Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Was laatst in het nieuws dat er meer door nederlanders gevlogen word.

Ik krijg wel een beetje last van flight shaming zo :} Ik ben al een keer of 60 naar Azië geweest *-) toevallig ga ik 2 februari weer sinds lange tijd voor diverse dingen met klanten. paar daagjes.
Liefst zou ik het wel wat minderen tot max 3 a 4x per jaar. ipv 6 á 7xMaar het blijkt dat het maar niet lukt. We gaan dit jaar wel werken aan een soort van masterplan om het wat te reduceren en ze daar wat meer op te voeden op langere termijn. Ook rekening houdend met cultuur, etc.

Ik vind wel dat er op die korte stukjes gewoon die tickets duurder moeten worden en met trein goedkoper. Want als je ziet wat het kost om naar londen te gaan is echt een lachertje terwijl de trein een prima (maar vaak duurder) alternatief is.

Ben ik ook met je eens, binnen Europa zouden de prijzen aangepast mogen worden of in ieder geval, niet in de schoolvakanties skyhigh, en ervoor en erna belachelijk goedkoop.
De trein heeft 2 grote voordelen vind ik, je reist all in. extra koffer, geen probleem.. en je stapt uit in of nabij het centrum. Vliegen moet je vaak toch nog met de bus/taxi/trein om in het centrum te komen. Al met al wordt het prijsverschil daardoor ook kleiner.

Ik vlieg gemiddeld 1 keer per jaar en dat is meestal ook nog voor het werk.

OudeMeukeling...

DKULNwIXkAEJQ-4.jpg:large

Bleh...we liggen met het hele gezin plat..allemaal de griep...sinds M. er is en op de kinderopvang zit zijn we vaker de sjaak.

@ fer: jah..die vreselijke flitspaal...ben blij dat FM me er steeds voor waarschuwde..vond het park Heihaas wat minder... coldenhove of miggelenberg aan de oostzijde van de Veluwe zijn veel fijner.

@vliegen, ja ook wel om de uitstoot-footprint klein te houden. Maar vliegen heeft veel voordelen, met de auto of trein naar de Canarische eilanden blijft nog wel een dingetje. Vraag blijft alleen wel wat ik daar te zoeken heb :)

@Rob, beterschap!
Er zijn idd betere plekken op de Veluwe ;)

Ik vraag mijzelf ook wel eens af waarom we (ikzelf, maar ook "we" in het algemeen) zo ver weg moeten terwijl er in de buurt nog zoveel te beleven is. In Europa, in Nederland, maar ook zeker soms nog de eigen provincie!
Paar jaar terug een aantal weken rondgetrokken met een camper in Australië, supergaaf en onvergetelijk. Vervolgens het jaar erop in Frankrijk geweest en volgas naar de bestemming geknald om er maar zo snel mogelijk te zijn, ook lekker maar waarom ook in Europa niet eens een camper huren en eenzelfde tocht doen?

Stedentrips zijn ook lekker, ook in Nederland kan ik daar erg van genieten.

En toch, toch is 100% zeker zijn van elke dag 30+ graden, 0% kans op regen, witte stranden en blauwe zee/oceaan met daarin mooie gekleurde visjes ook wel erg lekker.

Accommodatie verschilt bij ons ook best veel. AirBnB, met een tent op de camping, vroeger met de caravan, huisje op een vakantiepark, hotel, all-inclusive resort. Alles is al eens voorbij gekomen.

Kortom, de afwisseling bevalt mij eigenlijk ontzettend goed.

Ik vraag mijzelf ook wel eens af waarom we (ikzelf, maar ook "we" in het algemeen) zo ver weg moeten terwijl er in de buurt nog zoveel te beleven is. In Europa, in Nederland, maar ook zeker soms nog de eigen provincie!

zeker! Daarom dat we nu even in eigen land blijven met die kleintjes. Nautuurlijk kun je best verder weg maar heb geen zin in dat getrek met ze. En voor hun hoef je het zeker niet te doen. Daarnaast scheelt het ook vaak wel behoorlijk wat geld.

Volgende maand moet er een nieuwe distributieriem op de laguna. Geen idee wat dat kost maar zal niet goedkoop zijn

Eens hoor...wij hebben ook totaal niet de behoefte om nu ver weg te gaan. Voor wie doe je dat dan?

