Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Royalistic heeft onlangs een RSQ8 Abt als nieuw speeltje gehaald dus dan kan Don niet achterblijven natuurlijk.

Wie zijn dat in vredesnaam?

Wat een fout ding trouwens met al die plastic frutsels overal..

Vandaag vrienden op bezoek gehad en hebben recent licht gebruikte Seat Leon Sportstourer gekocht. Had hem nog nooit in real life gezien. Was niet een hele spannende uitvoering in donkergrijs maar van buiten wel een nette verschijning. Van binnen schrok ik hoe strak, kaal en kil hij is. Moet je echt van houden...ik vind het nogal sfeerloos.

Tsja met kinderen in een bepaalde leeftijd geen ontkomen aan hoor. Ik kijk wekelijks het KODW vlog van Rijt Auto’s en ook daar komen deze types ook weleens langs voor een nieuwe Lambo of RS6. Bizar hoeveel geld er door dit soort jonge gasten verdient wordt met (domme) filmpjes maken.

Vind de nieuwe Leon van binnen ook tegenvallen hoor. Heel veel grijs plastic. Oogt allemaal weinig hoogwaardig. Materialen in de Golf en Octavia staan op een hoger plan.
Buitenzijde is niet verkeerd, maar moet dan wel een beetje sprekende kleur hebben. In donkergrijs met simpele velgen wordt ik er niet warm van.

Al die nieuwe VAG modellen zijn beroerd kil en saai van binnen. Geef mij maar knopjes.

Mijn kapster heeft haar A5 cabrio ingeruild op een Mini vijfdeurs, in dezelfde kleur als Jimmy z'n Mini. Wat mij opvalt bij die (onwijs gave) kleur: op de verkoopsters zie ik m regelmatig, maar ik kan me niet herinneren m ooit op de weg gespot te hebben.

Heb het hier ook wel eens gezegd volgens mij. Mijn squash maatje had er eentje als voorloopauto. Wel vrij luxe uitvoering. Van buiten zag het er top uit maar van binnen vond ik het gewoon echt ondermaats. Minder mooie materialen en vormgegeven dan zijn skoda broer. Lijkt wel een kind uit de jaren 90

Lekker met de Benz weer wat kilometers gemaakt dit weekend (y) heerlijke kilometervreter. Wel jammer dat je hem vrijwel nooit echt even op zn staart kan trappen want dan zit je al gelijk hoog boven illegale snelheden. (zonder dat je het echt door hebt)

In Amsterdam geweest toch?
Wij waren gisteren even naar Bataviastad. Best druk daar, maar ik had niet anders verwacht. Is toch niet helemaal mijn ding qua winkels. Wel qua uitstraling, het is echt een mooi winkelgebied.

Hier ook de eerste lange rit met de nieuwe auto achter de rug. Zaterdag een spontaan middagje Bataviastad gedaan. Zo spontaan dat we er pas om 15u waren, maar dat was perfect! Heerlijk rustig overal.
Mijn vader was ook mee en heeft de heen/terugrit achter mij gezeten en zat naar eigen zeggen meer dan prima. Ik vond alleen de ruimte voor de voeten (in de hoogte) wat tegenvallen omdat de stoel zo laag stond, maar hij ondervond er geen hinder van.

Onderstaand even wat ervaringen/vergelijkingen. Misschien had ik toch een Mijn Auto topic moeten aanmaken :D
Heb het tussen de bedrijven door getypt, dus als de samenhang ergens niet helemaal klopt komt het daar door :)

Paar opmerkelijkheden:

ACC
Qua rijden gewoon genieten. Ik vind de auto met ACC nog relaxter rijden als de **** of Focus. De BMW remt ook wat minder vlot en abrupt af als er een voorligger is en geeft ook iets eerder weer gas als er een auto voor je verdwijnt. Het scheelt allemaal geen seconden, maar is net even prettiger. Wil je wisselen van rijbaan, gebruik je daarbij je knipperlicht dan deed de **** het weer beter die remde dan totaal niet af, de BMW een klein beetje als je niet snel genoeg bent en de Focus trok zich er niets van aan :D
Op N-wegen waar allen auto's gewoon dikke prima, daar is het systeem natuurlijk ook op z'n best. In combinatie met een automaat wordt het vervolgens wel heel relaxed rijden, die had ik echter in de voorgaande auto's niet dus dat is niet te vergelijken.

Automaat
De automaat schakelt zijdezacht en vlot, daar kan ik kort over zijn. Wat mij wel verbaasde is het gemak waarmee de auto zeer lage toerentallen draait. Bij constante snelheden komt de toerenteller heel vaak niet boven de 1500rpm en ook op de snelweg is het toerental door de 8-bak erg laag (exacte rpm ben ik even vergeten). De auto heeft er 0,0 moeite mee, maar ga je er op letten dan zie je wel (maar merk je dus niet/amper) dat de versnellingsbak af en toe wel terugschakelt. Ook even versnellen kost bij die toerentallen geen enkele moeite, puur op koppel of bij wat meer gas de automaat die gelijk terugschakelt. Nogmaals, amper merkbaar.

De Focus zat altijd te drammen dat je de auto in de hoogste versnelling moest zetten, maar dat was merkbaar niet altijd het prettigst. Je hoorde gewoon dat de motor wat meer bromde, laat staan als je wat gas gaf of het heuvel op ging. Natuurlijk moet je dan ook terugschakelen, maar dat is met een handbak toch minder prettig. Ik reed dus vaak genoeg 80/90 in z'n 5. Dan was het toerental ook nog laag genoeg, maar dat deed de techniek net iets meer goed.

Verbruik
Die dag alles bij elkaar dik 300km gereden waarbij de auto ruim 1:13 aan gaf. Op de snelweg 130 gereden zowel voor als na 19.00 :eek:
Op de N-wegen gewoon met het verkeer mee op de ACC. Voor de terugweg moesten we nog tanken, vlotte berekening leerde mij dat het verbruik over een hele tank weer precies 1:12,5 was. Prima.

Geluid
De audio in de auto is toch wel ontzettend fijn hoor. Heb begrepen dat je bij BMW zeker niet de standaard audio moet hebben en op z'n minst de optie HiFi. Dat kost een paar honderd euro dus is meestal wel aangevinkt. Harman Kardon zoals ik heb is wat zeldzamer, maar komt wel met enige regelmaat voor. Is wel weer een paar honderd euro duurder dan HiFi, maar het geluid is formidabel. HiFi stond op het must have lijstje, HK heb ik eigenlijk nooit bij stilgestaan om als optie te hebben. Blij dat het er wel op zit.

Ik dacht dat ik er niet echt om gaf, in de Astra zat prima geluid (audio upgrade kwam standaard met de Innovation uitvoering). Audio in de Focus was standaard al best goed, al kun je daar ook iets van Bose/HK krijgen. Audi in de **** was matig. Nu met de BMW ben ik helaas verpest, dit wil ik in volgende auto's ook gewoon.

