Mercedes W124 | "Mercedes-Benz, Die Sacco Jahren"

Dank je, HappyStar! Nou, ik zou niet heel blij zijn met een auto als 'ie er zo uitzag na 120.000 km :) Er zitten echt wel wat roestplekjes op, hoor. Maar voor z'n kilometers ziet 'ie er inderdaad nog heel netjes uit. Vooral het interieur is gewoon nog super.

Ralf T zei:
Dank je, HappyStar! Nou, ik zou niet heel blij zijn met een auto als 'ie er zo uitzag na 120.000 km :) Er zitten echt wel wat roestplekjes op, hoor. Maar voor z'n kilometers ziet 'ie er inderdaad nog heel netjes uit. Vooral het interieur is gewoon nog super.

Je interieur is idd heel mooi. Wortelnoot en zwart leer, tres chic!
Had mijn vorige W124 ook.
Nu doe ik het met grijze stof en zebrano, ook geen straf hoor, en die heerlijke diesel natuurlijk ;-)

103vibq.jpg

HappyStar zei:
Je interieur is idd heel mooi. Wortelnoot en zwart leer, tres chic!
Had mijn vorige W124 ook.
Nu doe ik het met grijze stof en zebrano, ook geen straf hoor, en die heerlijke diesel natuurlijk ;-)

103vibq.jpg

Geen wortelnoot, helaas. Het is gewoon Zebrano. Wortelnoot vind ik echt prachtig in een W124.

Dit weekend besteed aan de auto's. Heb de deurplaten en dorpels van de nieuwe aanwinst af gehaald om er vervolgens mee langs de spuiter
te gaan. Ik heb met mijn diesel een aanrijding gehad met een haas met als gevolg 3000 euro schade.
Originele onderdelen zijn duur blijkt maar weer, bumper, radiateur, airco radiateur, motorplaat, ombouw airco van R12 naar R134a
spuitwerk en de- en montage. Heb meteen wat restyle deukjes laten weghalen en de achterbumper laten spuiten samen met de rechter achterzijde.
Wellicht dat dat bedrag erbij ingerekend is, maar dat is 500. Gelukkig verzekerd voor aanrijdingen met wild.
Bij die spuiter heb ik dus navraag gedaan. Het gaat om alle vier wielkastranden, een kriksteun en wat kleine dingen. Direct 1500 euro werk
en dan wil ik eigenlijk ook nog de motorkap laten doen ivm steenslagplekken die heel lelijk zijn bijgewerkt met een verkeerde kleur.
Balen, maar ja, hij rijd zo lekker.......... dus maar even kijken wanneer hij er naar toe kan.

Waarom 15-gaats? Omdat dat erg mooi staat, al zeg ik het zelf.
Op mijn diesel heb ik ze ook en mijn vrouw wilde toch ook wel lichtmetaal.
Dus die komen er deze week op, vandaag gaan ze naar de bandenboer om om te zetten.
De diesel is gevuld met 4 velgen, 4 banden en 4 wielen, in de auto wel te verstaan.....:LOL:

En de doppen? Die gaan gebruikt worden met de winterbanden, want inderdaad, ze zijn origineel en
horen bij de auto, alleen is de chromen rand erg beschadigd, maar ja voor de winter maakt dat niet veel uit.

@W&C: jij hebt wel een mooi verzorgd stelletje auto's voor de deur straks, mooi hoor. (y)

Inmiddels rijd ik een week of zes rond in de 300 CE en ik moet zeggen dat ik de auto steeds meer ga waarderen. Het onderhoud heeft ook wel geholpen, de auto stuurt en rijdt echt heel comfortabel nu. Ondanks de heerlijke zescilinder vind ik het echt een onthaastauto, waar je eerder te langzaam dan te snel mee rijdt. Het is echt een heel relaxte cruiser, zeker met alle ramen en het dak open. Binnenkort ga ik er een toerrit mee rijden, daar verheug ik me nu al op.

Ga morgen ook weer even met de Benz naar het werk. Onthaasten is inderdaad het juiste woord bij de W124. Of je nou een 200 D hebt of een 300 E.

Precies. Ik wissel zo'n beetje per week af. De ene week de Benz, de andere de BMW. De "rustende" auto zet ik in de garage.

Dionysus zei:
Uit een verzameling, een 300 E 4-Matic.

7316369.jpg

Mooi hè. Voor EUR 6.200 de jouwe. Maar je mag natuurlijk altijd lager bieden.

Iemand enig idee welke kleur dit is? Heb er zelf één in bezit gehad met dezelfde kleur (denk ik). Alleen weet de kleur niet meer te achterhalen.

10p59ip.jpg

441 Impala Metallic. Bassje heeft dezelfde kleurencombo (Impala - Dattel leer) op zijn 190E.

Ik moet zeggen, hele leuke auto. Weer eens wat anders dan een Passat station voor ruim 30k. Of W211 Estate van een paar jaartjes oud.