Als ik zie hoeveel lol en plezier ze hebben in zon landal park met speeltuin en zwembad..echt genieten. Ook voor pa en ma!

Misschien dat we dit haar belgie of duitsland opzoeken maar met paar uurtjes rijden moet het wel ophouden.

We zijn met Lize 2x in Italie (privé huis) en 2x in Frankrijk (camping) geweest. Zowel Kim als ik zijn niet van die stilzitters en zwemmers. Afgelopen jaar een citytrip van 6 dagen naar London was dan ook erg leuk, lekker veel doen, maar ook relax momenten, een speeltuin op zijn tijd en de dierentuin. Erg goed te combineren.
Nu dit jaar blijven we in NL, een bevriend gezin, met Lize haar beste vriendin, gaat naar dezelfde camping, op een staplaats 100 meter verder. Dus dat is erg leuk voor die meiden.

Volgend jaar willen we wel weer een citytripje met zijn drieën doen in Europa.

Stilzitten is ook niet mijn beste eigenschap...:}
Dat herken ik.

Daarom de afgelopen keren ook de veluwe. Mountainbikje mee, veel wandelen, zwemmen, lekker centraal dus makkelijk plaatsjes of attracties te bezoeken. Vind ik ook een vereiste. Er moet wel wat vermaak zijn..(tu)

Op de camping is ook super met de kids. Vinden ze fantastisch!

We Willen heel graag nog toertocht door Schotland maken maar is ze nog net wat te jong voor.

Goedemorgen,

Ik kan dat niet hoor, de hele dag bij die caravan/huisje zitten. Dat ben ik na een uur wel beu. Ik ga er liever op uit, vandaar dat we toch altijd proberen te combineren. We laten Lize kiezen en daarna kiezen wij, ochtend/middag programma beetje afwisselend.

Schotland en ook zuid Engeland willen wij ook nog graag doen als toertocht. Lijkt me erg mooi, Zuid Engeland eigenlijk met de 7.. Maarja, of ik dat ooit ga aandurven :O

Ik ben ook niet zo goed in stil zitten en niets doen, dus wij gaan er lekker op uit! Maar in Nederland vind ik een huisje wel prettig met het nederlandse klimaat. Zwemmen ben ik ook niet heel dol op. Maar als ik zie hoe geweldig hij het zwembad vind dan pas ik mij wel aan ;)

Schotland / Scandinavië en zo lijkt mij ook super om doorheen te trekken maar daarvoor moeten ze wel wat ouder zijn. Buren hebben een camper gehuurd en toen daarmee door noorwegen en zweden getrokken. Heel erg gaaf. Maar wil ook even geld sparen voor vloerverwarming en eventueel andere auto over een paar jaar.

Mogguh!

Woensdag en zaterdag naar Zuid-Duitsland geweest voor een bezoek aan een leverancier van ons: ontzettend leuk gehad maar nu compleet gaar.
We zijn met de trein geweest (reisduur van 11 uur heen, 10 uur terug) maar zowel heen en terug vertraging en ellende... we waren Nederland nog niet uit en de trein was uitgevallen en NS-personeel had geen idee hoe verder. Wat een ontzettend incompetent zooitje wat dat betreft: was bij de DB wat beter.
Maar ook daar drama met vertraging: reis duurde zowel heen en terug ruim een uur langer...

Heb nooit echt een goede relatie gehad met treinen, nu nog steeds niet :} Als vervoermiddel duur, onbetrouwbaar en weinig flexibel (vooral als je zo'n eind moet reizen)

@ Vakanties: ik kan prima ff stilzitten en kan prima actief zijn. Even lekker een ochtendje in de zon met een goed boek: heeerlijk.
's Middag dan natuurlijk wel op pad, hele dag niksen zou ik niet redden.

Dit jaar naar de Azoren, dus dat wordt sowieso actief en met het vliegtuig ;)

Schotland, scandinavië, oostenrijk, kroatië, italië, portugal; het staat allemaal nog op een vakantiewensenlijstje. Ik hoef niet persé ver weg, maar het houdt me ook niet tegen.

