Mercedes W124 | "Mercedes-Benz, Die Sacco Jahren"

• Onderwerp starter Onderwerp starter -
  • Startdatum Startdatum
Sinner_ zei:
Hmm, dat is wel een hele nette met lage km-stand voor een mooie prijs.
Echter zou ik liever iets vinden met een wat hogere km-stand maar voorzien van airco..

Ik heb zelf nooit in zo'n W124 benzinewagen gereden, heeft de 200E voldoende vermogen om goed mee te komen?
(heb ooit eens een weekendje gereden in een 200D leenauto, dat was echt geen pretje qua vermogen) :P

... een 200E kan prima mee, een 200D eigenlijk niet. Dat is simpelweg 'heel traag', maar ik vind het zelf 'ultiem ontspannen'. Je kunt niet hard, dus maak je tijd vrij. Dat onthaast. Maar als gezegd; een 200E kan prima mee.

Durashift zei:
ik denk dat, in deze kleur, het privacy glass juist de lijn verstoort. Als het er niet op zit, heb je een glazen 'koepel' dat de kracht van het ontwerp beter maakt, denk ik. Je zal het in het echt moeten zien. Wel apart

... ben ook benieuwd hoe hij in het echt is; het donker getinte glas kan idd afbreuk doen aan het ontwerp. Maar persoonlijk vind ik 'm in rood / zoals op de foto erg mooi.

CLS%2520shooting%2520break%25202.jpg

[size=x-small]... edit: nog een plaatje[/size]

Als een 200E prima mee kan komen met het hedendaagse verkeer, is dat voldoende. Hooguit een 230E dan.
Zoals ik al eerder zei, ik ben niet op zoek naar een snelheidsmonster. Belastingvrij is inderdaad (heel) misschien
ook wel een optie, al zit ik (gezien de prijzen) dan wel gauw tegen de twijfelgevallen aan te kijken. LPG/Diesel
vallen sowieso al af, evenals de coupé en combi modellen (zijn gewoon niet zijn smaak)

Over de grens staat ook nog het één en ander aan leuks trouwens.

https://suchen.mobile.de/auto-inserat/mercedes-benz-e-230-klima-automatik-velbert/161971139.html
https://suchen.mobile.de/auto-inserat/mercedes-benz-e-280-berlin/162094547.html
https://suchen.mobile.de/auto-inserat/mercedes-benz-e-280-klima-bielefeld/157900669.html

Wel grappig. Nu ik voor hem aan het kijken ben naar een W124 begin ik hem zelf ook steeds meer te waarderen. :p
https://suchen.mobile.de/auto-inserat/mercedes-benz-e-420-sportline-1-hand-148000km-dortmund/164029693.html
https://suchen.mobile.de/auto-inserat/mercedes-benz-e-420-hamburg/158034912.html
Zo'n dikke E420 lijkt me toch nog wel een keer leuk. Misschien volgend jaar maar eens kijken naar zoiets.
3503xqh.jpg

/edit

Zag dit net, veiling van youngtimers. Wellicht ook wel interessant voor velen hier? https://www.proveiling.nl/888/Veiling-van-oldtimers-personenautos-en-Youngtime/8029/Oldtimer/Veiling.aspx

W124STER zei:
In het algemeen geldt; "Niets is zo duur, als een goedkope Mercedes".

Ik neem aan dat je dat op een Delftsblauw tegeltje in de loods hebt hangen?:}

Overigens een waar woord. Mercedes is gewoon een duur merk. In aanschaf, maar ook in onderhoud. Tenminste, als je het goed wilt doen. Bij een youngtimer valt de aanschafprijs natuurlijk mee, maar de onderhoudskosten moet je wel ruim incalculeren, ook bij een goed onderhouden exemplaar. Vervolgens heb je er wel een heerlijk rijdende auto aan, die erg veel rijplezier biedt. En in verhouding tot vergelijkbare nieuwe auto's vallen de onderdelenprijzen nog mee.

Wat een verschil overigens, nieuwe banden onder de Benz. Een heel stuk stiller en voor mijn gevoel ook een strakker weggedrag. Echt goed merkbaar.

Niet om het één of ander, maar is een W124 wel een goede startersauto? Hij is vrij groot, en voelt ook redelijk groot aan.

