Mercedes W124 | "Mercedes-Benz, Die Sacco Jahren"

Dionysus zei:
smarter bracht dit bedrijf voor het voetlicht in Teutonia. Met een adembenemende 911. Maar ze hebben ook deze:

Een prachtige 300 E voorzien van heerlijk verleidelijke goodies. Net ingereden, en hopelijk nog niet behept met de injectie-problemen die op de laatste pagina's van dit topic uitgebreid besproken zijn. Mijn vraag: is 14,5 K duur, keurig geprijsd of te geef?

Details die me opvielen in de annonce:
hoofdsteunen achteraan;
historiek waaronder de originele boekjes aanwezig

Een Belg die z'n handel drijft in Nederland Nederlands Limburg?

...520d had deze auto ook al eens gepost in dit topic. Maar ja, wat wil je, het topic loopt al even...

520d zei:
Over die velgbouten. Op het Mercedesforum kwam ik het volgende bericht tegen:

Wielbouten voor de putdeksel velgen zijn verkrijgbaar bij de goede automateriaal zaken.
De bouten worden geleverd door het merk FEBI en zijn verkrijgbaar bij o.a. "mijn grossier" onder artikel nummer MC 15655 en kosten circa 3.10 euro ex. BTW per stuk.
Om je velgen te beschermen tegen diefstal is er ook een slotbouten stet leverbaar onder artikel nummer MC 28452 en deze kost circa 31,70 euro ex. BTW.
De bouten zijn M12 met een spoed van 1.50 en een lengte van circa 40 mm en sleutelmaat 17 mm.

Weet hier iemand of deze bouten het origineel een beetje benaderen?

... geen idee, maar ik ga het zeker proberen!

259dd7k.jpg

edit: + plaatje (1987 300E AMG HAMMER 6.0L DOHC Astral Silber)

Die 300E van Ruyl blijft inderdaad een plaatje. 14.5K is weliswaar serieus geld voor een W124, maar waar vind je zo'n complete en originele auto met maar 25K op de teller?

Bij de dealer hebben ze me overigens te lange bouten meegegeven. Deze draaide ik aan de achterkant zo tegen de remklauwen aan. Gelukkig geen schade, maar wel slecht dat ik de verkeerde bouten meekreeg. Ze hebben ze nota bene aan de hand van het kenteken bij de auto gezocht. Ik kwam er ook achter dat een van de nieuwe remslangen lek is. Mogen ze ook weer vervangen dus.

Gisteren een prachtige rally gereden in de omgeving Eemnes-Driebergen-Zeist. Alle ramen en het dak open, heerlijk met het mooie weer. De 300 deed het perfect, was dus een mooie dag!

14,5K voor een net ingereden en goed geoutilleerde '89-er 300E is dus spot-on geprijsd.

Prettig om te weten waar je de goede info kan krijgen op gebieden waar jezelf een absolute kweetniet bent. Thenx mannen.

Die 14,5K is inderdaad hoog genoeg zodat niet iedere boerenlul, die een trekauto voor zijn aanhanger zoekt, 'm komt kopen. Om het maar even genuanceerd te zeggen. :)

Die haalt zijn neus voor mij op. ;)

Nee, maar dat is toch zo? 14,5K is veel te hoog voor diegene die gewoon een W124 wil als gebruiksartikel. Deze prijs is net hoog genoeg voor de liefhebber. Een auto kan immers ook te goedkoop zijn.

Mwah. Als je de auto zakelijk zou gaan rijden en je bent van plan dat drie jaar te doen tegen 25.000 per jaar, dan resteert je een 300 E met een ton op de teller aan het einde van die drie jaar. De auto levert dan nog wel 7.000,- op. Je hebt dan 75.000 km gereden tegen in totaal 7.500,- afschrijving. Dat vind ik meevallen. Doe dat eens in een nieuwe auto met dezelfde specs. en je schrijft dat bedrag al snel per jaar af.

Nou, ik vind dit toch een ronduit mooie auto. En het rijdt/stuurt voortreffelijk. Een klein racebommetje.

