Mercedes W124 | "Mercedes-Benz, Die Sacco Jahren"

ja twingo je hebt gelijk als ze een nieuwe ford fiesta kopen rijden minstens 5 jaar zonder problemen
maar ze willen dat niet het gaat om exposure en ze hopen met een mercedes van 4000 euro's nog s
leuk een tonnetje te rijden. Iemand hier rijdt met een MB waar cardozo z'n twijfels bij had ..tsja.

Twingo1 zei:
Ik heb een grondige hekel aan geld verknoeien. Zie onderhoud aan een oude auto als een bodemloze put. Zie afschrijving van een nieuwe auto als de prijs voor bewezen en getoonde betrouwbaarheid. Ik ben van veel dingen liefhebber. Maar wil nergens financieel krom voor liggen. Zou dat mijn nuchtere karakter zijn?

Of je nou geld in onderhoud steekt of in afschrijving, in beide gevallen ben je het kwijt. Dus dat argument gaat wat mij betreft niet op. Bovendien kun je de onderhoudskosten van bv een Twingo niet vergelijken met die van een W124. Je hebt het over totaal verschillende auto's. Natuurlijk zal de W124 duurder in onderhoud zijn, het was nieuw natuurlijk ook een veel prijziger auto. Dat mensen des ondanks bereid zijn die bedragen uit te geven, heeft niets met verdwazing of obsessie te maken.

Maar je hebt gelijk dat je die bedragen niet moet spenderen als je er krom voor moet liggen. Dan ben je wellicht beter af met een kleine nieuwe auto.

[edit:] plaatje vergeten....

Mercedes_E_Klasse_W124_02.jpg

flop zei:
ja twingo je hebt gelijk als ze een nieuwe ford fiesta kopen rijden minstens 5 jaar zonder problemen
maar ze willen dat niet het gaat om exposure en ze hopen met een mercedes van 4000 euro's nog s
leuk een tonnetje te rijden. Iemand hier rijdt met een MB waar cardozo z'n twijfels bij had ..tsja.

Gelukkig ben jij verstandiger....:rolleyes:

Twingo1 zei:
Ik heb een grondige hekel aan geld verknoeien.

Dat heeft Wheels & Chrome waarschijnlijk ook, maar hij zegt dan ook eerlijk: quote/ Kosten zijn toch aardig uit de hand gelopen /unquote

Dus hij geeft eigenlijk ook toe, lijkt me, dat hij de totale toestand van de auto ietwat overschat heeft.

En dan is het linksom of rechtsom, hij heeft nou eenmaal voor die auto gekozen, hij wil hem puik in orde hebben en dan kun je de portemonnee trekken.

520d zei:
Maar je hebt gelijk dat je die bedragen niet moet spenderen als je er krom voor moet liggen. Dan ben je wellicht beter af met een kleine nieuwe auto.

Die 9K, die ik heb moeten bijleggen, had mij anders wel een paar jaar onderhoud 523i kunnen opleveren. En waarschijnlijk ook wel meer dan een paar. Maar ik vond, en vind, dat slecht geïnvesteerd geld. In een 13 jaar oude BMW, met 3 ton op de teller, nog 9K verspijkeren. En dan nog maar afwachten of die 's ochtends wel start. Nee, dan liever nieuw en betrouwbaar(der). En start die dan niet, is het garantie. Da's mijn visie.

En vanuit jouw perspectief een heel begrijpelijke visie. Het is jouw hoofdauto, en die moet het gewoon altijd doen. Als je geen goed gevoel meer bij een auto hebt, dan heb je dus reden hem weg te doen. Op zichzelf kan een 13 jaar oude auto echter nog wel zo goed zijn, dat je er nog tien jaar probleemloos mee rijdt. Jij had dat gevoel bij de 523 kennelijk niet meer.

Voor een auto erbij maakt het overigens allemaal niet zoveel uit. Als je die, zoals in mijn geval, eens een paar weken kwijt bent, is dat niet erg. Mankeert er wat aan, dan kun je ervoor kiezen die kosten een beetje uit te smeren om het behapbaar te houden.

Of je treft jezelf iedere dag aan in een Twingo.

Het idee om iedere dag in zo'n onpersoonlijk gebruiksartikeltje te moeten doorbrengen... Doe mij dan maar een onbetrouwbare 523i.

Daar zou ik best wat centjes voor over hebben.

