Mercedes W124 | "Mercedes-Benz, Die Sacco Jahren"

Erik745d zei:
Ik ben voor mij E420 opzoek naar de originele ET46's maar het is als zoeken naar een naald in een hooiberg.

... wie weet komen ze via het topic naar boven; dat zou mooi zijn! Voor de rest; je rijdt dus een E420. Mag ik vragen naar je ervaring met dit type?

Dionysus zei:
Jammer? DM 199.000 voor een motor-swap? En je plaatst je handtekening? Of je bent een volslagen idioot of je bent een held beyond thinking.

Wat een held, idioot.

... vind ik ook; zoveel geld en dan in een cabrio. Na 200.000km is deze auto als een giraffe tijdens z'n eerste kunstschaatlessen; de stijfheid van de carrosserie lijkt me dan ver te zoeken. Ben het met Weide1 eens; de V8 en de A124 vormt geen goede combi. Voor mij geen held.

Brabus%20W124%20motor.jpg

300 TDT zei:
De enige die ik wel leuk vind is AMG uiteraard. Dan blijft het nog met een touch finesse.
Daarom zijn ze natuurlijk ook opgenomen bij Das Haus.

... AMG lijkt inderdaad op zichzelf te staan, al zijn er meer tuners die het oorspronkelijke ontwerp respecteren. Ik vind Lorinser in die zin ook positief opvallen.

Kan me niet begrijpen dat je je veilig voelt in een cabrio die origineel met maximaal 272 pk leverbaar was
en nu is voorzien van een hele brute V8. Dat is toch hetzelfde als boven op de rem voor de file in je splinternieuwe
Citroën C1 met een Mercedes G-klasse in je achteruitkijkspiegel? Of doe ik nu heel extreem?.... haha

... ik denk toch ook aan de Honda MT van vroeger; opgevoerd en na een paar maanden zo krom als een hoepel. Met je voorwiel kon je links langs de vluchtheuvel en met je achterwiel rechts. Maar anderzijds; de ombouw zal niet voor niets zo duur zijn...

Lorinser;

Mercedes%20W124%20Rear%20Bumper%20488%202058%20View.jpg

Best beschaafd toch?

Zo op 't oog beschaafd inderdaad. Toch blijf ik fan van 't huismerk...

W124STER zei:
Erik745d zei:
Ik ben voor mij E420 opzoek naar de originele ET46's maar het is als zoeken naar een naald in een hooiberg.

... wie weet komen ze via het topic naar boven; dat zou mooi zijn! Voor de rest; je rijdt dus een E420. Mag ik vragen naar je ervaring met dit type?

Als je nieuwe 16 inch 8-gaats velgen zoekt met ET 46, kun je ze hier kopen. Niet eens heel veel duurder dan poedercoaten.

Wat ik mij afvraag, waarom heeft Mercedes toentertijd eigenlijk AMG overgenomen? Ze hadden ook voor Brabus, Lorinser etc. kunnen kiezen.

Kijk maar naar de uitstraling en de rust die AMG naar mijn mening uitstraalt. Lijkt me logisch.
Die andere partijen zijn allemaal zo te extreem. Had AMG vroeger ook klein beetje last van
maar bleef toch altijd wat ingetogen. Bij AMG lijkt alles nog zo origineel en dat is hun manier van werken
wat Daimler-Benz waarschijnlijk precies pastte.

idd, brabus en zeker lorinser zijn gewoon stukker ordinairder, amg heeft nog iets van een nette uitstraling. Alhoewel, in de jaren 80 hebben die toch ook een zooi gedrochten neergezet.

Ik doe sinds 2 weken ook mee. Ik heb een '93er E280 kombi gekocht. 223000km op de teller, airco en 5 traps automaat. Turmalingrün met zwart leer.

Ik vind het een heerlijke auto. Ruim, comfortabel en een auto met een gevoel. Reden van aankoop. Mijn lease auto is total loss geraakt. Ik zocht een andere ruime veilige auto en wil niet te veel uitgeven. Mijn vader heeft vroeger o.a. W124's gereden. Een 230. 2 260s Ik heb gewoon een fijn gevoel bij deze auto.

