Mercedes W124 | "Mercedes-Benz, Die Sacco Jahren"

Wie er nog in dergelijke auto's gaan investeren? Mensen die gewoon een goede, originele W124 willen rijden en dat niet zullen laten om een viertal lullige acceptgiro's. Mensen die niet 'pennywise en poundfoolish' zijn dus. Ik vrees helemaal niet; ik denk juist dat ik meer aanloop kan verwachten. Wegenbelasting vind ik de meest oninteressante post in autorijden. En 200 klanten per jaar mét mij. Nog geen procent van de door mij verkochte auto's is/was belastingvrij.
 
Een auto "opknappen" moet natuurlijk wel de moeite waard zijn.
Als een Mercedes "het" niet heeft oftewel geen echte is wordt het ook nooit een echte.
D'r zijn d'r bij die 't uit de basis wel in zich hebben maar bijvoorbeeld vol deuken en krassen zitten.
Die zou je inderdaad kosmetisch kunnen opfrissen. maar het gaat om de auto's die over de Hollandse autobahn
vliegen momenteel. En dat beginnen steeds meer wrakken te zijn dan mooie echte W124 'ers waarbij
ieders hoofd draait als ze voorbij komen.
 
... eerst een plaatje (zicht vanuit een W124 400E en nee, dat valt niet te bewijzen vanaf deze kant van de voorruit)

file.php


Voor wat betreft de discussie; ik denk ook dat het liefhebbers van bepaalde auto's niet uitmaakt of de auto wegenbelastingvrij mag rondrijden of niet. Voor mij maakt het in ieder geval helemaal niets uit. Als al eerder gezegd kan het wel een reden zijn om een (hobby)auto aan te schaffen (omdat je er anders gewoonweg te weinig geld voor hebt). Wat mij betreft gaat de grens naar 30 jaar en moet er sprake zijn van een 'goedkeuring die gaat over de auto en de staat waarin hij verkeert' (zie Duitse artikel).

Ab 01. November 2011 tritt strengere Regelung für Oldtimer-Zulassung in Kraft
von Georg Grams | 06. Oktober 2011 | Kategorie: Auto Classics

Das H-Kennzeichen wird nach einer neuen Regelung des Bundesverkehrsministeriums erst nach einer schärferen Kontrolle vergeben. Das dürfte nicht zuletzt daran liegen, das das H-Kennzeichen steuerbegünstigt wird. Die ab dem 1. November 2011 in Kraft tretende Regelung besagt, das nun eine Zustandsnote 2 oder besser vergeben werden muss, um die Steuerbegünstigung zu erhalten. Bisher reichte beim Erhaltungszustand historischer Fahrzeuge noch die Note 3 aus. Eine entsprechende Zustandsnote 2 wird vergeben, wenn das Fahrzeug original und mängelfrei ist. Natürlich darf das Fahrzeug auch Gebrauchsspuren aufweisen, den Prüfern kommt es in erster Linie auf den originalen Zustand an.
Laut Thomas Caasmann, Klassiker-Experte der Gesellschaft für Technische Überwachung (GTÜ), wird die Note 3 vergeben, solange das Fahrzeug gebrauchsfertig und weitestgehend rostfrei ist.

Oldtimergutachten entscheidet am Ende über Vergabe des H-Kennzeichens
Möchte jemand seinen Oldtimer mit einem solchen Kennzeichen versehen lassen, ist das Gutachten dafür ausschlaggebend. Prüforganisation wie die Dekra, TÜV oder KÜS stellen ein solches Gutachten aus. Der Oldi muss in einem Pflegezustand sein, das Zulassungsdatum darf nicht jünger als 30 Jahre sein und ausserdem dürfen an dem Fahrzeug keine Umbaumaßnahmen mit moderne Anbauteilen erfolgt sein.