Comfort in zo'n RS is ruk. Wat ik zei, racebommetje. Met dito superieure wegligging. De gewone Twingo is qua comfort beter. Alhoewel die slecht wegdek deinend en al aan de inzittenden doorgeeft. Deed mijn vorige auto stukken beter. Maar ach, you win some, you lose some. That's life. 't Is prachtig weer en ik ben de hele week vrij. Wat wenst een mens zich nog meer?

Twingo1 zei:
Comfort in zo'n RS is ruk. Wat ik zei, racebommetje. Met dito superieure wegligging. De gewone Twingo is qua comfort beter. Alhoewel die slecht wegdek deinend en al aan de inzittenden doorgeeft. Deed mijn vorige auto stukken beter. Maar ach, you win some, you lose some. That's life. 't Is prachtig weer en ik ben de hele week vrij. Wat wenst een mens zich nog meer?

Een ster op de motorkap. :)

... een vraag; wat is dé concurrent van de W124 in de jaren '80 en wat in de jaren '90?

Jaren '80: BMW 5 op 1 en dan de rest (Audi 100, Opel Senator, Ford Scorpio, Citroen CX)?

Jaren '90: BMW 5 op 1 of de Audi 100 / A6?

Even snel gekeken in de verkooplijst hier op Autoweek van 1990.
De top 15 van het E-Segment is als volgt:

1 Opel Omega 7778 st.
2 Ford Scorpio 5457 st.
3 Mercedes W124 5293 st.
4 BMW E34 4095 st.
5 Volvo 740/760 3395 st.
6 Renault 25 3338 st.
7 Citroën XM 2850 st.
8 Peugeot 605 2089 st.
9 Alfa Romeo 164 1664 st.
10 Fiat Croma 898 st.
11 Lancia Thema 850 st.
12 Audi 100 849 st.
13 Saab 9000 681 st.
14 Toyota Camry 671 st.
15 Volvo 940/960 481 st.

De concurrent was dus meer de Omega en Scorpio en de BMW 5-Serie E34.
De rest verkocht toch aanzienlijk minder, de Audi 100 had in 1990 niets meer te zeggen in dit segment.
Het duurde toch nog wel even voordat de A6 en 5-Serie aan elkaar gewaagd waren.
In 1995 verkocht de BMW er 1810 en de Audi er 1773 en de E-Klasse 3282.
In 2000 verkocht de BMW er 3162 en de Audi er 2605 en de E-Klasse 4007.
In 1985 verkocht de BMW er 2978 en de Audi er 2035 en de W124 4896.

Hoe dan ook, van de premium merken verkocht Mercedes toch gewoon het best.
Stiekem wisten we dat al natuurlijk.... ;-)

Verkoopaantallen W124 per jaar voor de 200-serie
1984 3699
1985 4896
1986 6105
1987 5889
1988 6360
1989 5548
1990 5293
1991 4472
1992 4610
Verkoopaantallen W124 per jaar voor de E-Klasse
1993 Weggevallen bij Autoweek....
1994 3225
1995 3282 (Inclusief stukje W210)

In de jaren dat de W124 verkocht werd als 200-Serie zijn er in Nederland in die 9 jaar
amper minder verkocht dan van de E-Klasse die toch al meer dan 15 jaar loopt.
De E-Klasse 59.517 st. en de 200-Serie 52.764. Dat zegt toch wel wat over de populariteit
van het model, maar ook over de opkomst van andere merken en modellen, met name de A6.
De A6 (1996 tot heden) zit nu op 42.478 stuks en de 100 op 20.767 (1984-1994).

Een standaard Scorpio 2.0 CL kostte in 1990 18K. Een 200 E kostte 31K. Volgens AW.

Dat noem ik geen concurenten.

Ik noem het wel concurrenten. Ze zijn even groot en ze bieden ongeveer dezelfde prestaties. Dan is een Scorpio een concurrent. Iemand die op zoek is naar deze ruimte en deze prestaties, zou wel eens kunnen hebben gekozen voor de Scorpio. Omdat die goedkoper was. En dus concurrerend geprijsd.

