Omgekat

En niet de goede bumpers, grill, deuren... maar goed, dat werd wel vaker omgebouwd. Het lijkt me een bijelkaar geraapt zooitje waarvan het moeilijk is om het juiste bouwjaar te achterhalen als er ook aan de VIN is geknutseld.

Op Marktplaats staat een Cadillac Fleetwood van 1979 te koop.
Deze is echter geïmporteerd in 1977 als zijnde een 1972 model.
De kleur op kenteken is wit en de wielbasis op kenteken is van een 1972 Fleetwood model.
De foto's tonen echter een 1979 model dat duidelijk korter is en ook overduidelijk zwart.
Als je de voorzijde en achterzijde opzoekt dan is het duidelijk een 1979 model.
Gevalletje omgekat.....

Uiteraard zwijgt de aanbieder in alle talen als je hem iets vraagt over dit gebeuren.
Uiteraard bieden er ook al mensen. Jammer dat je ze niet kunt waarschuwen.
Je zult na aankoop maar een RDW/belastingdienst fuik inrijden... ben je mooi de klos!

https://link.marktplaats.nl/m1205921183

6tkzug.jpg

9sxafa.jpg

Fiat klopt, want alle oude Daily's staan als Fiat geregistreerd (het model is immers als Fiat begonnen). En ik denk dat het front of zelfs de hele (verroeste) cabine ook nog wel over te zetten is, dus dit hoeft niet per se een omgekatte auto te zijn.

Is die cabine qua dimensies dan gelijk aan de eerste serie Daily? Of zouden ze ook de opbouw meteen vernieuwd hebben?

D. Elzinga zei:
Is die cabine qua dimensies dan gelijk aan de eerste serie Daily? Of zouden ze ook de opbouw meteen vernieuwd hebben?

Alleen het front is anders. Bovendien staat de Daily op een ladderchassis dus ik denk dat de cabine probleemloos in zijn geheel kan worden vervangen als de oude verrot is. De verdere opbouw kan natuurlijk ook zijn vernieuwd. Het is zelfs niet uitgesloten dat het oorspronkelijk een kampeerbus was, gelet op het oude gele kenteken.

Hmm, best vreemd die Iveco. Waarom zou je een camper omkatten? Je betaalt immers maar een kwart van de belasting.

Een cabine overzetten bij een alkoofcamper is er niet bij. Dan moet je ook de hele camperopbouw er af slopen.

VW Golf II zei:
Hmm, best vreemd die Iveco. Waarom zou je een camper omkatten? Je betaalt immers maar een kwart van de belasting.

Een cabine overzetten bij een alkoofcamper is er niet bij. Dan moet je ook de hele camperopbouw er af slopen.

In principe kunnen dus ook alleen bepaalde delen (waaronder het front) van de cabine zijn vervangen. Maar het interieur is ook van model '90 en de getinte ruiten zullen vast ook van later zijn, dus ik betwijfel of dat het geval is. In theorie zou het wel kunnen. De camperopbouw komt ook wel iets ouderwets over voor de jaren 90.

De camperopbouw lijkt mij stevig verbouwd, dus daar kun je weinig van op aan. Maar het lijkt me inderdaad wel redelijk modern voor een '83-er.
Overigens hebben campers vaker geel kenteken, dus dat is niet heel vreemd.

Theoretisch is alles mogelijk, maar ik gok toch op een omgekat exemplaar.

Wat vinden we van deze?
Cadillac ''Seville'' Limousine van ''1981''

$_86.JPG

$_86.JPG

ginkelvanmichiel zei:
https://link.marktplaats.nl/m1221307607

hier klopt ook niet veel van...

Maar toch lijkt me die niet omgekat. Interieurupgrades komen wel vaker voor bij BX-en en aan de buitenkant zijn de achterlichten het enige kenmerk van een later bouwjaar.

De advertentietekst komt ook wel vertrouwenwekkend over in dit kader:
En ookal is de auto niet helemaal.origineel, de historie is wel vanaf nieuw bekend incl historie van de donorauto.

