Mercedes W124 | "Mercedes-Benz, Die Sacco Jahren"

TS vroeg naar onze mening over de W140, Ik betrap mezelf op het plaatsen van plaatjes van de W221. Ik dwaalde dus af.

Compenseren was dus even nodig.

Dionysus zei:
We dwalen af.

mercedes-500e-3.jpg

... der Süßen Milk auf ein Fahrrad. Soll doch ein Gazelle sein. Das ist ja richtig Deutsch.

Dionysus zei:
Tsja, de W140.

GroteFoto-ON3HHGWO.jpg

Laat ik het zo zeggen: Hoe Benz kan een Benz zijn?

Duidelijk?

[size=x-small]Edit: grootte van het plaatje aangepast.[/size]

... net Snieklaas achter de rug; tijd voor de hobby. De W140 gaat z'n opmars beginnen in Youngtimerland. Denk ik.

Dionysus zei:
De huidige W221 is ook groot. Lomp, buiten proportie en in-your face. Net zoals de W140 was. Met l'art pour l'art lijnen die nergens naar leiden. Maar Benz is-ie wel..

de w221 vind ik eigenlijk niet echt lomp maar redelijk stijlvol, zeker in een donkere kleur. Iig een spraakmakender auto dan de huidige bmw 7 serie, wat gewoon een saai hok is. (zeg ik dan als bmw liefhebber)

TYN zei:
Eens met Dionysus. Om het even in goed Duits te verwoorden: dat ding is zó quintessentially Mercedes-Benz.

... quintessentially, kostelijk woord. Is zelfs niet in vier keer goed te typen. Maar wel hét woord in dit verband.

Net een paar dagen full time in de 300 gereden, en die auto rijdt toch echt nog twee keer zo goed als de 260. Waarom? De automaat, meer koppel, middenarmsteun, velours.. Vraag me af wanneer die automaat weer gaat vervelen. Nu hopen op pekelvrije weken anders moet ik naar modern spul overstappen. Wat rijdt zo een 124 toch lekker.

Twingo1 zei:
Dionysus zei:
Ik betrap mezelf op het plaatsen van plaatjes van de W221.

Flink over de schreef inderdaad. ;)

Stof happen hoort bij het geven van ongenuanceerde meningen. En ik ging inderdaad vreselijk over de schreef. Moet ik toch mee oppassen.

W124STER zei:
De W140 gaat z'n opmars beginnen in Youngtimerland. Denk ik.

Als ze >50K voor een S 70 AMG vragen in de BRD, en dertig voor één met 250K gelopen, is deze allang begonnen.

S-J zei:
Net een paar dagen full time in de 300 gereden, en die auto rijdt toch echt nog twee keer zo goed als de 260. Waarom? De automaat, meer koppel, middenarmsteun, velours.. Vraag me af wanneer die automaat weer gaat vervelen. Nu hopen op pekelvrije weken anders moet ik naar modern spul overstappen. Wat rijdt zo een 124 toch lekker.

... een 300E rijdt voor mij ook net even fijner. Maar het scheelt niet veel. De automaat hoort als Kohl bij een W140. De W124 kan ook wel wat hebben in de winter; hij roest niet direct weg. Maar zonder pekel, is altijd beter voor een oude(re) auto.

Twingo1 zei:
W124STER zei:
De W140 gaat z'n opmars beginnen in Youngtimerland. Denk ik.

Als ze >50K voor een S 70 AMG vragen in de BRD, en dertig voor één met 250K gelopen, is deze allang begonnen.

... toch merk je dat in Nederland nog niet echt. Wanneer zie je nu een echt mooie rijden? Da's toch een zeldzaamheid. Zeker als je het aantal keren dat je een W140 ziet vergelijkt met een BMW 7 uit die tijd (E32 / E38).