Edit 2: Op verzoek van TS zwaar topicvervuilende foto weggehaald. En terecht.

Dionysus zei:
Of je treft jezelf iedere dag aan in een Twingo.

Het idee om iedere dag in zo'n onpersoonlijk gebruiksartikeltje te moeten doorbrengen... Doe mij dan maar een onbetrouwbare 523i.

Daar zou ik best wat centjes voor over hebben.

Mwah, te makkelijk gedacht. Als mijn oh-zo-fijne-523i al voor de derde keer niet zou starten op een koude winterochtend, dan was ik er snel klaar mee. En ik kan me ook prima voorstellen dat iemand anders in zo'n situatie kiest voor peace of mind, wat in jouw ogen dan een onpersoonlijk gebruiksartikel is.

Autoliefhebberij hoeft zich niet alleen te richten op vermogen. Of op Laufkultur, of karakter. Financiele zekerheid en betrouwbaarheid kunnen ook factoren van belang zijn. En dat is niet hetgene de meeste liefhebbers hier in Teutonia (ok, ander topic, maar je snapt wat ik bedoel) aanspreekt (moi incluis).

kijk maar 's goed om je heen, je breekt je nek over al die peugeootjes 107
tuurlijk onpersoonlijk maar ze hebben ook nog een forse hypo en die is wel
persoonlijk. :cool:

TYN zei:
Mwah, te makkelijk gedacht. Als mijn oh-zo-fijne-523i al voor de derde keer niet zou starten op een koude winterochtend, dan was ik er snel klaar mee. En ik kan me ook prima voorstellen dat iemand anders in zo'n situatie kiest voor peace of mind, wat in jouw ogen dan een onpersoonlijk gebruiksartikel is.

Autoliefhebberij hoeft zich niet alleen te richten op vermogen. Of op Laufkultur, of karakter. Financiele zekerheid en betrouwbaarheid kunnen ook factoren van belang zijn. En dat is niet hetgene de meeste liefhebbers hier in Teutonia (ok, ander topic, maar je snapt wat ik bedoel) aanspreekt (moi incluis).

Ik snap je punt en begrijp dat er veel mensen zijn die an voor een nieuwe kleine auto kiezen.

Als student loste ik het op door auto's te rijden die maximaal zo'n 4K in aanschaf waren. Per jaar had ik een budgetje van 2K voor onderhoud. Zo kon ik toch leuke auto's rijden (Volvo 740 en 940) zonder volstrekt leeg te lopen. Natuurlijk moet je dan wel een beetje mazzel hebben, maar ik hb die 2K nooit volledig hoeven opsouperen om de auto rijdend te houden. Ik heb zelfs in die tijd nog nooit met pech gestaan. De eerste keer kwam dit jaar pas, met een twee jaar oude 5 in Zuid-Duitsland....

TYN zei:

Dan ruil je je E39 523i in voor een mooie 528i met een tonnetje op de klok. (y)

Mijn nichtje van 20 heeft vorige donderdag haar gloedjenieuwe Twingo 'miss sixty' in ontvangst genomen. In geen enkel opzicht is het voor mij een fijne auto. Te klein, niet fijne stoelen, ielige knopjes/hendeltjes. Maar het rijdt wel goedkoop. Daarom staat er bij mij ook een Aygo, maar ik rijd er zelf liever niet in.

niet fijne stoelen

Ik zit anders beter in de Twingo dan in de 523i, en zelfs beter dan in de 735iA. Omdat ik in de Twingo wat hoger zit, en daardoor de hoek tussen boven- en onderbeen iets kleiner wordt.

Twingo1 zei:
520d zei:

Die 9K, die ik heb moeten bijleggen, had mij anders wel een paar jaar onderhoud 523i kunnen opleveren. En waarschijnlijk ook wel meer dan een paar. Maar ik vond, en vind, dat slecht geïnvesteerd geld. In een 13 jaar oude BMW, met 3 ton op de teller, nog 9K verspijkeren. En dan nog maar afwachten of die 's ochtends wel start. Nee, dan liever nieuw en betrouwbaar(der). En start die dan niet, is het garantie. Da's mijn visie.

Het lijkt me dat met een 300D er geen sprake is van "afwachten of die 's ochtends wel start", zeker niet als hij goed onderhouden wordt. Daarbij, die kosten zullen grotensdeels wel meegewogen zijn bij aanschaf, dus eerder als onderdeel van de aanschafprijs moeten gelden. Dan kan je dus niet zeggen of iets een obsessie is of niet, je kent het totaalplaatje niet.

