Onzinnige wetenswaardigheden

De vijfde generatie Datsun/Nissan Cedric (1979-1983) was een heel stuk moderner. Naast de wagon/van en sedan kwam ook hier weer een 4-door hardtop van. De 2-door hardtop was er niet meer.

GZNKsjo.jpg

h2cAFK5.jpg

De Nissan Cedric ging 10 generaties mee maar de 7e generatie (1987 - 1991) was de laatste met een hardtop zonder B-stijl:

T8VzTjO.jpg

efBOjI5.jpg

Edit: pre-facelift:
XfP4hQi.png

bpNq7ty.png

Op basis van de Cedric/Gloria verscheen de eerste generatie Nissan Cima (1988-1991), een nog luxer model dat zelfs knopjes op het stuur had, waaronder van de telefoon als die gekozen was. Zijn voorkomen en krachtige prestaties zorgen ervoor dat de verkoopcijfers prima in orde waren.

rVgKrRC.jpg

JNH6Rds.jpg

Het was ook de enige Cima als hardtop en sowieso in deze generatie niet ook nog als sedan. Alle andere 4 generaties waren 'gewone' sedans.

Hesjan, voor het overzicht kan je Datsun/Nissan Cedric ook Gloria toevoegen. Dat zijn zustermodellen maar geen zin om die ook nog allemaal te plaatsen. Voor de liefhebber; alle generaties Gloria: https://global.nissannews.com/en/channels/channel-NNG243?query=gloria&selectedTabId=channel-NNG243-photo-galleries

Toyota had trouwens op basis van de 2e generatie Carina ED ook nog de Toyota Corona EXiV (1989-1993):

xamEzn6.jpg

Facelift:
ppBzvCu.jpg

Vraag 42:
Misschien niet in strikte zijn een productieauto, maar toch in redelijke aantallen gebouwd. En ook leuk om te melden. Het is immers toch een onzinnig wetenswaardigheidje nietwaar?

Speciaal voor de Parijse politie werden de portieren van de Renault 4CV deels weggezaagd. Op deze manier had de politieagent een beter 'contact' met de weggebruikers en konden deze als het moest snel uit de auto springen.

Renault-4CV-Police-pie-2.jpg

Renault 4CV Police Parisienne

De gewone 4CV had natuurlijk een B-stijl, waar beide portieren aan opgehangen waren.
4CV_Renault.jpg

Mooie hardtops, althans de meeste ervan, die Japanners; Die Cedric kan me niet bekoren.
Het zal wel met regelgeving te maken hebben dat ze nooit in Europa zijn aangeboden?
Ik vraag me ook af hoe populair ze waren en wat de meerprijs was t.o.v. de standaard sedan: zo’n model òoet toch serieuze ontwikkelingskosten met zich meebrengen en dat dan voor een, relatief, beperkte markt;

Ik vermoed dat MCW vooral die hardtops wilt tonen met vraag 42 maar eigenlijk is ze niet correct geformuleerd: die hardtops hebben wel een B-stijl maar hij blijft beneden de raaklijnen.
Er is een reeks wagens die eigenlijk beter aan de vraagstelling tegemoet komt en die hier nog niet aan bod is gekomen, nl. die met suïcideerden. Daarvan zijn er vele volledig zonder B-stijl.
Te beginnen met Mazda CWs lievelingsmerk:
Mazda-RX-8-9.jpg

Maar ook de BMW i3 (hier de concept, was hij zo maar in productie gegaan):
01BMWi3_161012_1000-1000x476.jpg

Maar ook een minder exotisch model zoals de Ford B-max:
fordbmax.jpg

Ik vraag me ook af hoe populair ze waren en wat de meerprijs was t.o.v. de standaard sedan: zo’n model òoet toch serieuze ontwikkelingskosten met zich meebrengen en dat dan voor een, relatief, beperkte markt;

Je had in die tijd de 'bubble economy' in Japan. Ze hadden daar niks te klagen. Daarnaast waren die modellen juist best populair zoals ik bij meerdere heb geschreven. En ze waren bijna allemaal gebaseerd op een 'normale' sedan, ze moesten alleen wat sterker worden gemaakt op andere plekken. In die tijd had je sowieso tig modellen van de Japanse merken waarvan een hoop niet naar Europa zijn gehaald. Bij ons was het allemaal wat overzichtelijker.