Hij is nu gekocht en ik ben enorm trots op deze oude bak. Ik ben hem langzaam aan aan het opknappen. Veerbollen van de niveau regeling vervangen, Achterlichten vervangen, carkit ingebouwd, Alle filters besteld. Grille vervangen. Komende week gaan de bumpers er af en gaan we de roestplek op het voorscherm en achterscherm wegslijpen en opnieuw inlassen. Daarna wordt hij gespoten. Het wordt mijn daily driver. Enige nadeel: 1:8.

file.php

Hij is inmiddels weer gewassen btw. Ik rijd hem zakelijk met 35% bijtelling over de dagwaarde.

Gullwing zei:
idd, brabus en zeker lorinser zijn gewoon stukker ordinairder, amg heeft nog iets van een nette uitstraling. Alhoewel, in de jaren 80 hebben die toch ook een zooi gedrochten neergezet.

Die Breitversions zagen ze bij MB ook. Maar vonden die blijkbaar geen bezwaar voor een overname.

Gefeliciteerd met je combi. Blijven fantastische wagens. Vooral wanneer de niveauregeling weer werkt
zoals het hoort te werken. Verstandig nieuwe balgen te monteren. Wereld van verschil.
Heb vandaag voor een familielid een nieuwe C350 CDI T AMG opgehaald.
Fantastische wagen maar alles wat nieuw is is mooi en rijdt goed.
Ik heb er veel meer eer van wanneer je een 20 jaar oude Mercedes ophaalt, erachter komt dat
er nog wat technische mankementen zijn die moeten worden opgelost en zodra die zijn verholpen
erachter komen dat zo'n auto onvoorstelbaar goed rijdt. En dat is het mooiste gevoel.

Twingo1 zei:
Gullwing zei:

Die Breitversions zagen ze bij MB ook. Maar vonden die blijkbaar geen bezwaar voor een overname.

Misschien was die overname juist mede ingegeven om deze Breitversions in de toekomst te verbannen. :)

Kirpeknots zei:
Ik doe sinds 2 weken ook mee. Ik heb een '93er E280 kombi gekocht. 223000km op de teller, airco en 5 traps automaat. Turmalingrün met zwart leer.

file.php

Hij is inmiddels weer gewassen btw. Ik rijd hem zakelijk met 35% bijtelling over de dagwaarde.

... mooie auto! Veel goede kilometers gewenst. Overigens, zo ziet de auto er uit als Malechitgroen (maar dat zal komen omdat 'ie hier nog niet gewassen is...).

Mijn pa is op zoek naar een andere auto. Financieel heeft hij niet veel te makken qua aanschaf momenteel, maar hij is wel een behoorlijk eigenwijze knakker. Momenteel wil hij alleen een automaat met LPG G3, en hij heeft voorkeur voor 4WD. Kleur het liefst groen. Budget: 5-8K. Hij kan de auto privé kopen en km's schrijven naar de zaak. Ook een youngtimer op de zaak met gunstige bijtelling is een optie.

Deze past op zich prima in het plaatje:

2000 Subaru Forester S-Turbo

Met zijn zoekcriteria (automaat, G3, 4WD en groen) kwam ik wonderwel ook een W124 tegen:

1996 W124 E300 4-Matic

Er gaan op zich wel een paar alarmbelletjes rinkelen bij mij bij deze aanbieding. Met name de aanblik van het motorblok met de LPG conversie oogt vrij curieus.

Kan dit toch wellicht een goede kandidaat zijn of moeten we deze heel snel overslaan?

