Onzinnige wetenswaardigheden

Wouter82 zei:
iDS zei:
Volgens de Nederlandstalige Wikipedia een 'gemeenschappelijke ontwikkeling'. Dat klopt dus niet: onvolledig geïnformeerde schrijver, Opel fan?

En dan is het dus badge engineering.
Nee: Opel gebruikt het chassis, de carrosserie (ik hoop dat je dat ziet :rolleyes: ), interieur en motor zijn eigen ontwikkelingen. Dus zéker geen badge engineering en perfect conform aan de vraag.
 
iDS zei:
Wouter82 zei:
iDS zei:
Volgens de Nederlandstalige Wikipedia een 'gemeenschappelijke ontwikkeling'. Dat klopt dus niet: onvolledig geïnformeerde schrijver, Opel fan?

En dan is het dus badge engineering.
Nee: Opel gebruikt het chassis, de carrosserie (ik hoop dat je dat ziet :rolleyes: ), interieur en motor zijn eigen ontwikkelingen. Dus zéker geen badge engineering en perfect conform aan de vraag.

Dat vind ik dus niet helder.

"We beperken ons hier tot automodellen die wel specifiek ontwikkeld is zijn voor het merk dat de auto verkocht." -> het chassis en de engineering, ofwel het DNA van de auto is niet (mede) door Opel ontwikkeld. De Elise is volledig door Lotus tot stand gebracht en later beschikbaar gesteld aan Opel die er een eigen draai aan heeft gegeven. M.a.w., was er geen Elise, dan was er ook geen Speedster gekomen.
 
Nee, niét de Elise wordt beschikbaar gesteld. Lotus heeft een chassis ontwikkeld dat het merk zelf gebruikt om meerdere wagens op te bouwen (na de Elise o.a. de Exige en Evora)
Daarnaast levert ze ontwikkelingswerk voor klanten. De Speedster en Roadster zijn duidelijk ontwikkelingen die specifiek zijn, het zijn geen Elises met een andere merknaam.
De correcte situatie is waarschijnlijk dat de Speedster door Lotus is ontwikkeld met een eigen chassis en verder techniek en een carrosserie ontwerp door Opel beschikbaar gesteld. In die zin kan je het wel als een 'gemeenschappelijke' ontwikkeling zien.
Wie welk deel van de ontwikkeling gedaan heeft voor de Tesla weet ik niet.
 
Als modellen als de K70 en Volvo 300 niet voor een ander merk waren ontwikkeld, waren ze er nooit geweest. Als je zulke modellen en óók gezamenlijk ontwikkelde modellen nog eens uitsluit bij dit onderwerp, blijft er weinig over. Voor mijn gevoel is de insteek om tot een lijst van bastaardkindjes te komen, modellen die zich van de rest van het modellengamma van een merk onderscheiden door duidelijke technische kenmerken (platform, aandrijflijn) van een ander merk. Waarbij badge engineering, dus eenzelfde of iets aangepaste carrosserie ten opzichte van het oorspronkelijke merk, dus is uitgesloten en enkel het gebruik van ingekochte motoren ook.
 
929V6 zei:
Voor mijn gevoel is de insteek om tot een lijst van bastaardkindjes te komen, modellen die zich van de rest van het modellengamma van een merk onderscheiden door duidelijke technische kenmerken (platform, aandrijflijn) van een ander merk. Waarbij badge engineering, dus eenzelfde of iets aangepaste carrosserie ten opzichte van het oorspronkelijke merk, dus is uitgesloten en enkel het gebruik van ingekochte motoren ook.

Prima en duidelijk, maar dan zou de opdrachtomschrijving aangepast moeten worden. Want die beperking ten aanzien van ontwikkeling klopt dus niet.
 
Wouter82 zei:
"We beperken ons hier tot automodellen die wel specifiek ontwikkeld is zijn voor het merk dat de auto verkocht." -> het chassis en de engineering, ofwel het DNA van de auto is niet (mede) door Opel ontwikkeld. De Elise is volledig door Lotus tot stand gebracht en later beschikbaar gesteld aan Opel die er een eigen draai aan heeft gegeven. M.a.w., was er geen Elise, dan was er ook geen Speedster gekomen.

Tja ooit moet er eentje toch als eerste komen. Dat de auto niet mede door Opel ontwikkeld is betekent dat ie juist uitstekend bij de categorie past.
 
Mercedes-Benz SLK - Chrysler Crossfire

fef4Hvw.jpg


pMADDIZ.jpg


The Crossfire was based on the Mercedes-Benz R170 platform which was used to create the SLK. The Crossfire even had the M112 3.2-liter six-cylinder Mercedes-Benz engine under the hood (...) Chrysler Stepped up their game with their SRT-6 Crossfire. They added a supercharger to the 3.2-liter six-cylinder engine and boosted it up to 330 horsepower. It used the same suspension, drivetrain, and brakes as the SLK 32 AMG

Zo ver ik kan zien delen ze verder geen carrosseriedeel. Wellicht wel een twijfelgeval omdat interieurs wel vrijwel hetzelfde zijn.
 
Volvo XC40 - Lynk & Co 01

NYRmT3Q.jpg


iEAlFQd.png


The Lynk & Co 01 is based on the Compact Modular Architecture platform, which also underpins the Volvo XC40. The 01 will share much of its components with the XC40, including its electrical architecture, engines and safety systems

Telt dit mee? Lynk & Co is immers een nieuw merk.
 
