Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Vandaag optimaal EV rijden met kleine accu

om 7 uur was ik wakker en auto aan de lader gezet, was helemaal leeg en had om 9.30 afspraak voor mijn 2e vaccinatie. Precies op tijd helemaal vol. Naar hengelo op en neer gereden en dus bij terugkomt vrijwel leeg.

Nu weer aan de lader; straks om 11.30 even een boodschap doen, dan de kinderen uit hertme ophalen en dan weer naar huis, verwacht dan ook dat de accu weer aardig leeg is.
Dan gaat hij weer aan de lader

De jongste gaat dan naar bed. Die word rond 15.00 uur wakker, dan gaan we weer met de auto naar het bos (heen-weer 15 km). Bij terugkomst zal de accu weer leeg zijn. Weer aan de lader.

En vanavond even wat wegbrengen wat niet in de up past, dat is niet ver weg en bij teugkomst weer aan de lader zodat ik morgen weer met een volle accu naar het werk kan.

En als het zo zonnig blijft als nu gaat het allemaal met zelf opgewekte stroom wat ik niet terug hoef te leveren. (y)

Heerlijk Joost, dat is fijn en goedkoop rijden!

@Rob: wauw, 1 op 20 is echt zuinig!
Mooie omgeving he, Haarle. Wij zijn een paar keer bij een B&B in Nieuw-Heeten geweest. Prachtige omgeving!

@Marc: wauw, die Astra TT is niet duur! Kilometerstand maakt niet zoveel uit als je 'm als extra auto gebruikt.

Wat is de actieradius van jouw benz nog Joost? Sprak vandeweek onze overbuurman die ook een 350e estate van de 1e orde heeft. Zijn actieradius is hooguit nog 15 km...o_O
Hij kan er lang niet electrusch mee op zijn werk komen.
Boeit hem weinig want hij rijdt hem op de zaak en rijdt lekker goedkoop..:p
Hij had het er ook over dat de latere bouwjaren beter zijn geworden?

Lekker Joost, als je een hybride auto goed gebruikt kun je echt nog wel veel km. elektrisch afleggen.
Zoals jij nu laat zien, gebruik je hem zoals bedoelt. Gewoon telkens na elk gebruik weer opladen.
Al vind ik 15km wel wat weinig, maar is ook afhankelijk van de snelheid. Bij snelwegkm. gaat het snel.
Met de Passat GTE haalde ik toch een 25km bij snelheden tot 100 km/h.

@ Marc: Das een hele strakke. Heb die stap ook overwogen, maar je hoort toch best wat problemen met de dakcontructie bij de twintop.
Daar heb ik niet zo'n zin in. Dan betaal ik liever het dubbele voor een Cascada. Maargoed, de wens gaat een beetje uit naar een 1.6 en die koop je nu op zijn voordeligst voor 16.000 euro (met beetje normale km. stand). Dat is me nog te gek voor een 2e auto (of eigenlijk 3e auto).

Ik haal op dagen zoals vandaag 20 km max als ik geforceerd in EV mode zet. In de winter kruipt het hier ook naar de 15km hoor. Is natuurlijk ook maar een mini accu wat er in zit.

Je kunt zeggen; belachelijk laag zo'n range. Aan de andere kant; elke keer dat je de auto start kun je de eerste 20 km op (goedkope) stroom rijden, lekker stil, soepel en beter voor milieu als leuke bijkomstigheid. En eigenlijk kan ik daarmee overgroot deel van mijn ritjes elektrisch doen. (werk, opvang, supermarkt, bouwmarkt, familie die veelal in hengelo woont)

En dan heb je het echt over volledig EV rijden. Maar eigenlijk is de auto daar niet voor gemaakt en komt hij minder tot zijn recht; ook al rijden mensen hem wel zo. De auto komt het best tot zijn recht in hybrid mode. Op de snelweg lekker zuinig op de benzine rijden (100 km/h in de 7, minder dan 2000 toeren = 1 op 20) en word alleen stroom gebruikt er ondersteuning bij fors accelereren., (en geladen bij gas los / remmen). Op hogere snelheden is de elektromotor relatief ongunstig bij mijn auto. In de stad gaat hij dan vanzelf over op de elektromotor, daar waar de brandstofmotor niet efficient is. Juist die combi maakt het gunstig. Daarom is het ook een hybride en geen EV :T

Het uiteindelijk doen is om het verbruik zo laag mogelijk te houden, niet zoveel mogelijk range op elektro te rijden. Meeste mensen halen tussen de 1 op 15 (die laden niet en rijden lekker door) en 1 op 20. Mensen die (vaak) pluggen zoals ik gaan naar de 1 op 30 / 1 op 50. Sterk afhankelijk welke ritten je maakt uiteraard.

Latere C-klasses hebben 50 km range in theorie (praktijk zo'n 40 km), maar die vind je maar weinig door het ontbreken van bijtellingsvoordeel.

