Mercedes W124 | "Mercedes-Benz, Die Sacco Jahren"

Dionysus zei:
Configuraties invullen op de site van MB. Ik heb wel eens een E350 opgetuigd, een station natuurlijk, en dan vink je zo maar voor 50K aan exra's aan. Opties waar ik niets van begrijp. Navi, navi professional, navi excellence, navi superior, ik heb geen idee. En die site werkt helemaal ruk, maar daar gaat het nu niet over.

Maar stel, je leeft in 1987. Je koopt een 300 E. Een buurman van mij had destijds dat lumineuze idee. Die ruilde zijn, werkelijk prachtige, E28 528i in voor een W124 300 E. Een beige metallic exemplaar. Mèt type-aanduiding. Zonder één enkele optie, nou ja, automaat en metallic. Geen 15-gaatsjes. Geen schuif/kantel unit. Geen elektrische raampjes. Geen achterhoofdsteuntjes. Leer? Echt niet. Wis/wasjes? Wis wat? Het apparaat was zo kaal als een Skoda 120L. En kostte de hoofdprijs.

Maar volgens mij kon je destijds de prijs van het W124 topmodel verdubbelen met het, met de oudewetsche pen, aanvinken van opties. Cruise control, automatische airco, wegklapbare achterhoofdsteuntjes, wis/was-units, 15 gaatsjes, schuif-kantelgeval, middenarmsteuntje, goed klinkend stereootje met lekker veel boxjes. Elektrisch verstelbare stoelen, mogen die ook verwarmd zijn? Was standverwarming al leverbaar? Leer? Karo?

Met andere woorden, wat zijn de dikst uitgevoerde W124's? En dan bedoel ik de 1e serie. Voor de update die wij hier allemaal MoPf 1 noemen. En wat kostte die decadentie dan wel niet helemaal? En nu? Is die extra uitvoering dan nog wat waard?

Die airco koste bij MB al net zoveel als 2 van die Skoda's.

Jouw buurman had het wel begrepen, meer heb je niet nodig. De W124 is samen met een aantal Citroëns (BX en CX) gezegend met het feit dat de fabrieks wieldoppen fraaier zijn als welk stuk LM dan ook.

Twingo1 zei:
Wat is dat toch met schuifdaken. Ik heb er altijd ruzie mee. Zit er telkens met mijn hoofd tegenaan. En de stoel laten zakken geeft een waardeloze zitpositie. Herkenbaar voor iemand? Nee, voor mij geen schuifmans.

De bestuurdersstoel gaat bij mij altijd direct op de allerlaagste stand. Heb diverse auto's met schuifdak gehad (Volvo 144, Opel Kadett, Rover 620 en mijn huidige Bimmer) en heb nog nooit een probleem met hoofdruimte gehad. Zal wellicht met lichaamsbouw te maken hebben want echt klein ben ik met mijn 1,95 ook niet.
En ik vind het een heerlijke optie. Wil eigenlijk niet meer zonder. Op een mooie zomerse dag, dak open, alle vier ramen open. Heerlijk. Benadert het cabriogevoel.

... ik wil ook niet meer zonder schuifmans. Of beter, de auto moet heel bijzonder zijn wil ik er een kopen zonder schuifdak. Qua hoofdruimte heb ik nog nooit echte problemen ondervonden.

IMG_4083.jpg

... schuifdak vanaf 'de andere kant'.

... bovenstaande plaatje komt bij 500E vandaan (staat op de site van AM Youngtimer).

'k Was vandaag ook weer een keer in Surhuisterveen bij Klaas de Poel. Het is voor mij als liefhebber van de W124 een heerlijk adres; naast de koffietafel een 500E, een 250D Turbo, een E36T AMG, een W202 C280, een 250D Turbo, een G en nog veel meer. Ik hoef echt geen auto te rijden, maar gewoon 15 minuten tussen al dat moois en je zaterdag is weer oké.

Die E36.

Géén luchthappers her en der. Géén 4 uitlaten onder z'n achterbumper. En zwart staat-um beter dan wit, dat is me nu wel helder.

'k Heb last van knikkende knieën, mierentieten op m'n armen en nekharen die voor zichzelf begonnen zijn. Allemachtig prachtig.

Zebrano it is. Heb me wel eens afgevraagd waar Zebrano voor staat. Veel verder dan 'Zebranotenhout' kom ik niet.

500 E zei:
Zebrano it is. Heb me wel eens afgevraagd waar Zebrano voor staat. Veel verder dan 'Zebranotenhout' kom ik niet.