929V6 zei:
Als modellen als de K70 en Volvo 300 niet voor een ander merk waren ontwikkeld, waren ze er nooit geweest. Als je zulke modellen en óók gezamenlijk ontwikkelde modellen nog eens uitsluit bij dit onderwerp, blijft er weinig over. Voor mijn gevoel is de insteek om tot een lijst van bastaardkindjes te komen, modellen die zich van de rest van het modellengamma van een merk onderscheiden door duidelijke technische kenmerken (platform, aandrijflijn) van een ander merk. Waarbij badge engineering, dus eenzelfde of iets aangepaste carrosserie ten opzichte van het oorspronkelijke merk, dus is uitgesloten en enkel het gebruik van ingekochte motoren ook.

JUIST!

De Volvo 340 is bovendien wel degelijk ontworpen om als Volvo verkocht te worden, en niet een last-minute 'DAF-77 ombouwsel'. Bij de NSU K70 ken ik het verhaal niet zo precies. Ik gok dat deze wel op het laatste moment is omgelabeld. Maar effectief maakt dat voor de vraagstelling niet uit.
 
Kleine update van de modellen tot-nu-toe:

Ik herhaal de vraag nogmaals. En ja, dit is een vraag die je niet zomaar opgoogled. En daarom is het ook een onzinnige wetenswaardigheid.

Vraag 36: Pleegkinderen, of bastaarden. Kun je automodellen aangeven waarvan de techniek (het DNA) duidelijk van een ander merk komt?
We beperken ons hier tot automodellen die wel specifiek ontwikkeld zijn voor het merk dat de auto verkocht. Dat betekent dat badge-engineering niet meedoet. Laten we zeggen: auto's waarvan de portieren 'geleend' zijn van de donorauto doen niet mee.

Ik wil er wel aan toevoegen dat we de vraag beperken tot 'de eerste keer' waarbij een dergelijke samenwerking tot stand kwam. Als er opvolgers van de genoemde auto zijn die wederom uit een joint-venture/samenwerking/overname voortkomen doen die niet meer mee.

Tot nu toe:
Autozam Carol: Bij te weinig budget is samenwerken met een andere fabrikant altijd handig. De Suzuki Alto stond voor de basis.
Chrysler Crossfire: door de overname van Chrysler door Daimler kwam Mercedes-Benz techniek in beeld voor diverse modellen. De Crossfire deelt veel DNA met de Mercedes-Benz SLK. Qua carrosserie is het een cabriolet met een vast dak erbij. Dat levert een opvallend stijve body op. De kogelkringloop besturing was nog old school Mercedes en volgens mij niet het scherpsate wat je zou willen in dit segment.
Citroën Visa: Tot dusver zat Citroën op het spoor van luchtgekoelde tweecilinders en separate chassis. De Visa is specifiek ontworpen voor en door Citroën op basis van de geleende techniek van de Peugeot 104. Bijna alle latere Citroëns delen ook techniek met Peugeot, en gaan we dus niet noemen.
Ford Corcel: Ontstaan uit een samenwerking met Renault. Technisch geheel gelijkend aan de R12. De Renault 12 was voor Renault begrippen wel een uitbijter, opmdat het motorblok zich voor de vooras bevindt i.p.v. andersom. Ook heeft de R12 een starre achteras op schroefveren. Tamelijk anders dan de torsiestaafvering met ongelijke wielbasis.
Opel Speedster: Voor deze roasdster is gebruik gemaakt van het platform van de Lotus Elise
Renault 14: Ontstaan in samenwerking met Peugeot. Voor het eerst een Renault met dwarsgeplaatste motoren. Veel overeenkomsten met ... alweer de Peugeot 104. Het bleef bij een eenmalige actie.
Smart Forfour: Smart wilde groter en zo werd er aangeklopt bij concerngenoot Mitsubishi. De Mitsubishi Colt en Smart Forfour zijn technisch verregaand gelijk en technisch zeer on-Smarts.
Talbot Samba: Simca/Chrysler/Talbot was een beetje een lege winkel. Om de Simca 1000 snel te kunnen opvolgen is de Peugeot 104 Coupé omgemeubeld tot de iets grotere Samba.
Toyota Supra: Met de tanende belangstelling naar sportcoupés zochten Toyota en BMW elkaar op. De Toyota Supra wijkt sterk af van de overige Toyota's en lijkt veel BMW Z4-DNA te bevatten. Wat voor een typische Toyota-kenmerken heeft de Z4 eigenlijk?
Volkswagen K70: NSU werd overgenomen door Volkswagen. VW zat nog te klooien met luchtkoeling, motoren achterin en dergelijke. NSU verschafte VW ineens toegang tot de jaren '70. Met NSU is het helaas niet goed afgelopen.
Volvo 340-serie: Volvo nam DAF over om zo te beschikken over compacte auto's. En zo ontstond er de Volvo 343 met alle specifieke kenmerken van een DAF.
Volvo S40/V40: Wederom was Volvo op zoek naar een partner voor diens middenklasser. De techniek stamt van de Mitsubishi Lancer. De Mitsubishi Carisma is de tweelingbroer van de S40/V40, en deelt uiteraard ook de techniek met die Lancer. Motorisch wijken alleen de benzinemodellen (m.u.v. de GDI) van de Volvo af van de Mitsubishi's. Interessant weetje is dat die Mitsubishimotoren andersom moesten draaien omdat deze anders niet met de Renault en Volvo versnellingsbakken en motoren gepaard konden worden. Mitsubishi was een van de weinige automerken die bij dwarsgeplaatste motoren normaliter het blok links plaats, i.p.v. rechts.