En ookal is de range maar 5 km. genoeg om gewoon lekker snel op benzine te rijden waarbij de elektromotor ondersteund en je gewoon in 6 seconden naar de 100 kan knallen met een familiestation :cool:

Inderdaad, als de ritjes veelal kort zijn dan is een hybride gewoon ontzettend zuinig en goedkoop. Kennis van ons rijdt een Passat GTE en rijdt doorgaans ook 1 op 50. Woon-werk kunnen gewoon elektrisch dus dat scheelt enorm.

De C1 heeft ook weer een nieuwe APK. Foutloos er doorheen, wel vooraf één dimlicht vervangen.
Auto heeft in een jaar tijd 6.000km gereden. Niet gek natuurlijk omdat mijn vriendin voornamelijk in de Focus reed :D
Ben benieuwd wat de stand volgend jaar bij de APK is.

Heb voor de BMW net een abo genomen voor nieuwe navi kaarten. Kost 69eu en daarmee krijg 4x per jaar een update, lijkt mij een prima deal. Ik weet nog dat ik bij Opel eens geklaagd heb dat de kaarten al verouderd waren toen ik de auto nieuw ophaalden, nieuwe kaarten waren er nog niet. Een jaar later waren die er wel, maar kostte 180eu voor 1x een update o_O

De auto haalt de kaarten voor de Benelux zelf binnen, wil je de rest van Europa ook dan moet je de kaarten downloaden op USB. Aangezien we naar Frankrijk op vakantie gaan loopt de download nu, ben benieuwd hoe vlot en soepel het gaat :)

Heb voor de BMW net een abo genomen voor nieuwe navi kaarten. Kost 69eu en daarmee krijg 4x per jaar een update, lijkt mij een prima deal.

inderdaad prima deal!

Ik heb vorig jaar bij mercedes mijn systeem van 2015 naar 2020 laten updaten. In juni is er altijd aan aanbieding als de nieuwe kaarten net uit zijn. kostte 99 euro bij de dealer en zit dan ook 1 jaar online traffic bij in. Auto moest wel een 45 minuten bij de dealer aan de computer staan om alles in te laden.

Inderdaad, als de ritjes veelal kort zijn dan is een hybride gewoon ontzettend zuinig en goedkoop. Kennis van ons rijdt een Passat GTE en rijdt doorgaans ook 1 op 50. Woon-werk kunnen gewoon elektrisch dus dat scheelt enorm.

scheelt inderdaad enorm! Maar ik blijft het zien als leuke bijkomstigheid en als je het hebt maak ik er ook gewoon gebruik van. Maar het is niet de reden waarom ik deze auto kocht. dat is gewoon de luxe, enorme vermogen, souplesse en gunstig in aanschaf en boordevol luxe. De lage wegenbelasting en gunstig verbruik is mooi meegenomen. Heb afgelopen jaar zo'n 1200 euro bespaard tov de laguna als je alleen kijkt naar brandstof en wegenbelasting. De mercedes schrijft veel meer af dan dat de laguna zou doen natuurlijk

Heb voor de BMW net een abo genomen voor nieuwe navi kaarten. Kost 69eu en daarmee krijg 4x per jaar een update, lijkt mij een prima deal.
Klinkt interessant. De vraag is dan hoevaak het kaartmateriaal wordt geupdate. Als dat maar eens per jaar is, kun je wel 4x updaten maar veranderd er niks. Al ga ik er vanuit dat dit bij Premium merken beter op orde is als niet-premieum merken. Bij de Leaf kon ik ook een update kopen, maar bleek er nauwelijks wijzigingen in het kaartmateriaal te zitten dus is het ook niet lonend.

Bij een EV is het vooral interessant als een ingebouw systeem zelf bij een lange route aangeeft waar en wanneer je het beste kunt laden. Anders vind ik een standaard navi-systeem vrij weinig toevoegen tov google maps. Maar kan me ook voorstellen dat wanneer bijv. navi instructies via een onboard systeem tussen de tellers worden getoond (vw doet dat oa mooi) of geprojecteerd wordt op de voorruit/headup display dat het echt toegevoegde waarde heeft.

Mogguh!

Vakantie zit er op en vandaag weer aan het werk.
Heerlijke vakantie gehad in Oostenrijk en de V40 heeft z'n werk prima gedaan! De trilling van de heenweg niet meer gemerkt op de terugweg, dus dat zal allemaal meevallen ;)

Daarnaast onze elektrische fietsen in ontvangst genomen: wat een heerlijkheid! Heb normaliter een behoorlijke hekel aan fietsen, maar gisteren in alle plezier 40km op de teller gezet. Mooi spul (y)

@ Vakantiegangers: veel plezier allemaal, geniet er van (y)

@ Plug-in: voor veel mensen is 20km elektrisch ook al zat natuurlijk. Bespaart een hoop benzinekosten op jaarbasis (y)

Volgens mij is het voor de Volvo gratis, maar wel een gedoe. Daarnaast vind ik Google Maps veel fijner werken, dus ik update mijn navi niet.
Wel heb ik een abonnement op 'On Call' waarmee ik de locatie van de auto kan zien, de kilometers van de tripjes kan checken en en de standkachel kan aanzetten.
Ook in de vakantie nog 1x gebruik van gemaakt: ik had de auto vergeten op slot te zetten in een parkeergarage en toen dat via de app alsnog gedaan :D

Van wat ik weet zijn bij Ford, ** en BMW de updates de eerste jaren gratis. Bij de Focus werden ze ook gewoon door de auto zelf binnengehaald, maar dat duurde een eeuwigheid. Ik heb serieus weken zitten wachten tot de update binnen was. Bij al deze merken zit dan ook live file informatie inbegrepen waar de navigatie de route desgewenst op aanpast, vooral dat vond ik wel een prettig idee met de vakantie in het vooruitzicht. Google Maps doet dat natuurlijk ook erg goed.

