Onzinnige wetenswaardigheden

Talbot Arizona

IMG_9002-scaled.jpg


Peugeot 309

m1by153b0anc.jpg


die helaas nooit als SW kwam

800px-Peugeot_309_Break_Heuliez_%281988%29.jpg
 
EclecticBlue zei:
Klassiekerrijder zei:
Alleen het buitenste plaatwerk.

En de ramen, handgrepen, vorm, uitsnedes... Misschien iets beter kijken;)
Ik schreef al: het buitenste plaatwerk. Hier horen vanzelfsprekend ook de handgrepen bij, misschien wat beter lezen. Verder wordt de uitsnede dus voor een deel bepaald door de vorm van het buitenste plaatwerk, zoals je wellicht begrijpt.
De bovenbouw van een deur (raam en raamframe) is bij veel merken een los deel en simpel aan te passen of te wisselen. Het ontwikkelen en maken van het binnenste deel van de deur is het duurste, dat wordt meestal gedeeld met andere modellen.
 
Klassiekerrijder zei:
EclecticBlue zei:
Klassiekerrijder zei:
Alleen het buitenste plaatwerk.

En de ramen, handgrepen, vorm, uitsnedes... Misschien iets beter kijken;)
Ik schreef al: het buitenste plaatwerk. Hier horen vanzelfsprekend ook de handgrepen bij, misschien wat beter lezen. Verder wordt de uitsnede dus voor een deel bepaald door de vorm van het buitenste plaatwerk, zoals je wellicht begrijpt.
De bovenbouw van een deur (raam en raamframe) is bij veel merken een los deel en simpel aan te passen of te wisselen. Het ontwikkelen en maken van het binnenste deel van de deur is het duurste, dat wordt meestal gedeeld met andere modellen.

Als je met zevenmijlslaarzen probeert alles glad te strijken zul je alles hetzelfde vinden.
De Renault Twingo en Smart Forfour mogen dan naast elkaar op de tekenplank gestaan hebben, de carrosserieën zijn helemaal andsers, en de portieren ook.
1. De uitsnede in zijaanzicht is anders -> binnenplaten kunnen om die reden niet hetzelfde zijn
2. De profilering van de buitenplaat wijkt af -> binnenplaten kunnen om die reden niet hetzelfde zijn
3. 'Bij veel modellen...' Los van het feit dat je dan allang toegeeft dat de deuren anders zijn is het argument niet van toepassing op deze auto's:
2018-smart-forfour-passion-5door-hatchback-doors.jpg

Smart Forfour
2019-renault-twingo-edition-one-plus-5door-hatchback-doors.jpg

Renault Twingo
zoals je kunt zien is de opbouw van de portieren klassiek en is er dus geen bovenbouw die los is. Gezien het feit dat de Twingo en Forfour achter uitstelraampjes hebben en bij de Twingo zelfs bovenin een handgreep weet je al dat een opgedeeld portier constructief niet waarschijnlijk is.
4. Die handgrepen. Ze zitten niet alleen op een andere locatie, maar hebben ook een ander principe en dat is constructief ook te merken aan de binnenzijde.
5. Als de argumentatie 'ongeveer hetzelfde' hier zou worden gehanteerd dan weet je zeker dat je tot het oneindige gaat discussiëren en vallen er nog heel wat meer genoemde auto's af.
 
Sowieso zijn de voorportierruiten hetzelfde en anderin ook tot bijna het einde. Daarna hebben ze er andere draai aan gegeven.
 
De Rover 600, een reskin van de Honda Accord. Ook voornamelijk Honda-motoren onder de kap.

1200px-Rover_620ti_on_North_Yorkshire_Moors.jpg
 
Pietzoveel zei:
Die Maserati heeft een beetje BMW E12 looks..... Zelfde ontwerper?

De Quattroporte is een ontwerp van Bertone, waar Marcello Gandini ook werkte. En die laatste heeft ook meegewerkt aan de E12. Die overigens weer geïnspireerd was op de 2200ti Garmisch, een door Bertone ontworpen showmodel uit 1970 dat een paar jaar geleden opnieuw is gebouwd (het origineel is zoek).

bmw_2200_ti_garmisch_concept_1.jpg
 
Nadat meerdere keren is gezegd dat auto's niet meetellen die carrosseriedelen, raampartijen e.d. delen met een 'tweeling'... wat denk je zelf? ;)
 
929V6 zei:
Pietzoveel zei:
Die Maserati heeft een beetje BMW E12 looks..... Zelfde ontwerper?

