Omgekat

Check deze Lada Niva. Is duidelijk een auto na de facelift van 1994 (achterklep, interieur etc.). Kenteken is echter van 1980.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1592897721-lada-niva-1-6-4x4-origineel-nederlands-nap-bj-1980.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr
 
Mwah, voor de rest heeft die aanbieder best leuk spul staan en dan snap ik al helemaal niet dat je zo'n bij elkaar geknutselde auto in je voorraad opneemt...
 
Dimitri3008 zei:
Check deze Lada Niva. Is duidelijk een auto na de facelift van 1994 (achterklep, interieur etc.). Kenteken is echter van 1980.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1592897721-lada-niva-1-6-4x4-origineel-nederlands-nap-bj-1980.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Ja grappig, die electronische snufjes ook, ABS op een lada van 1980:eek:
 
Ik vroeg me af wat je ermee doet als je de kennis hebt om te zien dat een auto omgekat is. Meld je het bij de verkoper? Ik zie regelmatig fouten in advertenties (dat zijn dan wel fouten van een andere orde dan waar het hier over gaat), en in sommige gevallen is de verkoper daar niet eens van op de hoogte (en krijg je een bedankje als je erop wijst). Ik denk niet dat in dergelijke gevallen per definitie van kwade trouw uitgegaan kan worden.

En als een melding bij de verkoper geen effect heeft, wat dan? Gewoon zo laten, of een melding doen bij de belastingdienst (of de RDW)?
 
Tja een wagen uit 1980 kan wat sporen van roest vorming vertonen. Gezien het feit dat dit model nog steeds in productie is zijn vervangende onderdelen nog steeds verkrijgbaar. Indien je hobby lassen is en je na afloop alles weer in een mooi kleurtje spuit hoef je dus niet te spreken van omkatten. het is veel werk als je het netjes doet maar het kan wel de moeite waard zijn.
 
je mag inderdaad maar 1/3 wisselen. die 1/3 staat voor koets, chassis en motor. De rest maakt niet uit. ander plaatwerk? zolang het op de "originele" koets past is het geen probleem, ander beugeltje voor de lampen / bobine geen probleem. draadboom? wat maakt dat nu uit? zelfs kleur maakt niet uit, wel even melden aan de rdw als je het netjes wil doen. er zijn binnen de 1/3 regeling nog wel meer mogelijkheden maar dan moet je het spreiden over meerdere jaren:)
 
hobbes2cv zei:
Tja een wagen uit 1980 kan wat sporen van roest vorming vertonen. Gezien het feit dat dit model nog steeds in productie is zijn vervangende onderdelen nog steeds verkrijgbaar. Indien je hobby lassen is en je na afloop alles weer in een mooi kleurtje spuit hoef je dus niet te spreken van omkatten. het is veel werk als je het netjes doet maar het kan wel de moeite waard zijn.

Van een 1980-Niva een 2000-Niva maken is echt niet alleen maar een beetje lassen en in een mooi kleurtje spuiten. Van een 2000-Niva een 1980-Niva maken is echter een kwestie van een VIN-plaatje omzetten en het lef hebben er denken mee weg te kunnen komen.
 
rzasa zei:
Hier is er nog een: https://www.autowereld.nl/lada/niva/1-6-33399060/details.html

Daarin doen ze zelfs voorkomen dat de auto is gerestaureerd tot een moderner model... lijkt mij toch onwaarschijnlijk :(
 
Een Lada Niva heeft een zelfdragende carrosserie, dus dat koets/chassis verhaal is hier dus eigenlijk toch al niet van toepassing. Ik denk dat je de achterkant ook niet zomaar even wisselt voor het modernere type (en waarom zou je), laat staan dat je even ABS of airbags kunt inbouwen.
 
Zouden daar nou tweedehands Duitse Niva's voor gebruikt worden? Koop daar zo'n ding voor een eurootje of vijfduizend, plak er het kenteken van een wrak op, omzeil mrb en mogelijk ook bpm en andere importgerelateerde kosten, profit...
 
