Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Effe vraagje: mijn winterbanden hebben geen bandenspanningssensoren en heb straks wel zo'n systeem..kan ik die TPMS sensoren alsnog laten monteren in de winterbanden? Dan moet denk ik de hele boel er af?

En als ik ze eerst niet monteer kan ik de meldingen dan eerst gewoon wegklikken?

@Banden, Ieder merk heeft meerdere modellen met allemaal andere eigenschappen. Zo is de ene absoluut de andere niet.
Ik rijd zelf met de BMW op Toyo Proxes SPort, ideale band voor snelle bochten, grip is top, maar is wel een "stuiterband" mede omdat het een lage wang hoogte heeft. (205/40R18 en 245/35R18) de Megane heeft nu GoodYear met 205/50R17, die vind ik echt vreselijk hangen in de bochten als je ze neit goed op spanning houdt vind ik ze zelfs "zwabberen". Maar goed, we doen straks toch beiden auto's weg voor 1 Mini Clubman.

Mbt. de wang hoogte heeft Fer zeker gelijk, een 50 serie geeft meer comfort, want hoger tov. de breedte maar heeft minder grip omdat het karkas iets soepeler is.

@Fer, kan je mij in een PB die info sturen van die app? in de Appstore vind ik wel iets, maar dat is Duits en ik wil niet dat de Russen mijn gsm kunnen aftappen o_O

@Hoofdpijn, gisteren ging het ok, maar afgelopen nacht erg weinig geslapen. Nu is het ook weer meer aanwezig dan gisteren.

@ Jimmy, bedoel je onderstaande app?
Over beeldschermgebruik: probeer eens het programmaatje “f.lux” te installeren en zet het schuifje eens op 5500K. Dat scheelt, helemaal zo richting kerst en de donkere dagen een hoop spanning op je ogen. Ik heb er baat bij, ben veel minder moe na een dag intensief schermwerk.

Dat is een programma'tje voor je pc/laptop. Past de kleuren van je scherm gedurende dag automatisch aan, aan de hoeveelheid daglicht. Overdag is je scherm wat blauwer, 's avonds geler/oranje. Heb het net geïnstalleerd en werkt heel simpel.
Zie: LINK

Is een standaard functie op smartphones. Bij iPhone heet het "Nightshift", Android heeft het ook maar daar weet ik de naam even niet. Op de telefoon gebruik ik het eigenlijk nooit, wel zet ik 's avonds de helderheid flink omlaag. PC/laptop gebruik ik wat langer op een dag, dus eens proberen of het programma verschil maakt.

Effe vraagje: mijn winterbanden hebben geen bandenspanningssensoren en heb straks wel zo'n systeem..kan ik die TPMS sensoren alsnog laten monteren in de winterbanden? Dan moet denk ik de hele boel er af?

En als ik ze eerst niet monteer kan ik de meldingen dan eerst gewoon wegklikken?

De band moet er dan helemaal af. Gelukkig maar, anders werden ze ook zo gejat. informeer wel even wat je koopt. OEM is soms erg prijzig, imitatie zit verschil in kwaliteit.

Je kunt wel zonder rijden, maar waarschijnlijk krijg je elke keer dat je start foutmeldingen. Is niet erg voor heel even, maar ik zou er op den duur gek van worden

rjthefrisian zei:

Sensoren kan je inderdaad later laten monteren, of de hele band er af moet weet ik niet.

Toevallig heb ik gisteren met mijn dealer gebeld voor nieuwe sensoren aangezien ik ook nieuwe nodig heb, blijkbaar werken de sensoren van een oude Insignia niet bij de nieuwe. Voor een Insignia kosten ze 260 euro, ik weet niet of een Astra dezelfde gebruikt.

De band moet er dan helemaal af. Gelukkig maar, anders werden ze ook zo gejat. informeer wel even wat je koopt. OEM is soms erg prijzig, imitatie zit verschil in kwaliteit.