Ver weg ? Zeker Nederland is prachtig, Europa heeft fantastische plekken maar daarbuiten is het ook zo mooi ! Het gaat mij niet alleen om het mooie maar vooral het andere.. avontuur/onbekend. Andere gewoonten andere ervaringen m.b.t.t cultuur / godsdienst / gewoonten en gebruiken. Elke keer heel veel verschillende volkeren leren kennen en je doet enorm veel levenservaring op. Het is ook goed voor je relativeringsvermogen !!! Ik heb er ongeveer 54 verschillende landen "opzitten" en wil nog zó veel meer !

Maar ik geniet ook van een fietstocht door Nederland of een wandeling langs de Noordzee of de Waddeneilanden !

Oh ja en reizen per trein is de ultieme manier van reizen wat mij betreft; Ik heb de Transsiberië expres gedaan en ook de Transmongolië expres een paar jaar daarna. Verder heb ik per trein een alternatieve Zijderoute gereden dwars door China om in Nepal uiteindelijk over land per 4 x 4 uit te komen ! Héérlijk !!!

Opel gerelateerd: De Omega doet het fantastisch en de Insignia blijkt een "blijvertje" tot nu toe. IK werk tegenwoordig in Arnhem en wil mijn Insignia niet helemaal "op" rijden aan woon-werk kilometers. Om de dag wissel ik van auto; dat bevalt prima ! De omega doet het erg goed en rijdt prima.

AsconaGT zei:
Wat een luxe die hans, gewoon een omega en insignia afwisselen. Elke dag een forse generatiekloof meemaken :}

Inderdaad ! Qua bouwjaar maar liefst 18 jaar verschil. Qua ontwerp nog wel wat jaartjes meer. En achterwielaandrijving vs. voorwielaandrijving. :)

Astra K Turbo zei:
Opel gerelateerd: De Omega doet het fantastisch en de Insignia blijkt een "blijvertje" tot nu toe. IK werk tegenwoordig in Arnhem en wil mijn Insignia niet helemaal "op" rijden aan woon-werk kilometers. Om de dag wissel ik van auto; dat bevalt prima ! De omega doet het erg goed en rijdt prima.
Heb je de GTS destijds verkocht voor de Omega Hans?

Net als jullie ben ik geen stilzitter op vakantie, maar pak tussendoor wel m'n rust. Grappig vind ik dat je op vakantie toch een groot deel van de dag spendeert aan eten.
's ochtends sta je al later op, dan ruim ontbijten met 2e bakkie koffie ed. Dan zit er een paar uur tussen, voordat je weer gaat eten. En als je dan op een camping staat en boodschappen moet doen voor t eten, dan ben je de dag zo door.

Wacht maar tot je een kleine hebt Ruud.. dan sta je vroeger op, en heb je tegen 10.00 al 4 bakken koffie op :) althans, zo gaat het hier :) lekker eten is zeker wel belangrijk, je maakt daar ook meer tijd voor op vakantie.

Zojuist Lize haar 6e verjaardag op school gevierd. Erg leuk al die kleine guppies :) ze is pas 4-2 jarig, maar ivm. de thema week volgende week op school kwam het vandaag beter uit. :)

idd Jimmy, hier nu, 23 uur late fles, later was ik er vannacht ook uit om 4 uur voor de kleine met de fles. 4.45 uur eindelijk weer soort van in slaap hoor ik om 6 uur in de morgen. "ik ben wakker pappa". *-) Heb nog gezegd dat hij in de kamer moest blijven omdat het nog veel te vroeg was. Maar dat werkte ook maar voor korte duur. Dus om 7 uur zat iedereen al aangekleed beneden aan het ontbijt. Op zich niet erg door de weeks. Maar op een vrije dag of in het weekend toch wel heel erg vroeg.

Vanmorgen een heel strijd omdat meneer niet in de up wilde maar in pappa's auto :}

Zondag naar Korea, ondanks het veel werken is voelt het echt als vakantie, niet alleen omdat je aan de andere kant van de wereld zit maar ook omdat ik heerlijk kan doorslapen :-D Denk dat de Laguna een lange rit naar amsterdam ook wel prettig vind. Laatste maanden zijn het allemaal stukjes van minder dan 10 km. en daardoor een verbruik van 1 op 9,1

Astra F zei:
Astra K Turbo zei:
Heb je de GTS destijds verkocht voor de Omega Hans?