Het grappige is dat ik juist van een nieuw gekochte Golf TDI naar een W124 ben overgestapt omdat ik het gezeur met garantie-reparaties zat was, en tevens de afschrijving bij veel kilometers (dat vind ík "money down the drain" :) . Ik heb daar ook nog helemaal geen spijt van. Niet financieel, niet practisch, niet qua Freude am Fahren of comfort. Inmiddels al 6 jaar in bezit van een 250D en 150.000 km verder, en ik heb nog nooit meer dan 1000e/jaar aan onderhoud, wasserij en reparaties uitgegeven.

Als ik nu weer in zo'n nieuwerwetse middenklasser stap, wordt ik helemaal horendol van het bandenlawaai en stap ik na 2 uur als een oude man uit. Niet uit de Benz. (y)
Enige dat ik een beetje een punt vind is veiligheid. Ben dan ook aan het kijken naar een T-modell met airbags, maar weet het nog niet zog goed. Nu weet ik wat ik heb, met een "nieuwe" niet, en dan is het ook nog eens een T-modell wat ik niet zo goed ken.

Twingo1 zei:
niet fijne stoelen

Ik zit anders beter in de Twingo dan in de 523i, en zelfs beter dan in de 735iA. Omdat ik in de Twingo wat hoger zit, en daardoor de hoek tussen boven- en onderbeen iets kleiner wordt.

Dat kan. De stoelen van m'n E46 vond ik eigenlijk ook niet heel fijn (heb ik in Teutonia ook wel eens gemeld), de ruimte was ook niet ideaal. In de E39 was dit véél beter (stoelen en ruimte). En die wiebelstoelen van de W124 vind ik helemaal geweldig. :)

RoadJunk zei:
Het lijkt me dat met een 300D er geen sprake is van "afwachten of die 's ochtends wel start", zeker niet als hij goed onderhouden wordt. Daarbij, die kosten zullen grotensdeels wel meegewogen zijn bij aanschaf, dus eerder als onderdeel van de aanschafprijs moeten gelden. Dan kan je dus niet zeggen of iets een obsessie is of niet, je kent het totaalplaatje niet.

Het grappige is dat ik juist van een nieuw gekochte Golf TDI naar een W124 ben overgestapt omdat ik het gezeur met garantie-reparaties zat was, en tevens de afschrijving bij veel kilometers (dat vind ík "money down the drain" :) . Ik heb daar ook nog helemaal geen spijt van. Niet financieel, niet practisch, niet qua Freude am Fahren of comfort. Inmiddels al 6 jaar in bezit van een 250D en 150.000 km verder, en ik heb nog nooit meer dan 1000e/jaar aan onderhoud, wasserij en reparaties uitgegeven.

Als ik nu weer in zo'n nieuwerwetse middenklasser stap, wordt ik helemaal horendol van het bandenlawaai en stap ik na 2 uur als een oude man uit. Niet uit de Benz. (y)
Enige dat ik een beetje een punt vind is veiligheid. Ben dan ook aan het kijken naar een T-modell met airbags, maar weet het nog niet zog goed. Nu weet ik wat ik heb, met een "nieuwe" niet, en dan is het ook nog eens een T-modell wat ik niet zo goed ken.

... kijk, dat vind ik herkenbaar. Een W124 is voor mij ook economisch verantwoord; de laatste leaseauto van de zaak (een Volvo S60 D5) was in alle opzichten duurder dan welke W124 ook. Dat is de klasse waarmee ik vergelijk.

De combi vind ik qua rijbeleving wel wat anders dan de sedan; het model met de airbags is sowieso een MoPf1 of 2 en de stoelen daarvan zitten 'best een stukje beter'. Proberen dus.

Dionysus zei:
Edit: Iemand moet toch het 1e plaatje op deze pagina plaatsen. Daarom eentje die pijn aan de ogen doet.

... omdat 520d 'zijn werk weer heeft gedaan', kan jouw plaatje weer terug naar het verre Oosten. Toch?