Er is een reeks wagens die eigenlijk beter aan de vraagstelling tegemoet komt en die hier nog niet aan bod is gekomen, nl. die met suïcideerden. Daarvan zijn er vele volledig zonder B-stijl.

iDS, lees de opdracht zelf even goed :) "Vraag 42. Hardtops. Noem sedans zonder B-stijl. En geen b-stijl, dat betekent dat er dus echt geen stijl mag zijn boven de raamlijn. Als de ramen naar beneden gedraaid zijn, mag je geen stijl zien." Daarnaast is daar al een categorie van geweest: "Vraag 25: Noem personenauto's die na 1980 zijn geïntroduceerd met rare deuren." https://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,6024090,page=35 Dus je mag ze weer verwijderen.

Kleine update
Vraag 41: Pleegkinderen. Noem autoseries waarvan er zowel carrosserievarianten uit eigen huis zijn, als carrosserievarianten die van andere fabrikanten geleend zijn. De auto's moeten uit dezelfde periode zijn, of van dezelfde generatie.

Genoemd zijn:
Buick Roadmaster (eigen) & Buick Roadmaster Wagon (Chevrolet Caprice)
Citroën C2 (eigen) & C2 (Peugeot 206 in China)
Citroën C4 (eigen) & C4 Aircross (Mitsubishi ASX)
Ford Taurus (eigen) & Ford Taurus Wagon (Mercury Sable Wagon)
Mazda2 (eigen) & Mazda2 Hybrid (Toyota Yaris)
Toyota Yaris (eigen) & Toyota Yaris Sedan (Mazda2 Sedan in VS)
Volkswagen Polo hatchback (eigen) & Polo Classic (Seat Cordoba) & Polo Variant (Seat Cordoba Vario)
Volkswagen Caddy ("eigen", of eigenlijk Seat Inca) & Caddy Pick-up (Skoda Felicia Utility)

De Ford Taurus is een beetje vergelijkbaar met de eerder genoemde Buick Roadmaster. De Wagon versie is identiek aan de (in dit geval) Mercury Sable Wagon, met dezelfde soort afgesneden wielkasten achter, zoals ook bekend is van de Mercury sedan. De Ford taurus sedan heeft ronde wielkasten.

2560px-Henry_Ford_Museum_August_2012_74_%281986_Ford_Taurus%29.jpg

Ford Taurus
1st_Ford_Taurus_wagon_--_04-11-2012_rear_2.JPG

Ford Taurus Wagon
1st-Mercury-Sable-sedan.jpg

Mercury Sable
2nd_Mercury_Sable_wagon_2.jpg

Mercury Sable Wagon

Vraag 42. Hardtops. Noem sedans zonder B-stijl.
Laten we ons beperken tot na-oorlogse auto's (dus auto's van na 1945). En geen b-stijl, dat betekent dat er dus echt geen stijl mag zijn boven de raamlijn. Dus frameless ramen, zoals bij de Subaru Legacy is niet genoeg. Als de ramen naar beneden gedraaid zijn, mag je geen stijl zien.

Genoemd zijn:
AMC Ambassador Hardtop 1958
Buick Special Riviera 1955
Chevrolet Corvair 4-door Hardtop Mk2
Datsun Bluebird Hardtop Mk6 & Mk7
Datsun Cedric & Gloria Hardtop Mk3 t/m Mk5
Eunos 300
Facel Vega Excellence EX1
Lincoln Continental Mark V Landau
Mazda Persona
Mercedes-Benz 300d 'Adenauer' W189
Nissan Bluebird Hardtop Mk8
Nissan Cedric & Gloria Hardtop Mk6 & Mk7
Nissan Cima Hardtop Mk1
Pontiac Bonneville 4-door Hardtop Mk2 t/m Mk4
Toyota Carina ED Mk1 & Mk2
Toyota Corona EXiV

en als 'specialleke' de Renault 4CV Police Parisienne

Als ik (de Japanse) wikipedia mag geloven waren dit (en nog wat oude amerikaanse auto's) dit alle hardtop sedans zonder B-stijl.

