BMW vind ik het ook wel mooi. Black panel heet het volgens mij. De 5 serie heeft het ook. Sommigen laten kun auto ombouwen (wat geen simpel plug and play klusje is.

Bij mercedes vind ik het ook mooi , en sommige andere merken ook. maar bij sommige modellen (zoals de corsa) is het echt treurig. het kan een interieur van een auto maken of breken.

Met de navigatie kaart tussen de tellers, dat hebben veel VAG modellen. Ziet er mooi uit. Die van de vorige Leon vind ik mooi, met aan de zijkant nog ledjes voor brandstof en koelwatertemperatuur.
Ford heeft heel lelijke digitale tellers, erg blauw.
En de nieuwere BMW's hebben ook onooglijke dingen.
Die van Kristian zijn mooi, het valt normaal haast niet op dat ze volledig digitaal zijn!

Bij mercedes vind ik het ook mooi , en sommige andere merken ook. maar bij sommige modellen (zoals de corsa) is het echt treurig. het kan een interieur van een auto maken of breken.
Eens, zeker als ik zie wat merken uit het ** concern al bieden aan mooie dashboards. Zelfs op een Polo/Ibiza is zo'n strak dashboard met geintergreerde Navi beschikbaar. Opel komt dan met een Digi-dash uit de Kadett GSI van de jaren '87.

Klopt, terwijl de technisch gelijkende Mokka wel een 10x beter digischerm heeft (al ben ik daar ook niet heel kapot van, maar veel beter dan de corsa)

Ik vind die van de insignia nog wel mooi. Net als de BMW is het een mooie combi in het interieur tussen digitaal maar wel smaakvol

opel_insignia_sports_tourer_11.jpg

Eens Joost, in de Astra en Insignia hebben ze het netjes voor elkaar. Nu post je ook wel het meest luxe interieur uit de Insignia, met mooie contrasten. Maar dit ziet er netjes uit.
Ik vind het wel jammer dat naar mijn beleving er niet heel veel onderscheid is tussen interieur van de Astra & Insignia, maar dat kan ook een compliment voor de astra zijn.

Ben wel benieuwd naar de cockpit van de Mokka & Grandland, alsmede ook straks de nieuwe Astra. Het oogt best modern, sportief en wat futuristisch......maar ik mis juist wel een beetje dat chique gevoel. Dat mis ik sowieso bij alle moderne Opels. Ze willen wel heel graag jong en hip zijn.

Als ik de huidige Captur zie, die oogt lekker krachtig/dik/chique. Dat vind ik stiekum wel mooier als een Mokka

Astra F zei:
Eens Joost, in de Astra en Insignia hebben ze het netjes voor elkaar. Nu post je ook wel het meest luxe interieur uit de Insignia, met mooie contrasten. Maar dit ziet er netjes uit.
Ik vind het wel jammer dat naar mijn beleving er niet heel veel onderscheid is tussen interieur van de Astra & Insignia, maar dat kan ook een compliment voor de astra zijn.
Ik vind dat je hier de Insignia een beetje te kort doet. Als het het interieur van mijn Insignia vergelijk met dat van de leen-Astra zit er toch best wat verschil in. Meer één geheel, zoals de middenconsole overloopt in dashboard, meer accenten in het dashboard, dat soort zaken.

De 5 serie heeft het ook. Sommigen laten kun auto ombouwen (wat geen simpel plug and play klusje is.

Klopt..op het Astra forum zijn er ook al diverse mensen die de digitale tellerbak van de Insignia in de Astra hebben laten inbouwen. Je moet dan zelf ergens een tellerbak op de kop tikken (prijzig) en op het forum zit een tovenaar die dat allemaal kan inbouwen programmeren. Al met al duur klusje en ik vind de huidige tellers ook harstikke mooi en voor dat geld weet ik wel leukere dingen..;)

Het digitale dash van de Corsa is wel Ruud zijn blok aan het zere been. Ik denk dat het gewoon te maken heeft met de overgang naar Stellantis en dat de Corsa snel de grond uit gestampt moest worden. Denk dat er straks wel een facelift komt met Vizor snuit en aangepakt dash.

rjthefrisian zei:
De 5 serie heeft het ook. Sommigen laten kun auto ombouwen (wat geen simpel plug and play klusje is.

Klopt..op het Astra forum zijn er ook al diverse mensen die de digitale tellerbak van de Insignia in de Astra hebben laten inbouwen. Je moet dan zelf ergens een tellerbak op de kop tikken (prijzig) en op het forum zit een tovenaar die dat allemaal kan inbouwen programmeren. Al met al duur klusje en ik vind de huidige tellers ook harstikke mooi en voor dat geld weet ik wel leukere dingen..;)
Dan is wel de vraag of de olietemperatuurmeter een zinnige waarde aan geeft. Bij de vorige Insignia wordt die ombouw ook gedaan, daar geeft die meter niets aan. Dan vind ik best jammer, een meter die wel permanent in beeld staat maar niets nuttigs doet.
Ik was trouwens wel verbaasd dat de huidige basis Insignia een dashboard heeft dat wel heel erg lijkt op die van de eerste generatie voor de facelift. Blijkbaar hadden ze nog ergens een doos met klokken staan...

Mijn tellers zijn ook middels plug&play om te bouwen naar de variant die Kristian heeft. Echter kosten de nieuwe tellers wel 900eu.
Vind ik absoluut niet de moeite, al is de extra route informatie tussen de tellers wel tof.