Het is echt een heerlijke wagen, en voor 5000 heb je zeker wel een goede. Voor een belastingvrije zit je aan de onderkant van de markt, maar zoals die van bosloh.nl is een plaatje. (tu) Een 200E of 230E zijn viercilinders en komen prima mee met het verkeer. Vanaf de 260E worden het zescilinders. Een 300E is wel echt een snelle auto te noemen en zou ik dus afraden als eerste auto. Qua onderhoud lijken mij de vierpitters ook wat gunstiger.

Je neefje houdt hem verder wel origineel, neem ik aan?

Ik zie dat je zelf nog een Jetta uit 1984 hebt staan? Waarom schuif je die niet aan je neef door? Lijkt mij ook een leuke startersauto? Koop je voor jezelf een lekkere W124...B)

520d zei:
Ik zie dat je zelf nog een Jetta uit 1984 hebt staan? Waarom schuif je die niet aan je neef door? Lijkt mij ook een leuke startersauto? Koop je voor jezelf een lekkere W124...B)

Tja, als dat zou kunnen.. Dat is echter mijn vakantie-auto, ding staat in Bosnië en heb ik zelf nodig. :D
Ding is technisch wel goed hoor, maar om er nou een lange rit van 1700km mee te ondernemen.. nah.

Daarnaast heb ik geen flauw idee hoe het werkt met het importeren van een oldtimer van buiten de EU,
lijkt me heel wat meer werk dan een auto uit Duitsland. (ook niet echt veel zin in, moet ik je eerlijk zeggen)

Het is ook nog eens een 1600 diesel, en als je dacht dat de W124 200D traag was.. Zoals mijn oom ooit
eens zei toen de snelheidsmeter kapot was; "jij heb geen nieuwe snelheidsmeter nodig, maar een kalender!" :}

Niet om het één of ander, maar is een W124 wel een goede startersauto? Hij is vrij groot, en voelt ook redelijk groot aan.

ach waarom niet? Ik heb leren rijden in de e38 van mijn vader :D Daarnaast is een w124 denk ik toch wel wat veiliger dan een golf/civic gti oid.

S-J zei:
Een 300E is wel echt een snelle auto te noemen en zou ik dus afraden als eerste auto

Een kleine 200pk in een limousine kan best als eerste auto. Ik begon met 225pk. Je kunt er gewoon mee cruisen zonder iedere keer tot de redline door te halen. Wellicht is dit anders als je een onbesuisde jongeling bent, maar als je een beetje beheersing hebt, zou ik ook nog een 500E kunnen aanraden als eerste auto. De enige reden die ik dan kan bedenken om bepaalde auto's af te raden, zijn de gebruikskosten.

S-J zei:

Het is echt een heerlijke wagen, en voor 5000 heb je zeker wel een goede. Voor een belastingvrije zit je aan de onderkant van de markt, maar zoals die van bosloh.nl is een plaatje. (tu) Een 200E of 230E zijn viercilinders en komen prima mee met het verkeer. Vanaf de 260E worden het zescilinders. Een 300E is wel echt een snelle auto te noemen en zou ik dus afraden als eerste auto. Qua onderhoud lijken mij de vierpitters ook wat gunstiger.

Je neefje houdt hem verder wel origineel, neem ik aan?

Ach, hij lest (nu nog) in een VW Passat, ook niet echt een klein wagentje. 200E/230E was ook eigenlijk waar ik aan dacht,
vooral na het één en ander erover te hebben gelezen. Origineel houden doet hij hem vast wel, hij is sowieso niet zo van de
overbodige accessoires welke niet bij een auto horen. [size=x-small](hij keurde het aftermarket grilletje op mijn Golfje al af, zeg genoeg lijkt me)[/size] :D

Een 300E heeft ca 185 pk, maar is absoluut geen scheurauto. Mijn 300SL heeft hetzelfde M103 blok, en ik heb er nog niet harder mee gereden dan 120. Als het moet kun je er natuurlijk wel hard mee, maar dat kan eigenlijk tegenwoordig wel met elke auto. Welke moderne auto haalt er tegenwoordig de 200km/h niet?

up! zei:
Een kleine 200pk in een limousine kan best als eerste auto. Ik begon met 225pk. Je kunt er gewoon mee cruisen zonder iedere keer tot de redline door te halen. Wellicht is dit anders als je een onbesuisde jongeling bent, maar als je een beetje beheersing hebt, zou ik ook nog een 500E kunnen aanraden als eerste auto.