Zebrano is een houtsoort met een opvallende strepentekening die aan zebra's doet denken. Het is een vaste, sterke houtsoort met een matig grove tot grove nerf. Zebrano wordt gebruikt in decoratieve toepassingen: meubelen, snij- en beeldhouwwerk, knoppen en handgrepen. Het laat zich goed draaien. Het is ook in de handel als fineer. Tevens wordt dit type houtafwerking in veel Mercedes modellen gebruikt om een klassieke uitstraling te geven aan het interieur.

Het hout wordt geleverd door bomen van het geslacht Microberlinia (familie Leguminosae), voorkomend in tropisch West-Afrika: in Gabon heet het "Zingana" of "Izingana".

Bron: Wikipedia

Izinganahout. Oei. die gaan we even onthouden voor de volgende W124.

Dionysus zei:
Configuraties invullen op de site van MB. Ik heb wel eens een E350 opgetuigd, een station natuurlijk, en dan vink je zo maar voor 50K aan exra's aan. Opties waar ik niets van begrijp. Navi, navi professional, navi excellence, navi superior, ik heb geen idee. En die site werkt helemaal ruk, maar daar gaat het nu niet over.

Maar stel, je leeft in 1987. Je koopt een 300 E. Een buurman van mij had destijds dat lumineuze idee. Die ruilde zijn, werkelijk prachtige, E28 528i in voor een W124 300 E. Een beige metallic exemplaar. Mèt type-aanduiding. Zonder één enkele optie, nou ja, automaat en metallic. Geen 15-gaatsjes. Geen schuif/kantel unit. Geen elektrische raampjes. Geen achterhoofdsteuntjes. Leer? Echt niet. Wis/wasjes? Wis wat? Het apparaat was zo kaal als een Skoda 120L. En kostte de hoofdprijs.

Maar volgens mij kon je destijds de prijs van het W124 topmodel verdubbelen met het, met de oudewetsche pen, aanvinken van opties. Cruise control, automatische airco, wegklapbare achterhoofdsteuntjes, wis/was-units, 15 gaatsjes, schuif-kantelgeval, middenarmsteuntje, goed klinkend stereootje met lekker veel boxjes. Elektrisch verstelbare stoelen, mogen die ook verwarmd zijn? Was standverwarming al leverbaar? Leer? Karo?

Met andere woorden, wat zijn de dikst uitgevoerde W124's? En dan bedoel ik de 1e serie. Voor de update die wij hier allemaal MoPf 1 noemen. En wat kostte die decadentie dan wel niet helemaal? En nu? Is die extra uitvoering dan nog wat waard?

... deze tekst gaan we hergebruiken op de W124 site (en voorzien van een prijslijst uit die tijd)...

Zie nieuwe filmpje "Nieuwe première van een groot succes"; het kost tijd om al het videomateriaal te digitaliseren en allerlei Duitse tekst te vertalen, maar we gaan gewoon door. Uiteindelijk zal het wat zijn.

Ralf T zei:
Leuk filmpje! Die had ik nog niet gezien.

Keep up the good work!

... dank je wel en ja, we gaan door.

Weer een linkje naar absoluut uniek beeldmateriaal; de introduktievideo van Mercedes-Benz Nederland van de eerste serie in 1985. De video heb ik in twee delen via onze site / YouTube gepubliceerd; Mercedes-Benz Nederland koos voor een video van maar liefst 17 minuten.

Sommige lezers hebben gevraag hoe wij er aan komen; da's een lang verhaal, maar laat zich samenvatten. Een paar jaar geleden heb ik via via een doos persmappen en video's verkregen. Deze zouden afkomstig zijn van een journalist van de Telegraaf uit die tijd. Bewijzen kan ik dat niet (ook al zijn er genoeg aanwijzingen). In diezelfde doos zitten overigens ook de originele (uitgetypte) perstoespraken van medewerkers van Mercedes-Benz Nederland. Heel leuk materiaal, wat langzamer maar zeker op de site zal belanden.

Erg leuk inderdaad, bedankt voor het delen! Mijn oom heeft er vroeger drie gehad, alle modellpfleges. Vond zijn meest indrukkwekkende een zwarte 250D van de eerste serie, met 15 gaats lichtmetalen velgen en zwarte MB-tex bekleding. Die had ook een autotelefoon, waarvan ik zeer onder de indruk was destijds. Weet alleen niet of dit wel origineel was. Was dit leverbaar anno 1989 eigenlijk?