Veel mensen die een Scorpio kochten (leasden), hebben, voor de aanschaf van die Scorpio, nooit een MB-showroom van binnen gezien. Om de simpele reden dat die buiten het budget viel. En dus het bezoeken niet waard was. Out of their league.

De keuze tussen een lekker gemotoriseerde en goed geoutilleerde (zeer ruime) Sierra of de Scorpio 2.0 CL is veel moeilijker te maken. Een W124 kwam helemaal nicht im Frage.

Als ruimte hét argument was, dan werd er geen Scorpio of W124 meer verkocht in 1990. Dan reed heel vertegenwoordigend Nederland in die tijd in een Espace of een Voyager. En die waren vast ook verkrijgbaar met een 2 liter.

Dionysus zei:
Als ruimte hét argument was, dan werd er geen Scorpio of W124 meer verkocht in 1990. Dan reed heel vertegenwoordigend Nederland in die tijd in een Espace of een Voyager. En die waren vast ook verkrijgbaar met een 2 liter.

Met ruimte bedoel ik ook wielbasis en spoorbreedte, belangrijke factoren voor comfort.

Wijken de wielbasis en de spoorbreedte van een Espace zoveel af van de wielbasis en spoorbreedte van een W124? Of van een Scorpio?

Feit is dat een prijsverschil van 13K (FL. 28.500,-) te groot is om concurent van elkaar te zijn. In 1990.

Dionysus zei:
Veel mensen die een Scorpio kochten (leasden), hebben, voor de aanschaf van die Scorpio, nooit een MB-showroom van binnen gezien. Om de simpele reden dat die buiten het budget viel. En dus het bezoeken niet waard was. Out of their league.

De keuze tussen een lekker gemotoriseerde en goed geoutilleerde (zeer ruime) Sierra of de Scorpio 2.0 CL is veel moeilijker te maken. Een W124 kwam helemaal nicht im Frage.

vav 1989 tot 1995 prima taxi gereden met een automaat Scorpio met onderbouw lpg
mercedes vond ik gewoon te duur en blitsen kost geld dus was de keus makkelijk :cool:

Wheels & Chrome zei:
Even snel gekeken in de verkooplijst hier op Autoweek van 1990.
De top 15 van het E-Segment is als volgt:

3 Mercedes W124 5293 st.
4 BMW E34 4095 st.

... met dank voor de informatie; 21 jaar geleden was dat dus de realiteit. Ik ga echter wel mee met Dionysis v.w.b. het prijsargument; ik denk dat dat veel meer bepaalt of er sprake is van 'een concurrent' dan 'het formaat', 'de klasse', 'het aantal verkochte auto's' waarin de autovaklieden de auto positioneren. Verder natuurlijk allerlei emotionele duidingen als imago en de mate waarin je je met een merk kunt identificeren. Maargoed, ik ben geen vakman op dat gebied. Mijn autoliefhebbersgevoel zegt dat het bovenstaande tweetal concurrenten zouden kunnen worden genoemd; de rest dus niet (om redenen door Dionysis gegeven). Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een potentiele koper van een Mercedes 300E ook naar de Forddealer ging om te kijken naar een Ford Scorpio 2.9 Ghia sedan. Hoe mooi, compleet, bladibla ook. Of een Opel Omega 3.0 CD. De buren zien je aankomen (...); nee, dan toch een E34 BMW 535i. Dat valt uit te leggen (in die tijd). Anno nu zal het 'de buren worst zijn'; een VW Phaeton / Passat, Audi A8 / A6, BMW 750iL / 530, S600 / E350, Range Rover / Evogue, X5 / X3, XC90 / XC70. Het is allemaal duur, van de bank, dik, maar vooral jouw keuze. Ik denk echt dat dit 20 jaar terug anders was.

Iemand die een Scorpio 2.9i Ghia kocht had, stel dat het budget toereikend was, liever een 300E of 530i besteld.

Concurrenten? In sommige opzichten. Maar ik zie niet iemand twijfelen tussen een 300E en een Omega MV6.