Je kunt wel zonder rijden, maar waarschijnlijk krijg je elke keer dat je start foutmeldingen. Is niet erg voor heel even, maar ik zou er op den duur gek van worden

Thanx..vermoeden had ik al. Het zijn toch soort vervangende ventielen met aan de onderkant een kastje met sensor wat in de band zit?

Ik moet eerst maar kijken of de velgen en winterbanden er uberhaupt onder passen. Dan kan ik ook wel verder kijken naar de ventielen..
En anders, laten we net als vorig jaar, de winterbanden in de garage staan..:)

rjthefrisian zei:

Thanx..vermoeden had ik al. Het zijn toch soort vervangende ventielen met aan de onderkant een kastje met sensor wat in de band zit?

Ik moet eerst maar kijken of de velgen en winterbanden er uberhaupt onder passen. Dan kan ik ook wel verder kijken naar de ventielen..
En anders, laten we net als vorig jaar, de winterbanden in de garage staan..:)
Dit soort gevallen. Ik weet eigenlijk niet of je zoiets er in kan steken zonder dat ze aan je auto moeten worden gekoppeld, dat zou me niets verbazen. Er schijnt wel een soort van "leer" functie te zijn, maar weet niet of ze daarvoor niet eerst gekoppeld moeten worden.

Nee die moeten gekoppeld worden, anders weet het systeem niet welk ventiel bij welke band hoort. Ook worden de basis waarden ingelezen per ventiel en de locatie op de auto.

Klopt..ze moeten ingeleerd worden.

@ Jimmy: het was bij jullie in Roosendaal ook weer onrustig. Roosendaal komt nogal eens in negatieve zin in het nieuws.
Woont er zoveel schorriemorrie?

Kan je niet verder helpen met je sensoren vraag Rob. Ik weet wel dat ik er nooit problemen mee heb gehad en ze behoorlijk nauwkeurig zijn.

Als ik de druk van de sensoren vergelijk met het bandenpomp apparaat bij het tankstation waar ik ze altijd op spanning zette, dan was de afwijking tussen beide altijd exact gelijk.
Scheelt dus weer periodiek een ritje naar de pomp om het te checken, dat kan nu vanuit de auto. Plus je krijgt een melding bij te hoge/te lage spanning.

Maar als ik zie dat ze bij de Insignia 260eu kosten, dan zou ik ook prima zonder kunnen mochten ze kapot gaan.

Bij de Up zit gewoon een knopje. als ik de winterbanden er onder stop gaat er een foutmeldingslampje branden voor bandenspanning.

14609184264_9de1a09942_o.jpg

druk ik op dat bandenspanningsknopje en hou die even ingedrukt, dan is alles gelijk ingeleerd met de nieuwe sensoren en bijbehorende spanningen. Geen idee hoe andere merken dat hebben

Bij de mercedes weet ik eigenlijk niet hoe het zit. Heb geen fysieke knop gezien in ieder geval. Daar gaat het misschien wel automatisch. Heb ook gelezen dat mijn sensoren in de mercedes ook de tempratuur aflezen. Die sensoren zijn dus niet iets universeels.

B Real zei:
Kan je niet verder helpen met je sensoren vraag Rob. Ik weet wel dat ik er nooit problemen mee heb gehad en ze behoorlijk nauwkeurig zijn.

Als ik de druk van de sensoren vergelijk met het bandenpomp apparaat bij het tankstation waar ik ze altijd op spanning zette, dan was de afwijking tussen beide altijd exact gelijk.
Scheelt dus weer periodiek een ritje naar de pomp om het te checken, dat kan nu vanuit de auto. Plus je krijgt een melding bij te hoge/te lage spanning.

Maar als ik zie dat ze bij de Insignia 260eu kosten, dan zou ik ook prima zonder kunnen mochten ze kapot gaan.
Voor auto's geleverd na 31 december 2017 is een fout in het systeem gelijk APK afkeur helaas, dus het is een beetje afhankelijk van hou oud een auto is of het alleen storend is of ook echt een probleem.