Da's een heel verhaal. Ik had een Volvo V50, die heb ik ingeruild op een Vectra 2.2 GTS. Die heb ik weer ingeruild op een Vectra GTS 2.8 V6...
…. na 3/4 jaar heb ik die samen met mijn Insignia A2 ingeruild op mijn huidige Insignia. Dat was maart vorig jaar. In oktober 2019 heb ik de Omega aangeschaft.

Zoals eerder gemeld is mijn huidige Insignia wel een blijvertje. De Omega wil ik t.z.t. misschien wel inruilen op een Astra H Twintop. Voorlopig eventjes niet :-)

Goh..heb ik (nog) een makkie dus.. Milena slaapt meestal lekker uit tot 8.00-9.00.
Deze week voor het eerst sinds haar geboorte dat we wat gebroken nachten hebben. Tijdens ons landal weekendje werd ze al verkouden en nu heeft ze flinke keelontsteking waardoor ze s nachts veel wakker wordt en jammert/huilt. Vanmiddag bij huisarts geweest en krijgt nu antibiotica.

Grappig vind ik dat je op vakantie toch een groot deel van de dag spendeert aan eten.

Herken ik. Je bent er veel bewuster mee bezig en je hebt het ontbijt nog niet achter de kiezen en het is alweer lunchtijd..maar lekker eten hoort wel bij een vakantie..:)

Wat vinden jullie van de nieuwe leon? Er wordt nogal negatief op gereageerd.

Ik zie er ook wel heel veel Focus in maar vind hem wel fraai. Alleen van binnen vind ik het nu alweer saai en simpeltjes ogen.
Seat heeft toch steeds moeite met dashboards. Van het uitgaande model Leon vond ik het dashboard bij introductie al ouderwets en niet moeders mooiste.

ik vind seat sowieso een moeilijk merk. Ik vind hem niet lelijk qua exterieur maar van binnen vind ik het echt niks. Ook nog wetende dat ze een luxe uitvoering hebben getoond. Bij het vorige model was dat eigenlijk precies zo.

Het grootste probleem van Seat is dat ze ook een technisch identieke octavia in huis hebben, die niet alleen groter is, hij is ook nog eens een heel stuk fraaier om te zien, zowel van buiten als binnen waarbij de prijs waarschijnlijk ongeveer gelijk is.

Mogguh!

Ene reisje nog niet achter de rug en de volgende staat alweer gepland: volgende week 2 dagen Berlijn ivm een beursbezoek. Erg vermoeiend zulk soort dingen maar natuurlijk erg leuk ter afwisseling.

@ nieuwe Leon: ik weet het niet echt wat ik er van moet vinden.
Ergens wel een leuk gemaakte facelift, maar ik hou eigenlijk meer van de strakke lijnen van het oude model. Nu is het zo opgebold.
Daarnaast vind ik zo'n lichtbalk achterop erg apart in het donker is het zo'n VAG-product net een schijnwerper op wielen. Op de Wallen zouden ze jaloers zijn op zoveel rood licht.
En ik ben geen groot fan van zo'n los schermpje in het interieur (puur esthetisch)

Ik zie er ook wel heel veel Focus in maar vind hem wel fraai. Alleen van binnen vind ik het nu alweer saai en simpeltjes ogen.
Seat heeft toch steeds moeite met dashboards. Van het uitgaande model Leon vond ik het dashboard bij introductie al ouderwets en niet moeders mooiste.
Precies mijn gedachte, was ook niet enthousiast.

Gisteren even naar een beurs geweest, met een afstand van 130km normaal goed te doen. Kwam dan ook strak met lege accu over, auto daar aan de snellader gehangen waar hij na een goede 35min al weer 90% vol was. Gezien je op die plek alleen mag staan als je echt laad, hem er toen weg gehaald en op een normale parkeerplek gezet. 's middags terug, waarbij onderweg veel wind en regen was. Toen kwam ik er onderweg achter dat ik niet over zou komen naar huis, dus met 0% accu op het werk aangekomen. Daar 5 minuten geladen en ff met een Tesla rijder gebabbeld en toen door naar huis om daar ook weer met 0% accu aan te komen. Was een dagje living on the edge.