Umbaumaßnahmen erlaubt

Das soll nicht heißen, das gänzlich keine Umbaumaßnahmen erlaubt sind. Solange nachweisbar originale Teile verbaut worden sind und das Fahrzeugmodell als soches auch wiederzuerkennen ist, dürfen diese erhaltenden Maßnahmen getroffen werden. Bisher mussten Besitzer historisch wertvoller Fahrzeuge nachweisen, das Umbaumaßnahmen während des ersten Jahrzehnts nach Erstzulassung vorgenommen worden sind. Solange diese Voraussetzungen erfüllt sind und die Prüfgesellschaft dies bescheinigt steht dem H-Kennzeichen nichts mehr im Wege und dem Oldtimer und seiem Besitzer stehen wieder einige Jahre steuerbegünstigten Fahrens bevor.


edit: bron
 
500 E zei:
Wie er nog in dergelijke auto's gaan investeren? Mensen die gewoon een goede, originele W124 willen rijden en dat niet zullen laten om een viertal lullige acceptgiro's. Mensen die niet 'pennywise en poundfoolish' zijn dus. Ik vrees helemaal niet; ik denk juist dat ik meer aanloop kan verwachten. Wegenbelasting vind ik de meest oninteressante post in autorijden. En 200 klanten per jaar mét mij. Nog geen procent van de door mij verkochte auto's is/was belastingvrij.

Daar heb je gelijk in, een echte liefhebber kijkt niet op een paar acceptgiro's. Dat zijn mensen die bewust voor zon auto kiezen en die komen bij jou terecht. Vaak zijn dat mensen die wat meer te besteden hebben. Nu doel ik meer op de groep mensen die een hobby maakt van het belastingvrij rijden; de ''ik ga op zoek naar een e28 omdat hij mij geen brood vreet en ik er lekker aan kan klussen in het weekend, en misschien koop ik er nog 1 bij'' type autorijder. Die is vaak onder de plak bij zijn vrouw of heeft nog een studie. Dus om die reden denk ik dat, afgezien van de ware liefhebbers en de echte survivors, de ''net-niet'' auto's het moet ontgelden. Soms onterecht. (Misschien komt het ook omdat volkssport nummer 1 in deze conterijen autorodeo is. Een Volvo of Ford Scorpio heeft sowieso geen waarde hier. laat staan als 'ie 3 rotte plekken heeft en er nog dik belasting over betaald moet worden; Die wordt platgedrukt. Daar maak ik me overigens ook al jaren zorgen om, maar dat terzijde.)
 
Ik denk dat het zeker wel mee speelt, dat belastingvrije. Als ik minder dan 10.000 km met een auto over 's heren wegen rijdt dan vind ik het gewoon niet waard om die 500-1000 euro per jaar kwijt te zijn aan HSB. Een Scorpio V6 Ghia (sedan!), ik zou zoiets zó erbij kopen. Zij het niet voor die belachelijke wegenbelasting en waarschijnlijk ook relatieve hoge verzekering. Zo een wagen zou bij mij nog geen 2.000 km per jaar zien.

Zelfde met de 300E en de 260E. Nu rijd ik de 260 wel iets vaker, maar de 300 heeft nog geen 200 km gezien in de afgelopen paar maanden. Op jaarbasis is dat toch weer een weekend Londen, die wegenbelasting. Laat staan de verzekering (400 euro/jaar all risk.. peanuts). Dat de aanschaf wat meer is kan mij dan minder schelen. Dat verwaterd niet. Het is meer het principe dus.
 
't is voor de liefhebber wel makkelijker winkelen en thuis beter uit te leggen dat de aanschaf van de hobby auto weinig
brood gaat eten omdat ie belastingvrij is. Blijft altijd sneu sponsoring geld voor de overheid wanneer je de auto niet, weinig
of sporadisch rijdt. Dat kun je dan idd mooi gebruiken voor onderhoud of kosmetica, tenzij je meteen bij de juiste persoon/firma
een oldie koopt. Maar dat moet een ieder voor zichzelf bedenken. De één houdt van een stappenplan en de ander van geen drukte,
doe maar in één keer goed.