W124STER zei:
... kijk, dat vind ik herkenbaar. Een W124 is voor mij ook economisch verantwoord; de laatste leaseauto van de zaak (een Volvo S60 D5) was in alle opzichten duurder dan welke W124 ook. Dat is de klasse waarmee ik vergelijk.
Een "normale" middenklasser is het voor mij gewoon niet (meer). Een klasse hoger nieuw rijden, daar ga ik mijn zuur verdiende centjes niet aan uitgeven. En dan heb ik geeneens de "echte" klasse die de W124 biedt. Er is geen auto waar ik met meer plezier in gereden heb tot nu toe dan de W124, onthaasten en heerlijk comfortabel zoeven met de zekerheid dat het de volgende 500.000 km nog wel even zonder gekkigheid blijft werken. Voeg daarbij nog wat nostalgie en het kloeke uiterlijk en ik kan mijzelf er niet toe bewegen iets anders te kopen.
De combi vind ik qua rijbeleving wel wat anders dan de sedan; het model met de airbags is sowieso een MoPf1 of 2 en de stoelen daarvan zitten 'best een stukje beter'. Proberen dus.
Mijn huidige (en vorige) waren ook Mopf1, vind ik toch wel het mooiste model. Mopf2, daar zit ik nu wel een beetje aan vast als ik airbags wil geloof ik. Anders zou ik nog steeds Mopf1 willen.

Ik ben wel benieuwd naar wat er anders rijdt aan de kombi. Meer geruis, minder stabiel? En behalve niveauregeling(toch?) nog iets anders waar op te letten bij aankoop? Misschien moet ik gewoon een mailtje aan een bekende forummer doen, dat werkte vorige keer ook prima, maar ik ga toch eerst zelf een beetje kijken ;)

RoadJunk zei:
.... met de zekerheid dat het de volgende 500.000 km nog wel even zonder gekkigheid blijft werken.

Ik hoor en zie hier anders in eerdere posts de duizenden euro's om de oren vliegen.

Bij mij zit er ook voor € 200 aan nieuwe speakers in (ex bekabeling en montage), voor een paar honderd euro aan spuiten/ontroesten/tectyleren (was geen noodzaak) etc etc..

RoadJunk zei:
Ik ben wel benieuwd naar wat er anders rijdt aan de kombi. Meer geruis, minder stabiel? En behalve niveauregeling(toch?) nog iets anders waar op te letten bij aankoop? Misschien moet ik gewoon een mailtje aan een bekende forummer doen, dat werkte vorige keer ook prima, maar ik ga toch eerst zelf een beetje kijken ;)

... vooral het gevoel van ruimte overheerst, en ja, die opmerking zit ook in de categorie "open deuren intrappen". Door de standaard aanwezige niveauregeling 'ligt de auto altijd recht', maar dat beinvloed volgens mij het rijden niet echt. Persoonlijk heb ik met de Kombi (zeker met harde zijwind en weinig belading) het gevoel, dat 'ie bij hogere snelheid minder stabiel is dan de sedan ('de kont zwabbert' zogezegd). Maar dat is ook afhankelijk van de uitvoering; de 200TD '87 had dat meer, dan de 300TE '89 (die we beiden ooit gehad hebben). Er is veel geschreven in de topic over waar je bij aankoop allemaal op moet letten; ik zal daar binnenkort een overzicht van maken en posten (of je moet 'even' het topic doorlezen...).

Twingo1 zei:
RoadJunk zei:
.... met de zekerheid dat het de volgende 500.000 km nog wel even zonder gekkigheid blijft werken.

Ik hoor en zie hier anders in eerdere posts de duizenden euro's om de oren vliegen.

Ja, dat heb ik sowieso als ik om me heen kijk. We hebben het goed. Sommige mensen genieten daarvan. Anderen niet.

S-J zei:
Bij mij zit er ook voor € 200 aan nieuwe speakers in (ex bekabeling en montage), voor een paar honderd euro aan spuiten/ontroesten/tectyleren (was geen noodzaak) etc etc..

Precies. Bij mij worden de meeste kosten momenteel veroorzaakt door de gebruikelijke slijtage-onderdelen die aan vervanging toe zijn. Denk aan schokbrekers, banden, diverse rubbers van de ophanging en dat soort zaken. Dat heb je bij elke auto. De overige kosten bestaan uit het aanpakken van de "jammer"dingetjes, om het maar eens met 500 E te zeggen. Daar kun je best op bezuinigen, net als op het werkplaatstarief. Handige Harry doet alles zelf, Henkie met de linkerhandjes rent naar de garage voor zijn onderhoud.