Navigatie
Navigatie had ik vorige week een update gegeven. Zoals ik toen al zei merk je daar doorgaans natuurlijk helemaal niets van.
Is niet helemaal waar, want de update komt ook met real-time verkeersinformatie wat betekend dat de auto de route automatisch aanpast als er ergens file of oponthoud is. Of, zoals in ons geval, er een aantal rijbanen afgesloten zijn ivm water overlast. Ik kreeg daar keurig een paar keer een melding van, maar ook de mededeling dat het geen extra tijd koste.
Leuke gimmick is ook dat je de drukte op de wegen kunt zien net als op Google Maps. De wegen hebben een groene gloed als het rustig is, geel als het wat drukker is, rood als etc etc
Al met al prima investering voor 69eu :)

Ruitenwissers
Tsja, die moeten er even nieuw op. Ze wissen prima, maar dat gaat wel gepaard met een hoop lawaai. Als er iets is waar ik een hekel aan heb.........
Dus even uitzoeken welke de beste prijs/kwaliteit verhouding hebben, origineel BMW of toch iets van Valeo, Bosch of een ander merk.
Tips hoor ik graag.

Conclusie
We kunnen niet wachten om er mee op vakantie te gaan. Sowieso hebben we verschrikkelijk veel zin in de vakantie, maar 1400km naar het zuiden cruisen wordt wel genieten in deze auto :cool:

Fijn hè die die motor met automaat. Ding heeft echt veel kracht. Soms voor een wat steiler viaduct schakelt ie even een tandje terug maar dan moet je kijken naar de toerenteller om het te merken. Zelfs met caravan erachter en stijgingen moet ik aandringen om terug te schakelen. Zet hem met sleurhut in de Sport-stand zodat ie wat verder doortrekt.

Valt me wel op dat als je rond de 30 rijdt in een straatje dat de direct ingespoten benzinemotor wel een wat licht nagelend geluid maakt. Zodra je iets harder rijdt en de turbo aan het werk is is dat geluid weg.

Ik heb helaas de standaard audio. Opmerkelijk is het ontbreken van tweeters terwijl er wel gedacht is aan boxen voor bassen onder de stoelen. Wil nog steeds een keer een upgrade doen maar in praktijk staat radio hier vaak op laag geluidsniveau aan als we met hele gezin erin zitten en dan mis ik het nog niet echt en is het geluid ook acceptabel.

Valt me wel op dat als je rond de 30 rijdt in een straatje dat de direct ingespoten benzinemotor wel een wat licht nagelend geluid maakt. Zodra je iets harder rijdt en de turbo aan het werk is is dat geluid weg.

ik vind sowieso dat deze motor van BMW geen fijn geluid maakt als je stationair er naast staat. Heeft idd te maken met de direct ingespoten techniek. Hebben meer motoren last van. Van binnen hoor je dat gelukkig helemaal niet.

Tjah, audio-upgrade; ik heb het burmester systee3D m er in zitten. Enorm dure meerprijs op mijn auto. 24 speakers o_O Ik weet zo niet hoe de standaard audio klinkt. Misschien ben ik geen purist, het geluid is absoluut goed, maar of er ik er iets van 1400 euro meer voor over had?....

Ik vind de mooie metalen afwerkkapjes wel heel erg fraai. Misschien moet ik ook wat meer spelen met de settings. In het menu krijg je met deze optie ook extra toegang tot allerlei surround instellingen en andere zaken.

screen_shot_2016_03_08_at_12_49_07_pm_6b9acf5ddc07576c7f3fb6d021d2cf61539fc8f7.png

Ik weet wel dat ik bij mijn 3 serie standaard audio had, en dat was inderdaad stuk minder dan de standaard audio in de astra.

Maar ik zou er niet snel veel geld voor over hebben en liever in andere zaken steken

Pfoh, dat zijn fijne ervaringen met de BMW en Mercedes! Ik ben al erg blij met mijn Focus, maar zo'n BMW of MB is gewoon pure verwennerij!
Audio in de Focus vind ik trouwens ook erg goed; best wat bas, dat is iets wat je in de meeste 'gewone' auto's wel mist. Sommigen halen de deurpanelen los om de deuren te isoleren, dat schijnt ook veel te schelen: dan wordt het nóg beter. Overigens heb ik gewoon de standaard audio.

Goed geluid is wel erg lekker en ontspannend. De ene Chrysler heeft iets van Boston Acoustic, ook fantastisch. De andere van Infinity, ook zeer goed. De Renault heeft het Cabasse systeem... Valt tegen, hoe je het ook instelt...

De Renault heeft het Cabasse systeem... Valt tegen, hoe je het ook instelt...

klopt, die had de laguna ook. Was prima, maar ook niet meer dan dat. Ik heb ook wel eens in een Megane met Bose gezeten. Je merkt dat er wat meer bas in zit maar om nu te zetten dat het zoveel mooier is? Nee dat niet... maar zoals gezegd, ik ben nog wel redelijk snel een keer tevreden op dat gebied :) Opel heeft ook infinity geleverd in de Insignia. Ook prima geluid maar ik moet ze dan echt naast elkaar luisteren om het verschil te horen volgens mij.

Ik vind mijn speakerkapjes wel echt heel mooi, maar het schijnt dat je die bij ali express voor een paar euro ook kunt kopen (en het schijnt dat auto's worden verkocht met burmester waar lauter de kapjes van zijn vervangen o_O )

image.MQ6.12.20200920072938.jpeg

Maar lekker hoor dat de 4 serie GT zo lekker rijd. had eigenlijk ook niets anders verwacht. (y) verbruik vind ik ook heel erg acceptabel

De grijze Mazda 6 uit 2018 had een goed Bose systeem, en de witte 6 daarvoor was door de eerste eigenaar voorzien van een professioneel ingebouwd geluidssysteem met speakers van German-Maestro en een Mosconi Gladen versterker en sub. Dat was echt een concertzaal.
De momenten dat ik tegenwoordig alleen in de auto zit heb ik vaak geen radio aan. Dat werkt voor mij dan weer ontspannend. Genieten van het autorijden en het geluid van de auto.

Vooralsnog heb ik Bose (Kadjar) en Harman Kardon gehad (diverse BMW's en Mini's) maar de non-branded Tesla Model 3 installatie is toch de beste caraudio die ik tot nu toe heb mogen ervaren.