Bij Renault en Opel kostte het destijds allemaal stevig geld om de kaarten eenmalig te updaten (Opel 180eu), waarna de kaarten nog steeds niet heel erg actueel waren. Is al weer wat jaartjes geleden, dus wellicht is het inmiddels beter.

Net even USB stick in de auto geprikt en 20 minuutjes later was alles weer up to date. Zie je natuurlijk niets van verder :D

Volgens mij is het voor de Volvo gratis, maar wel een gedoe. Daarnaast vind ik Google Maps veel fijner werken, dus ik update mijn navi niet.
Wel heb ik een abonnement op 'On Call' waarmee ik de locatie van de auto kan zien, de kilometers van de tripjes kan checken en en de standkachel kan aanzetten.
Ook in de vakantie nog 1x gebruik van gemaakt: ik had de auto vergeten op slot te zetten in een parkeergarage en toen dat via de app alsnog gedaan big smile smiley

Zoals bekend gebruikte ik het in voorgaande auto's ook niet, maar eigenlijk ook altijd Google Maps/Waze. Dit is de eerste auto waarbij ik auto navi minstens net zo fijn/mooi vind.

Zo'n app had ik bij de Astra, Focus en nu BMW ook. Leuke gimmick. Inderdaad handig om de sloten te controleren, maar op vakantie ook wel handig om je auto terug te vinden als je ergens geparkeerd staat. Scheelt soms weer wat zoeken naar dat ene straatje :D

Bij de Astra en nu BMW kun je ook alvast een adres opzoeken in de app en naar de navigatie sturen, gebruik ik best regelmatig. Standkachel heb ik niet, maar daar is het natuurlijk helemaal ideaal voor. Ik kan wel de auto laten ventileren middels de app wat ik nu ook al een paar keer heb gebruikt op zonnige dagen, scheelt toch weer een paar graden.

Heb ook nieuwste kaartmateriaal erop gekregen bij oliewissel laatst. Voor 100 euro originele BMW olie en filter plus navi update niet heel gek. Wel handig zo’n mannetje in de straat die hem even mee neemt naar zijn werk.

Zat eens te rekenen wat we kwijt zijn aan vaste kosten voor Up en BMW elke maand. 93 euro MRB en 80 euro verzekering. Valt wel flink te besparen door terug te gaan naar 1 lichtere en goedkopere auto van max. 1300 kilo. Ben ik met 90 euro voor MRB en verzekering samen wel klaar.
Maar ja of die besparing van 1100 euro per jaar het allemaal waard is…. Liefhebberij mag ook wel wat kosten en de BMW is echt een fantastische auto.
Aanleiding voor rekensommetje was dat mijn vrouw enthousiast vertelde over de bijna nieuwe T-ROC van haar collega. Eigenlijk zouden we het tegenwoordig ook wel redden met 1 compactere auto met een trekgewicht voor een compacte caravan. Werk al anderhalf jaar thuis en zal straks ook wel een mix worden met hoogstens 2 dagen kantoor.

@Kristian De vrijheid en het gemak van een 2e auto is ook wel wat waard toch? Als 1 auto echt helemaal niet gebruikt wordt is het weer een ander verhaal natuurlijk. 2e auto wegdoen voor scooter/mp3/elektrische fiets/speedpedelec kan natuurlijk ook maar dat werkt alleen voor 1 of 2 personen max. beetje lastig met een setje kinderen :)

Up wordt vooral gebruikt voor de korte ritjes in de buurt en de BMW voor de ritten met het gezin. Komt steeds minder voor dat beide auto’s gelijktijdig weg zijn. Als ik straks weer naar kantoor kan, dan lekker op de ebike. Twee auto’s is gewoon luxe en de Up zorgt er ook voor dat volle parkeerterreinen bij de supermarkt en korte ritjes de BMW bespaard blijven. Is ook wel wat waard.
Soms weleens goed om de uitgaven weer eens tegen het licht te houden. Ongemerkt vliegt er maandelijks toch een hoop uit.

Ik heb er ook wel over nagedacht om het met één auto te gaan doen, maar is in ons geval gewoon geen doen.
Ik werk veel thuis, naar kantoor is dik een uur fietsen, de bus doet er maar 3 min. langer over dan met de auto volgens Google (kan ik mij niet voorstellen). Voor één of twee dagen in de week zou een van beide een optie kunnen zijn. Een elektrische fiets heb ik nog niet en zou ik een speedbike willen dan heb je het ook al snel over serieuze bedragen qua aanschaf, maar ook de verzekering is niet gratis. OV kost ook gewoon geld en de bus rijdt 1x per uur door het dorp, vraagt dus ook wat planning.