Iemand die 100.000 km per jaar met een dikke S-klasse diesel rijdt betaalt slechts 0,025 euro per kilometer
Maar iemand die 5.000 km met een redelijke benzine van bouwjaar 1987 voor de fun rijdt betaalt let op: 0,15 euro per kilometer
Dan kan ik me voorstellen dat je de wegenbelasting weggegooid geld vindt.
 
300 TDT zei:
Dan kan ik me voorstellen dat je de wegenbelasting weggegooid geld vindt.

... daar ben ik het sowieso mee eens*, maar in de aanschaf van een W124 blijf ik toch liever kiezen voor een perfecte auto uit 1987, dan voor een redelijke auto uit 1986.

Zojuist de laatste video's uit mijn W124 archief gedigitaliseerd en op de site geplaatst. Het betreft de veiligheidssystemen van Mercedes-Benz (met Gijs van Lennep die een promopraatje doet) uit 1988. Verder diverse leuke 'dingetjes' toegevoegd. Inmiddels lopen we over de storagelimiet van Google Sites heen, dus we moeten over naar Google Apps. Onze site moet toch ongelimiteerd MB's kunnen 'vreten'? ;) Als dat geregeld is, kunnen we verder met het uploaden van brochures.

Edit: * wanneer je in het bezit bent van meedere auto's; ik vind dat je per bestuurder / per rijbewijs voor één auto wegenbelasting moet betalen. En niet voor alle auto's die je hebt. Je rijdt er immers maar in één tegelijk? Natuurlijk moet er voor het onderhoud van het wegennet betaald worden. Da's duidelijk.
 
... inmiddels is dit topic volgens de statistieken iets meer dan 124.000 keer bekeken; tijd om het topic te sluiten?

Maar voordat we dat doen, toch eerst een vraag; "Waar moet een goede 'hobby-auto-site' aan voldoen?". Welke onderwerpen moeten er behandeld worden? Daar ben ik best nieuwsgierig naar. Want voordat je dagelijks naar een 'niet-nieuws-site' gaat, moet je tenminste wat te bieden hebben aan (in het geval van auto's) wisselende voorraad of een degelijke inhoud (wat als naslagwerk gebruikt kan worden).
 
Gister bij de spuiter/lasser geweest waar onze 260E staat.
Het komt er op neer dat hij helemaal gespoten gaat worden behalve het dak.
Het kost nu al te veel....

Andere spatborden ivm het bekende roestprobleem, dorpel kriksteun LA, roest langs de wielkastranden.
Steenslag motorkap, schampjes op de bumperhoeken, twee beginnende blaasjes op de kofferklep.
Restyle deukjes etc. Dit resulteerde in beide zijkanten spuiten. Dus dan ook maar de motorkap en kofferklep er bij.....
Denk wel dat hij er mooi van zal opknappen. Nog twee weekjes geduld!

Wel jammer dat de W126 nu buiten is, had hem liever binnen gehouden met dit weer.
Overigens de W201 verkocht en dat geld wordt net zo hard weer uitgegeven bij de spuiter.....:D

Verder is het verdacht rustig hier!!!
 
Oldtimers populair : Nederland creeert markt voor vieze auto''s
import uit Duitsland.Mercedes populairst 8046 in 2010. Worden
in de Duitse steden geweerd ivm fijnstof.

Volkskrant 22-11-2011 :cool:
 
slecht geinformeerde journalist is dat. iedere W124 op benzine krijgt zonder meer een groene Umweltplakete en alle diesels met roetfilter ook. kletskoek, dus.
 
W124STER zei:
... inmiddels is dit topic volgens de statistieken iets meer dan 124.000 keer bekeken; tijd om het topic te sluiten?

Maar voordat we dat doen, toch eerst een vraag; "Waar moet een goede 'hobby-auto-site' aan voldoen?". Welke onderwerpen moeten er behandeld worden? Daar ben ik best nieuwsgierig naar. Want voordat je dagelijks naar een 'niet-nieuws-site' gaat, moet je tenminste wat te bieden hebben aan (in het geval van auto's) wisselende voorraad of een degelijke inhoud (wat als naslagwerk gebruikt kan worden).