Goede kans, ik vraag me alleen wel af waar ze die wrakken vandaan halen. Speciaal een jaar of dertig daarvoor bewaard?
 
Dit is de GL-58-YD. Volgens het kenteken is het een diesel uit 1975, die in 1980 in Nederland is geïmporteerd.
De vijfdeursversie kwam echter pas in 1981 op de markt, en de dieselmotor was pas in 1986 beschikbaar voor de Range Rover.

 
Voordeel van een Mecanodoos.... je kan gefaseerd alles veranderen en ik denk dat de RDW eind vorige eeuw er wat makkelijker mee om ging (1/3 - 2/3 deel)
 
Wat een wrak zeg.

https://www.catawiki.com/l/41508483

" Deze grijze Renault R11 phase 2 is tot leven gekomen op 26-01-1985 als een 1.4 automatic. Hij is echter omgebouwd naar 1.7 (motor F2N) handgeschakelde auto of wel een GTX."

En ook meteen maar even de carrosserie aangepast.
 
Bijzonder ook dat een zich als professioneel profilerende veilingssite dit accepteert, en de expert een estimate uit de mouw schudt en het dan blijkbaar verder ook wel best vindt...
 
D Elzinga zei:
Bijzonder ook dat een zich als professioneel profilerende veilingssite dit accepteert, en de expert een estimate uit de mouw schudt en het dan blijkbaar verder ook wel best vindt...
Stuur dan even een berichtje aan de veilingsite zou ik zeggen (tenminste dat doe ik vaak als ik een fout in een advertentie zie). Overal slipt wel eens wat doorheen. Dit hebben ze kennelijk gemist, en als je het doorgeeft bestaat in ieder geval de kans dat dit geval niet zo meer op de markt komt.
 
Twijfelgevalletje; in hoeverre is het mogelijk om de achterlichten van een nieuwer model op een '77er te knutselen?

50501891046_4bb2cc335c_c.jpg
 
Met een fotootje van de voorkant erbij is mijn twijfel snel weg. Die spiegels, voorschermen, motorkap, frontje en interieur zijn nog wel over te schroeven, voor de paravan en achterlichten is toch wel serieus laswerk nodig. Ik denk dat alleen de bumpers en het kenteken uit 1977 zijn, misschien de achterklep ook nog.

1k0.jpg
 
rzasa zei:
Dat heb ik al gedaan.

Ik had een mail verstuurd naar Catawiki....ik moest in een tweede mail uitleggen waarom deze auto omgekat zou zijn. Geantwoord dat dit type R11 en het bouwjaar niet samen gaan.

De auto staat nog steeds online.
 
Dan lijkt het me goed kenteken LT-66-HL hier nadrukkelijk te vermelden, zodat een toekomstige eigenaar kan terugvinden dat Catawiki reeds bekend was met deze onjuistheid.

Voor een deskundig oordeel kun je Frederic Bortoloni en Francisco Carrión beter overslaan. ;)
 
Dakloos zei:
Dan lijkt het me goed kenteken LT-66-HL hier nadrukkelijk te vermelden, zodat een toekomstige eigenaar kan terugvinden dat Catawiki reeds bekend was met deze onjuistheid.

Voor een deskundig oordeel kun je Frederic Bortoloni en Francisco Carrión beter overslaan. ;)

Ik denk echt niet dat die auto nog verkocht gaat worden, gewoon in de shredder ermee. Wel attent van je (y)
 
Zadelsnuiver zei:
Ik denk echt niet dat die auto nog verkocht gaat worden, gewoon in de shredder ermee. Wel attent van je (y)

Voor het huidige bod blijft hij gewoon staan, inderdaad. Persoonlijk lijkt mij 200 euro + de veilingkosten al een vrij redelijk bod voor iets dat vooral nog bruikbaar lijkt om wat onderdelen vanaf te halen...
 