Lynk&Co leent inderdaad heel veel van Volvo. Maar hoe kun je bij een nieuw merk spreken van afwijken op het bestaande DNA?
 
Grappig genoeg is de eerste generatie Volkswagen Passat zo tussen neus en lippen genoemd. De Passat deelt de portieren met de Audi 80, maar anders zou deze auto ook voldoen aan de definitie van de vraagstelling.

De Audi 50 is echter wel een terechte kandidaat. Met dwarsgeplaatste motor zeker afwijkend van de overige Audi's. En hoewel de carrosserievorm naadloos aansluit op de toenmalige Audi 80 is de Audi 50 niet ontwikkeld door Audi. De Audi 50 is ontwikkeld door -alweer- NSU. De NSU K50 heeft het echter nooit gehaald.
De NSU K50 was bedoeld als opvolger van de NSU Prinz-familie. De Prinzjes hadden achterin luchtgekoelde motoren, maar die stonden wel dwars geplaatst. Misschien dat dit de ontwikkeling wat verder gestuurd heeft.
De Audi 50 werd al vlot verdrongen door de identieke Volkswagen Polo. De NSU K60-variant haalde het al helemaal niet als Audi en verscheen meteen als Volkswagen Derby.

Audi_50.jpg

Audi 50

Terwijl de Smart Forfour van de 1e generatie al voorbij kwam, had ik verwacht dat men misschien ook eens met een schuin oog naar de huidige Forfour zou kijken. Juist: deze is helemaal een Smart. Maar de derde generatie Renault Twingo is dat ook. Deze voldoet dan ook helemaal aan de vraag.
renault_twingo_9.jpg

Renault Twingo Mk3

En hoe erg Renault zijn best doet ziet niemand hier een échte Twingo in.

Dergelijke samenwerkingen zijn bijna altijd het gevolg van armoede. En zo kwam Ford eens met Fiat in contact:
ford-ka-l-01.jpg

Ford Ka Mk2

Leuk zo'n 'omgebouwde Fiat 500', maar ook hier haalt dit het niet bij het origineel. Ja, daarna was Ford nog verder de weg kwijt.
 
Net zoals de Visa het eerste voor en door Citroën ontwikkelde model op Peugeot-basis was, was de Toledo de eerste Seat op VW-basis (Golf/Jetta II):


1991 Seat Toledo 1.6 GL by fabbi71, on Flickr

Idem dito voor de Skoda Octavia, op basis van de Golf IV:


1998 Skoda Octavia GLX TDi by Alan Gold, on Flickr

De Jaguar S-type was het eerste Jaguar-model op Ford-basis (DEW-platform, gedeeld met de Lincoln LS):


Jaguar S-type 3.0 V6 Executive 2000 by Eelco, on Flickr

De twee generaties van de Ford Probe waren allebei gebaseerd op de Mazda MX-6 (GD, in Europa verkocht als 626 Coupé, en GE):


1992 Ford Probe GT by Peter Olthof, on Flickr
 
Pfff blijf er niet zo over door miepen. Het is allang aan je uitgelegd waarom die niet meedoen. Auto's die ook carrosseriedelen e.d. delen worden uitgesloten. De Saab en Cadillac zijn duidelijk tweelingen.

m1dyvlqba6yw.jpg


m1cyj5kbgn83.jpg
 
Hejsan zei:
(..)

Terwijl de Smart Forfour van de 1e generatie al voorbij kwam, had ik verwacht dat men misschien ook eens met een schuin oog naar de huidige Forfour zou kijken. Juist: deze is helemaal een Smart. Maar de derde generatie Renault Twingo is dat ook. Deze voldoet dan ook helemaal aan de vraag.
(..).

Welnee, de Smart en Renault hebben dezelfde portieren.

upyy66abkquq_600.jpg


y8ayft1b2kqs_600.jpg


Beelden van de AW carbase.

Ford Ka II is ook gewoon de Fiat, zéker binnenin qua dashboard lay-out.
 
Ze hebben vanalles aangepast maar in de basis gewoon dezelfde auto met wat uiterlijke aanpassingen. Net zoiets als bij de VW Polo en Skoda Fabia.

cover-r4x3w1000-578d8f73dfac5-smart-forfour-52-kw-et-renault-twingo-sce-70-2014.jpg


qNm21it.jpg
 
iDS zei:
Nee, niét de Elise wordt beschikbaar gesteld. Lotus heeft een chassis ontwikkeld dat het merk zelf gebruikt om meerdere wagens op te bouwen (na de Elise o.a. de Exige en Evora)
Daarnaast levert ze ontwikkelingswerk voor klanten. De Speedster en Roadster zijn duidelijk ontwikkelingen die specifiek zijn, het zijn geen Elises met een andere merknaam.
De correcte situatie is waarschijnlijk dat de Speedster door Lotus is ontwikkeld met een eigen chassis en verder techniek en een carrosserie ontwerp door Opel beschikbaar gesteld. In die zin kan je het wel als een 'gemeenschappelijke' ontwikkeling zien.
Wie welk deel van de ontwikkeling gedaan heeft voor de Tesla weet ik niet.