@AsconaGT Moest meteen denken aan deze : https://www.bol.com/nl/nl/p/tesla-model-3-audio-cover-set-zilver-metallic-interieur-styling-auto-accessoires-nederland-en-belgie/9200000129636607/?s2a=#productTitle
:)

Het Infiniy systeem in de Insignia was wel wennen na alleen maar auto's met standaard audio gehad te hebben. Vooral het hebben van de center speaker leverde een ander geluidsbeeld op dan gewent. De subwoofer hebben ze in de eerste generatie in de sport tourer wel erg netjes weg gewerkt, voor het reservewiel, kost amper ruimte.
Maar ik heb wel het idee dat het Bose systeem in mijn huidige Insignia wat beter klinkt. Alleen jammer van de locatie van de subwoofer, nu op de plaats van het reservewiel. Misschien dat met wat passen en meten er nog net een thuisbrenger in past.

Wij waren gisteren even naar Bataviastad. Best druk daar, maar ik had niet anders verwacht. Is toch niet helemaal mijn ding qua winkels. Wel qua uitstraling, het is echt een mooi winkelgebied.

Had je reactie niet gezien, een dag later en we waren elkaar wellicht tegengekomen :D
Ik vind Bataviastad vaak wel prettig. Kwamen er pre-corona twee of drie keer per jaar. Soms met een kofferbak vol terug, soms met helemaal niets. Ik ga er ook niet heen omdat het zoveel goedkoper is, dat valt vaak wel mee op enkele uitzonderingen na.
Vind het vooral prettig dat alles er zit op een kleine oppervlakte, wij zijn weer best goed geslaagd gisteren :)

Drukte viel ook reuze mee, maar wij waren er dan ook aan het eind van de middag. Wat prima is, want het is tot 20u geopend kwamen wij achter. Bij bepaalde winkels wel gewoon wachtrijen om naar binnen te mogen, maar die winkels (Ralph Lauren, Hugo Boss etc) is het altijd stervensdruk.
Ook nog even in de Max Verstappen Store geweest, toen er geen wachtrij stond maar daar scoor je ook echt geen koopjes. Wel een leuke trui gezien voor de kleine man, maar 70eu voor een trui waar hij in no-time uitgroeit is ook iets te grappig.

Kristian zei:
Ik heb helaas de standaard audio. Opmerkelijk is het ontbreken van tweeters terwijl er wel gedacht is aan boxen voor bassen onder de stoelen. Wil nog steeds een keer een upgrade doen maar in praktijk staat radio hier vaak op laag geluidsniveau aan als we met hele gezin erin zitten en dan mis ik het nog niet echt en is het geluid ook acceptabel.

Heb wel eens zitten zoek en en er zijn kant en klare vervangingssetjes voor de standaard audio en HiFi., is plug&play Verschil met standaard audio is dan wel dat je de kapjes voor de tweeters er nog los bij moet kopen. Kost dacht ik wel iets van 800eu, dus voor jouw gebruik niet echt de moeite als ik het zo lees.
Overigens staat het geluid bij mij ook nooit echt hard, maar ook op een zachter volume hoor je gewoon verschil. Lastig uit te leggen.

klopt, die had de laguna ook. Was prima, maar ook niet meer dan dat. Ik heb ook wel eens in een Megane met Bose gezeten. Je merkt dat er wat meer bas in zit maar om nu te zetten dat het zoveel mooier is? Nee dat niet... maar zoals gezegd, ik ben nog wel redelijk snel een keer tevreden op dat gebied grinning smiley Opel heeft ook infinity geleverd in de Insignia. Ook prima geluid maar ik moet ze dan echt naast elkaar luisteren om het verschil te horen volgens mij.

Ik vind mijn speakerkapjes wel echt heel mooi, maar het schijnt dat je die bij ali express voor een paar euro ook kunt kopen (en het schijnt dat auto's worden verkocht met burmester waar lauter de kapjes van zijn vervangen nut smiley )

Ik ben ook geen purist hoor! Vond het geluid in de Astra en Focus ook al top, nooit het idee gehad dat ik wat miste. Nu echter wel verpest voor de rest van m'n leven vrees ik :cry:

Vooralsnog heb ik Bose (Kadjar) en Harman Kardon gehad (diverse BMW's en Mini's) maar de non-branded Tesla Model 3 installatie is toch de beste caraudio die ik tot nu toe heb mogen ervaren.

Ik geef ook niet om de merkjes hoor. Zowel Astra als Focus waren merkloos en waren zoals gezegd prima. Nu HK in de BMW en afgezien van het merk komt dat gewoon met een lading extra speakers, subwoofers en een zwaardere versterker

De subwoofer hebben ze in de eerste generatie in de sport tourer wel erg netjes weg gewerkt, voor het reservewiel, kost amper ruimte.
Maar ik heb wel het idee dat het Bose systeem in mijn huidige Insignia wat beter klinkt. Alleen jammer van de locatie van de subwoofer, nu op de plaats van het reservewiel. Misschien dat met wat passen en meten er nog net een thuisbrenger in past.

Subwoofer in de kofferbak, niet in de war met de versterker die daar ligt?
Bij BMW schijnen de subwoofers onder de voorstoelen te zitten. Vind ik opzich wel logisch, je voelt dan de lage tonen en daar hoeft de subwoofer dan relatief weinig voor te doen vermoed ik. Ligt de subwoofer in de kofferbak, onder de vloer dan moet eenzelfde subwoofer toch veel meer doen om hetzelfde te bereiken lijkt mij.
Overigens puur logisch redenerend hoor, heb er ook geen verstand van :)

En ach, reservewiel. Laatste zes auto's die ik had hadden allen geen reservewiel, lijkt echt een zeldzaamheid te zijn geworden.

B Real zei:
De subwoofer hebben ze in de eerste generatie in de sport tourer wel erg netjes weg gewerkt, voor het reservewiel, kost amper ruimte.

Subwoofer in de kofferbak, niet in de war met de versterker die daar ligt?
Bij BMW schijnen de subwoofers onder de voorstoelen te zitten. Vind ik opzich wel logisch, je voelt dan de lage tonen en daar hoeft de subwoofer dan relatief weinig voor te doen vermoed ik. Ligt de subwoofer in de kofferbak, onder de vloer dan moet eenzelfde subwoofer toch veel meer doen om hetzelfde te bereiken lijkt mij.

En ach, reservewiel. Laatste zes auto's die ik had hadden allen geen reservewiel, lijkt echt een zeldzaamheid te zijn geworden.
Nee, zeker weten in de kofferbak:
05-dsc-9617-st-v6-infinity-subwoofer-36216.jpg

De versterken zou ook ergens achterin moeten hebben gezeten maar nooit naar gezocht aangezien dat niet nodig was..

Bij mij zitten de subwoofers volgens mij ook onder de voorstoel. de versterker ligt 'ergens'. ik vermoed achterin. Reservewiel heb ik ook niet. Daar zit in mijn geval de gewone 12V start accu. Ik ga er van uit dat bij niet-hybride varianten met reserverwiel de accu dan op een andere plaats komt.