Volgens mij waren een laatste 144 en een vroege 244 qua plaatwerk en interieur alweer grotendeels gelijk, muw frontje en achterlichten. De 144 had een "Amazone" onderstel met de 15"velgen en dat is wel aangepast bij de 200 serie. Maar veel was overzetbaar tussen de modellen., dus een handige Harrie....
 
Pietzoveel zei:
Volgens mij waren een laatste 144 en een vroege 244 qua plaatwerk en interieur alweer grotendeels gelijk, muw frontje en achterlichten. De 144 had een "Amazone" onderstel met de 15"velgen en dat is wel aangepast bij de 200 serie. Maar veel was overzetbaar tussen de modellen., dus een handige Harrie....

Dat idee heb ik ook, het waren de koplampen die mij opvielen. Ik ben verder geen kenner dus als de wielen een modelletje te jong/oud zijn zie ik dat meestal niet.
 
De 240 heeft een andere voorwielophanging met een grotere spoorbreedte, ook zichtbaar aanwezig bij bovenstaand exemplaar.

En deze achterkant kan al helemaal niet op een 144:

 
Is in de basis een 244 van 1979 of 1980, te zien aan de achterlichten en deze kleur groen. Het front is dan weer van een ouder type 244, van vòòr '79. De spiegels zijn modeljaar '80 (zwart kunststof), de type-aanduiding op de kofferklep '79 (vanaf '80 strakkere letters), de velgen lijken me te oud (zien er wel 144-achtig uit)..... en het kenteken van '73😕
Qua originaliteit een puinhoop dus, verder best een leuk ding.
 
Ja je hebt fraudeurs die een auto om fiscale redenen ouder willen laten lijken.
Waarschijnlijk zijn deze nooit bij de RDW langs geweest.
En bij een APK liggen ze dan ook te slapen want ik zou het gaan doorbrieven aan de rdw tijdens de apk.

Maar je hebt ook mensen die het zelf verfraaien.
In mijn tijd was het heel erg in om een auto nieuwer te laten lijken.
Ik heb wel golfjes 1 met korte achterlichten omgebouwd naar eentje met brede achterlichten.
En met een golf 2 kon je ook nog wel wat uithalen.
Ook een e-kadett hebben we vaak voorzien van een GSI neus of een nieuwer model grilletje.
Toen mijn vader een zafira kocht hebben we er een grille in gezet van een nieuwer (facelift) model.
Van de zomer zag ik in Rotterdam een passat van ongeveer 1998 rijden met de ronde achterlichten van het model daarna . (vanaf 2001)
 
Stif zei:
Van de zomer zag ik in Rotterdam een passat van ongeveer 1998 rijden met de ronde achterlichten van het model daarna . (vanaf 2001)

Dat is een beste klus want dan moet je in het plaatwerk gaan zagen.
 
rzasa zei:
rzasa zei:
Dat heb ik al gedaan.

Ik had een mail verstuurd naar Catawiki....ik moest in een tweede mail uitleggen waarom deze auto omgekat zou zijn. Geantwoord dat dit type R11 en het bouwjaar niet samen gaan.

De auto staat nog steeds online.

En nu in de herkansing, want vorige keer werd de reserve price niet gehaald: https://www.catawiki.nl/l/42114659?utm_source=coop&utm_medium=affiliate&utm_content=Marktplaatscc&utm_campaign=ClassicCars-NL
 
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1684519589-volkswagen-golf-1-3-c-1984-automaat-stuurbekrachtiging-uni.html?previousPage=lr

Een werkelijke Golf 1.3 uit die jaren kan toch per definitie geen automaat zijn?
 
D Elzinga zei:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1684519589-volkswagen-golf-1-3-c-1984-automaat-stuurbekrachtiging-uni.html?previousPage=lr

Een werkelijke Golf 1.3 uit die jaren kan toch per definitie geen automaat zijn?

Inderdaad niet...
 
Terug
Bovenaan