Verschil is er wel zoals EVV aangeeft, maar ik vind het het verschil ook niet bijster groot. Zo klein dat ik niet zo snel een Insignia zou overwegen na een Astra wat dat betreft.x

De digitale dashboarden zijn bij VAG op dit moment gewoon het mooiste, zowel bij een Seat als bijv Audi of Porsche is het gewoon ontzettend tof. Kunnen veel merken in het segment van **/Seat/Skoda nog wel wat van leren, want zelfs op een P*** of Ibiza is het leverbaar volgens mij. BMW en Mercedes hebben het ook, maar is natuurlijk gelijk een andere prijscategorie.

Dan is wel de vraag of de olietemperatuurmeter een zinnige waarde aan geeft. Bij de vorige Insignia wordt die ombouw ook gedaan, daar geeft die meter niets aan. Dan vind ik best jammer, een meter die wel permanent in beeld staat maar niets nuttigs doet.

en dat terwijl er gewoon wel een olie temperatuursensor in zit Maar als je zoiets doet moet het ook gewoon compleet werken uiteraard.

Bij mijn auto word ook wel eens een facelift tellerklok gemonteerd. Is wel echt heel mooi, maar het is niet even omzetten en klaar.

mercedes-benz_c_300_e_avantgarde_line_94.jpeg

De hele interface is anders met het nodige programmeerwerk. Kost echt mega veel. Nee dan vind ik gewone analoge klokken met een mooi schermpje tussen de klokken net als een luxe astra K ook heel prima

Mogguh!!

Klopt..op het Astra forum zijn er ook al diverse mensen die de digitale tellerbak van de Insignia in de Astra hebben laten inbouwen. Je moet dan zelf ergens een tellerbak op de kop tikken (prijzig) en op het forum zit een tovenaar die dat allemaal kan inbouwen programmeren. Al met al duur klusje en ik vind de huidige tellers ook harstikke mooi en voor dat geld weet ik wel leukere dingen..
Nou inderdaad. Dan hield ik dat bedrag liever apart om de auto dan 1-2 jaar eerder in te kunnen ruilen op wat nieuws.

Klik! Deze leuke Corsa staat nog te koop bij ons om de hoek. Best wel een leuk ding, met intellilink en stuurverwarming plus trekhaak. Heb B wel gezegd dat 't wellicht een leuk karretje is ipv haar Polo :}

Kijk ik gisteren naar de video van de Kia 6. Man, wat een geweldig apparaat is dat.
Met een 77kw/h batterij en dik 500km rijbereik ben je er ook. En laden van 10% naar 80% in 20 minuten.
Wat dat betreft sprint KIA de europese merken snel voorbij.

Zo'n oude Corsa is toch echt geen vooruitgang tov de Polo? Behalve dat B weer op de oprit zou mogen parkeren... :D

Die review van de KIA EV6 heb ik ook bekeken. Heel goed ding, als ik het zo zie. Doe mij de instapper maar; prima! De Koreanen maken echt gigantische stappen. Daar zullen best wat mensen bij de Europese fabrikanten slecht door slapen.

Nee..ik vind zo'n Corsa 5-deurs ook behoorlijk belegen..zeker in deze donkere kleur en wel heel donker interieur.

Het motortje is wel top..denk dat ie erg rap is met die 115pk 1.0.

Maaruh..mot ze niet wat elektrisch rijden of is dat als particulier nu opeens niet meer aantrekkelijk...;)

De C3 heeft ook zijn eerste echte maleur..de sleutel is bijna met geen mogelijkheid meer in het slot van de tankdop te krijgen...moest er vandeweek even mee tanken en kreeg hem bij de pomp haast niet meer open. Met veel geweld lukte me het net om hem open te krijgen maar dan zit de sleutel helemaal vast in het slot.
Je trekt nu het hele slotje uit de dop. Vrouwlief rijdt zo even langs de Citroen dealer om te kijken hoe dit te fixxen is.
Zou wel mooi zijn als je hem met de normale sleutel zou kunnen openen.

Die Kia is inderdaad erg fraai zeg!
Best een aantrekkelijke vanafprijs. Je hebt dan wel "slechts" 400km actieradius, maar de standaarduitrusting is behoorlijk compleet.
De 500km variant is 7500eu duurder, vind ik toch behoorlijk geld...

De C3 heeft ook zijn eerste echte maleur..de sleutel is bijna met geen mogelijkheid meer in het slot van de tankdop te krijgen...moest er vandeweek even mee tanken en kreeg hem bij de pomp haast niet meer open. Met veel geweld lukte me het net om hem open te krijgen maar dan zit de sleutel helemaal vast in het slot.
Je trekt nu het hele slotje uit de dop. Vrouwlief rijdt zo even langs de Citroen dealer om te kijken hoe dit te fixxen is.

Ik vind dat bij de C1 zo verschrikkelijk irritant dat je de tankdop moet openen met de sleutel!
Ik neem aan dat de dop gewoon nog achter een klepje zit welke wellicht ook nog op slot gaat met de CV? Ik zou er dan gewoon een goede universele tankdop in doen als het niet werkt. Is waarschijnlijk de meest goedkope oplossing.

Overigens is dat bij Ford briljant, daar zit de tankdop vast aan de klep. Klep open en je kunt gelijk tanken. Hebben ze volgens mij zelfs patent op.

Ik ben bij de Fiesta de eerste keer de tankdop vergeten, omdat ik dat niet meer gewend was... :D

Overigens hebben andere merken dat soms ook, op vakantie had ik een Fiat 500 L en die had ook geen tankdop viel mij op.
Bij de C3 zou ik er ook gewoon een dop zonder slot in zetten, de tijd dat brandstof werd gejat ligt al even achter ons.