De Quattroporte is een ontwerp van Bertone, waar Marcello Gandini ook werkte. En die laatste heeft ook meegewerkt aan de E12. Die overigens weer geïnspireerd was op de 2200ti Garmisch, een door Bertone ontworpen showmodel uit 1970 dat een paar jaar geleden opnieuw is gebouwd (het origineel is zoek).

Ik ken de ontwerpgeschiedenis van de Fiat 132 niet maar de gelijkenis tussen E12 en deze FIAT is ook opvallend...het gekke is wel dat de 132 de Hofmeisterknik pas bij een eerste facelift kreeg. Voor die facelift sluit het ontwerp meer aan bij dat van de 130, en die is door het eigen ontwerpbureau op papier gezet.

Fiat_132_GLS_1600.JPG
 
De E12 was er al een tijdje toen de 132 werd gefacelift. Die facelift ontstond vanuit de wens om het niet echt overtuigende oorspronkelijke 132-ontwerp wat strakker te krijgen en het kan best zijn dat met een schuin oog naar de eveneens strakke E12 is gekeken, maar zelfs als dat laatste niet zo is zijn de wijzigingen vrij logisch en is de gelijkenis toeval.
 
Kan best zijn dat er toeval mee gemoeid is en elke periode heeft haar modes maar in dit geval zijn de gelijkenissen toch frappant:
ddcf0cd6e5f782fe186332e912be9bc146b4687e.jpg

- de strak aflopende motorkap met afronding vooraan,
- voorover gebogen radiatorrooster met dubbele ronde koplampen
- horizontale gordellijn, ondersteund door een parallelle plooi die vanuit de 'punt van de motorkap vertrekt
- overlopend in een aflopend kofferdeksel
- het langwerpige ventilatierooster in de C-stijl, net boven die gordellijn
 
De Fiat 132 heeft mij nog nooit in enig opzicht aan een BMW doen denken. Met de Alfa 6 heb ik dat daarentegen wel, daar zie ik wel het nodige van de E12 en E23 in terug.

MbZHspm.jpg
 
iDS zei:
- de strak aflopende motorkap met afronding vooraan,
- voorover gebogen radiatorrooster met dubbele ronde koplampen
- horizontale gordellijn, ondersteund door een parallelle plooi die vanuit de 'punt van de motorkap vertrekt
- overlopend in een aflopend kofferdeksel
- het langwerpige ventilatierooster in de C-stijl, net boven die gordellijn

Al die kenmerken had de oorspronkelijke 132 (die vóór de E12 verscheen) ook al, maar zijn strakgetrokken of geaccentueerd bij de 2e serie.

De Alfa 6 doet me afgezien van de neus (E23) verder meer aan de E3 denken.
 
Maar goed, back on topic.

De Maserati MC12 is onderhuids stiekem gewoon een Ferrari Enzo:
maserati_mc12_19_01cd01010ac20830.jpg


En dan de stamboom van de MG XPower SV.

Dat begint met de Ford Mustang

mustang_gt_coupe_1.jpg


Op basis van de aandrijflijn van de Mustang ontwikkeld DeTomaso de Bigua conceptcar:
de_tomaso_bigua_1.jpg


Die verschijnt uiteindelijk al QVale Mangusta op de markt
autowp.ru_qvale_mangusta_7.jpg


En dan...

Wikipedia zei:
In the summer of 2000, after BMW had sold the MG Rover Group to the Phoenix Consortium, Bruce Qvale contacted one of the Consortium directors, Nick Stephenson, and proposed forming a European distribution deal for the Qvale Mangusta. Soon after, Stephenson and his colleagues began to consider the possibility of using the Mangusta platform to develop a high-performance halo car to grow the MG brand.

...ontstaat op basis van de Qvale de MG XPower SV

autowp.ru_mg_xpower_sv-r_4.jpg
 
Klein puntje; de aandrijflijn van de Mustang is voor fabrikanten gewoon te koop. Alsof je een ABS unit koopt.

Verder moet ik zeggen dat ik hier heel erg leuke voorbij zie komen. Toch ook een paar die ik zo niet kende.
Was de Subaru Justy al langsgekomen? Ik dacht het wel maar dat kon ook van iets anders zijn, ben even niet zeker meer.
 
Misschien vergis ik me, maar volgens mij is de huidige Nissan Micra het eerste Nissan-model dat volledig op een Renault (Clio) is gebaseerd en geen rebadge is zoals bij de bedrijfswagens. Bij de Qashqai/Kadjar was het andersom dacht ik.

Niet dus.
 