Zit het niet in het menu tussen je tellers verwerkt? Daar zit het bij Opel namelijk wel.
Bij Ford ook, maar wel heel erg goed weggestopt. Althans, ik heb het eens gevonden maar kon het laatst niet terug vinden. Zo goed verstopt blijkbaar o_O

Ik weet alleen niet wat het systeem doet als er überhaupt geen sensoren zijn. Krijg je dan non-stop een melding, alleen een melding als je de auto start of eenmaal een melding na het wisselen die je weg kunt drukken?

Hmm..nav het knopje van Joost ben ik eens gaan kijken..vanmorgen toevallig even instructieboekje van Astra bekeken en bij de Astra is het een hele procedure en heb je ook een inleertool nodig. Alle sensoren in de banden moeten gekoppeld worden met de juiste positie en het systeem zodat van elke band de juiste spanning op het scherm wordt weergegeven.

De Up heeft een indirect systeem (lees: goedkoper) als ik het zo lees. Daar werkt het niet met sensoren in de ventielen maar met signalen van de ABS die merkt als een band niet meer helemaal rond/lek is. Met die reset knop reset je alleen het systeempje.

Geeft de Up bv ook de exacte spanning aan of alleen een signaal als hij denkt dat er iets niet klopt?

Ik weet alleen niet wat het systeem doet als er überhaupt geen sensoren zijn. Krijg je dan non-stop een melding, alleen een melding als je de auto start of eenmaal een melding na het wisselen die je weg kunt drukken?

Als ik het instructieboekje van de Astra bekijk, lijkt het alsof het lampje dan continu brandt.

rjthefrisian zei:
Hmm..nav het knopje van Joost ben ik eens gaan kijken..vanmorgen toevallig even instructieboekje van Astra bekeken en bij de Astra is het een hele procedure en heb je ook een inleertool nodig. Alle sensoren in de banden moeten gekoppeld worden met de juiste positie en het systeem zodat van elke band de juiste spanning op het scherm wordt weergegeven.

De Up heeft een indirect systeem (lees: goedkoper) als ik het zo lees. Daar werkt het niet met sensoren in de ventielen maar met signalen van de ABS die merkt als een band niet meer helemaal rond/lek is. Met die reset knop reset je alleen het systeempje.

Geeft de Up bv ook de exacte spanning aan of alleen een signaal als hij denkt dat er iets niet klopt?
Daar was ik ook al een beetje van uit gegaan en heb daarom een stel velgen met sensoren aan mij voorbij laten gaan. Als ik dan toch de boel moet koppelen kan ik ze beter nieuw bij de dealer halen en gelijk programmeren.

Midje!

Ik las op een forum dat het bandenspanningscontrolesysteem vanaf 2014 verplicht is oid... en bij een V40 was er op het begin nog een optie om het via het menu uit te schakelen maar bij een software update is dat verwijderd. Was iemand die had het bij de dealer laten verwijderen, maar een ander gaf aan dat het bij zijn dealer niet kon.
Beetje vaag allemaal dus.

@Flux: geinstalleerd, kijken wat ie doet ;) Op mijn telefoon heb ik blauwlichtfilter vanaf het begin aangezet, dus allemaal wat meer gelig (rustiger) beeld.

@JFR: Aaah, de vroegere naam was Charger met de Kia :D Dan is een Mini wel een hele overgang. Maar ik zou er zeker eerst eens mee gaan rijden: heb wel eens in de (oudere) mini van mijn collega gereden maar ik vond het toch allemaal wat goedkoop en stuiterig aandoen. Had er niet echt een luxegevoel bij. Misschien dat dat bij de nieuwere mini's wel is verbeterd natuurlijk.

Pff..tis wat met al die systemen...