Leuk, die oude MB-promofilmpjes. Zeldzaam! Voor de rest begint de site ook steeds interessanter te worden. Ik heb er ondertussen al heel wat tijd doorgebracht.

Keep up the good work.

brandaan zei:
Erg leuk inderdaad, bedankt voor het delen! Mijn oom heeft er vroeger drie gehad, alle modellpfleges. Vond zijn meest indrukkwekkende een zwarte 250D van de eerste serie, met 15 gaats lichtmetalen velgen en zwarte MB-tex bekleding. Die had ook een autotelefoon, waarvan ik zeer onder de indruk was destijds. Weet alleen niet of dit wel origineel was. Was dit leverbaar anno 1989 eigenlijk?

Jazeker. Ik heb ook een originele Mercedes-Benz autotelefoon (eigenlijk gewoon een Motorola International 2700) in mijn 1989 260 E (wel een ModellPflege 1).

Stylistisch het broertje van de W124: de W140.

Aardig filmpje van MB dat gemaakt werd om hem in 1998 uit te luiden.
De W140 volgens MB.

... terwijl de uploader van YouTube tevreden de ene na de ander Mb opvreet, heb ik genoten van een prijslijst van toen. Mercedes is nooit goedkoop geweest, zoveel is duidelijk.

... en natuurlijk bedankt voor alle positieve feedback!

Twingo1 zei:
En een zee van ruimte. Voorin en zeker achterin. Wat een balzaal.(y)

... ik wil toch naast een W124 400E nog een keer een W140 400SEL hebben; de 4 liter 8 cilinder boeit me sowieso, maar zo'n W140 Lang is toch wel iets om 'te hebben en te houden'...

Ralf T zei:
brandaan zei:

Jazeker. Ik heb ook een originele Mercedes-Benz autotelefoon (eigenlijk gewoon een Motorola International 2700) in mijn 1989 260 E (wel een ModellPflege 1).

... begin jaren '90 werkte ik in de telecomm. Onze toeleverancier bouwde een autotelefoon (ATF / NMT) in voor circa Hfl 10.000,00. Momenteel valt een dergelijk apparaat onder verboden wapenbezit, want naast ermee bellen, kon je 'm ook gebruiken om van-alles-en-nog-wat een enorme mep te verkopen en zodoende je collega in de gelegenheid te stellen een homerun te lopen om het kantoor... Duur, lomp, onbenullig en een antenne waar Bassie en Adriaan (Agent je-weet-wel) jaloers op zouden zijn. Leuke tijden.

Wilders op de bres voor de Youngtimer-aficionado's. Wer hatte das gedacht?

Maar goed, het zijn allemaal nog plannen. De ware Groen Links-aanhanger zal er blij mee zijn. Die kunnen hun W123 240TD gewoon fiscaal aantrekkelijk blijven rijden.

Zonder roetfilter.

... ik ben benieuwd, maar het zou fantastisch nieuws zijn voor de liefhebbers van klassiek vervoer!

Wie koopt (als dit doorgaat) als eerste zoveel mogelijk W124'ers op? Er is geen spaarrekening die zoveel rendement geeft als pakweg 30 W124's van 1987 die in 2017 belastingvrij worden. Even geduld en 'ktjing', de kassa rinkelt.

Ja, op zich mooi nieuws. Woon alleen zelf in Utrecht en hoewel ik van Mercedes houd weet ik niet zeker of ik wel blij moet zijn met het feit dat er hier zoveel aftandse 190 en 200'ers rondrijden.

Die prijslijst is echt een mooie toevoeging! Prijzen waren wel stevig en rekening houdend met inflatie volgens mij significant hoger dan nu. Maar gelukkig zaten de rijklaarmaakkosten er wel bij. Dat dan weer wel (y).

Te denken valt ook nog aan een variant waarbij de grens zonder schroom teruggeschroefd wordt naar dertig jaar. Dan ken ik zomaar enkele tientallen bedrijven die de poort dan wel kunnen sluiten.

... da's ook waar. De politiek zit wat dat betreft nergens mee. Wie weet gebeurt dit wel met beleid. Anders moeten 'we' de echte regering inschakelen (de minister-journalisten van Omroepland, want Hilversum is machtiger dan Den Haag); Wouter van Embden slaagde er toch ook in om belangrijke zaken recht te zetten. Interessant.

edit: Wouter van Embden

Ik denk er erg genuanceerd over: grens is grens. Wat ik volstrekt verwerpelijk vind is de massale verkoop van - al dan niet - te dure of - al dan niet - teruggedraaide '85 en '86ers. De bedrijven die de laatste twee jaar rucksichtlos om zich heen aan het graaien zijn geweest en de ouwe meuk er tegen 600% uitgegooid hebben komen zichzelf dan goed tegen. Iets met kaf en koren. Dan kan er daarna gewoon weer op gelijkwaardige basis over auto's gesproken gaan worden.