Luap zei:
Twingo1 zei:
Gullwing zei:

Misschien was die overname juist mede ingegeven om deze Breitversions in de toekomst te verbannen. :)

... ik heb ooit gelezen dat de samenwerking met AMG is ontstaan naar aanleiding van de successen van AMG zelf; het publiek was enthousiast en er waren meer dan genoeg kopers voor 'het product AMG'. Er was voor Mercedes dus winst te halen uit samenwerking (zakelijk gezien natuurlijk altijd de reden om iets samen op te pakken); de naamsbekendheid en populariteit van AMG onder het koperspubliek, was van toegevoegde waarde. Het eerst product uit die samenwerking (gezamenlijk ontwikkelde auto) was de 190 EVO 1 en later 2 (W201). Daar reageerde de markt positief op. Het hele DTM circus van de jaren '90 droeg ook enorm bij aan de positieve waardering van de samenwerking en dit soort auto's. Het eerste door samenwerking geproduceerde serieproduct is de C36 AMG (W202). Minder doorslaggevend, maar het zal meegespeeld hebben; de oprichters van AMG zijn hun loopbaan begonnen binnen 'Das Haus' en zijn altijd trouw gebleven aan het merk en de kernwaarden. Dat helpt denk ik ook. Tenslotte; AMG heeft zich eerst moeten bewijzen, voordat het samenwerking kwam. Vanaf 1967 tot begin jaren '90 was er van gestructureerde samenwerking geen sprake. AMG nam Mercedes-Benz als uitgangspunt voor hun creaties, maar dat was ook alles. De uiteindelijke samenwerking is dus op basis van bewezen bestaansrecht en kwaliteit; dat past bij Mercedes. Opmerkelijk; voor de 500E zocht Mercedes geen samenwerking met AMG, maar met Porsche. Dus toentertijd was het zeker geen uitgemaakte zaak dat AMG de partner voor samenwerking zou zijn en blijven.

smarter zei:
Met zijn zoekcriteria (automaat, G3, 4WD en groen) kwam ik wonderwel ook een W124 tegen:

1996 W124 E300 4-Matic

Er gaan op zich wel een paar alarmbelletjes rinkelen bij mij bij deze aanbieding. Met name de aanblik van het motorblok met de LPG conversie oogt vrij curieus.

Kan dit toch wellicht een goede kandidaat zijn of moeten we deze heel snel overslaan?

... deze auto staat in mijn favorietenlijstje; een prachtige auto. Hij staat bij ons om de hoek (half uurtje rijden) en ik wil 'm eigenlijk wel gaan bekijken. Het curieuze komt waarschijnlijk omdat je de injectoren boven op het kleppendeksel ziet zitten. Dat is volgens mij juist het kenmerk van G3 (direct injectie). Maar ik ben geen techneut...

smarter zei:
Auto ziet er op de foto's niet slecht uit.

Pluspunten lijken mij:

- het ingevulde onderhoedsboekje
- dat er in jullie een nieuwe LPG G3 instalatie bij Vogels te Eindhoven ingekomen is
- de ruit 2½ garantie die op die instalatie zit
- dat de auto sinds dien dagelijks wordt gebruit

Het grootste pluspunt zou dan zijn dat ik een 'reihe 6' W124 binnen bereik heb als ik in een echte auto wil rijden (y)

Morgen ben ik helaas zelf aan het werk en pa ook. De advertentie staat al even, een belletje morgen voor een afspraak volgende week volstaat waarschijnlijk ook. Weg = pech.

Dat bellen morgenochtend gaat overigens wel lukken denk ik, net in ieder geval al ge-sms't en de link gemaild.

Phaeton W12 zei:
smarter zei:
Auto ziet er op de foto's niet slecht uit.

Pluspunten lijken mij:

- het ingevulde onderhoedsboekje
- dat er in jullie een nieuwe LPG G3 instalatie bij Vogels te Eindhoven ingekomen is
- de ruit 2½ garantie die op die instalatie zit
- dat de auto sinds dien dagelijks wordt gebruit

Hehehe :)

De auto ziet er verder wel erg netjes uit, maar dat zegt natuurlijk niet alles. De injectoren van de LPG G3-installatie zitten daar overigens prima.

Ziet er op zich gewoon goed uit. Wat zeg ik, prachtig. Ben geen fan van groen, maar die auto mag er zeker wezen.

Wat een geweldige unit voor smarter sr. Kijk, dat is tevreden oud worden. In alle comfort.

smarter jr. is autoverkoper, dus om smarter sr. hier in te tillen moet toch niet echt geen grote horde zijn. We zien het 1e rijverslag met grote belangstelling tegemoet.