Bandenspanning controle: let erop of je wel genoeg lucht in je bandjes hebt..
Lane assist: let erop dat je wel tussen de lijntjes blijft en stuurt bij
Traffic Sign Recognition: let erop of je wel op de bordjes let
Forward Collision alert: let erop of je wel voor je kijkt en remt anders voor je
Dode hoek waarschuwing: let erop of je wel over je schoudertje kijkt
Achteruitrijcamera: let erop of je wel goed achter je kijkt
Piepers voor en achter: let voor je op de paaltjes..
Park assistent: let erop of je wel goed inparkeert..
Intellilux: let voor je op de weg en dat je je tegenliggertjes niet verblind

En dat allemaal op een simpel Astraatje...Ik moet het straks ook allemaal aan mijn vrouw proberen uit te leggen...o_O

Forward Collision alert: let erop of je wel voor je kijkt en remt anders voor je
Is onze V40 nog vrij karig uitgerust :)

Sanoma zei:

Bij mij nog minder, maar wel 272 pk en vierwielaandrijving :cool:
(oh ja, en drive select)

Over bandenspanningscontrolesysteem gesproken: bij mij ging er vorige week een lampje branden en een melding in de boordcomputer dat er een te lage bandenspanning was, en inderdaad: in de linkervoorband zat een schroef of spijker, maar gelukkig was de band nog niet echt lek,ik merkte onder het rijden nog niks van, wel zo snel mogelijk naar de garage gegaan.

rjthefrisian zei:
Pff..tis wat met al die systemen...

En dat allemaal op een simpel Astraatje...Ik moet het straks ook allemaal aan mijn vrouw proberen uit te leggen...o_O
Ik heb gisteren weer een wat langere afstand gereden zodat ik weet volop gebruik kon maken van de verschillende hulp systemen, ik vind het toch wel erg handig! IntelliLux werkt echt perfect op autowegen, vooral het langs de tegenligger schijnen is handig. Automatische cruisecontrol is ook erg nuttig, ik ben er al zo aan gewend dat ik bijna vergat dat onze Mini het niet heeft... Ik zie het ook echt als hulpmiddelen, niet als corrigerende systemen.

Tijdens de proefrit met de Opel Corsa afgelopen zaterdag heb ik al onbedoeld kennis gemaakt met de rijstrooksensor met correctie.:)

Ik heb echt helemaal niks en ben daar ontzettend blij mee, wat een onzin ( bijna ) allemaal zeg.

Heb met de meeste nog geen kennis gemaakt of nog niet geprobeerd maar het gros lijkt me echt wel fijn hoor!
Alleen lane assist en het automatisch inparkeren heb ik mijn twijfels bij maar moet het nog ervaren.

rjthefrisian zei:
Ik heb echt helemaal niks en ben daar ontzettend blij mee, wat een onzin ( bijna ) allemaal zeg.

Heb met de meeste nog geen kennis gemaakt of nog niet geprobeerd maar het gros lijkt me echt wel fijn hoor!
Alleen lane assist en het automatisch inparkeren heb ik mijn twijfels bij maar moet het nog ervaren.

Alleen de Intellilux lijkt me echt fijn, de rest heb ik echt niet nodig.
Hoop onzin allemaal, maakt auto's onnodig duur/zwaar/gecompliceerd.
Dingen zoals airbags, esp, abs snap ik allemaal wel maar al die elektronica die dingen voor jou in de gaten moet houden. :rolleyes:

Eerste updates zijn besteld. Led voor in de knipperlichten achter en dynamische led knippers aan de zijkant...! Alleen de mistlampen nog en dan is alles van buiten van led.

@Rob Je laat er geen gras over groeien!

Wie weet exact waar deze optie voor is? Weet dat het af fabriek optie is en dat je smartphone hier in moet maar wat het verder doet ( ook opladen of meteen verbinding etc. )
Gaat dus om de cradle die voor/op de plek van de asbak zit.

Ah, zelf al gevonden :
Is een toevoeging aan de "Powerflex Adaptor"

IMG_5862-407x610.jpg

Opel-astra-k-powerflex-telefoon-adapter-19660.jpeg

Powerflex Adaptor

Dat lijkt me dus ook een fijne toevoeging! (y)

Das juist de meest zinloze optie op de astra. Belachelijk duur ding voor stukje plastic. Je moet adapter en houder voor 200 euro kopen. En zit op een uiterst onhandige plaats. Kan je beter mooi hulpsysteem voor uitzoeken...:)

Koop wel losse houder voor 2 tientjes.