Twingo1 zei:
RoadJunk zei:

Als jij het Twingootje - komt dat denigrerend over? zo is het niet bedoeld - ter inruil aanbiedt dan vliegen de duizenden euro's je ook om de oren. Nog frustrerender, want voor deze waardederving heb je niets anders gedaan dan 'eigenaar zijn.' Dat is een bewuste keuze van je geweest.

Ik heb een heerlijke 300 Diesel van 1986 op het pad gezet. Ik het afgelopen jaar ben ik heerlijk met de auto bezig geweest. Je scoort eens een lederen stuur op eBay, je laat er eens een gezellig setje koplamp wiswas op schroeven, je doet er eens een plasje nieuwe olie en filters in. Een hardyschijfje, vijftiengaatsjes en een frisse pook met hoes. Ach ja, het zijn hobbymatige uitgaven die het plezier in de auto verhogen. Bij iedere upgrade kijk je twee weken door een frisse bril naar je auto. En of ik nu besluit om de auto dit jaar te verkopen of over vijf jaar: ik weet dat de opbrengst ongeveer hetzelfde zal zijn. Ik rij dus in een waardevaste auto die ik op ieder moment sympathiek te gelde kan maken zonder al te veel waardeverlies. Dat is me wel wat waard. Daarnaast vind ik de eigenschappen 'karakter' en 'ongecompliceerd' belangrijker dan 'bouwjaar' en 'nieuw' maar dat is een geheel persoonlijke benadering.

Twingo1 zei:
RoadJunk zei:

Zoals gezegd, je hebt het totaalplaatje toch niet? Iemand koopt een Mopf1 300D met 150k op de teller voor 3000e en gooit er 5k tegenaan om alles in orde te maken. Is dat veel? Weet ik niet, maar ik weet wel dat je daarna voor 8000e in een dijk van een wagen rijd waarbij je er gevoeglijk vanuit mag gaan dat e.e.a. je wel een 2-3 ton zonder grote problemen stijlvol en in rust van A naar B brengt. Mét je tuba in de koffer en je schoonmoeder op de achterbank. En na 5 jaar en 2 ton meer krijg je er nog steeds 3000e voor. Op de koop toe rijd je ook nog eens in een icoon uit de automobielindustrie.

Iemand anders koopt een nieuwe Twingo voor 8k. Lijkt me niet echt te vergelijken want de tuba past er niet in (om van schoonmoeder maar niet te spreken... ;) ) En hoeveel is daarvan over na 5 jaar en 2 ton? Misschien een 1000-1500e?
Of het nou afschrijving of onderhoud is, het kost je toch echt geld. Een dikke Benz wat meer dan een iele fransoos, maar dat lijkt me niet zo verwonderlijk.

Ik verkies trouwens onderhoudskosten en "investeringen" in een auto met gevoelswaarde boven de onpersoonlijke afschrijving van een nieuwerwetse herriebak.

Het is al eerder geschreven: de W124 moet je rijden omdat je er plezier in hebt, niet omdat je geld wilt besparen.

Die foto uit de eerste post van deze pagina, dat is toch wel de hoek van waaruit het karakter van de W124 het best tot zijn recht komt m.i. Eén brok onverzettelijkheid.

Wat is dit voor een mengelmoesje? 1988, maar Mopf2 model, stoffen voorstoelen, rest leder. Airbags, maar was dat leverbaar op voor-Mopf of klopt dat jaartal gewoon niet. Wat een mengelmoesje zeg.

https://www.autoweek.nl/occasion.php?id=32VXW&make=Mercedes-Benz&model=E-klasse&max_year=1996&fuel=Diesel&body=stationwagon&miles=0&dealertypeid=o&dealertypeid=g&dealertypeid=f&dealertypeid=p&pagesize=20&total=5&sort=18&pagesize=&position=4&tab=1&cache=no

Mercedes-Benz-E-klasse-Stationwagen-Diesel-Zwart-006--20680855-Medium.jpg

Die stoelen en dat stuur is MoPfl. 2. Airbags waren ook in 1988 al leverbaar, maar dan kreeg een stuur als dit:
standaardairbagoud.jpg

@ De Schaduw: Mooi hè? Dit had ik vroeger op posterformaat. Nog steeds indrukwekkend.