I spoke too soon... ik snap de positioneringen niet helemaal meer maar deze was net iets kleiner dan de Cedric/Gloria. Tevens was deze er als 2-door hardtop, 4-door hardtop en 4-door sedan maar niet als Wagon/Van zoals de Cedric/Gloria. Vanaf de 6e generatie was dit model trouwens alléén als hardtop te krijgen.

Derde generatie Nissan Laurel (1977-1980).

rNVCe1h.jpg

Ak8uzzw.jpg

cPuZd1n.jpg

Vierde generatie Nissan Laurel (1980-1984).

4IUDPhN.jpg

vOFbKgk.jpg

XfKx2wI.jpg

Vijfde generatie Nissan Laurel (1984 - 1989)

6XBSRW4.jpg

qx29UkQ.jpg

FL
yL58HyL.jpg

K0Lf37T.jpg

Zesde generatie Nissan Laurel (1989 - 1993)

pUcdi6z.jpg

MBFMVMr.jpg

Er is nog een 7e generatie geweest maar die had een B-stijl.

Inmiddels is de lijst behoorlijk dominant gevuld met Japanse merken. Hierbij valt op dat het vooral een Datsun/Nissan show lijkt. Zijn er geen Honda's die voldoen aan de vraagstelling? Mazda en Toyota komen er ogenschijnlijk ook redelijk schraal van af.

Maar uit de Amerikaanse hoek ontbreekt het nodige denk ik. Tot nu toe nog maar een Chevrolet, en andere grote namen als Cadillac, Ford, Mercury en Oldsmobile schitteren door afwezigheid. Ik ben benieuwd wat jullie nog weten te vinden.

Laten we ons beperken tot na-oorlogse auto's (dus auto's van na 1945). En geen b-stijl, dat betekent dat er dus echt geen stijl mag zijn boven de raamlijn. Dus frameless ramen, zoals bij de Subaru Legacy is niet genoeg. Als de ramen naar beneden gedraaid zijn, mag je geen stijl zien.

Genoemd zijn:
Datsun/Nissan Bluebird Hardtop Mk6 t/m Mk8
Datsun/Nissan Laurel Hardtop Mk3 t/m Mk6
Datsun/Nissan Cedric & Gloria Hardtop Mk3 t/m Mk7
Eunos 300
Mazda Persona
Nissan Cima Hardtop Mk1
Toyota Corona EXiV

Hierbij valt op dat het vooral een Datsun/Nissan show lijkt. Zijn er geen Honda's die voldoen aan de vraagstelling? Mazda en Toyota komen er ogenschijnlijk ook redelijk schraal van af.

Honda en Toyota hadden ook hardtop sedans maar dan met B-stijl. En in de jaren 90 sowieso nog wat hardtops maar ook allen met een B-stijl.

Voor modeljaar 1966 werd de Chevrolet Chevelle Malibu leverbaar als Sport Sedan. Die jaargang is blijkbaar zo zeldzaam dat er geen fatsoenlijke foto van te vinden is, dus hier modeljaar 1967 die er niet veel van verschilt:

pictures_chevrolet_chevelle_1967_1_b.jpg

Voor 1968 werd de carrosserie sterk gewijzigd. Ook van die jaargang is weer geen geschikte foto, maar de 1969 verschilt nauwelijks:

feb61c056c431ec6f1972fbb3d6a219c.jpg

Voor 1970 opnieuw sterk gewijzigd plaatwerk:

Sound Life Cruz-In, July 10, 2010, Fredrickson, WA by Lloyd (Bud) Norton - Thanks for Over 7 Million Views, on Flickr

De 1971- en 1972-versies hebben enkele koplampen maar zijn verder vrijwel identiek. Na 1972 geen B-stijlloze hardtops meer.