Wist niet dat het zo duur was.
Plek is toch niet zo onhandig? Tenzij je de hele tijd met je telefoon wil lopen kutten dan.
Of ben jij zo iemand die hem dan recht voor zijn snuffert midden in je zicht op je voorruit plakt? ;)

Nee, ik ben niet "zo iemand".....:rolleyes:

Maar het is inderdaad wel prettig als je telefoon wat meer in het zicht zit dan weg gefrommeld achter je versnellingspook wat super onhandig is.
Zeker nu ik nog rechtstreeks navigeer op mijn telefoon. Straks is dat niet meer nodig en dan kan ie waarschijnljjk wel in de jaszak...;)

En dat allemaal op een simpel Astraatje...Ik moet het straks ook allemaal aan mijn vrouw proberen uit te leggen..

Haha herkenbaar, lijstje ff doorgelezen......en zit ook op de Leaf. Is 't ding toch luxer uitgerust als ik dacht :)
En dan nog aangevuld met:
Adaptive Cruise Control: let erop daj niet achter in voorligger pleurt
Automaat / één versnelling: let erop daj altijd de juiste tandjes gebruikt.
Rear traffic: let erop daj bij achteruitrijden die fietser van links ook ziet
voorverwarmen: regelt voor je daj in een warm hok kunt stappen.

Joost en Peter zijn lijstjes zijn denk ik nog wat langer :)
En nu heb je de meest luxe uitvoering Rob, maar ook in de basis uitvoering zitten er al heel veel assistentie systemen op. En ik vraag me wel eens of het allemaal zo moet, je kunt ook best zonder een deel van die systemen. Het verklaard ook wel waarom auto's zoveel duurder worden.

Je zou bijna terug verlangen naar de Suzuki Alto, waar echt NIKS geen luxe op zat.

En nu heb je de meest luxe uitvoering Rob, maar ook in de basis uitvoering zitten er al heel veel assistentie systemen op.

Nou voor bijna allemaal moet je toch de Innovation hebben of een aanvullend pakket.

Maar eens hoor..we gaan wel zien wat zinvol is en wat niet.

rjthefrisian zei:
En nu heb je de meest luxe uitvoering Rob, maar ook in de basis uitvoering zitten er al heel veel assistentie systemen op.

Nou voor bijna allemaal moet je toch de Innovation hebben of een aanvullend pakket.

Maar eens hoor..we gaan wel zien wat zinvol is en wat niet.
Lane assist vind ik eigenlijk de enige optie die niet altijd even goed werkt, die zeurt net wat te vaak. Vooral bij van die chicane achtige wegconstructies snapt die niet hoe de weg loopt. Bij wegwerkzaamheden waarbij er een gele lijn gebruikt wordt maar de witte nog wel aanwezig is, wil die toch wel erg graag de witte lijn volgen. En soms snap ik ook niet waarom die ineens niet werkt. Het laatste stukje richting mijn huis is een weg met prima lijnen er op, die ziet die niet. En ander stuk weg zonder enige vorm van lijn snap die dan wel weer.

Nee, de up geeft alleen een foutmelding als er was mis is. interessant, dat het een goedkoper systeem is verbaast mij niets in een A segment auto. Heb mij er eerlijk gezegd nooit echt in verdiept. :)

Joost en Peter zijn lijstjes zijn denk ik nog wat langer

Op mijn auto zit al voor meer dan 12.000 euro aan opties bovenop de al rijke uitrusting van de hybride. Maar bij mij zit ook lang niet alles op. Ik heb 1 duur pakket niet op mijn auto, daar zit distronic in (adaptive cruise control) wat automatisch samen gaat met dodehoek waarschuwing en lane keeping. Ergens wel jammer, ik hou wel van die systemen, aan de andere kant houd het een keer op. Ik had al een relatief krap budget voor zo'n auto en ik rij bovendien maar weinig kilometers. Wel grijpt hij in met een dreigende aanrijding. ook voor fietsers en voetgangers. Dat is wel een fijn idee.