Rearwheel Driver zei:
Als het moet kun je er natuurlijk wel hard mee, maar dat kan eigenlijk tegenwoordig wel met elke auto. Welke moderne auto haalt er tegenwoordig de 200km/h niet?

Klopt als een bus. Maar de PK's zijn niet de reden waarom ik voor hem geen W124 met 'dikke' motor zoek eigenlijk, meer
omdat de onderhoudskosten (en verbruik natuurlijk) van zoiets me een stuk hoger lijkt te liggen dan van een 200E/230E.
Maar nogmaals, ik kan het natuurlijk mis hebben als W124-leek.

Ik denk dat de onderhoudskosten van een 260E of 300E (inde basis gelijke blokken) nauwelijks hoger zullen uitvallen dan van een 200E of 230E.

W124STER zei:
Da's toch wel apart; in Nederland kreeg / krijgt de W124 AMG toch niet echt voet aan de grond. Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat dit in de jaren '80 ook al zo was. Dus voor vrijwel niemand is dat een positieve en / of persoonlijk ervaren 'jeugdherinnering'. Dat moet het naar mijn mening wel zijn, wil je zoiets nu kopen of waarderen.

Mijn mening is dat het "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg" heel diep in de Nederlandse samenleving geworteld zit. Het beroemde maaiveld. Ik denk dat dat in het buitenland anders is. Waar anders tegen tuning wordt aangekeken. Men het meer als het ultieme ziet.

up! zei:
S-J zei:
Een 300E is wel echt een snelle auto te noemen en zou ik dus afraden als eerste auto

Een kleine 200pk in een limousine kan best als eerste auto. Ik begon met 225pk. Je kunt er gewoon mee cruisen zonder iedere keer tot de redline door te halen. Wellicht is dit anders als je een onbesuisde jongeling bent, maar als je een beetje beheersing hebt, zou ik ook nog een 500E kunnen aanraden als eerste auto. De enige reden die ik dan kan bedenken om bepaalde auto's af te raden, zijn de gebruikskosten.

Is natuurlijk sterk afhankelijk van het karakter van de persoon. Ik weet dat ik met 55 pk meer dan genoeg had op mijn 18e. Een kleine 200 paarden en deze maniak zou zeker wat streken uit hebben gehaald. Nu is de 300E geen uitdagende auto, maar hij is echt sneller dan een 260 (zoals ik zelf heb ondervonden).

Twingo1 zei:
W124STER zei:
Da's toch wel apart; in Nederland kreeg / krijgt de W124 AMG toch niet echt voet aan de grond. Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat dit in de jaren '80 ook al zo was. Dus voor vrijwel niemand is dat een positieve en / of persoonlijk ervaren 'jeugdherinnering'. Dat moet het naar mijn mening wel zijn, wil je zoiets nu kopen of waarderen.

Mijn mening is dat het "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg" heel diep in de Nederlandse samenleving geworteld zit. Het beroemde maaiveld. Ik denk dat dat in het buitenland anders is. Waar anders tegen tuning wordt aangekeken. Men het meer als het ultieme ziet.

... Nederland is tuning voor normale gezinsauto's pas echt gaan waarderen toen "de buitenkant, de buitenkant bleef" en alleen het motorvermogen werd opgevoerd. Als voorbeeld; vanaf eind jaren '80 werden gewone serieproductieauto's ingezet als racers en rallywagens; dergelijke auto's werden aantrekkelijk voor de sportieve rijder. Daar heeft ook de DTM enorm aan bijgedragen. Maar zelfs toen werden in Nederland dit soort auto's qua uiterlijk niet nagemaakt; een Alfa 155 was prachtig om te hebben en je refereerde maar al te graag aan Alessandro Nannini, maar je plakte geen spoilers en stickers op je rode bolide. De 400E / E420, de 500E / E500, de Audi's RS'sen, Supercharged enzovoort; dat is wat Nederland wil(de). De Subaru Impreza 555 was al op de grens voor 'de gemiddelde Nederlander'. Een wolf in schaapskleren is al snel het gewenste alternatief. Het andere "geen stijl".

... boven het maaiveld uitkomen; daar heb je lef voor nodig.

... in dit nog steeds levende topic over de W124 is de 300E 4-Matic wel eens aan bod gekomen; de gehoorde en gelezen ervaringen zijn wisselend. Is er iemand van de lezers / volgers, die deze variant heeft of daadwerkelijk zelf gereden heeft? Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen. Binnenkort heb ik weliswaar alle gelegenheid om een '87'er 300E 4-matic aan de tand te voelen, maar als iemand die ervaring al heeft; deel 'm aub hier.