Die staat op he Nissan V-platform. Een doorontwikkeling van het platform van de vorige Micra. In begin dacht men dat van de Clio omdat ie er wat van weg heeft.
 
Daan haal ik hem weer weg. Het leek me gezien het feit dat hij ook bij Renault in Frankrijk gebouwd wordt wel logisch dat hij ook die basis had, maar dat is dus niet zo. Dan moet de eerste Nissan op Renault-basis dus nog komen...
 
In de 70’er jaren had GM een minderheidsaandeel genomen in Isuzu.
Één van de wagens die Isuzu daarop produceerde was de Gemini, een lichtjes aangepaste Opel Kadett
Isuzu_Gemini_PF_Osaka_JPN_001.jpg

Met nog wat neuscorrecties produceerde Isuzu trouwens ook een versie voor de Noord-Amerikaanse markt de Buick Opel by Isuzu.

In 1978 gaf Isuzu Ital Design de opdracht om op dit onderstel een coupé te ontwerpen. Zo ontstond de Piazza.
1988_Isuzu_Piazza_XE_Handling_by_Lotus.jpg


GM heeft die zelf ook nog gecommercialiseerd als Holden Piazza.
In GB ook nog verkocht als Lotus Piazza. Dat betrof echter een stock aan wagens die door de invoerder van de fabriek was overgenomen en waarbij Lotus wat aan het onderstel gesleuteld had. Voor de rest waren het gewoon Isuzus.
 
Mijn duit in het zakje:

De FSO Polonez:

FSO_Polonez_MR%2778_1500_in_Krak%C3%B3w_2_%281%29.jpg


Op basis van de Polski-Fiat 125P:

Polski_Fiat_125p.jpg


Wat wederom een mengeling van de carrosserie van de Fiat 125 en de technik van de 1300/1500 was.

Fiat_125_01.jpg

1966_Fiat_1500.jpg
 
Ik breek ook maar ff in met een wetenswaardigheid die ik niet eerder wist.. en waarvan betwist kan worden of dat onzinnig of wel zinvol is:
de gevarendriehoek opgeborgen in de rugleuning van de achterbank bij een VW Corrado. (jaren 90 generatie).

Te zien in onderstaande video.

https://www.youtube.com/watch?v=C8AnjuH87Yw
 
Een wetenswaardigheid die ik al weer bijna vergeten was, er zijn er maar 2 van begreep ik, weegt slechts 555 kg!
https://www.auto-motor-und-sport.de/oldtimer/skoda-1100-ohc-coupe/
 
speedtouch zei:
Een wetenswaardigheid die ik al weer bijna vergeten was, er zijn er maar 2 van begreep ik, weegt slechts 555 kg!
https://www.auto-motor-und-sport.de/oldtimer/skoda-1100-ohc-coupe/

Das de volgende opdracht? Alle auto's onder de 650kg , daar kun je de carbase niet voor gebruiken ,want daar kun je niet lager selecteren dan 850kg.
 
Na een heeeeeele lange stilte is het tijd voor een nieuwe vraagstelling. Geheel geïnspireerd op de redactie van AutoWeek (zie https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/de-mistlampen-van-een-bmw-7-serie-e38-vertellen-iets-belangrijks/ ) de volgende vraag:
Vraag 36: Soms heeft een bepaalde motorisatie behoefte aan wat meer koellucht, of zijn er andere onderdelen die koeling behoeven. Ken je auto's die extra grilles of luchthappers aan de voorkant hebben waaraan je een bepaalde motorisatie herkend? Kortom: welke extra (grote) roosters vertellen iets over de techniek?

Ik trap af met een Nederlander:
bvxyfc5bduh6_800.jpg

Vanaf modeljaar 1986 kreeg de Volvo 340/360 een nieuwe neus met een gladdere voorbumper. Bij de automaatversies (1.4 CVT) zitten er echter smalle roosters in de voorbumper die koellucht helemaal richting de CVT voeren. (Voor de volledigheid: de oudere modellen hadden altijd roosters in de voorbumper).

Bij de overige motorisaties zijn deze roosters dicht:
640px-Volvo_340_GL_1990_red.jpg


Bij de diesels trof je onder de voorbumper rechthoekige roosters, die bekend zijn van de 360. Maar bij de 360 konden daar mistlampen zitten. Bij de diesels echter niet.
904011-600x600.jpg

Volvo 340 Diesel

Hier een voorbeeld van de mistlampen.
6njyelubsy43_800.jpg

Volvo 360 GLT

Ik ben benieuwd naar jullie inzendingen.
 