Dionysus zei:
Wat een geweldige unit voor smarter sr. Kijk, dat is tevreden oud worden. In alle comfort.

smarter jr. is autoverkoper, dus om smarter sr. hier in te tillen moet toch niet echt geen grote horde zijn. We zien het 1e rijverslag met grote belangstelling tegemoet.

De factor stronteigenwijs van pa compenseert ruimschoots welke verkooptechniek dan ook.

Vandaag staan er 2 Subaru's op het menu die pa gaat bekijken en proefrijden, naast bovengenoemde Forester ook nog deze Outback. Hij gaf mij het gevoel dat de Outback eerste keus is.

Op zich is hij ook erg te spreken over de Benz, ik ben benieuwd!. Dat het in ieder geval 1 van deze 3 wordt lijkt vrijwel zeker.

Heb even wat minder tijd om dit topic te volgen en een bijdrage te leveren, maar die groene 300 verdient reactie. Ziet er heel mooi uit, ik zou zeker gaan kijken voor die prijs!

Ergens rammelt het qua gevoel. Deze auto is dit jaar ingevoerd en er is een dure LPG G3 installatie ingebouwd. Een dergelijke installatie met injectoren kost zomaar € 2.000,-. Om zo'n auto dan na een half jaar weer door te verkopen lijkt me niet erg handig. Dit betekent in wezen dat deze Benz eigenlijk maar € 4.750,- oplevert (na aftrek van de investering in de LPG installatie). Als deze auto echt zuivere koffie is lijkt me dat aan de lage kant voor een dergelijke auto in deze specificatie.

Zeker gezien het feit dat de advertentie duidelijk aangeeft dat deze aanbieder in- en verkoopt voor de handel.

Ik kan het natuurlijk mishebben, maar ergens lijkt me deze auto te mooi om waar te zijn voor dit bedrag. En als dat zo lijkt is het vaak ook zo, is mijn ervaring.

Heeft iemand hier trouwens ervaring met dit type motor op LPG? Dit is toch de gewone ouderwetse 12 kleps uitvoering?

Kreeg net een sms'je: pa is onderweg naar Wolvega om de Benz te bekijken. Hij heeft net de Outback bekeken en proefgereden in Almelo. Na Wolvega weer door over de afsluitdijk naar Lutjewinkel voor de Forester. 1 van de 3 moet het wel gaan worden.

Mooi rondje Nederland als je uit Zeist komt dus.

Wat ik ook vreemd vind, bouwjaar 1996; was '95 niet het laatste jaar voor de sedan? En de M103-motor zijn ze volgens mij ook mee gestopt vanaf '93. Verder wel een mooi ding.

Felice zei:
Wat ik ook vreemd vind, bouwjaar 1996; was '95 niet het laatste jaar voor de sedan? En de M103-motor zijn ze volgens mij ook mee gestopt vanaf '93. Verder wel een mooi ding.

Het zal ook wel bouwjaar 1995 zijn, maar dan wel een overjarige voorraadauto die pas in 1996 voor het eerst nieuw tenaamgesteld is in Zwitserland.

De 4-Matic modellen hebben volgens mij gewoon t/m 1995 de oude 300 motor gehouden i.p.v. de nieuwere 280/320 versies. Volgens Carbase klopt dat in ieder geval.

de 300E 4-matic is geproduceerd tussen 09-1989 en 07-1993 en de E300 4-matic tussen 07-1993 en 04-1995.

Beide modellen beschikken over dezelfde M103 6-in-lijn met 180PK.

... hoe was het in Wolvega?

S-J zei:

... 'k ben best wel nieuwsgierig; wat voor type is dit eigenlijk en wie heeft 'm getuned? Er zit wat van AMG op / in / aan, maar ik herken zelf niet alles als AMG.

W124STER zei:
de 300E 4-matic is geproduceerd tussen 09-1989 en 07-1993 en de E300 4-matic tussen 07-1993 en 04-1995.