Zo'n oude Corsa is toch echt geen vooruitgang tov de Polo? Behalve dat B weer op de oprit zou mogen parkeren...
Oohw cker wel, alleen t logo op de motorkap al :p Deze corsa heeft Intellilink (en dan meen ik ook apple carplay), verwarmbaar stuur, trekhaak en meer vermogen. Zelfs de Caravan mag er nog achter :D

En ja, we overwegen wel afhankelijk van wat voor auto ik strax neem om te kijken of we de Leaf privé overnemen. Maar dan kan ik net zo goed een Corsa met oa telefoon-connectiviteit inleveren als een kale polo.

Best een aantrekkelijke vanafprijs. Je hebt dan wel "slechts" 400km actieradius, maar de standaarduitrusting is behoorlijk compleet.
Eens, maar denk dat menig leaser graag die 7.500 investeert om zodoende een echte zorgeloze actieradius te hebben. Zeker als je niet thuis kunt laden wel erg fijn.

Ik neem aan dat de dop gewoon nog achter een klepje zit welke wellicht ook nog op slot gaat met de CV? Ik zou er dan gewoon een goede universele tankdop in doen als het niet werkt. Is waarschijnlijk de meest goedkope oplossing.
Vervelend probleem Rob. Maar ben ook wel benieuwd naar bovenstaande vraag.
Bij een C1 kan ik me zo'n bezuiniging begrijpen, bij een C3 minder.

B Real zei:

Ik vind dat bij de C1 zo verschrikkelijk irritant dat je de tankdop moet openen met de sleutel!

Overigens is dat bij Ford briljant, daar zit de tankdop vast aan de klep. Klep open en je kunt gelijk tanken. Hebben ze volgens mij zelfs patent op.
Dat is denk ik geen patent, dat heeft mijn auto ook... Erg handig vind ik ook, nooit meer zo'n bungelende dop.
Ik heb met Coupe Fiat eens gehad dat het slot vast gevroren was, erg onhandig als de tank bijna leeg is.

Komt vaker voor dus. Ik meende mij te herinneren dat er ergens in de brochure van de Focus stond dat Ford er een patent op had. Kan natuurlijk weer net een klein onderdeel van de tankdop zijn waar ze patent op hebben. Ik kan mij in elk geval niet herinneren dat ik het bij andere auto's/merken eerder gezien heb.

Is zo'n klein dingetje die het leven net wat prettiger maakt :)

Komt vaker voor dus. Ik meende mij te herinneren dat er ergens in de brochure van de Focus stond dat Ford er een patent op had. Kan natuurlijk weer net een klein onderdeel van de tankdop zijn waar ze patent op hebben. Ik kan mij in elk geval niet herinneren dat ik het bij andere auto's/merken eerder gezien heb.

Was het niet het vorige model Renault Megane die als eerste daarmee kwam..een vulopening zonder losse dop?

maxresdefault.jpg

De c3 heeft geen afsluitbaar klepje die mee gaat met de CV dus er moet wel een dop op met een slot.

Bij de C3 zou ik er ook gewoon een dop zonder slot in zetten, de tijd dat brandstof werd gejat ligt al even achter ons.

Niet mee eens..de brandstofprijzen stijgen steeds verder en daarnaast ook gewoon bescherming tegen vandalisme of jeugd die ermee gaat pielen.

Maar zojuist even bij de dealer geweest.. moeten eerst checken of het aan versleten sleutelbaard ligt of aan het slot zelf. Als het slot is kan via chassisnummer dop met origineel slot via Citroen besteld worden..anders moet er een nieuwe baard op de sleutel. maar denk toch echt dat het slot zelf is.

Edit: reservesleutel erbij en ligt toch aan de sleutel. De groef in de hoofdsleutel is aardig uitgesleten en pakt daardoor de tankdop niet meer lekker. Effe nieuwe baard bestellen dus.

Klik! Deze leuke Corsa staat nog te koop bij ons om de hoek. Best wel een leuk ding, met intellilink en stuurverwarming plus trekhaak. Heb B wel gezegd dat 't wellicht een leuk karretje is ipv haar Polo

Qua uitrusting is er niets mis mee, maar vind het qua model ook niet heel super. Ook als het gaat om rijden denk ik niet dat je er op vooruit gaat. aangezien de polo op dat gebied toch wel goed is en de corsa in de basis al uit 2005 stamt. De 3 deurs corsa ziet er dan nog iets vlotter uit. Ik zou gewoon de polo houden.

zoals Rob zei heeft Renault dit ook bij veel modellen. De laguna had het ook. Ideaal! Bij de Benz zit er gewoon een traditionele dop. Kan hem wel in een houdertje plaatsen aan de binnenkant van de klep zodat je hem niet kunt vergeten.

Edit: reservesleutel erbij en ligt toch aan de sleutel. De groef in de hoofdsleutel is aardig uitgesleten en pakt daardoor de tankdop niet meer lekker. Effe nieuwe baard bestellen dus.

Dat valt qua kosten reuze mee volgens mij zo'n sleutelbaard. Bij opel ging de dop ook wel eens stuk. Speciaal op sleutel bestellen was niet goedkoop. Vaak regelde ik vaak een passende universele tankdop. Krijg je alleen een ander sleuteltje voor de tankdop. Die optie koste ook weinig waardoor veel mensen er mee akkoord gingen.

Jah..en zo'n apart sleuteltje wil mijn vrouw dus niet...:)

Binnenkort maar even naar de citroen dealer en even compleet nieuwe sleutel bestellen. Behuizing kan ook wel opfrisser gebruiken.

Gebruik nu tijdje reservesleutel van de astra en daar reageert keyless en startknop wel zonder problemen op dus denk toch dat er iets mis is met die andere handzender.

Kan het me wel voorstellen Rob, hoewel zo'n extra sleuteltje aan de bos te verwaarlozen is snap ik ook wel dat ze het liever niet heeft.
Als het relatief goedkoop verholpen kan worden, zou ik dat ook doen.

