Omgekat

Dakloos zei:
Een chassis kun je verlengen of inkorten. ;)

Klopt, maar daar kom je tegenwoordig ook niet meer mee weg bij het RDW. Kijk maar naar al die Ruska buggy's e.d. die uit elkaar gaan omdat men het ingekorte chassis wil gebruiken voor een 356 Speedster Replica. Tot 2016 of 17 kon je daar nog een kenteken op krijgen, tegenwoordig niet meer. In ieder geval geen historisch kenteken op oorspronkelijk bouwjaar van het chassis.

Dizono zei:
Dakloos zei:

Klopt, maar daar kom je tegenwoordig ook niet meer mee weg bij het RDW. Kijk maar naar al die Ruska buggy's e.d. die uit elkaar gaan omdat men het ingekorte chassis wil gebruiken voor een 356 Speedster Replica. Tot 2016 of 17 kon je daar nog een kenteken op krijgen, tegenwoordig niet meer. In ieder geval geen historisch kenteken op oorspronkelijk bouwjaar van het chassis.

Hoe gaat dat nu dan? Helemaal niet meer mogelijk?

Ik lees daar het volgende over op de website van de RDW.
RDW zei:
Voorwaarde is wel dat het samengestelde voertuig tenminste bestaat uit:
-een carrosserie van hetzelfde model en type als het oorspronkelijke voertuig bij voertuigen met een zelfdragend chassis of semi-dragende bodemplaat.
Een 'Porsche' carrosserie op een keverchassis wordt dan in ieder geval wel lastig.

Dus Burtons en dergelijke op een oud Eendenchassis zijn ook niet meer mogelijk op het oorspronkelijke kenteken, begrijp ik.

Vraag ik me toch af hoe ze dat gaan doen bij import? Stel ik exporteer eerst die eend naar Frankrijk, daar laat ik hem ombouwen naar bv een kitcar en daarna importeer ik diezelfde auto weer. Krijg ik dan een nieuw kenteken of het oude kenteken weer terug? en hoe gaan ze dat dan doen met alle al omgebouwde auto"s ? vaak staat er bij dat soort omgebouwde eendjes gewoon 2cv op het kenteken. Andere optie is een 5 deurs kitcar bouwen. In de wet staat (nog) niet hoe groot die extra 2/3 deuren moeten zijn...

Bij import moet de RDW de gegevens uit andere EU-landen gewoon overnemen. De Brexit kan knutselprojectjes uit GB wel lastiger maken...

Origineel NL oldtimers hebben overigens vaak niet het aantal deuren/zitplaatsen/motorinhoud etc op kenteken, laat ook wel wat ruimte voor creativiteit.

929V6 zei:
Dizono zei:
Dakloos zei:

Hoe gaat dat nu dan? Helemaal niet meer mogelijk?

Is nog steeds prima mogelijk, alleen niet meer op de veelal belastingvrije status van het originele chassis.
Grof gezegd moet 2/3 van de auto origineel blijven om het oude kenteken te kunnen behouden: op een origineel chassis met originele aandrijflijn kun je dus nog steeds een gewijzigde body plaatsen met behoud van het originele kenteken. (wijziging moet dus wel RDW gekeurd worden)
Ga je het chassis echter inkorten/verlengen dan is dit deel ook niet meer origineel en samen met een andere body is dus meer als 2/3 van de auto niet meer origineel --> individuele toelating mogelijk, meestal RDW testcentrum keuring, bouwjaar wordt dan meestal bepaald n.a.v. datum wijziging als de verschillen onderling te groot zijn.
Maar bij een verlenging van een gewone auto tot b.v. limousine zal de meerderheid van de auto nog wel dezelfde productiedatum hebben, en dan kan de originele toelatingsdatum wel gehandhaafd worden na de RDW keuring.

Dakloos zei:
Bij import moet de RDW de gegevens uit andere EU-landen gewoon overnemen....