Het verhaal zit nog wat anders. Lotus moest een nieuw chassis voor de Elise ontwikkelen ivm nieuw veiligheidseisen, maar had geen geld. Feitelijk heeft GM betaald voor de ontwikkeling van het nieuwe chassis van de Elise S2. De Elise S2 kwam ruim een jaar na de Speedster, maar gebruikt veel techniek die Lotus voor GM heeft ontwikkeld. Kijk ook maar eens goed naar de voorruit en stijl, die lijken identiek.

autowp.ru_lotus_elise_7.jpg


GM had beloofd een x-aantal Speedsters af te halen, maar de auto werd uit productie genomen voor dat aantal was bereikt. Lotus kon toen vrij goedkoop de Europa S ontwikkelen, met de iets langere wielbasis en 2.0 GM-motor van de Speedster. De Europa was geen succes, maar veel onderdelen lagen toch al op de plank omdat GM ze wel had betaald/geleverd, maar niet meer afnam.

autowp.ru_lotus_europa_s_5.jpg


Het stuur dat al vanaf 2000 in de Speedster zat, is na het uit productie gaan van de Opel/Vauxhall gebruikt in eerst de Europa en later ook de Elise:

opel_speedster_7_7.jpg


autowp.ru_lotus_europa_s_17.jpg
 
Ik ben benieuwd naar je bronnen want de Engineeringafdeling bestond toen al (en nog steeds) en werkte voor meerdere fabrikanten.
Bovendien is de S2 een doorontwikkeling van de initiële Elise uit 1995: de vorm van de voorruitstijl is gewoon dezelfde, als is hij misschien wat verstevigd.
De S2 onderging vnl. esthetische wijzigingen en Lotus verving de Rover motor. Natuurlijk kwam het engineeringswerk voor Opel/Vauxhall de eigen wagen ten goede maar dat dit uit geldgebrek zo zou gelopen zijn, lijkt erg onwaarschijnlijk: GM was gewoon een klant als een andere (ik ben benieuwd wat Engineer 2 hierover weet te vertellen...).
 
iDS zei:
Ik ben benieuwd naar je bronnen want de Engineeringafdeling bestond toen al (en nog steeds) en werkte voor meerdere fabrikanten.
Bovendien is de S2 een doorontwikkeling van de initiële Elise uit 1995: de vorm van de voorruitstijl is gewoon dezelfde, als is hij misschien wat verstevigd.
De S2 onderging vnl. esthetische wijzigingen en Lotus verving de Rover motor. Natuurlijk kwam het engineeringswerk voor Opel/Vauxhall de eigen wagen ten goede maar dat dit uit geldgebrek zo zou gelopen zijn, lijkt erg onwaarschijnlijk: GM was gewoon een klant als een andere (ik ben benieuwd wat Engineer 2 hierover weet te vertellen...).

Ja, natuurlijk is het een doorontwikkeling, maar wel eentje die nodig was omwille van strengere botsveiligheid. Lotus heeft twee vliegen in één klap geslagen door GM voor een belangrijk deel op te laten draaien voor de ontwikkelingskosten van dat aangepaste chassis. De vraag is of Lotus daar zelf de poen voor had gehad als ze GM niet als partner hadden gehad. Ik zal eens kijken of ik nog een betere bron dan Wikipedia kan vinden. Maar de Elise en Speedster liepen van dezelfde band, het zou heel vreemd zijn als de S2 en VX200 níet gelijktijdig zijn ontwikkeld. Waarbij voor beide natuurlijk heel goed naar de S1 Elise is gekeken, die diende voor beide als basis.

xja7sri.jpg
 
MCW 84 zei:
Mercedes-Benz SLK - Chrysler Crossfire

The Crossfire was based on the Mercedes-Benz R170 platform which was used to create the SLK. The Crossfire even had the M112 3.2-liter six-cylinder Mercedes-Benz engine under the hood (...) Chrysler Stepped up their game with their SRT-6 Crossfire. They added a supercharger to the 3.2-liter six-cylinder engine and boosted it up to 330 horsepower. It used the same suspension, drivetrain, and brakes as the SLK 32 AMG

Zo ver ik kan zien delen ze verder geen carrosseriedeel. Wellicht wel een twijfelgeval omdat interieurs wel vrijwel hetzelfde zijn.

Maar niet die SLK (R171), maar een generatie eerder (R170).

autowp.ru_mercedes-benz_slk230_final_edition_2_00bd0034051103c1.jpg


Overigens is het interieur niet 1 op 1 overgenomen, maar de basis is nog wel te herkennen.

chrysler_crossfire_limited_coupe_eu-spec_21.jpg


mercedes-benz_slk_200_kompressor_71.jpg
 
Guus Leferink zei:
Fiat Tempra / Alfa 155 / Lancia Dedra

fiat-tempra-010.jpg


R.aff2dd050d62ac64dd2f46ef5b33a95d


R.5ba2c0fc80ea567545424ef43b7d2a02

Toen deze auto's uitkwamen waren Lancia en Alfa Romeo al wat langer in de weer met Fiat-techniek. Dus kun je niet meer spreken van een 'vreemde DNA'.
Graaf je iets verder terug in de tijd dan vind je de Lancia Delta en Alfa Romeo Alfa 164.

De Delta was de eerste Lancia waar een hoeveelheid Fiat-DNA te vinden is. Tenminste: een groot deel van het onderstel en de motoren komen van de Fiat Ritmo. De achteras is typisch Lancia.
1982-Lancia-Delta-LX-Bring-a-Trailer-Front-Three-Quarters.jpg


m1by0eob3we1_480.jpg

De Alfa 164 was voor Alfa Romeo een flinke ommezwaai. De grotere Alfa's hadden tot dusver achterwielaandrijving en vaak een trans-axle bouwwijze. De Alfa Romeo is onderdeel van het Tipo 4 project met Fiat (Croma), Lancia (Thema) en Saab (9000). Deze laatste drie auto's delen best veel van de carrosserie, en grotendeels ook de portieren. Grotendeels, want de Saab had de nodige versterkingselementen die men in Zweden vanuit crashpersepectief nodig achtte. De Alfa 164 kreeg een totaal unieke carrosserie, vandaar dat die beantwoordt aan de vraagstelling.
 
