Wouter82
Moderator
iDS zei:Volgens de Nederlandstalige Wikipedia een 'gemeenschappelijke ontwikkeling'. Dat klopt dus niet: onvolledig geïnformeerde schrijver, Opel fan?
En dan is het dus badge engineering.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Moderator
iDS zei:Volgens de Nederlandstalige Wikipedia een 'gemeenschappelijke ontwikkeling'. Dat klopt dus niet: onvolledig geïnformeerde schrijver, Opel fan?
Nee: Opel gebruikt het chassis, de carrosserie (ik hoop dat je dat zietWouter82 zei:iDS zei:Volgens de Nederlandstalige Wikipedia een 'gemeenschappelijke ontwikkeling'. Dat klopt dus niet: onvolledig geïnformeerde schrijver, Opel fan?
En dan is het dus badge engineering.
Moderator
iDS zei:Nee: Opel gebruikt het chassis, de carrosserie (ik hoop dat je dat zietWouter82 zei:iDS zei:Volgens de Nederlandstalige Wikipedia een 'gemeenschappelijke ontwikkeling'. Dat klopt dus niet: onvolledig geïnformeerde schrijver, Opel fan?
En dan is het dus badge engineering.), interieur en motor zijn eigen ontwikkelingen. Dus zéker geen badge engineering en perfect conform aan de vraag.
Moderator
929V6 zei:Voor mijn gevoel is de insteek om tot een lijst van bastaardkindjes te komen, modellen die zich van de rest van het modellengamma van een merk onderscheiden door duidelijke technische kenmerken (platform, aandrijflijn) van een ander merk. Waarbij badge engineering, dus eenzelfde of iets aangepaste carrosserie ten opzichte van het oorspronkelijke merk, dus is uitgesloten en enkel het gebruik van ingekochte motoren ook.
Wouter82 zei:"We beperken ons hier tot automodellen die wel specifiek ontwikkeldiszijn voor het merk dat de auto verkocht." -> het chassis en de engineering, ofwel het DNA van de auto is niet (mede) door Opel ontwikkeld. De Elise is volledig door Lotus tot stand gebracht en later beschikbaar gesteld aan Opel die er een eigen draai aan heeft gegeven. M.a.w., was er geen Elise, dan was er ook geen Speedster gekomen.
The Crossfire was based on the Mercedes-Benz R170 platform which was used to create the SLK. The Crossfire even had the M112 3.2-liter six-cylinder Mercedes-Benz engine under the hood (...) Chrysler Stepped up their game with their SRT-6 Crossfire. They added a supercharger to the 3.2-liter six-cylinder engine and boosted it up to 330 horsepower. It used the same suspension, drivetrain, and brakes as the SLK 32 AMG
The Lynk & Co 01 is based on the Compact Modular Architecture platform, which also underpins the Volvo XC40. The 01 will share much of its components with the XC40, including its electrical architecture, engines and safety systems
929V6 zei:Als modellen als de K70 en Volvo 300 niet voor een ander merk waren ontwikkeld, waren ze er nooit geweest. Als je zulke modellen en óók gezamenlijk ontwikkelde modellen nog eens uitsluit bij dit onderwerp, blijft er weinig over. Voor mijn gevoel is de insteek om tot een lijst van bastaardkindjes te komen, modellen die zich van de rest van het modellengamma van een merk onderscheiden door duidelijke technische kenmerken (platform, aandrijflijn) van een ander merk. Waarbij badge engineering, dus eenzelfde of iets aangepaste carrosserie ten opzichte van het oorspronkelijke merk, dus is uitgesloten en enkel het gebruik van ingekochte motoren ook.
Hejsan zei:(..)
Terwijl de Smart Forfour van de 1e generatie al voorbij kwam, had ik verwacht dat men misschien ook eens met een schuin oog naar de huidige Forfour zou kijken. Juist: deze is helemaal een Smart. Maar de derde generatie Renault Twingo is dat ook. Deze voldoet dan ook helemaal aan de vraag.
(..).
iDS zei:Nee, niét de Elise wordt beschikbaar gesteld. Lotus heeft een chassis ontwikkeld dat het merk zelf gebruikt om meerdere wagens op te bouwen (na de Elise o.a. de Exige en Evora)
Daarnaast levert ze ontwikkelingswerk voor klanten. De Speedster en Roadster zijn duidelijk ontwikkelingen die specifiek zijn, het zijn geen Elises met een andere merknaam.
De correcte situatie is waarschijnlijk dat de Speedster door Lotus is ontwikkeld met een eigen chassis en verder techniek en een carrosserie ontwerp door Opel beschikbaar gesteld. In die zin kan je het wel als een 'gemeenschappelijke' ontwikkeling zien.
Wie welk deel van de ontwikkeling gedaan heeft voor de Tesla weet ik niet.
Klassiekerrijder zei:Alleen het buitenste plaatwerk.
iDS zei:Ik ben benieuwd naar je bronnen want de Engineeringafdeling bestond toen al (en nog steeds) en werkte voor meerdere fabrikanten.
Bovendien is de S2 een doorontwikkeling van de initiële Elise uit 1995: de vorm van de voorruitstijl is gewoon dezelfde, als is hij misschien wat verstevigd.
De S2 onderging vnl. esthetische wijzigingen en Lotus verving de Rover motor. Natuurlijk kwam het engineeringswerk voor Opel/Vauxhall de eigen wagen ten goede maar dat dit uit geldgebrek zo zou gelopen zijn, lijkt erg onwaarschijnlijk: GM was gewoon een klant als een andere (ik ben benieuwd wat Engineer 2 hierover weet te vertellen...).