Dat geldt alleen maar voor auto's met een europese toelating (dus met een CVO-centificaat), en niet voor auto's voorzien van een individuele toelating.... en de meeste legale knutselprojecten zijn slechts voorzien van een individuele toelating, en die hoeft dus niet over genomen te worden door een ander land.

Muddy Bandit zei:
Ga je het chassis echter inkorten/verlengen dan is dit deel ook niet meer origineel en samen met een andere body is dus meer als 2/3 van de auto niet meer origineel --> individuele toelating mogelijk, meestal RDW testcentrum keuring, bouwjaar wordt dan meestal bepaald n.a.v. datum wijziging als de verschillen onderling te groot zijn.
Ik lees inderdaad dat de RDW vanaf 2017 een ingekort chassis niet meer het originele bouwjaar toekent. Voor die tijd werd dit nog wel goedgekeurd, er staan dus nog wel auto's legaal ingekort op kenteken met het originele bouwjaar.

D Elzinga zei:
Ook hier allicht een kentekenwissel, maar een Caprice uit de jaren 90 lijkt me in ieder geval qua koets niet uitwisselbaar met eentje uit 1971:

45897307565_d7e3c432d5_z.jpg

Hier gaat bovenstaande discussie over.

Man man man....
Of de huidige eigenaar weet helemaal van niets, of het kan hem niets schelen.
Ik zelf zou het idee hebben om compleet voor *** te rijden!
Ziet de sterke arm dit dan niet, ik bedoel zo'n auto valt wel op.

Onderstaande Kadett Bieber GV-40-YS wordt momenteel te koop aangeboden voor 8000 euro.
Echter zit er een luchtje aan het kenteken en gaat het hier vrijwel zeker om twee verschillende auto's.

De eerste is (was) een groene Kadett...

Deze heeft jarenlang in een voortuintje gestaan. De eigenaar wilde hem in 2013 niet verkopen en dus verliep de apk en ging de Kadett steeds verder achteruit. Pas half 2017 moesten de mensen de woning uit en werd de Kadett op internet te koop aangeboden. Een forumlid van de Kadett D club heeft hem toen voor een prikkie gekocht om te kijken wat er te redden viel. Dat was niet veel helaas.

Hij heeft hem zover mogelijk gestript en het kale casco weer aan iemand doorverkocht die er nog wel wat mee kon.

Een paar weken terug doken er opeens een 4-tal Opels op welke een handelaar ergens in een schuur had "gevonden" welke al sinds half jaren '90 stil stonden. Toeval wil dat een goede bekende van mij jaren terug al eens in deze schuur is geweest om te kijken naar deze Opels. Helaas was de deal hem toen niet de moeite waard en dus heeft hij ze destijds laten staan. Bij die 4 Opels zat ook deze gele Kadett Bieber.

Volgens mijn Kadett-vriend zat hier destijds nog geen Nederlands kenteken bij omdat het van origine een Duitser was.

Inmiddels heeft de handelaar welke de 4 Opels heeft gekocht deze ook te koop gezet, en wat schetste mijn (en diverse kennissen uit de Kadett wereld) verbazing. Het kenteken komt overeen met de gesloopte groene Kadett. Gevalletje omgekat dus helaas. Vermoedelijk voor een prikkie gekocht zonder papieren, en nu voor dik geld (bijna 8000 euro!) verkopen met een origineel Nederlands kenteken.

De verkoper is hier overigens ook al mee geconfronteerd. Hij zegt van plan te zijn om ermee naar de RDW te gaan om hem geel op kenteken te zetten en om hem te laten keuren ivm de uitbouw van de lpg installatie. Volgens hem is het toch echt dezelfde Kadett en is de groene afgelopen jaar gerestaureerd en naar smaak aangepast.
Wel vreemd dan dat er opeens een ander type trekhaak op zit (naar smaak?), en er stootstrips op maat zijn gemaakt (aangezien deze icm de GTE verbredingsset niet passen). Daarbij het verhaal wat hij zelf in eerste instantie verkondigde over een "schuurvondst" zou dan ook al niet kloppen als dit kenteken erop zou horen. Beetje jammer allemaal.