Een 1400 van 1987 heeft standaard nog het liggende motorblok, en die koetsen missen essentiële motorsteunen aan de koets om er andere motoren in te hangen.
Die kunnen erin gelast worden maar dat gebeurt eigenlijk nooit.

Er staat niet in de advertentie (Was hij weg? Nu weer terug.) dat het vervangende motorblok van een ander type is.

Volgens mij heb ik wel een aardig subtiele bijdrage gevonden vandaag.

1967 Mercedes-Benz 220D (W108)

Van een afstandje leek dit gewoon een W108, pas toen ik aan de achterkant een stempeltje "220D" zat begon ik echt geïnteresseerd te raken. Volgens Wikipedia klopt mijn eerste vermoeden: dit model is oorspronkelijk nooit met een dieselmotor geleverd; en ook niet met een viercilinder. Toch heeft deze volgens de RDW wel degelijk een 2.2L in het vooronder.
Mocht ik ernaast zitten, let me know!
Update: blijkt keurig gedaan te zijn, dus de foto alvast even verwijderd.

Lijkt me eerder een gevalletje omgebouwd i.p.v. omgekat. Het zal niet de eerste W108 zijn waar een dieselblok in is gelegd.

Dat zal wel lekker opschieten ja. Een W114 of W123 is al niet vooruit te branden met zo'n torretje,laat staan zo'n S-klasse die 200 tot 300 kilo zwaarder is:confused:

TurboD zei:
Dat zal wel lekker opschieten ja. Een W114 of W123 is al niet vooruit te branden met zo'n torretje,laat staan zo'n S-klasse die 200 tot 300 kilo zwaarder is:confused:

Een W108 280S weegt 1480 kg, een 220D W123 1380 kg. Dus dat valt nog wel mee. Maar toch lijkt me die diesel noch voor de bestuurder, noch voor het achteropkomende verkeer een pretje.

Leuk topic met al deze ombouwprojecten, maar waarom de titel omgekat? Omkatten is een auto een nieuwe identiteit geven dmw wissel v chassismummer. Wat in dit topic gebeurd is een auto nieuwer of ouder maken op hetzelfde chassisnummer.

Willem von SchAppingen zei:
Leuk topic met al deze ombouwprojecten, maar waarom de titel omgekat? Omkatten is een auto een nieuwe identiteit geven dmw wissel v chassismummer. Wat in dit topic gebeurd is een auto nieuwer of ouder maken op hetzelfde chassisnummer.

Tsja, maar als de meerderheid van de auto al niet meer bij het chassisnummer hoort dan klopt de identiteit ook niet meer, het kenteken dient dan tevens aangepast te worden maar dat gebeurt slechts zelden.
Er zijn genoeg auto's op de weg waarvan zowel de body en de aandrijflijn niet bij het oude chassis behoren (Mercedes G, Land/Range Rover, Jeep Wagoneer, Suzuki SJ/Samurai enz.), en er zijn ook vele Amerikanen waarbij er voor de kentekenkeuring (inslag chassisnummer) al fors gerotzooid is met de papieren en identificatieplaatjes.

Het is maar net waar je de grens legt bij "omgekat", maar het valt wel op dat het kenteken meestal een stuk ouder is als de rest... en de voornaamste reden om zoiets te doen en het kenteken niet aan te laten passen is toch de belastingvrijstelling.

Als het kenteken wat in de advertentietekst beschreven staat klopt, dan is deze 100% zeker omgekat. Op onderstaande foto zie je zelfs het originele (import) kenteken nog zitten..

Deze auto hoort bij de DL-01-FN
38310773734_1d263d6222_b.jpg

Is dat niet gewoon een oude Xantia waarbij de achterklep, achterlichten en bumper zijn omgewisseld? Omkatten levert geen enkel financieel voordeel op, dus waarom zou je die moeite nemen...