MCW 84 zei:Mercedes-Benz SLK - Chrysler Crossfire
The Crossfire was based on the Mercedes-Benz R170 platform which was used to create the SLK. The Crossfire even had the M112 3.2-liter six-cylinder Mercedes-Benz engine under the hood (...) Chrysler Stepped up their game with their SRT-6 Crossfire. They added a supercharger to the 3.2-liter six-cylinder engine and boosted it up to 330 horsepower. It used the same suspension, drivetrain, and brakes as the SLK 32 AMG
Zo ver ik kan zien delen ze verder geen carrosseriedeel. Wellicht wel een twijfelgeval omdat interieurs wel vrijwel hetzelfde zijn.
Guus Leferink zei:Fiat Tempra / Alfa 155 / Lancia Dedra
![]()
![]()
![]()
Klassiekerrijder zei:Alleen het buitenste plaatwerk.
QED.Dizono zei:Waarbij voor beide natuurlijk heel goed naar de S1 Elise is gekeken, die diende voor beide als basis.
iDS zei:QED.Dizono zei:Waarbij voor beide natuurlijk heel goed naar de S1 Elise is gekeken, die diende voor beide als basis.
Dat is wat ik al de hele tijd schrijf.
Je ziet trouwens over het hoofd dat ook Tesla van dit chassis heeft gebruik gemaakt.
Hejsan zei:De Delta was de eerste Lancia waar een hoeveelheid Fiat-DNA te vinden is.
Nou ja, daarna ging het helemaal downhill met General Motors. Als onderdeel van Stellantis verschijnen er nu Opels met Peugeot-DNA. Maar voor het zo ver was werd er al samengewerkt. En zo kwam er de Opel Grandland, met veel Peugeot 3008/5008 inhoud.
Maar niet die SLK (R171), maar een generatie eerder (R170).
Overigens is het interieur niet 1 op 1 overgenomen,
In die periode ging de deal wat verder dan alleen de Corsa, er zijn ook veel motoren gedeeld. Vooral op diesel gebied heeft Opel sterk geprofiteerd van de deal. De 1.3 en 1.9 JTDs zijn te vinden in zo'n beetje iedere Opel uit die periode. Zelfs de 2 liter diesel in de vorige generatie Insignia/Astra deelt heel erg veel met de 2 liter MultiJet.Hejsan zei:Zoals eerder genoemd zijn de meeste auto's die in deze vraaglijst voorkomen ontstaan uit armoede. In dat licht bezien is het eigenlijk best wel schokkend dat General Motors niet bereid leek om de vierde generatie van de goedverkopende en voor Opel belangrijke Corsa zelf te ontwikkelen, en hulp zocht bij het inmiddels niet meer zo florissant bij kas zittende Fiat aan te kloppen.
En zo ontstond dus naast de Fiat Grande Punto de Opel Corsa D:
![]()
Nou ja, daarna ging het helemaal downhill met General Motors. Als onderdeel van Stellantis verschijnen er nu Opels met Peugeot-DNA. Maar voor het zo ver was werd er al samengewerkt. En zo kwam er de Opel Grandland, met veel Peugeot 3008/5008 inhoud.
![]()
929V6 zei:@Guus,
Je kunt je alleen afvragen of dat de Sephia een technisch buitenbeentje maakte in het toenmalige Kia-gamma dat verder bestond uit gerebadgede Mazda's.![]()
Guus Leferink zei:929V6 zei:@Guus,
Je kunt je alleen afvragen of dat de Sephia een technisch buitenbeentje maakte in het toenmalige Kia-gamma dat verder bestond uit gerebadgede Mazda's.![]()
Ze moesten ergens beginnen
De opdracht is: Kun je automodellen aangeven waarvan de techniek (het DNA) duidelijk van een ander merk komt?
Volgens mij is dat wel het geval bij de Kia Sephia
Vraagstelling zei:Ik wil er wel aan toevoegen dat we de vraag beperken tot 'de eerste keer' waarbij een dergelijke samenwerking tot stand kwam. Als er opvolgers van de genoemde auto zijn die wederom uit een joint-venture/samenwerking/overname voortkomen doen die niet meer mee.
Twix zei:Guus Leferink zei:929V6 zei:@Guus,
De opdracht is: Kun je automodellen aangeven waarvan de techniek (het DNA) duidelijk van een ander merk komt?
Vraagstelling zei:Ik wil er wel aan toevoegen dat we de vraag beperken tot 'de eerste keer' waarbij een dergelijke samenwerking tot stand kwam. Als er opvolgers van de genoemde auto zijn die wederom uit een joint-venture/samenwerking/overname voortkomen doen die niet meer mee.
929V6 zei:Hejsan zei:De Delta was de eerste Lancia waar een hoeveelheid Fiat-DNA te vinden is.
Volgens mij had bij de Beta (1972) Fiat al een flinke vinger in de pap, alleen was er toen nog geen voorwielaangedreven Fiat-platform geschikt om het model op te ontwikkelen. Maar de motoren kwamen van Fiat. De Beta Monte Carlo had zelfs oorspronkelijk een Fiat moeten worden.
De Crossland X ging de Grandland een paar maanden voor. Onderhuids gelijk aan de Citroën C3 Aircross.
![]()
Guus Leferink zei:Twix zei:Guus Leferink zei:929V6 zei:@Guus,
Heb de Kia verwijderd
De Mazda3 is ook op dit platform gemaakt. Al eerder was er de Mazda 121 op basis van de Fiesta. Maar dit is niets meer dan een rebadge. Dus ik denk dat de Mazda3 de eerste Mazda was die voldoet aan de criteria.