Volgensmij past de kop van zo'n MB100 op het chassis van een 207D. Als de originele OM161 nog onder de kap ligt is het in orde. Als dat niet het geval is... hmm...

D Elzinga zei:

Volgens mij kan dit. De cabine van een MB100 schijnt zonder problemen op het chassis van een Harburger te passen.

De cabine staat overigens duidelijk een stuk lager dan bij een normale MB en de wielen kloppen nog bij het oorspronkelijke model.

Die kadett is er wel van opgeknapt:T
De 2/3 -1/3 regel was eigenlijk al van toepassing bij de douane, dus niks nieuws.
Heb ooit een Citroen C15 verlengd naar een grand volume uitvoering. De wielbasis is hetzelfde alleen de overhang achter de achteras is wat langer. Ik had er gewoon een zelfde bak bij aangelast ( met wat verstevigings strips) en natuurlijk een trekhaak weer onder gezet. Bij de apk keuring moest de keurmees even overleggen met de RDW maar die vonden het geen probleem. was wel lachen toen

Spotgoedkoop voor een Cadillac, maar dan heb je wel een auto waarbij het bouwjaar op kenteken niet echt bij het uiterlijk past. 1978?

$_85.JPG

En alweer een overduidelijk kunstmatig verouderd gevalletje wat een werkelijk bouwjaar ergens tussen 1986 en 1991 behoort te hebben.:(

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/a1279847729-jeep-grand-wagoneer-1970.html?c=d97e27c274e75147b4afd0f5eb58c81b&previousPage=lr&casData=fxDxWe9nZ_JSdFFCCJS36MbXzs6nJXGRyG5UZU6XgMiVF-irgdb7Djrssqsc_SGtzdGnVv9_kjkyVCjEjGjVzUAsuyxfdiZ2LhY0EnIdbwTWCJEzi-FRM8ea0L3quQRtW0sNoVicEoN9c-8taMi0Tl9TdXwptiIm_4-ADOJN1hPGkcF_u79-y2arUn9GGT5CvHKsCkATgvM90yezwCbykfXhD1-opKh79SVr3ARqDDiyPKODywFu1F3M8ipAW4TPPQ_T8Dnd0pCzFa7HHyxtCpnDhWvDgqF5FX3bKujIOKk1KKtjvE10ADxWS01Lw5ea6JTc_U_HC5jCIKW36W0nqfNDmeLGiXRMyl9QrAosYW0wq9siw6h7ctAYyY2ehQDctxOUfwtARuzZm9NxCUKNm7_c1StsCElgiXQLDvnHpkRBBpFwkkw-krSns6BGgMgDy6qvg4ObYVxTHKDi2bK3BIJdhYOSuluOXB1BHSPnDVcEue_m45EDmAr80Fn-H5CxCwVTD_BatZVmx7VkL5gu2yFanJiucYXeMDGwrlnHG_S75QB8UoSYLgIr15dRnP_GWkdsaNLCm6_kzJcN3s8lCx93Swcv7X9iG4Kx2C27cYrB9X0eMwEMPbz3FlEk2x6aUnvrEOM963Eqh0lYPts6sLjniLvPzYjxTsj-sckcaoxsMbCBwLb0pGefE9UGDGJI

Muddy Bandit zei:
En alweer een overduidelijk kunstmatig verouderd gevalletje wat een werkelijk bouwjaar ergens tussen 1986 en 1991 behoort te hebben.:(