Zoals eerder genoemd zijn de meeste auto's die in deze vraaglijst voorkomen ontstaan uit armoede. In dat licht bezien is het eigenlijk best wel schokkend dat General Motors niet bereid leek om de vierde generatie van de goedverkopende en voor Opel belangrijke Corsa zelf te ontwikkelen, en hulp zocht bij het inmiddels niet meer zo florissant bij kas zittende Fiat aan te kloppen.

En zo ontstond dus naast de Fiat Grande Punto de Opel Corsa D:
autowp.ru_opel_corsa_gsi_25.jpg


Nou ja, daarna ging het helemaal downhill met General Motors. Als onderdeel van Stellantis verschijnen er nu Opels met Peugeot-DNA. Maar voor het zo ver was werd er al samengewerkt. En zo kwam er de Opel Grandland, met veel Peugeot 3008/5008 inhoud.

2880px-Opel_Grandland_X_IMG_0382_%28colour_corrected%29.jpg
 
Dizono zei:
Waarbij voor beide natuurlijk heel goed naar de S1 Elise is gekeken, die diende voor beide als basis.
QED.
Dat is wat ik al de hele tijd schrijf.
Je ziet trouwens over het hoofd dat ook Tesla van dit chassis heeft gebruik gemaakt.
 
iDS zei:
Dizono zei:
Waarbij voor beide natuurlijk heel goed naar de S1 Elise is gekeken, die diende voor beide als basis.
QED.
Dat is wat ik al de hele tijd schrijf.
Je ziet trouwens over het hoofd dat ook Tesla van dit chassis heeft gebruik gemaakt.

Nee hoor, dat weet ik uiteraard. Het ging mij erom dat de VX200/Speedster en de Elise S2 gelijktijdig zijn ontwikkeld en dat zonder GM de Elise wellicht niet eens een S2 of S3 had gekend omdat de pot met geld leeg was. De Europa is een voortvloeisel uit het feit dat GM vroegtijdig de stekker uit de VX200/Speedster trok. Die zou trouwens aanvankelijk ook als Proton op de markt komen, maar dat ging niet door. Er is nog wel een concept geweest.

autowp.ru_proton_lekir_concept_1.jpg


Als ook de Elektrische Dodge Circuit EV:
dodge_circuit_ev_concept_75.jpg


En als je dan toch volledig wil zijn:

Hennessey Venom GT:
autowp.ru_hennessey_venom_gt_11.jpg


Detroit Electric SP:01
detroit_electric_sp-01_prototype_15.jpg
 
Hejsan zei:
De Delta was de eerste Lancia waar een hoeveelheid Fiat-DNA te vinden is.

Volgens mij had bij de Beta (1972) Fiat al een flinke vinger in de pap, alleen was er toen nog geen voorwielaangedreven Fiat-platform geschikt om het model op te ontwikkelen. Maar de motoren kwamen van Fiat. De Beta Monte Carlo had zelfs oorspronkelijk een Fiat moeten worden.

Nou ja, daarna ging het helemaal downhill met General Motors. Als onderdeel van Stellantis verschijnen er nu Opels met Peugeot-DNA. Maar voor het zo ver was werd er al samengewerkt. En zo kwam er de Opel Grandland, met veel Peugeot 3008/5008 inhoud.

De Crossland X ging de Grandland een paar maanden voor. Onderhuids gelijk aan de Citroën C3 Aircross.
hhfyevmbz4lr_800.jpg
 
Hejsan zei:
Zoals eerder genoemd zijn de meeste auto's die in deze vraaglijst voorkomen ontstaan uit armoede. In dat licht bezien is het eigenlijk best wel schokkend dat General Motors niet bereid leek om de vierde generatie van de goedverkopende en voor Opel belangrijke Corsa zelf te ontwikkelen, en hulp zocht bij het inmiddels niet meer zo florissant bij kas zittende Fiat aan te kloppen.

En zo ontstond dus naast de Fiat Grande Punto de Opel Corsa D:
autowp.ru_opel_corsa_gsi_25.jpg


Nou ja, daarna ging het helemaal downhill met General Motors. Als onderdeel van Stellantis verschijnen er nu Opels met Peugeot-DNA. Maar voor het zo ver was werd er al samengewerkt. En zo kwam er de Opel Grandland, met veel Peugeot 3008/5008 inhoud.

2880px-Opel_Grandland_X_IMG_0382_%28colour_corrected%29.jpg
In die periode ging de deal wat verder dan alleen de Corsa, er zijn ook veel motoren gedeeld. Vooral op diesel gebied heeft Opel sterk geprofiteerd van de deal. De 1.3 en 1.9 JTDs zijn te vinden in zo'n beetje iedere Opel uit die periode. Zelfs de 2 liter diesel in de vorige generatie Insignia/Astra deelt heel erg veel met de 2 liter MultiJet.
In ruil hier voor kreeg Fiat wat benzine motoren die in Alfas gebruikt werden zoals de 3.2l V6, en wat versnellingsbakken: De F40 zullen ze nog wel blij mee geweest zijn, de M32 wat minder.
 