S-J zei:
Iemand die een Scorpio 2.9i Ghia kocht had, stel dat het budget toereikend was, liever een 300E of 530i besteld.

Concurrenten? In sommige opzichten. Maar ik zie niet iemand twijfelen tussen een 300E en een Omega MV6.

... ik ook niet; ook nu vind ik een E-Klasse geen concurrent van een Opel Insignia (maar misschien is dat een gevaarlijke uitspraak)

W124STER zei:
Ik bedoel hier echter vooral dat mensen tegenwoordig een veel individueler keuze (durven te) maken, dan vroeger.

Ik herken dat niet, en ik geloof het ook niet.

S-J zei:

Die Opel was zo'n €15000 goedkoper en vol opties, welke bij MB €10000 extra kostte. Dat was destijds 55000 gulden prijs verschil. In 1994 was die Omega nieuw en de w124 liep op zijn eindje. Ik vermoed dat er veel mensen toch voor die Opel hebben gekozen ipv weer een nieuwe MB.

Mercedes liep begin jaren negentig tegen de grenzen van hun eigen arrogantie aan. De klant wilde meer opties en minder betalen. Het aloude concept 'wil je kwaliteit dan moet je in de knip' werd in 1995 losgelaten. Ik denk dat daar een periode aan vooraf gegaan is dat klanten bewust voor een Omega V6 of een dikke Passat kozen in plaats van een Mercedes W124 of W201. Het verschil in prijs was simpelweg te groot om het gemis aan opties te kunnen rechtvaardigen.

Klopt. In Autovisie stond destijds een test tussen een Mercedes 300TE en een Opel Omega 3.0 V6 Kombi. Het prijsverschil was zo'n 50.000 gulden (80.000 vs. 130.000 gulden). Conclusie was meen ik dat de Mercedes weliswaar iets beter was, maar dat het prijsverschil wel erg groot was. De conclusie was dat je voor 130.000 gulden ook een Omega 3.0 V6 Kombi kon kopen mét een Mercedes 190E erbij.

W124STER zei:
S-J zei:

... ik ook niet; ook nu vind ik een E-Klasse geen concurrent van een Opel Insignia (maar misschien is dat een gevaarlijke uitspraak)

Opel heeft geen auto in het segment van de E-Klasse. De W204 is wel degelijk een concurrent van de Insignia.

Inderdaad is de C-Klasse en daarvoor de 190 een concurrent van de Opel Ascona, Vectra en nu Insignia. Waarom? Allemaal auto's uit het D-Segment. Auto's zijn ingedeeld in segmenten, dat daarbij binnen 1 segment een auto zit met een bereik van 20.000 tot 40.000 euro en een van 35.000 tot 60.000 wil dat nog niet zeggen dat het geen concurrenten zijn. Tuurlijk zal iemand met het budget van 25.000 niet gaan kijken naar die van 35.000, maar iemand met 40.000 kan dat wel doen. Gaat hij voor een volle auto van een auto met lage status, of voor een kale auto met status? Ken best mensen die van een Scorpio naar een E-Klasse zijn gegegaan en weer naar een V70. Alle nieuw en alle lease. Dus waarom niet? Status bepaald niet het segment, lengte, wielbasis, binnenruimte etc wel.
Vergelijk: 2002/2003 Omega 3.2i V6 Executive met 218pk voor 46.195 euro OF Mercedes E320 Avantgarde Select Combi (W210) met 224Pk voor 75.250 euro. Wat een giga verschil zeg.....

Autoweek Occassions:
Opel Omega 3000 tot 3500 CC: 4 auto's 2 stations 2 sedans. 2001-2003 2950, > 4.500, 4.950 en 9.999 euro.
Mercedes E320 3000 tot 3500 CC: 11 Auto's 2 stations (W210) 9 sedans (w211). 2000-2003 > 6.950 euro t/m 19.500 euro.
Waarbij opvalt dat er 2 sedans in Avantgarde trim te koop staan uit 2002 met 196000 en 190000 km waarbij de ene 10.950 moet kosten en de andere 19.500......beide W211.
De combi's zijn W210's voor 6950 en 11950

Wheels & Chrome zei:
Tuurlijk zal iemand met het budget van 25.000 niet gaan kijken naar die van 35.000

Dat sluit niet uit dat het wel concurrenten zijn. Iemand met een budget van 35.000 kan namelijk wél naar die van 25.000 kijken.