520d zei:
Wij gaan naar La Rochelle (West-Frankrijk). Helaas niet met de Benz, maar met de Volvo en de sleurhut. De Benz mag dan een paar weekjes uitrusten...

Waarom niet Il de Ré? La Rochelle zelf vond ik niet zo bijzonder. Dat eiland is prachtig!

Maar volvo? Ik dacht dat je een BMW 5 F10 had of verwar ik je met iemand anders....

Pjedroo zei:
Maar volvo? Ik dacht dat je een BMW 5 F10 had of verwar ik je met iemand anders....

Idd, degene die jij bedoelt is R.W.D, die heeft de F11...............................:}

Ja dat weet ik maar dacht 520D ook. Waarom heet je anders zo en rij je volvo en mercedes? :)

Pjedroo zei:
Ja dat weet ik maar dacht 520D ook. Waarom heet je anders zo en rij je volvo en mercedes? :)

Ter Info.............:}, 520d reed een E60 530i die hij heeft hij ingeruild op zijn C124,en daarvoor een E39 520d

Icebrain zei:
Pjedroo zei:

Ter Info.............:}, 520d reed een E60 530i die hij heeft hij ingeruild op zijn C124,en daarvoor een E39 520d

En tussen de E39 en de E60 ook nog een E38 728iA. Ja, het wisselt nogal door in huize 520d. Allen mijn vrouw is nog altijd dezelfde...:}

De W211 heeft weer z'n onderhoudsbeurtje gehad bij de Mercedes dealer:

Olie + oliefilter
Brandstoffilter
Luchtfilter
Remolie ververst
Airco afgevuld
1 nieuwe parkeersensor in de voorbumper

Prijs?:,( Ik denk dat als je een goeie W124 hebt je toch voordeliger uit bent dan een W211:S Of ben ik mis?

Binnenkort moet ik 2 nieuwe achterbandjes vervangen (Er staat nog 'maar' 37000 orginele kilometers op:p)

een W211 blinkt dan ook niet direct uit in kwaliteit, maar wat jij opnoemt is toch gewoon standaard onderhoud? Dat heb je bij een w124 ook.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het bedrag onder de streep van de nota van deze reguliere onderhoudsbeurt voor de W211. Inclusief BTW ajb.

300E zei:
De W211 heeft weer z'n onderhoudsbeurtje gehad bij de Mercedes dealer:

Olie + oliefilter
Brandstoffilter
Luchtfilter
Remolie ververst
Airco afgevuld
1 nieuwe parkeersensor in de voorbumper

Prijs?:,( Ik denk dat als je een goeie W124 hebt je toch voordeliger uit bent dan een W211:S Of ben ik mis?

Binnenkort moet ik 2 nieuwe achterbandjes vervangen (Er staat nog 'maar' 37000 orginele kilometers op:p)

Twee nieuwe achterbanden bij 37.000 kilometer? Hoezo dan?

In een W211 kun je onbedaarlijke bedragen verliezen. Zeker als je de auto bij de dealer parkeert en het een bijzondere uitvoering betreft. De laatste W211 die ik afleverde kostte mij uiteindelijk 4.600,- en dat was een eind-2003 auto met nog geen halve ton op de klok. De auto had een aantal typische stilstand-dingetjes - 'Standschaden' is toch een prettiger woord trouwens - die helaas erg kostbaar zijn. Ik kan me de tijd niet heugen dat ik meer dan 1.500,- in een W124 heb moeten steken om 'm afgeleverd te krijgen.

M'n 300E heeft novenber vorig jaar ook een grote beurt gehad bij de dealer:

Alle prijzen incl. 25% korting en ex. btw.
APK 16,76,-
servicebeurt uitvoeren 45,94,-
6 liter ATF-olie voor automaatbak 55,62,-
bakfilter 14,77,-
bakpakking 10,02,-
afdichtring 0,47,-
1 oliefilter 5,86
olie ververst HELIX ULTRA 5W-30 15,06,- per liter
voorruitwisser 19,47,-
Hulpstoffen/milieu 3,79,-

Ook heb ik bij deze auto zelf de complete ontsteking vernieuwd dat kostte mij aan onderdelen: bobine, bobinekabel, verdelerkap en rotor, 6bougiekabels, 6 bougies :417,- euro