Oeps, vannacht staat nog een ritje naar Frankfurt geplant. Er moet iemand van het vliegveld worden afgehaald.
Dat lijkt me een mooi klusje voor de Cabrio. :} 700km snelweg met de Leaf ga ik in Duitsland niet proberen :}

Jah..en zo'n apart sleuteltje wil mijn vrouw dus niet...

als het alleen de sleutelbaard zelf is, dan zou ik die laten vervangen. Mag de wereld niet kosten. pas als het slot zelf moeilijk gaat doen en je daar de kosten van hoort. Dan word een apart sleuteltje misschien toch overwogen vermoed ik ;)

Dat lijkt me een mooi klusje voor de Cabrio. 700km snelweg met de Leaf ga ik in Duitsland niet proberen

Je hebt ook nog een andere auto voor de deur he :T

Frankfurt is ook wel een takke eind hoor. om even heen te gaan en retour om iemand op te halen. Heb dat 1x gedaan in een dag (en tussendoor op een beurs struinen), dat doe ik echt niet weer. naar de IAA autoshow later heb ik dat later met 1 overnachting gedaan. Veel beter.

Vanuit frankfurt gaat er overigens ook gewoon een hogesnelheidstrein naar Nederland. Die rijd tussen keuken en frankfurt iets van 300 km/h. met een paar uur ben je in NL

En ook gaat er vanut frankfurt vliegveld een nightjet trein. Even snel gechecked. Vertrekt om 4 uur in de morgen. Kun je zelfs nog eten en slapen in de trein en komt om 8.44 uur aan in Anrhem. Kost 70 euro

Ik had wel gezegd; 'ik haal je daar wel op' :} ipv meer dan 8 uur in de auto knallen, bak brandstof verbruiken, nacht naar de kloten, duur parkeren op vliegveld, etc.

Je hebt ook nog een andere auto voor de deur he
Foei jij :|

Bedankt voor 't meedenken Joost, zouden inderdaad wel fijne alternatieven zijn.
Gaat in deze situatie helaas niet lukken, we moeten echt zelf fysiek daar zijn met auto.

Achjah, sta er niet om te springen maar soms moet je elkaar ff uit nood helpen.
's nachts kun je nog wel mooi doorrijden, en verwacht zaterdag ochtend anders ook niet te veel problemen.....

rjthefrisian zei:
Ik zou de Leaf pakken, er een uitgebreid reisverslag van maken en op internet knallen! Dit is namlijk de hit van de zomer 2021!..:p

:}

Was wel een mooi avontuur geworden. Ik werd zaterdag wel wakker en het was potdicht qua mist. Als ruud dat ook had de hele weg dan was er weinig doorrijden aan.

rjthefrisian zei:
Ik zou de Leaf pakken, er een uitgebreid reisverslag van maken en op internet knallen! Dit is namlijk de hit van de zomer 2021!..:p

Lijkt me nogal optimistisch gedacht dat Ruud dan deze zomer alweer terug zou zijn met al dat laden tussendoor. :}

Total Loss zei:
rjthefrisian zei:
Lijkt me nogal optimistisch gedacht dat Ruud dan deze zomer alweer terug zou zijn met al dat laden tussendoor. :}

Had ik niet erg gevonden, de uren tikten immers wel door :} Het is allemaal goedgekomen mannekes, maar als je dan nadien in de Leaf stapt merk je wel wat er in 15 jaar gebeurt in de auto-industrie. Dan voelt de Astra ineens heel ouderwets en gammel aan. :}

Toch wel bijzonder, als ik dit weekend ook bekijk. Op vrijdag begonnen ze al te waarschuwen voor wateroverlast, zondag zou een verschrikkelijke dag worden met de hele dag regen. Uiteindelijk is er in de nacht van zaterdag op zondag 5mm gevallen, hadden we zondagmiddag zelfs volop zon en een enkele korte bui. Dat het in Friesland gegoten heeft heb ik ook gezien, maar snap de horeca helemaal dat ze klagen over de negatieve lading van de weerberichten. Ook bij weerapps......het kan de hele dag zonnig zijn, maar als er toch kans is op 1 enkel buitje komt meteen het icoontje van een wolk met regen in beeld. Denk dat dat door menig gebruiker anders wordt geïnterpreteerd als dat het bedoelt is.

Mensen moeten ook niet alleen naar icoontjes kijken. Het zijn toch echt de mensen zelf die het verkeerd interpreteren.
Ze hebben toch duidelijk aangegeven dat met name het Noordwesten en het Noorden de volle laag zouden krijgen.
En dat hebben bepaalde delen in Friesland ook zeker gehad. Nu was het zuiden van de provincie aan de beurt en viel het hier enigszins mee.
Op sommige plekken in Friesland is maar liefst 150 (!) mm gevallen en hebben jouw collega's het heeeeel druk gehad, Ruud!

Maar heb echt wel het gevoel dat de zomer voorbij is. Vandaag zijn hier de scholen alweer begonnen en het wordt weer kouder, donkerder en vochtiger.

Goedemorgen :)

Na 3 weken zonder Autoweek en bijna helemaal offline te zijn geweest. (kan ik je aanraden!) Ben ook ik weer terug van de herfstvakantie. Man, wat een weer, van de 14 dagen op de camping de Leistert in Roggel zijn er zeker 10 regenachtig geweest gelukkig de laatste paar dagen lekker weer, waardoor we ook lekker van het zonnetje hebben kunnen genieten en de kinderen lekker aan het strandje bij het zwemmeer konden spelen.