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/a1279847729-jeep-grand-wagoneer-1970.html?c=d97e27c274e75147b4afd0f5eb58c81b&previousPage=lr&casData=fxDxWe9nZ_JSdFFCCJS36MbXzs6nJXGRyG5UZU6XgMiVF-irgdb7Djrssqsc_SGtzdGnVv9_kjkyVCjEjGjVzUAsuyxfdiZ2LhY0EnIdbwTWCJEzi-FRM8ea0L3quQRtW0sNoVicEoN9c-8taMi0Tl9TdXwptiIm_4-ADOJN1hPGkcF_u79-y2arUn9GGT5CvHKsCkATgvM90yezwCbykfXhD1-opKh79SVr3ARqDDiyPKODywFu1F3M8ipAW4TPPQ_T8Dnd0pCzFa7HHyxtCpnDhWvDgqF5FX3bKujIOKk1KKtjvE10ADxWS01Lw5ea6JTc_U_HC5jCIKW36W0nqfNDmeLGiXRMyl9QrAosYW0wq9siw6h7ctAYyY2ehQDctxOUfwtARuzZm9NxCUKNm7_c1StsCElgiXQLDvnHpkRBBpFwkkw-krSns6BGgMgDy6qvg4ObYVxTHKDi2bK3BIJdhYOSuluOXB1BHSPnDVcEue_m45EDmAr80Fn-H5CxCwVTD_BatZVmx7VkL5gu2yFanJiucYXeMDGwrlnHG_S75QB8UoSYLgIr15dRnP_GWkdsaNLCm6_kzJcN3s8lCx93Swcv7X9iG4Kx2C27cYrB9X0eMwEMPbz3FlEk2x6aUnvrEOM963Eqh0lYPts6sLjniLvPzYjxTsj-sckcaoxsMbCBwLb0pGefE9UGDGJI

En vooral NIET lassen, anders ontdek je straks nog iets o_O

Astrawez zei:
Muddy Bandit zei:

En vooral NIET lassen, anders ontdek je straks nog iets o_O
Niet lassen aan een Grand Wagoneer. Oei dat wordt een uitdaging.:)

ginkelvanmichiel zei:
Volgensmij past de kop van zo'n MB100 op het chassis van een 207D. Als de originele OM161 nog onder de kap ligt is het in orde. Als dat niet het geval is... hmm...

Nee. Een TN is een andere auto dan een MB100. Die staat nog op het oude Hanomag-chassis.

500 E zei:
ginkelvanmichiel zei:

Nee. Een TN is een andere auto dan een MB100. Die staat nog op het oude Hanomag-chassis.
Ik denk dat Michiel een L207D bedoelde, de Harburger Transporter dus, niet de Bremer.

MWH zei:
500 E zei:
ginkelvanmichiel zei:

Ik denk dat Michiel een L207D bedoelde, de Harburger Transporter dus, niet de Bremer.

inderdaad, die bedoelde ik :p

Een Volvo 340 Blueline, in deze uitvoering alleen geleverd in 1987/1988 maar met het kenteken van een 360 GLS van begin '85. Dan zal het werkelijke bouwjaar wel 1988 zijn, omdat hij anders gewoon in de overgangsregeling zou vallen en omkatten niet nodig was. Het "340"-embleem is er voor de gelegenheid ook maar afgehaald...

Dakloos zei:
Of iemand die het leuk vond om stickers te plakken?

En een veel interessantere 360 om te bouwen naar een 340 van na de facelift van eind '85 met alle bijbehorende details? Waarom zou iemand die moeite nemen?

Een auto faceliften komt wel vaker voor natuurlijk. Stickers plakken kan ik me nog iets bij voorstellen, uit nostalgie bijvoorbeeld (vader/opa die zo'n uitvoering had). Dat maakt het nog geen 340, dan zou de motor gedowngrade moeten zijn. Dat kan ik niet beoordelen.

Ik zie wel dat het op kenteken een sedan is. :confused:

Alles bij elkaar de twijfel wel tegen...