Persoonlijk zou ik sluiten spijtig vinden. Het is jouw topic, niet het mijne, maar ik kom hier graag.

Daarnaast je vraag over het interessant houden van je eigen website. Je zou een blog kunnen bijhouden over de speurtocht, het aanschaffen, het bijschaven en weer verkopen van je auto's. En de leuke verhalen die er aan de auto's kleven. Persoonlijk ben ik gek op dat soort verhalen. Het maken boeiende auto's, want W124, nog boeiender. Je geeft ze een bepaald gevoel mee. En daarnaast zijn de verhalen die gepaard gaan met het opbouwen van een gespecialiseerd autobedrijf(je) natuurlijk ook leuk. De reden dat ik zeer geregeld op de site van 500 E zit is inderdaad zijn wisselende voorraad. En daarnaast gunt hij ons af en toe een blik bij hem binnen via dit AW-forum. Z'n ervaringen met de bank, zijn gemopper over teruglopende verkopen afgelopen voorjaar (of was dat alweer het voorjaar daarvoor?), zijn aankondigingen van komende echte Unikaten. Heerlijk leesvoer voor een willekeurige buitenstaander. Kortom, mogelijkheden zat.

Maar het vraagt wel energie. En dat moet je er dan wel voor over hebben.
 
Wheels & Chrome zei:
Gister bij de spuiter/lasser geweest waar onze 260E staat.

Denk wel dat hij er mooi van zal opknappen. Nog twee weekjes geduld!

Overigens de W201 verkocht en dat geld wordt net zo hard weer uitgegeven bij de spuiter.....:D

Verder is het verdacht rustig hier!!!

... 't kan geld kosten; economisch niet altijd te verantwoorden, maar als je het goed wilt 't houden moet je toch rekening houden met normale kosten voor onderhoud. Helaas krijg je niet overal voor elk jaar dat de auto oud is een % korting; momenteel bij Mercedes-Benz dealer Wensink (voor mij in Emmeloord) tot eind dit jaar wel. Da's opmerkelijk; maar of je auto ook met dit soort korting gespoten wordt...? Mijn 200D is onlangs bij een specialist voor €1005,55 voorzien van nieuwe klepstoters en koppakking; klaar voor de volgende 200.000km en de volgende 20 jaar.

Voor wat betreft je laatste opmerking; ik denk dat het topic 'een keer klaar is' (of toe is aan 'even wat minder'). Maar dat is 'een gevoel'. Misschien is het over een paar weken weer een en al activiteit.
 
flop zei:
Oldtimers populair : Nederland creeert markt voor vieze auto''s
import uit Duitsland.Mercedes populairst 8046 in 2010. Worden
in de Duitse steden geweerd ivm fijnstof.

Volkskrant 22-11-2011 :cool:

... en Flop, een af en toe een minder positief bericht in een overwegend positief topic zorgt ervoor dat het topic zijn echt Nederlands karakter behoud. Met dank! Plus een citaat uit de Volkskrant. Dat helpt ook de kwaliteit van het topic hogerop.

Mijn krant: groene, zuinige auto's populair in Nederland. Dat er bij de productie van nieuwe auto's meer schadelijke stoffen vrijkomen, dan bij gebruik van bestaande auto's, maakt niet uit; we laten de auto's ver weg produceren. Nederland gaat daarbij in het vervolg uit van gesloten grenzen; vervuiling waait alleen nog maar het land uit en niet meer erin. Het kan dus ook niet meer voorkomen dat er fijnstof van Duitsland naar Nederland waait. Wel andersom. Daarmee behouden de Nederlands klassiekerliefhebbers hun autoplezier en gaat de vervuiling terug naar de rechtmatige eigenaar.

... beste flauw, maar da's ook wel eens leuk.
 
Dionysus zei:
1. blog: speurtocht, het aanschaffen, het bijschaven en weer verkopen van je auto's.
2. de leuke verhalen die er aan de auto's kleven.
3. de verhalen die gepaard gaan met het opbouwen van een gespecialiseerd autobedrijf(je).
4. wisselende voorraad
5. een blik bij hem binnen via dit AW-forum
6. ervaringen met de bank, gemopper over teruglopende verkopen afgelopen voorjaar,
7. aankondigingen van komende echte Unikaten.