De Mini heeft zich bewezen als de juiste auto voor ons, alles pastte prima in de kofferbak, mede door de verstelbare rugleuning van de achterbank, erg handig! De fietsendrager is ook goed gebruikt, met 3 fietsen erop en ook die is goedgekeurd! ideaal, makkelijk in gebruik en erg stevig achterop de auto. All over vebruik was 6.6 op de 100 km. Prima dus! op de binnendoorweggetjes in sportstand gereden en je merkt dat hij dan echt een stuk feller reageert. :D

Daarna nog een week thuis geweest, de zolder geschilderd en nog wat andere kleine klusjes gedaan maar klussen met een 7 jarige gaat toch een stuk minder snel dan zonder :}. Heb mijn to do lijstje dan ook helaas neit afgekregen.

Nu weer @work..

De laatste weken zijn de buien meestal ontzettend plaatselijk. Als je op de buienradar kijkt zijn het allemaal kleine vlekjes. Dus je hebt geluk of je hebt pech op dat soort dagen, maar gemiddeld genomen is het in de regio dan gewoon nat en is zo'n icoontje dus terecht.
Hier was het verder ook prima weer. Zaterdag gewoon lekker warm, gisteren iets koeler maar ook prima om te wandelen/fietsen zonder jas.

Maar heb echt wel het gevoel dat de zomer voorbij is. Vandaag zijn hier de scholen alweer begonnen en het wordt weer kouder, donkerder en vochtiger.

Welke zomer? :D
Was gemiddeld genomen misschien wel prima, maar ook in Nederland hoort er wat mij betreft gewoon een week of 25+ graden bij B)

Wij hoeven overigens alleen deze week nog te werken en dan hebben we vakantie. Wel wat laat, want jan en alleman is al lang en breed weer aan het werk natuurlijk.
Op onze vakantie locatie is het gelukkig nog heerlijk zomers, ook geen indicatie dat dat de komende weken flink minder wordt B)

Mensen moeten ook niet alleen naar icoontjes kijken. Het zijn toch echt de mensen zelf die het verkeerd interpreteren.
Ze hebben toch duidelijk aangegeven dat met name het Noordwesten en het Noorden de volle laag zouden krijgen.

Inderdaad, als je alleen naar icootjes krijgt kun je een verkeerd beeld krijgen, maar als je het verhaal er bij leest klopt het doorgaans heel behoorlijk. Als ze alles hele optimistisch verstellen en er valt toch een bui dan moet je de horeca eens horen... is het ook niet goed.

ze hadden bij ons gisteren droog maar enkele fikse buien voorspeld. Precies dat was ook wat er uitgekomen. We hebben in de ochtend wat regen gehad en 's midddags ook een hele flinke bui met onweer.

Bovendien, mensen verwachten gewoon dat er op de vierkante meter nauwkeurig weer word voorspeld. We lopen hier al erg voor op de rest van de wereld qua nauwkeurigheid en voorspellingen, zeker als het gaat om regen en wind. Mensen vergeten ook dat het heel lokaal kan zijn. Hier kan het plenzen en 10 km verderop hele dag droog en zonnig.

Vrienden van mijn ouders zijn een weekendje naar friesland geweest en je raad het al, in hun passat stond 5 cm water. precies op de verkeerde plek geweest. Tot nu toe reed de auto wel, alleen de elektrische ramen deden het niet meer. Maar vermoed dat het het begin is van nog meer ellende.

zomer? Ja voor mij voelt het niet zo en heb er ook minder moeite mee dan anderen zo lijkt het :} Maar komt omdat ik geen vakantie heb gehad, gewoon heb doorgewerkt. B ook. Kinderen gaan gewoon naar de opvang. En dus voelt alles eigenlijk gewoon als normale weken. Geen enkel verschil. Met thuiswerken is dit weer ook helemaal prima. En er zijn ook veel droge momenten waar we er opuit gaan. Mis hoogstens in het weekend een keer lekker BBQen met vrienden of zo.

Ik heb de zomer ook niet zo gemist hoor. In onze twee weken was het fantastisch weer en daar buitenom hield het niet over maar van mij hoeft die hitte ook niet zo.
Maar hadden inderdaad wel wat meer dagen met 20+ bij mogen zitten. S avonds buiten zitten was dit jaar ook op een hand te tellen. Weinig lekkere avonden gehad.
We hebben ook nog nauwelijks gebarbecued.

Wij hoeven overigens alleen deze week nog te werken en dan hebben we vakantie. Wel wat laat, want jan en alleman is al lang en breed weer aan het werk natuurlijk.
Op onze vakantie locatie is het gelukkig nog heerlijk zomers, ook geen indicatie dat dat de komende weken flink minder wordt

Lijkt me alleen zo laat..de avond worden alweer kort en de zomer is voorbij.... daarnaast tref je ook bijna niemand meer omdat iedereen zijn vakantie al heeft gehad. Voor de kids ook niet leuk; al is dat bij jullie spruit natuurlijk nog niet aan de orde. Maar dat is een keuze..:)
Wij hebben voor volgend jaar alweer moeten vastleggen en dat moet helaas voor het eerst in het hoogseizoen maar dan gaan we ook zo vroeg mogelijk. Op vakantie wil ik altijd maximaal lange dagen hebben. Zo lekker..;)

Maar wel lekker vooruitzicht..(tu)

Ik had wel graag wat beter weer gewild tijdens mijn vakantie. Beetje meer zon, en inderdaad dat je ook na 21.00 nog buiten kon zitten was lekker geweest.