929V6 zei:
Omkatten levert geen enkel financieel voordeel op, dus waarom zou je die moeite nemen...
Gestolen nieuwe Xantia met kenteken van een oud schadegeval? Of het behouden van die invalideparkeerplaats?

Over de correctheid van deze Xantia doe ik geen uitspraken, maar er zijn meer redenen om een auto om te katten dan de (voormalige) mrb-vrijstelling...

Wat misschien ook een mogelijkheid: rijden op LPG maar belasting betalen voor benzine?

Als je het kenteken opvraagt bij de RDW kom je uit op een benzine, maar volgens mij zie ik een gas-aansluiting in de bumper (bestuurderskant)?

Audi80Coupé zei:
Wat misschien ook een mogelijkheid: rijden op LPG maar belasting betalen voor benzine?

Als je het kenteken opvraagt bij de RDW kom je uit op een benzine, maar volgens mij zie ik een gas-aansluiting in de bumper (bestuurderskant)?

Hmm, daar zeg je wat. Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat die LPG-dop toevallig in de bumper van de betreffende sloper zat, maar voor het geld dat je per jaar overhoudt door gas te rijden op het kenteken van een auto op benzine kun je er makkelijk een Xantia bij kopen...

@Dakloos,
Het lijkt me sterk dat het aanschaffen van een andere auto problemen oplevert voor het behouden van een invalidenparkeerplaats. En ik denk dat men bij het omkatten van gestolen auto's wel wat omzichtiger te werk gaat.

Dit was een volledige T2 Xantia, niet alleen een klep en wat lampen. De neus was volledig type 2, het dashboard en het interieur ook. De type 1 Xantia heeft de sproeier van de achterruit in de achterklep zitten, de type 2 Xantia in het dak, zoals deze dus. Niet zomaar een ombouwtje dus lijkt me, of er moet wel héél veel werk zijn verricht. Ik denk inderdaad een combinatie van parkeervergunning en LPG verhaal.

929V6 zei:
@Dakloos,
Het lijkt me sterk dat het aanschaffen van een andere auto problemen oplevert voor het behouden van een invalidenparkeerplaats.
Ik weet niet waar dit is, maar met milieuzones in bepaalde steden wordt een nieuwe vergunning soms niet meer verleend aan oudere auto's, terwijl het verlengen van een bestaande vergunning doorgaans nog wel kan. Als de oude Xantia dan versleten is en een nieuwe auto niet binnen budget zou dit een (foute) oplossing kunnen zijn.

Dakloos zei:
929V6 zei:
@Dakloos,
Het lijkt me sterk dat het aanschaffen van een andere auto problemen oplevert voor het behouden van een invalidenparkeerplaats.
Ik weet niet waar dit is, maar met milieuzones in bepaalde steden wordt een nieuwe vergunning soms niet meer verleend aan oudere auto's, terwijl het verlengen van een bestaande vergunning doorgaans nog wel kan. Als de oude Xantia dan versleten is en een nieuwe auto niet binnen budget zou dit een (foute) oplossing kunnen zijn.

Volgens mij is er nog geen enkele stad waar benzineauto's van na 1992 niet naar binnen mogen.

Ik zie nu ook de reactie van Timo: het LPG-verhaal lijkt me dan inderdaad het meest waarschijnlijke scenario.

En deze?

https://www.autoscout24.nl/aanbod/-33435268-cff2-a52d-e053-e250040a528b?smid=nl-vm-searchsubscription-offers&rtmsg=nl-vm-searchsubscription&id=341140790&from=www.autoscout24.nl

Per wanneer kreeg de Golf 2 een VW-logo midden in 't achterschort boven de bumper? Ik meen later dan 1986. En C-uitvoering & als 1.6 op kenteken.

Deze heeft echt alle kenmerken van een '90-er GL. Te moderne kleur, dikke bumpers, VW-logo achterop maar ook het nieuwe type kabelboom. Op kenteken is het trouwens ook een 1.6, terwijl de advertentie een 1.8 vermeld. Ik durf er wel wat om te verwedden dat deze omgekat is.

Terug
Bovenaan