Ik schrik soms wel van de bak elektronica achterin de auto als je wat kappen weg haalt. :eek: denk dat een regulier niet-hybride model dat ook gewoon heeft hoor. Ook in een 3/4 serie. Maar de enorme bak aan bedrading / computers, stekkers, zekeringen. Ik zie dan alleen maar potentiele storingen. Niet te veel in kijken dus :)

B Real zei:
Had je reactie niet gezien, een dag later en we waren elkaar wellicht tegengekomen :D
Ik vind Bataviastad vaak wel prettig. Kwamen er pre-corona twee of drie keer per jaar. Soms met een kofferbak vol terug, soms met helemaal niets. Ik ga er ook niet heen omdat het zoveel goedkoper is, dat valt vaak wel mee op enkele uitzonderingen na.
Vind het vooral prettig dat alles er zit op een kleine oppervlakte, wij zijn weer best goed geslaagd gisteren :)
Die MAx Verstappen winkel stond echt een flinke rij voor. Maar Corona-regels hebben ze daar niet van gehoord, de winkels niet maar de bezoekers ook niet. Dat stoorde me wel; iedereen loopt kris-kras door elkaar, gaat gewoon tegen je aan staan. Winkels zijn zo krap dat je niet eens normaal kan kijken (Sketchers bijvoorbeeld).
En er loopt veel tokkievolk viel me op.

B Real zei:
Bas moet je voelen, niet horen! Dat zegt onze dirigent ook :D

Bij mij zitten de subwoofers volgens mij ook onder de voorstoel. de versterker ligt 'ergens'. ik vermoed achterin. Reservewiel heb ik ook niet. Daar zit in mijn geval de gewone 12V start accu. Ik ga er van uit dat bij niet-hybride varianten met reserverwiel de accu dan op een andere plaats komt.

Ik schrik soms wel van de bak elektronica achterin de auto als je wat kappen weg haalt. eye popping smiley denk dat een regulier niet-hybride model dat ook gewoon heeft hoor. Ook in een 3/4 serie. Maar de enorme bak aan bedrading / computers, stekkers, zekeringen. Ik zie dan alleen maar potentiele storingen. Niet te veel in kijken dus grinning smiley

Bij de Astra zit de accu en nog wat spul ook in de bodem ter hoogte van de achterbank/ kofferbak. Zeker met vocht best een gevoelig puntje want er zijn genoeg auto's die lekkage hebben bij de kofferbak door of een eerder tik/schade of slechte kitranden/rubbers. Dan is het ook gelijk een heerlijke opvangbak..:)

Gelukkig heb ik nog wel een thuisbrenger erin liggen..als ik een lekke band heb wil ik ook het ook graag direct weer fixxen en weer door kunnen. Maar tot nu toe nog nooit een lekke band gehad.

Luxe stereo's heb ik niet maar kan ook niet zeggen dat ik iets mis. Geluid in de Astra is dikke prima. Het kan altijd beter mooier en luxer maar soms moet je ook tevreden zijn met wat je hebt en dat ben ik ook..:)

Vant weekend lange rit naar het Zuiden gemaakt naar vrienden en heerlijk genoten van de ruimte en net comfort van de Astra. En het is ook nog een hele fijne economische auto. Tank leeg gereden en uitgekomen op 1:19,2 met gewoon normaal rijgedrag..das toch supernetjes... (veel constante snelheden van 100-130).

Een ding waar ik me aan irriteer en dat is toch het afrolgeluid van de Bridgestones..zijn sportieve banden maar ook erg lawaaiig. Tzt komt er absoluut een stiller merk onder.

rjthefrisian zei:

Ik schrik soms wel van de bak elektronica achterin de auto als je wat kappen weg haalt. eye popping smiley denk dat een regulier niet-hybride model dat ook gewoon heeft hoor. Ook in een 3/4 serie. Maar de enorme bak aan bedrading / computers, stekkers, zekeringen. Ik zie dan alleen maar potentiele storingen. Niet te veel in kijken dus grinning smiley

Bij de Astra zit de accu en nog wat spul ook in de bodem ter hoogte van de achterbank/ kofferbak. Zeker met vocht best een gevoelig puntje want er zijn genoeg auto's die lekkage hebben bij de kofferbak door of een eerder tik/schade of slechte kitranden/rubbers. Dan is het ook gelijk een heerlijke opvangbak..:)

Gelukkig heb ik nog wel een thuisbrenger erin liggen..als ik een lekke band heb wil ik ook het ook graag direct weer fixxen en weer door kunnen. Maar tot nu toe nog nooit een lekke band gehad.
Ik dacht handig te zijn door 1 winterband mee naar huis te nemen en die op de plaats van het reservewiel te leggen. Maar dat past dus niet, zelfs zonder subwoofer niet. De band is te groot in diameter, past gewoon niet. In mijn vorige Insignia had ik wel een fullsize reservewiel.

Vocht bij het reservewiel had de vorige wel vaak last van. De afvoer van het panoramadak raakte verstopt waarna het water zich via de binnenkant daar verzamelde. Meestal was het een kwestie van de kanalen weer open maken en de boel droog maken.

Ik dacht handig te zijn door 1 winterband mee naar huis te nemen en die op de plaats van het reservewiel te leggen. Maar dat past dus niet, zelfs zonder subwoofer niet. De band is te groot in diameter, past gewoon niet. In mijn vorige Insignia had ik wel een fullsize reservewiel.

Bij de laguna was het pas krom,

er was plek voor een full size reserverwiel. maar de remmenrij op de GT waren zo groot dat je minimaal 17 inch moest hebben. maar de bak ging maar maximaal tot een 16 inch o_O

Ik had 16 inch mee kunnen nemen en als een voorband klapt dan de achterzijde voor zetten en dan achter het reserverwiel. Hoe dan ook, alle laguna's krijgen standaard een reserverwiel maar de GT's kregen zo'n spuitbus met rommel waar je niets aan hebt als de band echt stuk is.

Mogguh!

Echt geen idee of ik een reserveband heb; heb wel een dubbele laadvloer met organizer erin, vandaar dat ik nog niet verder naar beneden heb gekeken wat daar nog ligt ;) Maar ben lid van de ANWB, dus komt goed.

Audio van de Volvo is het beste wat ik tot nu toe heb gehad, maar dat is niet eens iets speciaals: dus ik kan daar gelukkig nog op vooruit gaan bij een toekomstige auto.

Ik vind mijn speakerkapjes wel echt heel mooi, maar het schijnt dat je die bij ali express voor een paar euro ook kunt kopen (en het schijnt dat auto's worden verkocht met burmester waar lauter de kapjes van zijn vervangen
Volgens mij op AW forum ook al eens een topic over geweest bij een A-klasse meende ik :eek:

Mogguh!