We hebben nu zelf een schuur met een brug erin en gereedschap, compressor, oliereservoir. en nog een hele zooi spul om zelf het "gewone"
onderhoud te doen gewoon pure hobby want als je meer dan enkele auto's bezit dan loop je helemaal leeg als je ze bij een garage of dealer in onderhoud doet.
Over de W211 gesproken dat is een E200 CDI van 10-2003 daar liep ik vorig jaar oktober tegenaan, overgenomen van eerste eigenaar die hem in 2003 nieuw gekocht heeft op 71jarige leeftijd.
Vorig jaar zomer overleed die man (79jaar) en kwam een maand of 3/4 later z'n auto te koop met toen 23000 km*-) dealeronderhouden bij Wensink Emmeloord.
Nu dus wat onderhoud gedaan een tijdje terug de automaatbak ververst en de rekening verslapte m'n sluitspier 8-) in vergelijking met de 124 apsurt hoog maar het maakt de onderhoudshistorie compleet.
De beurt van nu hierboven vermeld komt mij bij de 800,-ex.btw incl,- dus de airco ververst, parkeersensor vernieuwd(146,-ex.btw incl. montage).
Rijden doet ie goed maar toch een 124 vind ik leuker:S

300E zei:
Nu dus wat onderhoud gedaan een tijdje terug de automaatbak ververst en de rekening verslapte m'n sluitspier 8-) in vergelijking met de 124 apsurt hoog maar het maakt de onderhoudshistorie compleet.

Wat absurd! Je maakt geen grapje?

... iemand enig idee waarom er voor de W140 nauwelijks belangstelling is in Nederland? Het zijn geweldige auto's en in 6 cilinder uitvoeringen naar verhouding, betaalbaar. De 8 cilinders zijn wat duurder (maar ook waardevaster). De 12 cilinder is een verhaal apart. Maar kijk naar het plaatje; dit moet toch onderdeel uitmaken van je automobiele carrière?

IMG_9132%2520%2528Kopie%2529.JPG

Interieur is mooi, rijcomfort zal vast ook mooi zijn, maar het exterieur kan beter. Ik wil niet zeggen lelijk, maar het haalt het niet bij een w126... Overigens, klopt het wel dat er nauwelijks belangstelling is voor de w140? Worden er meer 126's verkocht?

... voor de W126 is er eigenlijk altijd belangstelling; die verkoopt, zo gezegd, zichzelf. De W140 wordt vooral mooi gevonden 'voor anderen'. Klanten spreken hun waardering uit voor het geheel, maar bij de gedachte aan wat de buurt er van vindt, de parkeerplaats bij de Albert Heijn en wat je allemaal kunt bedenken aan 'nuttigheid' en 'redenen waarom niet', haakt men af. Terwijl de auto zo ongelooflijk fantastisch rijdt.

Wij hebben geen onderzoek gedaan of gelezen waar de potentiële W140 klanten zich bevinden, maar in de praktijk kan ik ze in de Noordoostpolder niet vinden. In de polderklei geen S-Klasse dus; maar we doen er alles aan om daar verandering in aan te brengen.

[size=x-small]edit: ik was het woordje "klanten" achter W140 vergeten; daar ging het nu juist om :) [/size]

de w140 kan ik wel waarderen door zijn lompheid, maar ik het vind het wel een lelijke tank. Het interieur klopt ook niet door die brede tellerbak waardoor de luchtroosters niet meer in het midden zitten. Iets waardoor ik toch ook geen r129 meer wil. Het zijn de kleine dingen die mij irriteren :}

Bij een W140 vind ik ook de zwakst gemotoriseerde versies leuk. Dan is het voor mij duidelijk dat ik 'm echt leuk vind. Bij een E39 heb ik dat ook. Terwijl ik bij bijvoorbeeld een W124 of W210 pas interesse toon bij de topmodellen.

... wel grappig, deze "design studie". In werkelijkheid is de W140 geen tank; ik zie dit model nu al tijden wekelijks in onze hal en vind 'm absoluut mooi. Elegant is overdreven, maar het is een auto met statuur. De uitstraling is er, het comfort buitengewoon; geef het de tijd en dan wordt ook deze S een liefhebbersauto. Ik heb dat stadium al bereikt en ben het eens met Twingo1; de licht gemotoriseerde versies zijn wel heel aantrekkelijk (zeker qua kosten <> prestatie verhouding).

