Ha, goede vraag! Het is inderdaad helaas alweer een tijd geleden dat ik dit topic heb geupdate... Laat ik beginnen met goed nieuws; de Bluebird is er nog steeds en wordt nog steeds gebruikt en er is ook weer genoeg leuks gebeurd in de tussentijd
Laat ik eens beginnen met de grootste verandering en tevens de fijnste verandering:
Een originele NOS aircoset voor de Bluebird! Het was nog een heel ding want deze set stond in Amerika en het is niet echt een klein licht pakketje.... Maar dankzij usa 2 you is het allemaal gelukt (Ideaal adres, mocht iemand eens wat uit de states willen halen en te maken krijgen met een stugge verkoper....). Een fikse klus want het dashboard moet eruit:
Meteen een mooi moment om de hitteschade op het dashboard aan te pakken:
In de motorruimte was het allemaal vrij snel gemonteerd, alles ligt voorbereid.
Er gaat 1.2KG koelmiddel in (meteen omgebouwd naar milieuvriendelijk R134A). De terugval in toeren is goed merkbaar bij inschakelen en je snoept duidelijk wat PK's weg maar wauw.... dit systeem wordt echt bizar koud. En zelfs na uitschakelen van de airco blaast er nog minstens 10 minuten ijskoude lucht uit het systeem bij zuid Franse temperaturen
En verder zijn er genoeg andere fijne dingen gedaan, oa:
20mm verlagingsveren gemaakt door Merwede Springs. Op maat gemaakt met veel comfort maar wel nét iets lager dan stock. Er zaten al Eibach verlagingsveren onder die +- 35mm verlaagde maar ik vond ze niet fijn rijden, veel te stug en bonkerig. Met deze 20mm verlaging oogt het wat mij betreft precies goed, er is erg veel comfort maar je kan ook als Max verstappen de bocht door.
De ramen heb ik rondom héél licht laten tinten. Nauwelijks merkbaar maar wel een sterke vermindering van UV straling, de veiligheid van glas dat niet kan versplinteren en natuurlijk een afname van warmtestraling. Het allerbelangrijkste, het valt pas op als je er een andere Bluebird naast zet. Anders was het niet opgevallen dat er een tint op zit.
Ook 4 nieuwe Michelin primacy 4 bandjes laten monteren. Owja en een nieuwe koppeling. Niet omdat ie nou zo versleten was maar je hoorde het druklager een beetje. Nu weer mooi stil en de wetenschap dat de komende 2 ton de koppeling in ieder geval niet een zwakke schakel kan zijn. De teller staat ondertussen op 225.000KM en elk jaar komt er pakweg 7.5 bij, dat gaat dus nog wel even duren.
Dit jaar mocht de Bluebird natuurlijk ook weer mee op vakantie. Een fikse tent, vrouw en tegenwoordig met 2 kinderen.... Het past er allemaal nog in en er hoeft niks op of achter. De Bluebird heeft ons dit jaar weer zonder tegensputteren naar de Ardeche gebracht en later naar de Vogezen. Wat een heerlijke auto blijft dit toch
Uiteraard voldoende foto's, kleine collectie dan maar:
Prachtig natuurlijk, die Ardeche.... Maar dit uitzicht verveelde ook niet:
Op de heenweg tijdens een bizarre onweersbui met enorme windvlagen en ongekende regen een fikse tak tegen de auto aan gekregen, de schade bleef gelukkig zeer beperkt met een kras en deukje in de voorbumper die op de foto's niet eens zichtbaar zijn. Die wordt binnenkort vervangen door een nieuwe vers gespoten bumper die ik nog op voorraad had liggen. De caravan die voor ons reed lag bijna op zijn kant, zo tekeer ging het. Gelukkig verder niets gebeurd en ik kwam net op een benzinestation afgereden dus daar mooi de auto veilig weten te parkeren.
Agja, en wat doe je na thuiskomst? Uitgebreid wassen en soppen natuurlijk. Ze glimt weer als een nieuwe:
De Bluebird is en blijft en blijvertje en ondertussen onderdeel geworden van de familie. Op naar nog vele avonturen met de Bluebird.