Beide modellen beschikken over dezelfde M103 6-in-lijn met 180PK.

... hoe was het in Wolvega?

Ik ben reuze benieuwd, telefoon wordt nog niet beantwoord evenals voicemail en sms.

Wellicht zit pa nu ergens halverwege Zwitserland in een W124, zowel ik als ma hebben werkelijk geen idee waar hij nu uithangt. Komt gelukkig wel vaker voor dus geen reden tot ongerustheid.

Wel nog steeds benieuwd...

Twingo1 zei:
Wat ik mij afvraag, waarom heeft Mercedes toentertijd eigenlijk AMG overgenomen? Ze hadden ook voor Brabus, Lorinser etc. kunnen kiezen.
AMG was sowieso al de enige tuner die de ster mocht laten zitten. Alle andere tuners waren geen Mercedes meer maar een Brabus/Lorinser/Carlsson/Renntech etc.

W124STER zei:
S-J zei:

... 'k ben best wel nieuwsgierig; wat voor type is dit eigenlijk en wie heeft 'm getuned? Er zit wat van AMG op / in / aan, maar ik herken zelf niet alles als AMG.

Ook hier maar: https://www.ebay.de/itm/AMG-Design-Felgen-Mercedes-Benz-RH-W124-W210-SLK-CLK-E-Klasse-C-Klasse-/280780273125?pt=Auto_Felgen&hash=item415fcef5e5

Misschien weet de verkoper van de velgen meer. Zou best de eigenaar kunnen zijn van die bolide.

Dit is een E36 AMG Coupé. Maar wel iets te verlaagd en een maatje te grote velgen, en die folie...... Dat is dan weer jammer

W124STER zei:
... een proefrit in een W124 is ook niet zomaar voorbij ;)

Eensch.. Ik heb alleen ondertussen wel een beetje spijt van mijn tip aan hem. Een W124 is bij mijn pa welbeschouwd een duidelijk geval van 'paarlen voor de zwijnen'. Langer dan 2 jaar doet hij zelden met een auto; het is ofwel een crash anders wel een economisch total loss wegens onderhoudstechnisch onbenul.

Mijn eerste ingeving was dat een W124 min of meer 'bomb-proof' zou zijn. Achteraf gezien heb ik eigenlijk liever dat hij een of andere Japanner flink afschrijft en vernielt.

Ik heb hem overigens nog niet gesproken en ben nog steeds erg benieuwd naar zijn eigen bevindingen...

Om een lang verhaal kort te maken: De W124 is absoluut een schitterende auto zowel van buiten als binnen smetteloos. Auto is ook op de brug geweest en ziet er ook van onderen nieuwwaardig uit. Mijn vader gaf aan nog nooit in zo'n fijne auto gereden te hebben. Helaas bleek de koppakking te lekken. Iets waar de eigenaar ook van schrok. Deze zal vervangen worden door de garage waar de Mercedes op de brug geweest is voor rekening van de verkoper (€ 1.000,-). De vraag is alleen wel of dit type motor wel geschikt is voor LPG, of dat de koppakking daarna wederom een kort leven heeft.

Los van bovenstaande geeft pa terecht aan dat hij deze mooie auto eigenlijk niet waard is. Deze Mercedes is gewoon te mooi voor hem en de manier waarop hij met zijn spullen omgaat.

De Outback is afgevallen vanwege een bonkende versnellingsbak bij kick-down en een gaslucht bij overschakelen naar LPG.

De Forester is hem uiteindelijk het beste bevallen, niet te groot en niet te klein. De Boxer Turbo hangt heerlijk aan het gas en de automaat schakelt onder alle omstandigheden soepel en fris. Ook een bospaadje als pa gaat jagen is dan geen belemmering meer.

1 ding is wel zeker: Pa deelt nu mijn diepe respect voor de W124 als een monument in de autogeschiedenis. Vorige week vond hij het nog een oude taxi. Heb ik in ieder geval nog iets bereikt deze week.

W124STER zei:
Erik745d zei:

Mijn ervaringen, waar zal ik beginnen!

