Nissan Bluebird T12 2.0SLX HB "88.

Jeetje Rens, wat een werk, maar eerlijk is eerlijk, dit is denk ik de mooiste Bluebird op aarde. Nog mooier dan toen ie de fabriek uitrolde!

In het voorbij rijden zag ie er al prachtig uit, en op de foto's ook. Geweldig om je topic te lezen!

Onbegrijpelijk, hoe een mooie Bluebird perfect kan worden. Dat kan alleen een liefhebber realiseren.

Dankjulliewel voor alle leuke reacties, super!

@uwbuurman, de Cherry's maken het goed! De gele Cherry Turbo is op dit moment weer veel in gebruik, die heeft tot eind mei in de stalling gestaan, beetje zonde. Nu weer lekker mee rijden. De overige Cherry's hebben wat meer werk nodig maar ook daar ben ik mee bezig. Heb laatst zelfs nog een originele Cherry turbo gekocht. Ik heb er nu 3 :T

Terug naar de Bluebird!

Tijd voor de volgende upgrade. De ophanging van de Bluebird heb ik de afgelopen dagen compleet aangepakt. Het volgende is gebeurd:

-Nieuwe schokdempers rondom origineel Nissan
-Nieuwe rubbers stabilisatorstangen v+a oem Nissan
-Nieuwe veerpootlagers rondom MOOG
-Alle reactiearmen achterzijde vernieuwd (OEM en upgrade van MOOG)
-Draagarmbussen voorzijde vernieuwd oem Nissan

Tevens de remmen compleet aangepakt:

-Nieuwe schijfremmen + blokken rondom
-Nieuwe wiellagers achterzijde
-Nieuwe remleidingen V+A
-Gereviseerde remklauwen rondom

Na alle werkzaamheden gedaan te hebben heb ik de complete auto een anti-roest behandeling gegeven. Vanmorgen de auto nog even gewassen en klaar gemaakt en zojuist ook de taxateur op bezoek gehad. Zaterdag nog even uitlijnen en dan is de Bluebird weer helemaal spik en span!

de remupgrade bevalt erg goed. De remmen pakken mooi soepel en goed doseerbaar op en hebben voelbaar voldoende bite. Wel nog even rustig inremmen dus echt testen heb ik nog niet gedaan. Het oogt in ieder geval ook wel heel erg lekker:

Voorzijde voor:

Voorzijde na:

En de achterzijde voor:

AchterZijde na:

Wat nieuwe stangetjes:

oud vs nieuw:

Vier nieuwe continental Premium Contact 5 195/60/15 V banden:

Al met al heel erg blij met alle upgrades! Was ziek veel werk, in totaal meer dan 30 uur... Maar het was het zeker waard!

Groetjes,

Rens

Ik wil niet weten wat jij op tieten smeert om ze te laten glimmen... :T

Wat blijf jij bizar goed bezig met dit apparaat zeg. Stap voor stap kan ik je aanpassingen begrijpen, maar al me al staat er gewoon een beter-dan-nieuwe auto. Geweldig! Die taxatie is zeker nodig bij zo'n unieke machine.

Zo dan !! wat mooi!!
Diep respect voor deze grondige aanpak om de wagen in ere te houden.
Een Bleu bird zie je nog maar zelden tegenwoordig, en zoals die van jou denk ik geen enkele meer.

Tnx allemaal voor de leuke reacties weer!

@MWH, we gaan het er maar niet over hebben inderdaad :T

Nu eventjes bezig met de wagon, daar moet de koppakking eventjes (....) vervangen worden, zucht. Maar wel meteen een mooi momentje om alles even op orde te brengen. Ik post nog wel wat info in het daarvoor bestemde topic :)

Gaaf weer, ik ben wel heel nieuwsgierig wat er uit het taxatie komt!

Afgelopen zondag reed weg ik vanuit Beesd,nog altijd balend dat op dezelfde dag als JCS een Lancia-event was, en toen ik de snelweg op wou draaien en toen zag ik ineens een Bluebird, en nog één en toen nog twee.
Snel mijn camera gepakt, en mijn vader die naast me zat gebaard om ook foto's te gaan maken, nou ik moest gassen, 120 in een Y10 is nou niet echt iets wat je lang wilt doen, maar goed het is gelukt. Ik had ze al in een Facebookgroep gezet, maar het is natuurlijk ook leuk om ze even hier te delen. Er staan ook een paar andere Bluebird tussen, maar ach er zijn ergere dingen denk ik!

Een bekende! :)

De mooiste foto, vind ik.