Ging opzich goed, maar je merkt wel dat de actieradius van de Leaf voor 't lekkere gewoon te klein is. Je wilt eigenlijk wel 200 snelwegkilometers kunnen maken. En je merkt dat we in NL echt voorop lopen met snelladers, die zijn in Duitsland gewoon erg dun bezaaid. Bij de grote beurshal waren maar 2 laadplekken, en hadden ze er "jawel" 4 in aanbouw*-) Man, bij zo'n locatie verwacht ik toch wel 50 laadpalen.
Tijdens het laden bij de locatie buiten een rondje gelopen om te kijken of een plek met gewone laadpaal vrij was, staan er gewoon brandstofauto's op die plekken. :| Neej, onze oosterburen moeten noch echt wennen aan elektrisch rijden.

Da's een heel verhaal. Ik had een Volvo V50, die heb ik ingeruild op een Vectra 2.2 GTS. Die heb ik weer ingeruild op een Vectra GTS 2.8 V6...
…. na 3/4 jaar heb ik die samen met mijn Insignia A2 ingeruild op mijn huidige Insignia. Dat was maart vorig jaar. In oktober 2019 heb ik de Omega aangeschaft.
Dat is al een heel lijstje, maar ook allemaal mooie auto's. De Astra H twintop zou ik laten staan, toch meer rammels en best wel storingsgevoelig dakmechanisme. Dan even geduld hebben en voor de cascada gaan.

Hoe lang moet je nog met de leaf ruud? Je kon hem aanvankelijk toch ruilen voor een leaf met wat meer actieradius?

Kun je hem niet omruilen voor een Ampera e? Die gaan nu voor minder dan 40.000 van de hand en hebben een rijbereik waar je wél gewoon fatsoenlijk mee uit de voeten kunt..

AsconaGT zei:
Hoe lang moet je nog met de leaf ruud? Je kon hem aanvankelijk toch ruilen voor een leaf met wat meer actieradius?
Kun je hem niet omruilen voor een Ampera e? Die gaan nu voor minder dan 40.000 van de hand en hebben een rijbereik waar je wél gewoon fatsoenlijk mee uit de voeten kunt..

Werkelijke rijbereik van de Ampera valt ook best tegen. Zoals het er nu voor staat is de kans groot dat hij eind dit jaar plaats maakt voor een Hyundai Kona.
Momenteel de enige "betaalbare" EV met een redelijke actieradius. Hoop echter nog dat Opel met een Mokka E komt, met een iets groter accupakket.

Exact mijn gedachte Ruud. Elektrisch rijden is prima, maar dan wel met een actieradius van minimaal 300km (ook bij slechtere weersomstandigheden en >100 km/u op de snelweg). Actieradius van 200km is doorgaans voldoende, maar ik zou daar toch echt te vaak (als in, praktisch wekelijks) hinder van ondervinden.

In de categorie betaalbaar en fatsoenlijke actieradius kom je op dit moment idd uit bij een Kona denk ik. Of de Kia Niro? Zelfde techniek dacht ik.
Of je moet nog ergens een Tesla 3 Longe Range met RWD weten te vinden, dan ben je spekkoper gok ik.

@Ruud Waarom niet gewoon een Ford Mustang Mach-E

Snap je opmerking over het niet "zuinig" zijn van de Ampera-E niet echt als je meteen daarna aangeeft de Kona wel te zien zitten, als ik de gegevens mag geloven komt die laatste echt minder ver dan de Opel ( bovendien krapper en zwaarder ). Al is de Opel niet meer nieuw te bestellen nu natuurlijk.

Total Loss zei:
@Ruud Waarom niet gewoon een Ford Mustang Mach-E
Snap je opmerking over het niet "zuinig" zijn van de Ampera-E niet echt als je meteen daarna aangeeft de Kona wel te zien zitten, als ik de gegevens mag geloven komt die laatste echt minder ver dan de Opel ( bovendien krapper en zwaarder ). Al is de Opel niet meer nieuw te bestellen nu natuurlijk.

In de praktijk komt de Kona verder als de Ampera, en is voorzien van modernere techniek. De Mustang is nog niet bekend of hij echt dit jaar leverbaar is, maar is eventueel nog een optie.

Effe out of the box...Kan je niet gewoon een mooie auto op benzine leasen...of desnoods een hybride?

Of zelf een auto kopen en een leuke aanvulling op je salaris uit onderhandelen...