Marktplaats staat ondertussen ook weer vol met Jeep Wagoneers die aan een verouderingskuur onderhevig zijn geweest:

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/jeep/m1390427050-jeep-wagoneer-5-9-aut-4wd-1969-grijs.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr
Werkelijke bouwjaar zal tussen 1997 en 1985 zijn.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1429151487-jeep-wagoneer-5-9-aut-4wd.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr
Werkelijke bouwjaar tussen 1986 en 1991.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1417173236-jeep-wagoneer-5-9-aut-4wd-1973-groen-met-apk-tot-2020.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr
Idem 1986/1991.

929V6 zei:
Die van '69 geeft het ook gewoon toe in de advertentie:
Jeep Grand Wagoneer, kenteken 1969. Derhalve vrijstelling wegenbelasting.

Tsja, nummer 2 geeft ook wel aan dat van die '67 Wagoneer de "boddy" van 1990 is... de verkoper geeft alleen niet aan dat de aandrijflijn en het chassis fabrieksaf waarschijnlijk ook bij die "boddy" behoren.
Er zit (chassisnummer buiten beschouwing gelaten) gewoon helemaal niets van een '67 Kaiser Wagoneer aan.:(

Late Golf 1 cabrio met een kenteken van 1979. Vreemd genoeg is de letter cijfer combinatie wel van rond het werkelijke bouwjaar:
Vw golf 1 1979 en wegenbelasting vrij
€ 3.500,00
<https://link.marktplaats.nl/m1441856666>

Geïmporteerd in 1993: niks vreemds aan die kentekencombinatie. Kan dit geen verjongingskuur zijn?

Ik vermoed dat de eerste registratie in 1993 is. Model is helemaal conform 1993. een 79-er heeft ook een andere dakconstructie dacht ik.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1459033003-lada-niva-4x4-1600-lpg-belastingvrij-bj-1979.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr
1979

$_86.JPG

$_86.JPG

Bij toeval kwam ik deze 2cv tegen:
https://www.autowereld.nl/citroen/2-cv/2cv6-club-30929014/foto.html

citroen-2-cv-2cv6-club.jpg

deze was in het verleden van een vriend van me, en toen al was die niet in geweldige staat. De auto die je hier ziet is een andere 2cv.

Dit was het origineel:
DSC02270.jpg

DSC03170.jpg

DSCN0215.jpg

DSCN0216.jpg

DSCN0218.jpg

foto2.jpg

foto6.jpg

Er zijn mogelijkheden om een nieuw chassis te plaatsen en een koets is ook te wisselen, maakt het dat een andere auto c.q. omkatten? Mijns inziens niet mits het legaal is gebeurd...

Heb je 'bewijs' dat het een andere auto betreft?

je mag maar 1/3e wisselen.
Het zou kunnen dat men de koets heeft gewisseld en het chassis nog origineel is, máár:
- het is nu ineens een Club, en origineel was het een Spécial: dat betekent compleet andere draadboom
- er zitten nu vierkante koplampen in plaats van verchroomde ronde koplampen op
- al het plaatwerk is anders dan hoe het origineel was
- ik zie detailverschillen aan het motorblok, bobinesteun...

nieuw:

oud:
DSCN0218.jpg

Helder, dank! Ben niet enorm in de 2CV's, dus dat soort dingen zie ik niet :)

ginkelvanmichiel zei:
je mag maar 1/3e wisselen.
Je mag wel meer wisselen dacht ik, maar dan telt de datum van het nieuwste onderdeel als datum van het voertuig als ik het goed heb begrepen...

In dat geval zou het chassis nieuwer moeten zijn dan koets en motor?

De kabelboom van zo'n 2CV stelt niet veel voor, dat lijkt me het probleem niet. Maar op zijn minst wel verdacht, dus terechte melding van de JX-63-JT.

Ga er maar van uit dat dit kenteken waarschijnlijk bij het laatste voertuig hoort, die stamt werkelijk nog uit die periode.
Rest is jaren '80... of nooit ingevoerd of gewoon gekloond.
Er is helaas heel veel gerommeld met Wagoneers, de eerlijke exemplaren zijn sterk in de minderheid.

Terug
Bovenaan