Maar het vraagt wel energie. En dat moet je er dan wel voor over hebben.

... zomaar 7 tips; ik vind er genoeg aanknopingspunten in. Dus (y)

Voor wat betreft de energie; die is er nog genoeg. Het is hobby en daarmee niet snel teveel.
 
... een 400E; wat een auto is dat. Die komt gegarandeerd nog een keer in de privécollectie. Rijdt briljant en huist in een strakke koets. Ik vind 'm daardoor aantrekkelijker dan de 500E. Nog steeds. Al verschuift dat beeld wel in de loop van de tijd. Eigenlijk staat de 500E buiten de W124 reeks. Niet te vergelijken eigenlijk met 'de rest'. W124+. Dan maar sparen voor beide?
 
Ik ben sinds kort in de gelegenheid daar een antwoord op te geven.
Persoonlijk ervaar ik de 500E als een auto waar je zelf een goed gevoel bij hebt
maar ook een ander laat zien wat je onder je kont hebt. Daar is geen uitleg voor nodig.
Met de 400E ervaar ik dat je bijna 't zelfde gevoel hebt als de 500E maar waarvan je
weet dat een ander niet in de gaten heeft waar je in rijdt tenzij je gasgeeft.
Mijn persoonlijke voorkeur dus daarom de 400E omdat je wel gewoon overkomt maar
toch met een grote glimlach achter dat stuur zit. Daar hou ik dan weer van.
 
Heb me er al vaak en lang over verbaasd dat Geevers weinig doet aan die advertenties tenzij ze nog steeds "in stock" staan
 
dan begrijp ik dat de mijne 15 inch had. Heb nu één waar geen 15 onder past vandaar dat ik het zo vreemd vind
 
300 TDT zei:
...de 500E als een auto waar je zelf een goed gevoel bij hebt
maar ook een ander laat zien wat je onder je kont hebt. ...

Zelfs hier op het forum ziet niet iedereen zomaar dat het om een 500 gaat. Niet auto kenners zien het verschil waarschijnlijk nog niet eens als er een basic 200e en een full option 500e naast elkaar staan. De meeste mensen zien toch gewoon echt een oude Benz.
 
I know, ik moest zelfs 2x kijken toen ik een stoffige 500e op een parkeerplaats (te koop) zag staan. Ik er een rondje omheen gelopen, terwijl mijn vriendin mij aankeek alsof ik echt compleet gek geworden was :)
 
... 'k denk dat je gelijk hebt; voor de meeste mensen staat er een oude Benz.

352_mercedes-500e-09.jpg


500E
 
geweldige foto. Marco heeft in ieder geval één staan waarvan je nog zo'n foto zou kunnen maken.
 
300 TDT zei:
dan begrijp ik dat de mijne 15 inch had. Heb nu één waar geen 15 onder past vandaar dat ik het zo vreemd vind

... ik heb altijd begrepen dat de 400E vanaf 03/93 delen van de voortrein van de R129 kreeg. De grotere remschijven zorgen ervoor dat 15" niet meer past. De 500E heeft overigens bij mijn weten zo'n beetje een kopie van de voortrein van de R129.
 
Dat zou me helemaal niets verbazen, omdat de 190E evolution 2 ook schijven achter heeft van een SL dus
zullen er inderdaad veel meer van dat soort onderdelen over en weer worden gebruikt.
Ander voorbeeld is de G-klasse waar veel onderdelen in zitten van een W210 en W203
 
... en voor iedereen die wil weten wat de verschillen nu zijn tussen een 200, een 260 Lang, een 400E of E420, een 500E of E500; check de brochures. Het was weer even werk, maar het staat er dan toch. Nu nog de Duitse varianten en ter zijner tijd de Nederlandse.
 
... dat mag wat kosten; 199.000DM voor ombouw naar een V8 (en daar komen de kosten voor de 320CE zelf nog bij). Wel een voor de categorie "Bijzondere uitvoeringen".
 