He mijn YG-36-RZ ook :)
Altijd fijn te zien en zoals jullie zien aan het glimmen is mijn Bluebird ook door Rens onderhouden :)
Maar na het lezen van dit topic snappen jullie wel waarom ik miijn BB graag bij hem inlever voor de nodige klussen en onderhoud.
Wat een geweldig mooie wagens he zeker als ik zo de foto's weer zie!!
Maar goed dat kan ik beter weer in mijn topic over jubbelen hahaha

Je bent weer goed bezig Rens en het is dat je geen T72 hebt anders zou ik nog jaloers worden hahaha

Nounou... het is blijkbaar 5 jaar geleden dat ik wat heb geplaatst in dit topic.... Excuses.

Heel veel is er opzich ook niet gebeurd met de Bluebird in de tussentijd. Uiteraard ben ik altijd bezig met perfectioneren maar veel meer dan het vervangen van kleine dingen zoals een NOS middenarmsteun en nog wat van dergelijke kleine zaken ben ik niet gekomen. Ondertussen heeft de Bluebird wel alweer bijna 215.000km op de teller staan. In juli heb ik de auto voorzien van een grote onderhoudsbeurt met nieuwe distributieriem en spanner, uiteraard alles met origineel Nissan items vers uit Japan. Eind juli heb ik de auto voor vakantie nog voorzien van een 2K quartz coating:

1k0.jpg

Eind juli weer fijn met de Bluebird op vakantie geweest, dit jaar voor het eerst als gezin met onze zoon. Om het klimaat in de auto wat aangenamer te maken voor vertrek nog een zonnescherm voor de zijruiten en achterruit geplaatst. In 3 weken tijd stiekem weer 4300km weggetikt en 3 locaties bezocht, 1 in Duitsland (Schwarzwald) en 2 in Frankrijk (Drome en Vogezen). Auto heeft het weer fantastisch gedaan ondanks de extreme temperaturen. Fikse beklimmingen en files bij 39 graden met volle bagage kreeg de auto (en wij) te verduren, de auto gaf geen krimp. Ik heb wat random foto's uitgezocht:

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

Bij thuiskomt lag er een leuk cadeau klaar voor de Bluebird, een nieuwe origineel Nissan T12 Stanza / Auster grill. Deze grill zocht ik al heel lang maar was niet te vinden. Op de hele auto zit chroom, behalve op de neus. Op de Japanse en de Amerikaanse markt had Nissan echter wel chroom voor de neus bedacht en dat sprak mij wel aan. Uiteraard meteen even gemonteerd.

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

Dat was hem weer voor nu!

Gr, Rens

Ziet er goed uit en wat een mooie Bluebird zeg! Vanaf mijn geboorte hebben we twee stationwagons gehad, een bruine en bordeauxrode.

Mooi om te zien dat er in die jaren zo weinig aan veranderd is, betekent dat die goed wordt onderhouden en wordt gekoesterd. Het is echt een leuk model, wordt eigenlijk steeds leuker (en zeldzamer) met de jaren.

Mooi dat hij blijft zoals hij is over de jaren en nog steeds de Japanse degelijkheid van toen laat zien.

Hopelijk maakt je vrouw ook vakantiefoto's zodat je ook wat herinneringen hebt zonder de auto erop. :LOL:

Hoe gaat het nu met deze prachtige Bluebird?

Ik zie op rdw nog steeds in bezit staan en een apk tot en met midden 2027, dus dat ziet er in elk geval goed uit!

Heerlijk topic! Hopelijk komt er eens een update!

Ha, goede vraag! Het is inderdaad helaas alweer een tijd geleden dat ik dit topic heb geupdate... Laat ik beginnen met goed nieuws; de Bluebird is er nog steeds en wordt nog steeds gebruikt en er is ook weer genoeg leuks gebeurd in de tussentijd :)

Laat ik eens beginnen met de grootste verandering en tevens de fijnste verandering:

1d27c700-d65b-4993-8dd0-677e84879cae.jpg

Een originele NOS aircoset voor de Bluebird! Het was nog een heel ding want deze set stond in Amerika en het is niet echt een klein licht pakketje.... Maar dankzij usa 2 you is het allemaal gelukt (Ideaal adres, mocht iemand eens wat uit de states willen halen en te maken krijgen met een stugge verkoper....). Een fikse klus want het dashboard moet eruit:

451511b6-a0d0-4520-b0d8-56bcf7405f7a.jpg

Meteen een mooi moment om de hitteschade op het dashboard aan te pakken:

dcda2385-c240-4a59-8940-07509d405aef.jpg

10b5a83a-45cf-4aa8-95e6-ce652d7fb5b5.jpg

In de motorruimte was het allemaal vrij snel gemonteerd, alles ligt voorbereid.

c24bf77d-a405-43f0-acfe-4517a643e604.jpg

5ca2d7a7-caac-4157-a318-266362fd18ea.jpg

46710a74-afaa-416d-9d1b-4d3ad82412c1.jpg

Er gaat 1.2KG koelmiddel in (meteen omgebouwd naar milieuvriendelijk R134A). De terugval in toeren is goed merkbaar bij inschakelen en je snoept duidelijk wat PK's weg maar wauw.... dit systeem wordt echt bizar koud. En zelfs na uitschakelen van de airco blaast er nog minstens 10 minuten ijskoude lucht uit het systeem bij zuid Franse temperaturen :cool:

En verder zijn er genoeg andere fijne dingen gedaan, oa:

20mm verlagingsveren gemaakt door Merwede Springs. Op maat gemaakt met veel comfort maar wel nét iets lager dan stock. Er zaten al Eibach verlagingsveren onder die +- 35mm verlaagde maar ik vond ze niet fijn rijden, veel te stug en bonkerig. Met deze 20mm verlaging oogt het wat mij betreft precies goed, er is erg veel comfort maar je kan ook als Max verstappen de bocht door.