500 E zei:
Ik denk er erg genuanceerd over: grens is grens. Wat ik volstrekt verwerpelijk vind is de massale verkoop van - al dan niet - te dure of - al dan niet - teruggedraaide '85 en '86ers. De bedrijven die de laatste twee jaar rucksichtlos om zich heen aan het graaien zijn geweest en de ouwe meuk er tegen 600% uitgegooid hebben komen zichzelf dan goed tegen. Iets met kaf en koren. Dan kan er daarna gewoon weer op gelijkwaardige basis over auto's gesproken gaan worden.
Haha, prachtig zoals je dat verwoordt. Ben het wel met je eens. Denk wel dat het voor serieuze bedrijven wel lastiger wordt eventueel. De young- en oldtimerbranche is een die best wat behendigheid vereist van de eigenaren (goede producten producten hebben staan is één, deze ook nog verkopen is twee). Er zijn best wat bedrijven opgedoekt de laatste jaren. Met onzekere wetgeving wordt het nóg lastiger denk ik.

... helemaal eens; voor liefhebbers van klassiek vervoer is belastingvrij mooi meegenomen. Meer niet (tenzij uit geldgebrek, voorwaardelijk voor het bezit ervan. Dat kan.). Maar het is voor de categorie liefhebbers volgens mij eerst 'de liefde voor een bepaald merk en type' en dan de economische haalbaarheid. Maargoed, het in ere herstellen van de het principe 'alle auto's vanaf 30 jaar en ouder' belastingvrij, juich ik wel toe. Dat zorgt toch weer voor levendige handel, (uiteindelijk) ruimer aanbod en het idee dat verschillende mooie auto nu toch belastingvrij gaan worden. Wat dachten we van een R129 500SL van 1989. Nu in bezit? Houden! Als het allemaal doorgaat.

Tsja. Of een fijne '88er 535iA E34? Verder ben ik het volledig met je eens, P.

W124STER zei:
... helemaal eens; voor liefhebbers van klassiek vervoer is belastingvrij mooi meegenomen. Meer niet (tenzij uit geldgebrek, voorwaardelijk voor het bezit ervan. Dat kan.). Maar het is voor de categorie liefhebbers volgens mij eerst 'de liefde voor een bepaald merk en type' en dan de economische haalbaarheid. Maargoed, het in ere herstellen van de het principe 'alle auto's vanaf 30 jaar en ouder' belastingvrij, juich ik wel toe. Dat zorgt toch weer voor levendige handel, (uiteindelijk) ruimer aanbod en het idee dat verschillende mooie auto nu toch belastingvrij gaan worden. Wat dachten we van een R129 500SL van 1989. Nu in bezit? Houden! Als het allemaal doorgaat.

Eens. En die 500 SL? Sowieso houden. Zonde om weg te doen voor die paar euro aan MRB, schors hem dan gewoon.

De Gulden uit 1992 is, vermoed ik, vergelijkbaar met de waarde van de Euro in 2011. Met dank aan Dimitri Papalaatmelullos en Silvio "how much for your wife" Berlosconix. Dus uitgaande van een koers van FL. 1,- is EUR 1,- is de optieprijslijst van 1992 indrukwekkend te noemen.

Een kleine bloemlezing.

Metallic lak: 3.216,-
Leer: 7.208,-
2x airbag 7.090,-
Koelbox: 8.294,-
Schuifmans 4.512,-
ABS 3.153,-
Aut. airco 11.439,-
Sportstoelen 9.785,-
Schapenvachten matten 3.549,-
Wiswasjes 1.204,-
Achterhoofdunits 1.040,-
Tempomaatje 1.525,-
Vlaggestok demontabel 1.085,-

Schapenvachten matten?
Vlaggestok?

Mozeskriebel. Wat een bedragen. En is het niet vlaggenstok? Zal wel niet.
Maar eerlijk is eerlijk, wat vroeg MB onbeschofte bedragen voor zaken die op concurerende auto's vanzelfsprekend standaard waren. En de W124 verkocht als zoete broodjes.

Wat een auto.