Als je die generatie Mazda 323 noemt, dan komt ook al snel de Australische Ford Laser in beeld. De generaties ervoor en erna waren gewoon gerebadgte (of licht aangepaste hoogstens) Mazda's, maar voor een keer werd er wat meer werk van gemaakt.

ford_laser_1.jpg


Datzelfde Mazda B-platform vond je ook onder de eveneens in Australië ontwikkelde Ford Capri.

autowp.ru_ford_capri_barchetta_1.jpg


De Laser werd in de VS verkocht als Escort en Mercury Tracer, de Capri als Mercury Capri. Grappig genoeg werd de Australische Laser in 1994 vervangen door een gelijknamig model dat niks meer of minder was dan de nieuwe 323, terwijl de Escort en Tracer nog tot 1996 werden gebouwd en toen een reskin kregen die nog tot 1999 leverbaar was.

Bij de Wagon ging het om een ingrijpende facelift:
autowp.ru_ford_escort_wagon_usa_2.jpg


De sedan was echt een reskin:
ford_escort_se_6.jpg


En er kwam zelfs een Coupe, op basis van een dan al behoorlijk verouderd platform:
autowp.ru_ford_escort_zx2_9.jpg
 
@Guus,
Je kunt je alleen afvragen of dat de Sephia een technisch buitenbeentje maakte in het toenmalige Kia-gamma dat verder bestond uit gerebadgede Mazda's. :)
 
929V6 zei:
@Guus,
Je kunt je alleen afvragen of dat de Sephia een technisch buitenbeentje maakte in het toenmalige Kia-gamma dat verder bestond uit gerebadgede Mazda's. :)

Ze moesten ergens beginnen :D

De opdracht is: Kun je automodellen aangeven waarvan de techniek (het DNA) duidelijk van een ander merk komt?
Volgens mij is dat wel het geval bij de Kia Sephia
 
Ja maar daar zijn ze niet begonnen :)

"Kia was founded on June 9, 1944, as a manufacturer of steel tubing and bicycle parts, eventually producing Korea's first domestic bicycle, the Samchully, in 1951. (...) And later built Honda-licensed small motorcycles (starting in 1957) and Mazda-licensed trucks (1962) and cars (1974). The company opened its first integrated automotive assembly plant in 1973, the Sohari Plant. Kia built the small Mazda-based Brisa range of cars until 1981"
 
Guus Leferink zei:
929V6 zei:
@Guus,
Je kunt je alleen afvragen of dat de Sephia een technisch buitenbeentje maakte in het toenmalige Kia-gamma dat verder bestond uit gerebadgede Mazda's. :)

Ze moesten ergens beginnen :D

De opdracht is: Kun je automodellen aangeven waarvan de techniek (het DNA) duidelijk van een ander merk komt?
Volgens mij is dat wel het geval bij de Kia Sephia

Vraagstelling zei:
Ik wil er wel aan toevoegen dat we de vraag beperken tot 'de eerste keer' waarbij een dergelijke samenwerking tot stand kwam. Als er opvolgers van de genoemde auto zijn die wederom uit een joint-venture/samenwerking/overname voortkomen doen die niet meer mee.
 
Twix zei:
Guus Leferink zei:
929V6 zei:
@Guus,
Je kunt je alleen afvragen of dat de Sephia een technisch buitenbeentje maakte in het toenmalige Kia-gamma dat verder bestond uit gerebadgede Mazda's. :)

Ze moesten ergens beginnen :D

De opdracht is: Kun je automodellen aangeven waarvan de techniek (het DNA) duidelijk van een ander merk komt?
Volgens mij is dat wel het geval bij de Kia Sephia

Vraagstelling zei:
Ik wil er wel aan toevoegen dat we de vraag beperken tot 'de eerste keer' waarbij een dergelijke samenwerking tot stand kwam. Als er opvolgers van de genoemde auto zijn die wederom uit een joint-venture/samenwerking/overname voortkomen doen die niet meer mee.

Heb de Kia verwijderd
 
Eentje die m.i. wel in aanmerking komt: de eerste Hyundai, de Pony.
De Pony was Hyundais eerste eigen model. Tot dan toe, en sinds 1968, werden door het bedrijf Ford Cortina's gebouwd voor de lokale markt:
1280px-Ford_Cortina_KTO959E.jpg


Op basis van technische elementen van die wagen heeft Ital Design dan een veel moderner jasje (en interieur) ontworpen en met Mitsubishimotoren uitgerust:
hyundai_pony_2.jpg
 
929V6 zei:
Hejsan zei:
De Delta was de eerste Lancia waar een hoeveelheid Fiat-DNA te vinden is.

Volgens mij had bij de Beta (1972) Fiat al een flinke vinger in de pap, alleen was er toen nog geen voorwielaangedreven Fiat-platform geschikt om het model op te ontwikkelen. Maar de motoren kwamen van Fiat. De Beta Monte Carlo had zelfs oorspronkelijk een Fiat moeten worden.

Nou ja, daarna ging het helemaal downhill met General Motors. Als onderdeel van Stellantis verschijnen er nu Opels met Peugeot-DNA. Maar voor het zo ver was werd er al samengewerkt. En zo kwam er de Opel Grandland, met veel Peugeot 3008/5008 inhoud.

De Crossland X ging de Grandland een paar maanden voor. Onderhuids gelijk aan de Citroën C3 Aircross.
hhfyevmbz4lr_800.jpg

Dankjewel voor de correctie. De Crossland was er net iets eerder. Dan zal ik die opnemen.
Hm... de Lancia Beta, daar zit ook wel wat in. Bij de Delta is dat indertijd wel duidelijk gemaakt, dat dit voor een groot deel een Ritmo was. Maar die Beta week natuurlijk wel sterk af van de toenmalige Lancia's in de zin dat de Beta dwarsgeplaatse lijnmotoren heeft, in plaats van V- en of boxermotoren. Die hele aandrijflijn kwam van Fiat en viel niet zo maar uit de lucht. Dus misschien is het correcter de Beta aan te wijzen.
 