Die auto staat al heeeel lang te koop.
Hij is in 2007 naar Nederland gehaald en is tot februari 2010 van een lease/huur maatschappij geweest.
Daarna vanaf februari 2010 bij deze handelaar in bezit. Bij import had hij 25175km gelopen (aldus de NAP).
En nu dus 93254. Ik vertrouw er helemaal niets van. Hij is helemaal omgebouwd.
Op de een of andere manier vertrouw ik het dan niet helemaal.
De leren voorstoelen hebben plaats gemaakt voor stoffen exemplaren, waarom zou je dat doen?
De deurpanelen horen wel bij een leren interieur.
Een airbag kan wel in 1988, maar niet met dit stuur. Een 2e airbag heeft hij niet, is gewoon z'n dashboardkastje.
Staat niet voor niets al zo lang te koop.

Als hij daadwerkelijk zo weinig gelopen zou hebben met onderbouwing dan had de verkoper dat toch wel willen
uitbuiten lijkt me. En zoek dan twee goede stoelen erbij, helpt wel. Want de prijs vind ik niet gek voor voor een 300TD
zonder Turbo met leer, tempomat, cruise, airbag en airco met minder dan een ton.

Overigens gaat het inderdaad om het totaalplaatje. Het gaat om de verhouding aanschaf/onderhoud/running costs.
En dat kan een nieuwe(re) auto zijn, met redelijk goedkoop onderhoud en lage brandstofkosten enzo, maar dan ben ik niet gelukkig.
Tuurlijk is mijn aanschaf niet rationeel. 130 euro per maand wegenbelasting en 1 op 11. Aanschaf van 4500 en hetzelfde aan onderhoud
en behoud. Daar zit hem ook het verschil. Bij de aangehaalde Twingo heb je nog lang geen kosten voor behoud (lassen etc) en zijn er nog geen
onderdelen die naast de kleine/grote beurt vervangen moeten worden. Die zijn nog niet oud genoeg. En waarom zou je een Twingo (of Aygo of wat dan ook voor, wil niemand voor het hoofd stoten) in dezelfde staat willen houden ter behoud als een W124? Dat zullen er maar weinigen doen denk ik.

Maar ook een W124 is een gecompliceerde auto. Ik heb verscheidene Cadillacs gehad, van 1958 t/m 1972. Die zijn aanzienlijk eenvoudiger
en een stuk goedkoper in het onderhoud, en technisch is alles te krijgen, nieuw, revisie of NOS (new old stock, oud en ongebruikt dus).
Ook daar veel rijplezier en iconen uit een vervlogen tijd. Alleen praktisch? nee. Dagelijks inzetbaar? kan, maar niet handig en zonde.

En inderdaad. Zeg dat ik nu 9000 kwijt ben. Koop je ook een nieuwe auto voor, maar wat voor 1......
Een 1.0 Picanto, Up of Aygo... Nee dat is wat... Of een 2008 Astra met dezelfde km-stand. Maar dan voel ik me niet hetzelfde als in mijn
300D Turbo. En ook een Astra kost dan 100 euro per maand aan wegenbelasting. Is alleen zuiniger, dat wel.

Ook ik verkies onderhoudskosten en "investeringen" in een auto met gevoelswaarde boven de onpersoonlijke afschrijving van een nieuwerwetse herriebak (schaamteloze herhaling van RoadJunk).... :LOL:

Oke, prima stuk exposure schreef ik al eerder. Ben verleden week nog van Pénd
naar m'n dochter in Zandvoort gereden met die Picanto. 't gaat maar je bent wel
ff bezig met corrigerend sturen bij 120km/ uur. o_O

Wheels & Chrome zei:
Die auto staat al heeeel lang te koop.
Als hij daadwerkelijk zo weinig gelopen zou hebben met onderbouwing dan had de verkoper dat toch wel willen
uitbuiten lijkt me. En zoek dan twee goede stoelen erbij, helpt wel. Want de prijs vind ik niet gek voor voor een 300TD
zonder Turbo met leer, tempomat, cruise, airbag en airco met minder dan een ton.
Dat ding "stinkt" aan alle kanten. Dwz, ik zou er niet zo'n probleem mee hebben, maar die kilometerstand en dan van alles en nogwat wat niet meer origineel is (stuur, stoelen, grille en ws nog wel meer), dat is teveel. Best kans dat die airbag er later ingeknutseld is ook, of enkel het stuur.

Overigens wel al achter dat de vraagprijs voor een T varieert van 1000e tot 11000e of zo bij eveneens vele verschillende kilometerstanden. Lijkt ook niet altijd te corresponderen met elkaar, dus moeilijk te zien wat potentieel wat is en wat niet.