Lijkt me alleen zo laat..de avond worden alweer kort en de zomer is voorbij.... daarnaast tref je ook bijna niemand meer omdat iedereen zijn vakantie al heeft gehad. Voor de kids ook niet leuk; al is dat bij jullie spruit natuurlijk nog niet aan de orde. Maar dat is een keuze..smiling smiley
Wij hebben voor volgend jaar alweer moeten vastleggen en dat moet helaas voor het eerst in het hoogseizoen maar dan gaan we ook zo vroeg mogelijk. Op vakantie wil ik altijd maximaal lange dagen hebben. Zo lekker..winking smiley

We hadden niet echt keuze, of nouja ook weer wel.
Mijn vriendin moest begin dit jaar al doorgeven wanneer ze vakantie wilde. Aangezien het toen qua corona allemaal erg onzeker was en er nog niets bekend was qua vaccinaties hebben wij er voor gekozen om pas laat vakantie te nemen in de hoop dat we dan weer wat meer zouden kunnen. Vast stond namelijk wel dat we graag naar het buitenland wilden, dan maakt het qua weer ook wat minder uit als je wat later gaat.

Uiteindelijk dus een goede keuze geweest, want we zijn beide inmiddels een kleine maand volledig gevaccineerd en kunnen dus zonder problemen naar het buitenland op vakantie.

De dagen worden al weer gestaag wat korter, dat is jammer maar het weer is nog altijd prima. Op onze vakantielocatie vorige week telkens 30+ en deze week ook 25-30 graden, als dat de komende drie weken ook zo blijft ben ik tevreden B)

Oh en volgend jaar gaan we of vroeg of ook weer laat, want qua kosten scheelt het absurd veel. *-)
Daar gaan we wel van profiteren zolang de kleine man nog niet naar school gaat.

Mogguh!

De V40 staat bij de garage voor een nieuwe APK; zou natuurlijk geen probleem mogen zijn aangezien ie recent nog een garantie-beurt heeft gehad.
Heb een V50 mee met 2.4 5-cilinder :D Ooooh wat is dat toch fijn.

zoals Rob zei heeft Renault dit ook bij veel modellen. De laguna had het ook. Ideaal! Bij de Benz zit er gewoon een traditionele dop. Kan hem wel in een houdertje plaatsen aan de binnenkant van de klep zodat je hem niet kunt vergeten.
De V40 heeft ook geen aparte dop; ik word er niet heel gelukkig van. Tanken gaat sowieso wat lastig met wat gesmeer... past allemaal net niet lekker.

En dan is zo'n buienradar sowieso ook niet altijd even betrouwbaar: op een gegeven moment zou het bij ons een paar uur droogblijven. Nog geen half uur later een gigantische stortbui terwijl er dus een half uur eerder nog geen wolkje op buienradar zichtbaar was. Apart.

Oh en volgend jaar gaan we of vroeg of ook weer laat, want qua kosten scheelt het absurd veel. nut smiley
Daar gaan we wel van profiteren zolang de kleine man nog niet naar school gaat.
Je hebt groot gelijk; buiten de vakantie om is veel aantrekkelijker. Wij hebben geen kinderen maar zitten toch aan de schoolvakanties vast: lekker is dat *-)

@ Jimmy: welkom terug en mooi dat de Mini zo goed bevalt (tu)

De oudste is bij ons voor het eerst naar school. we kunnen volgend jaar nog voor het laatst buiten het hoogseizoen (en dat gaan we dan ook doen)

Daarna betalen we ook de hoofdprijs, maar een zien hoe of wat. Als ik hoor dat collega's gewoon 3400 euro betalen voor 2 weken in een stacaravan op een mooie camping in italie... *slik* dat zie ik mijzelf eigenlijk niet zo snel doen.

AsconaGT zei:
De oudste is bij ons voor het eerst naar school. we kunnen volgend jaar nog voor het laatst buiten het hoogseizoen (en dat gaan we dan ook doen)

Daarna betalen we ook de hoofdprijs, maar een zien hoe of wat. Als ik hoor dat collega's gewoon 3400 euro betalen voor 2 weken in een stacaravan op een mooie camping in italie... *slik* dat zie ik mijzelf eigenlijk niet zo snel doen.

Even gekeken wat onze vakantie op dezelfde camping, in dezelfde stacaravan volgend jaar juli kost.......... dan is die 3400eu spot-on inderdaad *-)
Dat gaan wij ook zeer zeker niet doen *-)
Tzt zie ik hier nog wel een caravan verschijnen. Stel dat een caravan plek de helft kost (werkelijk geen idee), dan kan zo'n ding al rap uit lijkt mij.

Heb een V50 mee met 2.4 5-cilinder big smile smiley Ooooh wat is dat toch fijn.

Heerlijk zo'n 5-cilinder roffel B)

Hoogseizoen is inderdaad erg duur, wij hebben Frankrijk 2x geluk gehad dat we voor +/- 2000,- een stacaravan op een leuke camping konden vinden, meer wil ik er ook gewoon niet aan uit geven. Voorlopig verwacht ik dat we nog wel in NL blijven de komende paar jaar, dan doe ik in het voorjaar/mei wel een citytrip van een week in het buitenland.

Als Lize wat ouder is wil ik het campingleven toch weer achter me laten en gewoon weer een huis huren zoals we voorheen ook deden in Italië.

@Gerwin, Thanks, ja bevalt echt super! Boven verwachting!
11-9 staat de nieuwe afspraak voor de Union Jacks.

Dat redden wij net niet meer.. onze dochter wordt in mei 2022 5 jaar en dan is ze rond de vakanties helaas leerplichtig.
3400 voor twee weken..fl*kker toch op....dan ben je echt gek..ben niet van plan ons hele vakantiegeld in een lullige stacaravan te pompen...

Maar ook wij zijn al naar alternatieven aan het kijken. Caravan staat hier ook op het lijstje maar daar wachten we nog even mee tot de jongste wat ouder is.

Met een baby/dreumes kamperen lijkt me echt helemaal niks. Mijn zus was met de baby kamperen in een tent. Dat was niet bepaald goed bevallen.. erg warm voor de slaapjes en ze horen alles waardoor ze zeer slecht slapen.