Guus Leferink zei:
Twix zei:
Guus Leferink zei:
929V6 zei:
@Guus,
Je kunt je alleen afvragen of dat de Sephia een technisch buitenbeentje maakte in het toenmalige Kia-gamma dat verder bestond uit gerebadgede Mazda's. :)

Ze moesten ergens beginnen :D

De opdracht is: Kun je automodellen aangeven waarvan de techniek (het DNA) duidelijk van een ander merk komt?
Volgens mij is dat wel het geval bij de Kia Sephia

Vraagstelling zei:
Ik wil er wel aan toevoegen dat we de vraag beperken tot 'de eerste keer' waarbij een dergelijke samenwerking tot stand kwam. Als er opvolgers van de genoemde auto zijn die wederom uit een joint-venture/samenwerking/overname voortkomen doen die niet meer mee.

Heb de Kia verwijderd

Dat had dan eigenlijk niet gehoeven, want het is dan niet de eerste Kia met Mazda-techniek maar inderdaad wel het eerste échte Kia-model, dat voor de gelegenheid van Mazda-techniek was voorzien. De toevoeging is dus niet van toepassing want alle eerdere Kia-modellen waren voor zover ik weet rebadges.

@iDS,

Beeld dan wel de juiste Cortina af.

800px-1967_Ford_Cortina_Super_1.5_Front.jpg
 
Vraag 36: Pleegkinderen, of bastaarden. Kun je automodellen aangeven waarvan de techniek (het DNA) duidelijk van een ander merk komt?
We beperken ons hier tot automodellen die wel specifiek ontwikkeld zijn voor het merk dat de auto verkocht. Dat betekent dat badge-engineering niet meedoet. Laten we zeggen: auto's waarvan de portieren 'geleend' zijn van de donorauto doen niet mee.

Ik wil er wel aan toevoegen dat we de vraag beperken tot 'de eerste keer' waarbij een dergelijke samenwerking tot stand kwam. Als er opvolgers van de genoemde auto zijn die wederom uit een joint-venture/samenwerking/overname voortkomen doen die niet meer mee.

Tot nu toe:
Alfa Romeo Alfa 164: De eerste voorwielaangedreven grote Alfa, gebaseerd op het Fiat Tipo 4 platform.

Audi 50: Een vrege Audi met dwargeplaatste motor is ergens wel gek. Klopt: het is een NSU-ontwikkeling.

Autozam Carol: Bij te weinig budget is samenwerken met een andere fabrikant altijd handig. De Suzuki Alto stond voor de basis.

Chrysler Crossfire: door de overname van Chrysler door Daimler kwam Mercedes-Benz techniek in beeld voor diverse modellen. De Crossfire deelt veel DNA met de Mercedes-Benz SLK (R170) die toen uit productie ging. Qua carrosserie is het een cabriolet met een vast dak erbij. Dat levert een opvallend stijve body op. De kogelkringloop besturing was nog old school Mercedes en volgens mij niet het scherpste wat je zou willen in dit segment.

Citroën Visa: Tot dusver zat Citroën op het spoor van luchtgekoelde tweecilinders en separate chassis. De Visa is specifiek ontworpen voor en door Citroën op basis van de geleende techniek van de Peugeot 104. Bijna alle latere Citroëns delen ook techniek met Peugeot, en gaan we dus niet noemen.

Ford Corcel: Ontstaan uit een samenwerking met Renault. Technisch geheel gelijkend aan de R12. De Renault 12 was voor Renault begrippen wel een uitbijter, opmdat het motorblok zich voor de vooras bevindt i.p.v. andersom. Ook heeft de R12 een starre achteras op schroefveren. Tamelijk anders dan de torsiestaafvering met ongelijke wielbasis.

Ford Ka Mk2: Was de eerste Ka een goedkoop wagentje op basis van de Fiesta, moest de opvolger ineens gebruikmaken van Fiat 500 DNA.

Ford Probe Mk1: De eerste Ford op basis van een Mazda (626 Coupé).

Jaguar S-Type: Dat deze Jaguar zijn basis moest delen met de Lincoln LS (Ford DEW-platform) vond men indertijd nog acceptabel. De latere X-Type op basis van de Ford Mondeo werd er wel om verguisd.

Hyundai Pony Mk1: De Pony is het eerste ‘eigen’ product van Hyundai. Daarvoor werd er gebruik gemaakt van Ford-techniek. Het eigen product leende wel veel van Mitsubishi.

Lancia Beta: Lancia’s waren apart, duurzaam en door de bijzondere technische oplossingen duur om te fabriceren. De Beta kreeg als eerste Fiat motoren dwars voorin geplaatst. Daarmee kwam een einde aan de V- en boxermotoren.

Opel Corsa D: Ineens werd het GM te duur om zelf met een nieuwe Corsa te komen. Deze Corsa werd daarom parallel met de Fiat Grande Punto ontwikkeld.

Opel Crossland: Nog voor de overname door PSA werd met de Fransen samengewerkt. De Crossland is gebaseerd op de Citroën C3 Aircross.

Opel Speedster: Voor deze roasdster is gebruik gemaakt van het platform van de Lotus Elise

Renault 14: Ontstaan in samenwerking met Peugeot. Voor het eerst een Renault met dwarsgeplaatste motoren. Veel overeenkomsten met ... alweer de Peugeot 104. Het bleef bij een eenmalige actie.

