Hier ook de eerste lange rit met de nieuwe auto achter de rug. Zaterdag een spontaan middagje Bataviastad gedaan. Zo spontaan dat we er pas om 15u waren, maar dat was perfect! Heerlijk rustig overal.
Mijn vader was ook mee en heeft de heen/terugrit achter mij gezeten en zat naar eigen zeggen meer dan prima. Ik vond alleen de ruimte voor de voeten (in de hoogte) wat tegenvallen omdat de stoel zo laag stond, maar hij ondervond er geen hinder van.
Onderstaand even wat ervaringen/vergelijkingen. Misschien had ik toch een Mijn Auto topic moeten aanmaken

Heb het tussen de bedrijven door getypt, dus als de samenhang ergens niet helemaal klopt komt het daar door
Paar opmerkelijkheden:
ACC
Qua rijden gewoon genieten. Ik vind de auto met ACC nog relaxter rijden als de **** of Focus. De BMW remt ook wat minder vlot en abrupt af als er een voorligger is en geeft ook iets eerder weer gas als er een auto voor je verdwijnt. Het scheelt allemaal geen seconden, maar is net even prettiger. Wil je wisselen van rijbaan, gebruik je daarbij je knipperlicht dan deed de **** het weer beter die remde dan totaal niet af, de BMW een klein beetje als je niet snel genoeg bent en de Focus trok zich er niets van aan

Op N-wegen waar allen auto's gewoon dikke prima, daar is het systeem natuurlijk ook op z'n best. In combinatie met een automaat wordt het vervolgens wel heel relaxed rijden, die had ik echter in de voorgaande auto's niet dus dat is niet te vergelijken.
Automaat
De automaat schakelt zijdezacht en vlot, daar kan ik kort over zijn. Wat mij wel verbaasde is het gemak waarmee de auto zeer lage toerentallen draait. Bij constante snelheden komt de toerenteller heel vaak niet boven de 1500rpm en ook op de snelweg is het toerental door de 8-bak erg laag (exacte rpm ben ik even vergeten). De auto heeft er 0,0 moeite mee, maar ga je er op letten dan zie je wel (maar merk je dus niet/amper) dat de versnellingsbak af en toe wel terugschakelt. Ook even versnellen kost bij die toerentallen geen enkele moeite, puur op koppel of bij wat meer gas de automaat die gelijk terugschakelt. Nogmaals, amper merkbaar.
De Focus zat altijd te drammen dat je de auto in de hoogste versnelling moest zetten, maar dat was merkbaar niet altijd het prettigst. Je hoorde gewoon dat de motor wat meer bromde, laat staan als je wat gas gaf of het heuvel op ging. Natuurlijk moet je dan ook terugschakelen, maar dat is met een handbak toch minder prettig. Ik reed dus vaak genoeg 80/90 in z'n 5. Dan was het toerental ook nog laag genoeg, maar dat deed de techniek net iets meer goed.
Verbruik
Die dag alles bij elkaar dik 300km gereden waarbij de auto ruim 1:13 aan gaf. Op de snelweg 130 gereden zowel voor als na 19.00

Op de N-wegen gewoon met het verkeer mee op de ACC. Voor de terugweg moesten we nog tanken, vlotte berekening leerde mij dat het verbruik over een hele tank weer precies 1:12,5 was. Prima.
Geluid
De audio in de auto is toch wel ontzettend fijn hoor. Heb begrepen dat je bij BMW zeker niet de standaard audio moet hebben en op z'n minst de optie HiFi. Dat kost een paar honderd euro dus is meestal wel aangevinkt. Harman Kardon zoals ik heb is wat zeldzamer, maar komt wel met enige regelmaat voor. Is wel weer een paar honderd euro duurder dan HiFi, maar het geluid is formidabel. HiFi stond op het must have lijstje, HK heb ik eigenlijk nooit bij stilgestaan om als optie te hebben. Blij dat het er wel op zit.
Ik dacht dat ik er niet echt om gaf, in de Astra zat prima geluid (audio upgrade kwam standaard met de Innovation uitvoering). Audio in de Focus was standaard al best goed, al kun je daar ook iets van Bose/HK krijgen. Audi in de **** was matig. Nu met de BMW ben ik helaas verpest, dit wil ik in volgende auto's ook gewoon.
Navigatie
Navigatie had ik vorige week een update gegeven. Zoals ik toen al zei merk je daar doorgaans natuurlijk helemaal niets van.
Is niet helemaal waar, want de update komt ook met real-time verkeersinformatie wat betekend dat de auto de route automatisch aanpast als er ergens file of oponthoud is. Of, zoals in ons geval, er een aantal rijbanen afgesloten zijn ivm water overlast. Ik kreeg daar keurig een paar keer een melding van, maar ook de mededeling dat het geen extra tijd koste.
Leuke gimmick is ook dat je de drukte op de wegen kunt zien net als op Google Maps. De wegen hebben een groene gloed als het rustig is, geel als het wat drukker is, rood als etc etc
Al met al prima investering voor 69eu
Ruitenwissers
Tsja, die moeten er even nieuw op. Ze wissen prima, maar dat gaat wel gepaard met een hoop lawaai. Als er iets is waar ik een hekel aan heb.........
Dus even uitzoeken welke de beste prijs/kwaliteit verhouding hebben, origineel BMW of toch iets van Valeo, Bosch of een ander merk.
Tips hoor ik graag.
Conclusie
We kunnen niet wachten om er mee op vakantie te gaan. Sowieso hebben we verschrikkelijk veel zin in de vakantie, maar 1400km naar het zuiden cruisen wordt wel genieten in deze auto