Voor modeljaar 1966 werd de Chevrolet Chevelle Malibu leverbaar als Sport Sedan. Die jaargang is blijkbaar zo zeldzaam dat er geen fatsoenlijke foto van te vinden is

k6fOKch.jpg

En eentje van de zijkant in de brochure: https://www.uniquecarsandparts.com.au/brochures_1966_chevelle En hier een roestige: https://topclassiccarsforsale.com/chevrolet/185449-1966-chevrolet-chevelle-malibu-hard-top-sports-sedan-rare-l30-327-v8-275-hp-car.html

Bij Vraag 42 mag Cadillac niet ontbreken.

Cadillac_Sedan_De_Ville_1956.jpg

Cadillac Series 62 Sedan de Ville 4-door hardtop Mk4 (1954-1956)

Cadillac_De_Ville_1958.jpg

Cadillac Series 62 Sedan de Ville 4-door hardtop Mk5 (1957-1958)

sc0511-106671_1@2x.jpg

Cadillac Sedan de Ville 4-door 4-window hardtop Mk1 (1959-1960)
2007-07-15_1960_Cadillac_Coupe_de_Ville_IMG_2946.jpg

Cadillac Sedan de Ville 4-door 6-window hardtop Mk1 (1959-1960)

Cadillac_Sedan_DeVille_1962_exhibited_at_Schaffen-Diest_2013.jpg

Cadillac Sedan de Ville 4-door 4-window hardtop Mk2 (1961-1964)
1961_Cadillac_six_window_Sedan_Deville_fvl.jpg

Cadillac Sedan de Ville 4-door 6-window hardtop Mk2 (1961-1964)

1965_Cadillac.jpg

Cadillac Sedan de Ville 4-door hardtop Mk3 (1965-1970)

1973_Cadillac_Sedan_Deville.jpg

Cadillac Sedan de Ville 4-door hardtop Mk4 (1971-1976)

En dat was de laatste generatie waarvan een 4-deurs hardtop bestaat.

Caddy-Eldorado-B1958.jpg

Cadillac Eldorado Brougham Hardtop Mk3 (1957-1958)

1959_Eldorado_brougham.jpg

Cadillac Eldorado Brougham Hardtop Mk4 (1959-1960)

De Buick Skylark was in de jaren 60 verwant aan de Chevrolet Chevelle en was dan ook vanaf hetzelfde modeljaar leverbaar als B-stijlloze vierdeurs hardtop:

1966 Buick Skylark 4-Door Hardtop (Canadian Ad) by Alden Jewell, on Flickr

Lichte wijzigingen voor 1967:

1967 Buick Skylark 4 door hardtop by Richard Spiegelman, on Flickr

En een compleet nieuwe styling voor 1968 die in 1969 dan weer nauwelijks veranderde:

73-81-GU by Fautografisch Onderzoeker, on Flickr

1969 Buick Skylark 4-deurs Hardtop Sedan by TedXopl2009, on Flickr

Voor 1970 weer geheel nieuw plaatwerk:

1970 Buick Skylark Custom sedan by Vetatur Fumare, on Flickr

Weinig nieuws voor 1971 en het laatste jaar 1972:

Buick Skylark Custom Sedan 1971 by Hog Troglodyte, on Flickr

100_5739 by Jeff, on Flickr

Tja, mischien niet helemaal sedan's (three box design) zoals we ze die nu zouden benomen, maar wel berlina's volgens de Italiaanse mode toen. De Lancia Aprilia en Ardea hebben ook geen b-stijl:

rds00320-75.jpg

36820_5.jpg

Tijd voor een actuele lijst.

Gezien de genoemde restricties, hoe mooi de auto's ook zijn, helkaas niet. Daar kunnen we een keertje een andere vraagstelling voor formuleren. Om die reden voldoen de genoemde Lancia's niet aan de vraagstelling.