S-J zei:
Ik moet zeggen, hele leuke auto. Weer eens wat anders dan een Passat station voor ruim 30k. Of W211 Estate van een paar jaartjes oud.

Als er een auto is die je niet moet kopen is het een W211 wel. Of je moet van de koffie bij de dealer houden.

Valt reuze mee, hoor. Natuurlijk zijn er ook maandagmorgenmodellen, maar er zijn ook zeker goede modellen tussen. En vanaf 2006 issie praktisch probleemloos.

Mijn vader had er een uit 2002 (een van de eerste) en - geloof het of niet - die heeft ook weinig problemen gehad. De W210 was dramatischer.

Die van ons van 2003 was echt een ramp. Radio, navigatie, achterklep, dak. We stonden elke maand wel een keer bij de garage het eerste jaar.

Ralf T zei:
Mijn vader had er een uit 2002 (een van de eerste) en - geloof het of niet - die heeft ook weinig problemen gehad. De W210 was dramatischer.

De W210 was, en is, een ramp op wielen. De kwaliteit van een Hyundai Pony met de prijs van een Premium-unit.

En dan nog dat front.

De W124 heeft niet voor niets zoveel bewonderaars. Duur? Nee? Kostte hij veel? Ja, hij kostte veel.

Ik denk dat de kwaliteit van alle toekomstige auto's dichter bij die van een W210 dan van een W124 liggen.
Dergelijke kwaliteit zul je niet meer snel tegenkomen in een hedendaagse (massaproductie)auto.

Ralf T zei:
Ga morgen ook weer even met de Benz naar het werk. Onthaasten is inderdaad het juiste woord bij de W124. Of je nou een 200 D hebt of een 300 E.

... heb vandaag bijna 400km gereden met de 200D. Veel B-wegen. Dan ben je echt even onderweg. Verbruik rond de 1 op 16. Onthaast? Absoluut.

Dionysus zei:
W124STER zei:
... ik zeg; on topic (ja toch?)

S-J stop je niet met een VW Touran. Daar heb je Porsches voor nodig. Het liefst 3.

Volstrekt on topic dus.

;)

... ze waren goed voorbereid, waarschijnlijk naar aanleiding van de vorige ontmoeting met SJ's 850

... door 'puur geluk' ben ik uiteindelijk in bezit gekomen van een stapel documentatie die oorspronkelijk bij de verkoop (door het inmiddels opgeheven BudgetBenz) van de 200D werd bijgeleverd. Tot en met de aankoopfactuur is nu alles compleet. Waarschijnlijk voor veel mensen niet interessant, maar ik vind het helemaal W124 om de historie van de auto compleet te hebben. Met 'het verhaal over de geschiedenis van', leeft de auto nog meer.

Joël D. zei:
Die van ons van 2003 was echt een ramp. Radio, navigatie, achterklep, dak. We stonden elke maand wel een keer bij de garage het eerste jaar.

Ik ken een 2003er zonder issues. Van nieuw tot een tonnetje ongeveer, niks aan de hand. E200K met allerlei leuke fratsen. Heerlijke auto, belachelijk verbruik voor een 1.8 op de Autobahn.

En, flauw hoor jongens. Met de W124 nog geen snelheidsboetes gehad. (y)

W124STER zei:
Waarschijnlijk voor veel mensen niet interessant, maar ik vind het helemaal W124 om de historie van de auto compleet te hebben. Met 'het verhaal over de geschiedenis van', leeft de auto nog meer.

Helemaal eens. Ik zou dat bij de mijne ook best compleet willen hebben, gewoon leuk om te weten door wie de auto ooit is samengesteld.

Heb wel bijna alle documentatie van mijn 260 E. Helaas niet de aankoopfactuur, maar wel de standaard boekjes (incl. dat kleine kaartje m.b.t. het inrijden van de auto), het eerste serviceboekje en het NAP certificaat. Ook heb ik de originele folder. Ik mis alleen het serviceboekje tussen 300.000 km en 400.000 km. Ik heb wel facturen vanaf 400.000 km waaruit is op te merken dat de auto bij 400.000 km nog steeds van de eerste eigenaar is. Daarnaast heb ik van het Mercedes-Benz Classic Center USA de productiegegevens gekregen van de auto.

Dat is leuke info.

Ik heb het originele boekje, waarin keurig de servicestempels staan vanaf dag 1 tot heden. Op twee beurten na, die door de vorige eigenaar bij een vakgarage zijn uitbesteed, heeft Wensink het ondehoud gedaan. De laatste stempel is van EMA, waar ik hem nu laat onderhouden. Daarnaast heb ik een correcte NAP-uitdraai en een map met een gebruikershandleiding voor de auto en de bijgeleverde Beckerradio. Ook het codekaartje van de radio zit er bij. De aankoopfactuur heb ik helaas ook niet, uit het verhaal van de verkoper begreep ik wel dat de auto nieuw is gekocht door een ondernemer die er zelf tien jaar mee gereden heeft, waarna de auto in een stalling is beland. Na zes jaar kwam de auto daar weer uit, werd opgelapt en verkocht. Uit de NAP-uitdraai blijkt dat de idd de meeste kilomoters heeft gemaakt in de eerste zes jaar, daarna is het duidelijk een auto voor plezierritten geworden met slechts een paar duizend km per jaar erbij.