:}

Over Kona gesproken..welke maffe Koreaan heeft die losse ronde ledlampen in de voorbumper van de Kona bedacht. Wat zijn die irritant en vreselijk verblindend.

@Rob Inderdaad. Gewoon lekker de Grandland X Hybrid4 kiezen. Thuis pluggen en op je werk pluggen en je komt een heel eind, ga je verder dan die zeg 60 km elektrische range dan ga je benzine verbruiken. Geen billenknijpen meer of je je bestemming wel gaat halen. ( en 300 pk en 4x4 en een grote auto )

Total Loss zei:
@Rob Inderdaad. Gewoon lekker de Grandland X Hybrid4 kiezen. Thuis pluggen en op je werk pluggen en je komt een heel eind, ga je verder dan die zeg 60 km elektrische range dan ga je benzine verbruiken. Geen billenknijpen meer of je je bestemming wel gaat halen. ( en 300 pk en 4x4 en een grote auto )

Maar voor dat geld heb je ook een Tesla model 3 voor zowat. Maar dan wel 100% EV én fatsoenlijk bereik, en 8% bijtelling ipv 22 wat echt enorm scheelt netto in de maand

En als je die bijtelling niets uit maakt en je de volle mep moet betalen, en je bijna 50K stuk slaat, dan zou ik nooit voor zo'n grandlanx X hybrid gaan en voor een BMW 3 touring of zo gaan.

Dat is het grootste nadeel van hybride in nederland als zakelijke rijder. Door de hoge cataloguswaarde betaal je fors meer bijtelling, meer gewicht, soms ook minder kofferruimte maar je krijgt er finanicieel niets voor terug. Voor pariculier kan het interessant zijn als je er lang mee rijd maar er zijn maar weinig mensen die bijna 50.000 stuk slaan op een auto, laat staan een grandland x.

Mogguh

Effe out of the box...Kan je niet gewoon een mooie auto op benzine leasen...of desnoods een hybride?
Jahoor, maar 8% of 22% bijtelling is gewoon nog een te groot verschil. Zeker als je de auto bijna alleen maar voor woon-werk verkeer gebruikt.

Opel Ampera: Inmiddels al wel achterhaald, weinig driving support systems en haalt bij lange na zijn beloofde bereik niet.
Ford Mustang: Is misschien leverbaar, maar ook met 90kw! batterij haal je maar 400km. En gaat al snel richting de € 55.000, dus nog 22% bijtelling over € 10.000.
** ID 3: Nog geen praktijkervaringen, en beschikbaarheid is nog een vraag. Maar versie met 550km rijbereik klinkt heel interessant, als die prijstechnisch te doen is. Ga hem zeker in de gaten houden. Hopelijk met trekhaak
Corsa E: Leuke wagen, maar met 50kw batterijpakket en 350km rijbereik gewoon te weinig actieradius.
Kona: Vind hem best grappig, zeker in een kekke kleur. En een redelijk rijbereik en binnen budget. Enige nadeel.....als ik voor bijna hetzelfde bedrag een modernere ID3 kan rijden met groter actieradius, gaat daar de voorkeur naar uit.
Mokka X: Wil er nog graag op wachten, maar denk dat hij te laat komt en verwacht hetzelfde 50kw accupakket als in de 2008. En dan krijg je hetzelfde verhaal als de Corsa.
Tesla 3: Denk dat een ID 3 dan een betere aanbieding is.

Ik denk alleen dat je met de ID3 wel enorm vooraan moet lopen, ze verwachten daar echt gigantische wachttijden. (ondanks de enorme buffer die ze willen opbouwen)
Leasemaatschappijen schijnen al behoorlijk te willen 'hamsteren' om groots in te kopen en hun klanten te voorzien.
Als je wacht tot dat ding in de showroom komt en je gaat dan pas een keer bestellen kan er zomaar een jaar (of meer!) wachttijd komen.

Wel bijzonder dat de ampera nu al achterhaald is. Destijds was de reikwijdte uniek voor zn prijs, die nu nog fors goedkoper is geworden. en we zijn nu 2 (?) jaar verder en nu dus al achterhaald?

En de BMW i3, die schijnt ook prima te rijden en rijbereik te hebben of zit ik er helemaal naast. geen idee van prijzen overigens hoor.