... ik denk dat voor beide Coupé's geldt dat de tijd z'n werk moet doen. De W126 had ook even tijd nodig om 'in te dalen' als 'toch wel een heel bijzonder mooie Coupe'. In ieder geval was 'ie niet zo verpletterend als de eerste serie CLS'en (om een andere exclusief type te noemen). De W140 Coupe is van dichtbij toch wel "non plus ultra" in de reeks (zoals ik een autofreak eens heb horen fluisteren toen hij naar zilvergrijze W140 600 SEC V12 stond te kijken).

W124STER zei:
... een 300E rijdt voor mij ook net even fijner. Maar het scheelt niet veel. De automaat hoort als Kohl bij een W140. De W124 kan ook wel wat hebben in de winter; hij roest niet direct weg. Maar zonder pekel, is altijd beter voor een oude(re) auto.

De 260 is met handbak net wat 'sportiever'. Meer de regie in eigen hand. Eerlijk is eerlijk; de automaat uit m'n ex-320d was veel beter dan die van de W124. Maar het past bij die 300, een lekker gezapig karakter. Rust en kalmte. Het hoeft allemaal niet zo gehaast. Niet dat er geen power in zit, koppel zat. Maar het hoeft niet.

De 260 is leuk op z'n eigen manier.

Bij pekel gaan ze gewoon naar binnen. :)

520d zei:
Ach, die verhoudingen ben je snel vergeten als je erin zit. Heerlijk, die ruimte. En een dashboard dat nog steeds opvalt door de goede afwerking en zijn ergonomische indeling. Ik heb er laatst nog een bekeken, ik vind het een topper. Wel het liefst een donkere kleur, of rauchsilber.(y)

Hoe zijn de diesels in de W140 overigens?

... zie hier; een artikel van een bekende schrijver in zijn nieuwe lijfblad.

Dionysus zei:
TS vroeg naar onze mening over de W140, Ik betrap mezelf op het plaatsen van plaatjes van de W221. Ik dwaalde dus af.

Compenseren was dus even nodig.

... het topic is al twee jaar gericht op de W124. De andere Bruno Sacco creaties die bij de W124 passen, vind ik (eigenlijk altijd al) de W202 en de W140. Dus niet de W201 en de W126. 't Zal wel niet kloppen, maar het is mijn gevoel bij de kwaliteit van het een en ander.

Om het topic aantrekkelijk te houden, moet het of gesloten worden, of uitgebreid worden met één of twee andere typen. Dan denk ik aan de W202 en de W140. Dan zou ik willen beginnen met de W140. En het topic een nieuwe naam geven; "Mercedes W124 en het vervolg; de W140".

Wij slagen er nu al 100 pagina's (!!?!) in dit topic in leven te houden. Er worden zeer regelmatig stapjes opzij gezet, zie mijn faux pas op de vorige pagina, maar ondanks dat blijft dit topic borrelen en bruisen. En is de W124 het onderwerp die de lijm vormt van dit topic.

Maar als iemand hier iets kwijt wilt over andere Sacco-creaties, tot op heden wordt zo iemand geen strobreed in de weggelegd. Dus mocht het gevoel leven dat de titel van dit topic veranderd moet worden, dan is mijn aanbeveling: Mercedes-Benz, Die Sacco Jahren.
Een vlag die de lading van W126 tot en met de W202 dekt.

Maar noodzakelijk vind ik zo'n aanpassing niet.

Me neither. De kracht van dit topic is juist dat er daadwerkelijk W124 eigenaren participeren. Die uit eerste hand kunnen verhalen. Waardoor dit topic veel dieper gaat dan informatie verstrekken over verschillende Leistungsstufen.

I agree too, mocht het nou zijn dat er haast niet werd gereageerd kun je ander type erbij pakken maar wat een bruisend topic :)

Zelf nu aan het kijken voor een W220 maar geloof dat dit qua kwaliteit niet kan evenaren aan de w140/w124.

... verder bedankt voor de reacties op het voorstel om het topic wel / niet uit te breiden; voor alleen de W124 is dus nog genoeg animo. Zoals Joël D. al schrijft is een uitstapje naar een ander model nooit verkeerd. Dus ja, de bijzondere uitvoering van de W202 (C36 en de C43) en de W140 serie zou ik best wel regelmatig langs willen zien komen (bij voorkeur de ervaringen van de eigenaren). De W201 en de W126 kwamen al langs. En de W210? Wie zal het zeggen. De W124 blijft 'de rode draad'.