De C1 kost, lost van de brandstof, iets van 40eu per maand. Inclusief brandstof wellicht iets van 100eu (ruim ingeschat). Dus daar schieten we onderaan de streep maar heel weinig mee op. Ook omdat we gewoon te vaak allebei met de auto weg zijn en met de kleine man zitten. Met één auto zou dat betekenen dat de een de ander soms ergens af moet zetten/ophalen en dus om moet rijden, kost ook tijd en geld.

Praktisch gezien erg onhandig, dat weegt zeker niet op tegen de kostenbesparing.

Geld kan je toch niet meenemen je kist in :)
Ik heb de Focus deze week nog niet gebruikt, maar zou echt niet met maar één auto willen. Aan vaste kosten zit ie op €90 dacht ik (€45 verzekering, €45 hsb).
Heb de Fiesta verkocht en dat scheelt ook al €65 per maand aan vaste kosten dacht ik.

Wat een omslachtig gedoe allemaal, die stekkerauto's.
Dat bestendig inpluggen uit het voorbeeld van Joost... ik had gewoon die kleine stukjes op benzine gereden.
Zou dat echt zoveel verschil maken?

Hoedanook,
door het hoofdzakelijke verblijf in NL de laatste maanden, en de bijhorende langere rustige autoritjes naar het werk, met systematisch gebruik van ACC en pilot steering, is het verbruik van de S90 spectaculair gedaald,
intussen 6,8 liter per 100 km of 1 op 14,7.
Bedroeg voorheen op de korte ritjes naar het werk in het spitsverkeer tot 9,5 liter per 100 km of 1 op 10,5.
Scheelt bijna 30%.

Verschrikkelijk dat tanken, moet er echt weer aan wennen dat ik naar een andere plek moet rijden om de auto te voorzien van energie. Daarnaast doet het ook een heel stuk meer pijn.

Dat is best zuing! Langere ritten maakt qua zuinigheid wel uit in verbruik. Als ik rustig rij met de BMW is 1:15 wel mogelijk, maar meestal is het zo’n 1:13. Op jaarbasis scheelt dat niet heel veel centjes. Plus heb ik geen BMW gekocht om er vervolgens als een krant in te gaan rijden.
Terug naar 1 auto betekent inderdaad wat minder vrijheid en vaker aangewezen zijn op de fiets. Niet altijd handig aangezien we in ons dorp geen winkels hebben en altijd 5km moeten rijden voor boodschappen. Ooit zal een kleine betaalbare EV daarvoor een prima oplossing zijn.

Als ik even een dorp verderop moet zijn voor wat boodschappen ofzo, dan is de Citigo echt ideaal. Een benzinemotor (en diesel zeker!) houdt niet echt van kleine stukjes, voor een EV maakt dat niks uit. Zat wel eens te denken een Twizy te kopen, maar naast dat je daar écht nul bagageruimte hebt zit je ook nog met de accuhuur.

Geld kan je toch niet meenemen je kist in smiling smiley

Nee, maar naast twee auto's op de dam en af en toe een stukje beleg op je brood is ook wel lekker :)

door het hoofdzakelijke verblijf in NL de laatste maanden, en de bijhorende langere rustige autoritjes naar het werk, met systematisch gebruik van ACC en pilot steering, is het verbruik van de S90 spectaculair gedaald,
intussen 6,8 liter per 100 km of 1 op 14,7.
Bedroeg voorheen op de korte ritjes naar het werk in het spitsverkeer tot 9,5 liter per 100 km of 1 op 10,5.
Scheelt bijna 30%.

Niet slecht!

Langere ritten maakt qua zuinigheid wel uit in verbruik. Als ik rustig rij met de BMW is 1:15 wel mogelijk, maar meestal is het zo’n 1:13. Op jaarbasis scheelt dat niet heel veel centjes. Plus heb ik geen BMW gekocht om er vervolgens als een krant in te gaan rijden.

Op de dagen dat ik de kleine man op haal, haal ik op dat kleine stukje (non-stop 80/90) ook 1:14,5 / 1:15.
Nog maar 2x getankt en daar rolde er 1;12,5 uit. Ben wel benieuwd wat de auto doet met voornamelijk snelweg kilometers, denk dat ik daar pas volgende maand achter kom met de vakantie.
Tijdens mijn zoektocht voor verschillende auto's wat berekening gemaakt en bij een 320i/420i/520i rekende ik op 1:11 (obv AW verbruiksmonitor en spritmonitor.de), dus alles daarboven is al winst wat dat betreft :)

Met de caravan erachter is het in ieder geval een echte zuipschuit. 13,5 liter op 100 km volgens de BC. Wel hele stuk tegen de 100 gereden en wind tegen. De Mazda was iets zuiniger hoewel die een stuk harder moest werken. Reed ik wel iets langzamer mee overigens.

Nee, maar naast twee auto's op de dam en af en toe een stukje beleg op je brood is ook wel lekker
Dat lukt nog best aardig, maar staat me soms tegen hoeveel geld overal achteraan gaat.