W124STER zei:
... en voor iedereen die wil weten wat de verschillen nu zijn tussen een 200, een 260 Lang, een 400E of E420, een 500E of E500; check de brochures. Het was weer even werk, maar het staat er dan toch. Nu nog de Duitse varianten en ter zijner tijd de Nederlandse.

De tering, dat moet me een klus zijn geweest. Heerlijk fotomateriaal en een schier onuitputtelijke informatiebron. Het monikkenwerk wordt aan dit kant van het scherm zeker op z'n waarde geschat.
 
Twingo1 zei:
Een W124 Cabrio (A124) met 300 kW.

Exoten forum dinges weet ik veel zei:
und wieder keine Motorraum Bilder...

Hetzelfde gevoel bekroop mij ook. In het Nederlands dan natuurlijk, maar toch.

Zou deze offerte van Brabus ooit voorzien zijn van een orderplaatsende handtekening? Heerlijke post trouwens Weide01. Thenx 4 sharing.
 
Foto van de motor iets verderop in dat topic. Hier dus. Vind het wel jammer dat het een cabrio is. Een C124 met die 6.0 M119, dat zou pas iets zijn geweest.
 
W124STER zei:
300 TDT zei:
dan begrijp ik dat de mijne 15 inch had. Heb nu één waar geen 15 onder past vandaar dat ik het zo vreemd vind

... ik heb altijd begrepen dat de 400E vanaf 03/93 delen van de voortrein van de R129 kreeg. De grotere remschijven zorgen ervoor dat 15" niet meer past. De 500E heeft overigens bij mijn weten zo'n beetje een kopie van de voortrein van de R129.

Dit klopt, de E420 heeft grotere remschijven (320mm van de SL 600) en het is ook nodig geweest hiervoor 16 inch velgen te monteren. Vervelend genoeg zijn deze anders dan die van de E500/E500 (E46 ipv ET34). Ik ben voor mij E420 opzoek naar de originele ET46's maar het is als zoeken naar een naald in een hooiberg.

Toevallig afgelopen week de aandrijfas vervangen, deze is identiek aan die van de E500. Alle onderdelen van de achterbrug zijn R129 (cardan, aandrijfas, differentieel, remmerij)

Al met al lijkt de E420 op een E200 maar technische gedeelte heeft niets weg van een E200-E300. Dit is opzich wel bijzonder, alles is heel degelijk uitgevoerd maar kan soms dure onderdelen opleveren (aandrijfas net vervangen, kost 946 euro).
 
Jammer? DM 199.000 voor een motor-swap? En je plaatst je handtekening? Of je bent een volslagen idioot of je bent een held beyond thinking.

GroteFoto-NFXZMUFR.jpg


Wat een held, idioot.

Of toch held?

Wij hebben het er nu over. Een geschiedenis-schrijvende beslissing destijds. Zoveel is nu wel duidelijk. Mozes, DM 199.000.
 
De meerprijzen voor tuning van Brabus zijn tegenwoordig nog net zo hoog, zo niet hoger. Op de IAA stond een mooie G55 die door Brabus was getuned. Auto kostte EUR 582.000.
 
Ik vind 'm een held. Net als Eric Clapton, die de V12 uit de 599 in zijn 458 wilde. Ferrari, that is. En kreeg. Voor een beste klap geld, neem ik aan.
 
auto's aanpassen voor klanten op die manier zou ik als fabrikant nooit doen.
Daarvoor heb je toch de tuners? Persoonlijk hou ik ook niet van die "tuners"
De enige die ik wel leuk vind is AMG uiteraard. Dan blijft het nog met een touch finesse.
Daarom zijn ze natuurlijk ook opgenomen bij Das Haus.
Brabus maakt het altijd zo bont en is (meningen verschillen gelukkig) daarmee waarschijnlijk
ook zo ver gekomen. Ze zullen mij nooit als klant krijgen maar heb wel waardering voor wat ze doen.
 
Terug
Bovenaan