Genoemd zijn:
Buick Skylark 4-door hardtop 1966-'67, 1968-'69, 1970-'72
Cadillac Series 62 Sedan de Ville 4-door hardtop Mk4 & Mk5
Cadillac Sedan de Ville 4-door 4-window hardtop Mk1 t/m Mk4
Cadillac Sedan de Ville 4-door 6-window hardtop Mk1 & Mk2
Cadillac Eldorado Brougham Hardtop Mk3 & Mk4
Chevrolet Chevelle Malibu Sport Sedan 1966-'67 & 1968-'71
Datsun/Nissan Bluebird Hardtop Mk6 t/m Mk8
Datsun/Nissan Laurel Hardtop Mk3 t/m Mk6
Datsun/Nissan Cedric & Gloria Hardtop Mk3 t/m Mk7
Eunos 300
Mazda Persona
Nissan Cima Hardtop Mk1
Toyota Corona EXiV

Vraag 42:

48681274637930cea97e34e79fdfae86.jpg

Ford Galaxie 500 4-door hardtop 1960

Ford_Galaxie_%281961%29_at_Schaffen-Diest_in_2015.JPG

Ford Galaxie 500 4-door hardtop 1961-'62

af487cf39df0608850bc8db2f073f427.jpg

Ford Galaxie 500 4-door hardtop 1963

2880px-1964_Ford_Galaxie_500_sedan%2C_rear_left_%28John_Lloyd%29.jpg

Ford Galaxie 500 4-door hardtop 1964

3499115502_2bd6af512f_b.jpg

Ford Galaxie 500 4-door hardtop 1965-'68

2560px-1971_Ford_Galaxie_500_%284899457749%29.jpg

Ford Galaxie 500 4-door hardtop 1969-'74

56ford94084-1.jpg

Ford Fairlane 4-door hardtop Mk1 (1956)

d458ba7525642c256960248f1bc3dcd6.jpg

Ford Fairlane 4-door hardtop Mk2 (1957-'59)

2880px-1968_Ford_LTD_Brougham_4-door_Hardtop%2C_front_left_%28Hershey_2019%29.jpg

Ford LTD Brougham 4-door Hardtop Mk1 (1965-'68)

15cf44f406e16242cac781185fa4e00a.jpg

Ford LTD Brougham 4-door Hardtop Mk1 (1969-'72)

Hejsan zei:
Tijd voor een actuele lijst.
Gezien de genoemde restricties, hoe mooi de auto's ook zijn, helkaas niet. Daar kunnen we een keertje een andere vraagstelling voor formuleren. Om die reden voldoen de genoemde Lancia's niet aan de vraagstelling.

Nou, dan de Appia maar dan:
1920px-Lancia_Appia_-_Flickr_-_foshie_%281%29.jpg

Edit: ahh, dus ook de deuren moeten stijlloos zijn. Hmpff, dan laat ik deze maar aan me voorbij gaan, niet zo'n fan van al die Amerikanen...

929V6 zei:
Voor modeljaar 1966 werd de Chevrolet Chevelle Malibu leverbaar als Sport Sedan. Die jaargang is blijkbaar zo zeldzaam dat er geen fatsoenlijke foto van te vinden is, dus hier modeljaar 1967 die er niet veel van verschilt

Autowp.ru is je redder, bijna alle persfoto's van alle mogelijke auto's, waar mogelijk ook nog aangevuld met moderner materiaal van bv. veilingen. Hier de 66 en 68 Chevelle Malibu (Concours)

chevrolet_chevelle_477.jpg

chevrolet_chevelle_concours_sport_sedan_1_7.jpg

Die site had ik even niet meer op de radar. Mooie foto's, bedankt.