Mogguh trouwens :). Bijna weekend, morgen Lize haar verjaardag vieren, erg leuk maar ook erg druk en spannend voor die tuinkabouter. ze slaapt er slecht door en is zo erg aan het piekeren dat ze er niet echt van kan genieten ben ik bang :(

Eens met Ruud. Ik denk vrijwel exact zo over de auto's die hij noemt.

Als leaserijder is de keuze 8% bijtelling voor een elektrische auto of 22% voor al het andere. Dat scheelt serieus geld elke maand.
Als je een bepaald bedrag per maand voor een auto over hebt rijd je elektrisch gewoon veel meer auto voor hetzelfde geld.

Dus als het uitkomt wil ik straks ook prima elektrisch rijden. Lukt dat niet, dan wil ik voor hetzelfde geld prima weer een C-segmenter benzine rijden.
Wat het wordt zal afhangen van de juiste combinatie van prijs(bijtelling)/vermogen/luxe.

Is al bekend berri wanneer dat groene monster van jou komt?

Zag hier toevallig bij de skoda garage vlakbij dat ze er al staan

Is de ampera e dan echt zo slecht? Lees vooral dat wanneer je de kachel aanzet dat het rijbereik drastisch daalt.

Wel grappig dat je nu eindelijk inziet dat het rijbereik toch wel fijn is. In het begin werd het nog door je weggewuifd...;)

Eigenlijk best wel triest dat je door de Nederlandse wetgeving verplicht in bepaalde autos wordt gedrukt. Vroeger kon je als leaser te kust en te keur kiezen.

ID3 had je je toch ook al lang voor moeten inschrijven? Of is dat weer een of andere prachtige stunt van PON.

@ jimmy: fijne verjaardag met Lize!

Is de ampera e dan echt zo slecht? Lees vooral dat wanneer je de kachel aanzet dat het rijbereik drastisch daalt.

Elektrisch verwarmen kost gewoon een hoop energie. Zet thuis maar eens een straalkacheltje neer. Die zijn doorgaans ook 2000 watt of meer en moeten er toch flink aan trekken om het behaaglijk te krijgen.
Elke elektrische auto heeft daar dus last van en standaard komen ze bijna allemaal met o.a. stoelverwarming én voorverwarming (mits deze aan de stekker staat).

Geen idee of de Ampera E echt slecht is. Ik werd er niet echt vrolijk van toen ik erbij de dealer in zat, maar heb er niet in gereden.
Qua actieradius springen alleen de Tesla en Kona eruit, dat maakt het verschil.

Eigenlijk best wel triest dat je door de Nederlandse wetgeving verplicht in bepaalde autos wordt gedrukt. Vroeger kon je als leaser te kust en te keur kiezen.

Geld niet alleen voor de leaser hè. Als particulier iets nieuw of tweedehands kopen is ook niet meer zo leuk als vroeger. Qua aanschaf niet, maar qua vaste lasten ook zeker niet. Daarentegen is de Corsa van nu net zo groot/luxe/snel als de Astra van enkele jaren terug.
De overheid bepaalt soms alleen een regeltje waardoor bepaalde type auto's (of zelfs slechts enkele merken/modellen) net even wat aantrekkelijker zijn.

Zeker niet, ik Was ook wat aan het snuffelen om van 2 auto's 1 te maken in 2021... 7 en 1 serie weg, en 1 nieuwe luxere cabrio terug. Maar dat is echt niet grappig.

Mogguh!

Waarschijnlijk volgende week een ** Passat als huurauto; ben benieuwd!

@ Elektrisch: Voor zakelijk gebruik is reikwijdte ontzettend belangrijk natuurlijk. Ook de reden waarom onze directeur nog niet voor een elektrische auto gaat; is gewoon nog niet geschikt voor lange afstanden. Hij kijkt nu naar een plug-in.
Voor mij privé zou een reikwijdte van 200km voldoende zijn; meer rij ik normaliter ook niet in 1 rit.

De overheid bepaalt soms alleen een regeltje waardoor bepaalde type auto's (of zelfs slechts enkele merken/modellen) net even wat aantrekkelijker zijn.
Jup! Zo was er eerst sprake van dat er wegenbelasting betaald moest gaan worden voor elektrische auto's; wordt het voor de gemiddelde particulier weer minder interessant. Nu is dat uitgesteld tot in elk geval 2024.