@rob: Dat zijn serieus nette cijfers voor een benzine. Al helpt de nieuwe snelheid op de autobahn natuurlijk flink.

In de Leaf zit helemaal niks. Geen thuiskomer, compressor of spuitbus. Bij een lekke band bel je de Nissan-assistance.
Best vervelend, want je staat zo een uur te wachten voordat ze bij je zijn met een tijdelijke oplossing.
Met zo’n oplossing zou ik ook niet graag naar Italie op vakantie gaan.

Deze week met de Leaf 620km op een dag gereden, naar belgie om een nieuwe kofferklep voor de cabrio op te halen.
Op de heenweg hebben we 1x geladen (4% naar 82%). In tussentijd lekker een bakkie koffie gehad, toiletbezoek en ff apps doorgelezen.
Bij een astra cabrio hobby-ist de nieuwe klep ingeladen, kort babbeltje gemaakt en daarna door tot Jimmy zijn leefomgeving (west braband). Ook dat konden we in 1x bereiken, waarna de accu met 14% best leeg was. We gingen daar op campingbezoek bij een camping met laadpaal. Daar 2 uur geweest waarna de accu 52% vol was (helaas geen snellader). Dat was onvoldoende om thuis te komen, dus al snel een snellader opgezocht. Daar komt dan het grootste minpunt van de Leaf om de hoek kijken, door het niet gekoelde accupakket was de accu heet van de 1x keer snelladen en konden we maar met 22 kw laden ipv de 45 die we de eerste keer hadden. Helaas dus 45min moeten laden, waarna we bijna volgenoeg waren om thuis te komen. Met 100 km/h op cruise naar huis gereden, en net 15km voor huis nog kort snelgeladen om 100%;zeker te zijn dat we thuis kunnen komen.

In totaal 1,5 uur snelgeladen, wat zonder hete accu teruggebracht had kunnen worden tot iets meer dan een uurtje.
Voor mensen die EV rijden graag bekritiseren voer voor kritiek, maar ik merk daarbij wel op dat de meeste EV’s tegenwoordig zeker 100-150km verder komen op een volle accu en wel gewoon telkens kunnen snelladen. Met de goedkoopste Tesla 3 had je met 15 min laden deze afstand goed kunnen afleggen.

Reden voor vervangen kofferklep astra is dat hij bij het scharnierpunt uitgescheurd is waardoor hij niet meer vlak ligt en niet goed sluit. Nu een andere klep op gehaald die uiteindelijk niet mijn kleur bleek te hebben. Laat nu de buitenkant over spuiten, dan is het ook weer netjes.

@ Rob, ik zou nog eens goed checken of je niet stiekem een diesel gekocht hebt :D
Onvoorstelbaar die verbruikscijfers. Ik hielt het bij de Astra nooit echt bij, maar ben daar nooit maar enigszins bij in de buurt geweest. Ook niet in de periode dat ik elke dag de N381 op en neer reed en ik dus altijd tussen de 80/100 reed :D

Luxe stereo's heb ik niet maar kan ook niet zeggen dat ik iets mis. Geluid in de Astra is dikke prima. Het kan altijd beter mooier en luxer maar soms moet je ook tevreden zijn met wat je hebt en dat ben ik ook..smiling smiley

Heb je wel :D
De Innovation is uitgerust met (ik dacht) 8 speakers ipv de standaard 4 of 6. Ik vond het geluid in de Astra absoluut goed klinken al die tijd, dus daar kun je meer dan tevreden mee zijn (y)

@ Ruud, een uurtje laden op een trip van 620km is niet gek. Op zo'n trip wil je toch wel even de benen strekken.
Alleen, als je het eerlijk wil bekijken moet je ook de laadtijd op de camping meenemen. Al is het dat ook niet helemaal eerlijk. Parkeren moet je toch, de stekker aansluiten is dan een kleine moeite. Enige waar ik echt chagrijnig van zou kunnen worden is het nog verplicht moeten laden 15 km voordat je thuis bent na zo'n lange dag.

De nieuwe EV's hebben natuurlijk een wat betere actieradius en dan had je het met één laadsessie prima gered onderweg wat helemaal geen ramp is. Zeker niet als je bij het parkeren dat ding in twee tellen aan de stekker hangt.

Gisteren was er bij ons op het werk nog een consultant die angstvallig zijn telefoon in de gaten hielt. Mocht maar 2 uur bij een laadpaal/parkeerplek staan met zijn Tesla en moest hem daarna weer verplaatsen.
Toen ik verbaasd vroeg of hij met zijn Tesla niet op één lading op en neer kon was het antwoord: Kan wel, maar niet met mijn rijstijl :)
Tsja, eigen keuze dan :D

@ Rob, ik zou nog eens goed checken of je niet stiekem een diesel gekocht hebt

Ik vind het ook nog ongelofelijk. Hij is vrij makkelijk zuinig te rijden. Ik rijd nog steeds stevig door maar alleen op de snelweg houd ik hem tot max 130
Toch moet ik er wel aan wennen dat de tank vrij snel leeg lijkt. Die is niet zo groot (47l) en daardoor vrij snel leeg. Mijn Astra J had een tank van 56l.
Maar jah..die reed veel onzuiniger dus in principe moet ik met deze verder komen..:)

En heb het idee nadat ik nu een tijdje ben overgestapt op RON98 dat het verbruik ook echt beter is geworden.

Heb je wel big smile smiley
De Innovation is uitgerust met (ik dacht) 8 speakers ipv de standaard 4 of 6. Ik vond het geluid in de Astra absoluut goed klinken al die tijd, dus daar kun je meer dan tevreden mee zijn

Dat wist ik dan weer niet. Maar weet wel dat je eigenlijk gek bent las je de Innovation niet doet.. zoveel fijner in aankleding en spullen..;)

Tegen de 1:20 is echt onwijs netjes. Met de Focus zat ik nu op 1:16,8, dat vind ik al heel wat :)
Het verschilt per motor of E5/euro98 veel scheelt in verbruik. Wellicht dat het bij jouw Astra best verschil maakt.

@Ruud: ja, twee keer snelladen gaat niet met zo'n Leaf. Wat een ouderwets gekloot is dat hè... Hoorde het ook van een collega die een paar jaar terug met zijn eGolf naar Noorwegen ging.

Toen ik verbaasd vroeg of hij met zijn Tesla niet op één lading op en neer kon was het antwoord: Kan wel, maar niet met mijn rijstijl grinning smiley
Tsja, eigen keuze dan big smile smiley
Een collega kon niet heen en weer naar Friesland met z'n eTron, eerder kreeg hij het al voor elkaar een eGolf half leeg te rijden op een ritje Utrecht-Amersfoort. Sja, dan licht het echt niet aan de auto hoor :) :)

at was onvoldoende om thuis te komen, dus al snel een snellader opgezocht. Daar komt dan het grootste minpunt van de Leaf om de hoek kijken, door het niet gekoelde accupakket was de accu heet van de 1x keer snelladen en konden we maar met 22 kw laden ipv de 45 die we de eerste keer hadden.