Het is in mijn geval pure luxe maar wel erg fijn om 2 auto's te hebben.

De Insignia is zuiniger dan de Astra. Met inachtneming van de maximum snelheid doet de Insignia 6.4 l / 100km
de Astra rond de 6.9 l / 100 km. ( de laatste bij korte afstanden 9.4 l / 100km )

Ik heb de grootste besparing gerealiseerd door slechts 1 of 2 x per week naar mijn werk te rijden ( nieuwe baan is enkele reis 37 km tegenover 48 km naar mijn vorige baan ) Ik moest voor de Cororna-uitbraak minimaal 1 x per week tanken ( tussen de € 80,- en € 100,- per week ) Ik heb afgelopen zondag de Insignia weer vol getankt. De keer daarvoor was een dikke maand en 714 km geleden.

McShine zei:
Verschrikkelijk dat tanken, moet er echt weer aan wennen dat ik naar een andere plek moet rijden om de auto te voorzien van energie. Daarnaast doet het ook een heel stuk meer pijn.

Met zo'n dikke Mini rijden lijkt me anders geen straf :p
Het plezier van het met een big smile naar een andere plek rijden om te tanken compenseert ongetwijfeld de pijn van de rekening ;)

Smilen doen we hier met beide auto's eigenlijk. :)

1. Ik heb gehoord dat benzineauto's niet thuis kunnen tanken terwijl je slaapt? Hoe vaak moet je ergens anders bijvullen? Is dit meerdere keren per jaar? Komt er een oplossing voor thuis tanken?
2. Op welke onderdelen heb ik service nodig en hoe vaak? De autoverkoper noemde een doos met versnellingen erin. Wat is dit en krijg ik een waarschuwing met een indicator als ik moet schakelen?
3. Kan ik met één pedaal gas geven en remmen zoals ik dat nu doe met mijn elektrische auto?
4. Krijg ik brandstof terug als ik langzamer rijd of bergafwaarts rijd? Ik neem aan van wel, maar moet het voor de zekerheid
vragen.
5. De auto die ik testte, leek een vertraging te hebben vanaf het moment dat ik het gaspedaal indrukte totdat hij begon te accelereren. Is dat normaal bij benzineauto's?
6. We betalen momenteel ongeveer 1,1 cent per kilometer om
met onze elektrische auto te rijden. Ik heb gehoord dat benzine tot 10 keer zoveel kan kosten, dus ik denk dat we in het begin wat geld zullen verliezen. Wij rijden ongeveer 20.000 kilometer per jaar. Laten we hopen dat meer mensen benzine gaan gebruiken zodat de prijzen omlaag gaan.
7. Klopt het dat benzine brandbaar is? Moet ik de tank legen en de benzine ergens anders opslaan terwijl de auto in de garage
staat?
8. Is er een automatisch systeem om te voorkomen dat benzine in brand vliegt of explodeert bij een ongeval. Wat kost dit?
9. Ik begrijp dat het hoofdbestanddeel van benzine olie is. Is het waar dat de winning en raffinage van olie milieuproblemen
veroorzaakt, evenals conflicten en grote oorlogen die de afgelopen 100 jaar miljoenen levens hebben gekost? Is er een oplossing voor deze problemen?
10. Ik heb gehoord dat auto's met verbrandingsmotoren
in steeds meer steden over de hele wereld worden verboden, omdat wordt beweerd dat ze de neiging hebben om het milieu en de gezondheid van hun burgers te schaden?? Is dat waar??

@McShine
Zolang de Ford F150 de meest verkochte wagen is op deze aardbol, zou ik me nog niet teveel zorgen maken over de meeste van bovenstaande vragen.
Toegegeven, zelfs daarvan bestaat er intussen een "Lightning"-versie dus heel erg ooit wordt EV de norm ;)

Amerika is niet de wereld. :) De meest verkochte auto is al jarenlang een Toyota Corolla, je zou trouwens denken dat daarmee het overbevolkingsprobleem ook opgelost wordt.

@ verbruik: wij hebben met de v40 ook lekker zuinig gereden op de terugweg van vakantie.
Oostenrijk-nijmegen-veenendaal-huis was in totaal zo'n 1060 km en nadat we in de 'thuisomgeving' nog wat rondgereden hadden, begon het oranje lampje te branden.
Dus ik schat in zo'n 1 op 19?

Dat lijstje kwam ik onlangs ook tegen. Erg leuk!
Op Facebook wordt je doodgegooid met dat soort lijstjes van allerlei 'groepjes' die zichzelf willen verdedigen. Dat is inderdaad erg vermakelijk om dat gespartel te zien :D

Dat bestendig inpluggen uit het voorbeeld van Joost... ik had gewoon die kleine stukjes op benzine gereden.
Mijn vader twijfelt nog: of een elektrische auto of een plug-in. Hij wil het liefst wel een wat nieuwere auto (hoge instap) maar wil niet met een te beperkte range zitten.
Elektrische auto's zijn particulier vaak net even wat duurder in vergelijking met Plug-ins, dus daarom kijkt ie ook naar een plug-in hybride.

