Mijn ouders hebben nog geen kleinkinderen, maar die willen ongetwijfeld wel oppassen. Toch tijd zat

Mijn schoonouders hebben al wel een aantal kleinkinderen en mijn schoonmoeder logeert om de week dus een paar nachten bij m'n schoonzus en zwager om daar overdag op te passen (te ver om heen en weer te rijden). We verklaren haar allemaal af en toe voor gek, maar ze wil het toch echt zelf
Mijn vriendin werkt nu ook al niet fulltime, helaas, dat zie ik ook niet zo heel snel veranderen dus dat hoeven we straks i.i.g. al niet aan te passen en we hoeven dus ook niet te wennen aan (nog) minder geld

En ach, geld is ook niet alles. Voorheen werkte ze wel fulltime en was ze knap ongelukkig, nu heeft ze veel leuker werk en dat is ook wat waard
Net even bij de Ford/Mazda dealer geweest.
Daar staat in de showroom een rode Focus ST-Business line in station uitvoering. Wat mij betreft een strik erom en meenemen

Ding kost 35.000eu en ik zou er eigenlijk nog wel een paar opties af willen strepen (zoals bijv. het Bose geluidssysteem)
Verder gewoon helemaal compleet incl adaptieve cruise control en adaptieve LED verlichting, wat ik graag zou willen.
Ook stond de Mazda 3 er in sedan en hatchback vorm. Dat interieur is echt wel een stap hoger dan bij Ford (of Opel) hoor. Bijzonder mooi afgewerkt, knoppen zijn volgens mij ook echt metaal op veel plekken ipv plastic. Mooie hoge middenconsole, fijne lederen bekleding (op het showroommodel althans), fijne centrale draaiknop voor de bediening van navi/media en de klokkenwinkel is qua kleuren ook werkelijk prachtig.
Echt waar, Mazda heeft ontzettende stappen gemaakt en dit voelt echt als een auto van een klasse groter. Zeker in sedan vorm had ik eerst het idee dat het een Mazda 6 was.
Keuze tussen sedan of hatchback zou lastig worden. Beide erg mooi, maar als sedan lijkt het (nog) wat meer auto. Verkoper wees me wel, terecht, op de kofferbakruimte. Die is bij de sedan gigantisch diep en gaat een hoop in, maar als het niet door de kofferbak opening wil houdt het op........ en tja die oogt toch niet ontzettend ruim.
De hatchback heeft een fractie kleinere kofferbak, althans minder diep maar met de hoedenplank eruit gaat er misschien wel meer in maar dat is minder praktisch en de opening is natuurlijk een stuk groter. Tja en wij moeten voorzichtig toch ook aan de toekomst gaan denken (nee, echt nog niets op de planning

), een station is dan toch wat handiger misschien.
Mooie aan Mazda is dat er weinig te kiezen is qua uitvoering, het gaat van luxe naar luxer naar afgeladen (standard, comfort, luxury). De standaard uitvoering zou in principe al volstaan. De showroom uitvoering was als Luxury uitgevoerd en kost daar (122pk handbak) 34.000eu inclusief bose pakket, leer pakket en 18". Helaas wel in het zwart en dat is, zoals altijd, netjes maar ook een tikkie saai.
Een 122pk automaat in Luxury uitvoering is er vanaf 35k, zonder automaat voor net geen 33k.