Start "Die Sacco Jahren".

Treffend. Sacco die door de Ster kijkt, met een W100 die over z'n schouder meekijkt. Om te blijven checken of de filosofie gehandhaafd blijft.

Om even bewust de volgende faux pas te maken. De huidige W212. Inmiddels een vertrouwd gezicht geworden in de dagelijkse ratrace. Maar die wordt er dus niet mooier op. De neus, de kont, er kloppen dingen niet in het design.

Merk ik dingen op die er niet zijn of delen mensen mijn mening over design-met-een-hele-korte-levensduur?

... ik dacht toen die op de markt kwam; "Dat is dé opvolger van de W124". Eerlijk gezegd denk ik dat nog steeds.

Ik begeef me nu op glad terrein, maar z'n kont vind ik "week". De W124 heeft een kont die staat. Die stond in 1984 en staat in 2011. Kijk maar naar de 1e post op deze pagina.

De kont van de W212 "staat" niet. Met z'n geknepen achterlampjes. Hij is te oosters. Niets zeggend. Ofzo. Z'n neus is onevenwichtig met die met de haren erbij gesleepte binnenste lampjes. Voor mijn gevoel heeft de tand des tijds enorme invloed op z'n algemene voorkomen. En weet ik het nu wel.

Geen haar op m'n arm die zich opricht.

En het gekke, dat heeft niets met huidig design te maken. Mozeskriebel, wat vind ik de F10 en F11 (jaja, ik weet het, deze stationliefhebber zou altijd voor de F11 gekozen hebben) een geweldig design hebben. Iedere keer dat ik zo'n ding zie, denk ik, ja man, dat is hem. Nog nooit een meter mee gereden. En je ziet hem dus ook veel. Heel veel. Alsof zoiets niets kost.

Heb ik nu een middle of the road smaak?

Oh ja, de huidige W204, met de juiste grille, en W221 vind ik wel echte Benzen. Qua design.

Die W212, de ene dag vind ik hem prachtig en soms heb je van die modellen waar je ziet dat het design niet klopt. Te modern, hij wil te veel.

Mercedes-Benz-E350-1.jpg

Gemengde gevoelens.

Maar dan kijk je even naar buiten.

321318_10150278737166279_648321278_7892643_5278613_n.jpg

:)

Ik vind de W212 juist weer een échte Mercedes, na de hele 'ronde-lijnen-orgie' van de W210, W211 en de W220.

Hij is inderdaad niet mooi op de manier zoals een F10 dat is. Maar ik denk dat de meningen over die auto de komende 25 jaar ten positieve zullen veranderen. De spirituele opvolger van de W124, zo je wilt.

Edit: S-J, ben jaloers op jouw uitzicht! Ook geniaal dat je er direct twee haalt :) Doe mij die zwarte maar.

Dionysus zei:
Mozeskriebel, wat vind ik de F10 en F11 (jaja, ik weet het, deze stationliefhebber zou altijd voor de F11 gekozen hebben) een geweldig design hebben.

[size=x-small]... mooier dan welk product-voor-alle-dag van Das Haus op dit moment. Briljant. Helemaal eens. Maar zoiets zeg je niet in een Mercedes-Benz W124 topic [/size]

Je verhaal over tijdsgebonden elementen herken ik ook; net als bij Audi. De F10 / F11 lijkt daar niet aan mee te doen. In die zin is de W212 een product van z'n tijd. Maar voor mij wel een echte Benz.

TYN zei:
Ik vind de W212 juist weer een échte Mercedes, na de hele 'ronde-lijnen-orgie' van de W210, W211 en de W220.

Daar is met de w204 juist verandering ingekomen. Bij de w212 lijkt het alsof er teveel mensen met het ontwerp bezig zijn geweest. Waardoor het al met al een onsamenhangend geheel is geworden.

mercedesbenzw204amgsint.jpg

(y)

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in, dat design is begonnen met de W204. Alleen vind ik dat model net een maatje te klein om het échte Benz-gevoel te weerspiegelen.