Is wel bijzonder inderdaad. Wetende dat mijn mini accu wel gewoon actief met vloeistof word gekoeld tijdens het laden. Bij een EV is dat veel belangijker.

Maar als je dus 1x snel laad dan is hij de hele dag dermate warm dat het de volgende keer (enkele uren later) nog steeds te warm is?

zolang je kunt laden op locatie is het allemaal prima maar dat halvewege stoppen is toch wel een dingetje. en na een rit van 2 uur is het nog niet erg maar als je dan van de camping terug rijd is het wel vervelend dat je niet in 1 stuk naar huis kunt gaan maar zelfs 2x moet stoppen.

Ben blij dat jij een pioneer bent ;) als ik er ooit 1 bezit dan gaat het vast beter

Mogguh mannen.

Back to work again. :cool:
Is wel bijzonder inderdaad. Wetende dat mijn mini accu wel gewoon actief met vloeistof word gekoeld tijdens het laden. Bij een EV is dat veel belangijker.
Maar als je dus 1x snel laad dan is hij de hele dag dermate warm dat het de volgende keer (enkele uren later) nog steeds te warm is?
Nissan wilde de Leaf voordelig aanbieden, dan lever je snel ergens in. Plus dat de Leaf B eigenlijk een nieuwe carrosserie is om de Leaf A. Eigenlijk een beetje wat Opel met de Corsa D/E heeft gedaan.

Maar jouw verhaal klopt idd. Als je de auto blijft gebruiken koelt de accu niet voldoende om weer op een geschikte temperatuur te zijn voor een nieuwe snellaadsessie.
Maar ik kan het niet vaak genoeg zeggen, de Leaf was een vroege betaalbare EV en is dus totaal niet representatief voor het huidige EV-rijden.
Kijk ik naar een Kia E-Niro, Hyundai Kona of Model 3 instapper.....die doen het allemaal beter. Daar is meermaals snelladen geen probleem, halen hogere laadsnelheden en komen mede door een 50% groter accupakket verder. Met genoemde modellen was het voor de trip van 630km voldoende geweest om één keer 20-25 min te snelladen.
Als je dat op zo'n dag combineert met een toiletbezoek en bakkie koffie dan was je er al geweest.

Ik denk dat met de trip zoals jij die hebt gemaakt (en hoe vaak doe je dat), dat je prima met een moderne EV uit de voeten kunt. Zo je zie maar hoe snel de techniek gaat in enkele jaren. Ik wacht dus nog wel enkele jaren :T

Hoe lang heb jij je Leaf al, Ruud? Er waren toen eens plannen om snel naar de 60kWh versie over te stappen. Is er nu al beeld op een opvolger voor de Leaf voor jou?

Ben gisteren trouwens met m'n vader naar het Louwman Museum geweest, daar was ook een mooie expositie van de Wegenwacht.
Een jaar of 8 a 10 terug ben ik al eens in het museum geweest met m'n vader. Erg leuk om samen te doen. En wat een prachtig museum is het toch! Heb hem gezegd dat ie ook eens naar het Technikmuseum in Sinsheim (en/of Spyer) moet gaan.
En ik heb weer op het lijstje gezet nog eens naar de Collection Schlumpf te gaan, in Mulhouse. Ben daar in 2004 ofzo ook met m'n vader geweest (de dames gingen die dag shoppen in Mulhouse).

Hoe lang heb jij je Leaf al, Ruud? Er waren toen eens plannen om snel naar de 60kWh versie over te stappen. Is er nu al beeld op een opvolger voor de Leaf voor jou?
Klopt, ik heb de Leaf nu 3,5 jaar in bezit.

Heb vorig jaar toen oa. de E-Niro & Model 3 leverbaar waren nog getwijfeld om ook over te stappen. Maar dan zit ik 5 jaar vast aan een auto die geen caravan kan trekken.
En zoals Joost zegt, het komt maar een héél enkele keer per jaar voor dat ik een rit met de Leaf maak waar de actieradius/laadproblemen echt een obstakel zijn......dus zo heel noodzakelijk was de overstap ook niet.

Model 3 wordt ik niet warm van (dat heel minimalistische vind ik niks) plus feit dat achterklep niet mee omhoog scharniert vind ik waardeloos. E-Niro vond ik opzich een prima auto, maar ook niet een auto waar ik warm van wordt. Dan zit ik weer 5 jaar aan een net-niet auto vast.

Ik dien nu de looptijd van de Leaf uit (1,5 jaar nog) . September 2022 komen de meest actuele plannen op tafel mbt bijtelling. Dan kan ik een keuze maken over de opvolger.

@ Berry: Dat klinkt wel leuk, zo'n wegenwachttentoonstelling.

Mogguh!

Ik heb weer wat moois op huizengebied meegemaakt: kwam afgelopen weekend een vrijstaand huisje te koop in de plaats van onze voorkeur voor 275.000 euro.
Jaren 60 huis wat in al die jaren ook redelijk origineel was gebleven: goed onderhouden maar moest gemoderniseerd worden. Geen gigantische kavel (351m2), niet heel groot (109m2) en niet perfect ingedeeld maar prima voor ons. Prijs is erg netjes/redelijk, dus we rekenden er wel op dat er veel interesse zou zijn. Kregen we vanmorgen deze mail:

U heeft een aanvraag gedaan voor een bezichtiging van de woning aan de *****straat 60, ****. Er zijn dit weekend alleen al 50 aanvragen binnengekomen voor een bezichtiging. Praktisch is het niet mogelijk om zoveel bezichtigingen te organiseren of om bij voorhand een selectie te maken. Daarom is er besloten om de vraagprijs te verhogen naar € 315.000,- K.K. om zo een eerste selectie te laten plaatsvinden.
o_O Zo kan het het ook natuurlijk.

Back to work again.
Kun je er een beetje aan wennen? ;)

@ Berry: klinkt leuk die tentoonstelling! Misschien ook maar eens met mijn vader heen; zal hij ook wel leuk vinden.

Pietzoveel zei:
Al in het Oyfo techniekmuseum in Hengelo (ov) geweest?
Nooit van gehoord! Ik ga eens wat info opzoeken!

De tentoonstelling van de Wegenwacht is t/m 3 september dacht ik, dus haast is geboden :)

@Ruud: duidelijk! Ik snap die wens voor trekgewicht wel. Gelukkig komen er steeds meer EV's met een trekgewicht.

@Gerwin: wauw, dat is bizar! Slechte makelaar ook, als ie de prijs dan zoveel te laag inschat.