Wel grappig dat je nu eindelijk inziet dat het rijbereik toch wel fijn is. In het begin werd het nog door je weggewuifd...
Ja tuurlijk, het liefste zou ik 600km rijbereik op snelwegtempo willen en dan binnen 45min de accu weer vol. Dan kun je ook met aanhanger nog goed op pad.
Ik heb de Leaf nu bijna 2 jaar en reeds 45.000km mee gereden. In 95% van de gevallen kon ik de ritten zonder probleem afleggen. In die 2 jaar heb ik al enkele duizenden euro's aan bijtelling bespaard, dus ik heb er geen spijt van. Je merkt alleen dat oa in Duitsland men nog niet zo op elektrisch rijden is ingesteld. Komende week donderdag hebben we een rit van 150km in Duitsland op de planning staan, de "snelste" optie is dan om met max. 100km/h over de snelweg te rijden en in 1x over komen. Dat is niet heel chill, maargoed.....

Als de NL overheid de bijtellingsregeling niet had aangepast, zou ik nog met de Leaf blijven rijden totdat er binnen 3 jaar echt een auto is die aan de wensen voldoet.
Echter, heb ik geen zin om over 2 jaar 20% bijtelling te gaan betalen als ik nu nog met 8% toe kan. Dus vandaar dat ik weer rond ga kijken.

Is het zeker al dat het straks 20% word dan?

Wat ik eerder ook vaak zag , met name bij iets kleinere bedrijven, is dat mensen voor een jong gebruikte lease auto gaat. Dus bijvoorbeeld een Tesla model 3 over een jaar met registratiedatum 2019. waar je dus nog sowieso bijna 4 jaar dan gebruik kunt maken van 4% (!) en tegen iets gunstigere aanschafprijs.

Bijtelling gaat in stapjes omhoog, volgend jaar sowieso 12% voor elektrisch en het maximum bedrag waarvoor dat percentage geld wordt ook verder verlaagd. Hoe het daarna gaat weet ik niet uit mijn hoofd, maar zal vast gestaag stijgen. Het komt dus steeds dichter in de buurt bij de gewone auto's.

Dus idd of dit jaar overstappen naar een auto met 8% voor 5 jaar of nog ergens een 2019 auto zien te vinden met 4% bijtelling.

Jong gebruikt leasen heeft alleen voordelen voor de werkgever, het leasetarief wordt wat gunstiger want de aanschafprijs is wat lager natuurlijk. De bijtelling gaat gewoon over de fiscale waarde. Heb je de bijtelling er voor over, dan kun je voor je leasebudget wellicht wel meer auto rijden inderdaad.

Laten we met z'n allen nog maar even genieten van het autorijden, ondanks de kosten, want ik denk dat wij het nog wel mee gaan maken dat het helemaal niet meer zo vanzelfsprekend is dat er minimaal één auto voor de deur staat....

Jong gebruikt leasen heeft alleen voordelen voor de werkgever, het leasetarief wordt wat gunstiger want de aanschafprijs is wat lager natuurlijk. De bijtelling gaat gewoon over de fiscale waarde. Heb je de bijtelling er voor over, dan kun je voor je leasebudget wellicht wel meer auto rijden inderdaad.

klopt, maar als je eind dit jaar een gebruikte tesla model 3 zoekt met registratiedatum december 2019, dan kun je gewoon nog zeker 4 jaar vanaf die datum met 4% bijtelling rijden. En dat scheelt natuurlijk wel fors als werknemer. Plus dat je niet aan lange levertijden vast zit.

Hier heeft een collega een golf GTE van de andere collega overgenomen. (eigenlijk ook soort van occasion lease) in samen spraak met de leasemaatschappij. Die andere heeft er 4 jaar in gereden, de andere collega rijd er sinds een paar maand mee nog met 14% bijtelling tot dat het feest voorbij is.

De overheid drukt je niet in een bepaalde auto hoor. 25% bijtelling was de standaard maar iedereen is verpest door de bijtellingskortingen die er zijn geweest. Punt is wel dat auto's steeds duurder worden. De BPM is echt buitensporig tegenwoordig.

@Joost: productie werk 7, levering week 11. Binnenkort met M maar eens bij de demo van de dealer kijken.

Terug
Bovenaan