Renault Twingo Mk3: Motor achter… dat had de Renault 8 van weleer ook. Maar zo ver ging Renault niet terug in de tijd voor deze Twingo. Smart leek een goede partner. Tja…

Seat Toledo: De eerste Seat die niet op Fiat-techniek leunde is de eerste Toledo. Qua onderstel en motorisch gelijk aan de VW Jetta 2 (zo werd het indertijd gemeld), en dat is niks anders dan een VW Golf 2 met langere achterbodem en zwaardere achtervering.

Skoda Octavia: de ‘eerste’ Octavia was de eerste met Volkswagen-DNA. Deze keer van de Golf 4.

Smart Forfour: Smart wilde groter en zo werd er aangeklopt bij concerngenoot Mitsubishi. De Mitsubishi Colt en Smart Forfour zijn technisch verregaand gelijk en technisch zeer on-Smarts.

Talbot Samba: Simca/Chrysler/Talbot was een beetje een lege winkel. Om de Simca 1000 snel te kunnen opvolgen is de Peugeot 104 Coupé omgemeubeld tot de iets grotere Samba.

Toyota Supra: Met de tanende belangstelling naar sportcoupés zochten Toyota en BMW elkaar op. De Toyota Supra wijkt sterk af van de overige Toyota's en lijkt veel BMW Z4-DNA te bevatten. Wat voor een typische Toyota-kenmerken heeft de Z4 eigenlijk?

Volkswagen K70: NSU werd overgenomen door Volkswagen. VW zat nog te klooien met luchtkoeling, motoren achterin en dergelijke. NSU verschafte VW ineens toegang tot de jaren '70. Met NSU is het helaas niet goed afgelopen.

Volvo 340-serie: Volvo nam DAF over om zo te beschikken over compacte auto's. En zo ontstond er de Volvo 343 met alle specifieke kenmerken van een DAF.

Volvo S40/V40: Wederom was Volvo op zoek naar een partner voor diens middenklasser. De techniek stamt van de Mitsubishi Lancer. De Mitsubishi Carisma is de tweelingbroer van de S40/V40, en deelt uiteraard ook de techniek met die Lancer. Motorisch wijken alleen de benzinemodellen (m.u.v. de GDI) van de Volvo af van de Mitsubishi's. Interessant weetje is dat die Mitsubishimotoren andersom moesten draaien omdat deze anders niet met de Renault en Volvo versnellingsbakken en motoren gepaard konden worden. Mitsubishi was een van de weinige automerken die bij dwarsgeplaatste motoren normaliter het blok links plaats, i.p.v. rechts.

De genoemde Ford Laser KF/KH kwam een jaar later op de markt dan de Ford Probe. Deze valt daarom net af.
 
De tweede generatie Volvo S40 was ook geen compleet eigen ontwikkeling van Volvo. Deze keer vanwege de overname door Ford gebaseerd op een Ford-onderstel: het Ford C1 platform om precies te zijn. Omdat de vijfcilinders van Volvo niet in de bestaande Ford onderstellen passen, is dit C1 platform door Volvo aangepast. Volvo had binnen dit project de verantwoordelijkheid voor de crashveiligheid. Diverse details, zoals de trekstang in het dashboard zijn Volvo-vindingen. In die zin zou je kunnen beargumenteren dat de Ford Focus van dezelfde tijd een beetje een Volvo onderstel heeft.
m1by0qqbmbjn.jpg

Volvo S40

De Mazda3 is ook op dit platform gemaakt. Al eerder was er de Mazda 121 op basis van de Fiesta. Maar dit is niets meer dan een rebadge. Dus ik denk dat de Mazda3 de eerste Mazda was die voldoet aan de criteria.
m1cyiokbtg63_800.jpg

Mazda3
 
Ik dacht dat modellen niet meededen als ervoor ook al merken bezig waren met een joint-venture/samenwerking/overname.

De Mazda3 is ook op dit platform gemaakt. Al eerder was er de Mazda 121 op basis van de Fiesta. Maar dit is niets meer dan een rebadge. Dus ik denk dat de Mazda3 de eerste Mazda was die voldoet aan de criteria.

Ze werkten al sinds 1974 samen. En diverse Amerikaanse Escorts stonden al op platform van het Japanse merk: https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Escort_(North_America). De Mazda3 werd geïntroduceerd in oktober 2003, de Mazda2 (op Fiesta/Fusion-platform) augustus 2002.

2560px-Mazda2_%28DY%29_%E2%80%93_Heckansicht%2C_25._August_2013%2C_D%C3%BCsseldorf.jpg


1920px-2005_Ford_Fiesta_%28WP%29_Ghia_5-door_hatchback_%282015-07-24%29_02.jpg
 
Geen luxe pulstar , alleen de 1.5 diesel kwam van Nissan en Renault maar de 1.6 benzine kwam van Mercedes ook het onderstel en andere techniek kwam uit de Mercedes a-klasse , de automaten met dubbele koppeling die ook in o.a. de a-klasse zit , zit dan wel weer in meerder modellen van met name Renault en beschikte niet over de CVT automaat die in de Pulstar zat.

verder was de Q30 in Europa (wellicht elders anders) het eerst en laatst een 2wd model van Infinity, 4wd behoorde ook tot de Keuze.
g39yc51b4mnc.jpg


de QX30 was er puur als 4wd en alleen beschikbaar met relatief zwaardere motoren en daardoor in NL niet veel verkocht.
8tayso5b1eq8.jpg
 
Terug
Bovenaan