Xw5lO86.jpg


De Sierra XR8 heeft niet genoeg aan de opening in de bumper en de spleet tussen bumper en de dichte neus die de XR4i (en Ghia en later alle modellen) van koellucht voorzien.
 
De tweede generatie Mazda3 MPS deelde veel technieken met de eerste MPS. De tweede generatie kreeg echter een functionele luchthapper op de motorkap voor de intercooler maar ook van het voorkomen van 'heat soak, een bekende klacht van de eerste generatie. De luchthapper was dus specifiek voor de 2.3 turbo ivm andere Mazda3tjes.

9941628558.jpg
 
Dat verhaal van de 340 Diesel gaat ook op voor de 440/460 TD (turbodiesel). Die hebben extra luchtroosters waar bij de benzineversies mistlampen kunnen zitten.
Misschien kan iemand er een plaatje van posten?
 
Helaas zijn zitten de roosters bij de 440/460 Turbo Diesel nogal verstopt in de uithoeken van de ondergrille, maar het klopt wel.
44405

Volvo 440 Turbo Diesel

In de uithoeken kunnen bij de benzinemodellen dus mistlampen zitten.
VOLVO460-2422_4.jpg

Volvo 460 Turbo (benzine)

Mercedes maakte ook een onderscheid tussen benzine en benzinemodellen.

Zo hebben we de W124 benzine (200-300E):
oettinger-mercedesbenz-300e-w124-3600e-drift.jpg


En bij der diesels zitten er horizontale sleuven in de bumper (200D-300D)
W124-Header.jpg


En bij de turbodiesels kwamen er nog sleuven in het rechter spatscherm:
5d5c8d6429802be0502305514913ab02.jpg


Na de facelift was dit verschil er ook. Bij de Mercedes 190 is hetzelfde verschil, waarbij de dichte bumper een beetje verscholen gaat onder de smalle ribbels. En ook hier kregen de turbodiesels een extra rooster rechtsvoor.
 
Bij diesels zie je wel vaker wat meer behoefte aan koellucht, zoals is te zien op de Fiat Ritmo. Voor de facelift was de neus redelijk dicht.
m1dyxdvb0gp8.jpg

Fiat Ritmo benzine

En bij de diesel zijn er heel wat sleufjes toegevoegd:
fiat_ritmo_diesel_cl_large_38028.jpg

Fiat Ritmo Diesel

Maar ook benzineauto's kunnen afwijkend van elkaar zijn.
De eerste Fiat Panda had zo'n half dicht front:
m1by151b5cmc_600.jpg

Fiat Panda 34 (en 45 S)

Maar de Fiat Panda 30 had een luchtgekoelde tweecilinder die de koeling aan de andere zijde haalt. Nou, dan draai je de front plaat toch 180 graden?
m1fygshbumme_600.jpg

Fiat Panda 30
 
Hejsan zei:
Helaas zijn zitten de roosters bij de 440/460 Turbo Diesel nogal verstopt in de uithoeken van de ondergrille, maar het klopt wel.
44405

Volvo 440 Turbo Diesel

In de uithoeken kunnen bij de benzinemodellen dus mistlampen zitten.
VOLVO460-2422_4.jpg

Volvo 460 Turbo (benzine)

Mercedes maakte ook een onderscheid tussen benzine en benzinemodellen.

Zo hebben we de W124 benzine (200-300E):
oettinger-mercedesbenz-300e-w124-3600e-drift.jpg


En bij der diesels zitten er horizontale sleuven in de bumper (200D-300D)
W124-Header.jpg


En bij de turbodiesels kwamen er nog sleuven in het rechter spatscherm:
5d5c8d6429802be0502305514913ab02.jpg


Na de facelift was dit verschil er ook. Bij de Mercedes 190 is hetzelfde verschil, waarbij de dichte bumper een beetje verscholen gaat onder de smalle ribbels. En ook hier kregen de turbodiesels een extra rooster rechtsvoor.

Na de facelift hadden de niet-turbo versies van de 250 en de 300 diesel dat ook. Toen werd er overgeschakeld op 4-kleppentechniek (20 kleppen voor de 5-cilinder 250, en 24 kleppen voor de 6 cilinder 300).
Deze blokken draaiden hogere toeren daardoor (tot 5500 toeren volgens mij), en hadden daarvoor extra veel lucht nodig, zoals de turbo) versies dus. De sleuven in het spatbord zijn dus niet voor koeling, maar echt voor het aanzuigen van de lucht.