De ramen heb ik rondom héél licht laten tinten. Nauwelijks merkbaar maar wel een sterke vermindering van UV straling, de veiligheid van glas dat niet kan versplinteren en natuurlijk een afname van warmtestraling. Het allerbelangrijkste, het valt pas op als je er een andere Bluebird naast zet. Anders was het niet opgevallen dat er een tint op zit.

Ook 4 nieuwe Michelin primacy 4 bandjes laten monteren. Owja en een nieuwe koppeling. Niet omdat ie nou zo versleten was maar je hoorde het druklager een beetje. Nu weer mooi stil en de wetenschap dat de komende 2 ton de koppeling in ieder geval niet een zwakke schakel kan zijn. De teller staat ondertussen op 225.000KM en elk jaar komt er pakweg 7.5 bij, dat gaat dus nog wel even duren.

Dit jaar mocht de Bluebird natuurlijk ook weer mee op vakantie. Een fikse tent, vrouw en tegenwoordig met 2 kinderen.... Het past er allemaal nog in en er hoeft niks op of achter. De Bluebird heeft ons dit jaar weer zonder tegensputteren naar de Ardeche gebracht en later naar de Vogezen. Wat een heerlijke auto blijft dit toch :love:

Uiteraard voldoende foto's, kleine collectie dan maar:

679edddb-60fe-45e5-8103-9bed291bca57.jpg

cb176b1f-7634-47f0-9918-605e8c36eefe.jpg

2028b6d0-120b-43b9-8c24-e8625cab56bb.jpg

e62558b9-9cbe-4991-aa39-40a0e61194be.jpg

665dd2f2-955f-438f-a593-12f48f7594ec.jpg

331bdcf9-f0f1-4152-873d-3bd9ab5d3653.jpg

Prachtig natuurlijk, die Ardeche.... Maar dit uitzicht verveelde ook niet:

a1e97b56-e10a-4071-9a4e-aaa203604ff8.jpg

Op de heenweg tijdens een bizarre onweersbui met enorme windvlagen en ongekende regen een fikse tak tegen de auto aan gekregen, de schade bleef gelukkig zeer beperkt met een kras en deukje in de voorbumper die op de foto's niet eens zichtbaar zijn. Die wordt binnenkort vervangen door een nieuwe vers gespoten bumper die ik nog op voorraad had liggen. De caravan die voor ons reed lag bijna op zijn kant, zo tekeer ging het. Gelukkig verder niets gebeurd en ik kwam net op een benzinestation afgereden dus daar mooi de auto veilig weten te parkeren.

Agja, en wat doe je na thuiskomst? Uitgebreid wassen en soppen natuurlijk. Ze glimt weer als een nieuwe:

0adc9e26-6355-465e-9c79-0a4f9c75f21a.jpg

De Bluebird is en blijft en blijvertje en ondertussen onderdeel geworden van de familie. Op naar nog vele avonturen met de Bluebird.

Laatst bewerkt:
Tnx heren!

@ginkelvanmichiel , zeker niet... Al is het vooral lekker voor de kinderen op de achterbank. Voorheen deed ik de achterste ramen op een kiertje, dan waaide het lekker door maar dat lukte natuurlijk niet meer echt. Nu blijven de ramen op de snelweg dicht en wordt er hoogstens gemopperd dat het te koud is.

@Janneman , ik zal dat topic ook weer eens updaten

@Barri , zeer zeker. Bevalt nog steeds meer dan uitstekend.

6a29a098-d93a-4e07-917b-8625cf39c3e5.jpg

Ik vind het echt bewonderingswaardig dat je 15 Jaar geleden denkt "laat ik eens een 22 jaar oude Japanner kopen om te gaan daily-en" en daar nu (auto is ondertussen 37) nog steeds bijna 10k per jaar mee rijd en 'm goed onderhoud.
Mag ik vragen wat de drijfveer voor jou is om hier zo lang mee te rijden, geld in te investeren t.o.v de auto weg doen voor een jonger exemplaar?
En natuurlijk meteen de vraag, stel je had de X-trail niet gehad, had je hier dan nog met zoveel plezier in gereden?

Terug
Bovenaan