Deze namiddag, malheur op de A12. Vanuit Utrecht naar huus, 't is maar 70 km, in 2 uur en 10 minuten.

Mede-slachtoffer was een W124 200D. Met Bulgaars kenteken. Een oude strijder. Met littekens op z'n koetswerk, bewijs van een zwaar leven. Voorzien van die blauwe, niet metalieke, kleur die in de 80er jaren al verschoten was. Ben de naam van die kleur even kwijt. Maar de oude strijder was er nog. En was niet van plan om het veld te ruimen. En droeg zijn lot met verve.

Z'n 3 morsige passagiers hebben met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid nooit in de gaten gehad dat ik met bewondering ,verwondering en enige compassie naar hun vervoersmiddel zat te kijken.

Een 200D wordt mooi oud. En, toen we eenmaal konden optrekken, geen blauwe rook uit z'n naar beneden wijzende uitlaatje.

Het blijft een bijzonder model.

Omdat de US knippers geen succes waren, heb ik maar 3000K xenon besteld. Even kijken hoe dat staat. Vooral icm de 'oude' koplampen.

Zeker niet. Wil eerst even kijken hoe het licht op de weg komt, dan hoe het staat, en dan beslis ik of het blijft. Maar even geduld. Heb deze maand (september) ook nog geen update geplaatst.

Wordt toch hopelijk niet net zoals golfjes II met xenon. Zo nep. Daarom mijn advies, niet doen.

Nee nee. Het is geen blauw (brrr) xenon, zelfs niet wit. Maar lekker old skool geel. Het is het proberen waard, vind ik.

Het proberen waard zou zijn om gewoon OEM-knippers te monteren. Gooi je haar los, doe eens gek en marktplaats jezelf een setje originele knippers.

Het kost nix, en het knapt er zo lekker van op.

Dionysus zei:
Deze namiddag, malheur op de A12. Vanuit Utrecht naar huus, 't is maar 70 km, in 2 uur en 10 minuten.

Mede-slachtoffer was een W124 200D. Met Bulgaars kenteken. Een oude strijder. Met littekens op z'n koetswerk, bewijs van een zwaar leven. Voorzien van die blauwe, niet metalieke, kleur die in de 80er jaren al verschoten was. Ben de naam van die kleur even kwijt. Maar de oude strijder was er nog. En was niet van plan om het veld te ruimen. En droeg zijn lot met verve.

Z'n 3 morsige passagiers hebben met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid nooit in de gaten gehad dat ik met bewondering ,verwondering en enige compassie naar hun vervoersmiddel zat te kijken.

Een 200D wordt mooi oud. En, toen we eenmaal konden optrekken, geen blauwe rook uit z'n naar beneden wijzende uitlaatje.

Zaterdagochtend een rustige A1 vanaf de Duitse grens richting huus, 't is maar 135km, in 50 minuten (niet met de 300CE).

Op gepaste afstand, maar wel met gelijke (hoge) snelheid werd ik gevolgd door een W124 met witte kentekenplaten. Na een tijdje even terug laten zakken om nader te bekijken. Het bleek een Duitse 250D te zijn uit het Sauerland, bestuurd door een dame, en met een "mooi weer-kenteken" (van april tot september).

Alleen, het was duidelijk dat het ding niet alleen maar mooi weer gezien heeft in zijn leven, want het rechter voorspatbord was werkelijk waar, zonder te overdrijven, voor zeker 1/3 deel helemaal weggeroest. Je keek boven de wielkast direct tegen het (eveneens verroeste) binnenspatbord aan.

Ben er maar snel weer voorbij gestoven en heb iets meer afstand genomen. Ik hoef zo'n beeld niet meer op mijn netvlies te hebben.....

Dionysus zei:
Het proberen waard zou zijn om gewoon OEM-knippers te monteren. Gooi je haar los, doe eens gek en marktplaats jezelf een setje originele knippers.

Het kost nix, en het knapt er zo lekker van op.

De US knipperts hebben er nog geen 7 dagen op gezeten. Dat was in Juli. Sindsdien gewoon weer..

320506_10150292883271279_648321278_8001648_1049064676_n.jpg

OEM.

... deze E 420 is wel OEM, maar toch ook weer niet. Apart dat wanneer de kleinste details afwijken van het origineel Teutoons, er toch iets niet lijkt te kloppen. Als je instapt merk je aan het rijden niets, maar toch, hij is wel anders dan je / ik eigenlijk wil.

Dionysus zei:

... ik heb het al eerder geschreven; als jij een boek schrijft, koop ik het. Mooie sfeerbeschrijving.

Terug
Bovenaan