Met 50km range kan hij de meeste kilometers dan gewoon elektrisch en goedkoop rijden (thuis zonnepanelen).
Bij de Captur kan hij daarnaast zijn andere 2 brandstofmotor-'eisen' ook afvinken: 4 cilinder en minmaal 150 pk ;)

Ach, ze moeten eerst maar eens wat gaan rondneuzen wat ze zelf het meest prettig vinden. Ze hebben de tijd!

Als ik even een dorp verderop moet zijn voor wat boodschappen ofzo, dan is de Citigo echt ideaal.

Ook voor de wekelijkse boodschappen? Ik weet nog goed dat ik een leen-up mee had. Wat een k** kofferbakje zeg...daar kon ik twee fatsoenlijke boodschappentassen en mijn wekelijkse kratje bier niet in kwijt...:)

Vandaag even quality time met zijn tweeen. Dagje Ameland. Zalig weer gehad en weer heerlijk genieten!

De up! is achterin best ruim. De Alto was vele malen kleiner (heel hoge vloer), en een C1 is ook kleiner (vooral de opening).
Weekboodschappen is één grote tas en misschien nog iets los als een pak wc papier. Kratjes bier heb ik al bijna twee jaar niet meer in m'n handen gehad. Maar de boodschappen laten wij lekker bezorgen :cool: En daarnaast; ik gebruik de kofferbak echt weinig; tasje met spullen gaat, net als m'n laptoptas voor kantoor, achter de voorstoel.

Overigens zijn we ook met de Citigo met 4 man een nachtje weg geweest. Ook totaal geen probleem. Hij is niet veel krapper dan een middenklasser van 30 jaar terug (Golf 2 bijvoorbeeld).

@Rob: heerlijk man, even een dagje uitwaaien op een eiland! Dat is voor jullie ook om de hoek natuurlijk.

Jah..half uurtje rijden..55 euro voor overtocht en twee huurfietsen. Echt een fantastisch uitje..al vloog de tijd voorbij en haalden we net de boot zodat we de kids net nog op tijd van de opvang konden halen. Gaan we vaker doen!

Zowel holwerd (ameland) als Lauwersoog (Schiermonnikoog) liggen hier op een half uur rijden.

Ach..zonder kids zal het in een Citigo vast wel passen maar zodra die er komen met hun stoelen en kinderwagens is een wat grotere kofferbak wel reuze fijn hoor.
Maar ach..dat mag inmiddels wel duidelijk zijn..ik vind het wel fijn om flink wat ruimte in de auto's te hebben met de kids en de hond..:p wij houden er wel van om vaak met het spul op pad te gaan.

Wat een omslachtig gedoe allemaal, die stekkerauto's.

Dat inpluggen is een handeling van luttele seconden. Hij hangt al naast mijn auto als ik parkeer. Dan is het uitstappen en er in steken. dus dat valt reuze mee.

wat scheelt het? niet super veel natuurlijk, woensdag heb ik zo'n 15 euro brandstof bespaard. Maar al die beetjes scheelt uiteindelijk echt wel wat

Maar het heeft nog wel meer voordelen naast financieel

- hoe soepel de 2.0 turbo ook is. de elektromotor rijd nóg soepeler. vanaf 0 toeren een enorme berg koppel beschikbaar die het gelijktijdig af geeft. Juist in de stad vind ik dat echt wel heel prettig rijden
- Ook het geluid is een stuk stiller en draagt net als het vermogen enorm bij aan comfort. wat bij mijn auto de boventoon voert natuurlijk. Ook hier met name in de stad is dat verschil groot tov de benzinemotor. Op de snelweg maakt het allemaal weinig uit vind ik.
- In de winter en zomer kun je de auto voorverwarmen of voorverkoelen. of bij de supermarkt kun je met genoeg accu in een hittegolf de airco aanlaten terwijl je boodschappen doet, etc.
- juist die kleine stukjes belast je de benzinemotor een stuk meer. Motor komt langzaam of niet op temperatuur (olietemperatuur). Ik rij juist veel kleine stukjes.
- en het belast het milieu natuurlijk ook minder. Ik laad de auto met overcapaciteit van zonnestroom

dus naast het financiële redenen zijn er genoeg andere om die kleine handeling te verrichten om even die stekker er in te steken. En als je de techniek toch aan boord hebt... Maar kan zomaar zijn dat de volgende auto weer benzine word hoor. het is niet dé reden dat ik deze auto heb gekocht, maar als je het hebt maak ik er ook gewoon maximaal gebruik van en heeft mij tot op heden op meerder vlakken positief verrast.

Lijkt mij ook best fijn hoor zo’n hybride. Maar als je afhankelijk bent van trekgewicht kun je ze gelijk afschrijven. Mag meestal niets achter.
Inpluggen vind ik nog niet zo’n punt. Wel vind ik zo’n laadklep in het voorspatbord niet heel fraai.
Zat eens te kijken naar een 218AT als enige auto, maar scheelt maar een klasse MRB in gewicht en afschrijving lijkt me een stuk hoger, op termijn bespaar je daar weinig mee. En het is volgens velen ook geen echte BMW. Al zal dat mijn derriere oxideren trouwens. Ik koop een auto voor mezelf en niet vanwege evt. status ofzo.
Schijnt wel een fijne auto te zijn.