Die systemen zijn allemaal leuk en aardig, het is alleen wel zo, het staat of valt in hoeverre ze er mee bemoeien. Fabrikanten zoeken exact de grens op, dan werken de systemen het beste en bestuurders ervaren het niet als vervelend. Maar heb wel eens in een auto gezeten met lane assist wat niet helemaal lekker werkte, dan word het bloedirritant.

Automatisch inparkeren heb ik wel, zit in het parkeer pakket met. Maar dat vind ik nu echt een onzin optie. Ik kan het zelf sneller en beter. Eerst moet je de auto laten zoeken, oke drukken, richting aan. bult gedoe. 2x gebruikt voor de gein, en ga dat nooit weer gebruiken.

handig, maar ik zou gewoon eens op ebay zoeken.

Ik zag laatst voor mijn auto dit;

41VIASJL45L._AC_SX466_.jpg

dat bakje gebruik ik toch weinig. In de grote middenarmsteun ligt het meeste in. (heb sowieso weinig zooi in de auto). kost op ebay nog geen 25 euro, kun je draadloos opladen. Is wel een leuke gadget. Al kun je het scherm niet goed zien tijdens het laden mocht je die navi gebruiken.

AsconaGT zei:
Ik zag laatst voor mijn auto dit;

41VIASJL45L._AC_SX466_.jpg

dat bakje gebruik ik toch weinig. In de grote middenarmsteun ligt het meeste in. (heb sowieso weinig zooi in de auto). kost op ebay nog geen 25 euro, kun je draadloos opladen. Is wel een leuke gadget. Al kun je het scherm niet goed zien tijdens het laden mocht je die navi gebruiken.
Dat vind ik echt een enorme blunder van Android Auto, dat dat niet draadloos werkt. Ik heb ik mijn auto een draadloze oplader zitten (helaas geen telefoon meer die dat ondersteund), maar als ik dat in combinatie met Android Auto zou willen gebruiken, heb ik toch weer een kabeltje nodig. Waarom nu? Als de bandbreedte van bluetooth niet groot genoeg is, doe het dan via een WiFi verbinding...

Lane assist is echt zo'n systeem waarbij je jezelf moet leren aanpassen. Doe je dat, dan ga je het wel waarderen.
Ik merkte in het begin dat ik nogal iets links op de rijbaan reed, de auto duwde mij steeds terug naar het midden :D

Het systeem is niet feilloos, maar ik vind het wel prettig. Op 60 wegen, waarbij ze de belijning zo irritant midden op de weg hebben gelegd moet je wel opletten want dan duwt hij je dus ook het midden van de weg op. Anderzijds, met 200+ op de Autobahn kan de auto prima een flauwe bocht volgen.

Automatisch inparkeren werkt wel, maar is in de praktijk te omslachtig en duurt te lang om te activeren. Het inparkeren zelf doet de auto echt heel en netjes vlot als het moet!

Is een toevoeging aan de "Powerflex Adaptor"

Duur en onhandig inderdaad :D
Er zit daar ook geen stroom, dat moet dus nog onder de armsteun vandaan komen (zit een USB poort)
Ik zette mijn telefoon (en nog steeds) altijd in een bekerhouder, veel handiger en dichter bij het stroom.

Overigens snap ik de Powerflex Adaptor ook niet. Het ziet er netjes afgewerkt uit, maar de accessoires heb je niets aan. Ze hadden er beter een opbergvakje kunnen maken. Zoals zoveel auto's op die plek hebben.

dat bakje gebruik ik toch weinig. In de grote middenarmsteun ligt het meeste in. (heb sowieso weinig zooi in de auto). kost op ebay nog geen 25 euro, kun je draadloos opladen. Is wel een leuke gadget

Zit nu standaard in mijn auto en is op lange ritten ideaal (y)

Dat vind ik echt een enorme blunder van Android Auto, dat dat niet draadloos werkt.

Ligt dat aan android auto of aan de fabrikant van het systeem? Oudere systemen van apple carplay en android auto waren altijd bedraad maar tegenwoord meestal draadloos

Vriend van mij heeft namelijk android auto en dat werkt wel draadloos, hij is daar ook super tevreden over. En dat gaat volgens mij inderdaad via Wifi, dat laatste weet ik niet 100% zeker.