IVM de Volvo 300/400, die logica werd doorgetrokken bij de Volvo S40/V40 - die kon je als diesel ook niet bestellen met mistlampen.
 
Bij de Opel Rekord C 2.3d kreeg je ook een "powerdome" (voor de 65pk) op je motorkap, die je bij de benzine-versies niet had.
Rekord 2.3d
Opel-Rekord-8a8c3e667db6f563-large.jpg

Rekord benzine
gf1ykgubtje4_800.jpg
 
Bij de Innocenti Mini De Tomaso zat de luchthapper eerst aan de bestuurderskant:

innocenti_mini_de_tomaso.jpg


Maar nadat de Britse A-motor werd vervangen door een Daihatsu driecilinder met turbo verschoof deze naar de andere kant:
innocenti_turbo_de_tomaso_8_0176008503a502b0.jpg
 
Bekend is denk ik ook wel het 'varkensneusje' van de eerste Transit. De langere Perkins-diesel paste niet onder de korte snuit, later kreeg ook de V6 de langere snoet.

ford_transit_25.jpg
 
De T4 kreeg een andere (langere) neus toen ze de VR6 erin wilden leggen. Later werd die ook gebruikt voor de andere motorversies:
Normaal
vw-t4-l-01.jpg

(*) hier zie je trouwens ook sleuven in het voorspadbord die ze hebben gemaakt voor de TDI versies (daarvoor waren er geen turbomotoren in de T4)
VR6
transporter-t4.jpg
 
Reyner zei:
Na de facelift hadden de niet-turbo versies van de 250 en de 300 diesel dat ook. Toen werd er overgeschakeld op 4-kleppentechniek (20 kleppen voor de 5-cilinder 250, en 24 kleppen voor de 6 cilinder 300).
Deze blokken draaiden hogere toeren daardoor (tot 5500 toeren volgens mij), en hadden daarvoor extra veel lucht nodig, zoals de turbo) versies dus. De sleuven in het spatbord zijn dus niet voor koeling, maar echt voor het aanzuigen van de lucht.

IVM de Volvo 300/400, die logica werd doorgetrokken bij de Volvo S40/V40 - die kon je als diesel ook niet bestellen met mistlampen.

Dankjewel voor de correcties. Zo leren we allemaal weer wat erbij. De Mercedes Sprinter had op een bepaald ogenblik toch ook zulke sleuven in het rechter voorscherm?
 
Reyner zei:
Bij de Opel Rekord C 2.3d kreeg je ook een "powerdome" (voor de 65pk) op je motorkap, die je bij de benzine-versies niet had.
Rekord 2.3d
Opel-Rekord-8a8c3e667db6f563-large.jpg

Rekord benzine
gf1ykgubtje4_800.jpg

Het ging bij deze vraagstelling niet over verhoogde/verlengde neuzen (wat op zich een leuk onderwerp is voor een volgende keer) maar om extra of grotere luchtinlaten/roosters als gevolg van andere motoriseringen.


Ik voeg in de laatste categorie nog even de Renault 4 toe.

Vanaf 1977 t/m 1983 hadden de Renaultjes 4 met een Cléon-Fonte motor (doorgaans de 4 GTL, 1108 cc of 4 F6, 1108 cc) een extra rooster onder de grille, waardoor de kentekenplaat naar de bumper verhuisde. Na 1983 waren die extra sleuven kennelijk niet meer nodig. Ik weet niet wat precies het technische verhaal hierachter is.

renault-4-l-37d652.jpg

Renault 4 L of TL (850)

kncy9z7b4sp3_800.jpg

Renault 4 GTL (1100) tot 1983

en een latere 4 GTL:
x14ygbzbamr0_800.jpg


Terwijl ik dit schrijf, bedenk ik me dat bij de oude Renault 6 versies er ook zo'n extra grilletje was bij de 1108 cc modellen.
Hieronder de plaatjes:
renault_6_2.jpg

Renault 6 850
41-0-medium.jpg

Renault 6 1100
 
Ford Zephyr 4:

251 CEL by Nivek.Old.Gold, on Flickr

Ford Zephyr 6:

1965 Ford Zephyr 6 by Peter Olthof, on Flickr
Bij de eerste en tweede generatie van deze modellen was de grille ook verschillend voor de vier- en zescilinders, maar was bij die laatste de neus achter de voorwielen ook wat langer. Dus dat telt niet mee denk ik.

Mazda 1500:



Mazda 1800:



Rover 2000/2200 P6:



De 3500 kreeg er een fors uitgevallen luchthapper voor de V8 bij:

 
Terug
Bovenaan