De Ford Torino en het zustermodel Mercury Montego zijn de enige intermediates van Ford die als B-stijlloze vierdeurs hardtop zijn geleverd, en alleen in modeljaar 1970 en 1971:

1970 Ford Torino Brougham 4 Door Hardtop by coconv, on Flickr

1971 Torino Brougham 4 door hardtop by Richard Spiegelman, on Flickr

Hier samen met de Mercury Montego MX Brougham van 1970:

1970 Ford Torino Brougham and Mercury Montego MX Brougham by coconv, on Flickr

De Montego van 1971:
1971 Mercury Montego Brougham 4 Door Hardtop by coconv, on Flickr

Een concept, dus doet niet mee, maar te mooi om niet te noemen: Lancia Florida door Pinin Farina:
Lancia_Florida_front_1956.jpg

De uiteindelijke Flaminia kreeg deuren met stijlen.

Dan was er ook nog de Florida II, de persoonlijke auto van Batista Pininfarina. Lijkt een gewone Flaminia Coupe:
1957_Pininfarina_Lancia_Florida-II_01.jpg

Maar is een 'vierdeurs sedan' zonder B-stijl.
M_21.jpg

Gave foto’s allemaal. Vind oude persfoto’s het leukst. Heb niks met die oude Amerikanen met al die frutsels en gekkigheid, juist de sobere jaren 70 modellen vind ik wel weer fraai.

De Opel Ascona A uit 1970 is ontwikkeld als opvolger van de B-Kadett. Dus in principe is de eerste Ascona eigenlijk de C-Kadett. Het model was een stuk groter dan de B-Kadett en Opel zag de kans om hier prima met de Ford Taunus TC te gaan concurreren.

De échte C-Kadett kwam pas 3 jaar later en was een echter ´wereldauto´ van GM. Misschien is het hier al eens gemeld, maar het schoot me ineens te binnen.

Mag er een nieuwe opdracht/categorie worden aangedragen? Het valt mij op dat er de laatste jaren bij behoorlijk wat nieuwe(re) auto's vierspaaks velgen worden aangeboden, in plaats van de 'standaard' vijfspaaks.

Nu was ik wel benieuwd welke auto's dit in het verleden ook al hadden. Driespaaks velgen keur ik ook goed trouwens! :T

Een aantal voorbeelden van recente vierspaaks velgen. Het gaat hier wel echt om (lichtmetalen) velgen en niet om wieldoppen.
shqy0u0by64n_800.jpg

mini-e-2019-250620190054_1.jpg

81751_Renault_ZOE.jpg

kia-picanto-my22-34front-red.jpg

citroen_c4_cactus_18.jpg

Fiat Ritmo, zowel orgineel als de facelift.

https://www.classiccar-auctions.com/wp-content/uploads/2019/02/38688-20-1.jpg

HarmenA zei:
Mag er een nieuwe opdracht/categorie worden aangedragen? Het valt mij op dat er de laatste jaren bij behoorlijk wat nieuwe(re) auto's vierspaaks velgen worden aangeboden, in plaats van de 'standaard' vijfspaaks.

Nu was ik wel benieuwd welke auto's dit in het verleden ook al hadden. Driespaaks velgen keur ik ook goed trouwens! :T

Een aantal voorbeelden van recente vierspaaks velgen. Het gaat hier wel echt om (lichtmetalen) velgen en niet om wieldoppen.
shqy0u0by64n_800.jpg

mini-e-2019-250620190054_1.jpg

81751_Renault_ZOE.jpg

kia-picanto-my22-34front-red.jpg

citroen_c4_cactus_18.jpg
Ik zie vooral 8 spaaks velgen.

stoterstangen90 zei:
HarmenA zei:

https://www.carteam.nl/lcms2/RESIZE/w370-h9999-c370x217-q90/bestanden/artikelen/18/81751_Renault_ZOE.jpg?1632473861=
Ik zie vooral 8 spaaks velgen.

Ik wist dat deze opmerking een keer zou komen. :p
Technisch gezien zijn het misschien 8-spaaks velgen, maar het design is bedoeld om er als 4-spaaks uit te zien. Jullie begrijpen het idee denk ik.

Een 'echte' vierspaaks velg dan om het goed te maken. ;)
smart-forfour-1-0-business-solution-1-0-business-solution.jpg

Die driespaaks velgen zijn ook allemaal wel heerlijk eighties/nineties. :) Vooral die van de Dodge Viper is wel echt iconisch!