Overigens snap ik de Powerflex Adaptor ook niet. Het ziet er netjes afgewerkt uit, maar de accessoires heb je niets aan. Ze hadden er beter een opbergvakje kunnen maken. Zoals zoveel auto's op die plek hebben.

Denk dat Opel het zelf ook nog niet snapt..:)

Ik heb op het werk een draadloos plateautje waar ik mijn telefoon op kan leggen. Zelfde principe en zoiets moet toch ook in de auto kunnen?

AsconaGT zei:
Dat vind ik echt een enorme blunder van Android Auto, dat dat niet draadloos werkt.

Ligt dat aan android auto of aan de fabrikant van het systeem? Oudere systemen van apple carplay en android auto waren altijd bedraad maar tegenwoord meestal draadloos

Vriend van mij heeft namelijk android auto en dat werkt wel draadloos, hij is daar ook super tevreden over. En dat gaat volgens mij inderdaad via Wifi, dat laatste weet ik niet 100% zeker.
Ik dacht dat er maar een paar telefoons (vooral Google eigen telefoons) draadloos kunnen, het schijnt dat het met Android 11 wel bij meer zou moeten kunnen. Als het goed is zou mijn telefoon wel die update moeten krijgen, dus er is hoop dat het in de toekomst wel kan. Maar standaard is het zeker niet.

Die vriend van mij heeft volgens mij een samsung telefoon. Dan is het dus gewoon even een kwestie van tijd en verdere ontwikkeling, ipv een blunder ;) Apple carplay moest je in het begin ook bedraad aansluiten (en misschien sommige telefoons / systemen ook nog steeds, geen idee...)

even geduld dus

ik heb in mijn auto geen android auto of apple carplay en mijn android telefoon prive is al 3 jaar oud en ook mijn iphone van het werk is al wat ouder. Allemaal niet voor mij weggelegd voorlopig

rjthefrisian zei:

Denk dat Opel het zelf ook nog niet snapt..:)

Ik heb op het werk een draadloos plateautje waar ik mijn telefoon op kan leggen. Zelfde principe en zoiets moet toch ook in de auto kunnen?
Zoiets?
Opel_Astra_Wireless_Charging_4x3_as20_i01_384.jpg

edit: Of deze...

Die vriend van mij heeft volgens mij een samsung telefoon. Dan is het dus gewoon even een kwestie van tijd en verdere ontwikkeling, ipv een blunder winking smiley Apple carplay moest je in het begin ook bedraad aansluiten (en misschien sommige telefoons / systemen ook nog steeds, geen idee...)

Android weet ik even niet, maar Apple is pas bij een paar automerken draadloos te gebruiken. O.a. op de BMW 5-serie zit het dacht ik.
Zeker geen gemeengoed dus, maar ik vraag mij af waarom dat zo moeilijk moet zijn.

Blijf het wel irritant vinden dat je in deze tijden nog ouderwets een kabeltje moet aansluiten. Ik heb op mijn bureau, net als Rob, zo'n draadloze oplader liggen. Ik gebruik dus nagenoeg nooit meer een kabel om op te laden (althans, buiten de auto).

edit: Of deze...

Ook niet meer helemaal van deze tijd hè. Een opbergvakje voor je smartphone in het dashboard kastje :D

Oh enne @Rob, bereid je er op voor maar je Samsung opladen in de Astra is een drama. Dat ging bij mij altijd zo tergend langzaam!
Als wij onderweg gingen naar vrienden in Limburg en vertrok met 70% dan eindigde ik met gebruik van Flitsmeister met minder procenten bij aankomst o_O
Andere kabels e.d. mochten allemaal niet baten, schijnt echt te komen doordat de USB poort te weinig ampère levert.