@ Gerwin, lekkere inschatting van de makelaar o_O
Maarja, die prijsklasse trekt gewoon een hoop mensen. Ook mensen die nog genoeg middelen hebben om zo'n woning te moderniseren.
En nu? Nog steeds interesse?

Ik kwam nog een woning tegen in Coevorden. We reden vorige week door deze straat en mijn vriendin was gelijk enthousiast over de woningen, toevallig staat er één te koop.
Iets te ver uit de richting voor jullie gok ik maar ik (en vooral mijn vriendin) vond het wel mooi LINK

Voor ons ook te ver uit de richting, allemaal wat kleiner dan we nu hebben maar ik zou er wel aan kunnen wennen. Prijs viel mij ook nog wel mee eigenlijk.

@ Berry, Louwman Museum staat hier ook nog op het lijstje om ooit eens te bezoeken. Helaas ook niet echt in de richting, dus wellicht ooit eens combineren met een weekendje weg.

@ Huis: ja, dat geeft niet al te veel vertrouwen in de makelaar inderdaad. Nu weet ik dat deze makelaar de prijzen nog wel eens bewust wat lager wil neerzetten om een groter publiek te trekken (en dus het tegen elkaar opbieden te creëren) maar in dit geval is dat wel even mis gegaan.

ahh, vol authentieke details , zoals ze dat vaak zo mooi zeggen grinning smiley
:) Juustem!

De tentoonstelling van de Wegenwacht is t/m 3 september dacht ik, dus haast is geboden smiling smiley
Nou, de komende weekend geen tijd... dus dat wordt 'm dan niet :(

Ik kwam nog een woning tegen in Coevorden. We reden vorige week door deze straat en mijn vriendin was gelijk enthousiast over de woningen, toevallig staat er één te koop.
Iets te ver uit de richting voor jullie gok ik maar ik (en vooral mijn vriendin) vond het wel mooi LINK
Haha, ik wist precies welk huis je zou laten zien. Daar staan inderdaad schitterende woningen en eens in de zoveel tijd komt er 1 te koop.

Ik was helemaal fan van deze. Maarja; in Coevorden wonen is toch wel een hele stap.... en voor wel meer mensen want de huizen zijn over het algemeen best interessant geprijsd ;)

Coevorden is dus een beetje de Almelo en achterliggende dorpen van hier :)

scheelt nog geen 10 km maar over het algemeen wat vriendelijker geprijsd, zelfs de huizen in prima wijken. Al lijkt het verschil tegenwoordig ook een stuk kleiner door de krapte op de woningmarkt.

Vanmorgen auto niet open. Toen handmatig via de sleutel >>> niets

Shit. Snel reserversleutel gepakt. ook niets :rolleyes:

Balen, dacht gelijk aan een lege accu of iets. Uit de sleutel het fysieke sleuteltje gepakt, handmatig alles geopend. Toch geprobeerd de auto te starten >>> starten-lopen

De accu is dus niet slecht. Toen de auto in de auto ver- en ontgrendeld. werkt prima op alle portieren. Dus dat werkt ook prima. zat al te denken aan zekeringen, of synchroniseren van sleutels of herprogrammeren of iets.

Toen kwam het heldere idee dat de batterij in de sleutel wel eens leeg kon zijn, enige tijd geleden kreeg ik daar een melding van :)

En ja hoor, werkt prima, toevallig dus beide sleutels een lege batterij. 1 vervangen en gelijk even paar CR2025 batterijen besteld

Sanoma zei:
(..)

De tentoonstelling van de Wegenwacht is t/m 3 september dacht ik, dus haast is geboden smiling smiley
Nou, de komende weekend geen tijd... dus dat wordt 'm dan niet :(

Och, kijk je even deze video (of de andere met Frank en Gert) en je bent er (virtueel) geweest. Het is maar slechts één vleugel van het museum dat ervoor is ingericht.

https://www.youtube.com/watch?v=t3mK89bVJYo

Heb hem gezegd dat ie ook eens naar het Technikmuseum in Sinsheim (en/of Spyer) moet gaan.

zei toevallig tegen mijn broer dat ik hier nog wel een keer naar toe wil. En hij ook. maar met name voor de concorde en wat andere bijzondere dingen die er staan.

probleem is dat het net te ver weg is voor een dagje. Misschien eens met mijn broer een lang weekend plannen en combineren met wat andere uitjes

En ja hoor, werkt prima, toevallig dus beide sleutels een lege batterij. 1 vervangen en gelijk even paar CR2025 batterijen besteld

Geinig, toevallig dit weekend ook het idee dat de afstandsbediening een keer haperde. Dus ik ga een dezer dagen ook even langs een automaterialenzaak voor een paar nieuwe batterijtjes.

zei toevallig tegen mijn broer dat ik hier nog wel een keer naar toe wil. En hij ook. maar met name voor de concorde en wat andere bijzondere dingen die er staan.

Sinsheim ligt niet zover van Stuttgart af zie ik, dan zijn het Mercedes en Porsche museum ook wel een aanrader. Beide zijn prima in één dag te bezoeken en je krijgt korting als je bij de een het kaartje van de ander laat zien. Zelfs mijn vriendin vond beide musea erg leuk (y)

Vandaag de tolbadge voor Frankrijk (en nog wat landen) ontvangen. Vond dat altijd een beetje onzin, meestal valt het met de drukte bij de tolpoortjes wel mee. Echter vorige week gratis zo'n tolbadge besteld (normaal iets van 25eu via de ANWB oid), dus dan wil ik hem ook wel :D
Kost aanvullend 1,70 in de maanden dat je hem gebruikt, in ruil daarvoor kun je dus gewoon met 30 km/u doorrijden bij de tolpoortjes. Wel handig voor dat geld :)

Nu nog wachten op de ruitenwissers, ook vorige week besteld maar komen pas volgende week. Soms verbaas je je over hoe snel je iets in huist hebt en even zo goed verbaas je je ook over de lange levertijd van simpele dingen o_O

Tot slot nog even kijken of er iemand voor onze vakantie nog tijd heeft om het een en ander te coderen in de auto. Wil o.a. start&stop uit, radio uit bij openen van de deur (nu pas als je de auto op slot doet), alle opties aanzetten die nog niet aan staan :D en vooral de verkeersbordherkenning activeren.

Dat laatste is ook typisch weer zo'n dingetje wat onzin lijkt, maar erg prettig is als je het eenmaal gewend bent.

Wij zaten toen in het V8 hotel in Böbblingen, erg leuk! Daarnaast zijn ook veel mooie auto's te zien (hoe heet dat ook alweer, meilenwerk, meilenwelt?). Op de heenweg zagen we die vliegtuigen (Concorde en Tupolev?) bij Sinsheim, dus eens gegooglet wat dat was. Op de terugweg dus naar dat museum geweest. Had er daarvoor nog nooit van gehoord.
In Stuttgart waren we naar het Mercedes museum (Porsche was ik al eens geweest, twee keer toen het net open was). Maar het Mercedes museum vond ik wat tegenvallen.