Dionysus zei:
Maar eerlijk is eerlijk, wat vroeg MB onbeschofte bedragen voor zaken die op concurerende auto's vanzelfsprekend standaard waren.

... is waar, maar inmiddels rijden er volgens mij zo ongeveer weer evenveel rond als er toentertijd in Nederland verkocht zijn. Kwaliteit heeft z'n prijs.

Lastige is dat je er zo aan went, dat een wat duurdere reparatie verbazing wekt; mijn 200D wordt voorzien van nieuwe klepstooters en 'als-het-dan-toch-open-ligt-onderdelen'. Dat kost een paar Euro en dat neem je de auto bijna kwalijk; maargoed, hij is 21 jaar oud. Dan mogen er best een keer nieuwe klepstoters in.

Op de site weer 2 nieuwe filmpjes; één over de techniek van de W124 (langdradige verhandeling over van alles en nog wat) en een zeer tijdsbeeld getrouw, typisch Nederlandse video van de Coupé. Met Vivaldi's 4 jaargetijden op de achtergrond, een "Lee Towers van Toen met Bril" giechel achter het stuur, traditioneel maar toch modern, oer degelijk en nog veel meer. Ik weet niet wat ik er van moet vinden. Hoeft ook niet; kijk en oordeel zelf.

Tjah de 124 vorige week ook weer 5 dagen kwijt geweest. Beurtje incl. bougies, remblokken en schijven achter, polijsten en nog wat dingen (rubbertjes smeren, nieuwe antennerubber, nieuw stootlijstje etc). Kost wat, maar hij staat er nu wel echt prachtig bij. :)

Laten we eerlijk zijn. Een W124 van bouwjaar 85 86 87 of 88 oftewel eerste type is toch eigenlijk geen oldtimer
maar een oude youngtimer. Het chroom van een W123 verklapt gewoon dat het om een oudje gaat.
Als je een W124 van bouwjaar 95 rijdt heb je toch niet het gevoel dat je in een oude bak rijdt maar in een
Mercedes die je niet kunt vergelijken met z'n voorloper de W123. Oftewel een model op zich, die niet als een oldtimer
aandoet en zou je naar mijn idee het exact dezelfde model maar dan 10 jaar ouder ook niet zo mogen betitelen.
Dat is wat er qua regelgeving op dit moment wel gebeurt en daardoor helaas Mercedes "oldtimers" op de weg
blijven die eigenlijk in de Duitse opruimactie (van 2.500,- euro inruil beuren voor een barrel) van de weg gehaald hadden
moeten worden. Kortom is dat het probleem voor ons liefhebbers wat het mooie straatbeeld ontsiert.
en dat straatbeeld wordt alleen nog maar erger momenteel en das bijzonder spijtig. door de veranderde regeling heeft
de overheid er voor gezorgd dat de 86'er een vermogen waard is geworden en een 87'er momenteel niets.
Daarom is het wellicht goed dat er toch een kleinigheidje aan gebeurt zodat op termijn het straatbeeld langzaam beter
wordt. 30 jaar per direkt zou extreem zijn en te snel maar wel gaan kloppen met de rest van de EU.

Zo lang verhaal afronden... De Duitsers hebben daar nog een andere visie op; namelijk de auto als oldtimer aanmerken
gebeurt niet door z'n leeftijd maar door een speciale keuring welke bepaalt of de auto origineel en oldtimerwaardig is. BRAVO DAARVOOR
en die instantie kan in Nederland een wereld van verschil maken nietwaar 500E ?

Mwah, om nou meteen afhankelijk te willen zijn van de willekeur van een overheidsinstantie gaat me wat te ver. 'De jouwe glimt, dus dan is het een oldtimer.' Nee, ik ben wel voor duidelijke regelgeving. Knal die grens maar meteen naar dertig jaar, dan weten we weer waar we aan toe zijn.

...Misschien stel ik nu een domme vraag maar betekent het niet met die regeling dat de hele handel van auto's tussen '80 en pakweg '90 helemaal oninteressant wordt? En dat er op deze manier veel Volvo's, BMW's Benzen etc etc etc nu veel makkelijker verwaarloosd worden en eerder op de sloop belanden? Wie gaat er nu nog flink investeren in een auto die pas over 8 jaar (of later) belastingvrij wordt? Oke, een echte liefhebber. Maar er zijn zat auto's die de moeite waard zijn maar de eigenaar heeft er geen geld voor of niet voor over. Dus ik ben er bang voor...

Terug
Bovenaan