Ik heb bij de Focus ook zo'n USB poort die haast geen prik levert. Daarom heb ik een aparte kabel getrokken vanaf de zekeringkast. Daar zit een USB hub op, waar de dashcam en het laadsnoertje voor de telefoon in zitten. En deze geeft ook alleen stroom als de motor aan staat.
Overigens heb ik een Brodit houder aan de rechterkant van het dashboard; ideaal! Ik gebruik zeer vaak Google Maps: openen, en onderin op Forensen klikken. Dan zie ik wat op dat moment de snelste route is en hoe druk het is op die route en op de alternatieve route.

Joost en Peter zijn lijstjes zijn denk ik nog wat langer

Dat valt heus wel mee, alles bij mekaar is mijn S90 nog "redelijk karig" uitgerust.
Enige extra's op het lijstje die ik zo gauw kan bedenken zijn:
- standverwarming : voor koukleumen
(bovendien weet de wagen wanneer hij de achterruitverwarming 's ochtends moet inschakelen en wanneer hij ook de zetelverwarming op voorhand moet aanzetten, en op welke stand)
- automatisch in- en uitparkeren : leuk voor één keer met toeschouwers erbij als stuurwiel vanzelf als gek begint te draaien, maar doe het zelf veel sneller
- pilot steering icm met adaptive cruise control : wagen rijdt volledig autonoom, maar systeem schakelt zichzelf uit als je stuur meer dan 1 minuut loslaat.

En iets als "intellilux" zit er niet op.
En de automatische ruitenwisserfunctie was bij mijn Honda veel beter geregeld.

Wat Volvo wel goed voor elkaar heeft: de regensensor moet je telkens activeren. Ik krijg aan het begin van de winter, bij de eerste keer krabben, bijna een hengst van de ruitenwissers omdat die ineens aan gaan als ik aan het krabben ben (ja, ik heb voorruitverwarming maar ben wat ongeduldig ;) ).

Barri zei:
Ik heb bij de Focus ook zo'n USB poort die haast geen prik levert. Daarom heb ik een aparte kabel getrokken vanaf de zekeringkast. Daar zit een USB hub op, waar de dashcam en het laadsnoertje voor de telefoon in zitten. En deze geeft ook alleen stroom als de motor aan staat.
Overigens heb ik een Brodit houder aan de rechterkant van het dashboard; ideaal! Ik gebruik zeer vaak Google Maps: openen, en onderin op Forensen klikken. Dan zie ik wat op dat moment de snelste route is en hoe druk het is op die route en op de alternatieve route.

Ik heb onder mijn middenarmsteun een socket voor een plug formaat sigarettenaansteker. Met een snellaadkabel (niet een gewone kabel, zit dus verschil in) is mijn Samsung A5 2017 binnen een uur opgeladen van 0 naar 100%. Ook als ik Flitsmeister heb aanstaan.

Oh enne @Rob, bereid je er op voor maar je Samsung opladen in de Astra is een drama. Dat ging bij mij altijd zo tergend langzaam!
Als wij onderweg gingen naar vrienden in Limburg en vertrok met 70% dan eindigde ik met gebruik van Flitsmeister met minder procenten bij aankomst nut smiley
Andere kabels e.d. mochten allemaal niet baten, schijnt echt te komen doordat de USB poort te weinig ampère levert.

Dat heb ik bij mijn huidige Astra ook..maar heb al how to's gelezen om daar wat aan te doen...(y)

En via het Astra K forum ben ik er ook achter dat mijn Asdtra J winterbanden zeer waarschijnlijk ook gaan passen! En er alleen een lampje gaat branden als ik even zonder TPMS sensoren ga rijden. Dat overleven we ook wel..;)

Overigens heb ik een Brodit houder aan de rechterkant van het dashboard; ideaal!

Daar zit ik ook aan te denken.

Voor de zijknippers heb ik zwarte dynamische led-knippers besteld en de knipperlichten achter komen ook leds in.
Vant weekend alle led interieurverlichting uit de huidige Astra J en weer vervangen door halogeen en dan volgende week alles in de Astra K planten. Als je led gewend bent vind ik halogeen zo oubollig.

DYYZZ-416x345.jpg

Terug
Bovenaan