Met dat thuiswerken rij ik niks. Ben gisteren even een rondje wezen fietsen, want ik was vanaf zondag het dorp niet meer uit geweest :D Deze week elke dag thuisgewerkt. Zaterdag ben ik even naar de snackbar geweest, dorp verderop, en zondag naar de Intratuin (8km verderop). Voor beide ritjes heb ik de Citigo gepakt. De Focus staat dus al ruim een week stil. De 26e kwamen we terug van vakantie (Schiphol-huis gereden, 25km ofzo), dinsdag de 27e een dagje kantoor, en vrijdag met vrienden uit eten. Verder is de Focus niet gebruikt. Laatste keer dat ik 'm getankt heb kan ik me niet meer herinneren. Vanaf eind november 2020 (toen hebben we 'm een beurtje gegeven) heb ik net aan 5000km gereden.

Eigenlijk wel zonde aangezien je toch wel mrb en verzekering betaalt voor een auto die maar weinig wordt gebruikt. We hebben met de BMW sinds mei 2020 nu 14.000 km gereden. Familie woont allemaal op 3 kwartier tot een uur rijden. Maar waar de Up dagelijks wordt gebruikt, staat de BMW regelmatig een week stil. Na vakantie mag ik 1 dag in de week naar kantoor en dat ga ik weer met de fiets doen. Mijn vrouw werkt op 14 km van huis en moet 3 dagen op en neer. Pakt daarvoor ook meestal de Up. Binnenkort maar eens kijken wat we gaan doen. Wellicht dat we straks ook wel weer wat meer erop uit kunnen met gezin.

Astra heb ik ook nog maar 4000km in een half jaar gereden. Qua werk gaat het nooit meer zo worden als voorheen.
De C3 maakt zijn kms wel ivm het werk van mijn vrouw dat niet vanuit huis kan.

Astra gebruiken we vooral voor visites en uitjes verderop. Met de hond en de kids is de ST gewoon superfijn.
We zijn deze week (ik heb vakantie) even een flinke inhaalslag qua sociale contacten aan het doen. En ik moet zeggen dat het wel erg fijn is!
Dinsdag bij vrienden op de camping in Haarle geweest, woesdag bij zus en zwager geweest, gisteren lekker met zijn tweetjes naar Ameland, morgen komen vrienden langs en zondag gaan we naar vrienden in Driel (betuwe). Zit met deze tank nu op 1:20 en met deze afstanden ga ik dat wel continueren.

Lijkt mij ook best fijn hoor zo’n hybride. Maar als je afhankelijk bent van trekgewicht kun je ze gelijk afschrijven. Mag meestal niets achter.

mensen die destijds kozen voor 7% bijtelling hebben 0 kg (dat zijn de meesten, MB eist 18 inch en dat gaat niet met 7% bijtelling)

er zijn ook mensen die per se een trekhaak wilden hebben en kozen voor 14% bijtelling. dan staat de auto op 18 inch af fabriek en mag je 1600 kg trekken, maar die zijn duidelijk in de minderheid.

maar zoals gezegd, ik vind het heerlijk rijden maar het is niet zo dat een volgende auto per se weer een hybride gaat zijn, kan ook zomaar benzine of EV zijn.

laadklep is ook niet zo fraai inderdaad (tankklep ook niet overigens)

aar waar de Up dagelijks wordt gebruikt, staat de BMW regelmatig een week stil.

hier rijd de up ook dagelijks, mijn auto staat veel meer stil

dinsdag ga ik er mee naar het werk, woensdag kinderen van opvang ophalen, donderdag mee naar het werk. en verder staat hij stil. Het is dat we dit weekend naar amsterdam gaan dat er weer wat kilometers bij komen. Ik heb dit jaar 3x getankt (dit weekend word 4e keer), terwijl de tank al niet heel groot is.

Hier worden beide auto's net niet dagelijks gebruikt, ondanks dat ik thuis werk.

Vriendin moet met de auto naar het werk. OV en fiets is qua afstand geen optie, maar de kleine man gaat op die dagen ook naar oma/opvang. Aan het eind van de dag haal ik hem dan weer op bij oma/opvang, omdat mijn vriendin pas later thuis is. Op die dagen maak ik dus sowieso +/- 20km. Boodschappen doe ik eenmaal per week in mijn oude hometown, wat ook 30km betekend.

Als ik naar kantoor ga betekend dat ook 40km op een dag, waarbij ik de kleine man doorgaans ook ophaal op de terugweg. Ligt op de route, de opvang is letterlijk maar 25 meter "omrijden" :D
Hoe vaak ik naar kantoor ga varieert, afgelopen week 2x maar dat kan ook zomaar weken niet het geval zijn. De toekomst zal het uitwijzen.

Gaan we met elkaar op pad dan pakken we altijd de grootste auto. Paar keer per jaar naar schoonfamilie in het midden van het land tikt ook wel aan.