Zoals ik zelf dus ook al aangaf..... 'maar iemand met 40.000 kan dat wel doen' daar bedoelde ik mee dat die wel naar beide modellen kan gaan kijken.

Wheels & Chrome zei:
Zoals ik zelf dus ook al aangaf..... 'maar iemand met 40.000 kan dat wel doen' daar bedoelde ik mee dat die wel naar beide modellen kan gaan kijken.

50 jaar geleden was moeder de vrouw gewoon thuis en vader moest voor de centjes
werken .Dan word je wel met de neus op de realiteit gedrukt en moet je keuzes maken
Nu wordt er over 40000 doekoes gelult of 't okkies zijn. Probeer het maar eens alleen
je krijgt nog niet eens een hypotheek.:cool:

Waarom zou je het alleen proberen? Van hard werken is nooit iemand slechter geworden. En wie hard werkt, kan zichzelf leukere dingen cadeau doen.

Oh, en tweeverdieners hebben ook vaak twee auto's nodig. En dat kost ook weer veel geld extra. Geld dat de thuiszittende moeder dus bespaarde in die prachtige tijd, 50 jaar geleden.

Wheels & Chrome zei:

Dat snap ik. We bedoelen ongeveer hetzelfde. Maar ik bedoelde het net wat anders. Natuurlijk kun je met een budget van 35.000 euro kiezen tussen een kale auto van 35.000 euro of een full options auto van 35.000 euro (die standaard 25.000 euro kost). Maar wat ik zei, is wat anders. Ik zeg dat iemand die een auto van 35.000 euro kan kopen, ook een auto van 25.000 euro kan kopen. Jouw casus was: "Gaat hij voor een volle auto van een auto met lage status, of voor een kale auto met status?" (voor ongeveer dezelfde prijs). Mijn casus is: "Gaat hij voor de kale auto met lage status, of voor de kale auto mét status"'. Het feit dat de kale auto met lage status een lage status heeft, betekent niet dat het geen concurrent kan zijn van de kale auto mét status. En daarmee komen we weer op jouw opmerking dat "status niet het segment bepaalt". En daarover zijn we het eens.

Kijk, als je het zo uitlegt. :)
Inderdaad. je hebt helemaal gelijk. Er zijn altijd meerdere opties. En dat blijkt ook wel weer.
Je hoeft natuurlijk niet het volledige bedrag te besteden, ook al zou je het kunnen. het is ook een kwestie
van 'nodig vinden'. Ook de restwaarde speelt mee, soms kun je beter wat meer uitgeven i.c.m. een hogere inruilwaarde
in plaats van geld besparen op de nieuwe auto en er later spijt van hebben. Mocht je je geld hebben uitgegeven
aan een ruime, maar betaalbare Sonata of Grandeur, dan baal je wel na 6 jaar bij inruil, maar dat doe je ook bij je
6 jaar oude Mercedes E, want die schrijft ook in absolute getallen veel af. Dan zat je met je Omega wellicht nog niet zo verkeerd als autokoper.

De lekkende remslang bleek een lekkende remleiding te zijn. Dat wordt nu opgelost, net als de velgbouten. De dimmer van de dashboardverlichting bleek de boosdoener bij de uitvallende verlichting. Kennelijk kan dat ding gereviseerd worden, dus dat gaan ze nu proberen. De Benz slaapt inmiddels alweer een paar nachtjes bij de dealer....

Ik twijfel nog wat ik deze winter met de auto ga doen. Enerzijds wel leuk om regelmatig af te wisselen met de andere auto, anderzijds knapt het oudje vast niet op van zout en pekel. Ik kan hem wel schorsen en binnen zetten, maar dat is ook weer zo definitief. Kortom: iets om over na te denken...

Terug
Bovenaan