Heb een V50 mee met 2.4 5-cilinder big smile smiley Ooooh wat is dat toch fijn.

Heerlijk al moet je wel de 170pk hebben..de 140 pk heeft wel de sound maar niet de prestaties...
Maar vind je het ook niet een krappe auto..zat er laatst ook weer in en hij is echt krapjes...

3400 euro is dan voor 2 weken? Dus 1700 per week, ongeveer 250 euro per nacht... pfoeh 8-)
Maar aan de andere kant; we zouden anders vorig jaar iets van 8 dagen naar de azoren gaan voor dat geld... dus dan valt het relatief gezien wel weer mee.

Dit jaar zaten wij in een mooi appartement voor 100 euro per nacht; dat was dan weer een gelukje (tu)

11-9 staat de nieuwe afspraak voor de Union Jacks.
Tof! Ik zag er afgelopen weekend toevallig nog 1 rijden met dat soort lampen: staat érg leuk.

Caravan staat hier ook op het lijstje maar daar wachten we nog even mee tot de jongste wat ouder is.
Op dit moment ook erg duur hoor; door de coronacrisis echt een run op caravans en campers... dus daarom alleen al zou ik er even mee wachten .

Heerlijk al moet je wel de 170pk hebben..de 140 pk heeft wel de sound maar niet de prestaties...
Dit is zekerweten de 140pk want is nou niet echt snel; wel vlot zat, maar geen snelheidswonder. Maar dat geluid; ik ga bijna mijn S70 missen :}

@ Joost: Ik kan me ook herinneren dat je door corona veel vakantiedagen al moest opnemen. Speelt dat ook mee in de reden om geen vakantie te nemen?
En je betaalt voor de wat mooiere plekken idd. de hoofdprijs.....is onbetaalbaar geworden.

Tzt zie ik hier nog wel een caravan verschijnen. Stel dat een caravan plek de helft kost (werkelijk geen idee), dan kan zo'n ding al rap uit lijkt mij
En toch valt het tegen. Nieuwe caravan schrijft eerste 10 jaar € 1.000,- per jaar af, daarna € 500 per jaar.
Stalling ben je al snel 300-400 euro per jaar kwijt. Verzekering ligt ook rond de 250-350 euro per jaar. En dan krijg je onderhoud er ook bij, reken ook op een 300-500 per jaar.
Dan nog extra brandstof, eventueel zwaardere auto en alle spullen die je erbij koopt.

Een caravan kan voor 1x gebruik per jaar niet uit, je moet er dan echt vaker mee weg gaan.
Wij zitten dit jaar op 4x en hopen in september de 5e keer weg te gaan.

Ik ga geen nieuwe caravan kopen Ruud, dat scheelt al een hoop :D
Tweedehands valt de afschrijving volgens mij ook wel mee omdat, zoals Gerwin al zei, er een enorme run is op dat spul
Stallingskosten verwacht ik ook wel wat goedkoper te kunnen, zat plekken hier in/net buiten het dorp waar ze te stallen zijn. Ik vermoed dat dat geen 300eu per jaar kost.
Verzekering klopt, onderhoud valt toch wel mee bij zo'n ding? Remmerij, verlichting en banden moet goed in orde zijn maar gaat ook niet elk jaar kapot. Zeker niet bij een jonge caravan die netjes binnen gestald wordt.

Maar goed, jij bent ervaringsdeskundige dus wellicht zie ik het wel veel te rooskleurig in :D

Veel spullen zullen we wel moeten kopen, maar een hoop staat nog bij mijn vader op zolder. Plus, en dat is onze grootste "besparing", ik denk dat wij dan iets samen met mijn schoonzus, zwager en wellicht schoonouders kopen.

Mijn schoonouders hebben nu nog een oude, maar goede, vouwwagen waar ook mijn schoonzus/zwager mee op vakantie gaan. Idee is al vaker geopperd om gezamenlijk een caravan te kopen, dat drukte de kosten aanzienlijk.

haha..nieuwe caravan.. hallo zeg.. hoe diep denk je dat onze portemonnee rijkt.. nee hier gaat het een oudje worden.
Zo'n Hobby als jij hebt, vind ik lekker frisse en degelijke caravans nog.

Plus, en dat is onze grootste "besparing", ik denk dat wij dan iets samen met mijn schoonzus, zwager en wellicht schoonouders kopen.

NOOIT doen! Dat levert gegeven moment echt gezeik op want er gaan momenten komen dat je gelijk op vakantie wilt (bv feestdagen, mooiweer periode's) of het gaat botsen.
Zeker met schoolgaande kinderen.
En juist het lekkere van een caravan is dat je zo even kan zeggen we gaan er spontaan effe lekker een paar dagen of een weekendje tussenuit.
En dat moet je ook doen anders moet je geen caravan nemen en wordt het wel een hele dure hobby.

eventueel zwaardere auto

Das hier en bij Richard al geregeld..:)

3400 euro is dan voor 2 weken? Dus 1700 per week, ongeveer 250 euro per nacht... pfoeh eye rolling smiley
Maar aan de andere kant; we zouden anders vorig jaar iets van 8 dagen naar de azoren gaan voor dat geld... dus dan valt het relatief gezien wel weer mee.

klopt! Is wel een sta caravan met wat ruimte op een populaire camping in italie met animatieteam, mooi zwembad, in het hoogseizoen. maar ik zie mijzelf niet zo snel zoveel geld uitgeven voor 2 weken camping....