Zo kwam ik deze tegen, die afgezien van de vraagprijs best interessant is. Heeft alles wat ik wil, airbags, Klima en Sitzheizung maar voor een E met 2 ton op de teller lijkt me 10k€ toch wel wat gortig... https://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=wkbbh3iiptmr

RoadJunk zei:
Wat is dit voor een mengelmoesje? 1988, maar Mopf2 model, stoffen voorstoelen, rest leder. Airbags, maar was dat leverbaar op voor-Mopf of klopt dat jaartal gewoon niet. Wat een mengelmoesje zeg.

... het verhaal gaat dat de vorige eigenaar deze auto (samen met twee andere, waaronder een W126 en een W124) heeft klaar gemaakt voor hedendaags fiscaalvriendelijk zakelijk gebruik door hem en/of zijn medewerkers. Daarmee is geen rekening gehouden met de 'originele waarden'. De nieuwe stoelen (MoPf2) zitten beter en dat zal voldoende argument zijn geweest om de anderen er uit te knikkeren. Het is een verhaal uit redelijk betrouwbare bron en niet van de handelaar zelf (die overigens om de technische kennis goed bekend staat in Ermelo (vader) en op Urk (zoons)).

RoadJunk zei:
Zo kwam ik deze tegen, die afgezien van de vraagprijs best interessant is. Heeft alles wat ik wil, airbags, Klima en Sitzheizung maar voor een E met 2 ton op de teller lijkt me 10k€ toch wel wat gortig... https://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=wkbbh3iiptmr

9.500 euro voor een in perfecte staat verkerende 250TD met 2 ton op de teller is een uitstekende prijs. Een normale marktprijs.

Phaeton W12 zei:
RoadJunk zei:

9.500 euro voor een in perfecte staat verkerende 250TD met 2 ton op de teller is een uitstekende prijs. Een normale marktprijs.
Hij is zowel qua prijs als qua kilometerstand in de hogere regionen te vinden, dat vind ik een beetje een rare combinatie. Outlier.

Maar ik weet ook nog niet zo goed wat de marktprijs voor die dingen is, er is niet gek veel redelijks te vinden en de prijzen liggen erg ver uitelkaar. Zit er een "premium" van 2-3k op de T t.o.v. de Limousine?

Ik ook, is van dezelfde aanbieder zelfs. Heeft alleen geen airbags en dat " moet". Dit vind ik een goede/redelijke prijs bij deze kilometerstand. Kan ik nog 4 jaar rijden voordat ik op dezelfde stand zit als die zwarte.

Wat zijn die knopjes in de deur?
0194653359011.jpg

Overigens, ik rijd nu dus een 250D met handbak. Als ik een vrachtwagen wil inhalen zet ik 'm in z'n 3 en ben er in "no time" voorbij, ik heb eigenlijk altijd genoeg power dan. Hoe zit dat met een automaat? Bijvoorbeeld op de 250D 20v, gaat dat even vlot als de oude 250 met handbak?
En ook qua toeren, Automat vs. Hand?

RoadJunk zei:
Phaeton W12 zei:
RoadJunk zei:

Hij is zowel qua prijs als qua kilometerstand in de hogere regionen te vinden, dat vind ik een beetje een rare combinatie. Outlier.

Maar ik weet ook nog niet zo goed wat de marktprijs voor die dingen is

De prijs van 9.500 euro is geheel in lijn met de marktprijzen, het is geen outlier. Referentiemateriaal is o.a. een 300TE met 165.000km voor 11.000 euro die binnen een week of wat verkocht werd (bij Aaben). TE's met ongeveer dezelfde km-stand die worden aangeboden bij andere youngtimeraanbieders (o.a. 500E) liggen op ongeveer hetzelfde niveau. Voor een mooie T betaal je inderdaad een premium van 2-3K.

Die knopjes op het deurpaneel zijn voor de elektrisch verstelbare stoel. Deze heeft volgens mij geen geheugen voor meerdere bestuurders. Dat was nog een duurdere optie.