Misschien een nieuwe categorie/uitdaging, naar aanleiding van een Toyota Urban Cruiser die ik vandaag zag.
toyota-urban-cruiser-1-3-vvt-i-aspiration-origineel-nl-nap.jpg

Ik bedacht me dat dit een model is die:
- Maar één carrosserievariant heeft gehad;
- Niet gebaseerd is op, of een variant is van een ander model, zoals bijvoorbeeld de Ford StreetKa als variant van de Ford Ka of de Mini Coupé als variant op de Mini Cooper/One;
- Geen (ingrijpende) facelift heeft gehad gedurende de productietijd;
- Geen opvolger heeft gehad.

Verschillende motoren/transmissies even daargelaten, ben ik dus op zoek naar meer van dit soort eenmalige modellen van de 'gangbare' merken, hoe obscuurder hoe leuker. Een Ferrari, Lotus of Lamborghini vallen dus niet onder de gangbare merken. ;)

Laten we ook zeggen dat een model minimaal 10 jaar uit productie moet zijn om aan te nemen dat er voorlopig in ieder geval geen opvolger van komt en deze origineel in Nederland is geleverd. :)

Andere modellen die zo snel in mij opkomen:
- Citroën Pluriël, fout want gebaseerd op Citroën C3
- Fiat Coupé
- BMW Z1
- Audi A2
- Opel Calibra, twijfelgeval want 'opgevolgd' door de Opel Astra Coupé.
opel-calibra-2-0i-nap-apk-9-2022-velgen.jpg

Twijfelgevalletje want volgens mij op het onderstel van de Vitara maar wel lekker obscuur!:)

Suzuki X90:
x90_1.jpg.1024x576_q75_crop-smart.jpg

De Pluriel is gebaseerd op de C3 en de Calibra op de Vectra en werd min of meer opgevolgd door de Astra G coupé al is die wel een maatje kleiner en dus discutabel.

SVF zei:
De Pluriel is gebasseerd op de C3 en de Calibra op de Vectra en werd min of meer opgevolgd door de Astra G coupé al is die wel een maatje kleiner en dus discutabel.

Heel goed dit soort aanscherpingen, leren we ook weer meer 'onzinnige wetenswaardigheden' van. :p Ik heb mijn post aangepast.

Tja wat bedoel je met gebaseerd op? De Toyota Urban Cruiser stond op het platform van de Yaris en was in Japan te koop als Ist en was daarmee de tweede generatie.

SVF zei:
De Pluriel is gebaseerd op de C3 en de Calibra op de Vectra en werd min of meer opgevolgd door de Astra G coupé al is die wel een maatje kleiner en dus discutabel.

De Cailbra is niet gebaseerd op de Vectra maar de Vectra was op de Calibra gebaseerd :)
Alle gekheid op een stokje; Calibra en Vectra zijn gewoon de middenklassemodellen van Opel in de ‘80er jaren, samen ontwikkeld op hetzelfde onderstel, samen gelanceerd. Dus je kan niet zeggen dat de ene wagen op de andere gebaseerd is.

De Fiat Coupé was natuurlijk net zo goed gebaseerd op de Tipo als de C3 Pluriel op de C3. Misschien beter om te stellen dat als het model op een ander model gebaseerd is de carrosserie volledig afwijkend moet zijn, en dat het concept geen directe voorganger of opvolger had (in Europa althans, hier staat die Urban Cruiser inderdaad redelijk op zichzelf).

De FJ Cruiser is overigens nooit officieel in Europa geleverd dus zou ook niet aan je criteria voldoen.

iDS zei:
Alle gekheid op een stokje; Calibra en Vectra zijn gewoon de middenklassemodellen van Opel in de ‘80er jaren, samen ontwikkeld op hetzelfde onderstel, samen gelanceerd.

De Calibra werd pas ruim een jaar na de Vectra gelanceerd.

Terug
Bovenaan