Dat redden wij net niet meer.. onze dochter wordt in mei 2022 5 jaar en dan is ze rond de vakanties helaas leerplichtig.

die van ons eind juli 5, dus kan mooi daarvoor. Ik dacht dat het wel een beetje gek was om de kinderen dan een weekje van school te halen. maar het schijnt dat vrijwel alle ouders dat doen die nog geen oudere kinderen hebben. :} prima

@ Joost: Ik kan me ook herinneren dat je door corona veel vakantiedagen al moest opnemen. Speelt dat ook mee in de reden om geen vakantie te nemen?

Klopt, daarom vrijwel geen vakantie vorig jaar en dit jaar. ook maar 1 weekje in juni + wat losse dagen hier en daar. Mijn vakantiedagen zijn aardig op door 2020 en 2021. Omdat de opvang dicht was en dit jaar ook omdat ze bij elk symptoom ze moeten worden opgehaald van de opvang. Ik heb altijd enorm veel vakantiedagen gespaard. Maar is bijna allemaal op daardoor. En dan heeft mijn werkgever mij ook nog enorm gematst met iets van 100 uur, of misschien wel meer. Anders had ik dik in de min gestaan. Nu heb ik nog wat om in december vrij te nemen. Ga in september nog weekendje weg en dan wil ik ook die maandag vrij. maar als mijn werkgever mij enorm heeft gematst ga ik ook verder niet royaal vrij nemen.

Een caravan kan voor 1x gebruik per jaar niet uit, je moet er dan echt vaker mee weg gaan.

klopt, dat hoor ik van collega's en vrienden ook wel. Ik wil best een caravan maar denk niet dat ik de behoefte heb om er 3x p/j mee weg te gaan. Ja als ik met pension ben :} niet nu met kinderen en ik vast zit aan de schoolvakanties en je daardoor haast verplicht bent om in het voorjaar en najaar ook te gaan omdat het anders niet uit kan. Wil dan ook gewoon eens een vakantiehuisje pakken of een stedentrip of iets als ze wat ouder zijn.

Heb ook wel eens gekeken naar huren, dat viel ook wel tegen qua prijs. Vrienden van mij doen het samen met hun zus en stemmen de zomervakantie op elkaar af (of soms laten ze caravan in kroatie staan en de weken daarna gaat zijn zus er in op die zelfde plek) en delen alle kosten. dan word het al wat aantrekkelijker maar dat zie ik mijn broer of zus ook niet doen. Nog even los van of het verstandig is.

Wij kunnen ook wel met de caravan van mijn schoonouders, maar ben blij dat we zelf eentje hebben gekocht. Hebben hem nu te koop staan omdat we een iets andere indeling willen en verwacht dat ik er na 5 jaar meer voor krijg dan dat ik er in 2016 voor heb betaald. Geen afschrijving gehad dus. Hoop in de winter een andere te kunnen kopen voor een fatsoenlijke prijs. Wellicht haal ik hem uit Duitsland, dat is best lucratief namelijk.

Geen caravan voor ons :) De camper van m'n ouders gebruik ik ook niet.
Wij genieten nu lekker op Zakynthos, wat is dit toch anders dan Sardinie. Griekenland is echt heerlijk. Ik weet niet wat het kost, maar vast een klap minder dan de bedragen die ik hier lees.

Remmerij, verlichting en banden moet goed in orde zijn maar gaat ook niet elk jaar kapot. Zeker niet bij een jonge caravan die netjes binnen gestald wordt.
Licht er idd. ook aan waar je hem stalt, hoe je er mee om gaat en wat voor merk caravan je neemt. Maargoed, om het jaar is een keuring wel aan te raden. Controleren dan het gasleidingwerk, maar verkijk je er ook niet op hoe snel remschoentjes ed slijten bij vakanties in de bergen. Banden is eens in de 6 jaar, dus dat valt idd. mee.

nee hier gaat het een oudje worden. Zo'n Hobby als jij hebt, vind ik lekker frisse en degelijke caravans nog.
Zegt ie dat wij een oud hok hebben :| :} Bij caravans kan één jaar al veel doen.....dat ze hem net een update hebben gegeven.
Wij hebben nu een Hobby, zijn er tevreden mee....maar voor de toekomst zou ik graag een Fendt hebben. Die zijn gewoon degelijker, wat je voelt/merkt keukenkastjes, deurgrepen ed. Bij een Hobby is het meer plastic/dun, waardoor het breekbaarder is. Daarintegen is Hobby wel weer sterk in de beleving in de caravan (sfeerverlichting en layout).

NOOIT doen! Dat levert gegeven moment echt gezeik op want er gaan momenten komen dat je gelijk op vakantie wilt (bv feestdagen, mooiweer periode's) of het gaat botsen.
Er zijn wel constructies waar het goed gaat, maar je moet heel duidelijk afspreken wat je wel/niet doet. Een combinatie met een ouder stel (ouders bijv.) kan prima, die nemen veelal liever een voor/naseizoens plek of i.i.g buiten de schoolvakanties om. Als jij hem dan in de vakanties kan gebruiken kan het prima goed gaan. Ik zou alleen wel afdingen dat hij niet door andere mensen uitgeleend wordt en je een 1e recht hebt om de ander uit te kopen. Buren op de camping deden het ook zo met ouders en is jaren goed gegaan. Duidelijk vooraf afspraken gemaakt over omgang met caravan (wel/niet koken, wel/niet gebruik toilet, wie betaalt bij schade, hoe doe je onderhoud).

Hebben hem nu te koop staan omdat we een iets andere indeling willen en verwacht dat ik er na 5 jaar meer voor krijg dan dat ik er in 2016 voor heb betaald.
Ik ben benieuwd of jou dat lukt :} Maar de markt is idd. goed om nu te verkopen. Ben benieuwd hoe het gaat als iedereen volgend jaar weer normaal op vakantie kan.....

Terug
Bovenaan