Op hoeveel kilometer we dan per jaar uit gaan komen? Geen idee, zal nog wel tegenvallen. De 45.000km die de Astra gemiddeld per jaar reed zullen we niet gaan halen in elk geval. De Focus stevende (omgerekend) ook al weer af op 25.000km per jaar, maar die werd ook wel enigszins "misbruikt" dus ook dat zullen we niet gaan halen vermoed ik. :)

De C1 heeft afgelopen jaar tussen obv de APK rapporten 6000km gereden. Dat zal dit jaar wel iets meer gaan worden omdat mijn vriendin die nu weer vaker pakt ipv voorheen de Focus.

Dagje Ameland. Zalig weer gehad en weer heerlijk genieten!

Ik hoor zoveel mensen die een dagje of een paar dagen naar één van de eilanden gaan, ik ben er na mijn jeugd niet meer geweest. Mijn vriendin heeft nog niet eens alle eilanden gezien! :eek:
Kortom, daar moeten we ook eens werk van gaan maken :)

15k per jaar met de GC ga je wel redden zo te lezen. Deden we voorheen ook wel met de gezinsauto. Hier beide auto’s 10k per jaar denk ik zo.
Vakantie nu hakt er wel aardig in met 3.000 km. Wordt de BMW ook eens even gebruikt waar ie goed in is.

Eilanden vind ik ook heerlijk. Hier meestal Texel en vorig jaar paar dagen Schiermonnikoog. Ook erg goed bevallen.

De buren hier hebben een eigen huisje op schiermonnikoog, mogen we wel een keer naar toe. Ben ik nog nooit geweest. Maar ben ook nog nooit op ameland of vlieland geweest.

Ik vind met kinderen het wel handiger om naar terschelling of zo te gaan omdat je de auto mee kan nemen (en dus meer zooi). Als ze wat ouder zijn gaat mijn voorkeur uit naar een van de eilanden waar ik nog niet ben geweest, juist omdat je daar geen auto mee naar toe mag nemen als toerist. :)

Ik ben alleen nog nooit op Vlieland geweest. Afgelopen jaar voor het eerst op Schiermonnikoog geweest. Heerlijk!

@Kristian: een niet gebruikte auto kost idd geld, maar ik zou 'm niet willen missen!
Met elke dag woon-werk zat ik op een schappelijke 24dkm per jaar, nu dus een klap minder. Ach, dan schrijft de Focus dus ook minder af!

@Richard: idd, de C1 zal vaker gepakt worden omdat er geen 'gratis' auto meer voor de deur staat. Het hebben van een leaser betekent vaak dat er meer privé kilometers worden gereden dan anders. Ergens vind ik dat oneerlijk en zou toch linksom of rechtsom extra belast moeten worden (km prijs ipv bijtelling ofzo).

Wij komen elk jaar wel een paar keer op iig meerdere eilanden. Maar jah voor ons is het vlakbij en ik pak eerlijk gezegd liever een dagje eiland dan een pretpark.

Vlieland en schier zijn vrij klein en kom je meer voor rust en natuur en heb je alles snel wel gezien. Ameland is vrij gestrekt en lukt het je niet om op een dag het eiland over te crossen.

Terschelling is het gezelligste eiland maar begint ook erg prijzig te worden qua verblijf en recreatie. De overtocht is ook flink duurder omdat het verder is. Met de auto wordt het een duur uitje.

Maar van mij mochten ze het autoverkeer ook volledig verbieden op de eilanden. Eigenlijk ergens voor nodig.

Maar van mij mochten ze het autoverkeer ook volledig verbieden op de eilanden. Eigenlijk ergens voor nodig.

bij terschelling vind ik inderdaad dat het voor toeristen wel mag worden afgeschaft. Alleen voor distributie en bewoners zelf eventueel. Door de hoge prijzen met auto wil je het ook wel laten overigens. Maar valt mij vooral op hoeveel duitsers je daar toch ziet met de auto.
Een vriend van mij hadden daar een huisje en zijn we daar dus buiten het hoogseizoen heel vaak geweest. Maar gewoon fietsen gehuurd en baggage werd netjes bij huisje gedropt. Top!

Bij texel vind ik het eiland gevoel een stuk minder en is dermate groot dat een auto daar prima kan. Ook als je wil fietsen zijn er veel losse fietspaden waardoor je er ook niet zoveel last van hebt. zijn ook gewoon lange stukken 80 km/h wegen. We zijn 2 jaar geleden ook naar texel geweest juist omdat je met de auto kan en met een jong kindje en de hele zooi die je mee is dat wel makkelijker. Volgend jaar misschien wel een eilandje in het voorjaar buiten het hoogseizoen (y)

Texel is ook een overtocht van helemaal niks. Wij zijn daar drie jaar terug met de Kever geweest. Tentje voorin gegooid, was leuk!

Daar rijdt vast binnenkort een veel te rijke jonge Youtuber in rond. Royalistic heeft onlangs een RSQ8 Abt als nieuw speeltje gehaald dus dan kan Don niet achterblijven natuurlijk.
Natuurlijk meer dan verdiend met het keiharde werken van ze :D

Terug
Bovenaan