@verkeersbordenherkenning: dat lijkt me ook erg fijn! De Focus geeft 'm alleen weer obv navigatiedata, maar zelfs daar kijk ik ongemerkt best vaak naar.

Geinig, toevallig dit weekend ook het idee dat de afstandsbediening een keer haperde. Dus ik ga een dezer dagen ook even langs een automaterialenzaak voor een paar nieuwe batterijtjes.

Ik heb ze gewoon bij bol.com gehaald. morgen word het bezorgd, (panasonic schijnt mijn auto het beste te lusten volgens de geleerden o_O )

afijn, "das beste oder nichts", voor 4,95 6 van die panasonic dingen gekocht en word gratis morgen bezorgd.

ot slot nog even kijken of er iemand voor onze vakantie nog tijd heeft om het een en ander te coderen in de auto. Wil o.a. start&stop uit, radio uit bij openen van de deur (nu pas als je de auto op slot doet), alle opties aanzetten die nog niet aan staan

exact die dingen heeft mijn broer ook gedaan. volgens mij al dag na aankoop o_O dat die radio aan blijft is ook bijzonder. ken geen enkele auto die dat heeft. start stop onthoud hij gewoon de laatste instelling, dus het is niet zo dat je hem helemaal deactiveert maar je hoeft hem niet telkens uit te zetten.

verder; achterlampen aan bij dagrijverlichting. Hij heeft ook nog zitten klooien met de helderheid van de lampjes overdag. Hij had het er ook over dat aan de achterzijde de binnenste lampen ook mee kunnen branden.

Bij mij BMW had ik hazzard puls lights aan gezet, geen idee of dat bij nieuwere generaties ook kan, maar vond het wel geinig als je toch bezig bent . zit gewoon al in de programmatuur, moet alleen geactiveerd worden.

dat die radio aan blijft is ook bijzonder. ken geen enkele auto die dat heeft. start stop onthoud hij gewoon de laatste instelling, dus het is niet zo dat je hem helemaal deactiveert maar je hoeft hem niet telkens uit te zetten.

Kwam er gisteren achter dat ook de ruitenwissers/de sensor actief blijft al die tijd o_O
Dat moet dus uit, snap ik ook niets van.

Start/stop die de laatste instelling onthoud komt bij mij op hetzelfde neer als deactiveren :D
Is gewoon verschrikkelijk irritant als je een automaat hebt. Zojuist ook bij het parkeren, je staat even stil, wisselt van voor/achteruit en de auto slaat gelijk af. Irritant en niet goed voor de techniek lijkt mij.

@verkeersbordenherkenning: dat lijkt me ook erg fijn! De Focus geeft 'm alleen weer obv navigatiedata, maar zelfs daar kijk ik ongemerkt best vaak naar.

Ik moest er in de **** echt aan wennen dat ik het niet had, werkte in de Astra erg goed. Zelfs matrixborden pakte hij erg goed. De Focus deed dat toch iets minder goed als de Astra, wellicht dat ik het daarom nu iets minder werkt. Al rij ik nu ook wat minder, waardoor ik het ook wat minder merk wellicht.

Och, kijk je even deze video (of de andere met Frank en Gert) en je bent er (virtueel) geweest. Het is maar slechts één vleugel van het museum dat ervoor is ingericht.
Youtube is soms zo handig ;)

Coevorden is dus een beetje de Almelo en achterliggende dorpen van hier grinning smiley
Yep, wel een beetje! Hoogeveen heeft er ook een beetje last van ;)

Oeh, goede! Ik zal ook even een paar van die batterijtjes bestellen bij Amazon; is de voorraad weer mooi aangevuld ;)

Vanmiddag even boodschappen gedaan in Meppen (D). Veel levensmiddelen zijn een stuk goedkoper en ook wel een leuk uitje. Natuurlijk even een Bratwurst gescoord en de tank volgegooid. 90km rijden maar kan best uit met boodschappen en brandstof.
Heenweg mijn best ook gedaan om zuinig te rijden en bij aankomst stond er zowaar 5,0 l/100 km op de BC. Best netjes voor het soort auto. Wel in ECO-pro stand gereden. Gebruik ik normaal gesproken zelden.
20210817-130332.jpg

Huh wat een bijzondere tellerwinkel voor een bmw 3.. dacht dat ze sinds jaar en dag (met uitzondering van de nieuwste modellen waar alles wel digitaal is) altijd die behoorlijk standaard en heel eenvoudige saaie zwarte klokken met witte letters gebruikten...is dit bij de LCI geintroduceerd?

Verkeersbordherkenning..ik heb het ook en moet zeggen dat ik het eigenlijk nooit gebruik...het gros van de tijd rijd je in bekende gebieden waar je dondersgoed weet hoe hard je mag en ook in onbekend gebied heb ik altijd mijn ogen op de weg en zie ik dus altijd wel tijdig aan de borden of het type weg hoe hard je mag. Daarvoor hoef ik niet op mijn schermpje te kijken.

Ook ik had een wat haperende ab waardoor keyless entry niet altijd direct werkte en startknop soms ook niet. Batterij heb ik tijd terug na melding al vervangen. Heb nu de reservesleutel gepakt om te kijken of het aan ab of iets anders ligt. Het lijkt dus aan de sleutel te liggen omdat het nu wel goed gaat.

Tzt in de garantieperiode dus nog maar even terug met de zender.

Is het 6WB digitale instrumentarium, een optie die pas bij de LCI leverbaar werd. Vind het wel fijn werken. Niet zo fancy als de virtual cockpit in een Audi maar ik hou wel van de strakke en rustige vormgeving. Analoge klokken waren wat mij betreft ook prima geweest, maar dit oogt wat moderner en is ook wel fijn met navigatie.
bmw_f30_6wb_digital_instrument_1622619419_8ba8aa53_progressive

Mogguh,

Toch vind ik dat wel strak, dit soort digitale cockpits. Vooral fijn dat je wel kunt kiezen voor de ouderwetse klokken, met idd. in het midden navigatietips.
Passat GTE van mijn collega had het ook, heerlijk! En wil je ff een andere layout, dan kies je die (al doe je dat in de praktijk nauwelijks).

In ieder geval zoals een digitale cockpit hoort te zijn, net niet zo goedkoop schermpje met enkele getallen in een groot zwart vlak.
(Zoals in mijn Leaf, of in de hudige Corsa). Bij vele duurdere modellen heb je nu ook al de optie om een soort google maps tussen je tellerwinkel te laten plaatsen, prachtig!!

Terug
Bovenaan