Voor iedere auto is een baas; voor een W140 ook. De 'handel' vraagt deze dagen veel geduld. Zeker in het topsegment. 'Belastingvrij en aantrekkelijk geprijsd' loopt altijd wel. Maar vind ze maar eens in een behoorlijke tot goede staat. Da's lastiger dan je denkt. Wat doe je dan? Concessies aan kwaliteit? Of wachten en je paden verleggen? Feit blijft dat belastingvrij of bijna belastingvrij nog steeds goed loopt. Dat is zorgelijk. Er komt een moment dat de overheid ingrijpt en dan staat half Nederland massaal op de stoep met z'n belastingvrije youngtimer. De markt is vooral gebaat bij stabiliteit. En die is zoek.

... youngtimers zijn toch het segment waar liefhebberij en kostenbewustzijn hand in hand gaan. Als je voor minder kosten, maximaal kunt genieten van je hobby, is er geen Nederlander die dat niet wil. Zolang het kan, is er denk ik markt voor (bijna) belastingvrij.

De W140 is een auto statement waar je voor valt of waar je nog niet dood in gezien wilt worden. En dat is zijn sterkte en tevens zijn zwakte. Een Dattel-interieur in een R6 W140 is waarlijk aantrekkelijk. Volgens mij dan. Caesar op een Via. Thatcher op weg naar The Falklands.

Helaas, centjes spelen een rol. Belastingwetgeving dus. En zoals 500E al aangaf, er heerst onzekerheid. En juist dat is killing voor iedere handel. Politieke onzekerheid helpt dan niet. En daar hebben we op dit moment mee te maken.
Kortom, geef hem nog een paar jaartjes.

1998-Mercedes-Benz-S320-W140-01-610x404.jpg

Hij wordt er na al die jaren niet lelijker op. Streng functioneel Teutoons design.

...wat 500E ook aangeeft is dat je als aanbieder van youngtimers in dezelfde onzekerheid zit. De overheid heeft zich op het vlak van old- en youngtimers de laatste jaren niet echt betrouwbaar getoond. Waar kies je dan als youngtimerspecialist voor? Hoe borg je de kwaliteit van je auto's als iedereen 'de belastingvrije' wil? Waar vind je nog goede kwaliteit in dat segment? Dat laatste herken ik; mensen verwachten van een 25 jaar oude W124 eigenlijk dat 'ie nieuw is. Want ja, voor 'het geld wat u ervoor vraagt, mag ik wel het een en ander verwachten'. Dat klopt, maar iets van 25 jaar oud, wordt nooit nieuw; het toont als nieuw (dat dan weer wel in ons geval), maar is het niet en wordt het niet. Goede kwaliteit verkoopt zichzelf, maar het kost simpelweg heel veel moeite om nog goede kwaliteit te vinden en geschikt in te kopen.

Wat er zorgelijk aan is, is het segment kopers dat enkel en alleen een belastingvrije auto wil omdat 'ie belastingvrij is. Daar zit geen liefhebberij aan. Je mag vrezen voor een overheid die dit op een gegeven moment als belastingontduiking gaat zien. En laten we elkaar geen mietje noemen: dat is het feitelijk ook. Mits je een heerlijke Golf II in de schuur zet, naast je gewone auto. Dan is het weer een heel ander verhaal. Dan heb je zo'n auto voor de fun, om te koesteren en om het ding - daar heb je 'm weer - zo lang mogelijk te bewaren. Of als opstapje naar een collectie.

Met fiscaalvriendelijk rijden is het weer een ander verhaal. Eigenaren van een youngtimer betalen keurig hun belasting per kwartaal, onderhouden de auto zelf, schaffen 'm doorgaans zelf ook volledig aan - investeren in bedrijfsmiddelen - en schrijven 'm ook zelf af. Het enige voordeel is de bijtelling. Die is draaglijk. En de bijtelling van een nieuwe auto niet. Die is simpelweg ridicuul te noemen als je ondernemer bent. Reken maar mee: je schaft de auto eerst helemaal zelf aan, vervolgens betaal je alle kosten die met zo'n auto gemoeid gaan, en - in de categorie serieuze auto's - je mag 'm in vijf boekjaren ook nog eens vrolijk in zijn geheel bruto aan de fiscus betalen. Waarom moet je een auto 2x betalen als je eigen baas bent?

Zo. Dat moest ik even kwijt.

Terug
Bovenaan