Persoonlijk vind ik dit een van de fijnste auto's waar ik ooit in heb gereden. De auto laat zich gemakkelijk en bereiden en is rustig van karakter. De bak schakelt soepel en de motor is behoorlijk stil. Het afgelopen half jaar heb ik +/- 20.000 km gereden, zowel in Nederland als buitenland en heeft zich als uiterst betrouwbaar bewezen. De m119 motor heeft dan ook een goede reputatie, een super degelijk blok zonder merkwaardige problemen.

Het onderhoud valt tot nu toe ook mee, qua prijzen scheelt dit niet zoveel. Ga je echter kijken naar onderstel en aandrijving, zijn het wel degelijk andere prijzen (net vervangen: 2x verdeelkap + 2x rotor (ruim € 500!)) en aandrijfas vanaf cardan naar wiel (€950). De afgelopen 2 jaar is er zo'n 5000 euro aan onderhoud gepleegd, daar wordt niet op bespaart.

Ik zit misschien te spelen met de gedachten om te verkopen, de giga km's die ik maak worden misschien toch iets te gek.

smarter zei:
Forester S-Turbo automaat van 2000 is inmiddels opgehaald door pa. Die rijdt nu letterlijk fluitend naar huis. En hij is een dierbare Mercedes ervaring rijker, zo vertelde hij mij.

... die Subaru is ook niet verkeerd in 877 Petrol (...) en misschien de verstandige keuze. Een wat hogere instap helpt natuurlijk als je wat ouder bent ook, niet waar? Maar wat een verhaal; met een W124 op LPG is het dus niet altijd feest. De 260E die wij aanbieden heeft ook al een gereviseerde kop (al zegt het verhaal dat de eigenaar met een lekkend koelsysteem heeft gereden; de kop is na 50.000 LPG kilometers vervangen). Maargoed, de 4-Matic E300 in Wolvega blijf ik qua configuratie een prachtige aanbieding vinden.

Erik745d zei:
W124STER zei:
Erik745d zei:

Mijn ervaringen, waar zal ik beginnen!

Persoonlijk vind ik dit een van de fijnste auto's waar ik ooit in heb gereden. De auto laat zich gemakkelijk en bereiden en is rustig van karakter. De bak schakelt soepel en de motor is behoorlijk stil. Het afgelopen half jaar heb ik +/- 20.000 km gereden, zowel in Nederland als buitenland en heeft zich als uiterst betrouwbaar bewezen. De m119 motor heeft dan ook een goede reputatie, een super degelijk blok zonder merkwaardige problemen.

Het onderhoud valt tot nu toe ook mee, qua prijzen scheelt dit niet zoveel. Ga je echter kijken naar onderstel en aandrijving, zijn het wel degelijk andere prijzen (net vervangen: 2x verdeelkap + 2x rotor (ruim € 500!)) en aandrijfas vanaf cardan naar wiel (€950). De afgelopen 2 jaar is er zo'n 5000 euro aan onderhoud gepleegd, daar wordt niet op bespaart.

Ik zit misschien te spelen met de gedachten om te verkopen, de giga km's die ik maak worden misschien toch iets te gek.

... een E420 rijden met een dergelijk aantal kilometers kan qua verbruik nooit goedkoop zijn. 20.000km met een 200D kost €1700 aan Diesel en hetzelfde aantal kilometers met de E420 €3400 aan Euro 95. Het rijplezier zal veel goedmaken, maar zoveel? Maargoed, voor de liefhebbers is een 400E of E420 een aantrekkelijke auto. Die raak je wel weer kwijt (al staan ze soms lang op Marktplaats c.s.).

Heb eventueel zelfs een mooie diesel staan. wellicht zijn er mogelijkheden

smarter zei:
Forester S-Turbo automaat van 2000 is inmiddels opgehaald door pa. Die rijdt nu letterlijk fluitend naar huis. En hij is een dierbare Mercedes ervaring rijker, zo vertelde hij mij.

Leuke keuze, zo'n Forrester. Ik vind dat altijd een beetje een oud-geld-auto.

Als-je-begrijpt-wat-ik-bedoel.

Terug
Bovenaan