... dat van die F10 en F11 moeten we maar weer even vergeten...

W124%252520Signalrot%252520Kombi.jpg

w124_t_1%252520groen.jpg

w124_t_6.jpg

w124_t_9.jpg

W124%2525204Matic%252520Mercedes.jpg

... moet lukken zo, toch?

[size=small]... edit: 2 keer dezelfde post van de W124T's (da's vreemd, want ik heb daar niets voor gedaan; mijn voorgaande bericht verschijnt spontaan nog een keer..?)[/size]

... ik vond de W140 helemaal niks, maar begin 'm te waarderen. Er in zitten, rijden, 'm beleven helpt 'best wel een beetje'. Zoals anderen hiervoor ook al schreven overtuigd hij als je er in zit en er mee rijdt. De ruimte is overweldigend, net als de rust. Het is totaal anders dan de W126.

De W124 vind ik beter rijden en doet ook een hoger kwaliteitsniveau ervaren dan de W126, maar bij de W140 is het duidelijk dat je 'in een klasse beter' rijdt. De W124 ligt voor mij gevoelsmatig dichter bij de W140, dan bij de W126. Hoe groot ook, rijdt hij 'een soort van lichtvoetig'. Tot nu toe heb ik de W140 ook links laten liggen omdat ik 'm niet mooi vind / vond, maar inmiddels vind ik het een prettige combinatie; een 6-in-lijn W124 en daarnaast een V8 W140.

De auto's uit het linkje van Twingo1 zijn 'het andere uiterste'; 't lijkt mij een belevenis om met een 408PK sterke 500E te kunnen rijden.

Ik heb in het midden van de jaren 90 een paar keer in een Brabus 500 E 6.0 gereden. Oppermans in Kaatsheuvel had er een. En Autostad in Amsterdam-Noord later ook. Was dezelfde auto. Een zilveren. Machtig mooi ding.

... helaas, ik heb nog geen Brabus gereden. Maar dat kan nog komen. Alhoewel, iets dergelijks zie je in Nederland nooit meer 'live' rijden.

Hier in het Arnhemse rijdt een nieuwe, nou ja, jaartje oud, witte E-Coupé Brabus rond.

Ik wordt er niet warm of koud van. Over 20 jaar misschien, net zoals ik nu verlekkerd naar die Brabus W124 zit te kijken die Weide postte. Die W140 Brabus vind ik nog steeds iets voor mensen van een andere slag dan dat ik ben. Lees "andere" niet als "mindere". Ik ken m'n plek.

... inderdaad, de Brabus W140 is ook niets voor mij. De nieuwe E-Coupé ook niet. Hier in de polder rijdt een nieuwe zwarte E-Cabriolet rond; best mooi, maar meer dat? Nee. Dat gevoel herken ik absoluut.

Toch heb ik ook minder affiniteit met nieuwe auto's. Zelfs als het een Brabus, AMG etc. betreft. Het is net als met muziek, het moet rijpen. De tand des tijds moet er eerst overheen.

... old- en youngtimerliefhebbers zullen dat met je eens zijn. Zoiets zie je dan in alles terug; een landschap zonder historie, een stad zonder oude kern, een meubel zonder verhaal, een herinnering zonder melancholie; dat wordt het niet en nooit. Laat de tijd z'n werk doen (in welvarende landen...) en de dingen worden mooier, voor hen die het (verhaal) zien, kennen en beleven.

Mooi gezegd. De tand des tijds moet er overheen. Zeer herkenbaar. Dat geldt overigens niet voor alle auto's. C140 iemand?.

De C140 is net als John Lennon's Aisumasen. Dat riedel je ook niet zomaar mee.

Mijn opvoeders hielden mij altijd voor: "Het gaat om het innerlijk, het karakter".

Dat zal allemaal wel, maar lelijk is lelijk. En daar wordt je dus niet verliefd op. C140 iemand?

Terug
Bovenaan