Phaeton W12 zei:
De prijs van 9.500 euro is geheel in lijn met de marktprijzen, het is geen outlier. Referentiemateriaal is o.a. een 300TE met 165.000km voor 11.000 euro die binnen een week of wat verkocht werd (bij Aaben). TE's met ongeveer dezelfde km-stand die worden aangeboden bij andere youngtimeraanbieders (o.a. 500E) liggen op ongeveer hetzelfde niveau. Voor een mooie T betaal je inderdaad een premium van 2-3K.
Als ik die zilvergrijze als vergelijking er naast zet, dan lijkt het me toch echt weer een outlier. Persoonlijk heb ik dan ook liever Mopf1 dan Mopf2 dus dat vertekend mijn beeld wat, maar dan nog. Een mooie T met 100k op de teller mag wel 11-12k zijn t.o.v. een sedan die dan een 9 a 10 doet, maar met een volle 100k meer op de teller zou ik eerder rond de 8000€ verwachten. Kan natuurlijk altijd een bod doen want verder is hij perfect ;)

Maar ik heb er verder nog niet zo'n kijk op want net begonnen met rondsnuffelen.

Ach, airbags. Vind je dat echt zo'n must? Ik zie veel meer het nut van goede remmen, ABS (standaard gelukkig) en goede banden.

Over dat laatste gesproken. Ik ben toe aan een nieuwe set, de huidige zomerbanden stammen uit 2002 en hebben nog maar een beperkt profiel. Niet onveilig, maar ik ga ze toch vervangen als de velgen opgeknapt zijn.

Wat zouden jullie aanraden voor de maat 195/65 R15 91V? Nu liggen er Michelins onder, zelf heb ik op andere auto's goede ervaringen met Dunlop. Heeft Mercedes op dat punt een voorkeur?

Onder mijn 300 CE ('91) lagen origineel Michelins MXV, dus geen Dunlop. Achter zaten nog de originele banden. Leuk detail, ze hadden nog de metalen ventieldopjes.

Deze originele achterbanden heb ik recentelijk (met ook de voorbanden) vervangen voor Michelins Energysaver. Ze bevallen me heel goed, zijn lekker stil en kosten de set € 360 all in.

Ik heb enkel Michelin gebruikt als zomerband en Nokian als winterband, heb wel gemerkt dat banden vrij nauw komen bij een W124. Zijn ze ongelijk afgesleten of oud dan merk je dat meteen.

Airbags (en Klima) is voor mij de reden om auto te wisselen, anders zou ik nog wel jaren doorrijden met de sedan. Wil een T omdat dat toch wel handiger is met 3 kinderen op de achterbank en omdat ik toch aan het wisselen ben. Tenminste, als ik ook daadwerkelijk iets vind wat klikt.

W124STER zei:
RoadJunk zei:

... het verhaal gaat dat de vorige eigenaar deze auto (samen met twee andere, waaronder een W126 en een W124) heeft klaar gemaakt voor hedendaags fiscaalvriendelijk zakelijk gebruik door hem en/of zijn medewerkers. Daarmee is geen rekening gehouden met de 'originele waarden'. De nieuwe stoelen (MoPf2) zitten beter en dat zal voldoende argument zijn geweest om de anderen er uit te knikkeren. Het is een verhaal uit redelijk betrouwbare bron en niet van de handelaar zelf (die overigens om de technische kennis goed bekend staat in Ermelo (vader) en op Urk (zoons)).

Ik heb de auto gezien en hij ziet er verder best aardig uit. Maar het is inderdaad een mengelmoesje, ja.

Overigens staat Pul inderdaad heel goed bekend hier in Ermelo. Ik heb bij hun de versnellingsbak- en cardanolie laten verversen van mijn 260 E.

Michelin dus. Goed om te weten, ik verwacht dat het weggedrag idd wel beter wordt als de oudjes eraf gaan.

En wil dan ook weer een diesel, of zou een 300 TE ook kunnen? Die motor is wel heel goed!(y)

520d zei:
Michelin dus. Goed om te weten, ik verwacht dat het weggedrag idd wel beter wordt als de oudjes eraf gaan.
Ik heb idd bijna alleen maar Michelin horen aanraden voor de W124.
En wil dan ook weer een diesel, of zou een 300 TE ook kunnen? Die motor is wel heel goed!(y)
Ik rijd 25-35k per jaar, en in Finland is dieselen nog eerder aantrekkelijk dan in Nederland dus een benzine is niet echt aan de orde. Ook ben ik gewoon meer een diesel-fan :)

Wat zijn die pre-87 diesels aan de prijs zeg... Het grootste barrel moet nog >4k opbrengen :eek: Dat speelt niet hier te lande, dus hier kosten die dingen met 500k op de teller bijna niks. Moet je wel een "beetje" aan roestbehandeling doen.

Terug
Bovenaan