Dat zat eraan te komen Joost. Het is weer halfbakken regelgeving en ondernemers zoeken massaal de uitersten van het grijze gebied op. Kortom, de hele lockdown helpt geen ene zak.
Ik vind het te zot voor woorden. Toen de horeca alles netjes binnen de regels en soms op de randjes van de regels wilde doen werden ze keihard afgestraft met hoge boetes en dwangsommen tot gevolg. Nu is er een lockdown voor alle niet cruciale winkels en alles draait door alsof er niets aan de hand is. Misschien allemaal wel binnen de regels die er zijn, maar het doel om minder menselijke bewegingen te hebben wordt zo absoluut niet gehaald.
Ik begrijp de emotie wel, maar generaliseer je het niet een beetje Richard? Ook in je bewoording "
alles draait door alsof er niets aan de hand is" en "
maar het doel om minder menselijke bewegingen te hebben wordt zo absoluut niet gehaald" is dat op te merken.
Volgens mij heeft het vooral met beeldvorming en verwachtingen te maken. Als je verwacht dat bijna alle winkels dicht zijn, dan voldoet de situatie niet aan je verwachting en kun je de regels als onvoldoende bestempelen. Als je de laatste weken keek, was het vooral druk bij de meubelcentra, tuincentra, bouwmarkten en kledingwinkels.......die zijn nu allemaal gesloten. Daarmee haal je de hot-spots weg en de drukte in de winkelstraten.
Ja, een Action is open.....maar als ze geen primaire artikelen verkopen, dan komen er weinig klanten. En de klanten die er komen, kopen er de primaire artikelen die ze anders in de supermarkt hadden gekocht. Op deze manier is er toch mooi spreiding van mensen over de winkels. En ja, een supermarkt sluiten zou ook effectief zijn maar we moeten toch eten kopen om in leven te blijven.
De scholen zijn dicht, daardoor zijn noodgedwongen meer ouders thuis. En hoe vervelend het voor hen is, daardoor komen ze wel minder in aanraking met collega's en dus daalt de kans op virusoverdracht.
En er zijn zeker ondernemers die tekort gedaan worden, maar we moeten ons ook realiseren dat je dit soort maatregelen nooit 100% eerlijk kunt uitvoeren en er ook altijd een grijs gebied en/of mazen in de wet blijven bestaan. Zeker gezien we met dit soort maatregelen (gelukkig) geen ervaring hebben.
Ps. Even auto-gerelateerd: Ik reed deze week nog achter een audi SUV, ik vermoed een EV. Die had een doorgetrokken lichtbalk over de hele achterkant die als verlichting diende. En nu zie ik dat Seat hier ook al in mee gaat.
Ik kon me daar mateloos aan irriteren, zeker gezien bij een SUV die lichtbalk met felle ledjes continu op ooghoogte midden in je blikveld zit als je er achter rijdt. Ik vond het erg vermoeiend en kon ook merken dat mijn ogen zich moesten focussen als ik bijv. in de zij-spiegels keek. Erg jammer dat de wetgever hier niet op geanticipeerd heeft.